Vintageaffär i Kungälv, web

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2010-04-20 23:23

kluringen skrev:
optonica skrev:
MP skrev:Skriver man dessutom priserna i Euro så är målgruppen troligtvis allt annat än svenskar, om nu den tilltänkta målgruppen ens existerar i annat än fantasin.

Tycker att sajten är välgjord och bilderna bra tagna, men priserna! 8O. De tar ex. 390 Euro för en Goldstar. Undrar nästan om det inte är ett rent fel i webbutiken och det ska vara typ 390 skr. Hur ska föresten några utländska köpare hitta en sajt helt på svenska och varför vill man importera low-fi. Hade sortimentet varit typ accuphase el. likande så kan man ju förstå ett intresse från utländska köpare.

Det där med "low-fi" får du gärna utveckla lite.

Finns andra webbutiker som har starkare hifi varumärken till bättre pris.

MP

Inläggav MP » 2010-04-20 23:41

orven skrev:Är så här gubbar när det gäller Vintages grejor.
Dom kommer inte från sopcontainer.
Skillnaden på att köpa loppisfynd och köpa genomgångna apparater i nyskick är enorm. Det är en jäkla skillnad att köpa en apparat som är gul av nikotin i stället för silvrig eller full av åratals avlagringar av skit.

Den som har ett hum om och hur apparater ser ut som säljs på Tradera och Blocket ser ju skillnaden och det framgår av den apparat som finns på bild och där halva apparaten är rengjord.
Studera skicket på apparaterna för det ligger mycket arbete bakom.

Kolla raden med bilder genom att klicka på den översta.
http://vintages.se/ Klicka sedan på Webbschoop.

Jobbar du där? Välkommen till forumet! :)

Många på forumet och kanske i synnerhet på denna avdelning är nog relativt erfarna auktions och loppisfyndare och min ringa erfarenhet av loppisfynd är att de oftast brukar vara i särdeles gott skick och kostar sällan mer än fikapengar heller. :)

Jag vågar t.o.m. gissa mig till att de flesta brukar föredra eventuell rengöring själva som en trevlig avslutning på en lyckad fyndrunda om alternativet är ett påslag med några tusenlappar. :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-21 00:13

Bra inlägg!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
kluringen

Inläggav kluringen » 2010-04-21 09:23

Greengrass skrev:
kluringen skrev:Är det inte dags att du sätter upp en lista på vad som inte är "pottebleck"..du verkar ju insatt.

"betala bra för äldre grejer är diskutabelt"..vilken planet lever du på.

Om jag skulle göra en lista på vilka olika Hi-Fi delar som jag inte tycker är "pottebleck", (där pottebleck betyder falskt guld, eller rena fuskbyggen), då hade jag förmodligen behövt ha en egen avdelning på faktiskt.se! Det har jag verkligen inte tid till, eftersom jag har ett liv även utanför den här formidabla sajten.

"Vilken planet jag lever på"? Vad är det för en barnslig fråga...? Den sortens retoriska frågor hör man oftast på skolgårdar och då framförs de av finniga tonåringar som precis börjar ta sina stapplande steg ut i vuxenvärlden. Om du ställer en så infantil fråga till mig, anser jag inte den vara mödan värd att besvara!

Dessutom är det väldigt oärligt av dig att citera vissa delar av min text ur sitt ursprungliga sammanhang. Det kan ge sken av att jag bär på en åsikt jag egentligen inte har. Den sortens manipulation undanber jag mig!

Det är ju för du har just den åsikten som jag citerar dig, du ondgör ju dig jämt och ständigt över de "höga priserna " i diverse trådar..är det inte "Tradyra" så är det något annat.

Försök istället framhålla kvalitéerna på det som en gång gjordes, för den tiden och den kvalitén i "serieproduktion" får vi inte tillbaka.

Det är inte som förr lika enkelt att hitta fin äldre hifi på loppisar och liknande..det bör väl skicka en och annan signal till hjärnkontoret..det kommer bara att bli dyrare.

Att du säger att du skulle behöva en "egen avdelning" för att göra upp en lista över dina "pottebleck" är ju kvalificerat skitsnack..men det är säkert frågan om en gränsdragning i ditt fall.
Jag kan inte med hifi-handboken i handen och den bästa vilja i världen peka ut den eller den apparaten som ett av "dina pottebleck"..samtidigt kan man säga att det mesta av det som gjordes då går att felsöka och är reparerbart.
Noterbart är att allt det som byggdes på sjuttio och början åttiotalet såldes med förlust av japanerna.
Det är nu de tjänar pengar..på "all kvalificerad skitelektronik"..nu när de "äger marknaden".

Jag är varken finnig eller tonåring men livets skola har lärt mig ett och annat..det går inte att vara bitter för att man skänkte bort den gamla stereon alldeles för enkelt/billigt, det är bara att bita i det sura äpplet och betala om man vill ha tillbaka det "goa ljudet" igen.

No hard fealings.
En bra högtalare skall låta bra "direkt" oavsett rum.

En Kenwood KR-9050 skulle för övrigt sitta fint..

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Vintageaffär i Kungälv, web

Inläggav Objektivisten » 2010-04-21 09:28

phloam skrev:Har inte kollat igenom, bara råkade hitta http://www.vintages.se

Schyssta hörlurar bl a :)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-04-21 09:34

kluringen skrev:Noterbart är att allt det som byggdes på sjuttio och början åttiotalet såldes med förlust av japanerna.

Skulle du kunna utveckla det påståendet?
Vilka är t.ex. "Japanerna", alla japanska tillverkare eller något specifikt märke? Finns det någon källa till påståendet, skulle vara intressant att ta del av den i så fall.

Jag har mycket svårt att tro att man under 10-12 år drivit ett helt lands elektronikproduktion med förlust.

Användarvisningsbild
kluringen

Inläggav kluringen » 2010-04-21 10:19

carpelux skrev:
kluringen skrev:Noterbart är att allt det som byggdes på sjuttio och början åttiotalet såldes med förlust av japanerna.

Skulle du kunna utveckla det påståendet?
Vilka är t.ex. "Japanerna", alla japanska tillverkare eller något specifikt märke? Finns det någon källa till påståendet, skulle vara intressant att ta del av den i så fall.

Jag har mycket svårt att tro att man under 10-12 år drivit ett helt lands elektronikproduktion med förlust.

Finns en mycket tillförlitlig källa till det..ja.

Finns säkert någon mer här inne som kan utveckla det hela.
-
Japaner är vana att nästan begå harakiri för att uppnå sina mål, det mesta vi människor strävar efter att köpa..där vill de ha ett finger med i spelet.
Dom nöjde sig inte med att ha lagt större delen av världens audioproduktion under sina vingar..de ville förmodligen kontrollera allt.
Kina kan nog nu ses som gamla tidens Japan.
Nu är det Kineserna som "härmar och bygger" precis som japanerna gjorde på sextio och sjuttiotalet när de tittade på europeiska och amerikanska konstruktioner och sen byggde mycket mer och överdimensionerat..och sålde med förlust.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-04-21 10:26

kluringen skrev:
Finns en mycket tillförlitlig källa till det..ja.

Och vart hittar man den?

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-04-21 11:02

:arrow:
Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 21:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-04-21 11:05

Dyrt eller inte dyrt med vintage?

En Thorens TD 160 anno dazumal i fint skick går att få för 2 000 - 3 000 kr.
En ny TD 160 kostar 20 000 kr.

Bild

Ett rimligt nytt grammofonsteg som på intet sätt är bättre än de som
finns i integrerade vintageförstärkare, kostar ca 2 000 kr. En hel vintage-
förstärkare med massor av inställningsmöjligheter kostar kanske lika
mycket?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
kluringen

Inläggav kluringen » 2010-04-21 11:11

carpelux skrev:Utvecklingen har tagit jättesprång sedan den tiden när det gäller elektroniken, och jag skulle tro att man idag får bra mycket bättre prestanda i en hyfsad hembioförstärkare än vad man fick då i en förstärkare som man betalade relativt lika mycket för.

När det gäller "hembioförstärkare" så skall man nog inte hoppas för mycket.
De är inte byggda för att "hålla"..tro mig.

Det där "jättesprånget" du talar om är enbart pengar rätt ner i tillverkarens ficka, och där vi konsumenter är satta på undantag..det går inte att felsöka i dagens elektronik, bara att kasta skiten.

Dagens elektronik låter definitivt inte bättre än gårdagens, jag har otaliga gånger stått inför detta faktum..och de gånger "ny elektronik" presterar så kostar det.

Från det ena till det andra så blir jag lite illamående av att Blocket har blandat stereo med hembio i sina annonser.

Användarvisningsbild
kluringen

Inläggav kluringen » 2010-04-21 11:22

CODY skrev:Dyrt eller inte dyrt med vintage?

En Thorens TD 160 anno dazumal i fint skick går att få för 2 000 - 3 000 kr.
En ny TD 160 kostar 20 000 kr.

Bild

Ett rimligt nytt grammofonsteg som på intet sätt är bättre än de som
finns i integrerade vintageförstärkare, kostar ca 2 000 kr. En hel vintage-
förstärkare med massor av inställningsmöjligheter kostar kanske lika
mycket?

Touché

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-04-21 11:59

kluringen skrev:Det där "jättesprånget" du talar om är enbart pengar rätt ner i tillverkarens ficka, och där vi konsumenter är satta på undantag..det går inte att felsöka i dagens elektronik, bara att kasta skiten.

Ännu mer svepande påståenden och grova generaliseringar, visa fakta tack! Till det du kan verifiera dina påståenden är det ingen ide att bemöta dem.

Användarvisningsbild
kluringen

Inläggav kluringen » 2010-04-21 17:04

carpelux skrev:
kluringen skrev:Det där "jättesprånget" du talar om är enbart pengar rätt ner i tillverkarens ficka, och där vi konsumenter är satta på undantag..det går inte att felsöka i dagens elektronik, bara att kasta skiten.

Ännu mer svepande påståenden och grova generaliseringar, visa fakta tack! Till det du kan verifiera dina påståenden är det ingen ide att bemöta dem.

Jag känner tillräckligt många radio och TV reparatörer som kan vidimera att det är på det viset.

Be mig inte namnge källor..du får forska själv..enklast går du in till närmsta reparatör som kan sin historia och frågar "rakt av". 8)

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2010-04-21 17:41

"Framstegen" inom elektroniken är att dom transformerar upp inspänningens 50Hz till flera kHz och då kan man sätta dit en pytteliten transformator och sen gör man allt digitalt i maskinen. Allt görs i några fåtal digitala kretsar. Detta kanske är bra till den nya musik som finns idag som görs av datorer och musikmaskiner där musiken är digital, till och med bättre än gamla analoga apparater. Det vet jag inte för jag lyssnar inte på sån musik. Men till den musik som framförs av musiker med analoga instrument duger det inte till. Det finns ju massor av audiofiler som tycker att bara en CD spelare förstör musiken utan det är endast en riktigt bra skivspelare med vinylskiva som kan återskapa musiken i närheten av hur det lät från början. Det finns ju dom som hävdar att även transistorer förvränger ljudet och det är endast rörförstärkare som duger.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2010-04-21 18:32

carpelux skrev:

Allt går att laga men till vilket pris eller till vilken nytta. Dagens plastbröte med en massa integrerade kretsar som efter ett eller några år är ur produktion eller ersätts med någon hybrid som inte stämmer med grundkonstruktionen. Funkar kanske till en viss del men inte som ursprunget.
Gårdagens apparater finns det reservdelar till och då OBS nästan allt förutom instrument (mått på tvären och längden) - trafo (kan lindas) knappar = nej förutom att man råkar snubbla över det.

Jag tar inte i dagen prylar med tång och här nämns CD. Jag har lagat så innerstinihelvetes med CD men det är bara skit.
Skit är slit och släng och då oavsett hur vackra dom är i sin belysning m.m.
CD skivor. Hur länge håller dessa? Ytan på skivan äts upp av luftföroreningar samt syror som finns på händerna o.s.v.

LP eller Grammofonskivan hur länge håller den?

Ljudmässigt?

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2010-04-30 20:17

Greengrass skrev:
thombjon skrev:Det ska bli intressant vad slutpriset blir på den på Tradera. Jag tror att det blir runt vad den förra gick för.

Då följer vi auktionen här och i vadslagningspotten ligger nu 5800:- :P

http://www.tradera.com/PIONEER-Stereo-R ... _111214140

Sista datum och klockslag för fler vad är den 2 maj Kl. 13:53

Jag tar tacksamt emot alla vad och (eventuell) utbetalning sker efter överenskommelse. Vadslagningskontoret är beläget på Cayman Öarna. :mrgreen:

Spänningen börjar tätna. Vem ska få åka till Cayman Öarna och hämta ut vinsten? Just nu ligger priset på 3050.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-05-01 07:20

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 15:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bajenleker

Inläggav bajenleker » 2010-05-01 08:59

Vadslagning? Cayman öarna?
Wot the heck is going on?

Runt fem landar den väl på?

Det finns även Sansui som lockar, där ligger budet högre just nu.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-05-01 13:18

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 15:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2010-05-02 14:50

Ujuj - jag är helt värdelös på Pioneer - 4200 vart det ju, vilket är knappt hälften av vad jag tog i med.... :oops:

Nu vet alla här på forumet vem dom ska sälja begprylar till! :lol:

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-05-02 15:13

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 15:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2010-05-02 18:23

Jag jobbade på Ericsson förut och där hade vi riskanalyser innan olika projekt drogs igång och gemensamt för dessa var att de värsta pessimisterna alltid hade fel, det blev alltid ännu värre. Min gissning på runt samma pris som den förra på 5100 blev ju fel.

Jag tycker nog inte priset 4200:- är så fel på en SX-1250 med tanke på hur vanliga dom är jämfört med andra +150wpc receivers. Om man tittar på utbudet så går det 13 på dussinet av dom, jämfört med andra alltså. Sen var den inte i helt perfekt skick och om man tittade på bilderna såg det ut som en del annat slitage också som inte framkom i texten. Men det kan ha varit speglingar i bilderna också. Det skulle nog blivit ett annat pris om den hade varit i nyskick.
Priser på auktioner brukar faktiskt inte spegla hur bra eller dålig en pryl är utan hur sällsynt den är.

En helt annan sak. Jag får inte dom där gula gubbarna till vänster att fungera, det blir bara ":D". vad gör jag för fel?

Användarvisningsbild
kluringen

Inläggav kluringen » 2010-05-02 18:29

Greengrass skrev:"en vanlig Bang och Lufsen Beomaster 1000 receiver från sent 60-tal, som lämnar "hela" 2 x 9 watt sinus i 8 ohm, gå för 1875:- på Tradera och till råga på allt den 1:a maj?

http://www.tradera.com/Bang-Olufsen-Beo ... _111184411

Jag fick gnugga ögonen två gånger för att se om de spelade mig ett spratt :wink:

Jag vet att marijuana (greengrass) är bra mot grön starr..säkert att du inte drog en "jolle" för att se om det var sant!?

"You see, you can't please everyone, so you got to please yourself"

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-05-02 18:33

4200 kr hade jag nog kunnat tänka mig att byta till mig en SX-1250 av grejor hemma av samma värde. Hellre det än en B&O för 1850kr!!

Thombjon, de gula gubbarna är javascript som skriver ut en kod för en symbol som ger de olika gubbarna. Antagligen har är det något med javascriptet som inte funkar? I vilket fal, du kan bara skriva gubbe-koden direkt i inläggsfönstret så kommer gubben ändå. I min browser(firefox) så kan man se vilken kod varje gubbe har genom att låta pekaren stå över den. Då ser man koden nere till vänster i fönstret i den gråa raden. Sedan skriver du bara i det står mellan dessa tecken ' '.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2010-05-02 18:45

Det är nog inget fel på "gubbarna". Problemet är att man ser javakoden och inte gubben när man trycker på "förhandsgranska" :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-05-02 18:50

thombjon skrev:Det är nog inget fel på "gubbarna". Problemet är att man ser javakoden och inte gubben när man trycker på "förhandsgranska" :D

Ah, det kommer du aldrig att se förrän inlägget är gjort tror jag. :-)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-05-02 20:48

Greengrass skrev:Inte vet jag men konstigare saker har faktiskt hänt helt nyligen. Vad sägs om en vanlig Bang och Lufsen Beomaster 1000 receiver från sent 60-tal, som lämnar "hela" 2 x 9 watt sinus i 8 ohm, gå för 1875:- på Tradera och till råga på allt den 1:a maj?

http://www.tradera.com/Bang-Olufsen-Beo ... _111184411

Jag fick gnugga ögonen två gånger för att se om de spelade mig ett spratt, men icke sa Nicke!

http://www.blocket.se/stockholm/Beomast ... a=23_3&w=3

Då får man en del på köpet också så att säga.

Greengrass

Inläggav Greengrass » 2010-05-02 20:55

Senast redigerad av Greengrass 2010-05-08 15:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2010-05-02 23:41

Motorn på dessa skivspelare beckar ihop men med lite tålamod och lite svära så blir dom som nya igen.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi