Jamo 60 i bakluckan

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Jamo 60 i bakluckan

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-10-11 18:43

Tack vare tips från en här på forumet så har jag nu dessa gamla Jamo högtalare i min bil (ja de blir kvar där ett tag tror jag :D )
Här kommer en massa bilder så ifall någon kan identifera modellnumret som högtalarna saknar så skulle det va bra. Diskanterna är ju som synes inte original så jag undrar vad som suttit där innan.

Jamo för mig är annars stora disko högtalare på hjul typ 80 tal med spridningslinser av lamelltyp ja det är vad jag tänker på i första hand när jag hör namnet Jamo men dessa lådor ser ut att vara något äldre.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-05-17 15:46, redigerad totalt 1 gång.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-10-11 19:06

Oh! AlNiCo-magneter! Sånt gillar vi!

Diskanterna är kopior på gamla Peerless-klassiker, finnas att köpa här:

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... /115dt2627

Eftersom mellanregistren är Philips kan man ju anta att diskanterna ska vara det med. Kanske AD 0140 eller 0160 som jag sett användas tillsammans med just de där mellanregistren på någon annan högtalare. Dessa är ju extremt vanliga och lätta att få tag i, du har säkert ett lager såna liggandes, det har väl de flesta?

Dock är nog de där Peerless-varianterna hundra gånger bättre. Fast att tejpa fast dem är ju ingen bra lösning. Det är ju en sluten låda - då ska det vara väldigt tätt. I det nuvarande skicket låter nog de där högtalarna inte optimalt. 40 år gamla elektrolyter dessutom. Kan säkert ha en aningen negativ inverkan också (och inte för att det borde ha någon betydelse, men Marcon var dessutom en budgettillverkare).

Väldigt gamla saker, det där. 1977 står det ju. Fast det syns ju på lådorna också, hehe. De är säkert jättebra efter lite fixande.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2013-10-11 22:16

Wow, läckert baselement. Det ser väldigt "före sin tid" ut.
Som ett modernt Peerless, typ SWR 315.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-10-11 22:20

Ser spännande ut!
Testa att täta lådan ordentligt och byta ut de gamla elektrolyt-kondingarna i delningsfiltret, och lyssna sen. Och lyssna ordentligt.

Därefter kan man fundera på att byta diskant.

Lycka till.

//Rampitsch

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-12 08:32

Kul högtalare, det ska bli intressant att läsa om hur du tycker de låter!

Sidospår:
Att beskriva jamos 80-tals-högtalare som "diskohögtalare" ska väl iofs vara inom citationstecken. Praktiska studier visar att jämfört med även enklare PA-högtalare så hade även de fetare jamo-lådorna ingen chans. Däremot så tillverkade de nån mixer, nån ljusorgel och åtminstone två olika slutsteg. Alla de grejerna verkade vara vettiga, och åtminstone slutstegen fungerade riktigt bra för proffsbruk (under förutsättning att man inte behövde större slutsteg såklart).

Fostex:
Förutom gummiringen så ser väl elementet ungefär ut som baselement gjort sen åtminstone 20 år längre bakåt i tiden?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-10-12 10:27

Tack för era inlägg.

Det kanske dröjer ett tag innan jag får möjlighet att testa högtalarna.

De här lådorna är väl nog vackrast utan fronter och då vill jag nog sätta tillbaka en originaldiskant så jag får en ren o slät baffel. Den där tejpade lösningen kan jag inte tänka mig att ha kvar. Med den diskanten måste jag isåfall fälla in elementet och spackla upp håligheterna runt om o sen måla.

ja får se hur de låter... skall bli spännande o höra.

Jag skall ha tag på en Pioneer SA 8500 II förstärkare att matcha min TX 8500 II radiodel så i det sammanhanget är det tänkt att använda dessa lådor.

Så här tänker jag annars när jag hör namnet Jamo. Såna högtalare man som tonåring ville ha på 1980 talet :D
det var väl knappast så mycke välljud men med en maffig look i "disko- PA stil" ... det var så jag menade.

Bild

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-10-12 11:05

Håller med dig, det är det där man först kommer att tänka på när man här Jamo.

En annan grej med Jamo är att de burkar jag har skruvat i har alltid haft en ganska så klen magnet på elementen. Om det är ett medvetet val eller om det är en besparingsåtgärd för att få bättre ekonomi vet jag inte, men är iaf en reflektion.

Lycka till med dina burkar. Förstår om du vill ha tillbaka originaldiskanten. Kolla om de där Philips-diskanterna passar. De är ju lätta att få tag på.

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2013-10-12 21:30

Fostex skrev:Wow, läckert baselement. Det ser väldigt "före sin tid" ut.
Som ett modernt Peerless, typ SWR 315.

Stött på några mindre varianter i samma ålder, vilka haft Peerless basar och 0160 diskanter.

Så troligen är det just Peerless.
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2013-10-13 23:42

Den där basen förföljer mig...och aldrig blir jag klok på vad den heter.Är det kanske en senare variant på D120W som fått rubber roll surround ungefär som den mindre 8-tummaren blev L825WG?
Siffrorna bara snurrar i skallen.
Även om John Hupse inte brukar ha fel,så tror jag att han har det den här gången.Måtten stämmer helt enkelt inte.Får väl skriva några rader till honom nån dag.

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ivers.html

http://www.hupse.eu/radio/speakers/CM120W.htm

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-10-14 17:29

men alla tycks vara överens om att det är en Peerless bas. Philips har inte gjort något liknande då (?) tänkte eftersom de andra elementen är av Philips tillverkning.

Skall kolla om det finns någon mera märkning på basen när jag öppnar upp lådorna igen.

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-10-15 13:23

Tämligen säker på att det är en 70talsmodell, gissar på Jamo 60. I sådant fall skulle originaldiskanterna ha varit en Philips AD0162 om jag inte misstar mig på utseendet (aldrig öppnat ett par dock så kan ju inte vara säker men av produktbilden i stereo och hifihandboken ser det ut att vara det).

Om det är ett par Jamo 60 ska yttermåtten BxHxD vara 36x56x24 cm, kan det stämma månne?

Delningsfrekvenserna för Jamo 60 är 750 resp, 4500 Hz, leverades med 4 m fast kabel och var på 4 ohm.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-10-25 09:29

GrosvenorAudio skrev:Skall kolla om det finns någon mera märkning på basen när jag öppnar upp lådorna igen.

Fått möjlighet att kolla måtten på högtalaren? Stämmer de kan jag försöka scanna och skicka katalogbilden på Jamo 60 så tror jag vi har identifierat ditt saknade element.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-10-25 14:27

Cicaro skrev:
GrosvenorAudio skrev:Skall kolla om det finns någon mera märkning på basen när jag öppnar upp lådorna igen.

Fått möjlighet att kolla måtten på högtalaren? Stämmer de kan jag försöka scanna och skicka katalogbilden på Jamo 60 så tror jag vi har identifierat ditt saknade element.

Tyvärr de ligger ännu kvar i bilen :D :D men lovar mäta upp dom inom de närmaste dagarna... men ifall Jamo 60 bara fanns som 4 Ohms version så kan det ju inte vara ett sånt par. Mina element är ju på 8 Ohm (syns också på bilderna)

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-10-25 14:37

GrosvenorAudio skrev:Tyvärr de ligger ännu kvar i bilen :D :D men lovar mäta upp dom inom de närmaste dagarna... men ifall Jamo 60 bara fanns som 4 Ohms version så kan det ju inte vara ett sånt par. Mina element är ju på 8 Ohm (syns också på bilderna)

Hm mjo sant, dock kan det ju vara så att elementen är på 8 ohm men att delningsfiltret är kopplat så att högtalarens impedans är 4 ohm. Sen vet man ju inte, är ju möjligt att den fanns i flera varianter, även om stereo- och hifihandboken har mycket info står ju inte allt i den :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-10-25 18:23

GrosvenorAudio skrev:
Cicaro skrev:

Tyvärr de ligger ännu kvar i bilen :D :D men lovar mäta upp dom inom de närmaste dagarna... men ifall Jamo 60 bara fanns som 4 Ohms version så kan det ju inte vara ett sånt par. Mina element är ju på 8 Ohm (syns också på bilderna)

Ta in dem nu. Kylan kan kanske vara negativ för magneterna. AlNiCo gillar inte kyla. Kanske inte magneterna heller. :P

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-10-30 16:09

okej... högtalarna har nu tagits in i värmen och är uppmätta:

Höjd: 57cm
Bredd: 36 cm
Djup: 24 cm

Verkligt gedigna lådor i mina ögon med tjockt träfaner som borde gå att slipa ner och olja in. Skall göra ett försök att inte måla dessa vore lite synd känns det som. Dessutom tar sig de svarta elementen bättre (visuellt) mot den bruna baffeln än om allt var svartmålat.

...och den där stora basen ser så läcker ut :) man liksom väntar sig inte att en så stor bas skall finnas bakom de tråkiga fronterna.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-12-30 20:40

Uppdatering.

Fråga: Vad har hänt med högtalarna på 2 månader?
Svar: Ingenting, ingenting alls förutom att jag lyckats flytta högtalarna från ett hörn av lägenheten till ett annat :D

Tyvärr måste jag ju säga men misströsta inte. Jag kommer att ta mig an dom när den rätta andan faller på men det blir tidigast i april-maj för nu skall huset evakueras pga rörsanering ett par månader.

Nyligen har jag också städat upp lite i HiFi träsket här hemma. Borta är Asa stereon och de "blå lysande" Pioneer komponenterna o en Sony skivspelare. Kvar finns radiodelen TX-8500 II och kassetdecket CT-F2121 dessa tillsammans med Jamo högtalarna får utgöra grunden för min nästa anläggning. En SA-8500 II skall jag ha tag på + en vinylsvarv förstås.

@ ALNICo ifall erbjudandet om Philips diskanetrna fortfarande står kvar så är jag nog intresserad. Kanske kan du panta på dom tills våren eller så får vi arrangera en träff innan dess :)

med önskan om ett Gott Nytt År till er alla

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-12-31 09:57

Här tog det tid att ens märka att det skedde en uppdatering med inlägg i tråden...

Hursom, så här står det om Jamo 60 i stereo och hifihandboken. Jag tycker det verkar misstänkt likt och stereo och hifihandböckerna var ju inte heltäckande så är mycket möjligt att det finns i både 4 och 8ohmsvarianter utan att det är en annan modell. (Sen kan det ju även bli högtalarimpedans 4 ohm med 8 ohmselement beroende på hur delningsfiltret är kopplat)

Bild

Ber om ursäkt om det är groteskt stor bild, ty det verkar som att det som ser perfekt ut i Safari ibland blir helt kaiko i andra webbläsare. Tjinga till isf så ändrar jag till länk!

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2013-12-31 10:17

tack för det Cicaro. Alltså det måste ju va den helt klart, yttermåtten på lådan stämmer ju! enda som inte känns rätt på mina lådor är basarna vilket får mig att tro att de kan vara utbytta.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2013-12-31 11:19

Jag tycker det ser ut som ganska lika basar. Däremot ser diskanten ut att vara utbytt till en annan modell.

Men jag kan vara ute och cykla. Vore inte första gången :P

MVH
Rampitsch

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2013-12-31 11:32

Den tejpade diskanten som syns på bilden liknar den på Luxor 8071.?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2013-12-31 11:40

Och jag gissar att det borde sitta en Philips AD0162 som originaldiskant. Om övriga element är 8 ohm skulle jag testa att få tag i ovanstående i 8ohmsutförande. Det borde inte vara helt omöjligt. :-)

Edit: Torde inte vara helt omöjligt att det suttit heller iom. att det ser ut som håltagningen för diskant i dina lådor är runda. :-)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2013-12-31 18:30

Sitter garanterat 0160/62 där i katalogen, men allt jag har är 0140/41, som borde vara rätt likvärdiga. Samma storlek, i alla fall.

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Jamo i bakluckan

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-20 18:15

detta måste ju va bra återhållsamhet... har haft dessa högtalare i drygt 1,5 år i garderoben och först igår provspelade jag dom för första gången! :)

första intrycket var inget speciellt och Briljanterna brevid spelar betydligt renare och luftigare och ljudet sprids bättre i rummet med dom men idag har jag spelat mera på Jamo o börjar gilla ljudet så småningom. Basen från Jamo är inte så påträngande som man kanske kan tro när man ser den stora tolvan nej tycker de spelar rätt snällt och återhållsamt inga partyburkar alltså...

tror nu jag kommer att fixa till Jamo burkarna. Faneret är rätt slitet på sidorna o toppen och behöver slipas ner och lackas om för att bli fint sen antar jag att jag borde byta de där gråa krumelurerna i delningsfiltret? Jamo högtalarna är väl på 8 ohm och bakpå Luxor 7100 receivern står ju 4 ohm vid högtalarterminalerna hur blir det då kommer receivern att ta skada om jag kör med dessa Jamo ibland? tänkte koppla in dom på andra högtalarparet. Kommer att köra bara ett par åt gången antingen Briljanterna eller Jamo, aldrig alla 4 tillsammans viket heller inte är möjligt eftersom man bara kan använda ett högtalarpar åt gången.

Tror anläggningen kommer att se mera potent ut med två högtalarpar 8) Tycker nu högtalarna ser riktigt stiliga ut sida vid sida :mrgreen: o så blir det mera mångsidigt då man kan välja två par olika högtalare.
Bilagor
jamo.jpg
jamo.jpg (68.14 KiB) Visad 6668 gånger

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-20 18:23

GrosvenorAudio skrev:Jamo högtalarna är väl på 8 ohm och bakpå Luxor 7100 receivern står ju 4 ohm vid högtalarterminalerna hur blir det då kommer receivern att ta skada om jag kör med dessa Jamo ibland?

Så länge det inte är en rörförstärkare, vilket din luxor inte är, är det ingen fara att köra med 8 ohm istället för 4 ohm (däremot kommer du antagligen märka att du får dra upp högre på ljudvolymen än med 4ohmsburkar)

Att däremot göra tvärtom, dvs. köra 4ohmsburkar på förstärkare specade till 8 ohm (eller att någon råkar parallellkoppla flera högtalare) kan knäcka steget i recievern, oftast går det dock också bra om man spelar på måttliga volymer (tänk under 1/3 av volympoten).

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-20 18:30

Tack Cicaro för ett snabbt svar! då spelar jag på :) och jo det där med att jag får dra upp volympotten lite extra stämmer fast jag hade inte tänkt på det innan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-21 08:57

Kollade mina Peerless-papper från tidigt 80-tal.
dina lådor måste vara mitten eller sent 70-tal för det finns ingenting så stort i basväg med alnico i mina papper.
Tror tom dom du har kan vara bättre än senare Jamo när dom försökte ta platsen som discohögtalartillverkare No.1
Kul med så gamla lådor som är så välbevarade.
Det är entusiasm om något.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-21 19:41

Perfector skrev:Kollade mina Peerless-papper från tidigt 80-tal.
dina lådor måste vara mitten eller sent 70-tal för det finns ingenting så stort i basväg med alnico i mina papper.
Tror tom dom du har kan vara bättre än senare Jamo när dom försökte ta platsen som discohögtalartillverkare No.1
Kul med så gamla lådor som är så välbevarade.
Det är entusiasm om något.

Tack för din kommentar.

Basarna är märkta 1977 så dina teorier stämmer bra. Kanterna är felfria så måste va någon form av naturgummi. Var det vanligt att Peerless använde gummi och inte skumkanter?

Jo lådorna är välbevarade bara Jakaranda faneret hade en hel del fula repor men håller nu på att åtgärda detta. Har slipat ner en högtalare idag och skall ikväll lägga första lagret lack. Kommer inte o lacka baffeln o bakstycket då de är i bra skick endast sidorna, undertill och toppen får ny lackyta.

Högtalarna har en härlig 70-tals känsla o verkar passa bra för jazzmusik... lite vinylknaster från Syd Lawrence lpn från 1972 och den rätta stämningen infinner sig :D
Bilagor
jamo2.jpg
jamo2.jpg (41.54 KiB) Visad 6592 gånger

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-04-21 20:05

Det måste bara vara alnico-magneterna som ligger bakom hela välljudet. ;) ;)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-04-21 20:12

AlNiCo skrev:Det måste bara vara alnico-magneterna som ligger bakom hela välljudet. ;) ;)

Hur vet du att det är en alnicomagnet? Det ser ju ut som en hästskomagnet, men det är ju inget som säger att den skall vara av sammansättningen alnico för det? Det är väl vanliga ferritemagneter i hästskoform?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-21 20:14

AlNiCo skrev:Det måste bara vara alnico-magneterna som ligger bakom hela välljudet. ;) ;)

Med tanke på att Peerless betyder makalös så är det en typisk Konstruktion av dom.
gummikanten är åxå tidstypisk, det var på 80-talet dom bytte mot skumkanter som tyvär vittrar sönder med tid.
Jag har Isophonelement från 64 som har samma typ av gummikant, även dom helt oförstörda.
Renovera filtren med nya komponenter av samma värde så får du tillbaks orginalljudet.
Kan dock rekommendera polyesterkondingar då dessa inte förändras så mycket med tid.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-21 20:15

Fjonkalicious skrev:

Hur vet du att det är en alnicomagnet? Det ser ju ut som en hästskomagnet, men det är ju inget som säger att den skall vara av sammansättningen alnico för det? Det är väl vanliga ferritemagneter i hästskoform?

Mina papper om peerless säger alnico på en del element, så jag skulle förmoda att dessa också är det.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-21 20:30

En fil PDF med många gamla element från Peerless, visar vika som fanns tidigt 80-tal med alnico och keramisk magnet
https://www.dropbox.com/s/5gky5hv2zfmas ... s.pdf?dl=0

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-22 07:51

Åldermässigt finns Jamo 60 med i Stereo och Hifi 1977. Däremot varken i 1976 eller 1978, dock betyder det ju inte att den bara tillverkades under 1977 men det året fanns modellen garanterat :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-22 16:53

Har googlat en del på Jamo 60 men inte hittat något om liknande högtalare. Trevligt med det skannade från stereo och hifihandboken (Cicaro) då vet man att de åtminstone existerat :)

Ifall jag blir nöjd med ytbehandlingen av lådorna så kommer jag som nästa steg att fixa till filtren också.

Verkar inte vara helt lätt att få ordning på faneret då det har många djupa repor som går nästan igenom tjockleken på faneret svårt då att slipa till det där...

Märkte också att faneret är solblekt på några ytor detta fick mig att blanda i lite bets i första strykningen för att få tillbaka djupet o lystern i träet.

Här under syns en repa som jag missat att slipa ner... trist men bara att göra om tills det blir bra :)
Bilagor
jamo3.jpg
jamo3.jpg (135.22 KiB) Visad 5411 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-22 18:58

ändrade åsikt om baffeln så den är nu också betsad och lackad :) faneret på baffeln är av ett annat träslag (inte jakaranda som på sidorna) tyckte nyansskillnanden blev för stor. Blev bättre så här... nöjd nu. Det kommer att sitta en aluminiumlist runt om i kanterna... den är bara bortplockad för tillfället.
Bilagor
jamo4.jpg
jamo4.jpg (101 KiB) Visad 5402 gånger

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-22 19:06

Härlig att det går framåt.

Ser fram emot att se slutresultatet!

Hur gick det med delningsfiltren?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-22 19:23

rampitsch skrev:Härlig att det går framåt.

Ser fram emot att se slutresultatet!

Hur gick det med delningsfiltren?

//Rampitsch

tack :)

filtren står på tur efter att lådorna är klara. Förhoppningsvis blir jag nöjd med ytbehandlingen o då får jag också motivation att gå på filtren :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-04-23 20:00

Du tänker väl inte sätta tillbaka aluminiumlisten? Den var huvudanledningen till att jag inte var intresserad av högtalarna själv. Ser så sjukt budget-philips-bygge ut med dem på. Åtminstone måla dem svarta? :)

EDIT: Varför är basen monterad så där förresten? Ser inte original ut.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-23 20:59

AlNiCo skrev:Du tänker väl inte sätta tillbaka aluminiumlisten? Den var huvudanledningen till att jag inte var intresserad av högtalarna själv. Ser så sjukt budget-philips-bygge ut med dem på. Åtminstone måla dem svarta? :)

EDIT: Varför är basen monterad så där förresten? Ser inte original ut.

har funderat lite på listen faktiskt... en (mörk) guldfärg på den kanske :?: :P skulle matcha det mörka faneret bra men blir kanske för kitschigt med guld

Det där med basen har jag inte tänkt på! får skruva loss den o kolla finns där skruvhål bakom ja då vet man att basen blivit utbytt. Är inte hemma nu annars hade jag gjort det på en gång... svar kommer imorgon :D

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-23 21:12

kollade bilden på jamo 60 från Stereo Hifi handboken 1977 o där finns inga såna skruvar men basen är ju datumstämplad 77 så lite lustigt ifall man bytt element och hittat en bas från just 1977...
Bilagor
cc.jpg
cc.jpg (29.1 KiB) Visad 5365 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-24 12:31

okej nu har jag loss basen och undersökt lådan noga. Det finns inga andra skruvhål i försänkningen än de fyra hål som kommer från de nuvarande skruvarna. Basens korg har heller inga som helst hål för skruvar, inte ett enda hål runt om! däremot syns limrester både i lådans försänkning och på baskorgen.

Så nu undrar jag kan man tro att denna bas från fabrik endast varit limmad fast i lådan och inte alls skruvad? verkar det rimligt? isåfall kan man ju tänka sig att en tidigare ägare haft loss basen för att komma åt filtren i lådan t.ex. när diskantelement byttes sen har denna person efter att ha brutit limförseglingen valt att skruva fast basen igen med de fyra skruvar som ny syns utanpå. Detta är min teori även om jag tycker att det verkar konstigt att man bara skulle limma fast en så stor och tung bas utan skruvar. Basen är ju stämplad 770316 viket jag tyder som en datumangivelse för 16 mars 1977 och det är väl troligt att det just är en datumkod och inget annat.

Vad tror ni om allt detta ? :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-24 12:38

Bra fråga. Att limma låter väldigt konstigt.

Dock vet jag ju att det ibalnd gjordes olika utföranden på högtalarna.
Bla hade svenska Mirsch minst tre olika varinater av sin populära OM 3-28, trots att det var samma modell. Skilde både i impedans och elementval. Kanske tullade man även här lite på hur man byggde ihop lådorna?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-24 12:39

GrosvenorAudio skrev:okej nu har jag loss basen och undersökt lådan noga. Det finns inga andra skruvhål i försänkningen än de fyra hål som kommer från de nuvarande skruvarna. Basens korg har heller inga som helst hål för skruvar, inte ett enda hål runt om! däremot syns limrester både i lådans försänkning och på baskorgen.

Så nu undrar jag kan man tro att denna bas från fabrik endast varit limmad fast i lådan och inte alls skruvad? verkar det rimligt? isåfall kan man ju tänka sig att en tidigare ägare haft loss basen för att komma åt filtren i lådan t.ex. när diskantelement byttes sen har denna person efter att ha brutit limförseglingen valt att skruva fast basen igen med de fyra skruvar som ny syns utanpå. Detta är min teori även om jag tycker att det verkar konstigt att man bara skulle limma fast en så stor och tung bas utan skruvar. Basen är ju stämplad 770316 viket jag tyder som en datumangivelse för 16 mars 1977 och det är väl troligt att det just är en datumkod och inget annat.

Vad tror ni om allt detta ? :)

Peerless hade en bygel som klämde fast korgen, men den hade egenheten att röra på sig och fresta kantens inlimning i korgen, så ofta tog man en skruv med en kant som en liten bricka och klämde fast elementet på det sättet som dina bilder visar. Eller en lös bricka. Dina är nog orginalskruvade som dom sitter nu.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-04-24 20:19

Danskarna kanske gillar att limma sina högtalare. Jag har haft ett par Scan Dyna-högtalare - också danska, och också Peerless-element MED ALNICO-MAGNETER ;) som var limmade - och skruvade. Kanske skruvade på samma sätt som dina, det minns jag ej.

Fina högtalare var de. Råkade sabba gummikantupphängningen när jag skulle ta ur basen, slant med skruvmejseln när jag skulle bända loss limningen. :(

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-25 00:46

AlNiCo skrev:Danskarna kanske gillar att limma sina högtalare. Jag har haft ett par Scan Dyna-högtalare - också danska, och också Peerless-element MED ALNICO-MAGNETER ;) som var limmade - och skruvade. Kanske skruvade på samma sätt som dina, det minns jag ej.

Fina högtalare var de. Råkade sabba gummikantupphängningen när jag skulle ta ur basen, slant med skruvmejseln när jag skulle bända loss limningen. :(

Var inte limmet en tätning mot läckage?
Det kom ju tätlister senare och då slutade dom väl med limmet?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-25 09:28

Perfector skrev:Peerless hade en bygel som klämde fast korgen, men den hade egenheten att röra på sig och fresta kantens inlimning i korgen, så ofta tog man en skruv med en kant som en liten bricka och klämde fast elementet på det sättet som dina bilder visar. Eller en lös bricka. Dina är nog orginalskruvade som dom sitter nu.

Intressant! tack för upplysningen. Då går vi på det :) du menar alltså att fabriken valde att lämna bort bygeln/kransen runt korgen eftersom man visste om att den kunde skada gummiupphängningen. När jag fixat filtren kan jag ju limma igen + skruvar så blir det tätt.
Bilagor
jamo5.jpg
jamo5.jpg (47.45 KiB) Visad 5295 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-25 09:39

rampitsch skrev:Bra fråga. Att limma låter väldigt konstigt.

Dock vet jag ju att det ibalnd gjordes olika utföranden på högtalarna.
Bla hade svenska Mirsch minst tre olika varinater av sin populära OM 3-28, trots att det var samma modell. Skilde både i impedans och elementval. Kanske tullade man även här lite på hur man byggde ihop lådorna?

//Rampitsch

ja kanske även så här då att Jamo 60 fanns med olika basar för på bilden från Hifihandboken syns ju inga skruvar vad jag kan se på den suddiga bilden. Elementet på bilden ser också lite annorlunda ut med mindre dammkåpa och djupare skum/gummi kant än på mitt element. Kanske är det en Philips bas som syns på den svartvita bilden (?)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-25 10:09

GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:Peerless hade en bygel som klämde fast korgen, men den hade egenheten att röra på sig och fresta kantens inlimning i korgen, så ofta tog man en skruv med en kant som en liten bricka och klämde fast elementet på det sättet som dina bilder visar. Eller en lös bricka. Dina är nog orginalskruvade som dom sitter nu.

Intressant! tack för upplysningen. Då går vi på det :) du menar alltså att fabriken valde att lämna bort bygeln/kransen runt korgen eftersom man visste om att den kunde skada gummiupphängningen. När jag fixat filtren kan jag ju limma igen + skruvar så blir det tätt.

köp tätlist istället, det blir lika tätt och du kan få bort elementet enkelt i framtiden
Kuriosa i sammanhanget.
SR 274 som står på gummit är Seas Radio.
siffrorna bör vara diametern på elementet.
Dom enda som under väldigt lång tid kunde göra åldersbeständiga gummikanter.
Visaton, Monacor och många fler har det fortfarande på sina element :-)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-25 11:32

tack igen Perfector, du sitter inne med mycke intressant information.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2015-04-25 14:00

Kan man få be herrarna att ta sig tillbaka in till stranden,annars drunknar ni i gissningarnas oändliga hav.......
Nej,tyvärr stämmer inte de siffrorna med verkliga dimensioner.Jag har kontrollmätt en av mina basar som ser ut just som de vi diskuterar och märkt SR274..
Måtten stämmer inte alls.Varken på hela konen med kant eller bara konen.

Samma sak gäller 10" klassikern som sitter bl.a i Dynaco A25.Den kan ha flera olika beteckningar.Inte heller här stämmer siffrorna.Se mitt svar här:
viewtopic.php?t=25524

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-25 14:35

rolfzetterberg skrev:Kan man få be herrarna att ta sig tillbaka in till stranden,annars drunknar ni i gissningarnas oändliga hav.......
Nej,tyvärr stämmer inte de siffrorna med verkliga dimensioner.Jag har kontrollmätt en av mina basar som ser ut just som de vi diskuterar och märkt SR274..
Måtten stämmer inte alls.Varken på hela konen med kant eller bara konen.

Samma sak gäller 10" klassikern som sitter bl.a i Dynaco A25.Den kan ha flera olika beteckningar.Inte heller här stämmer siffrorna.Se mitt svar här:
viewtopic.php?t=25524

Har du mätt TS element över korgen?
Annars kan TS göra det och berätta måttet

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-26 18:05

Testar och utvärderar guldfolie på aluminiumlisterna. Blev lite "pianogångjärnskänsla" a´la mässingslist på det hela :mrgreen:
Bilagor
jamo6.jpg
jamo6.jpg (78.51 KiB) Visad 5231 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-26 18:24

GrosvenorAudio skrev:Testar och utvärderar guldfolie på aluminiumlisterna. Blev lite "pianogångjärnskänsla" a´la mässingslist på det hela :mrgreen:

Skitsnyggt ju.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-27 17:03

Perfector skrev:
GrosvenorAudio skrev:Testar och utvärderar guldfolie på aluminiumlisterna. Blev lite "pianogångjärnskänsla" a´la mässingslist på det hela :mrgreen:

Skitsnyggt ju.

Tack för det. Kommer behålla guldfolien men tyckte det blänkte för mycket på insidan av listen så där kommer jag limma en extra svart list ovanpå så då blir det svart på insidan och guld på ytterkanten av listen :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-27 17:06

Kan du mäta elementkorgens ytterkanter och berätta hur stor diameter det är tro?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-27 17:15

Perfector skrev:Kan du mäta elementkorgens ytterkanter och berätta hur stor diameter det är tro?

visst... får det till 30,3 cm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-27 17:18

GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:Kan du mäta elementkorgens ytterkanter och berätta hur stor diameter det är tro?

visst... får det till 30,3 cm

trodde det skulle vara 274 :-) som SR-märkningen visade.
Men var rädd om elementen för den där lådan är genesis vad beträffar Jamo's öden och äventyr.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-27 17:20

Nu skall jag börja titta på filtren. Visst är det bara de tre inringade gråa på bilden som jag behöver byta?

På en sida jag tänkt beställa från har jag hittat kondensatorer med följande värden:

BI-33UF
Bipolar-elektrolytkondensator 33uF 35Vac/100Vdc

BI-4.7UF
Bipolar-elektrolytkondensator 4,7uF 35Vac/100Vdc

BI-15UF
Bipolar-elektrolytkondensator 15uF 35Vac/100Vdc

Kan någon säga om det kommer funka med dom? jag är ju inte så bra på sånt här :) de där 35Vac/100Vdc är ju annorlunda än vad som står på de gamla kondningarna men funkar det ändå?
Bilagor
jamo8.jpg
jamo8.jpg (145.18 KiB) Visad 5203 gånger
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-04-27 17:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-27 17:23

Är värdet rätt så är det dom som ska bytas.
Om du väljer bättre kvalitet så minskar oftast toleransen och du hamnar mer rätt i förhållande till avsedd delning.
Polyesterkondingar kan vara lösningen.
Några kronor dyrare men bättre

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-27 17:33

hmm

men bipolära är väl lättare att få rätt för en novis det är visst ingen skillnad på vilken väg man svänger dom? :)

värdena är ju samma på de jag tänkt beställa bara det där 35Vac/100Vdc som skiljer på dom nya och det är det värdet som jag undrar över om det är ok ?
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-04-27 17:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-27 17:35

GrosvenorAudio skrev:hmm

men bipolära är väl lättare att få rätt för en novis det är visst ingen skillnad på vilken väg man svänger dom? :)

värdena är ju samma på de jag tänkt beställa bara det där 35Vac/100Vdc som skiljer på dom nya.

Det spelar ingen roll hur du vänder polyesterkondingar heller :-)
Dom har bättre ljudegenskaper, snålare toleranser och läcker inte eller åldras med tid.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-27 17:39

Perfector skrev:

värdena är ju samma på de jag tänkt beställa bara det där 35Vac/100Vdc som skiljer på dom nya.

Dom har bättre ljudegenskaper, snålare toleranser och läcker inte eller åldras med tid.

okej finns följande Polyester på samma sida:

MMK-4.7UF63V
Polyesterkondensator 4,7uF 63Vdc R-15

MMK-15UF63V
Polyesterkondensator 15uF 63Vdc R-22,5

MMK-33UF63V
Polyesterkondensator 33uF 63Vdc R-27,5

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-27 17:42

GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:

okej finns följande Polyester på samma sida:

MMK-4.7UF63V
Polyesterkondensator 4,7uF 63Vdc R-15

MMK-15UF63V
Polyesterkondensator 15uF 63Vdc R-22,5

MMK-33UF63V
Polyesterkondensator 33uF 63Vdc R-27,5

ta dom då, så får du bättre ljud skulle jag tro.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-27 18:39

får se hur det blir nu
såg att de inte har polyester i lager av ena sorten och tänkte beställa ikväll så jag får det innan Valborg. Men vilka nya jag än sätter dit så borde det väl bli bättre än med dom gamla kondingarna.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-27 18:58

GrosvenorAudio skrev:får se hur det blir nu
såg att de inte har polyester i lager av ena sorten och tänkte beställa ikväll så jag får det innan Valborg. Men vilka nya jag än sätter dit så borde det väl bli bättre än med dom gamla kondingarna.

absolut.
Prova vanliga och se hur det låter.
Se'n kan du ju prova en med polykondingar och jämföra, bara för nyfikenhetens skull.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-04-28 01:31

... och om du går upp i kvalitet på kondingarna så kan det nog vara bra att även byta den tredje ej inringade kondingen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-28 09:14

MiaM skrev:... och om du går upp i kvalitet på kondingarna så kan det nog vara bra att även byta den tredje ej inringade kondingen.

Instämmer.
Den såg jag inte ens.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-28 13:18

Perfector skrev:
MiaM skrev:... och om du går upp i kvalitet på kondingarna så kan det nog vara bra att även byta den tredje ej inringade kondingen.

Instämmer.
Den såg jag inte ens.

Jag ser den fortfarande inte.
GrosvenorAudio skrev:Nu skall jag börja titta på filtren. Visst är det bara de tre inringade gråa på bilden som jag behöver byta?

På en sida jag tänkt beställa från har jag hittat kondensatorer med följande värden:

BI-33UF
Bipolar-elektrolytkondensator 33uF 35Vac/100Vdc

BI-4.7UF
Bipolar-elektrolytkondensator 4,7uF 35Vac/100Vdc

BI-15UF
Bipolar-elektrolytkondensator 15uF 35Vac/100Vdc

Kan någon säga om det kommer funka med dom? jag är ju inte så bra på sånt här :) de där 35Vac/100Vdc är ju annorlunda än vad som står på de gamla kondningarna men funkar det ändå?

GrosvenorAudio skriver själv om "tre inringade gråa". Vilken menar MiaM och Perfector är den tredje?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-28 13:22

Hehe, kan det vara motståndet som avses här, för jag bara sa att jag inte ens sett den.
kanske för att den inte finns då ;-)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-28 15:14

alltså menar ni den där vita avlånga biten längst till vänster som liknar en sockerbit ?? att den också behöver bytas? det är ju det enda som återstår + de lindade spolarna
Bilagor
jamo8.jpg
jamo8.jpg (145.18 KiB) Visad 4207 gånger
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-04-28 15:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-28 15:16

Det är ett motstånd och behöver sannolikt inte bytas

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-28 15:17

okej men då är ju allt lugnt :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-04-28 16:20

Byt till polyester eller film kondingar, köp dom som har det värde du behöver :)

hoppas över elektrolyter, dom är inge roliga, speciellt inte i dom delar som är till diskant och mellanregister ... :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-04-28 19:16

Jag hade aldrig trott att man kunde få en polyesterkondensator på 33 µF för bara 6€. Såna värden hör man ju aldrig ens talas om när det handlar om plastfilm.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-28 22:36

AlNiCo skrev:Jag hade aldrig trott att man kunde få en polyesterkondensator på 33 µF för bara 6€. Såna värden hör man ju aldrig ens talas om när det handlar om plastfilm.

stämmer men nu blev det inte beställt något polyester då de för en amatör också såg krångligare ut att löda dit. Pollisarna har ju så korta ben :D

men vem vet, ifall jag inte hör någon märkbar ljudförbättring men de nya kondingar jag beställt kanske jag trots allt testar dessa polyesterkondensatorer som ni rekommenderar :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-28 23:07

GrosvenorAudio skrev:
AlNiCo skrev:Jag hade aldrig trott att man kunde få en polyesterkondensator på 33 µF för bara 6€. Såna värden hör man ju aldrig ens talas om när det handlar om plastfilm.

stämmer men nu blev det inte beställt något polyester då de för en amatör också såg krångligare ut att löda dit. Pollisarna har ju så korta ben :D

men vem vet, ifall jag inte hör någon märkbar ljudförbättring men de nya kondingar jag beställt kanske jag trots allt testar dessa polyesterkondensatorer som ni rekommenderar :)

Rätt inställning.
Prova nya lytar och jämför.
Vid tillfälle nya poly och jämför igen.
Du har en trevlig tid framför dig med nya ljudupplevelser.
Jag avundas dig lite som får göra det.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2015-04-29 00:48

Ritade upp hur filtret verkar vara kopplat och såg då att det ser ut som om ena tråden till diskantdrosseln är av.Skulle i så fall kunna förklara varför originaldiskanten utgått.
Bilagor
Jamo 60 xover sch.jpg
Jamo 60 xover sch.jpg (50.75 KiB) Visad 4173 gånger
jamo8.jpg
jamo8.jpg (38.93 KiB) Visad 4173 gånger

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-04-29 07:57

Ja den behöver du få dit igen !

Ta dandpapper eller något liknande och slipa bort lacken på tråden och förtenna den sedan, och sedan så kan du löda fast den igen och ha 2a ordningen delning till diskanten igen :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 09:44

Jag tillåter mig att sticka ut hakan här.
4.7uF i diskanten ger en delning på 2000 Hz.
Mellanregistret delar 1000 Hz enligt mina filterlistor och går till 6500 Hz utan delning ut.
Du skulle kunna byta kondingen till diskanten mot 3.3 uF utan att det ger sämre ljud.
Det skulle ge högre effekttålighet i diskanten dock.
Philipsdiskanten finns ju att få fram, så om du skaffar såna så är du på rätt väg.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 10:57

rolfzetterberg skrev:Ritade upp hur filtret verkar vara kopplat och såg då att det ser ut som om ena tråden till diskantdrosseln är av.Skulle i så fall kunna förklara varför originaldiskanten utgått.

men det kommer nog ljud från diskantelementet!! kan det göra det ändå fast den där tråden är av menar ni ??

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 10:59

Ja, men med lägre branthet och sämre effekttålighet

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 11:03

Perfector skrev:Ja, men med lägre branthet och sämre effekttålighet

oj då, intressant. Då får jag försöka fixa till det där.

Jag har ju Philips diskanter i båda lådorna nu så de utbytta diskanter som fanns i lådorna när jag köpte dom har jag inte längre kvar.

Och extra tack för alla snabba svar du ger Perfector :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 11:05

Mitt nöje.
Vi är här för att hjälpa varandra.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 11:07

Dessa Philips diskanter finns i lådorna nu om det är exakt samma som originalen vet jag dock inte.
Bilagor
disk2.jpg
disk2.jpg (100.6 KiB) Visad 4150 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 11:14

Det kan ha varit samma.
Det är i alla fall stora magneten som säger 40 W vid 2000Hz delning så den ska funka.
Men byt kondingen till diskanten till 3.3Uf och flytta upp delningen Ca: 1000 Hz.
Då får du mindre överlappning i delningen mot mellanregistret.
Överlappningen i delning ger en liten spik på Ca: 2½ db som kan kännas skarp och vass om du spelar upp volymen.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 16:14

Perfector skrev:Det kan ha varit samma.
Det är i alla fall stora magneten som säger 40 W vid 2000Hz delning så den ska funka.
Men byt kondingen till diskanten till 3.3Uf och flytta upp delningen Ca: 1000 Hz.
Överlappningen i delning ger en liten spik på Ca: 2½ db som kan kännas skarp och vass om du spelar upp volymen.

Tack för tipset men jag kommer nog (åtminstone inledningsvis) att hålla mig till originalupplägget och byta konding för konding som de suttit tidigare. Jag är ju nybörjare på detta med att renovera filter så bara att få det o funka med nya kondingar kommer o göra mig glad :) däremot kommer jag antagligen o få problem med att lappa ihop den där trasiga spoltråden de är väl super sköra o tunna o jag kan inget om att löda tenn o sånt som någon skrev om tidigare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 17:43

GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:Det kan ha varit samma.

Tack för tipset men jag kommer nog (åtminstone inledningsvis) att hålla mig till originalupplägget och byta konding för konding som de suttit tidigare. Jag är ju nybörjare på detta med att renovera filter så bara att få det o funka med nya kondingar kommer o göra mig glad :) däremot kommer jag antagligen o få problem med att lappa ihop den där trasiga spoltråden de är väl super sköra o tunna o jag kan inget om att löda tenn o sånt som någon skrev om tidigare.

Du kan med gott samvete linda av ett varv så du får så mycket tråd att du kan skarva den.
Skrapa av 1 cm isolering och förtenna den och löd fast.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 19:58

men hur förtennar jag tråden? :? vad är skillnaden på att löda och förtenna?
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-04-29 20:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 19:59

Enkelt.
Du värmer upp den skalade änden och tillför lite lödtenn så den blir silverfärgad.
Då är den rengjord och kan lödas fast på vanligt sätt.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 20:05

Perfector skrev:Enkelt.
Du värmer upp den skalade änden och tillför lite lödtenn så den blir silverfärgad.

okej tack det var väl ungefär vad jag hade tänkt göra men det lät så komplicerat på något vis :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 20:06

GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:Enkelt.

okej tack det var väl ungefär vad jag hade tänkt göra men det lät så komplicerat på något vis :D

All den början bliver svår, men ingenting är svårt när man kan det :-)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 21:18

här kommer lite bilder på ytbehandlingen av lådorna som synes blir de betydligt mörkare när de är klara den ljusare lådan är ju ännu orörd.

Behandlingen är slipning, ett lager betslack, slipning, ett lager halvblank klarlack som till slut slipats med 1200 papper o sen polering med beeswax.
Valde att klarlacka bara en gång eftersom jag ville ha en tunn lackyta där fanerets struktur o "porer" syns, för många lacklager hade gjort ytan kompakt o plastig. Toppen tvingades jag dock lacka fler gånger eftersom där fanns en djup skada i faneret som jag fixade till med lite spackel o betsmålning.

Skall tillägga att den högtalare jag började jobba med var i sämre skick och hade mer skador i faneret. Den som ännu är ogjord är ett lättare fall :)
Bilagor
jamo14.jpg
jamo14.jpg (96.41 KiB) Visad 5583 gånger
jamo10.jpg
jamo10.jpg (57.64 KiB) Visad 5583 gånger
jamo11.jpg
jamo11.jpg (70.85 KiB) Visad 5583 gånger
jamo13.jpg
jamo13.jpg (89.61 KiB) Visad 5583 gånger
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-04-29 21:26, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-29 21:20

Snyggt!

Kul tråd där man får följa från start till slut, och mer därtill hoppas vi på. Tack!

//
Rampitsch

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 21:20

Det är svårt att fatta att det är samma högtalare nu.
Fantastiskt fint jobb.
Återstår förhoppningen att dom ska låta lika vackert som dom ser ut.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 21:30

Tack så mycket :)

lite er förtjänst också... det att ni tipsar och hjälper mig med den tekniska biten håller motivationen uppe för mig att slutföra projektet :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 21:32

GrosvenorAudio skrev:Tack så mycket :)

lite er förtjänst också... det att ni tipsar och hjälper mig med den tekniska biten håller motivationen uppe för mig att slutföra projektet :)

Var inte så blyg nu.
Det är en sak att komma med förslag, men att göra jobbet är nåt helt annat :-)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-04-30 01:11

Angående den extra kondingen som inte skulle vara inringad - jag tar tillbaka allt och menar tvärt om, eller nåt :wink: :oops: :oops:

Perfector skrev:Jag tillåter mig att sticka ut hakan här.
Mellanregistret delar 1000 Hz enligt mina filterlistor och går till 6500 Hz utan delning ut.
Du skulle kunna byta kondingen till diskanten mot 3.3 uF utan att det ger sämre ljud.
Philipsdiskanten finns ju att få fram, så om du skaffar såna så är du på rätt väg.

Vad har diskanten för impedans omkring delningsfrekvensen? Motståndet på 2,2 ohm tillkommer dessutom.

Om man ska labba med delningsfilter så bör man väl helst provköra högtalarna med någon slags aktiv delning för att hitta lämpliga delningsfrekvenser och brantheter, sen svepa upp impedansen kring det området (om det inte finns färdiga kurvor - vilket åtminstone bör duga för mellanregister och diskant) och sist välja konstruktion och komponentvärden.

Ja, eller så kan man gå lite på känn och provlyssna hur det blir när man justerar värdena upp/ned något...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 08:25

MiaM skrev:Angående den extra kondingen som inte skulle vara inringad - jag tar tillbaka allt och menar tvärt om, eller nåt :wink: :oops: :oops:

Perfector skrev:Jag tillåter mig att sticka ut hakan här.

Vad har diskanten för impedans omkring delningsfrekvensen? Motståndet på 2,2 ohm tillkommer dessutom.

Om man ska labba med delningsfilter så bör man väl helst provköra högtalarna med någon slags aktiv delning för att hitta lämpliga delningsfrekvenser och brantheter, sen svepa upp impedansen kring det området (om det inte finns färdiga kurvor - vilket åtminstone bör duga för mellanregister och diskant) och sist välja konstruktion och komponentvärden.

Ja, eller så kan man gå lite på känn och provlyssna hur det blir när man justerar värdena upp/ned något...

Misstänker att motståndet är en dämpning av nivån till diskanten.
Eftersom den ligger efter diskanten så gör den inget för talspolens motstånd om jag har förstått schemat rätt.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-30 11:32

Perfector skrev:...
Eftersom den ligger efter diskanten så gör den inget för talspolens motstånd om jag har förstått schemat rätt.

Spelar det någon roll om den ligger före eller efter? Eftersom det "växelspänning" i/genom en högtalare menar jag.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 12:07

STDI skrev:

Spelar det någon roll om den ligger före eller efter? Eftersom det "växelspänning" i/genom en högtalare menar jag.

Nja, det är inte helt rätt. Periodisiteten sker i en sladd enbart och returen eller nollan är den andra.
Precis som i ett väggurtag där du kan sätta en mejsel i nollan men inte i fasen.
Därför blir det som jag beskrev med ett motstånd efter talspolen.
Dock påverkas hela impedansförloppet av motståndet, men jag tror att man kan justera kondingen till 3.3 uF utan att det påverkar diskanten negativt.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-30 16:25

Perfector skrev:
STDI skrev:

Nja, det är inte helt rätt. Periodisiteten sker i en sladd enbart och returen eller nollan är den andra.
Precis som i ett väggurtag där du kan sätta en mejsel i nollan men inte i fasen.
Därför blir det som jag beskrev med ett motstånd efter talspolen.
Dock påverkas hela impedansförloppet av motståndet, men jag tror att man kan justera kondingen till 3.3 uF utan att det påverkar diskanten negativt.

Man brukar säga att det inte spelar någon roll vilken tråd man sätter till + resp - mellan förstärkare och högtalare. Bara man gör lika på båda högtalare.
Med din förklaring skulle högtalare låta olika beroende på om man fasar båda "rätt" eller om man fasar båda "fel". Gör de det?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 16:28

nej, inte direkt.
Bara om man har flera element och skiftar fas på vartannat element i en 3-vägare och sedan blandar med en 2-vägare som åxå har vartannat element fasvänt.
De e grejjer de.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-30 16:32

Om de inte låter olika så har det väl ingen betydelse om motståndet sitter "före" eller "efter". Före är ju efter om man fasar båda högtalarna fel, och tvärtom.
Så jag frågar igen: Spelar det någon roll om man i ett filter (som ovan) sätter ett seriemotstånd före eller efter högtalarelementet?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 16:44

Av princip sätter jag alltid i rätt ordning så slipper man fundera på det
Men du kan ha rätt i det du säger.
Kondingen kan fortfarande bytas till en mindre.
Diskant + motstånd = högre totalimpedans vilket gör att delningen faller ännu mer.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-30 20:02

Kondingarna fanns i brevlådan idag :) återstår att se om jag hinner börja på o byta dom denna helg.

Glad Valborg och 1 maj till er alla förresten.
Bilagor
jamo20.jpg
jamo20.jpg (57.62 KiB) Visad 5521 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-30 21:08

Ser fram emot att få höra vad det blir av alltihop
Trevlig magsjukevalborg på er, för det har jag :-(

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-02 12:39

det är på gång... kan meddela att spoltråden inte är av trots att det såg ut så på bilden åtminstone inte i detta filtren som jag nu pysslar med (minns inte av vilket filter bilden var tagen men borde vara av detta)
Bilagor
jamo21.jpg
jamo21.jpg (108.84 KiB) Visad 5471 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-03 11:18

så där nu är kondingarna bytta på första filtret. Garanterat inte det vackraste lödningsjobbet :lol: men detta är bara andra gången i mitt liv jag löder fast kondensatorer (Briljantfiltren var första gången) så det duger åt mig. Sen kan jag också skylla på att jag har ett gammalt lödjärn (ingen aning om effekten) som inte känns som om det blir speciellt varmt men det kanske är helt ok... sen billigaste lödtråden en stor rulle köpt på ett snabbköp för så där 20 år sen :) allt man löder med tråden blir mattgrått aldrig så där silvrigt som de gamla lödningarna. Vet inte om det beror på tråden eller bara att jag inte gör riktigt rätt...

Bara en snabb provlyssning så här långt... första intrycket är att det "låter mera" från diskanten än innan men kanske för tidigt ännu att utvärdera.

Två frågor:

1. Påverkar de nya kondigarna alls baselementet? tror inte det men måste fråga i alla fall :)
2. När man löder så blir ju kondingarna varma, kan de ta skada av värmen ifall man håller på länge o strular med lödjärnet?
Bilagor
jamo22.jpg
jamo22.jpg (75.33 KiB) Visad 5433 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-03 11:22

Den största kondingen verkar vara brantheten ut på basen.
Mellan ser ut att ha 6dB/oktav in och ut och diskanten blir då 12dB/oktav som basen.
För mycket värma kan iofs skada en konding, men då är den så varm att plasten runt den mjuknar och visar smältning.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-03 11:31

Perfector skrev:Den största kondingen verkar vara brantheten ut på basen.
Mellan ser ut att ha 6dB/oktav in och ut och diskanten blir då 12dB/oktav som basen.
För mycket värma kan iofs skada en konding, men då är den så varm att plasten runt den mjuknar och visar smältning.

Tack.

Det förklarar isf varför jag upplever basen lite annorlunda... nu blir det kaffepaus och mera provlyssning :mrgreen:

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-03 15:37

Några vinylskivor senare...

visst låter det bättre om högtalaren nu (tillsvidare bara fixat o lyssnat på den ena)

Mellanregistret och diskanten är mera påtagligt och närvarande än innan, det märks! Tydligast hörs skillnad när jag skiftar mellan Briljant högtalaren och Jamon, ljudskillnaden är inte längre lika stor som förut även om Briljanten fortfarande spelar mera luftigt och öppet. Men det är ju två olika högtalare o tror de kompletterar varann bra. Briljanterna är mera lättlysnade medan Jamo engagerar på ett annat sätt och förstås med mera pondus i basen. Och just basen tycker jag fick bättre skärpa i Jamo, känns som om man lättare kan följa basgångarna nu. Sen om det bara är inbillning eller att de nya kondingarna faktiskt bidrog med något hörbart också till basen vet jag ännu inte :)
Bilagor
jamo23.jpg
jamo23.jpg (118.34 KiB) Visad 5418 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-03 16:18

En anledning kan vara att de nya kondingarna delar där dom ska och inte längre ned i frekvens som blir fallet när kondingar torkar, värdet blir skenbart större men kvalite'n rasar flera meter.
Nu verkar basen vara ensam i sitt område och då öppnar sig ljudet när ljudet går genom nya fräscha kondingar till mellan och diskant med rätt delning enligt orginalkonceptet.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-03 16:46

Låter vettigt, så är det nog. Nu tror jag också att jag till slut blivit övertygad om att gamla högtalare behöver filterrenoveras :) för att låta som de ska. Jag var länge en sådan som inte ville röra filtren i vintage högtalare, hävdade ibland till och med att de gamla åldrade filtren var en del av högtalarens själ och därför inte ville röra dom. Men mest gjorde jag kanske detta för att jag inte vågade ta i lödkolven då jag inte visste vad jag skulle göra o byta. Ny kunskap och insikt har ändrat min inställning :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-05-03 19:16

GrosvenorAudio skrev:så där nu är kondingarna bytta på första filtret. Garanterat inte det vackraste lödningsjobbet :lol: men detta är bara andra gången i mitt liv jag löder fast kondensatorer (Briljantfiltren var första gången) så det duger åt mig. Sen kan jag också skylla på att jag har ett gammalt lödjärn (ingen aning om effekten) som inte känns som om det blir speciellt varmt men det kanske är helt ok... sen billigaste lödtråden en stor rulle köpt på ett snabbköp för så där 20 år sen :) allt man löder med tråden blir mattgrått aldrig så där silvrigt som de gamla lödningarna. Vet inte om det beror på tråden eller bara att jag inte gör riktigt rätt...

Bara en snabb provlyssning så här långt... första intrycket är att det "låter mera" från diskanten än innan men kanske för tidigt ännu att utvärdera.

Två frågor:

1. Påverkar de nya kondigarna alls baselementet? tror inte det men måste fråga i alla fall :)
2. När man löder så blir ju kondingarna varma, kan de ta skada av värmen ifall man håller på länge o strular med lödjärnet?

Det gamla lodet bör du kasta bort omgående, och lödkolven likaså.

Lodet i farligt avfall då det förr i tiden ofta innehöll kadmium, vilket är giftigt och inte något du vill andas in ångorna av, eller få på fingrarna. Släng det i farligt avfall och inte bland vanligt metallskrot. Lod har dessutom en bäst-före-gräns som är ganska kort, och detta lod har definitivt utgått vid det här laget. ;)

Lödkolven är gammal och primitiv och orsakar mer skada än nytta, och därför heller inget att ha. Gammaldags lödspetsar är mycket dåliga. Dåliga smutsiga gamla lödspetsar leder värme mycket dåligt, vilket denna garanterat gör, vilket leder mig till nästa punkt.

Att lödningarna blir matta och inte blanka betyder att de är kallödningar, vilket innebär att de har hög resistans och alltså agerar motstånd snarare än ledare, vilket inte är meningen. Dessutom har de mycket dåliga mekaniska egenskaper. De är heller inte stabila vilket kan innebära att signalen bryts av och till, och du får brus eller distortion i ljudet.

Komponenter och i synnerhet elektrolytkondensatorer är extremt känsliga mot felaktig lödning, att man petar för länge, eller daltar och gör om en dålig lödning flera gånger. Man brukar säga att varje gång man värmer upp en komponent så drar man bort två år från dess livslängd. Det är vanligt att elektrolyter börjar koka och släpper ut gas eller vätska, och då är det bara att kasta dem eftersom de inte längre kommer att fylla sin funktion.

En lödning ska göras en gång, med 300-350 grader, och under max tre sekunder. En ren, fin, blank lödspets och nytt fräscht lod krävs för att detta ska vara möjligt. Det är inte dyrt, en simpel lödkolv kostar 10€ och kommer att fungera fint bara man tar hand om den korrekt.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-03 20:35

Tack för denna lektion Alnico :) mycke ny och bra info för mig där

fast nu blev jag så där osäker igen på vad jag gjort för jobb... men trots allt, högtalaren spelar på här nu och jag tycker fortfarande att den låter bättre än innan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-03 20:37

För mycket bly i lödtennet kan åxå ge matta lödningar.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-04 17:55

Har köpt nytt lödtenn, rengjort lödkolven och skall ge mig på andra filtret o byta kondingar.

Har idag haft högtalarna uppställda brevid varann för att kunna provlyssna o jämföra den högra med gamla kondingar resp. den vänstra med bytta.
Och visst hörs skillnad, ljudet från den med gammalt filter är mera beslöjat och avmattat på något sätt sen när man växlar till den vänstra högtalaren låter det mycket renare.

Filmade en kort videosnutt. Först spelar bara den den högra högtalaren med orört filter vid ca 0:58 in i videon kommer den vänstra högtalaren med. Tyvärr är videon lågupplöst med dålig kvalite så kanske inte lätt o höra någon skillnad men jag lägger nu med länken i alla fall:

https://www.youtube.com/watch?v=UcAAshC8KrQ&feature=em-upload_owner

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-04 18:59

Lite lurigt att höra via Utuben.
Men jag tror nog att du har det rätt om du känner att det låter klarare med nya kondingar.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-08 15:57

andra filtret är klart. Känns som om det gick rätt bra ändå o få dit kondingarna trots allt. Enda problemet var BI-4.7UF och BI-15UF som ju i ena ändan skulle fästas på samma löd punkt så dom måste man väl löda på samma gång (?) åtminstone gjorde jag så...
Bilagor
jamo26.jpg
jamo26.jpg (53 KiB) Visad 5328 gånger
jamo24.jpg
jamo24.jpg (55.67 KiB) Visad 5329 gånger

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-09 01:05

Ett klassiskt trick är att löda andra änden först på de grejer som ska dela en lödpunkt. Om de är lödda i andra änden så håller de sig själva på rätt ställe så att säga.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-10 19:55

MiaM skrev:Ett klassiskt trick är att löda andra änden först på de grejer som ska dela en lödpunkt. Om de är lödda i andra änden så håller de sig själva på rätt ställe så att säga.

Det är nog ett bra tips, gjorde så också + att jag tillfälligt tejpat fast kondingen på mitten medan jag lödde.

Tack också för att ingen mobbade mitt lödningsarbete trots närbilderna :mrgreen: men jag vet ju att ni är snälla här så därför vågade jag lägga upp bilderna :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-11 19:41

Finishing touches på första kabinettet. Störde mig på att det lyste lite ljust faner i skarven där elementet är försänkt. Nu är det fixat med bets ett varv runt :) och jo jag torkade snabbt bort spillet på gummikanten. Nu kommer sen all energi gå åt att färdigställa högtalare nummer två.
Bilagor
jamo35.jpg
jamo35.jpg (81.14 KiB) Visad 5326 gånger

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-05-11 20:48

Otroligt givande att läsa och se detta!

//Rampitsch

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-13 17:26

rampitsch skrev:Otroligt givande att läsa och se detta!

//Rampitsch

Tack Ramp, roligt att mitt pyssel gläder någon :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-13 17:27

Det glädjer alla som har intresse av ljud, bara så du vet :-)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-13 17:36

Perfector skrev:Det glädjer alla som har intresse av ljud, bara så du vet :-)

oj tack! nu blev jag glad :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-14 18:35

Har slipat o betsat andra högtalaren idag. Sen blir det slipning igen o klarlack (halvblankt) o polering.

Allt (nästan) arbete görs i musikrummet. Det blir roligare så :) ofta också med någon skiva spelandes i bakgrunden.
Bilagor
jamo36.jpg
jamo36.jpg (92.53 KiB) Visad 5256 gånger
jamo37.jpg
jamo37.jpg (125.9 KiB) Visad 5256 gånger
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-05-14 18:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-14 18:37

Jag snickrade högtalare i mitt musikrum på en stenhäll framför öppna spisen och det var alltid trevligast att bygga där man lyssnar.
Ett minne blott då jag slutade 2002 med såna lekstugor.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-14 19:20

Perfector skrev:Jag snickrade högtalare i mitt musikrum på en stenhäll framför öppna spisen och det var alltid trevligast att bygga där man lyssnar.
Ett minne blott då jag slutade 2002 med såna lekstugor.

blev du vuxen då :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-14 19:23

Inte en chans.
Jag ledsnade på folk som inte ville betala för arbetet utan började hala på betalningen.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-14 19:44

aha det var något sådant tråkigt...

jag byggde mina första riktiga högtalare ca 1984 ett par år innan hade jag bara experimenterat med lösa element i diverse olika lådor o burkar :) högtalare har alltid faschinerat på ett eller annat sätt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-14 19:47

GrosvenorAudio skrev:aha det var något sådant tråkigt...

jag byggde mina första riktiga högtalare ca 1984 ett par år innan hade jag bara experimenterat med lösa element i diverse olika lådor o burkar :) högtalare har alltid faschinerat på ett eller annat sätt.

Jag började 1973 och i full skala 1975
Alltid handbyggda par för par till intresserade människor.
Visst är det tråkigt att ha lagt ner, men dessa förbannade microsystem har sabbat marknaden tillsammans med Ipod.
Idag verkar ingen i den unga generationen veta hur bra ljud låter

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-14 20:03

Håller med. Dagens unga har helt andra ideal om vad som är bra ljud.

Men måste ju ha varit en ganska härlig tid att under 70-talet ha ett "vaket" HiFi intresse, det var ju gulderan liksom på många sätt. Jag fanns till redan då men var för ung för att hänga med :) på allvar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-14 20:16

Min första som såldes under alla år jag byggde.
Har ett par hemma som är i orginalutförande.
Dom låter jevvlig bra efter nästan 33 år
Byggdes 1982.
Enda paret jag sett på säljforum.
Köpte tillbaks då dom kom ut till försäljning
Bilagor
Perfector Original.jpg
Perfector Original.jpg (232.82 KiB) Visad 5245 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-14 22:00

Imponerande. Och med uppåtriktad diskant... jag har ju insett det att jag gillar bäst såna högtalare som är av lite rundstrålande typ.

Börjar nu också förstå varför du är så kunnig o insatt inom området. Kände inte till din bakgrund innan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-14 22:02

:oops:
GrosvenorAudio skrev:Imponerande. Och med uppåtriktad diskant... jag har ju insett det att jag gillar bäst såna högtalare som är av lite rundstrålande typ.

Börjar nu också förstå varför du är så kunnig o insatt inom området. Kände inte till din bakgrund innan.

:oops:

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-15 02:23

Perfector skrev:men dessa förbannade microsystem har sabbat marknaden tillsammans med Ipod.
Idag verkar ingen i den unga generationen veta hur bra ljud låter

Fast samtidigt låter väl ärligt talat de medföljande lurarna till mobilerna oftast bättre än det som folk i allmänhet hade förr?

Däremot är det väl rätt hög lyssningströtthetsfaktor på moderna mikrogrejer. Halvstort frekvensomfång pressas fram på distortionens bekostnad typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-15 08:36

Du tycker en lur låter bättre än ett par ordentliga högtalare?
Jag vill känna luften vibrera när jag spelar upp.
Dessutom blir man totalhandikappad med lurar på skallen.
Och man kan inte dela upplevelsen med andra på samma sätt som med högtalare.
Fast det förstås.
En konsert på Ullevi där man delar ut öronpluggar till alla.
Vad tyst och fint det skulle bli runt omkring då :-)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-15 21:47

googlar gamla högtalare på Ebay och blir förtjust över alla otaliga gamla modeller i läckra träkabinett det finns. Plötsligt inser jag att jag gillar högtalarfronter med sånt där gulgrått (egentligen heltrist) högtalartyg... det är något med den där vävda grova ytan som tilltalar :D vad har tagit åt mig :?

har alltid haft för avsikt att köra Jamo lådorna utan fronter men tänk om man skulle byta det där trista svarta tyget mot något liknande gulgrått tyg i verkligt vintage stil... bara utifall att man någongång som omväxling vill spela med fronterna på :)
Bilagor
gogg.jpg
gogg.jpg (118.31 KiB) Visad 5199 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-16 19:16

Högglans nu (takkronan speglar sig med lite brytning) men ytan kommer att mattas ner o sen poleras. Vill inte ha det så här glassigt o blankt.

I vilket fall... betydligt mindre ytjobb på denna högtalare då faneret var i bättre skick än på den första.
Bilagor
jamo38.jpg
jamo38.jpg (122.42 KiB) Visad 5173 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-16 19:19

Du har verkligen genen för detta.
Kanske starta firma som renoverar gamla högtalare och ger dom ett andra liv.
Det finns nog massor med folk som skulle betala en bra slant för at få sina barndomsminnen återställda.
Det är ju trots allt inte särskilt ofta man spelar en livekonsert hemma med fullt ös, och då duger dessa reliker fint.
Kanske uppgradera med nyare element som kan ge det där lilla extra.

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-16 20:22

En annan blir oerhört imponerad över själva träarbetet... har alltid haft tummen mitt i. :oops: Och blir allt som oftast besviken när jag försöker snitsa till något av ädelt träslag, som nu senast på en Kenwood KR-3200 med valnötslock... att bara olja gjorde inte jobbet, blev bara matt och utan djup. Argh. Jag hade ju något i stil med dina Jamohögtalare för ögonen. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-17 08:48

jowl skrev:En annan blir oerhört imponerad över själva träarbetet... har alltid haft tummen mitt i. :oops: Och blir allt som oftast besviken när jag försöker snitsa till något av ädelt träslag, som nu senast på en Kenwood KR-3200 med valnötslock... att bara olja gjorde inte jobbet, blev bara matt och utan djup. Argh. Jag hade ju något i stil med dina Jamohögtalare för ögonen. :)

Vågar man föreslå en polerskiva på en borrmaskin?
Gärna med oscillerande rotation.
Då garanterar jag att du får fram lystern du är ute efter.
Tidskrävande, javisst.
Men resultatet kommer att visa att du lagt tiden på rätt ställe och objekt.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-17 09:36

Perfector skrev:Du har verkligen genen för detta.
Det finns nog massor med folk som skulle betala en bra slant för at få sina barndomsminnen återställda.
Det är ju trots allt inte särskilt ofta man spelar en livekonsert hemma med fullt ös, och då duger dessa reliker fint.

Tack men tror inte mitt självförtroende räcker till för det :) folk idag är i allmänhet så kräsna, allt ska va perfekt o fast det är bra så klagar man ändå.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-17 09:39

GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:Du har verkligen genen för detta.

Tack men tror inte mitt självförtroende räcker till för det :) folk idag är i allmänhet så kräsna, allt ska va perfekt o fast det är bra så klagar man ändå.

Din kunskap räcker, helt klart.
Det är inte många som polerar upp en sådan yta på högtalarna.
Och om nå'n gnäller är det ofta snålheten som vill ha ett bättre pris och det behöver man inte bry sig om.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-05-17 12:09

Gör du allt för hand? Gick dom efter någon sorts standard förr på tjockleken på faner? Och blir skillnaden stor? :)
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-17 12:18

om du inte bifogar annan text är det svårt att veta vem du frågar.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-05-17 12:24

Perfector skrev:om du inte bifogar annan text är det svårt att veta vem du frågar.

Hehe menar Herr Grosvenour. men du kanske vet med? :)

GrosvenorAudio skrev:Tack men tror inte mitt självförtroende räcker till för det folk idag är i allmänhet så kräsna, allt ska va perfekt o fast det är bra så klagar man ändå.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-17 13:08

Jodå, faner har standardtjocklekar.
Man kokar en stock i många timmar tills den blir mjuk och sedan använder man en fane'rkniv och "hyvlar" av millimetertjocka skivor, eventuellt 2 mm eller vad som avses.
Det lämnar en underbar knivrest när man vänt på stocken.
Den kan man göra bordskiva av som bir sagolikt vackert
Det finns fortfarande att köpa på exklusiva brädgårdar men kostar nattskjortan per meter.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-17 13:24

RobotKeso skrev:Gör du allt för hand? Gick dom efter någon sorts standard förr på tjockleken på faner? Och blir skillnaden stor? :)

jo har slipat o allt annat för hand. Gissar att tjocklek på faner varierar mellan tillverkare och vad dom lagts på högtalarna men tror nog att man oftare än idag använde ett något tjockare faner på 70 talet. Idag är det säkert tunnast möjliga :) (kanske under millimetern) faner ifall det rör sig om äkta trä... så länge det inte är någon dyr high-end talare.

Faneret på mina Jamo 60 klarade fint en nedslipning utan att det gick igenom faneret. Förstås måste man va försiktig o kolla hela tiden så bäst att inte slipa med maskin då den lätt kan ta bort för mycke. Enda stora problemet jag hade var på första högtalarens ovansida. Där hade faneret "bubblat upp" på ett ställe, troligtvis en fuktskada. Där var jag tvungen att ta bort en bit av faneret, slipa ner till skivan. Fick till det någorlunda med spackel, bets o lite ådringsmålning. Det skadade partiet ser nu ungefär ut som om det är en kvist i faneret :D blev inte super men det får duga o med några lacklager ovanpå är ytan i varje fall slät o fin.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-17 15:46

Har slipat o lackat fronten idag.
Bilagor
jamo39.jpg
jamo39.jpg (65.21 KiB) Visad 5831 gånger
jamo41.jpg
jamo41.jpg (74.14 KiB) Visad 5831 gånger

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-05-17 16:23

GrosvenorAudio skrev:
RobotKeso skrev:Gör du allt för hand? Gick dom efter någon sorts standard förr på tjockleken på faner? Och blir skillnaden stor? :)

jo har slipat o allt annat för hand. Gissar att tjocklek på faner varierar mellan tillverkare och vad dom lagts på högtalarna men tror nog att man oftare än idag använde ett något tjockare faner på 70 talet. Idag är det säkert tunnast möjliga :) (kanske under millimetern) faner ifall det rör sig om äkta trä... så länge det inte är någon dyr high-end talare.

Faneret på mina Jamo 60 klarade fint en nedslipning utan att det gick igenom faneret. Förstås måste man va försiktig o kolla hela tiden så bäst att inte slipa med maskin då den lätt kan ta bort för mycke. Enda stora problemet jag hade var på första högtalarens ovansida. Där hade faneret "bubblat upp" på ett ställe, troligtvis en fuktskada. Där var jag tvungen att ta bort en bit av faneret, slipa ner till skivan. Fick till det någorlunda med spackel, bets o lite ådringsmålning. Det skadade partiet ser nu ungefär ut som om det är en kvist i faneret :D blev inte super men det får duga o med några lacklager ovanpå är ytan i varje fall slät o fin.

Okej, en till fråga, hur mycket pengar har du lagt ner på lackningen? Om det är billigt så kanske jag ska pröva på ett par högtalare som har en hel del ytliga repor.. :)

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Re: Jamo 60 i bakluckan

Inläggav Lasse-pin » 2015-05-17 16:49

Faner är tunnare nuförtiden så sant.
Oftast 0,6 mm förut typ sjuttiotal 1,6mm

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-17 17:15

RobotKeso skrev:
GrosvenorAudio skrev:

Okej, en till fråga, hur mycket pengar har du lagt ner på lackningen? Om det är billigt så kanske jag ska pröva på ett par högtalare som har en hel del ytliga repor.. :)

kostnad för lack, bets o en flaska lackbensin till uttunning motsvarade ca 250 kronor. Slippapper, penslaro wax för slutpolering hade jag färdigt hemma.

kk

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-05-18 06:05

Också impad över träarbetet. Du tar inte beställningsjobb? Har ett stort antal köksluckor i teakfaner som ska restaureras :lol:

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-18 19:22

Cicaro skrev:Också impad över träarbetet. Du tar inte beställningsjobb? Har ett stort antal köksluckor i teakfaner som ska restaureras :lol:

Tack för komplimangen men något proffsjobb är det då inte :) tror de flesta här kunde få till det lika fint. Det gäller nog bara att för det första ha tid o pyssla o sen behöver man motivation. Jag googlar gamla högtalare, ser intressanta vintage setups, andras restaurationer och går igång på sånt. T.ex. kollar jag ibland på den japanska youtube kanalen som renoverar JBL: https://www.youtube.com/channel/UC5b1QVECAqmbXKgPJHgFNgw

beställningsjobb.... nja tror inte det :) högtalarytor är plana, köksluckor brukar va profilerade.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-18 20:41

Innan jag skruvade fast basen så kollade jag datummärkningen på den. Samma datum som basen i första lådan dvs 16 mars 1977 :)
Bilagor
jamo45.jpg
jamo45.jpg (203.84 KiB) Visad 5764 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-19 11:21

Trodde jag var klar med ytbehandlingen men när jag satte upp högtalaren o stå syntes blekningar i faneret uptill på ena sidan alldeles för tydligt :x har nu bättrat på med bets där det lyste igenom (de blanka stripes som syns på bilden) sen måste jag sanda ner lite och lacka om hela denna sida för att det skall bli bra.
Bilagor
jamo46.jpg
jamo46.jpg (252.04 KiB) Visad 5739 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-19 11:24

Som sagt, öppna firma och ta på dig renovering av högtalare på heltid
Du kan tjäna hur mycket pengar som helst.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-19 19:20

med risk för att bli tjatig lägger jag ännu upp några bilder :)

i eftermiddag har jag slipat, betsat o lackat baksidan.
Bilagor
jamo47.jpg
jamo47.jpg (88.85 KiB) Visad 5716 gånger
jamo48.jpg
jamo48.jpg (96.79 KiB) Visad 5716 gånger

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-19 22:23

Ambitiöst att fixa baksidan!

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-20 13:41

MiaM skrev:Ambitiöst att fixa baksidan!

det var väl inte tänkt från början att jag skulle fixa också baksidan men sen man gjort alla andra ytor (betsade även botten men klarlackade inte där) så när man kommit så långt så känns det inte speciellt tungt att även fixa till den sista ytan liksom :)

sen funderade jag lite på vad hålen baktill kan vara tänkt för? väggmontage kanske?

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2015-05-20 16:30

Visst är det så-hur man än hänger lådan så blir det två fästen upptill...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-20 16:40

rolfzetterberg skrev:Visst är det så-hur man än hänger lådan så blir det två fästen upptill...

jo ifall hålen är tänk för väggfästen så kan man ju hänga högtalaren både upprätt och vertikalt.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-26 21:36

Detta är vad som är kvar av aluminiumramarna efter att jag raffinerat gjort dom klara för grovsoporna :twisted: :twisted: :evil:

Saken är den att guldfolien började släppa o bubbla loss från ramen o försökte då limma ner den på de ställen där det släppt men det såg för jv-ligt ut. Vore synd att ha halvtaskiga ramar på ett nu i övrigt stiligt högtalarpar så de fick gå...

Prövade också måla den andra ramen svart innan jag satte på folie på den men gillade inte heller det svarta. Nu blir det följaktligen inga ramar alls utan jag kommer bara att snygga till innerkanterna.
Bilagor
jamo50.jpg
jamo50.jpg (130.23 KiB) Visad 5633 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-26 22:30

GrosvenorAudio skrev:Detta är vad som är kvar av aluminiumramarna efter att jag raffinerat gjort dom klara för grovsoporna :twisted: :twisted: :evil:

Saken är den att guldfolien började släppa o bubbla loss från ramen o försökte då limma ner den på de ställen där det släppt men det såg för jv-ligt ut. Vore synd att ha halvtaskiga ramar på ett nu i övrigt stiligt högtalarpar så de fick gå...

Prövade också måla den andra ramen svart innan jag satte på folie på den men gillade inte heller det svarta. Nu blir det följaktligen inga ramar alls utan jag kommer bara att snygga till innerkanterna.

På'n igen. Jag tror han andas :-)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-29 21:28

allt börjar va klart nu... testade med de gamla frontskydden på och det ser inte heller helt fel ut med dom tycker jag. Och tror ingen saknar aluminiumlisterna eller ens vet att de funnits där. Märkte inte heller någon stor försämring ljudmässigt med fronterna på...

Egentligen skall man ju renovera högtalare på hösten typ september o oktober när höstrusket lägger på :) men nu blev det precis tvärtom.
Bilagor
jamo51.jpg
jamo51.jpg (60.58 KiB) Visad 5595 gånger
jamo52.jpg
jamo52.jpg (72.66 KiB) Visad 5595 gånger
jamo53.jpg
jamo53.jpg (40.62 KiB) Visad 5595 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-29 21:30

Du e en stjärna du.
Så snyggt och välgjort var det nog knappast ens när dom var nya. Ta en öl och skåla med dig själv.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-29 21:40

Perfector skrev:Du e en stjärna du.
Så snyggt och välgjort var det nog knappast ens när dom var nya. Ta en öl och skåla med dig själv.

Tack för all support under "byggets" gång, dina inlägg och flera andras har hjälpt att hålla motivationen uppe :) Kul med interaktiv respons.
Bilagor
jamo54.jpg
jamo54.jpg (44.75 KiB) Visad 5592 gånger

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-30 00:36

Superbra!!!!! :)

Men vad har hänt med stickproppen på elkabeln som är inkopplad i vägguttaget på en av bilderna? :wink: :roll:

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-05-30 06:32

MiaM skrev:Superbra!!!!! :)

Men vad har hänt med stickproppen på elkabeln som är inkopplad i vägguttaget på en av bilderna? :wink: :roll:

Tack.

Det är en svartfärgad stickpropp med en svart gummihylsa som täcker en bit av kabeln. Sen har alltsammans fått en del vit färg på sig :D

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-06-01 15:20

En fråga:

Ifall ena högtalarkabeln är felkopplad +/- på ett högtalarpar så brukar det ju relatera i att du får mera bas när du spelar med bara en högtalare och ett mysko tunnt basljud när du kör båda högtalarna med balance knappen centrerat, fasfel kallas det väl. Avhjälpning på problemet brukar vara att kasta om +/- kablarna på ena kanalen och så låter det ok. Men funderar på om det är någon skillnad på vilken kanal man kastar om trådarna? ifall man inte har någon aning om var det blivit felkopplat från början. Min erfarenhet är att det inte brukar spela någon roll och att man hör när det låter rätt så att säga men kanske jag missat något ändå...

Jag hade detta problem nu med mina Jamo där det inte finns någon märkning på de gråa originalkablarna som kommer ut från lådorna.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-06-01 15:27

Här tvistar de lärde. Vissa anser att "absolut fas" är jätteviktigt medans andra säger att det spelar ingen roll. Jag tillhör nog den senare gruppen.

Ett enkelt sätt att testa är att sätta ett 9v batteri på sladden. När elementet slår utåt så har du rätt fas och plus på högtalaren är den tåt som du kopplat till plus på batteriet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-06-01 17:31

Jag håller med Andreas om betydelsen, men det behöver inte hindra dig från att prova hur du tycker!

Se först till att de spelar i fas, dvs ger tydligt mittfokus och rätt bas. Spela musik du känner till. Skifta sladdarna på bägge högtalarna och spela igen. Hör du skillnad: spela med det du tycker är bäst. Hör du ingen skillnad: låt sladdarna vara.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-06-01 21:30

okej, tack för synpunkter och tips.

:)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-06-04 02:27

Rätt fas är givetvis också viktigt om du kör flera par samtidigt (t.ex. både Jamo 60 och dina Briljanter). Jämför högtalarna med varandra så kommer du märka vilken av de då totalt fyra som är felkopplad.

MEN - om det här är nåt som "hände" i samband med renoveringen så kan det vara läge att fundera på om det kanske blivit felkopplat invändigt i en högtalare? Om du då vänder på kablarna utvändigt så blir basen rätt men du kanske får felfasad diskant på en kanal?

Bästa sättet att provlyssna är att ställa högtalarna bredvid varandra och sitta exakt framför dem. Är allt felfasat så blir man nästan åksjuk av hur illa det låter. Är allt rättfasat så ska alla ljud låta precis rakt fram. (Detta förutsätter givetvis att man har hygglig hörsel på båda öronen - något som inte alls är nödvändigt för att njuta av en bra anläggning).

Återgå till Vintage-hifi