luxor orchestra?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

luxor orchestra?

Inläggav zapanasta » 2006-11-20 22:27

Hej,nån som vet nåt om ett par gamla högtalare som heter luxor orchestra?bara sett nån otydlig bild på ett par,såg inte riktigt hur dom såg ut ock va det är för lådprincip men dom såg stora ut.mvh.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-20 22:29

lite nyfiken här... varför vill du veta mer om dessa högtalare?

/ B

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-11-20 22:34

Bill50x skrev:lite nyfiken här... varför vill du veta mer om dessa högtalare?

/ B
Hej,ren nyfikenhet bara.Har renoverat ett par transmissionline ock dom låter inte dumt,visste inte att luxor gjort ännu större högtalare.mvh.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-11-20 22:45

zapanasta skrev:
Bill50x skrev:lite nyfiken här... varför vill du veta mer om dessa högtalare?

/ B
Hej,ren nyfikenhet bara.Har renoverat ett par transmissionline ock dom låter inte dumt,visste inte att luxor gjort ännu större högtalare.mvh.

okej.... Hittar också bara suddig (grovt rastrerad bild) på dessa. Ser dock ut att vara två 12" typ + lite annat....

/ B

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-11-20 22:54

Orchestra är från mitten av 80-talet. Luxors egna element. Två av varje. Samma element som i "8071 Transmissionline". Basarna är alltså på 10 tum. Orchestra är också en transmissionlinjelåda. Den är något smalare än 8071; ca 35-40 cm och högre; över 1 m. Porten sitter på baksidan. Konstruerad i vid fabriken i Motala.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-11-20 22:58

Kranzberg skrev:Orchestra är från mitten av 80-talet. Luxors egna element. Två av varje. Samma element som i "8071 Transmissionline". Basarna är alltså på 10 tum. Orchestra är också en transmissionlinjelåda. Den är något smalare än 8071; ca 35-40 cm och högre; över 1 m. Porten sitter på baksidan. Konstruerad i vid fabriken i Motala.
Bild
Ok,tack för svaret,dessa måste vara väldigt sällsynta,undrar hur dom låter mot den mer vanliga transmissionline lådan jag har.Dessa verkar också ha ett anorlunda filter vad jag kan se,branthet 6/12/12, på mina verkar det vara 12/6/6 om jag inte är ute på en rejäl cyckeltur,är ingen expert på filter,det är ju en sak att plocka bort dom gamla kondensatorerna som jag gjort ock löda dit nya polyester med samma värden som det var på dom gamla elektrolyterna(klarar nog de flesta av).mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-22 23:41

Hej,ingen som lyssnat på dessa högtalare?kan ju vara intressant om man skulle stöta på ett par nångång ock veta om dom låter bättre eller sämre än 8071.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-29 00:19

Hej igen,ingen som lyssnat på dessa högtalare?Har ett par på gång nämligen men skulle ju va intressant om nån kunde säga nåt om ljudet i dom.Hittar absolut inget på nätet om dom heller,enda information jag sett är det som kranzberg delat med sig utav.8071 står det ju rätt mycket om faktiskt ock det är ju en äldre modell.Kan det va så att det inte var nån vidare lyckad konstruktion detta?(orchestra)Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-02 17:36

ingen som vet nåt?får nog ge upp detta,Mvh.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-02 19:33

Köp om du har ett par på lut. Om inte annat för att de är mycket ovanliga.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-02 19:58

Kranzberg skrev:Köp om du har ett par på lut. Om inte annat för att de är mycket ovanliga.
Hej,jodå nyfiken är jag allt,men förmodligen så är väl kanterna på basarna slut ock det ser ut på bilderna ovan att även mellanregistren har skumupphängning, så det kan ju bli lite jobb ock kostnader innan man får dom ok med så många element ock fiksa till.Sen vet man ju inte hur dom låter i jämförelse med mina heller.Mvh.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-02 21:00

Mellanreg och inte heller diskanterna är något problem att få tag på. Bara att gå till någon loppis och titta efter luxor/skantic-lådor. Man får dem för nästan inga pengar alls. Diskanterna sitter i "alla" Luxors lådor från mitten av 70-talet och framåt, fast oftast modellen med "baffel" i aluminium i stället för plast, som på 8071 och Orchestra. Spelar ingen roll, det är samma diskant.
Mellanreg sitter i Luxors större lådor från mitten av 70-talet och framåt. De tidiga modellerna hade veckad pappkant. 8071 är bestyckad med sådan. På 80-talet gick man över till skumkant. Jag har haft bägge modellerna. Ingen ljudskillnad vad jag kunde höra och skumkanten var i fint skick så sent som i höstas när jag sålde mina 8071 och de reservelement jag hade liggande. Mellanreg med pappkant har större magnet och därmed bättre effekttåighet än de med skumkant.
Titta på bilden här. Här ser man tydligt att mellanreg har pappupphängning.
Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-02 21:43

Kranzberg skrev:Mellanreg och inte heller diskanterna är något problem att få tag på. Bara att gå till någon loppis och titta efter luxor/skantic-lådor. Man får dem för nästan inga pengar alls. Diskanterna sitter i "alla" Luxors lådor från mitten av 70-talet och framåt, fast oftast modellen med "baffel" i aluminium i stället för plast, som på 8071 och Orchestra. Spelar ingen roll, det är samma diskant.
Mellanreg sitter i Luxors större lådor från mitten av 70-talet och framåt. De tidiga modellerna hade veckad pappkant. 8071 är bestyckad med sådan. På 80-talet gick man över till skumkant. Jag har haft bägge modellerna. Ingen ljudskillnad vad jag kunde höra och skumkanten var i fint skick så sent som i höstas när jag sålde mina 8071 och de reservelement jag hade liggande. Mellanreg med pappkant har större magnet och därmed bättre effekttåighet än de med skumkant.
Titta på bilden här. Här ser man tydligt att mellanreg har pappupphängning.
Bild
Hej,har 2 par såna här luxor 8071 som jag nyligen renoverat,mkt bra skick på båda paren ock låter kanon tycker jag(framförallt efter jag böt filterkomponeter i ena paret ock körde dom sen mot varandra) (paret med det nyrenoverade filtret låter bra mycket bättre)satt i polyesterkondensatorer i stället för elektrolyter.Andledningen till att jag tvekar angående dessa orchestra är att dom är på 8 ohm,får ut mindre kräm ur förstärkaren,har testat att köra 2 seriekopplade 8071 mot 1.Den ensamma är effektivare.Så jag antar att dessa orchestra vill ha en riktig kraftkälla för att spela ut.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-03 11:49

Hej,ringde till autoliv som figurerar i luxors gamla lokaler ock fick prata med en där som tydligen även jobbat där när företaget luxor huserade där.Försökte få fram lite information om dessa orchestra högtalare.Han påstod att audio avdelningen las ner 1980,efter 1980 sa han att det bara var små högtalare som beställdes utifrån som det stod luxor på ock en avdelning som hette luxor parts bildades,men några mer högtalare har inte utveklats på fabriken i motala sen 1980,denna man kan ju ha fel vad vet jag.Dessa orchestra måste ju komma från nånstans.Mvh. http://web.telia.com/~u14122657/Luxor/s ... _luxor.htm

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-03 15:12

Zapanasta! (och andra välvilligt intresserade)

Så här är/var det med Orchestra:

Jag bor ju i Motala och är lite bekant med Jalle Bladelius; pappa till Mikael Bladelius, tack vare att en av Mikaels brorsdöttrar är bästa kompis med vår minsta dotter. Enligt Jalle, som jobbade som ingenjör på Luxor vid den här tiden, är Orchestra tillverkad och konstruerad i Motala. Chefskonstruktören på audiosidan heter Sune Pettersson. Han är nu platschef på Harman Becker, som för övrigt ska lägga ner sin avdelning i Motala. Jag har även pratat med honom. Det är han som konstruerat både 8071 och Orchestra. Orchestra är enligt honom från tidigt 80-tal, men tillverkades i väldigt få exemplar. Den var tänkt som en efterföljare till 8071.
Både Jalle och Sune bekräftar också att förstärkaren 7082A och den tillhörande tunern (och receivern) är konstruerade och tillverkade av Luxman. Dock med specialönskemål från Luxor, t ex DIN-kontakter och presets på tunern. Luxor hade Luxmanagenturen i Sverige vid den här tiden.

Zapanasta - var bor du?
Hur kommer det sig att du är intresserad av Luxor?
Svara gärna i PM.

M v h

:)

Bild
Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-03 15:31

Hehe.. de där diskanterna känner jag igen.. :lol:
/J

Cygnus resurectum

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-01-03 15:44

Kranzberg:
Respekt!

Tyvärr kan jag inte bidra med något i ämnet
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-03 17:32

Hmmm om dom gick över till skumkant -80 hur gamla är då isåfall dessa?
Bild
Ser ju inte ut som dom som sitter i dom där lådorna du länkade till

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-03 21:54

Det är väl ingen som minns eller vet exakt när man bytte till skumkant och troligt är väl att bägge varianterna fanns parallellt. Vad jag vet är att 8071 serie 1 har mellanreg med pappkant. Serie 1 kom så som jag minns 78/79. Enligt Sune Pettersson kom de första 8071 år 1978.
Jag har inte sett några 8071 med skumkant. De Orchestra jag sett och andra mindre modeller från 80-talet jag kommit i kontakt med har alla haft mellanreg med skumkant.
De du visar bild på har suttit i ett par 8071 eller i modellen mindre; 5061 (basreflex). De ser likadana ut som de mellanreg som sitter i de 8071 jag hade. Både basen, mellanreg och diskanten såg olika ut i detaljer genom åren. En del diskanter t ex har frigolit bakom domen, medan andra inte har det. En del både basar och diskanter har en gjuten plastring runt magneten, andra har inte denna ring. Även färgen på basens korg varierade. Jag har sett gråsvarta, grönsvarta, helt plåtblanka och sådana som varit i galvad plåt. Diskanten finns som jag ovan nämnde i ett utförande med svarteloxerad aluminiumbaffel (monterades innifrån) och i en variant med plastbaffel (monterades utifrån). I alla små lådor med galler monterades elementen innifrån. Även mellanreg fanns med olika färger på korgen.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-03 23:34

Kranzberg skrev:Det är väl ingen som minns eller vet exakt när man bytte till skumkant och troligt är väl att bägge varianterna fanns parallellt. Vad jag vet är att 8071 serie 1 har mellanreg med pappkant. Serie 1 kom så som jag minns 78/79. Enligt Sune Pettersson kom de första 8071 år 1978.
Jag har inte sett några 8071 med skumkant. De Orchestra jag sett och andra mindre modeller från 80-talet jag kommit i kontakt med har alla haft mellanreg med skumkant.
De du visar bild på har suttit i ett par 8071 eller i modellen mindre; 5061 (basreflex). De ser likadana ut som de mellanreg som sitter i de 8071 jag hade. Både basen, mellanreg och diskanten såg olika ut i detaljer genom åren. En del diskanter t ex har frigolit bakom domen, medan andra inte har det. En del både basar och diskanter har en gjuten plastring runt magneten, andra har inte denna ring. Även färgen på basens korg varierade. Jag har sett gråsvarta, grönsvarta, helt plåtblanka och sådana som varit i galvad plåt. Diskanten finns som jag ovan nämnde i ett utförande med svarteloxerad aluminiumbaffel (monterades innifrån) och i en variant med plastbaffel (monterades utifrån). I alla små lådor med galler monterades elementen innifrån. Även mellanreg fanns med olika färger på korgen.
Hej,mina 2 par 8071 har såna mellanregister,skillnaden är att dammkåpan på mina mellanreg är vänd inåt ock gjord av nåt tygliknande så man ser in i spolen om man lyser med en ficklampa,samma matreal som dammkåpan på basarna är gjord av.Mvh.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-03 23:52

zapanasta skrev: Hej,mina 2 par 8071 har såna mellanregister,skillnaden är att dammkåpan på mina mellanreg är vänd inåt ock gjord av nåt tygliknande så man ser in i spolen om man lyser med en ficklampa,samma matreal som dammkåpan på basarna är gjord av.PS kranzberg,fick du nåt pm eller funkar inte funktionen.har skickat några pm förut till några men inte fått nåt svar.Mvh.

Ja, det är riktigt. Bägge typerna fanns. Jag vill minnas att det i mina 8071 satt samma modell som du har i dina.

Du har fått PM!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-04 01:45

Lådorna dom på bilden satt i hade svart skumfront och 6,5" basar, men grejen är att jag har för mig att dessa användes som mellanreg/diskanter om jag inte minns helt galet, kan det stämma? Tror det bara var 2 element/låda.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-04 10:04

De satt nog i en låda från början av 80-talet. Den hette 4001/4081 beroende på hur skumfronten såg ut och troligen också på vilket år den gjordes. Lådan hade en bas på 16.5 cm, en diskant och ett mellanreg .

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-04 15:31

Hej,byter märke lite här.Audio tronic cm-3 ,nån som lyssnat på dessa?är ju också en transmissionlinelåda med dubbla kef åttor ock en band diskant från gamma som går att få för rimliga pengar 2-3000 kr.Inga problem med kantupphängning heller då dom är av gummi.Mvh.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-01-04 16:40

Tillverkaren/konstruktören Bo Bengtsson är här på forumet ibland.

Jag har en arbetskamrat som har ett par CM-3. Han gillar dem men tycker de är väldigt stora, eller rättare sagt hans fru tycker det.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-04 17:53

mapem skrev:Tillverkaren/konstruktören Bo Bengtsson är här på forumet ibland.

Jag har en arbetskamrat som har ett par CM-3. Han gillar dem men tycker de är väldigt stora, eller rättare sagt hans fru tycker det.
Hej,hur är ljudkaraktären på ett par sådana då?Har bestämt mig för att köpa ett par t-line högt till,har ett par orchestra på gång men dessa verkar ju också högintressanta.Mvh.

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2007-01-04 18:40

Hej

har förmånen att ha både ett par 8071 och ett par CM3 ( dock pro med 3st 8" ) och kan väl säga att jag upplever ljudet från de båda som helt skillda i karaktären , båda är väldigt roliga att lyssna till , Luxor med sin enorma spelglädje är ju ett säkert sätt att framkalla ett leende på !
CM3 med sin korrekta bild ( dock kusligt smal "sweetspot" !!! ) är ju
en musikalisk allätare , jag gillar båda på olika sätt !!!! funderar inte så mycket på något annat än musiken när någon av dessa spelar och det måste ju vara det det hela handlar om ....!

lycka till !!!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-04 18:56

Redear skrev:Hej

har förmånen att ha både ett par 8071 och ett par CM3 ( dock pro med 3st 8" ) och kan väl säga att jag upplever ljudet från de båda som helt skillda i karaktären , båda är väldigt roliga att lyssna till , Luxor med sin enorma spelglädje är ju ett säkert sätt att framkalla ett leende på !
CM3 med sin korrekta bild ( dock kusligt smal "sweetspot" !!! ) är ju
en musikalisk allätare , jag gillar båda på olika sätt !!!! funderar inte så mycket på något annat än musiken när någon av dessa spelar och det måste ju vara det det hela handlar om ....!

lycka till !!!
Hej,vilka tycker du är mest baskapabla av dessa 2 par då?Dessa luxor har ju en väldig kraftig bas med tanke på att det (bara)sitter en 10 tummare i dom.mvh.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-01-04 18:56

zapanasta skrev:
mapem skrev:Tillverkaren/konstruktören Bo Bengtsson är här på forumet ibland.

Hej,hur är ljudkaraktären på ett par sådana då?Har bestämt mig för att köpa ett par t-line högt till,har ett par orchestra på gång men dessa verkar ju också högintressanta.Mvh.

Har haft CM-3, men sålde dom när jag fick tag i ett par CM-3 Pro (ytterligare en B200 i dom). Har även ett par DM-2: or (samma bestyckning som CM-3, fast sluten låda).

Jag gillar verkligen ljudet ur dom, men det är som sagt smaksak...

De har rätt snäv sweet spot tack vare horndiskanterna, men de har ett bra grepp om en när man sitter i den. Har provat med spridningslinser till hornen och då reduceras snävheten ordentligt.
Kan nog uppfattas som något dova i mellanregistret av många. Luftig och mjuk diskant. Sammantaget har hela högtalaren ett mjukt ljud.
Inga party-högtalare direkt, men spelar på rätt bra ändå. Tror att det är en högtalare som man antingen gillar eller ogillar tack vare dess lite speciella karaktär.

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2007-01-04 19:09

smaken är som bekant rätt personlig !! , måste nog säga att Lust har så någorlunda samma uppfattning om CM3 som jag själv har ,, förbövlat rolig att lyssna på ...... MEN, det saknas lite i ljudet ,, huvudsakligen mellanregistret kan ibland upplevas som något "ihåligt"
och faktiskt kan jag även ibland sakna bas...!!! ( hör och häpna !!! ) detta kan med stor sannolikhet hänga ihop med att mitt rum är rätt litet med sina 22kvm , 8071 kommer mer till sin rätt hos mig , båda är rejält baskapabla och kan sätta skräck i vilken ny lyssnare som helst !!, inga problem att med någon av dessa få hela möblemanget i gungning om det är det man vill , båda storslagna produkter av sin tid och fortfarande riktigt bra och framför allt ruskigt prisvärda ,, ( gäller både 8071 och CM3 )

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-05 18:41

Hej,ja då var det klart,åker ock hämtar ett par orchestra i helgen.nu är man nyfiken.Återkommer med intryck när jag fått hem dom.Mvh.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-05 18:47

Lycka till!
Jag håller mig passiv på den fronten. Eftersom jag upplevde att 8071 var för stora för mitt vardagsrum, misstänker jag att det är samma förhållande med Orchestra. Men det ska bli intressant att höra dina intryck. Lägg ut bilder också.
Om du vill veta mer om Orchestra än vad jag skrivit här ovan, kan du säkert ringa till Sune Pettersson på Harman-Becker i Motala. Han är mycket trevlig att prata med och minns en hel del.
Än en gång - lycka till!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-05 20:20

Kranzberg skrev:Lycka till!
Jag håller mig passiv på den fronten. Eftersom jag upplevde att 8071 var för stora för mitt vardagsrum, misstänker jag att det är samma förhållande med Orchestra. Men det ska bli intressant att höra dina intryck. Lägg ut bilder också.
Om du vill veta mer om Orchestra än vad jag skrivit här ovan, kan du säkert ringa till Sune Pettersson på Harman-Becker i Motala. Han är mycket trevlig att prata med och minns en hel del.
Än en gång - lycka till!
Tack för alla tips.ska försöka redogöra detta så gott jag kan så småningom med bilder ock text.Mvh.

Användarvisningsbild
Redear

Inläggav Redear » 2007-01-05 21:21

nyfiken !!!! återkom gärna med lyssningsintryck !, har faktiskt aldrig hört ett par sådana ( Orchestra ) , bara sett .....

stort grattis och hoppas du blir nöjd !!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-05 22:40

Hej,förmodligen blir det kantbyte på dessa då jag tror att upphängningarna gjort sitt(skulle bli mkt förvånad om så inte vore fallet)Men som sagt ska bli kul att få hem dom till börja med,Sen är det ju kul att renovera också. Dom ska tydligen vara i mycket bra skick,han jag köper dom av har haft dom sen dom var nya.Får hoppas jag får in dom i bilen bara,han som äger dom säger att dom är 130-140 cm höga(har varit ute ock mätt,det går nog bra)skriver en första rad om dom bara jag fått dom innanför dörren.Mvh.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2007-01-06 21:31

Jag vill minnas att HiFi Musik eller om det var Radio & Telvision som testade dessa orkerster högtalare.

Stridbecks RT artikel vidsade att en TLS med bara en vikning som Orkester har mycket mindre resonans problem än en 3 vikt (IMF Stridbeck, Luxor mfl)

Två 10" i TLS borde kunna ge ett jäkla bastryck 8)

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-06 21:48

Hej,ja nu står dom i vardagsrummet ock småspelar efter en biltur på ca 55 mil.3 av 4 basar faktiskt hela,tur jag hade en i reserv men blir ju givetvis kantbyte ock filter renovering i dessa så småningom.diskanter o mellanreg i mkt bra skick.lådorna ock tygfronterna fina,några småskavanker.måtten på lådorna är h110 b34 d36.har lyssnat litegrann ock mitt första intryck är att 8071 faktiskt dånar lite mer i basen,dessa mer distingta,mellanreg ock diskant lite vassare i 8071.Vem man tycker låter bäst av dessa 2 par är nog en ren smaksak skulle jag tro.ska bli kul att höra hur dessa orchestra låter när jag renoverat dom.Men jättefina lådor med mörk körsbärsfaner ock ser inte alls klumpiga ut.fronten är välvd så den är ca 1cm tjock längst upp för att sen bli ca 3-4 cm på mitten ock sen 1 cm längst ner.Är absolut inte missnöjd med orchestra högtalarna men hade faktiskt förväntat mig en bas i hästväg men så var inte fallet,vi får se hur dom låter sen som renoverade men som sagt jättekul att ha båda sorterna nu.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-07 17:35

hej,nu har jag pratat med konstruktören av dessa 8071 ock orchestra,sune pettersson ,mycket sympatisk man.Så nu vet jag vad som är värt att veta om dessa lådor.Har även lyssnat lite mer ock tycker om dom ungefär lika mkt. 8071 är lite mer hissad i basen ock det höll sune med om,orchestra ska ha en rakare frekvensgång sa han sen är det ju inviduellt vad man gillar,lite mer tryck ock renare bas i orchestra,dånar lite mer om 8071 men det är så lite som skiljer dom åt så man får verkligen lyssna för att höra skillnaden,lite fylligare mellanreg i orchestra,diskanten likvärdig tycker jag, kanske något vassare i 8071,sen är ju orchestra lådorna riktigt snygga,bilder kommer så småningom .Roligt att ha båda modellerna hur som helst.Mvh.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-07 19:58

Hej Zapanasta!
Kul!
Det är väl ungefär vad han sagt till mig också.
Var köpte du dem?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-07 21:56

Kranzberg skrev:Hej Zapanasta!
Kul!
Det är väl ungefär vad han sagt till mig också.
Var köpte du dem?
Hej,dom fanns i uppsala.Gammal annons sen i början av november,han hade bara skrivit luxor 200 watts högtalare i annonsen.Hade han skrivit modellen tror jag dom försvunnit rätt fort.(inbillar jag mig i alla fall)Hur som helst ser jag fram emot renoveringen nu,blir det lika stor skillnad som när jag renoverade 8071 lådorna blir detta kanon.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-08 21:34

http://www.minhembio.com/sollerön Hej,vet inte hur man lägger in bilder på detta forum,länk till mitt galleri för den som är intresserad hur en luxor orchestra högtalare ser ut,nån kanske kan ta en bild från mitt galleri ock lägga in på detta forum,kanske nån tycker det är trevligt med lite bilder.mvh.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2007-01-09 03:22

Är 8071 aktiva?

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-09 11:05

JB skrev:Är 8071 aktiva?

Nej det är de inte.

Zapanasta: Snygga bilder!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-09 16:47

Hej,nu är basarna urskruvade ur orchestra lådorna ock nerpackade,i morgon skickar jag iväg dom på omkantning,kommer att kosta lite men det tycker jag att dom absolut är värda.Så nu blir det filterrenovering under tiden.Intrycken hittils är att 8071 faktiskt i mitt tycke ock smak är ett strå vassare,men det kan ju bero på att jag får ut mer effekt ur förstärkaren då dom är på 4 ohm ock orchestra på 8 ohm .Tror orchestra lådorna kommer att få ett rejält lyft när dom är klara.(för det fick 8071 lådorna)Återkommer med intryck när det är klart.Mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-11 18:52

Hej,exprimentat lite med dessa orchestra,ställt en fråga på generellt om hifi också ock fått svar av några män som tillhör eliten när det handlar om hifi .Testade dom med en bas i varje ock satt för ena hålet där den andra basen ska sitta med en skiva som jag sågade till ock borrade hål i med måtten av en bas så skruvhålen passade.Blev en helt enorm bas i dom, men nackdelen blev att basen blev väldigt överbetonad ock blöt ock distade lättare.Högtalaren låter bättre orginal,distingtare ock bättre kontroll ock basen den räcker till med råge i alla fall.Men roligt ock testa lite.ser fram emot renovering nu.Mvh.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-01-13 01:53

Fint skick, kul att se ett par orchestra igen :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

henriksch

Inläggav henriksch » 2007-01-14 10:21

Barnsligt förtjust i det Svenska...
Skulle du inte kunna ta några bilder, de som ligger ute är inte så tydliga.
MVH
Henrik

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-16 23:53

Hej,bild på en av mina orchestra högtalare.Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-26 19:51

Hej,ja nu är orchestra lådorna renoverade,ska försöka mig på en liten redogörelse hur dom låter.Har som sagt ett par luxor 8071 också så det är dom paren jag setat ett par timmar nu ock jämfört,har haft alla 4 inkopplade ock skiftat mellan paren med hjälp av högtalarpar väljaren på förstärkaren A ock B.Måste säga att orchestra lådorna är nog bättre på allt,mer kropp i röster,mer attack i basen,mer närvarokänsla helt enkelt,8071 lådorna kanske dånar lite mer,svårt att säga.Tycker båda dessa par låter förträffligt men som sagt orchestra lådorna är ett strå vassare.Mvh.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-26 20:56

Ja, det låter ju kul att höra att du är nöjd med ditt köp. Det är bara att gratulera. Mitt letande ligger stilla. Dyker det upp ett par, kanske jag slår till, men just nu upplever jag att mindre lådor kommer bättre till sin rätt i mitt lyssningsrum än stora.
Men som sagt: lycka till med en ovanlig högtalare som dessutom, av din bild att döma, ser ut att vara i toppskick även till det yttre.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-01-26 21:27

Kranzberg skrev:Ja, det låter ju kul att höra att du är nöjd med ditt köp. Det är bara att gratulera. Mitt letande ligger stilla. Dyker det upp ett par, kanske jag slår till, men just nu upplever jag att mindre lådor kommer bättre till sin rätt i mitt lyssningsrum än stora.
Men som sagt: lycka till med en ovanlig högtalare som dessutom, av din bild att döma, ser ut att vara i toppskick även till det yttre.
Hej,ja dessa lådor är mkt trevliga på alla sätt,kommer att vårda dom ömt,ser jag nåt mer par på annons el liknande så ska du få reda på det.Vet du förresten ungefär hur många par det gjordes av denna modell eftersom det verkar som det finnas så lite av dom?.Mvh.

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2007-01-29 23:07

Orchestra-febern har drabbat mig. Eftersom det är så svårt att få tag i ett par, beslutade jag mig för att bygga ett par kopior. Zapanasta bistår med alla mått. Tack!
Så i dag sålde jag mina gamla Tandberg TL 5010 och åkte istället i väg till brädgården och fick spånskivebitar tillsågade till ett par Orchestra. Mycket enkel konstruktion. Bara en diagonal vägg inne i lådan. Den fattas på bilden. Liksom hål för elementen. Jag väntar på måttangivelser för denna "vägg" från Zapanasta. Transmissionslinjeöppningen sitter baktill högst upp.
Om fler vill bygga denna högtalare, finns ritning på delningsfilter, vilket jag lagt ut, längre upp i diskussionen. Jag kan också (åtminstone snart) bidra med alla aktuella mått.

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2007-05-08 12:51

BildBild Hej,ja nu är dom färdiga basstöden till luxorlådorna,detta blev mkt bra ock nu har man den sköna djupa basen även på låg volym ock ett jä ljudtryck om man vill spela så ibland.Baslådorna är på 50l ock är delade vid 120hz 12db oktav.Mvh.

Användarvisningsbild
freudas

Jag har Luxor Orchestra! Byter inte!

Inläggav freudas » 2007-11-18 21:13

Hej! Kul att fler gillar denna högtalare! Har bytt allt utom högtalarna de senaste 25 åren... jag skaffade mina nya på stereotorget i Östersund. Har Receiver Denon 3803, Denon CD 2900 och genomgående Supra kablage... som sagt det låter grymt. Brukar ofta spela musik och polarna säger alltid "fan vad kul o höra musik hos dej"! Kan slänga upp bilder om någon är intresserad. // Fredrik

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: Jag har Luxor Orchestra! Byter inte!

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-11-18 21:59

freudas skrev:Kan slänga upp bilder om någon är intresserad.

Ja, gör det. Det finns nog några som är intresserade.

Användarvisningsbild
freudas

Har fotat

Inläggav freudas » 2007-11-18 22:29

men hur lägger man upp bilder från hårddisken???

Användarvisningsbild
freudas

Ok kollade FAQ...

Inläggav freudas » 2007-11-18 22:33

det går tydligen inte att bifoga bilder från hårddisken... kan maila till de som är intresserade eller allra bäst... om någon kan lägga upp bilderna på någon hemsida och länka därifrån.... jag har ingen hemsida och orkar inte skaffa någon för detta syfte, men som sagt jag mailar gärna bilder till den som är intresserad.... // Fredrik

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Re: Ok kollade FAQ...

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-11-19 07:42

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

8071 på blocket

Inläggav Fjonkalicious » 2007-11-20 13:36

Var det någon här som köpte det paret som kom ut på blocket igår?

Jag mailade, men bor ju hopplöst långt ifrån :-/

Hoppas att det var någon entusiast.

/Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Element

Inläggav Fjonkalicious » 2007-11-26 13:27

För er som renoverar eller behöver element:

http://www.blocket.se/vi/14332174.htm?ca=23_3_s

/F

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-11-29 16:01

Var fick du elementen omkantade och vad kostade det? Funderar på att låta göra det själv på ett par gamla högtalare.

Användarvisningsbild
toien

Inläggav toien » 2007-12-12 09:39

Hej, hoppas att det är ok att jag hoppar på tråden. Har ett par Orchestra som jag köpte nya 1982. Bashögtalarna behöver en uppfräschning alt utbyte och jag kollade in på blocket där en kille säljer renoverade element. Vad är rimligt att bjuda honom för baselementen? Och som föregående skrev, var och hur mycket för omkantning.
tobbe

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-12-12 11:19

Hej!

Omkantning kan göras på lite olika ställen, var Isverige bor du?

Med vänlig hälsning

Martin

EDIT: Stavfel, stavar illa men skidar bra...

Användarvisningsbild
toien

Inläggav toien » 2007-12-12 16:06

Hej.
Jag bor i Östersund.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2007-12-12 18:12

Jag bor i Uppsala. Hoppar med lite här.

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2007-12-12 20:07

Jag har kantat om ett flertal luxorbasar.
Den som bilden visar sitter nu i mina 8071:or. Den nya skumkanten är limmad på konens undersida. Rester av den gamla skumkanten syns längst ut på konens framsida.

Den nedre bilden visar en 10 tums bas från Tandberg TL 3520. Här har jag limmat skumkanten på konens framsida.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2007-12-13 12:32

Hej!

Ajdå, långt från mina kantfixare.

Några som fixar kanter är:
- LN Högtalarservice i GBG
- Technovox i Norrtälje
- Koral Audioservice i Täby (Sthlm), de fixar även talspolar.

Sedan finns det ju fler.

Vill man själv så kan man kolla:
- Speakerbits
- Decware

t.ex

mvh

Martin

Användarvisningsbild
staffanw

Inläggav staffanw » 2007-12-13 14:07

Även Wooferrepair säljer fina DYI-kit där ett standard kit för 1 par SC165 kostar ca. 210:- inkl. frakt till Sverige (även om detta kit just är slut på lagret). Lägg på ca. 20:- för 10" kitet.

http://www.wooferrepair.com/10kit.html

/staffan

Edit: Såg att basarna som efterfrågades var 10"

Återgå till Vintage-hifi