Mina kontakter med Stig Carlssons högtalare inskränker sig till någon fest för snart femtio år sedan, så när Frisk erbjöd ett par OA5 räddade på returstationen (tack Johan!) tänkte jag att jag skulle prova.
Först gäller att försöka räkna ut vad det är för något:
Det är likt OA5 typ 1 men original Sonab är det inte!
INVENTERING
- Peerless MT20 och Philips 9710M , OK
- stödpinne för gallret, OK
- dammskyddet är limmat mot korkkanten (?)
- hålen i botten är för små och går över glasullen
- DIN-hona som anslutning (!)
Alla lister och stag sitter där de ska och måtten på lådorna är rätt. De är snyggt fanerade i jakaranda med obetydliga skador i faneret.
Baffeln sitter med 2 skruvar, botten med 4, den enda tätningslist som finns sitter runt 9710M och har muterat till dubbelhäftande tejp som kräver ansenligt våld för att samarbeta.
Med undantag av baffeln ett mycket bra snickeriarbete (9710M går nätt och jämt att fästa), betydligt bättre än det elektriska:
Lödstödet i närbild:
Här är 8 hål för genomföringar, alla otätade!
Undersidan av baffeln så:
Inget kretskort, allt är kopplat direkt till lödstödet på ovansidan. Någon som känner igen den gula plastbrickan? (Det står "YTONG" på den! Tror jag har en reservdel någonstans ...)
Intressant att de har en riktig dämpkorg, inställningsmöjligheterna är dock begränsade. Höjden är 19 mm, precis som i Sonabs OA5-K men den hade nog en annorlunda korg.
Spännande sätt att dra ledningarna...
Dämpullen i lådan (2 bitar 95 mm) ligger rätt, likt Stockholms Läns Landstings symbol!
Detta är vad som finns att arbeta med. Efter att ha studerat CarlssonPlanet och detta forum kan jag nu citera Sickan: "Jag har en plan!"
EN PLAN
1. Nya bottnar med "rätt" hål och "underbotten" enligt typ 2. (vad som är rätt är inte helt klart, de befintliga har 2 st 50 mm hål, Troels Gravesen skriver 54 mm, jag tror att
jag sett 57 mm någonstans. Service manual har en ritning men att avgöra om det är 54 eller 57 mm där ... Nu hade jag redan en 57 mm hålsåg, i värsta fall får jag fodra hålen!)
2. Höj upp baffeln enligt typ 2.
3. Y-montera diskanterna och dra om ledningarna.
4. Justera dämpkorgarna?
5. Göra nya galler?
6. Se över ytorna.
Punkt 4 och 5 i mån av ork och material!
Fortsättning följer
Edit: tryckfel