Greengrass skrev:kluringen skrev:Är det inte dags att du sätter upp en lista på vad som inte är "pottebleck"..du verkar ju insatt.
"betala bra för äldre grejer är diskutabelt"..vilken planet lever du på.
Om jag skulle göra en lista på vilka olika Hi-Fi delar som jag inte tycker är "pottebleck", (där pottebleck betyder falskt guld, eller rena fuskbyggen), då hade jag förmodligen behövt ha en egen avdelning på faktiskt.se! Det har jag verkligen inte tid till, eftersom jag har ett liv även utanför den här formidabla sajten.
"Vilken planet jag lever på"? Vad är det för en barnslig fråga...? Den sortens retoriska frågor hör man oftast på skolgårdar och då framförs de av finniga tonåringar som precis börjar ta sina stapplande steg ut i vuxenvärlden. Om du ställer en så infantil fråga till mig, anser jag inte den vara mödan värd att besvara!
Dessutom är det väldigt oärligt av dig att citera vissa delar av min text ur sitt ursprungliga sammanhang. Det kan ge sken av att jag bär på en åsikt jag egentligen inte har. Den sortens manipulation undanber jag mig!
Det är ju för du har just den åsikten som jag citerar dig, du ondgör ju dig jämt och ständigt över de "höga priserna " i diverse trådar..är det inte "Tradyra" så är det något annat.
Försök istället framhålla kvalitéerna på det som en gång gjordes, för den tiden och den kvalitén i "serieproduktion" får vi inte tillbaka.
Det är inte som förr lika enkelt att hitta fin äldre hifi på loppisar och liknande..det bör väl skicka en och annan signal till hjärnkontoret..det kommer bara att bli dyrare.
Att du säger att du skulle behöva en "egen avdelning" för att göra upp en lista över dina "pottebleck" är ju kvalificerat skitsnack..men det är säkert frågan om en gränsdragning i ditt fall.
Jag kan inte med hifi-handboken i handen och den bästa vilja i världen peka ut den eller den apparaten som ett av "dina pottebleck"..samtidigt kan man säga att det mesta av det som gjordes då går att felsöka och är reparerbart.
Noterbart är att allt det som byggdes på sjuttio och början åttiotalet såldes med förlust av japanerna.
Det är nu de tjänar pengar..på "all kvalificerad skitelektronik"..nu när de "äger marknaden".
Jag är varken finnig eller tonåring men livets skola har lärt mig ett och annat..det går inte att vara bitter för att man skänkte bort den gamla stereon alldeles för enkelt/billigt, det är bara att bita i det sura äpplet och betala om man vill ha tillbaka det "goa ljudet" igen.
No hard fealings.
En bra högtalare skall låta bra "direkt" oavsett rum.
En Kenwood KR-9050 skulle för övrigt sitta fint..