Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
nasse skrev:...
- Peerless MT20 och Philips 9710M , OK
...
hifikg skrev:Vilken musiktyp snickrades de ihop för?
hifikg skrev:Vilken musiktyp snickrades de ihop för?
lennartj skrev:hifikg skrev:Vilken musiktyp snickrades de ihop för?
Jag skulle nog påstå att de flesta musikformer producerade före 1965 funkar bra på OA5.
D.v.s. innan producenterna kommit på vad man kan göra med elbas och närmikade trumset osv.
Klassiskt - javisst, men även de flesta former av jazz fram till bebop, men inte fusion,
visor, schlager som tunna skivor med Siwan, 34'an med Pelle Myran,
tidig pop-musik, the Beatles
PerStromgren skrev:Beträffande Ytong var det byggelement av lättbetong som var vanligt förekommande vid samma tid. Kanske användes brickorna för att fästa något i Ytongytan?
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Beträffande Ytong var det byggelement av lättbetong som var vanligt förekommande vid samma tid. Kanske användes brickorna för att fästa något i Ytongytan?
Ytong finns fortfarande men det är väl inte riktigt samma företag?
nasse skrev:Vänster högtalare
Ett besök på lokal brädgård gav 4 tillsågade skivor och 12*15 och 45*15 hyvlad furu. Lite borr, hålsåg, lim och skruv senare var botten klar.
En "polskruv" från Kjell&Co fick precis lagom plats som anslutning, lite brun färg på kanten blev kronan på verket.
Lite tätningslist och 6 skruv avslutade operationen.
Baffeln var det lite mera arbete med. Alla stöd för gallret utom det i mitten borta, tätning i genomföringarna och ny färg.
Allting kopplades på lödstödet på undersidan, diskanterna är limmade på kilar. Det var nödvändigt att rotera basarna för att få något att skruva i!
List 15*45 limmades mot befintlig list för att höja baffeln, därefter tätningslist och 8 skruv.
Jag hittade inte några DIN-kontakter tidigare så detta var första gången jag hört dem. Kopplade in modifierad vänster och original höger och spelade.
Öhh? Sambon och jag var överens, den ändrade hade sämre bas! Kan bero på att vänster var kraftigt nedhängd, kan bero på att jag gjort något mindre lämpligt?!
Skall prova steg för steg när jag arbetar med höger låda.
Fortsättning följer
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Beträffande Ytong var det byggelement av lättbetong som var vanligt förekommande vid samma tid. Kanske användes brickorna för att fästa något i Ytongytan?
Ytong finns fortfarande men det är väl inte riktigt samma företag?
Användes inte dom till att "nåla" fast vattenavvisande membran?
Långt borta ringer en klocka.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster