Här tittar jag ner i avgrundsdjupet och räds inför den kommande uppgiften
Moderator: Redaktörer
Ranefjord skrev:Något som man bör ta i beaktande när man handlar vintage är renovering. Ingenting håller ju för evigt (ok, ingenting försvinner och allt förändras, men det är en annan diskussion. Logiken består?). Så när den glada Quad-fantasten köpte sin femtioelfte gammelquad var han medveten om att tiden skulle komma då vissa komponenter måste bytas. Tiden är nu inne. Som glad teknikamatör utan teoretiska kunskaper (nästan) är detta givetvis en utmaning. Vad är då mitt utgångsläge? Vad har jag lödat ihop tidigare? Signalkablar, högtalarkablar, nätkablar, ormolja och bananskal! Ok, kanske inte det sista. Nu tar iallafall lillhövdingen steget från att löda kablar till att löda internkompenter. Spänningen är hög. Hur ska detta gå? Följ den spännande fortsättning. Endast på www.faktiskt.se.
Här tittar jag ner i avgrundsdjupet och räds inför den kommande uppgiften

Ranefjord skrev:Jag besöker Dirty emellanåt, men tyvärr har skolan tagit så s-tans mycket tid den sista tiden. Ska försöka imorgon :). Kul med kristianstadsbor! Många i den här tråden ser jag
Ranefjord skrev:Man tar ett grepp runt kondensatorn med fingrarna eller med en tång. Därefter värmer man den ena av kondensatorns båda lödpunkter med lödkolven. Lödtennet blir snabbt flytande. Därefter drar man försiktigt i kondensatorn, så att benet lossnar. Med lite tur lossnar benet från kretskortet direkt.
Det är inga problem att montera av kondensatorer. Man tar ett grepp runt kondensatorn med fingrarna eller med en tång. Därefter värmer man den ena av kondensatorns båda lödpunkter med lödkolven. Lödtennet blir snabbt flytande. Därefter drar man försiktigt i kondensatorn, så att benet lossnar. Med lite tur lossnar benet från kretskortet direkt. Samma process upprepas på den andra lödpunkten. Lödpunkten värms upp tills tennen blir flytande och därefter drar eller vickar man på kondensatorn. Med lite tur så lossnar den helt, annars är det bara att värma upp lödpunkterna igen och vicka vidare.
När detta moment är färdigt ska du ha två små hål med lite lödtenn runt omkring. För att få fram hålen kan det behövas skrapas lite med lödkolven mot kretskortet. Vissa använder en tennsug till detta ändamål, men det kändes överflödigt.
Jag vill å det skarpaste rekomendera en tennsug eller lödfläta för att ta bort överflödigt lödtenn. Mindre risk för skador då, till en kostad av någon 100-lapp.
Ranefjord skrev:Ojdå!Bill50x har naturligtvis rätt. Det tänkte vi banne mig inte på
. Blir bakläxa det det där (för naqref som lärare också
)
Casper skrev:Hej lite sent att skriva på denna tråden då den är rätt gammal.
Jag vill bara ta upp en sak. I min tråd om en gammal bordsradio från 56 så har jag ställt en mängd olika frågor. Jag har kommit fram till om man använder sig av en plast kondensator så finns det ingen risk att man monterar den åt fel håll för dom har verken + eller - sida. Rätta mig om jag har fel. Grymt bra och hjälpsam tåd för övrigt.
Bill50x skrev:Ranefjord skrev:Ojdå!Bill50x har naturligtvis rätt. Det tänkte vi banne mig inte på
. Blir bakläxa det det där (för naqref som lärare också
)
Just det
Ska man vara petig så ska du inte ha lådan öppen och lägga den på tex textilier (sängen). Du ska inte ha några uppladdningsbara isolerande material (plaster, fleecetröja etc) inom en halvmeters avstånd från apparaten. Du bör också jorda chassit till samma punkt som ditt handledsband. Plockar du ur kretskortet ska detta jordas, alternativt så köper du ett sk service-kit att lägga kortet på.
Service-kit:
Nu har du knappast de allra känsligaste komponenterna i en så gammal apparat, men det är alltid bra att minimera riskerna.
/ B
Fjonkalicious skrev:Casper skrev:Hej lite sent att skriva på denna tråden då den är rätt gammal.
Jag vill bara ta upp en sak. I min tråd om en gammal bordsradio från 56 så har jag ställt en mängd olika frågor. Jag har kommit fram till om man använder sig av en plast kondensator så finns det ingen risk att man monterar den åt fel håll för dom har verken + eller - sida. Rätta mig om jag har fel. Grymt bra och hjälpsam tåd för övrigt.
Det där är väl egentligen fel beroende på vad du menar. Plastkondensator kan vara väldigt olika för många okunniga. Jag är ingen expert men skulle lätt kunna blanda ihop en "traditionell" kondensator med något som någon kallar för plastkondensator.
Mvh
Filip
Kjell_Kranzberg skrev:Nu vet jag inget om hur det ser ut inne i detta slutsteg. Men...
Kolla efter dåliga lödningar. Men det har du väl redan gjort.
Kolla så att alla "stiftkontakter" och motsvarande sitter ordentligt på plats.
Kolla det kablage du använder. Men det har du säkert redan gjort.
Är oljudet högt?
M v h
Kjell_Kranzberg skrev:Om du har tid att vara av med den ett tag, kan nog Stig på Ecotec fixa den. Han är duktig och billig. Han trimmade fm-delen i en TR 2075 åt mig. Det kostade 350 kr.
www.ecotec-online.se
Kopplingsschema till 405 finns här:
http://quad405.com/405-2schematic.jpg
Vinylcalle skrev:Hmm ser det inte lite brännt och uttorkat ut runt den där elektrolytens lödpunkt. Börjar skrapa lite lätt med en skruvmejsel och delar av lödningen ramlar samman i smulor.
Det jag märker är att det är mycket svårare att lyckas löda. Gör ett antal försök där jag lyckas lägga lödtennet utanför punkten men tillslut får jag till det något så när.
Men nu har brummet försvunnit helt ur mina högtalare
MvH Carl
Kjell_Kranzberg skrev:Åtgärda en dålig lödning så här:
1. Håll en avlödningslödfläta på lödningen och värm på flätan så att tennet sugs upp i densamma.
2. Håll lödpennans spets mot den nu "rengjorda" lödpunkten på kortet.
3. Värm tennet mot lödpennans spets, så att det"rinner ner" på lödpunkten.
4. Låt tennet flyta ut. Ta bort lödpennan.
5. Tennet stelnar snabbt och skall nu vara kromblankt. Är det knottrigt och/eller matt, är det en kallödning. Bara att börja om från nr 1...
Laila skrev:Med all respekt Kjell, punkt 3 i ditt lödtips kan kanske omskrivas som:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster