Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Har sedan 70-talet gått mot alltmera puristiska anläggningar och många av de reglage/funktioner man trodde var ett måste klarar man sig ofta utan.
PerStromgren skrev:PS. Tonkurvekorrigering har väl bara blivit mer sofistikerad sedan den parametriska eq:n. Jag tänker på den allerstädes närvarande DSP:n.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:PS. Tonkurvekorrigering har väl bara blivit mer sofistikerad sedan den parametriska eq:n. Jag tänker på den allerstädes närvarande DSP:n.
Det är väl bara nördar som använder en sådan?
/ B
PerStromgren skrev:Vända på höger och vänster saknar jag. Jag är extremt konservativ när det gäller hur orkestrar ska bo på en scen, så jag vil gärna vända om det är "fel".
MichaelG skrev:PerStromgren skrev:Vända på höger och vänster saknar jag. Jag är extremt konservativ när det gäller hur orkestrar ska bo på en scen, så jag vil gärna vända om det är "fel".
Hur många inspelningar har du där teknikern vänt på kanalerna? Om det är fel på alla dina inspelningar, har jag ett jättebra tips till dig som vi kan ta via PM.
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Det är väl bara nördar som använder en sådan?PerStromgren skrev:PS. Tonkurvekorrigering har väl bara blivit mer sofistikerad sedan den parametriska eq:n. Jag tänker på den allerstädes närvarande DSP:n.
Ja, och var tror du att du är just nu?
PerStromgren skrev:Vända på höger och vänster saknar jag. Jag är extremt konservativ när det gäller hur orkestrar ska bo på en scen, så jag vil gärna vända om det är "fel".
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Vända på höger och vänster saknar jag. Jag är extremt konservativ när det gäller hur orkestrar ska bo på en scen, så jag vil gärna vända om det är "fel".
Fast det är inte alltid samma uppställning. Senaste Nyårskonserten från Wien hade inte den vanliga uppställningen med bssar och cellos till höger etc.
leffe skrev:Som någon annan skrev, det blir rätt trist utan loudness, ska fan sitta och lida med en anorektisk ljudbild, bara för att det är "rätt"ur nåt kvasifilosofiskt renhets-tänk
Stephan skrev:Ramlade in på ett amerikanskt forum där diskussionens vågor gick höga runt gammal kontra ny elektronik.
Vissa hävdade att gamla Marantz, Pioneer, McIntosh mfl. från guldåren under 70-talet och tidiga 80-taletvvar det "bästa" eller åtminstone mest njutbara som någonsin tillverkats, sedan har det bara gått utför.
Andra hävdade att det bara var med rosa glasögon som det gamla var bättre, allt nytt slår ljudmässigt allt gammalt skräp som nostalgikerna kramar, utvecklingen går framåt.
Själv har jag numera bara gamla grejor, det sista moderna var en Denon DRA-1000 som fick lämna hushållet under förnedrande former sedan Marantz 2275:an flyttade in.
Någon som haft möjlighet att göra jämförelser mellan nytt och gammalt, och i så fall, hur gick det?
Zzombie skrev:Klart loudness behövs. Örats känslighet för olika frekvenser varierar med ljudnivån. Det finns ju dessutom loudness som varierar med automatiskt med volymen. (Undrar hur man kalibrerar den.)
Bill50x skrev:leffe skrev:Som någon annan skrev, det blir rätt trist utan loudness, ska fan sitta och lida med en anorektisk ljudbild, bara för att det är "rätt"ur nåt kvasifilosofiskt renhets-tänk
Inte fasen behöver man loudness. Det är ju bara en kompensation för kass utrustning. Varför inte välja rätt sådan från början?
/B
paa skrev:Räknas Sentec PA9 till vintage?
mrkarlsson skrev:Roger: Om jag får leka med fantasin så har jag en teori om att, eftersom du redan inhandlade din Marantz 2245 när den kom så är det inte riktigt lika intressant. Som det är för mig som är född några år efter det glada 70-talet, har jag fel?
darkg skrev:Apropå loudness; jag hade en radio med knappar som Jazz och Intim. När jag nu googlar efter vad det kan ha varit stöter jag på en fjärrkontroll med lägen som Orkester, Tal och Jazz. Grundig 1957 i det fallet
leffe skrev:Det handlar naturligtvis till stor del om känslan och det visuella - om det man ser är tilltalande, så låter det naturligtvis bättre.
RogerGustavsson skrev:mrkarlsson skrev:Roger: Om jag får leka med fantasin så har jag en teori om att, eftersom du redan inhandlade din Marantz 2245 när den kom så är det inte riktigt lika intressant. Som det är för mig som är född några år efter det glada 70-talet, har jag fel?
Kan väl ligga en del i det. Det är snart 40 år sedan den inhandlades och jag tror man förändrar sina bedömningar under åren. Det som var bra då kan med nutidens referensramar te sig en smula "gammalt", att man har lagt sig till vid ett annat ljudideal än det som rådde då. Är lite knepigt det där eftersom en hel del musik från tidigt 70-tal inte låter något vidare bra. Skulle vara kul att koppla in en Marantz 2245 i anläggningen idag och se vad man tycker. Har några 70-talsprylar kvar bl.a. en Yamaha CT-7000, lite Nakamichi och delar av en Unamco-skivspelare. Mina AR-högtalare som användes tillsammans med Marantzen har en kollega kvar fast de har fått byggas om då original mellan- och dikantelement gett upp. Förvånansvärt basiga tycker kollegan.
Bill50x skrev:Absolut, vem använder ett "scratch-filter" idag?
Bill50x skrev:Eller monoknappen, basavrullningen,
Bill50x skrev:väljer mellan olika kurvor för olika typer av skivor (LP, stenkakor etc), för att inte tala om alla inställningar man kunde ha på en tuner. Och då är jag bara inne på tillkortakommanden/kompenseringar för media.
Bill50x skrev:Pratar vi sedan återgivningens slutavdelning, dvs högtalare så fanns det ju också massor med korrigeringar att göra. Vem idag använder en parametrisk equalizer?
MichaelG skrev:Hur många inspelningar har du där teknikern vänt på kanalerna? Om det är fel på alla dina inspelningar, har jag ett jättebra tips till dig som vi kan ta via PM.
heliac skrev:En stor skillnad mellan nytt och gammalt tycker jag är just tonkontroller och loudness (finns ju knappt på nya apparater). Jag lyssnar normalt utan påverkan av dessa, men när det är lite partaj all sköns musikblandning brukar åtminstone loudnessen vara på. Vad jag ville komma till är ju att på gamla apparater så händer det ju nåt när man vrider på tonkontrollerna, det tycker jag inte det gör på nyare apparater på samma sätt.
lennartj skrev:Förförstärkare är helt körda, de må vara hur mycket vintage som helst men ljudet är bara nostalgi, inte hifi.
IngOehman skrev:Just Loudness som något tagit upp är väl kanske en möjlighet som jag inte tycker fungerar alls för det den är tänkt. Svagare ljud låter inte mer naturliga när man ger dem en klang som är onaturlig för svaga ljud.
RogerGustavsson skrev:När det gäller äldre kontra nytt, vänder jag mig mot att många tillskriver nästan vad som helst från 70- och 80-talet som guldklimpar. De stora, främst japanska, receivar som många hyllar, var ju inte direkt vad som låg i topp när dessa kom ut på marknaden. Gammel-hifi från Storbritanien, Tyskland, USA m.fl. var ofta bättre än det som överflödade marknaden under köprushen på 70-talet. En stor del nostalgi finns säkert med i bilden, det är ofta så med äldre prylar.
darkg skrev:Apropå loudness; jag hade en radio med knappar som Jazz och Intim. När jag nu googlar efter vad det kan ha varit stöter jag på en fjärrkontroll med lägen som Orkester, Tal och Jazz. Grundig 1957 i det fallet
darkg skrev:Jag tror att ytterst få föredrar vintage endast utifrån ljudkvaliteten, vad de än tror själva
Zzombie skrev:1970-talet var ju även då debatten om TIM rasade. Mycket från 70-talet är hårt motkopplat, har dålig layout, kablar överallt, kors och tvärs...den billiga skiten var just det den var: billig skit. Men den billiga skiten från 80-talet är nog ännu värre, med mycket mer plast.
Men 1970-talet var också hifins guldålder med mycket "cost no object" från både småföretag och stora vertikalt och horisontalt integrerade jättekoncerner...
Zzombie skrev:1970-talet var ju även då debatten om TIM rasade. Mycket från 70-talet är hårt motkopplat, har dålig layout, kablar överallt, kors och tvärs...den billiga skiten var just det den var: billig skit. Men den billiga skiten från 80-talet är nog ännu värre, med mycket mer plast.
Men 1970-talet var också hifins guldålder med mycket "cost no object" från både småföretag och stora vertikalt och horisontalt integrerade jättekoncerner...
RogerGustavsson skrev:Känsla? Ja, om det avses det där med att manövrera apparaternas reglage. Fast själv tycker jag ofta det räcker med en volymkontroll, gärna via fjärr.
RogerGustavsson skrev:Tyvärr finns det inga kontroller som motverkar dynamikreducerade tokmastringar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster