Peerless MT225HFC vs MT24CT? (Blev MT25 :))

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Henthu

Peerless MT225HFC vs MT24CT? (Blev MT25 :))

Inläggav Henthu » 2014-12-01 17:43

Kom över 8st 8 ohm MT225HFC idag. Var tvungen att slå till snabbt. Lyckades inte hitta mycket information om MT225 efter en hel del sökande, men antog att de skulle kunna fungera som ersättare till MT24? Har MT20 idag och får en hel del distortion runt 2 kHz :o

Hittade den här bilden där dom är bredvid varandra. Kan det betyda att dom är av samma generation?:
Bild

Borde filtermodden för MT24 fungera på dessa?
Senast redigerad av Henthu 2014-12-19 20:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Peerless MT225HFC vs MT24CT?

Inläggav Perfector » 2014-12-01 20:04

Har för mig att samtliga tål 50 W vid 2000 Hz 12 db oktav
Samt att 225 HFC är en av mycket få pappdiskanter som klara 20 kHz utan att blinka.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-01 20:44

Du menar 5W? Googlade fram denna (postat av nån på faktiskt):
Bild

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-01 20:51

Bild från säljaren på det jag köpt. Kan någon bekräfta huruvida dessa verkligen är MT225 eller inte? :D
https://picasaweb.google.com/1016924695 ... 0729465474
https://picasaweb.google.com/1016924695 ... 8852736850

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-01 20:58

Henthu skrev:Du menar 5W? Googlade fram denna (postat av nån på faktiskt):
Bild

Odelade, ja.
men vid 2000 Hz 12 dB oktav så är min angivelse nästan rätt, för jag har för mig att det var vid 1800 Hz som den tålde 50 Watt och 100 Watt vid 4000
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-01 21:10

Perfector skrev:Odelade, ja.
men vid 2000 Hz 12 dB oktav så är min angivelse nästan rätt, för jag har för mig att det var vid 1800 Hz som den tålde 50 Watt och 100 Watt vid 4000

Ah då förstår jag. Låter lovande :)

Sitter nu och övar på att restaurera dustcap då de alla är intryckta. Har några MT20 i dåligt skick som får agera försökskanin. Vissa säger att deformerad hatt kan påverka spridning och dylikt. Vissa att det inte spelar någon roll och att dom ibland kom så direkt från fabrik. Klurigt att veta. Men med ett stereoskop, aceton och fina pincetter så var det ju relativt enkelt att få loss dom och limma dit dom igen :o

Tycks förresten finnas olika revisioner på MT20(?). Med och utan hål:
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-01 21:13

Henthu skrev:
Perfector skrev:Odelade, ja.

Ah då förstår jag. Låter lovande :)

Sitter och övar nu på att restaurera dustcap då de är alla intryckta. Har några MT20 i dåligt skick som får agera försökskanin. Vissa säger att deformerad hatt kan påverka spridning och dylikt. Vissa att det inte spelar någon roll och att dom ibland kom så direkt från fabrik. Klurigt att veta. Men med ett stereoskop, aceton och fina pincetter så var det ju relativt enkelt att få loss dom och limma dit dom igen :o

Tycks förresten finnas olika revisioner på MT20(?). Med och utan hål:
Bild

Bra tanke för domarna är radiatorer för höga diskanten över 10000 Hz då dom beter sig som domediskanter.
Av någon outgrundlig anledning så pillar vuxna karlar alltid in dom när dom ska känna på den tunna alufolien :-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-01 21:39

Lite data på efterföljaren till 225, men samma data.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-01 22:00

Perfector skrev:Lite data på efterföljaren till 225, men samma data.

Tackar. Det här ska bli ett kul projekt. Börjar bli dax att bekanta mig med filter design :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-01 22:03

Har filterlista åxå med både konjugat= impedansjustering och dämpning om det skulle bli behov av det.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-02 18:55

Perfector skrev:Bra tanke för domarna är radiatorer för höga diskanten över 10000 Hz då dom beter sig som domediskanter.
Av någon outgrundlig anledning så pillar vuxna karlar alltid in dom när dom ska känna på den tunna alufolien :-)

... och sen skyller de på något barn... :mrgreen: :roll:

P.S. vad gäller effekten så är det givetvis en tumregel där det kan skilja en hel del mellan olika typer av musik.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-02 19:10

nej, effekten är över delningsfilter och konstant.
däremot är effekten ut från en förstärkare relaterad en insignalnivå.
Så man kan köra sönder en diskant snabbare än man tror.
Dessutom kan man med tonkontroller köra sönder diskanter oavsett angiven effekttålighet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-03 10:06

Perfector:
Jag blir förundrad, har du lust att förklara allt du just sa i inlägget här över ? :)

Sedan så vill jag bara påpeka att ingen av dessa diskanter är i närheten av att hantera några 50w cont, 50w dynamiskt ja men inte cont.
Cont så är nog 5w eller mindre än så mer realistiskt!

Det är ytterst få, ens mycket högpresterande diskanter som kan hantera så mycket som 50w cont, det oroligt mycket för så lite metall att absorbera och leda bort värmen från.
Och en väldigt tunn tråd i spolen som omöjligt kan hantera stora continuerliga effekter, går helt enkelt inte... (behöver vara en tunn tråd i en diskant för att få låg vikt och få plats med lämplig mängd varv).

En sak jag har lagt märke till med dessa diskanter är att dom bör delas högt, absolut över 2500Hz och med minst 12dB/Okt för att avlasta dom mot lägre frekvenser.
Dom låter verkligen inte vackert annars...

Lite tipps sådär ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-03 10:20

Nej, det är inte alls så att man konstant får ut 5W på diskanten om man matar in totalt 50W på ingången till ett delningsfilter.

Självklart blir det mindre än 5W om det endast är djupbastoner från en elorgel och självklart är det mer än 5W om det är glaskross-ljudeffekter.

(Det sistnämnda har för övrigt praktiserats i en butiksverksamhet, minns inte om det gick att få garantiärende från leverantören eller inte men demoskivan med glaskross tog kål på diskanterna nåt högtalarpaket... Det var för övrigt Grundigs demoskiva som var boven. Discogs.org om skivan. Nära på oansvarigt att ge ut en sån skiva... :wink: :roll: Å andra sidan är det ovanligtvis en hifi-demo-skiva som har åtminstone en lyssningsbar låt även för de som inte snöat in på den sorts musik som har få lyssnare. Antingen gillar man pop och då duger "Blue night shadow" eller så gillar man tung rock och då duger TNT-låtarna. :) )

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-03 10:38

50 W vid 1800 Hz 12 db branthet, klart i beskrivningen.
5 watt odelad.
läs infobladet jag klistrade in
Men visst, effekten är ju till hela högtalaren och då blir diskantens del mindre.
Men nu sitter ni och disikerar effektdata på pin kiv.
Och visst bör den delas högre.
Den klarar 100 W vid 4000 Hz delning 12 dB branthet
Och där låter den väldigt vackert.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-03 15:09

Nej det är inte samma sak det du syftar på :)
Den tål inte 50W cont, oavsett om den är delad eller inte... det är inte det relevanta.
50w mätt över själva diskanten odelat, det utvecklar lika mycket värme som 50w delat, 50w över elementet är alltid 50w över elementet oavsett vad man har gjort med signalen innan.
Om dessa 50w sedan matas in med en sinus på låga frekvenser som elementet dessutom hanterar sämre rent mekaniskt så blir ju resultatet såklart inte bara termisk överbelastning utan även mekaniskt med än större skador som följd.

Det relevanta är ju det område där vi tänker att elementet ska arbeta och vad den tål där, alltså över delningsfrekvensen man har valt om man så vill !
Och det är där den inte tål några 50w cont oansett frekvens, problemet är att det utvecklas nästan 50W värmeffekt i motorsystemet och denna lilla spole och motorsystem kan absolut inte under några omständigheten klara av detta långvarigt.
Det är omöjligt tyvärr...
Och dessa 50w som själva diskanten blir matad med, ja dom blir lika mycket värme oavsett om det är 2500Hz eller 4000Hz som spelas och om dessa 50W inte är mycket korvarigt så kommer diskanten att brinna upp lika mycket och snabbt i båda fallen :)
därav så menar jag att 50w max stämmer säkert, men det är ju just max = dynamiskt och inte continuerligt :)

Vad man än gör i filtret så kan fortfarande själva elementet i sin enskildhet bara hantera en viss effekt att bli matad med, och 5w är mer realistiskt som continuerligt och det som är angivet :)
Det som du hänvisar till är just maximal effekt den kan hantera = peak och då är 50W säkert möjligt :)

Jag vill bara säkerställa så att vi pratar om samma sak du och jag här nu, jag är alltså inte intresserad av vad element + filter kan hantera vid frekvenser utanför elementets tänkta arbetsområde.
För det kan ju vara hur mycket som helst... om elementet tack vare ett filter inte heller spelar något vid en viss frekvens så betyder ju det att den inte heller blir matad med någon effekt och därmed inte kan spelas sönder vid den frekvensen :D
Utan nu talar jag om frekvenser där man VILL använda diskanten, t.ex. över 2500Hz säger vi då, som exempel bara.

Vad som låter bra är ju relativt och personligt så där finns det ingen fakta, men jag tycker att dom ska delas mot 2500Hz eller högre, men jag kan säga att efter att ha lekt en del med dessa så skulle jag inte vilja använda dom med sådan låg delning som 1800Hz / 12Okt om inte flera används för att dels få upp tåligheten och dels få en spridning som kan vara tilltalande.

Jag har hört dessa spela rätt trevligt ihopp med en liten 5,5" bas/midd i en liten portad låda, mins inte vad dom hette ?!
tror det delade vid 1800Hz och det var också en av dess brister... att diskanten blev lite "otydlig" så fort volymen åkte upp över "lounge nivå".
Har använt mig av ca 2500Hz 12dB/okt eller 18dB / okt delning till dessa när jag lekt med dom och då är dom bra mycket mysigare :)
förrutom när jag gjorde ett bygge med 6st av dessa i varje högtalare i en (nästan) 180* spridande historia, då fick det duga med närmare 2000Hz 12okt om jag inte mins fel.
Dom möttes upp av ett ganska litet 4-5"" element som spred bra tillsammans med dessa och slutligen en 8" bas för området under ca 700Hz, ungefär där också baffelsteget föll av har jag för mig :)

det var roliga byggen, lätt inte korrekt, men dom lät roligt och mycket "rymd", super bra högtalare att spela musik i bakgrunden med, placerade nära/ intill vägg.
det ska vara kul att exprimentera ! :D
Senast redigerad av DVD-ai 2014-12-03 15:34, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-03 15:33

Ett uttömmande argument som du kanske ska leverera till Peerless som ju angivit den till 5 w odelad och 50 watt vid 1800 Hz 12 db oktav
Klart som sjutton att systemeffekt 50 watt inte är 50 watt vid diskanten
Men om man ska dissikera hela tiden så får man inget sammanhang, ungefär som att jag ska bygga med bara diskanter och vill veta hur mycket dom tål
Effekten är ju bundet till punkten för delning.
därför tål den mer ju högre du delar den.
Men det är systemeffekten som avses.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-03 15:47

Perfector skrev:Ett uttömmande argument som du kanske ska leverera till Peerless som ju angivit den till 5 w odelad och 50 watt vid 1800 Hz 12 db oktav
Klart som sjutton att systemeffekt 50 watt inte är 50 watt vid diskanten
Men om man ska dissikera hela tiden så får man inget sammanhang, ungefär som att jag ska bygga med bara diskanter och vill veta hur mycket dom tål
Effekten är ju bundet till punkten för delning.
därför tål den mer ju högre du delar den.
Men det är systemeffekten som avses.

Nej diskanten tål inte mer effekt om du delar den...
Däremot så utvecklas det mindre effekt i diskanten vid normalfall (spelandes musik ) om du delar den högre !

Delar du diskant nr1 vid 1800Hz och sedan en likadan diskant nr2 vid 4000Hz och spelar sedan en 8000Hz sinus i dom båda så tål dom båda lika mycket innan dom går sönder...

Medan om du spelar en 2500Hz sinus så kommer diskant nr1 att gå sönder snabbare än diskant nr2 tack vare att diskant nr2 i detta fallet inte får lika mycket effekt som en följd av filtret, men diskant nr2 spelar nu inte heller lika starkt i nivå som diskant nr1 !
Höjjer vi ljudnivån så mycket så att diskant nr2 nu, trots din 4000Hz 12okt delning, spelar lika starkt vid 2500Hz som diskant nr1 gör, så går dom sönder samtidigt i alla fall...

Ljudnivån vid en viss frekvens är direkt sammankopplat med inmatad effekt vid den frekvensen och tyvärr så hjälper inget filter till att höjja effektåligheten i elementets verksamma område, den är ju tänkt att spela där och det intressanta där är ju verkningsgrad, att få diskanten att spela så starkt som möjligt med minimal effekt in i den.
för att uppnå detta så får man konstruera diskanten så att den lämnar mycket ljud per watt så att säga :P

Sedan när diskanten spelar väldigt starkt vid lite instoppad effekt så kan man dämpa diskanten till den spelar lika starkt som mas/ mellanregister och låta några effektmotstond få ta hand om lite extra värmeutveckling för att spara på diskanten och hålla dissten nere.

Men nu blir det nästan lite OT här !

oavsett så, Peerless menar så vitt jag kan se exakt det jag skriver och jag håller med dom !
att med ett 1800Hz 12dB/okt filter så ska elementet kunna hantera en maxeffekt (dynamisk) om 50w oavsett frekvens.
låga frekvenser dämpas fort av filtret = ingen eller väldigt lite effekt utvecklas i diskanten.
höga frekvbenser dämpas inte i filtret = dessa 50w utvecklas i diskantelementet, men då det är dynamiskt så är det okey för upphettningen hinner inte verka destruktivt :)

5w odelat = Den kan hantera 5w dynamiskt vid alla frekvenser odelat då, det kan stämma då 5w dynamiskt ju inte är tillräckligt för att överhetta den och frågan är om 5w dynamiskt vid säg 30Hz skulle räcka för att få den att mekaniskt gå sönder... är tveksam 1
så det stämmer säkert utmärkt det med :)

Alltså, Perfector, jag vill bara att det ska stå rätt !
så att ingen tror något som inte stämmer, för det är tråkigt om det blir så, oavsett om det beror på att någon skriver fel/ tänkte fel elle det "gick lite snabbt" så är det jätte bra om man försöker att bemöta eventuella felaktigheter i alla fall :)

Är inte intresserad av något annat än att vara säker på att vi menar samma sak du och jag, för jag tolkade ditt inlägg som att du inte håller med om ovanstående, stämmer det ?
Senast redigerad av DVD-ai 2014-12-03 15:53, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-03 15:52

instämmer med det du skrev om effekttålighet, och det är exakt det jag försökt få fram hela tiden.
Peerless använde sig av dubbla angivelser. en för 50 watt med delning 1800 Hz och en för 100 watt med delning 4000 Hz.
Tåligheten är då systemeffekten till samtliga element i en högtalare, eller uttagen effekt ur förstärkaren. Inte som påmatad effekt enbart till diskanten, men jag tro jag skrivit det flera gånger i tråden.
När jag byggde aktivt så planerades filter och effekttålighet på det sättet. Jag vet inte hur ni gör nu men begreppet systemeffekt verkar ha försvunnit lite.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-03 15:57

Dåså !
då är vi överens :)

Det var det jag ville veta, om du alltså höll med om det jag skrev eller hade några invändningar, men detr hade du då inte och så bra ! :D
anledningen till att jag skrev detta var att en sak som du skrev tidigare i tråden var lite svårtytt vad du menade och jag bad om en förklaring därav, så att inte någon ska råka villseledas pga otydlighet, det är bara synd... bättre då att fråga helt enkelt :)

Ja !

Som sagt, systemeffekten kan man anse att den stiger med ökad delning på diskanten då ett mellanregister eller bas/mellanregister får ta över mer av diskantens jobb.
och det är lättare att detta större ellement med större motorsystem (mer metall, grövre tråd i spolen och mer luftrörelse) har en avsevärt högre effekttålighet vid dessa frekvenser.
Det har ju även med den spektrala fördelningen av effekt vid "den mesta musik" att göra :)

Alltså, musik innehåller ofta mindre effekt vid höga frekvenser än vid låga, så ju högre du delar ju högre vinst får man dessutom i total system tålighet i praktiken när det spelas musik :P

fasen... va länge sedan man lekte med högtalarbyggerier nu.... man bor ju inte direkt optimalt med hemma snickrande i tankarna :roll:
Men det är kul och jag skulle gärna bygga lite mer nu igen när jag dessutom har "hittat hem" gällande min primära anläggning, det är ju NU man ska bygga gärnet och bara ha sjukt kul !!! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-04 06:18

Men hur svårt på en skala kan det vara att acceptera att musikinspelning A kan ha mycket större andel energi i diskanten än musikinspelning B? När man spelar upp de båda musikstyckena med 50W total toppeffekt så kan toppeffekten på diskanten bli 7W med stycke A och 3W med stycke B.

P.S. om du vill "motbevisa" mig så ordna en inspelning av glaskross och spela den med 50W uteffekt från din förstärkare så bjuder jag dig på glass ifall ett par diskanter specade för "5W odelat" överlever.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-04 08:27

Är inte säker på vem detta var riktat till men om det var till mig så kan jag bara förundrat påpeka att jag inte någon gång ifrågasatt det där.
Självklart är det programmaterialsberoende, egentligen bör man kalla det frekvensspanns beroende, vart effekten ligger i frekvens i relation till en specifikt element tänkta (ofiltrerade) arbetsområde och det är ju också det jag tjatat om helatiden :)

Så jag antar att det inte var riktat till mig.

Glas kross är ju ändå något som BORDE vara monumentant, alltså vad är det för klipp ?
Ett konstant glaskrossande eller typ "slänger tallrikar i väggen" ?! :)
För om det är ett kort och starkt "klirr" så borde det inte vara så förädiskt, men om det är ihållande så kan det ju ställa till med problem.
Särskilt om ljudet är väldigt okomprimerat och "låter svagare än vad det egentligen är" och om detta sedan är lite "tillfixat" (allternativt högtalarna är av det "gosigare" slaget) så att ljudet är mindre "skarpt" så att det går än lättare att spela starkt.
Ja då kan det lätt spelas sönder diskanter.... :(
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-04 08:36

Jag bara kopierar dvd-ai's text för jag säger exakt som han.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-12-04 22:11

Hinten var väl mot Perfector, men ta det inte så hårt. :)

Jag borde nog leta upp skivan, kan kanske fixa en kopia på "glaskross"-spåret. Jag har svårt att tro att copyrightreglerna verkligen omfattar det spåret, kravet på verkshöjd blir nog svårt att uppnå :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-05 00:57

Perfector tar inte åt sig alls, för han refererar bara till de siffror som kommer från tillverkaren.
Därmed är han utan skuld, vilket härmed intygas å det bestämdaste :-)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-05 09:22

MiaM skrev:Hinten var väl mot Perfector, men ta det inte så hårt. :)

Jag borde nog leta upp skivan, kan kanske fixa en kopia på "glaskross"-spåret. Jag har svårt att tro att copyrightreglerna verkligen omfattar det spåret, kravet på verkshöjd blir nog svårt att uppnå :)

Man vet inte... kanske gör det någon ledsen... :)
Men det vore kul att ha det spåret och testa (har noga anpassade diskantsäkringar som bryter med marginal för tidigt, så det är lugnt oavsett) och se hur ondskefullt detta spåret är :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-05 10:59

I så fall.
MDS test record optical Power base vol. 7
Den börjar med en helikopter och ett jetplan på låg höjd
Spela upp den sekvensen och se diskanterna ryka :-)

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-05 13:54

Schenker tar sin lilla tid att leverera diskanterna...

Läser att MT20 ska ha 89 dB/watt och att MT225 har 92 dB/watt. Bara en 3 dB skillnad som man borde kunna kompensera med byglarna på OA-14 för att få något temporärt fungerande då både är 8 ohm? Kommer ta ett tag innan man hinner sätta sig in i filterkonstruktion :?

Kan vara helt ute och cyklar, men delning och styrka är väl de parametrar man ska ta hänsyn till primärt? :D

*edit*

Läste lite om impedanskurvor nu. Ser ut att vara betydligt mer att ta hänsyn till 8O Undrar hur MT24 och MT225 skiljer sig där
Senast redigerad av Henthu 2014-12-05 14:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-05 14:05

Byglingen på Carlsson kan kompensera den biten
Tror inte du behöver fasta dämpningar på en så bra konstruktion.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-09 14:14

Fick hem diskanterna idag. Gjort en tonsvepning och de låter fullt fungerande. Även den diskant som är sprucken både i fästningen och rakt över konen. Märkligt? :)

Ska testa att göra lite mätningar på dom när tid ges

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-09 14:43

Bild
Bild
Lite surgery av trasig diskant. Använder utspätt trälim (PVA). Visade sig vara MT225 då storleken är 58x58mm :D

Dom andra diskanterna har en betydligt mörkare kon. Varför blir det så? Uttorkning? Solljus? Sett det på MT20 också
Senast redigerad av Henthu 2014-12-09 15:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-09 14:53

Ingen aning varför det är olika färgton på konerna.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2014-12-09 16:09

Svaret är enkelt-det går mode i allt.Även när det gäller färgen på högtalarkoner.
Tittar man på andra Peerlesselement t.ex mellanregistret KO40MRF så ser man samma färgändring in på 70-talet.
Samma gäller Philipselement t.ex AD5060-serien.
Allt skulle vara svart.

Som kuriosa slänger jag in en bild på det äldsta jag hittat om MT20HFC-året är 1957!
Tyvärr har jag aldrig lyckats hitta en såhär tidig diskant.
Kan kanske vara från perioden när Peerless kallades 'Royal Copenhagen' på vissa marknader.
Ni som räknar och bekymrar er över hur många Watt den tål,kan ju fundera på den här.

När vi ändå har årsmodeller på tråden,så var det så att MT20HFC var först och sedan kom MT25HFC(det fanns parallellt även flera andra ovanliga typer som vi kan strunta i den här gången).
Sedan kom ingenting och sedan kom ingenting,men så flera år senare dök MT225HFC upp.
Bilagor
Peerless MT20HFC nr8 1957.jpg
Peerless MT20HFC nr8 1957.jpg (72.5 KiB) Visad 7135 gånger

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-09 16:58

Den effektangivelsen stämmer nog mycket bra :)

realistiskt värde med tanke på konstruktionen !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-09 18:50

Bild

Bild
Liten jämförelse mellan den lagade diskanten och två hela (grön är lagad) från ca 20 cm till mikrofon. Använder en hel del eq på förstärkaren som jag spelade upp dom ifrån men ville mest se hur den defekta skiljde sig mot de hela. Den lagade har ca 20% högre distorsion runt 2 kHz. Annars ser det helt ok ut.

Testade en 8 ohm MT20 också. Den har ett brutalt berg av distorsion som börjar vid 2 kHz, har en peak vid 2.5 kHz och fasas av till 3.4 kHz. MT225 verkar vara en betydlig förbättring när man jämför det uppmätta datan. Även den lagade visar betydligt bättre resultat än MT20, så är nog inte särskilt bråttom att ersätta den. Har någon dock en till övers så är jag klart intresserad :)

(Jag skriver "verkar" en hel då jag är relativt ny inom denna typ av mätteknik, så ta alla uppgifter med en nypa salt :D)
Senast redigerad av Henthu 2014-12-09 19:02, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-09 18:52

Just ja. Har inte fixat dammskydden ännu, och de ska visst ha betydelse i de högre frekvenserna

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-09 20:46

Mätning av MT225 (ej fixad dammskydd) med all EQ borttagen
Bild

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-09 21:00

Försökte att med aceton få bort ett dammskydd och peta lite med en skalpell . Tycks sitta rätt hårt i nått mjukt silikonliknande material. 8O

Undra om man kan hitta nya kåpor så att man kan ta bort dom med lite våld?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-09 21:07

Undrar om dom inte sitter med tjära, eller permatex. Sån't som man tätar akvarium med.
Du kan försöka med en dammsugare på svagaste suget om den är variabel och ett munstycke som är ungefär lika stort i diameter som dammkåpan.
Var försiktig så du inte har för mycket sug och kommer för nära, då kan du suga in hela konen i dammsugaren.
Har även sett förslag på tejp och sedan dra försiktigt, men det är tveksamt så tunn som kåpan är.
Suga ut har jag själv gjort, men kåpan blir inte så jämn och fin som man skulle önska.
En utväg är folie som man klipper rund och sedan använder en mall som man trycker folien emot så den får rätt rundning.
Vilken metod du än använder är det nödvändigt att vara långsam och noggrann.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-09 21:23

Sitter med ett stereoskop o pillar. Attans vilken precision man får på sina rörelser :D Tätningen är rätt transparent så antar att det är något permatexliknande?

Ska se om jag lyckas ordna någon rigg för att försiktigt kunna suga ut dom. Jag har skärt sönder en spruta, som har rätt diameter, och försökt med munnen men blir inte tillräckligt tätt. Kanske man borde prova att doppa den i silikon. Hmm 8O

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-09 21:28

En spruta?!!!! :-)
ok, om du gör en inverterad packning i öppna änden på sprutan då?
Den måste vara så den kan suga in luft.
Formad efter domen på diskanten.
När man sätter den över domen och drar ut sprutan så blir det undertryck, som rent teoretiskt skulle kunna suga ut domen så den formas av packningen i sprutan.
Riktigt hur du ska göra den inverterade proppen i sprutan vet jag inte men det borde kunna gå.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-09 21:39

Värsta är att skydden är rätt hårda och helt intryckta. Misstänker att det krävs en hel del kraft för att de ska komma ut.

Spelar tjockleken någon roll om man nytillverkar dessa? Kan tänka mig att folie blir lite tunt, men om man stansar cirklar från burk-aluminium och sedan pressar dessa till rätt form. Borde inte vara alltför mycket arbete. Brukar dock underskatta tidsåtgång och sedan sitta ett 10-tal ggr längre med uppgiften :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-09 22:01

Den är supertunn från början
Om du gör den tjockare får den problem med ringningar.
Aluminium har en resonasbegivenhet i närheten av 4000 Hz, det är därför alukoner inte ska gå högre än så.
Folie är alldeles utmärkt.
Faktum var att jag först tänkte att det tom skulle v ara för tjockt, men sen ändrade jag mig efter att ha känt på det på en rulle jag har.
Det borde funka att göra egna domar.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-09 22:33

Finns lite olika tjocklekar. Den jag hittade i köket är så tunn att jag kan blåsa på den för att den ska omformas :D. Antar att det är ugnsfolie man ska rikta in sig på? Blev lite skrynkligt när jag försökte pressa den, men antar att vad som helst är bättre än de intryckta kåporna :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-09 23:38

Det var därför jag föreslog en inverterad dome som du kan pressa ugnsfolien emot och skapa en dome som kan limmas fast på diskanten.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-10 17:38

Hur pass intryckt är dom ?

som på bilden på den trasiga diskanten ?

Hmmm låt det vara, det är svårt att göra en ny som är vettig och dessutom så sitter dom där ibland så pass hårt att du riskerar att ha fönder något..
påverkan ÄR men påverkan som kan bli av pillandet och ersättning av folien är värre...
Vem vet vad för fina disst bettenden den folien kan medföra, kan bli helt olyssningsbart :? :)
Mvh//David

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2014-12-10 18:02

Är det ingen som har spart frukostägget och provat?Där finns ju dessutom två olika kurvaturer på domerna.
Fast det kanske inte är så lätt att få till domer ur ett äggskal...

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-10 18:40

Frukostägg låter intressant. Spraya dom med lack så dom inte blir för spröda. Frigående ekologiska man bör sikta in sig på? :D

Samtliga är intryckta. Jag har monterat diskanterna som dom är i OA14 nu. Ville veta hur de lät. Fick slipa av några hörn för att kunna få på metallnätet då dom var lite för breda

Ska posta lite kurvor snart så snart de blir tyst (besök...:))
Senast redigerad av Henthu 2014-12-10 18:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-10 18:47

Bild

OA14 med MT225 uppmätt utan EQ. Distorsionen ser lite skum ut. Vad kan det bero på? Reflektioner? :P Låter hursomhelst riktigt bra och inte lika vasst som med MT20

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-10 18:54

Jag kan ha fel här, men dippen högst upp om det är mellan 10 och 20 kHz kan bero på domens invertering.
Domen är ju effektiv över 10 kHz.
Nu när du har dom kan du alltid prova på en av de gamla och se om du kan få till en dome som kan passas in och mäta på den före och efter.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-10 19:03

Tänkte också det. Har bara 60 dB skala på detta diagram. Hur vet man när variation i amplitud är ett problem? Ju mer man zoomar desto större blir den :D

En annan sak jag började fundera på är huruvida man kan smälta loss kåpan genom att värma upp dammskyddet med lödkolven. Börja på svag värme och öka tills gummit under börjar släppa. Hmm 8O

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-10 19:19

Henthu skrev:Tänkte också det. Har bara 60 dB skala på detta diagram. Hur vet man när variation i amplitud är ett problem? Ju mer man zoomar desto större blir den :D

En annan sak jag började fundera på är huruvida man kan smälta loss kåpan genom att värma upp dammskyddet med lödkolven. Börja på svag värme och öka tills gummit under börjar släppa. Hmm 8O

Jag använder en skalpell eller modellkniv.
Jag ritsar runt, flera varv tils jag kommer ner under domen.
Därefter pilla upp men smal pincett och fortsätta runt till hela har släppt.
Det kan vara svårt att få bort allt gammalt i tjärväg så jag låter det sitta och passar in domen innanför kanten och applicerar lim eller tjärlim tunt som attan
Nu är det många år sedan jag lekte sist med då funkade det.
Trial and error sas.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-10 21:35

Ska nog försöka en gång till. Lagom nyfiken. Tycker dock jag inte fick den här dippen när jag kopplade direkt till elementet. Det kan inte ha något med filtret att göra? Att det finns någon dämpning där? Kanske här dom där impedanskurvorna kommer till nytta?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-10 21:37

kan det vara kondensatorn?

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-10 22:20

Borde man prova att sänka värdet på den seriella kondensatorn som går till diskanterna?

Ser att REW kan mäta impedans. Krävs lite pill dock. Kan nog vara intressant att på så sätt se hur MT20 och MT225 skiljer sig för vidare labbande

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-10 22:23

Kondensatorn ger punkten för delning.
Byter mot en större kondensator flyttas delningen ner.
Om du delar med enbart kondensator är brantheten 6dB per oktav och diskanten kan då gå ner i frekvens så att den skadas om du har otur.
Jag har filterlista om du vill se var du delar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-10 22:43

Är dom alltså kopplade till en OA14 just nu ?
Eller bara arbetandes "fritt" men med en kondensator ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-10 22:46

Kikade igen på
Bild

Ser rätt tydligt där att det blir en dipp vid 30 grader efter 8 kHz. Mätte direkt på diskanten vid 0 grader när jag fick den rakare kurvan och den senare där det var en dipp vid lyssningsposition. Antar att det bekräftar grafen ovan? :)

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-10 22:47

DVD-ai skrev:Är dom alltså kopplade till en OA14 just nu ?
Eller bara arbetandes "fritt" men med en kondensator ?

Kopplade i en OA14 med B65OAII och 10 uF bytt till 15 uF.

När jag mätte fritt så kopplade jag den direkt till förstärkaren

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-10 22:48

dom flesta diskanter faller om man går ur axis för utstrålningen.
Undantaget var Peerless LK10-DT som hade en kraftig stigning och som föll av vid 30 grader så den blev rak
Passade utmärkt till toppmontering då den blev rak vid lyssningsplatsen :-)

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-10 22:53

Perfector skrev:dom flesta diskanter faller om man går ur axis för utstrålningen.
Undantaget var Peerless LK10-DT som hade en kraftig stigning och som föll av vid 30 grader så den blev rak
Passade utmärkt till toppmontering då den blev rak vid lyssningsplatsen :-)

Kanske borde testa att sätta dom i en OA116 liknande båge. Fast då ryker väl ortoakustiken? :) Kanske kan sätta dit två extra MT20 per högtalare riktade mot väggen. Har 4 st 16 ohm MT20 till övers. Då blir det samma impedans :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-10 22:56

Ja, varför inte
Carlsson utvecklade ju principen i senare modeller.
Om du gör ett test och försöker efterlikna hans senare modeller kanske det blir till det bättre?
Varför skulle han annars ha fortsatt utveckla principen :-)

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-10 23:01

Blir helt klart ett test. Dom vassa MT20:orna borde göra sig bra studsande mot en vägg :) Återkommer med resultat när tid ges

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-11 11:58

Bild

Fick till det! Struntade i aceton. Kanske det gav självläkande egenskaper. Skar runt med en skalpell, formade om, och satte dit dom med utspätt trälimm (PVA) med ett batteri som vikt tills dom fått torka lite
Senast redigerad av Henthu 2014-12-11 12:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-11 12:01

Du e fan världsrekord.
Det var exakt det jag avsåg och du har gjort det.
Tala om genialt arbete.
Nu öppnar du verkstad för andra som har samma problem och tjänar pengar i massor.
Det måste finnas 1000-tals diskanter som väntar på dig där ute :-)

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-11 12:07

Det är verkligen något av ett precisionsarbete. Kan även tacka Myrorna där jag hittade ett billigt stereoskop. Utan ett hade detta varit tämligen svårt :D

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-11 13:49

Bild

Extra långa kablar så man kan experimentera lite med placeringen

Bild

Jämför höger och vänster högtalare, där höger (grön) är den med fixade dammskydd och diskanterna i regnbåge medans vänstra (blålila) är orörda MT225:or i originalplacering.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-11 13:56

Ser skitbra ut ju.
Mer händiga hörnet behövs, helt uppenbart

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-11 14:49

Lysande ! :)

Som sagt, klart bättre än att börja göra egna med folie :P
Det är jag tveksam till hur bra det skulle bli, hur upplever du dom ljudmässigt då, ingen förändring i disst ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-11 16:31

Vågar inte köra dom för hårt nu när klistret torkar. Är en hel del vatten i för att det skulle flyta ut bättre. Även lite svårt med distorsionsmätningar då dom bygger ett till våningsplan på taket samtidigt som det är en bygghiss som åker upp och ner utanför fönstret, utöver den vanliga innan-17:00-trafiken :?

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-11 18:35

Bild

Tror det här är den vinnande kombinationen. Klonade OA116 positioneringen. Kopplade in 2st 16 ohm MT20 i serie per högtalare så att det blev en "OA-16"

Inte gjort några mätningar ännu, men låter hursomhelst väldigt fylligt :o

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-11 18:37

ser fram emot mätningen, men den första med en båge såg imponerande ut redan den.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-11 22:16

Upptäckte en enorm distorsion vid 2 kHz. Provade att spela en 2 kHz ton och upptäckte att det kom två toner från vänstra högtalaren. Verkar som om diskanten jag lagade tidigare i tråden inte mår så bra 8O. Ska greja lite med den. Får eventuellt hitta en ersättare, men blir en MT20 som får vikariera så länge

Bild

Nu är "transparenta" tygskydd påklistrade på de övriga. Förhoppningsvis blir dammkåporna inte lika intryckta igen

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-11 22:55

Köp in diskanter, laga upp till det skicket och sälj dyrt.
Det måste finnas flera hundra som skulle köpa renoverade diskanter som dessutom mäter som dom ska.
Att den första du lagade inte mäter ok kan ju bero på att du limmade omkretsen också vilket gjorde den för stel i rörelsen.

Edit.
Hittade denna

NEW TWEETERS REPLACING MT20HFC
If you really want your Carlssonspeakers, which are designed with the MT20HFC to give their best, you should think about up-grading them with new tweeters. The Peerless CT 62 is an excellent replacement with only a fraction of the distortion of the old tweeter. The CT62 is almost a direct replacement, no modification to the crossover is necessary but the physical dimensions are not exactly the same. PROS:
1. They fit under the grill of all Carlssonspeakers using the MT20HFC 2. The have a very clear and distinct sound that transforms old Carlssonspeakers to the most realistic reproducers of music (If you also have seen to the woofers) 3. They are available in the specified impedances 8 and 16 Ohms. 4. They are cheap! CONS:
They are a bit cumbersome to install, as they are slightly bigger than the old tweeter. They are 61mm instead of 50; they have another type of magnet and do not have a square front. Therefore they are not easy to mount ”standing” on the baffle. It is also impossible to use the old bracket from the MT20HFC.

ASSEMBLY:
Prior to installation of the CT62 remove the blue and white sticker on backside of the tweeter. The glue tends to dissolve the adhesive on the sticker and the tweeter might come loose. Depending on the model there are three possible ways to install the tweeter.

1. WOODEN BAFFLE (OA-4/5/6)
Get brackets, bend them to the correct angle and screw the to the baffle in the original places (alternately in the ”Y-configuration). Drill holes in the brackets and the baffle for fixating the tweeters. This will later prevent the tweeters from twisting due to strong magnets. Hold the tweeter in place and mark on the baffle where the front will meet the baffle. Remove the tweeter and cut a groove in the baffle to support the frontplate of the tweeter. See to that you will get the right angle of the tweeter. Apply strong glue to the groove, the brackets and the magnet. Screw the tweeter in place and allow the glue to set. Solder the leads in place. The wider tag is plus, the smaller minus.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-12 02:52

Blir nog fler köp. Ska försöka få tag på lite fler MT225 så jag slipper blanda alltför mycket. Tror jag läste på Carlssonkult att CT62 inte ska var någon vidare, men stöter jag på några billiga så slår jag nog till.

Klockan tickar verkligen på när man löder o fipplar :D

Bild

Nu har jag en provisorisk 8 ohm MT20 (den med ram) seriekopplad med en MT225, 2st seriekopplade MT225 och 2st 16 ohm seriekopplade MT20. Liten kabelhärva. Ska styra upp det någon dag. Måste vänta till imorgon innan jag kan prova ordentligt :?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-12 09:44

Det finns ett sätt att skruva fast diskanterna.
Vik ena hörnet framåt så du får en lite "fot" som du sedan skruvar fast mot baffeln med en lite skruv, då sitter den ordentligt.
Annars ser det där rackarns snyggt ut.
Vad ska du kalla ditt företag då? :-)
Du har på fullt allvar en framtid här om du vill och orkar.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-12 14:44

Har fäst dom med en limpistol med förlängt rör. Sitter himla bra och går att rycka av om man tar i lite. Är inte helt nöjd med placeringen så jag var nog lite tidig ute med att limma dom

Slog precis till på två par oanvända MT25HFC som jag tänkt prova. Blev lite dyrare än tänkt, men tycker det är väldigt torrt på diskantmarknaden för dessa typ av element. I varje fall med blocket och tradera som referens. Har haft ögonen öppna de senaste månaderna :?. Tycktes finnas ett överflöd när uppgraderingstipsen kom. Kanske stagnerade efter det?

Bilden ovan blev förresten ett perfekt julkortsmotiv. Frågan är dock om övrig släkt uppskattar det lika mycket :mrgreen:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-13 22:15

Mät en kurva på dom när du är nöjd med hur det låter.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-17 15:11

Det ska jag göra.

Fick hem 4 st MT25 idag från Tyskland:
Bild
MT20 till vänster och MT25 till höger.

Ordentliga bjässar. Tråkigt att de var i så bra skick. Verkar inte behövas någon kirurgi denna gång :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-17 16:03

man kan inte vinna jämnt :-)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-12-17 16:17

Henthu skrev:Tråkigt att de var i så bra skick. Verkar inte behövas någon kirurgi denna gång :)

:-( meddela säljaren och kräv kompensation! Trist med oseriösa lycksökare som säljer varor i nära nyskick.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-17 17:22

Bild

Här är en mätning med loudness (grön) och utan loudness (rosa) intryckt. Använder enbart 2st 16 ohm MT25 parallellt per högtalare positionerat likt på en OA12:a.

Riktade mikrofonen mellan högtalarna från ca 3 meters håll där högtalarna är ca 4 meter ifrån varandra.

Märklig dipp vid 1.5 kHz. Vetekatten vad den kan bero på men den borde sitta i midbasen. Kanske diskanterna spelar för högt och måste dämpas lite?

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-18 15:48

Nu tror jag jag vet vad det beror på. MT25 är lite sena med att stiga i de lägre frekvenserna jämfört med MT24 och MT225. Den verkar gå rätt brant upp till 2 kHz enligt grafen tidigare i tråden. Kollar man på graferna för OA14 så ser man även där en dipp vid 1.5 kHz.

Ska prova att koppla tillbaka 10 uF kondingen och se om det gör någon skillnad i helgen då 15 uF som sitter nu ska sänka 1-2 kHz regionen (enligt Grafpro).

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-19 20:07

Testade 3 st seriekopplade 8 ohm MT225 parallellt med 2 st parallella 16 ohm MT25. Får en betydligt rakare frekvensresponse om jag riktar in dom bra, men det låter inge vidare.

Bästa resultatet blir det med enbart 2 st parallella MT25:or likt OA12. Musik av typ James Taylor och dylika gör sig riktigt bra. Kombinationen växer sig på en och har nu även stängt av den externa equalizern.

Här är kurva och distorsion för OA14 (med omodifierat filter), 2 st MT25 16 ohm parallell per högtalare och B65OAII spelade med en Marantz 2230 med loudness aktiverad:
Bild

Markören är satt på toppen av distorsionen vid 2 kHz så distorsionsiffrorna längst ner är för den positionen. Uppmätt från ~3 meter håll mellan högtalarna som står ungefär 4 meter ifrån varandra

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-19 20:16

Temporär installation :)
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Peerless MT225HFC vs MT24CT? (Blev MT25 :))

Inläggav Perfector » 2014-12-19 20:51

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-19 20:54

Perfector skrev:http://www.ebay.com/itm/Peerless-Cone-Tweeter-MT-25-HFC-Alnico-Magnet-NOS-/291240757748?pt=Vintage_Electronics_R2&hash=item43cf4d49f4

Var ifrån där jag köpte 4 st. Notan gick på ca 700 kr så blev inte särskilt billigt, men dom är ju praktiskt taget nya :)

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-19 21:04

Kunde inte låta bli. Nöp de 4 sista. Tänkte att jag kan fundera ut hur jag modifierar filtret för att klara 4 st

Dom låter ju så bra tycker jag :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-19 21:23

Du får nu börja köpa in carlssonlådor med körda basar och samla på diskanter :-)
Det finns ju ersättare till Peerless basar som är minst lika bra som originalen, dock nyare konstruktioner.

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-19 21:36

Perfector skrev:Du får nu börja köpa in carlssonlådor med körda basar och samla på diskanter :-)

Tråkigt att det ska krävas en bil för sånt. Har sett en hel del intressanta erbjudanden, men som krävt X antal timmars bilresa. En OA116 gick t.ex. för runt 4600kr på tradera för några veckor sedan, men krävdes att man åkte till Horred. Ser ut att ha MT24 också

Länk:
http://gamla.tradera.com/carlssonhogtalare-sonab-oa-116-auktion_170301_220965307

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-19 21:41

Denna då?

http://gamla.tradera.com/item/170301/22 ... p-carlsson

Sitter en Seasbas i, men diskanterna är rätt och hela.

Eller denna

http://www.blocket.se/stockholm/Sonab_C ... w=3&last=1

Användarvisningsbild
Henthu

Inläggav Henthu » 2014-12-19 22:30

Aldrig hört OA5. Tror även om man renoverar upp ett par sådana så blir ändå andrahandsvärdet rätt lågt? Känns som carlssonplanets prislista är lite saltade på sina ställen :) Men ska man använda dom själv är det ju en annan sak

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-21 00:22

Man kan ju byta philps-8'an mot nåt mer effekttåligt och modernt.
Tror nog carlsson själv skulle ha gjort det om det funnits element då som finns nu.

Återgå till Vintage-hifi