Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Har sedan 70-talet gått mot alltmera puristiska anläggningar och många av de reglage/funktioner man trodde var ett måste klarar man sig ofta utan.
PerStromgren skrev:PS. Tonkurvekorrigering har väl bara blivit mer sofistikerad sedan den parametriska eq:n. Jag tänker på den allerstädes närvarande DSP:n.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:PS. Tonkurvekorrigering har väl bara blivit mer sofistikerad sedan den parametriska eq:n. Jag tänker på den allerstädes närvarande DSP:n.
Det är väl bara nördar som använder en sådan?
/ B
PerStromgren skrev:Vända på höger och vänster saknar jag. Jag är extremt konservativ när det gäller hur orkestrar ska bo på en scen, så jag vil gärna vända om det är "fel".
MichaelG skrev:PerStromgren skrev:Vända på höger och vänster saknar jag. Jag är extremt konservativ när det gäller hur orkestrar ska bo på en scen, så jag vil gärna vända om det är "fel".
Hur många inspelningar har du där teknikern vänt på kanalerna? Om det är fel på alla dina inspelningar, har jag ett jättebra tips till dig som vi kan ta via PM.
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Det är väl bara nördar som använder en sådan?PerStromgren skrev:PS. Tonkurvekorrigering har väl bara blivit mer sofistikerad sedan den parametriska eq:n. Jag tänker på den allerstädes närvarande DSP:n.
Ja, och var tror du att du är just nu?
PerStromgren skrev:Vända på höger och vänster saknar jag. Jag är extremt konservativ när det gäller hur orkestrar ska bo på en scen, så jag vil gärna vända om det är "fel".
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Vända på höger och vänster saknar jag. Jag är extremt konservativ när det gäller hur orkestrar ska bo på en scen, så jag vil gärna vända om det är "fel".
Fast det är inte alltid samma uppställning. Senaste Nyårskonserten från Wien hade inte den vanliga uppställningen med bssar och cellos till höger etc.
leffe skrev:Som någon annan skrev, det blir rätt trist utan loudness, ska fan sitta och lida med en anorektisk ljudbild, bara för att det är "rätt"ur nåt kvasifilosofiskt renhets-tänk
Stephan skrev:Ramlade in på ett amerikanskt forum där diskussionens vågor gick höga runt gammal kontra ny elektronik.
Vissa hävdade att gamla Marantz, Pioneer, McIntosh mfl. från guldåren under 70-talet och tidiga 80-taletvvar det "bästa" eller åtminstone mest njutbara som någonsin tillverkats, sedan har det bara gått utför.
Andra hävdade att det bara var med rosa glasögon som det gamla var bättre, allt nytt slår ljudmässigt allt gammalt skräp som nostalgikerna kramar, utvecklingen går framåt.
Själv har jag numera bara gamla grejor, det sista moderna var en Denon DRA-1000 som fick lämna hushållet under förnedrande former sedan Marantz 2275:an flyttade in.
Någon som haft möjlighet att göra jämförelser mellan nytt och gammalt, och i så fall, hur gick det?
Zzombie skrev:Klart loudness behövs. Örats känslighet för olika frekvenser varierar med ljudnivån. Det finns ju dessutom loudness som varierar med automatiskt med volymen. (Undrar hur man kalibrerar den.)
Bill50x skrev:leffe skrev:Som någon annan skrev, det blir rätt trist utan loudness, ska fan sitta och lida med en anorektisk ljudbild, bara för att det är "rätt"ur nåt kvasifilosofiskt renhets-tänk
Inte fasen behöver man loudness. Det är ju bara en kompensation för kass utrustning. Varför inte välja rätt sådan från början?
/B
Användare som besöker denna kategori: margunlun och 11 gäster