Moderator: Redaktörer
Greengrass skrev:Mer fantasi än verklighetsförankrat! Tror jag skall plocka fram ett par äkta Zimbabwe miljarddollar-sedlar. Då känns det som om jag faktiskt har råd att pröjsa hur mycket som helst för prylarna - och ändå kunna behålla skjortan.
CODY skrev:Lite som att tonåringar köper halvbra Siouxsie & the Banshees plattor på LP och
njuter av "äkta analog musik" med levande ljus och en box rött. Jag känner
en som känner en sådan tonåring.
Greengrass skrev:Är det kanske du som bjuder på den "en box rött"..?![]()
![]()
phloam skrev:Bästa tipset Jag ska fan fixa lite alkohol, värmeljus och nattsudda med lite gammal raspig goth-vinyl och låtsas vara tonåring
Roadrunner1 skrev:Det jag funderar över är ju hur dessa "butiker" överlever?
Bygger de på att de säljer enstaka enheter för i deras ögan bra priser
och därför kan hålla det hela igång eller finns det faktiskt köpare
till dessa priser? Butikerna verkar ju leva vidare.
Det kanske väcker en diskussion mellan säljare och köpare
som renderar i lägre pris än på hemsidan?
Visst har jag sålt en och annan pryl då jag vill ha plats för nya
(vintage) saker och fått bra betalt, men inte på dessa nivåer.
Sålde nyligen en Pioneer SA-8800 som jag upptäckte köparen
lagt ut på en sida där han begär 1.250 euro för den.
Allvarligt talat, visst var den i riktigt trevligt skick, men
inte fasen är den värd 1.250 euro, eller skulle ni betala det?
Greengrass skrev:Nope, jag budar inte, har på tok för mycket vintage-HiFi redan i gömmorna. Fast, det är ju klart, om vadslagningen går över 10.000:- så lägger jag in några bud strax under 7000:- "Everybody wins!"
MP skrev:Skriver man dessutom priserna i Euro så är målgruppen troligtvis allt annat än svenskar, om nu den tilltänkta målgruppen ens existerar i annat än fantasin.
optonica skrev:MP skrev:Skriver man dessutom priserna i Euro så är målgruppen troligtvis allt annat än svenskar, om nu den tilltänkta målgruppen ens existerar i annat än fantasin.
Tycker att sajten är välgjord och bilderna bra tagna, men priserna!. De tar ex. 390 Euro för en Goldstar. Undrar nästan om det inte är ett rent fel i webbutiken och det ska vara typ 390 skr. Hur ska föresten några utländska köpare hitta en sajt helt på svenska och varför vill man importera low-fi. Hade sortimentet varit typ accuphase el. likande så kan man ju förstå ett intresse från utländska köpare.
Greengrass skrev:thombjon skrev:JBL lådorna heter Northridge E90
Jaha, då var det som jag trodde; Kina- och/eller Taiwan-element så långt ögat kan nå.
Här är några bilder på JBL Northridge E90:
http://img23.imageshack.us/img23/7229/jbl2n.jpg
http://www.hi-vision.com.cn/Files/Beyon ... 212179.gif
Inte som "gamla hederliga" JBL från 70-talet alltså - tyvärr...
Greengrass skrev:kluringen skrev:Greengrass skrev:thombjon skrev:JBL lådorna heter Northridge E90
Jaha, då var det som jag trodde; Kina- och/eller Taiwan-element så långt ögat kan nå.
Här är några bilder på JBL Northridge E90:
http://img23.imageshack.us/img23/7229/jbl2n.jpg
http://www.hi-vision.com.cn/Files/Beyon ... 212179.gif
Inte som "gamla hederliga" JBL från 70-talet alltså - tyvärr...
Då kan man ju enas om att det är värt att både köpa och "betala bra" för äldre grejer.
Det där med att "betala bra för äldre grejer" är diskutabelt. Det beror helt och hållet på vilka "äldre grejer" det handlar om. Jag tror knappast att någon betalar överpriser för vilket kattsk*t som helst! Och när det gäller vintage Hi-Fi, finns det både äkta guld och billigt pottebleck. Det gäller bara att kunna sålla agnarna från vetet...
Greengrass skrev:carpelux skrev:Det är det jag menar, det finns en del fantastisk HIFI från förr, och det finns massor som inte är något speciellt. Det gäller att vara påläst för att hitta det som är värt att satsa på.
Huvudet på spiken! Jag är av samma åsikt och skrev något liknande tidigare i den här tråden:
"Det där med att "betala bra för äldre grejer" är diskutabelt. Det beror helt och hållet på vilka "äldre grejer" det handlar om. Jag tror knappast att någon betalar överpriser för vilket kattsk*t som helst! Och när det gäller vintage Hi-Fi, finns det både äkta guld och billigt pottebleck. Det gäller bara att kunna sålla agnarna från vetet..."
Ännu en "fossil" i mängden...
kluringen skrev:optonica skrev:MP skrev:Skriver man dessutom priserna i Euro så är målgruppen troligtvis allt annat än svenskar, om nu den tilltänkta målgruppen ens existerar i annat än fantasin.
Tycker att sajten är välgjord och bilderna bra tagna, men priserna!. De tar ex. 390 Euro för en Goldstar. Undrar nästan om det inte är ett rent fel i webbutiken och det ska vara typ 390 skr. Hur ska föresten några utländska köpare hitta en sajt helt på svenska och varför vill man importera low-fi. Hade sortimentet varit typ accuphase el. likande så kan man ju förstå ett intresse från utländska köpare.
Det där med "low-fi" får du gärna utveckla lite.
orven skrev:Är så här gubbar när det gäller Vintages grejor.
Dom kommer inte från sopcontainer.
Skillnaden på att köpa loppisfynd och köpa genomgångna apparater i nyskick är enorm. Det är en jäkla skillnad att köpa en apparat som är gul av nikotin i stället för silvrig eller full av åratals avlagringar av skit.
Den som har ett hum om och hur apparater ser ut som säljs på Tradera och Blocket ser ju skillnaden och det framgår av den apparat som finns på bild och där halva apparaten är rengjord.
Studera skicket på apparaterna för det ligger mycket arbete bakom.
Kolla raden med bilder genom att klicka på den översta.
http://vintages.se/ Klicka sedan på Webbschoop.
Greengrass skrev:kluringen skrev:Är det inte dags att du sätter upp en lista på vad som inte är "pottebleck"..du verkar ju insatt.
"betala bra för äldre grejer är diskutabelt"..vilken planet lever du på.
Om jag skulle göra en lista på vilka olika Hi-Fi delar som jag inte tycker är "pottebleck", (där pottebleck betyder falskt guld, eller rena fuskbyggen), då hade jag förmodligen behövt ha en egen avdelning på faktiskt.se! Det har jag verkligen inte tid till, eftersom jag har ett liv även utanför den här formidabla sajten.
"Vilken planet jag lever på"? Vad är det för en barnslig fråga...? Den sortens retoriska frågor hör man oftast på skolgårdar och då framförs de av finniga tonåringar som precis börjar ta sina stapplande steg ut i vuxenvärlden. Om du ställer en så infantil fråga till mig, anser jag inte den vara mödan värd att besvara!
Dessutom är det väldigt oärligt av dig att citera vissa delar av min text ur sitt ursprungliga sammanhang. Det kan ge sken av att jag bär på en åsikt jag egentligen inte har. Den sortens manipulation undanber jag mig!
phloam skrev:Har inte kollat igenom, bara råkade hitta http://www.vintages.se
kluringen skrev:Noterbart är att allt det som byggdes på sjuttio och början åttiotalet såldes med förlust av japanerna.
carpelux skrev:kluringen skrev:Noterbart är att allt det som byggdes på sjuttio och början åttiotalet såldes med förlust av japanerna.
Skulle du kunna utveckla det påståendet?
Vilka är t.ex. "Japanerna", alla japanska tillverkare eller något specifikt märke? Finns det någon källa till påståendet, skulle vara intressant att ta del av den i så fall.
Jag har mycket svårt att tro att man under 10-12 år drivit ett helt lands elektronikproduktion med förlust.
carpelux skrev:Utvecklingen har tagit jättesprång sedan den tiden när det gäller elektroniken, och jag skulle tro att man idag får bra mycket bättre prestanda i en hyfsad hembioförstärkare än vad man fick då i en förstärkare som man betalade relativt lika mycket för.
CODY skrev:Dyrt eller inte dyrt med vintage?
En Thorens TD 160 anno dazumal i fint skick går att få för 2 000 - 3 000 kr.
En ny TD 160 kostar 20 000 kr.
Ett rimligt nytt grammofonsteg som på intet sätt är bättre än de som
finns i integrerade vintageförstärkare, kostar ca 2 000 kr. En hel vintage-
förstärkare med massor av inställningsmöjligheter kostar kanske lika
mycket?
kluringen skrev:Det där "jättesprånget" du talar om är enbart pengar rätt ner i tillverkarens ficka, och där vi konsumenter är satta på undantag..det går inte att felsöka i dagens elektronik, bara att kasta skiten.
carpelux skrev:kluringen skrev:Det där "jättesprånget" du talar om är enbart pengar rätt ner i tillverkarens ficka, och där vi konsumenter är satta på undantag..det går inte att felsöka i dagens elektronik, bara att kasta skiten.
Ännu mer svepande påståenden och grova generaliseringar, visa fakta tack! Till det du kan verifiera dina påståenden är det ingen ide att bemöta dem.
carpelux skrev:kluringen skrev:Det där "jättesprånget" du talar om är enbart pengar rätt ner i tillverkarens ficka, och där vi konsumenter är satta på undantag..det går inte att felsöka i dagens elektronik, bara att kasta skiten.
Ännu mer svepande påståenden och grova generaliseringar, visa fakta tack! Till det du kan verifiera dina påståenden är det ingen ide att bemöta dem.
Greengrass skrev:thombjon skrev:Det ska bli intressant vad slutpriset blir på den på Tradera. Jag tror att det blir runt vad den förra gick för.
Då följer vi auktionen här och i vadslagningspotten ligger nu 5800:- :P
http://www.tradera.com/PIONEER-Stereo-R ... _111214140
Sista datum och klockslag för fler vad är den 2 maj Kl. 13:53
Jag tar tacksamt emot alla vad och (eventuell) utbetalning sker efter överenskommelse. Vadslagningskontoret är beläget på Cayman Öarna. :mrgreen:
Greengrass skrev:"en vanlig Bang och Lufsen Beomaster 1000 receiver från sent 60-tal, som lämnar "hela" 2 x 9 watt sinus i 8 ohm, gå för 1875:- på Tradera och till råga på allt den 1:a maj?
http://www.tradera.com/Bang-Olufsen-Beo ... _111184411
Jag fick gnugga ögonen två gånger för att se om de spelade mig ett spratt
thombjon skrev:Det är nog inget fel på "gubbarna". Problemet är att man ser javakoden och inte gubben när man trycker på "förhandsgranska"
Greengrass skrev:Inte vet jag men konstigare saker har faktiskt hänt helt nyligen. Vad sägs om en vanlig Bang och Lufsen Beomaster 1000 receiver från sent 60-tal, som lämnar "hela" 2 x 9 watt sinus i 8 ohm, gå för 1875:- på Tradera och till råga på allt den 1:a maj?
http://www.tradera.com/Bang-Olufsen-Beo ... _111184411
Jag fick gnugga ögonen två gånger för att se om de spelade mig ett spratt, men icke sa Nicke!
Fjonkalicious skrev:4200 kr hade jag nog kunnat tänka mig att byta till mig en SX-1250 av grejor hemma av samma värde. Hellre det än en B&O för 1850kr!!
Thombjon, de gula gubbarna är javascript som skriver ut en kod för en symbol som ger de olika gubbarna. Antagligen har är det något med javascriptet som inte funkar? I vilket fal, du kan bara skriva gubbe-koden direkt i inläggsfönstret så kommer gubben ändå. I min browser(firefox) så kan man se vilken kod varje gubbe har genom att låta pekaren stå över den. Då ser man koden nere till vänster i fönstret i den gråa raden. Sedan skriver du bara i det står mellan dessa tecken ' '.
Mvh
Filip
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster