Perfector skrev:du skriver tillräckligt bra. Det låter som när the Midlands byggde Landrover med "that'll do" Det blev inge' bra om man säger.
Sune Pettersson sa själv att filtret inte var optimalt, men att 25 :- för ett filter var det som behövdes eftersom folk inte hör nån skillnad.
Jag ber en bön att du inte tillhör dom som inte hör skillnad. Då jag frågade om ett filter 1000/4500 kunde funka sa han att det går utmärkt eftersom diskanten ändå är överdimensionerad. Om Luxors Ljudtekniker säger det då tror jag på det.
Det är från den utgångspunkten jag rekommenderar BYTE inte renovering, för det blir inte bättre än det var som nytt.
Duläste kanskeinte vad jag skrev, som sagt man kan absolut göra ett bättre filter, OM man specielanpassar ett filter efter högtalaren, men det är inte så stor vinst med det att jag anser det är värt det.
Har DU mätt, testat och exprimenterat med filtret i fråga grundligt ?
Vet du vad som KAN bli bättre i befintlig applikation?
Och VAD som behöver göras för att göra filtret bättre i den applikation som det används ?
Vet du hur högtalarens akustiska och elektriska filterfungtion ser ut ?
Om du vet detta så får du gärna delge det nu och inte lura folk att byta filtret mot skräp från hyllan...
För då talar vi enbart skillnad och inte till det bättre...!!!!
Om du inte vet så är jag totalt ointresserad av att diskutera med dig när du då inte har några kunskaper om det du pratar och argumenterar om samt enbart vilseleder dem som läser det du skrivet och dem riskerar att förstöra sina högtalare!
Tills vidare så hänvisar jag bara till mitt inlägg här på sidan som beskriver vad man BÖR göra med sina Luxor 8071
Att du inte har koll på vad du pratar om gör mig ingenting, men att du håller på att lura andra till ett förstöra sina högtalare det gör mig rent ut sagt förbannad !

[/quote]
Du har tydligen svårt för att läsa du
inte jag utan LUXOR har sagt det jag återger. med vilken rätt går du över huvudet på dem du lovordar som absoluta sanningar?
Eller tror du jag sitter och hittar på alltihop?[/quote]
Nej du förstår inte.
Jag VET hur högtalarens filterfungtion ser ut för jag har mätt och exprimenterat med denna, och jag vet vad som är brister hos den när det gäller just filterfungtionen.
Detta är något som du INTE vet utan bara hänvisar till konstruktören som uppenberligen av det du själv skriver !
Precis som jag håller med om att filtret INTE är perfekt.
Men att ett annat filter kanske inte är värt det... alltså inte ger så mycket extra i väljud att det är värt att konstruera från grunden åter igen.
Vilket jag själv anser vara helt sant och OM man vill göra något så kan man just komplettera befintligt filter med en chuntkrets för 2500-3500Hz, det är ju att se som en delvis "omkonstruktion" av filtret för det gör en betydande skillnad för högtalarens ljudliga egenskaper.
Sedan så undrar jag om han rekommenderade dig att slänga på ett filter från hyllan ?