AR-LST2

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso

AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2015-09-25 18:42

Har någon hör dessa högtalare här? Bild

Såg dom idag och var nära på köpa dom, men kom hem med en defekt förstärkare istället. Basen har ruttna kanter, men resten såg helt ut. Jag vet att vissa AR högtalare går för löjliga priser på tradera och har aldrig sett denna modell. Tänker att jag inte kommer ha fler chanser att köpa ett par.. Samma element som finns i AR5 är det.

1000 kr vill dom ha.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: AR-LST2

Inläggav Perfector » 2015-09-25 20:14

RobotKeso skrev:Har någon hör dessa högtalare här? [ Bild ]

Såg dom idag och var nära på köpa dom, men kom hem med en defekt förstärkare istället. Basen har ruttna kanter, men resten såg helt ut. Jag vet att vissa AR högtalare går för löjliga priser på tradera och har aldrig sett denna modell. Tänker att jag inte kommer ha fler chanser att köpa ett par.. Samma element som finns i AR5 är det.

1000 kr vill dom ha.

Köp och laga basen.
Det där är nog deras finaste högtalare från 70-talet och låter otroligt välbalanserat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-27 08:35

Köpte dom igår. Dom väger verkligen extremt mycket för sin storlek.

Bild

Bild

Har ännu inte kikat i dom.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-27 09:05

Om någon diskant är intryckt så sätt munnen runt och sug ut den försiktigt.
Använd INTE nålar eller tejp eller dammsugaren då brukar dom gå jättesönder.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-27 10:07

Diskanten med röda trådar verkar vara utbytt. Är den AR original av nyare utförande?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-27 10:09

paa skrev:Diskanten med röda trådar verkar vara utbytt. Är den AR original av nyare utförande?

Kan du ta en bild direkt framifrån på den?
Eventuellt skruva ur den och titta på magneten efter klisterlapp med namn på?

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-27 12:01

Har nu skruvar up ena. Den var välpackad med dämpning samt fanns det hushållspapper runt basen.

Bild
närmre bild på den "udda diskanten" men andra högtalaren har en likadan på samma ställe.

Bild

man ser inte så mycket på baksidan.

Bild
delningsfiltret

Bild

Bild
baksidan på ena. den andra har kvar sin säkring.

Bild

där dom köptes förmodligen.

Får känslan att dessa är välbyggda och att man har lagt ner lite tid på dom. :)

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-27 12:06

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-27 12:19

1.
Det är en originaldiskant.
2.
Basen är tillverkad av Kloss eller KLH audio och den bästa basen du kan ha överhuvud taget.
Kanta om dom.
Septon i GbG kan ge dig adress och telefon till en pålitlig firma.
Jag hade ett par AR4 med 8" bas i som kostade en slant att kanta om, men ack så vackert dom lät.
Om du dessutom skaffar stativ som lyfter lådorna Ca: 60 cm över golvet får du ett sanslöst ljud.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-27 12:52

Tänkte höra med HiFi skåne om dom är villiga, bor väldigt nära dom.

Körde igång ena högtalaren på mkt låg volym och inga diskanter lät. Antar att delningsfiltret behövs ses över? Antar att delningsfiltret behövs renoveras iallafall, säkringen som sitter på högtalaren är inte direkt vanlig.

Kul att det är bra saker i dom. ICW390 står på basens kon.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-27 12:58

Har du en ohmmeter så skulle du kunna mäta diskanterna och se om det är avbrott eller om det kan vara filtret som spökar.
Du kan ju höra av dig till AR i USA och fråga om det finns reservdelar i den mån det kan behövas.

http://www.acoustic-research.com/support/
Den kanske kan vara till hjälp

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-27 13:33

Diskanten som är framåtriktad såg märklig ut på membranet (intryckt?) i stora bilden, kan du lägga upp en större bild?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-27 13:57

Den främre diskanten är intryckt.
Bild

Hittar inte min multimeter för tillfället. Hoppas inte alla diskanterna dött... mellanregisterna lät iaf.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-27 14:52

Prova att suga ut den med munnen, men försiktigt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-27 15:29

Prova att hålla ett papp- eller plaströr av samma diameter som domen mellan elementet och munnen när du suger.
Annars skulle jag flyttat det elementet till ena sidan (utsidan i förhållande till lyssningsrummet), där det kommer att betyda mycket mindre att inte tonkurna och spridning är 100% på topp.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-27 15:36

Domen är det som sprider diskanten.
Om du inte kan få ut den kan du trycka in den så du får in inverterad dome med punktformig utstrålning
Då komer de på sidorna att ta hand om spridningen.
Enda nackdelen är att du då behöver "behandla" den andra lådan likadant så du inte får skillnad i frontspridningen.
BIC hade ju en hel serie högtalare med inverterad dome

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-28 08:09

Paa's alternativ med att byta plats på denna intrycka med en av dom på sidan är klart bättre, spridning blir det även om den är inverterad, bara väldigt annorlunda...
Så jag skulle flytta den till sidan, men först försöka att suga ut den med munnen och en smal pappersrulla eller något liknande att ha mellan, det brukar fungera :)

Roliga högtalare, har för mig att jag har hört dessa en gång, lät i sådant fall trevligt så klart värda att få liv i :)

att diskanterna är döda, kan inte det vara en direkt följd av att säkringen saknas/ är trasig ?
Jag skulle tippa på att säkringen är dedikerat till diskanterna så testa att koppla ihop säkringens två bläck med en tråd och spela igen ska du se om det inte kommer ljud ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-28 11:51

Aha! Säkringen är nog paj. Mina castle högtalare har ju också säkringar för diskanterna.

Ska hem och pröva att suga mm

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-28 14:43

Satte igång ena högtalaren. Det sprakade till i 1 diskant sedan börja den låta. Mellanregistrerna kommer väldigt högt upp, nästan som diskanter. Ska pröva högtalaren som kom utan säkring.

Säkringen fungerade även.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-09-28 16:09

spännande högtalare o intressant tråd, följer detta... :D
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-28 16:12

Får han bara i ordning på dom kommer nog inte många här att kunna tävla om välljudet dom presterar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-28 16:51

Ja vad jag mins så var dom trevliga, lät bra och väldigt atmosfäriskt med extra "luft" snarare än "korrekt".
Roliga att lyssna via och dom gjorde inte bort sig, när jag lyssnade så var det inga fronter på och jag mins dom som exakt lika dessa.
Drevs av en gammal tandberg (T1000 ?!) och det var en mycket fin och mysig nostalgi anläggning det ! :)

Jag hoppas att det blir ordning på dom, det vore väldigt kul, det är väldigt kul när gamla härliga högtalare med känsla och personlighet i kaskader åter får spela ljuva melodier :)
Hade jag bott stort så hade jag haft en ytterligare anläggning med enbart nostalgi/retro prylar :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-28 17:18

Som tidigare nämnt så är 2 diskanter udda, bägge sitter på högersidan av högtalaren, men dom är AR original, dock ej suttit på dessa lådor ursprungligen (antar jag)

Bara 1 diskant fungerar. Vilket leder till att jag måste hitta ersättare...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-28 17:20

RobotKeso skrev:Som tidigare nämnt så är 2 diskanter udda, bägge sitter på högersidan av högtalaren, men dom är AR original, dock ej suttit på dessa lådor ursprungligen (antar jag)

Bara 1 diskant fungerar. Vilket leder till att jag måste hitta ersättare...

Rekommenderar E-bay där det bör finnas under vintage loudspeakers.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-28 17:36

Va ?!

Ärt alla förutom 1st trasiga... 8O

Hmm, kolla om det är glappkontakt någonstans och byt plats på den trasiga och testa att koppla in den lite snabbt bara på var och en av samtliga andra anslutningar.
Så kan du testa om det är diskanterna eller filtret eller något annat i mellan som är paj eller glappt...

Vilken av alla dessa diskanter är det som fungerar ?

Det jag kan tänka mig är detta:

vredet på framsidan är antagligen till för att öka/ minska ur mycket dom sidomonterade diskanterna och mellanregistren ska spela.
Det kan vara fel på dessa vred eller något i kombination med dessa ?!

och den diskanten som är intryckt kan vara död pga det...
Och den andra framåtriktade som inte är intryckt och inte går via något vred den fungerar :)

Hoppas på det, tråkigt om alla andra är trasiga, och mycket märkligt... vad har hänt undrar man då !
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-28 17:53

Prova att mäta resistans över polerna på diskanterna.
Om några har en resistans som ligger i närheten av den som fungerar, så är det väl troligt att dom också borde vara hela?
Senast redigerad av paa 2015-09-28 17:54, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-28 17:53

Hittade multimetern nyss. Mätte den fungerande diskanten och fick 8.0 ohm, alla andra visar 0, ingenting.

Nu såg jag att 2 av dom udda diskanterna är inte samma, ena är 8 ohms (200011-2), den andra, som visar 0 på multimetern är 4 ohm (200011-1) :?

Bild

den vänstra funkar och är 8 ohms

Verkar som att jag måste skaffa 6 st diskanter... Kikade på ebay, fanns inte många original, hittade 3 st, från 600kr till ca 1200 kr styck.

Här finns nya ersättare: http://www.simplyspeakers.com/acoustic- ... 00840.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-28 17:57

Det finns folk som köper klassiska högtalare och slaktar dom och säljer elementen till överpris på ebay, uppmuntra inte det, utan köp orginalen i stället.
Men sen är ju frågan om alla varit 8 ohm från början, eller om det varit någon kombination av 4 och 8 ohm för att det eventuellt ska stråla mindre i sidled än framåt, eller något sådant?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-28 19:39

Har för mig att originaldiskanterna ligger på 8 ohms. Att köpa 5st original diskanter kommer nog ta en evighet. Om inte någon råkar ha det liggandes. Känns även tråkigt att ersätta med moderna, då man ändrar ljudbilden.

Fattar inte hur man pajjar 5 st diskanter. :(

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-28 19:51

AR's mellanregister och diskanter var lätta att köra sönder. Original reservelement var väldigt dyra redan på 90-talet. Numer är det ersättningselement som gäller. Jo, lite märkliga delningsfilter kan det vara, som att mellanregistren inte skärs av uppåt och liknande. Det kanske gäller även för LST2? Ett snäpp bättre är väl LST med 12-tumsbasar? Hade 2ax med 10-tumsbasar och de var inte i samma klass som 12-tummarna. Nästa ägare körde sönder mellan- och diskantregistren vid två tillfällen.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-28 20:05

LST har 12" bas och väger lite mer, typ.

Är det någon som kanske vet några bra ersättningsdiskanter? Vill inte ha dom dyraste då jag måste köpa 6st. Vet ingenting om högtalarens spec.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-29 07:39

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-29 08:52

Verkar vara många som använder dessa diskanter: http://www.parts-express.com/hivi-q1r-1 ... r--297-417 och varit nöjda.
så ser delningsfiltret ut
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-29 11:39

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-29 11:53

Personligen tycker jag det blir mycket pengar för att hålla liv i dessa högtalare. Tänker då på hur mycket bra eller bättre högtalare det trots allt finns nya eller i varje fall i bruksskick för samma pengar. Köper man begagnade mellanregister, diskanter och nya skumkanter från ebay ramlar det ut en summa på $1,391.65 +tull och moms.

Om man nu inte är freak och just vill ha lite gamla klassiker!

Har ju själv erfarenhet av AR 2ax, med samma bas och diskant som i LST2. Sålde dem vidare 1980 till en äldre kollega och dennes son har sedan ärvt dem (också han kollega). Jag fick dock rycka in och kanta om baselementen och ersätta mellan- och diskantregister med annat, blev slutligen en 2-vägare... Originalelement fanns då fortfarande, 1998, men för 1000 kr/st var det inte att tänka på. Jodå de spelar fortfarande.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2015-09-29 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-29 12:05

RogerGustavsson skrev:Personligen tycker jag det blir mycket pengar för att hålla liv i dessa högtalare. Tänker då på hur mycket bra eller bättre högtalare det trots allt finns nya eller i varje fall i bruksskick för samma pengar.

Om man nu inte är freak och just vill ha lite gamla klassiker!

Har ju själv erfarenhet av AR 2ax, med samma bas och diskant som i LST2. Sålde dem vidare 1980 till en äldre kollega och dennes son har sedan ärvt dem (också han kollega). Jag fick dock rycka in och kanta om baselementen och ersätta mellan- och diskantregister med annat, blev slutligen en 2-vägare... Originalelement fanns då fortfarande, 1998, men för 1000 kr/st var det inte att tänka på. Jodå de spelar fortfarande.

En stor del av nostalgin är, precis som med gamla bilar att hitta delar och restaurera till orginalspecifikationer.
Kostnaden räknat över tid är då inte så stor som om man pang på fixar klart.
Dessutom vet jag från andra trådar att det är en högt uppskattad sysselsättning att fixa i ordning gamla fina högtalare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-29 12:08

https://www.google.se/search?q=spare+pa ... gwow&dpr=1
Här finns flera websiter som har reservdelar till dina AR

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-29 16:34

Jag kommer köpa ersättningsdiskanter, men hålla ögonen öppna efter originaldiskanter. Vill gärna använda högtalarna. :)

Ska gå över kabinetterna samt byta terminaler. Har någon tips på hur jag ska göra med säkringarna på högtalarna? Skippa dom helt eller kan man montera dit moderna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-29 16:58

RobotKeso skrev:Jag kommer köpa ersättningsdiskanter, men hålla ögonen öppna efter originaldiskanter. Vill gärna använda högtalarna. :)

Ska gå över kabinetterna samt byta terminaler. Har någon tips på hur jag ska göra med säkringarna på högtalarna? Skippa dom helt eller kan man montera dit moderna?

Lycka till med letandet! Original är väl 35 år gamla eller ännu äldre. Är det endast diskanterna som är trasiga (utan att backa itråden...)? På vilket sätt skiljer sig de säkringarna från dagens? Säkringarna antar jag är till för att skydda de lätt överbelastade mellanregistren och diskanterna.

Perfector skrev:https://www.google.se/search?q=spare+parts+for+AR+lst2&biw=1024&bih=628&source=lnms&sa=X&ved=0CAUQ_AUoAGoVChMI8PSS3f-byAIV6PFyCh0Wgwow&dpr=1

Men det leder i princip tillbaka till de som redan länkats till. Nytt och original verkar inte finns alls. Man betalar väldigt mycket för dessa begagnade element.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-29 17:15

RogerGustavsson skrev:
RobotKeso skrev:Jag kommer köpa ersättningsdiskanter, men hålla ögonen öppna efter originaldiskanter. Vill gärna använda högtalarna. :)

Lycka till med letandet! Original är väl 35 år gamla eller ännu äldre. Är det endast diskanterna som är trasiga (utan att backa itråden...)? På vilket sätt skiljer sig de säkringarna från dagens? Säkringarna antar jag är till för att skydda de lätt överbelastade mellanregistren och diskanterna.

Perfector skrev:https://www.google.se/search?q=spare+parts+for+AR+lst2&biw=1024&bih=628&source=lnms&sa=X&ved=0CAUQ_AUoAGoVChMI8PSS3f-byAIV6PFyCh0Wgwow&dpr=1

Men det leder i princip tillbaka till de som redan länkats till. Nytt och original verkar inte finns alls. Man betalar väldigt mycket för dessa begagnade element.

Jag bara pekar på dom så får TS göra som han vill.
Det blir nog bra i slutändan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-29 19:21

Fast nu räcker det nog med pekandet till just de sidorna...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-29 19:23

RogerGustavsson skrev:Fast nu räcker det nog med pekandet till just de sidorna...

Jaha?
Varför skulle jag peka 2 gånger då?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-30 06:18

Av filtret att döma så är detta en ganska ineffektiv konstruktion vad gällande utnyttjande av det många elementens sammanlagda vinst i känslighet, det eldas upp i en L-pad direkt på ingången :)

Men det har nog anses vara nödvändigt för att få upp nominella impedansen från dom låga 2,6 - 2,7 ohm eller 1,3 - 1,4 ohm impedans det blir om alla ingående elementen håller 8ohm respektive 4ohm och har den respesenterade inkopplingen :)

1a ordningen till diskamterna
2a ordningen till mellanregistren
2a ordnignen till basen

Diskanternas delningsfrekvens kommer att flyttas nedåt om det blandas in diskanter med en lägre nominell impedans, så dessa nya diskanter bör vara på 8ohm nominell impedans som original antagligen har varit.
Sedan betyder inte det att det kommer att bli likadant oavsett, men det är en bra utgångspunkt antagligen.

Har du möjlighet att med en multimeter mäta resistansen över spolen på basen ? :)
Vore kul å veta vart den ligger någonstans.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2015-09-30 07:21

Det är en transformator som sitter på ingången, inte en L-pad. Med transformator kan man justera nivåer och impedans utan att förlora energi.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-30 07:54

Svempa skrev:Det är en transformator som sitter på ingången, inte en L-pad. Med transformator kan man justera nivåer och impedans utan att förlora energi.

Jo det vet jag, men så som det ser ut att Trafo'n är kopplad så borde fungtionen bli att: trafo + motstånd på ingångens gemensamma minus ger fungtionen av en L-pad på konstruktionen som helhet, kopplat enligt chemat.

Alltså, det som förstärkaren "ser" är ju en trafo som ju är en induktans med en DC resistans, denna matas seriellt på minussidan via ett motstånd parallelkopplat med en kondensator, detta motstånd och kodensator befinner sig dock seriellt i kretsen med trafo och den varierande lasten (högtalare).
Motståndet R1 10ohm borde ju ge fungtionen generell dämpning av nivån under avstämningen av kondensator C1 men även se till så att inte induktansen och DCR blir för lågt, vilket det annars borde bli med enbart en transformator parallel kopplad på förstärkarens utgångar.

Då blir det ju en L-pad fungtion med trafons induktans och DCR inträknat som parallell och R1 som seriella komponenter med högtalarna inräknade som last på lösningen som helhet :)

Eller tänker jag fel där ? :)

Dessutom är detta seriella motstånd ingående i ett shelffilter (tillsammans med C1) med tämligen hög ingreppsfrekvens, antagligen som kompensation av att Trafon i praktiken borde inverka som en parallell spole på förstärkarens utgång och därmed ett LP filter, så denna C1 borde finnas där för att kompensera detta tapp mot högre frekvenser för att se till att inte diskanten dämpas för mycket, men ett chelffilter borde dock ge att kompensationen inte blir fullständigt och avtar högre upp i frekvens, så ett tapp längre upp i frekvens känns som en följd oavsett...
men kanske högt upp nog för att AR ska tycka att det inte var något problem ellerr till och önskvärt om diskanterna har en energikurva som är ojämn uppåt och en dämpning mot högsta diskanten kan vara behövlig ?!

Nu spånar jag friskt här, men jag tycker att sådant här är kul :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-30 09:49

Hittade en sida som säljer dessa säkringarna Fnm 3-2/10 heter dom. Ska nog beställa 3st så man har.

Jag hörde av mig till hifikit om tips på element, dom rekommenderade detta: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 2608913000

Men det är för litet för lådan. Diskanterna som dom rekommenderar på classicspeakers ligger på 6 ohms

Jag har mätte basen, men minns ej vad det stod. (Dom är hos doktorn nu så kan ej mäta)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-30 10:08

Den nominella impedansen återspeglar inte exakt den faktiskta impedans som råder vid en given frekvens, en impedans är ju till skillnad från en resistans just frekvensberoende :)
Så det kan absolut vara så att en 6ohm diskant av en viss modell kan vara mer lik original diskanterna i området vid delningen (som är det mest betydelsefulla) än en annan diskant som är märkt med 8ohm nominell impedans.

Dock så kommer kanske dämpnignen som en fungtion av last mot trafon att påverkas något, så det kan ge en något för hög/ låg nivå i något område pga det, kanske ?!
Hur fan blir det där ?! jag är inte alls säker faktiskt... :roll:

Men det känns som att med en lägre impedans = mindre spänningsberoende men mer strömstyrande, så borde det finnas chans att nivån förändras i jämfört med original i dom områden där den faktiska impedansen skiljer sig mellan utbytes och original diskanter.

Eller det borde inte vara något problem i och försig...
Effekten till elementet borde ju bli samma så länge lösningen med trafon inte har några problem att lämna den extra Ström som behövs för att vid den lägre impedansen utveckla samma effekt i högtalaren.
Vid den spänning som trafon är ämnad att lämna vid respektive inspänning.

Någon som har mer erfarenheter av trafomatning ?!
Senast redigerad av DVD-ai 2015-09-30 10:20, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-30 10:11

Jag kan rekommendera att du tittar här om det finns någon som passar dina behov
http://www.monacor.se/produkter/dome/

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-09-30 10:40

Köp inga jäkla monacorelemnt till klassiska fina högtalare. Leta efter originalersättare eller åtminstone vettiga element.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-30 10:41

Fjonkalicious skrev:Köp inga jäkla monacorelemnt till klassiska fina högtalare. Leta efter originalersättare eller åtminstone vettiga element.

Vad har du emot dom då?
Det är förbannat fina element.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-30 10:52

Det blir svårt att efterlikna original ljudet eftersom jag inte har hört dom innan. :D Men är främst ute efter att det ska låta bra (förstås). Jag kollade igenom monacor sidan och hittade 2 st diskanter som fysiskt passar:
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/102780/
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/103860/
Den sista passar bäst. (DT-300) Fast tekniskt sett? Vet ej.

Fjonkalicious skrev:Köp inga jäkla monacorelemnt till klassiska fina högtalare. Leta efter originalersättare eller åtminstone vettiga element.

Skrivit om detta tidigare i tråden att jag kommer köra med ersättningselement, men försöka fixa original i framtiden, men dom som säljs just nu är för dyra.

Jag är tacksam för alla tips och svar.

Läste på nätet att folk drivit dessa högtalare med 150 watt förstärkare då dom är riktigt tröga.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-09-30 10:56

Perfector skrev:

Vad har du emot dom då?

Du är bara lite urskiljningslös i din rekomendation? Det finns flera kompetenta elementtillverkare men det är snarare så att det skiljer ganska mycket mellan olika element för en och samma tillverkare. Allt är inte bra från någon tillverkare. Det är därför man kollar upp mätningar och annat för ett element.
Hur mäter det i olika riktningar? Hur distar det? Passar det i min applikation med alla dess begräningar och krav? Vad jag förstår så är elementtillverkning lite av en konst och ibland lyckas man fantastiskt bra och ibland...mindre bra.
Vi som privatpersoner är ju dessutom hänvisade till någon slags standardelement. En högtalartillverkare mixar och matchar ju ofta delar från olika högtalarelement och gör något specifikt anpassat för sin applikation.
Som hemmapulare så är man lite hänvisad till att läsa på nätet och att försöka dra nytta av andras erfarenheter för det är för dyrt att köpa in massa olika element och mäta upp de själv.

Gången i tråarna är ungefär så här: "Hej jag behöver en snabb öppen sportbil", "Hej jag behöver något att plöja åkern med"... oavsett frågan svarar du "Köp en Volvo, det är jäkla fin bil".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-30 10:59

RobotKeso skrev:Det blir svårt att efterlikna original ljudet eftersom jag inte har hört dom innan. :D Men är främst ute efter att det ska låta bra (förstås). Jag kollade igenom monacor sidan och hittade 2 st diskanter som fysiskt passar:
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/102780/
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/103860/
Den sista passar bäst. (DT-300) Fast tekniskt sett? Vet ej.

Skrivit om detta tidigare i tråden att jag kommer köra med ersättningselement, men försöka fixa original i framtiden, men dom som säljs just nu är för dyra.

Jag är tacksam för alla tips och svar.

Läste på nätet att folk drivit dessa högtalare med 150 watt förstärkare då dom är riktigt tröga.

DT-254 är ett kalaselement med en rak kurva och ett väldigt mjukt ljud som inte tröttar örat.
Och ja, jag har ett par högtalare med den diskanten
Bilagor
DSC_0006.jpg
DSC_0006.jpg (224.15 KiB) Visad 7295 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-30 11:01

PappaBas skrev:
Perfector skrev:

Vad har du emot dom då?

Du är bara lite urskiljningslös i din rekomendation? Det finns flera kompetenta elementtillverkare men det är snarare så att det skiljer ganska mycket mellan olika element för en och samma tillverkare. Allt är inte bra från någon tillverkare. Det är därför man kollar upp mätningar och annat för ett element.
Hur mäter det i olika riktningar? Hur distar det? Passar det i min applikation med alla dess begräningar och krav? Vad jag förstår så är elementtillverkning lite av en konst och ibland lyckas man fantastiskt bra och ibland...mindre bra.
Vi som privatpersoner är ju dessutom hänvisade till någon slags standardelement. En högtalartillverkare mixar och matchar ju ofta delar från olika högtalarelement och gör något specifikt anpassat för sin applikation.
Som hemmapulare så är man lite hänvisad till att läsa på nätet och att försöka dra nytta av andras erfarenheter för det är för dyrt att köpa in massa olika element och mäta upp de själv.

Gången i tråarna är ungefär så här: "Hej jag behöver en snabb öppen sportbil", "Hej jag behöver något att plöja åkern med"... oavsett frågan svarar du "Köp en Volvo, det är jäkla fin bil".

Jag lämnar en rekommendation att titta, inte att bestämma sig och bara köpa.
Urskiljningslösheten är inte från mig utan från de som tycker allt dom inte har själva är skit.
Och det är tråkigt.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-30 11:05

Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-30 11:14

murgatroyd skrev:[ Bild ]

Insinuanta bilder tycks vara din favoritsysselsättning.
Jag trodde detta var ett forum för OLIKA ideer, inte en likriktad församling.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-30 11:19

Det är dina sk tips som är enkelriktade.....och det gäller inte bara högisar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-30 11:22

murgatroyd skrev:Det är dina sk tips som är enkelriktade.....och det gäller inte bara högisar.

Tips lämnas för att TS ska kunna bilda sig en EGEN uppfattning, men det kanske inte är meningen med att "hjälpa" på forumet.
Jag har 25 års erfarenhet av just monacors element så jag tror att jag är bättre lämpad än du eller någon annan att bedöma kvaliteten.
Dessutom bara pekar jag och låter TS leka stigfinnare av egen kraft.
Gör du?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-30 11:23

Men det är ju alltid samma svar?

Som Pappabas och andra försökt antyda....i åratal.
Senast redigerad av murgatroyd 2015-09-30 11:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-30 11:24

murgatroyd skrev:Men det är ju alltid samma svar?

Det är samma element

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-09-30 11:40

Perfector skrev:

Det är samma element

"One driver to rule them all, One driver to find them,

One driver to bring them all and in the darkness bind them" :roll:

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-30 11:46

Perfector skrev:

Det är samma element

Och nu blev du plötsligt specifik?

OK "Prefector", jag låter dig tro att du vann den här diskussionen, de flesta vet att det inte var så. 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-30 12:17

De Monacor-diskanter det länkats till har ju rätt avvikande spridningsegenskaper från AR-diskanterna. Tror det kan vara viktigt att välja element med liknande egenskaper, inte minst med tanke på hur några av dem sitter monterade på sidorna. Det är nog 19 mm diskanter och 38 mm mellanregister som det bör letas efter om man vill efterlikna originalljudet. Tycker också man kan kosta på sig att göra vänster/höger högtalare, att monteringen av mellan- och diskantregister på fronten är spegelvända. De båda ser väl likadana ut nu?

Möjligen kan man tänka sig ett annat delningsfilter också. Man kan ju spara originalfiltret om man tror sig behöva återställa till ursprungsskick.

När det gäller basen så bör den ha en RDC runt 6.5 ohm.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2015-09-30 12:49

Grrrr...vad ni kan komma offtopic...

Håller med föregående inlägg.
1. kika på vad dom element du har original ger on axis/ off axis
2. leta upp nåt som liknar till rätt peng.
2. dämpa/anpassa till en vettig nivå med enkla medel.

Dom ska ju på sikt bli återställda till sin forna glans så varför återuppfinna hjulet under tiden.
Hamnar man inom hyffsade nivåer till bra peng kan man leva med det tills vidare.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-09-30 13:21

flathead skrev:Grrrr...vad ni kan komma offtopic...

Håller med föregående inlägg.
1. kika på vad dom element du har original ger on axis/ off axis
2. leta upp nåt som liknar till rätt peng.
2. dämpa/anpassa till en vettig nivå med enkla medel.

Dom ska ju på sikt bli återställda till sin forna glans så varför återuppfinna hjulet under tiden.
Hamnar man inom hyffsade nivåer till bra peng kan man leva med det tills vidare.

Medhåll. Men lösningen är ju inte alltid selleri(som werner och werner brukar säga). Man kanske skall titta på flertalet olika tillverkare (som du skriver).
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-30 13:41

Har läst en drös med trådar på amerikanska forum nu om att använda Denna som ersättare: http://www.parts-express.com/hivi-q1r-1 ... r--297-417 som jag tidigare har länkat till. Den används mestadels till ar3a modellen.

Folk säger att spridningen efterliknar originalen mycket. Dom som har använt dessa är nöjda. Men jag måste ända i delningsfiltret lite.

Den som roger länkade till tidigare i tråden (ab diskanten) passar perfekt i hålet och ska efterlikna originalen. Men enligt folk så är dom inte bättre än hivi diskanterna som kostar mindre. Tyvärr så är pengar en faktor...

Jag har inga mät instrument (utöver multimetern)

Högtalarna är identiska.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-30 13:52

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/k1

Annat tips från hifikit. Jag förstår mig på on/off axis. Ligger på 5 ohm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-09-30 14:01

I just högtalaren AR-LST2 skulle jag själv överväga att prova med AMT-diskanter, om jag måste byta ut mot andra diskanter. Det sitter 3 st vinklade diskanter i AR-LST2 och det skulle kanske kunna fungera bra. Alla delningsfilter måste ändock ändras om man byter diskanter. Det är säkert ett hästjobb att få till det bra, men det skulle kanske kunna bli lärorikt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-09-30 15:49

Originalet har ju 3/4" diskanter (19mm), och eftersom högtalaren har mellanregisterelemennt som går högt upp i frekvens, så tror jag inte att alternativa element på 1" på något sätt är optimala, eftersom dom garanterad har sämre spridning.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-01 09:19

paa skrev:Originalet har ju 3/4" diskanter (19mm), och eftersom högtalaren har mellanregisterelemennt som går högt upp i frekvens, så tror jag inte att alternativa element på 1" på något sätt är optimala, eftersom dom garanterad har sämre spridning.

Svårt detta är. Vill helst undvika beställa drån utlandet....

Men i regel så är större tum = större spridning?

Har börjat fixa till lådorna nu.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-01 09:36

RobotKeso skrev:Men i regel så är större tum = större spridning?

Nej, mindre membran ger mer spridning och HF-resonansen hamnar oftast ovanför 20 kHz, men större membran kan gå ner till lägre frekvenser medan HF-resonansen ofta hamnar under 20 kHz.
Det är en kompromiss, och för tvåvägare brukar man välja 1" diskanter, men för trevägare är oftast 0,75" diskant en bättre lösning.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-01 16:06

RobotKeso skrev:Svårt detta är. Vill helst undvika beställa från utlandet....

Det lär bli svårt om du vill hitta originalelement, de finns troligen bara i USA numera.

Hur ser egentligen lådorna ut? Är de helt identiska? Inte en vänster och en höger med elementen symmetriskt placerade (spegelbilder av varandra)?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-01 21:52

Jag vill minnas att dom pga formen är identiska.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-10-01 23:21

Den första MST hade fyra diskanter och var symmetriskt byggd precis som sina storebröder,men på senare modeller ändrade man till tre diskanter och byggde stereopar.
Bild
Bild lånad här:
http://www.classicspeakerpages.net/IP.B ... topic=8447

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-02 11:43

Jag hade modifierat dem till spegelvända par som det övre på bilden.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-02 12:46

Men då är det ju inte original längre och då kan man ju lika gärna prova med andra diskanter, t.ex:
http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=462
eller
http://www.hiquphon.dk/page1.html
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-02 12:49

Se'n va de nå't om pengar åxå, vilket verkar ha fallit i glömska.
Tror det var därför jag pekade åt ett visst håll förut.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-02 13:05

Jo, men de jag pekade på är väl bättre än det du kom med, och i alla fall SEAS är ju billigare än original?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-02 14:31

paa skrev:Jo, men de jag pekade på är väl bättre än det du kom med, och i alla fall SEAS är ju billigare än original?

Om dom är bättre vet jag inte, men kanske billigare

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-02 17:29

Kommer ej göra vänster/höger då jag vill skriva så lote som möjligt i dom.

Men denna diskanten? http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=8556. 8) 8)

Ska köra på 3/4 tum som några här föreslagit. Gillar seas gamla saker...

Finns 3 olika 8ohms 3/4" diskanter på hifikit (vet inte så många fler affärer som säljer element från olika märkenk)

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 08-19tafdg
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 08-19tff-1
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 0830-20tff

Jag blir inte heller pank av att köpa runt denna prisklass.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-10-02 17:31

RobotKeso skrev:Kommer ej göra vänster/höger då jag vill skriva så lote som möjligt i dom.

Finns 3 olika 8ohms 3/4" diskanter på hifikit (vet inte så många fler affärer som säljer element från olika märkenk)

'Billebro - where high-end minds meet'
8) :roll: :evil:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-02 17:46

RobotKeso skrev:Kommer ej göra vänster/höger då jag vill skriva så lote som möjligt i dom.

Inte den piezon, vad än du gör
den har en präktig spik vid 5 kHz som inte går att få bort.
Ksn 1038 eller A138 på hi-Fi Kit-språk är mycket bättre och delar 3000 Hz och kan rättas till i känslighet väldigt enkelt
För Ca: 91 dB känslighet lägger man 10 Ohm tvärs över plus/minus och sedan en konding 4.7 uF i serie med signalen
Det som blir kvar låter väldigt likt en banddiskant.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-02 17:51

Jag tar Billebrodiskanten bara som ett skämt från din sida. :)
Men HiFiKit har den SEAS-diskant jag länkade till också, som är mer som originalet, genom att den har liten 3/4" dome, men bred upphängning:
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 283-22tafg
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-02 17:55

http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 9-ksn1039a
Den här skulle faktiskt kunna funka om priset är allom avgörande tills du hittat en större plånbok

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-02 17:56

Nej.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-02 17:57

paa skrev:Nej.

Är det du som renoverar högtalare helt plötsligt?

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-02 18:31

paa skrev:

Men HiFiKit har den SEAS-diskant jag länkade till också, som är mer som originalet, genom att den har liten 3/4" dome, men bred upphängning:

Ja där är den ju. Men vad behöver jag ändra i delningsfiltret iochmed att den är på 6ohm? Denna känns som en bra kandidat.priset är bra på den med hamnar på 2000kr för alla.

Jag måstemäven tillverka adapter ringar så jag kan fästa diskanterna, går det bra görA DOM i trä?

Piezon var ett skämt. :P

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-02 18:38

RobotKeso skrev:
paa skrev:

Ja där är den ju. Men vad behöver jag ändra i delningsfiltret iochmed att den är på 6ohm? Denna känns som en bra kandidat.priset är bra på den med hamnar på 2000kr för alla.

Jag måstemäven tillverka adapter ringar så jag kan fästa diskanterna, går det bra görA DOM i trä?

Piezon var ett skämt. :P

Jag känner mig såååå fåraktig som faktiskt trodde det var på allvar.
:-)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-02 19:01

Vad är det för dimension på basarna som behöver kantas om?
Hittade denna på tradera som kanske kan vara nåt.
http://gamla.tradera.com/item/302387/24 ... nya-kanter

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-02 19:07

Basarna är skickade på omkantning så det behöver jag ej bry mig om.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-02 19:09

RobotKeso skrev:Basarna är skickade på omkantning så det behöver jag ej bry mig om.

Jamendåså :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-02 19:23

paa skrev:Men då är det ju inte original längre och då kan man ju lika gärna prova med andra diskanter, t.ex:
http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=462
eller
http://www.hiquphon.dk/page1.html

Skulle inte oroa mig för om det inte längre blir original, det är ju inga fantastiska andrahandvärden på högtalare som dessa och omkantning av basarna är redan det en avvikelse från original. Det ska givetvis fungera någorlunda som originalen eller helst bättre. Kan det dessutom låta sig göras billigare än med 35 år gamla original-element i okänd form, är det väl bara en fördel?

Misstänker att en stor del av ljudet bestämms av mellanregisterelementen, de änvänds över ett brett frekvensområde och i örats känsligaste ömråde. Är det helt fräscha?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-02 19:49

Perfector skrev:
paa skrev:Nej.

Är det du som renoverar högtalare helt plötsligt?

Du kanske bara skämtade med den piezon också?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-07 19:58

Tänkte beställa dessa imorgon: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 283-22tafg

Det går bra att använda dom trots att dom ska serie kopplas och är 6ohms? (Inräknat att filtret måste åtgärdas)

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-07 19:58

Mellanregistrerna lät bra, men har ej prövat på hög nivå då basarna var inkopplade plus har en svag förstärkare

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-07 20:01

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-08 07:08

Diskanterna är nog rätt mycket känsligare än originalen. Som du säger måste delningsfiltret ändras. Mina favoritterminaler är dessa:

Bild

Inte så många materialövergångar och bara att borra ett hål med rätt diameter och slå in med hammare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-08 08:07

RogerGustavsson skrev:Diskanterna är nog rätt mycket känsligare än originalen.

Dvs de låter antagligen högre vid samma signal, justeras med effektmotstånd i filtret.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-08 08:40

Har AR LST-2 8 ohm diskanter i orginal? Själva filtermodifieringen kan nog vara svår. Det är många parametrar att ta hänsyn till när helt andra element ska användas. Detta har diskuteras flitigt på en del amerikanska forum inriktade på högtalare som dessa. Är ju klart enklare att renovera/modifiera modellerna med färre element och enklare delningsfilter utan. Många tycker dessutom bättre om ljudet från AR 3a och AR 5 än LST och LST-2. LST utkom även som Cello Amati, i två versioner, den ena med AR-element och den andra med Dynaudio-element. Det kanske går att få reda på vilka från Dynaudio det var?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-08 08:44

Det blir inte billigt att byta alla elementen till Dynaudio, och har man inte schema till passande filter, så är det ett problem också. Och någon LST2 med Dynaudio har väl aldrig funnits, så då får man konstruera och bygga hela filtret själv också.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-08 09:29

Tror att det varierade mellan 4-8 ohm på LST-2.

Mina hade 1 4 ohms diskant i sig och 1 8 ohms, resten var nog 8 ohms dom med.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-08 12:09

RobotKeso skrev:Tror att det varierade mellan 4-8 ohm på LST-2.

Mina hade 1 4 ohms diskant i sig och 1 8 ohms, resten var nog 8 ohms dom med.

Det är förstås viktigt att veta hur det borde vara. Andra impedansförlopp, annan känslighet och frekvensgång än orginalelementen ger en annan klang. Om det nu är orignalklangen man vill åt blir det nog en hel del pill med delningsfiltren.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-08 12:21

Annars kan man ju leta element som har rätt känslighet och se om nåt av dom passar ljudmässigt åxå.
Lite mer pillrande men säkert värt besväret.
Börjar man redigera i filtren riskerar man att hamna utanför det som AR hade som mål när dom byggde högtalaren

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-08 12:25

Kruxet är väl att allt annat än original kräver filterändring om klangen ska likna original? Att hitta något som passar rakt av tror jag blir svårt. Det blir pest eller kolera. Antingen hela originalelement eller modifiering.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-08 12:26

Rätt känslighet är nog det minst viktiga, det är ju det lättaste att korrigera för.
Rätt spridning, rätt nedre resonansfrekvens, och en impedansgång som liknar originalet, är nog alla saker som är viktigare än exakt känslighet.
Filtret är ju skäligen enkelt frånsett anpassningstrafon, en kondensator i serie med tre parallellkopplade diskanter bara.
Om det behövs, så kan man ju lägga till en effektmotstånd på något eller några ohm i serie med den kondensatorn.
Numera pensionär.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2015-10-08 14:55

En drossel tycks vara vanligt.Vi får då ett -12dB filter.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-08 15:31

rolfzetterberg skrev:En drossel tycks vara vanligt.Vi får då ett -12dB filter.

I original sitter ingen drossel vid diskanterna.
Att sätta dit en sådan kommer säkert att ha större (negativ?) påverkan på tonkurvan, än att byta diskanttyp.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-08 15:36

Men för att underlätta så är det bäst med 8ohms? Jag är väl mer inne på att dom ska låta, helst bra. Antar att de flesta diskanter låter bättre idag?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-08 16:14

Känsligheten är inte rent proportionell mot impedansen, så det är inte så enkelt att som alla 8 ohms diskanter ger rätt nivå direkt.
Numera pensionär.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2015-10-08 20:06

"Filtret är ju skäligen enkelt frånsett anpassningstrafon, en kondensator i serie med tre parallellkopplade diskanter bara.
Om det behövs, så kan man ju lägga till en effektmotstånd på något eller några ohm i serie med den kondensatorn"

Jag svarade på ditt inlägg,paa.Ute i stora vida världen där man redan gått igenom allt det här,tycks en drossel extra vara den optimala lösningen.Det är INTE min privata åsikt,bara ett konstaterande.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-08 22:29

rolfzetterberg skrev:...
Jag svarade på ditt inlägg,paa.Ute i stora vida världen där man redan gått igenom allt det här,tycks en drossel extra vara den optimala lösningen.Det är INTE min privata åsikt,bara ett konstaterande.

Ok, jag missförstod det som en allmän kommentar, inte specífikt för LST2.
Har du någon länk?
Numera pensionär.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2015-10-09 09:34

Såhär i efterhand ser jag att det var nog jag som skulle ha skrivit lite tydligare.Sorry.
Det mesta om problemen med AR:s diskanter och ev ersättare finns att hitta på classicspeakerpages.net och Audiokarma.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-09 18:09

Fortfarande inte fixat några diskanter. Men basarna är nu tillbaka och hela.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-09 18:18

Men att bara lägga till en spole parallellt med diskanten ändrar ju i regel på en hel del, inte minst integrationen med mellanregistret. Fast i fallet AR LST-2 finns det trots allt en "utsmetning" p.g.a. de utspridda mellanregistren och diskanterna. Vet att några tyska hemsidor skrivit ned dem rätt duktigt. Det är lite klassiker men jag har inga problem med att modifiera sådana om det kan förbättra återgivningen.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-10 10:33

Bild

I mina drömmar så skulle dom fungera perfekt nu. :) :( Men ser fram emot när dom är helt färdiga och inspelade.

RogerGustavsson skrev:Diskanterna är nog rätt mycket känsligare än originalen. Som du säger måste delningsfiltret ändras. Mina favoritterminaler är dessa:

[ Bild ]

Inte så många materialövergångar och bara att borra ett hål med rätt diameter och slå in med hammare.

Vart hittar man dessa?

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-10 10:36

Väldigt behagliga i mellan registret. :lol:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-10 10:38

Gratulerar till envisheten som låter dig hållas :-)
När du är klar och inspelad kommer du att ha nåt som de flesta saknar.
Klassiskt välljud
Jag är en smula avis på dig som tycks ha utrymme att ställa upp sådana på, för det har inte jag.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-10 11:00

RobotKeso skrev:Vart hittar man dessa?

Elfa; https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... tact/shops
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-10 11:01

paa skrev:
RobotKeso skrev:Vart hittar man dessa?

Elfa; https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... tact/shops

Tackar

Bild dom väger mer än mina Sony. :) Brukar ta tyngd som ett bra tecken när jag kollar efter högtalare.

Hör nu att den fungerande diskanten är defekt, kommer missljud ur den ibland. Men det är lite skitsamma när man ska skaffa 6 nya.

Vad är bra inslpelningsmusik? Basig?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-10 11:19

Elbasbakgrunden sista spåret sidan 2 på ljud och hur det ska låta från hifi institutets testplatta
Men passa dig så du inte spränger basarna
Telarc's inspelning av Tjaikovski's 1812 med 24-pundiga skeppskanoner som blåser salut.
Akta högtalarna så du inte kör sönder
The race med Yello, ställer stora krav på tight bas annars låter det sladdrigt
Cant stop rocki'n med ZZ Top. Enormt bra enligt mina öron.
Finns nog hur många som helst
Håll mitt hjärta med Björn Skifs
Breakthrough med Queen

mfl. mfl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-10 12:14

rolfzetterberg skrev:Såhär i efterhand ser jag att det var nog jag som skulle ha skrivit lite tydligare.Sorry.
Det mesta om problemen med AR:s diskanter och ev ersättare finns att hitta på classicspeakerpages.net och Audiokarma.

Ok, och om man får det att fungera bra med en extra spole parallellt över diskanterna, så blir ju risken så mycket mindre att man spelar sönder diskanterna sedan, och det kan ju bli lite mindre distorsion också. Men det gäller att man inte får någon dipp i övergången pga urfasning för att det ska bli bra.

Såg just att HiFiKit har en till SEAS-diskant med 19 mm dome och bred upphängningskant:
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 0-06-22tff

Den är faktiskt billigare än den som jag länkade till först med dome helt i textil i stället för aluminium, och fungerar säkert bra den också.

Båda dessa har ju pga sin breda upphängning en resonansfrekvens som är betydligt lägre än för normala 19 mm diskanter, precis som originalet har.
Det gör att den tål lägre delning än normala 19 mm diskanter och ger en bättre spridning som är mer lika originalet än vissa ersättare som har 25 mm dome.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-14 14:14

Om jag skaffar desssa http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 0-06-22tff vad kommer behövas göras med filtret? Dom som skaffat HiVi Q1R har bytt ut 12 uf cap mot en 5 uf 250V samt satt dit 1 av dessa http://www.parts-express.com/jantzen-au ... l--255-200 någonstans i kedjan av diskanterna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-14 18:54

Den lilla spolen sitter förmodligen i serie med diskanten för att ta ner en höjning i dess övre register. Hur ett filter till Seas-diskanten ska se ut kräver mätande. Dels ska filtret integrera med mellanregistren och dels ska det ge en rimlig impedans.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2015-10-14 23:19

Spolen ska sitta tvärsöver diskanterna för att kortsluta lägre frekvenser.Precis som i ett vanligt -12dB filter.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-15 00:04

rolfzetterberg skrev:Spolen ska sitta tvärsöver diskanterna för att kortsluta lägre frekvenser.Precis som i ett vanligt -12dB filter.

Det verkar inte troligt, med den väldigt låga induktansen? Har du någon länk till en sådan rekommendation?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-15 06:03

Det är nog som paa skriver, en så liten induktans ger inte mycket nytta parallellt med diskanten.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-15 08:59

RogerGustavsson skrev:Det är nog som paa skriver, en så liten induktans ger inte mycket nytta parallellt med diskanten.

Nej inte mycket nytta, men däremot skada; den kortsluter ju i princip allt efter kondensatorn.
Det enda vettiga den kan göra är att sitta i serie och ta ner en resonanstopp väldigt högt upp.
Men det är ju helt elementberoende, och dessa två SEAS-diskanter vi diskuterat har sina resonanstoppar så mycket högre än en 25 mm diskant, så det är ren överkurs med en sådan spole.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-15 09:15

Den här kan nog vara till nytta för byte av diskant till högtalaren.
http://www.ebay.com/itm/ACOUSTIC-RESEAR ... 1014899144
Man kan kontakta säljaren för exakt info vad som behövs och kanske omvandla till mer lokala förhållanden.
Annars den här för direkt kontakt med AR i England
http://www.acoustic-research.com/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-15 10:40

Perfector skrev:Den här kan nog vara till nytta för byte av diskant till högtalaren.

Den har redan länkats till och jag tror inte trådskaparen är villig att lägga ut 4000kr+tull+moms. Dessutom ser det ut som en senare utgåva än de som användes i LST/2.

Perfector skrev:Man kan kontakta säljaren för exakt info vad som behövs och kanske omvandla till mer lokala förhållanden.

Tror inte de håller på med 40 år gamla modeller. AR har varit med om ett antal ägarbyten sedan dess och nu är det tydligen Hong Kong-baserat. Återkopplingen till de element som gjordes i USA och Mexico tror jag är obefintlig.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2015-10-15 10:43

Jag tror att det var RoyC på classicspeakerpages som var den som lanserade iden med en spole.

http://www.classicspeakerpages.net/IP.B ... topic=8142
http://www.classicspeakerpages.net/IP.B ... topic=7741

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-15 10:43

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Den här kan nog vara till nytta för byte av diskant till högtalaren.

Den har redan länkats till och jag tror inte trådskaparen är villig att lägga ut 4000kr+tull+moms. Dessutom ser det ut som en senare utgåva än de som användes i LST/2.

Perfector skrev:Man kan kontakta säljaren för exakt info vad som behövs och kanske omvandla till mer lokala förhållanden.

Tror inte de håller på med 40 år gamla modeller. AR har varit med om ett antal ägarbyten sedan dess och nu är det tydligen Hong Kong-baserat. Återkopplingen till de element som gjordes i USA och Mexico tror jag är obefintlig.

Delvis rätt i båda fallen, men den första var för att kunna kontakta säljaren och få uppslag på filterkomponenter och den andra för att man kan inte veta om dom håller info eller reservdelar till hans högtalare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-15 10:55

Men det är tydligt att den största marknaden, USA, sedan åratal har varit tömd på gamla restlager. Det räcker att kolla på de amerikanska forum som behandlar dessa klassiker. De som säljs som nya är ofta från 90-talsserierna som dessa (helt annan finish på dem), de som gjordes av Ken Kantor (tidigare NHT):

Bild

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-15 11:08

rolfzetterberg skrev:Jag tror att det var RoyC på classicspeakerpages som var den som lanserade iden med en spole.

http://www.classicspeakerpages.net/IP.B ... topic=8142
http://www.classicspeakerpages.net/IP.B ... topic=7741

Så här ser alltså det föreslagna ändringen med spolen ut:

Bild

Den bilden säger mig bara att man ska inte bry sig om vad han påstår om filterkonstruktion överhuvudtaget.
Han tror tydligen att en liten spole har liten inverkan, fast den i detta fallet i stället får en enorm påverkan.
Spolen kommer ju att skära bort hela diskantens nedre frekvensområde, så den får en kraftigt stigande frekvensgång.
Om man vill att spolen bara ska skära bort från delningsfrekvensen och neråt så ska den vara mycket större.
"Sound fantastic" kan ju betyda så många olika saker, som vi förstås vet.
Konstigt att ingen i tråden på classicspeakerpages reagerat på den lilla spolen och dess placering i filtermodden.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-15 12:44

Här har någon gjort lite mätningar på Hi-Vi Q1R-diskanten och tydligen skiljer den sig från AR's egna en hel del, främst när det gäller spridningen: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... CWRgQfYT2g

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-15 13:18

I den mätningen hade man en spole på 0.15 mH i stället för 0.05 mH, men man ser att även den tre gånger större spolen gör att registret över 10 kHz sticker upp mer i förhållande till det lägre registret. Vill man ha jämnare frekvensgång även under 10kHz så behöver spolen vara ännu större. En spole kan nog vara bra för effekttåligheten främst, men då ska den ju dimensioneras riktigt.
Men sedan drar dom ju dessutom slutsatsen att 25 mm HiVi-diskanten egentligen inte alls är lämplig som ersättare för 19 mm originaldiskanten.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-15 13:37

Nej, det känns helt fel att sätta en 25 mm diskant tillsammans med ett mellanregister på 38 mm!

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-15 16:05

Ska köra då seas som PAA länkade till, bra pris samt bra spridning, men får vänta lite så man har råd. Köpte ett par sonab od11 för 100kr som jag tänkt sälja för att finansiera dessa högtalare. Har lite annat som ska säljas.

Att köpa från usa är uteslutet då frakt samt tull blir ej billigt. Såg ett par AR högtalare på loppis i helgen ar2x tror jag det var. Synd att dom inte har 3 diskanter i varje låda....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-17 00:49

http://www.blocket.se/osby/Acoustic_Res ... ?ca=11&w=3

Finns på blocket och verkar ha hela diskanter i båda lådorna

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2015-10-17 08:34

RobotKeso skrev:Ska köra då seas som PAA länkade till, bra pris samt bra spridning, men får vänta lite så man har råd. Köpte ett par sonab od11 för 100kr som jag tänkt sälja för att finansiera dessa högtalare. Har lite annat som ska säljas.

Sälja OD11 o spara AR-LST2 (utan orginaldiskanter)? Skott i foten? Men jag kanske har fel :roll:

/K

Edit: lade till "utan orginaldiskanter"

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-10-17 09:08

Renobo skrev:
RobotKeso skrev:Ska köra då seas som PAA länkade till, bra pris samt bra spridning, men får vänta lite så man har råd. Köpte ett par sonab od11 för 100kr som jag tänkt sälja för att finansiera dessa högtalare. Har lite annat som ska säljas.

Sälja OD11 o spara AR-LST2 (utan orginaldiskanter)? Skott i foten? Men jag kanske har fel :roll:

/K

Edit: lade till "utan orginaldiskanter"

Det är upp till var och en. Själv så vet jag att jag ej kommer använda dom så det är ingen idé att spara på dom.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-10-17 09:36

Perfector skrev:http://www.blocket.se/osby/Acoustic_Research_AR_2ax_62770769.htm?ca=11&w=3

Gäller att kolla diskanterna. De kan vara sönder utan att många märker det efter mellanregistret spelar ända upp mot 12-13 kHz. (fortfarande osäkert om det sitter samma diskanter i 2ax som LST/2, basen är samma).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-10-17 09:43

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:http://www.blocket.se/osby/Acoustic_Research_AR_2ax_62770769.htm?ca=11&w=3

Gäller att kolla diskanterna. De kan vara sönder utan att många märker det efter mellanregistret spelar ända upp mot 12-13 kHz. (fortfarande osäkert om det sitter samma diskanter i 2ax som LST/2, basen är samma).

Reservdelslåda då ;-)
Men naturligtvis ska man kolla med säljaren om diskanterna är hela.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-12 11:18

Hur har det gått, nu nästan 2 månader sedan sista inlägget i tråden?

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-12-17 11:38

Heh :oops: :oops: det ligger på is just nu. Kändes lite överväldigande med massa högtalare så ska sälja bort en massa saker först. Dom är inslagna i bubbelplast och i en kartong för tillfället.

Funderar på att köpa original saker från USA. Ska ändå dit i sommar så kan be folk skicka diskanterna till min far så hämtar jag upp dom där helt enkelt...

Var så inne på att få igång dom på direkten men har lugnat ner mig nu (tydligen)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-17 11:39

RobotKeso skrev:Heh :oops: :oops: det ligger på is just nu. Kändes lite överväldigande med massa högtalare så ska sälja bort en massa saker först. Dom är inslagna i bubbelplast och i en kartong för tillfället.

Funderar på att köpa original saker från USA. Ska ändå dit i sommar så kan be folk skicka diskanterna till min far så hämtar jag upp dom där helt enkelt...

Var så inne på att få igång dom på direkten men har lugnat ner mig nu (tydligen)

Det är nog klokt att inte rusa iväg och köpa vad som helst.
Dessutom har du en extra julklapp när du får igång dom igen
Ser fram emot den dagsrapporten då du spelar upp dom.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-17 11:56

RobotKeso skrev:Funderar på att köpa original saker från USA. Ska ändå dit i sommar så kan be folk skicka diskanterna till min far så hämtar jag upp dom där helt enkelt...

Finns det original att köpa då? Är det begagnat från slaktade högtalare?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-27 19:55

http://www.blocket.se/helsingborg/Forst ... ?ca=11&w=3
Dom här blir billigare än att åka till usa och innehåller alla element du behöver.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-12-27 21:26

Perfector skrev:http://www.blocket.se/helsingborg/Forstarka_SanSui_AU_5500_och_hogtalare_AR_2ax_64496233.htm?ca=11&w=3
Dom här blir billigare än att åka till usa och innehåller alla element du behöver.

Hur många diskanter och mellanregister innehåller dom där då?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-27 22:00

paa skrev:
Perfector skrev:http://www.blocket.se/helsingborg/Forstarka_SanSui_AU_5500_och_hogtalare_AR_2ax_64496233.htm?ca=11&w=3

Hur många diskanter och mellanregister innehåller dom där då?

En av varje i varje låda
Bilagor
AR-2ax.jpg
AR-2ax.jpg (42.29 KiB) Visad 9046 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-12-27 22:08

Fast 2ax har väl inte rätt mellanregister? Utan att backa i tråden, vilken impedans ska diskanterna till LST-2 ha? I 2ax är det väl 8 ohm på alla elementen?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-12-27 23:27

RogerGustavsson skrev:Fast 2ax har väl inte rätt mellanregister? Utan att backa i tråden, vilken impedans ska diskanterna till LST-2 ha? I 2ax är det väl 8 ohm på alla elementen?

Aj fan, den biten glömde jag helt.
Ja då va den borta i så fall.
Tack för rättelsen.

Edit:
Det verkar vara 8 ohm och i så fall är det diskanterna han behöver.
Dom andra såg jag inget om att det skulle vara nå't fel på.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-14 16:51

Efter mycket tänkande och original eller ej så har jag ändrat mig igen. Ska köra på dessa diskanter: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 283-22tafg

Då någon tidigare påpekat att originalen var lätta att köra sönder. Orkar inte hålla på bära på diskanter när jag är där borta hos jänkarna.

Sedan vill jag använda dessa, tagit för lång tid detta.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-14 16:52

RobotKeso skrev:Efter mycket tänkande och original eller ej så har jag ändrat mig igen. Ska köra på dessa diskanter: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 283-22tafg

Då någon tidigare påpekat att originalen var lätta att köra sönder. Orkar inte hålla på bära på diskanter när jag är där borta hos jänkarna.

Sedan vill jag använda dessa, tagit för lång tid detta.

Det blir nog bra det.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-15 09:49

Beställde igår.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-15 18:10

När det kommer till delningsfiltret, jag behöver väl "bara" byta det som rör själva delningen till diskanten? I och med att låg och mellan register fungerar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-15 18:11

RobotKeso skrev:När det kommer till delningsfiltret, jag behöver väl "bara" byta det som rör själva delningen till diskanten? I och med att låg och mellan register fungerar.

Iofs, men alla komponenter är ju lika gamla så det kan bli skillnad i ljudet mellan nya och gamla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-15 18:24

RobotKeso skrev:När det kommer till delningsfiltret, jag behöver väl "bara" byta det som rör själva delningen till diskanten? I och med att låg och mellan register fungerar.

Du behöver förmodligen mäta med diskanterna på plats för att skapa en passande delning mot mellanregistren.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-16 00:12

Diskanterna lär komma denna vecka. Kanske imorgon, hifikit brukar vara snabba på skicka.

Jag kommer behöva fixa någon typ av plattor att fästa diskanterna på så dom platsar hålen i själva kabinetten.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-16 00:46

RobotKeso skrev:Diskanterna lär komma denna vecka. Kanske imorgon, hifikit brukar vara snabba på skicka.

Jag kommer behöva fixa någon typ av plattor att fästa diskanterna på så dom platsar hålen i själva kabinetten.

Tjock plasttallrik som man skär till rätt storlek och monterar diskanterna i kanske kan var en lösning.
Eventuellt med en bly/gummidämpmatta under så den inte vibrerar i plasttakt :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-16 01:18

RobotKeso skrev:Diskanterna lär komma denna vecka. Kanske imorgon, hifikit brukar vara snabba på skicka.

Det finns tunn MDF i en massa tjocklekar, någon borde vara användbar.
Med en överhandsfräs ska det gå att fräsa ut rundlar, även med försänkt kant, runt ett centrumhål, och sist fräser man ut själva hålet.
Man kan lämna tre "ekrar" runt ytterkanten så att det inte blir så liten bit att spänna fast och så att fräsen får större yta att styra över. Så skär man bara bort ekrarna till slut.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-16 22:37

Har tyvärr inte tillgång till fräs. Men får se hur dom platsar när dom kommer. Får hitta någon som har tid och hjälpa mig att fixa plattor till diskanterna.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-16 22:39

RobotKeso skrev:Har tyvärr inte tillgång till fräs. Men får se hur dom platsar när dom kommer. Får hitta någon som har tid och hjälpa mig att fixa plattor till diskanterna.

:cry:
Hoppas det inte dröjer en evighet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-16 23:11

Det finns fräsar som kostar mindre än en diskant.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-17 15:34

idag kom dom. Bild

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-17 16:00

Den där spalten/fördjupningen kan du tejpa över förutsatt att du får tätt mellan element och låda.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-17 16:27

Så jag kan göra något som detta? Bild

Förutsatt att jag täppt till hålen på diskantplattan? Skruvarna pressar åt diskanten mot skummringen och sitter hårt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-17 16:47

RobotKeso skrev:Så jag kan göra något som detta? [ Bild ]

Förutsatt att jag täppt till hålen på diskantplattan? Skruvarna pressar åt diskanten mot skummringen och sitter hårt.

Det där blir hur fint som helst.
Dessutom dämpar skumkanten studsen som diskanten får mot ytan så du får en mjukare ton i spridningen.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-18 14:31

Nu är ena delningsfiltret ute ur lådan. Hyfsat stora värden. Bild

Bild
Delningsfiltret igen.

Vad är det som kommer behövas mätas och vad kommer behövas bytas ut?

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-18 14:33

Större bild :)
Spoiler:
Visa
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-18 14:34

RobotKeso skrev:Nu är ena delningsfiltret ute ur lådan. Hyfsat stora värden. [ Bild ]

[ Bild ]
Delningsfiltret igen.

Vad är det som kommer behövas mätas och vad kommer behövas bytas ut?

Instinktivt skulle jag byta kondingarna mot nya som inte har åldrats och därmed risken att dom ändrat värde.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 14:44

Det är nog troligt att kondensatorerna har åldrats, ser ut som elektrolytkondensatorer som med tiden kan torka. I detta fall är det väl en högtalare med ca 40 år bakom sig? Diskantelementen ser ut att endast ha ett filter av första ordningen - ger klent skydd mot lägre frekvenser. Nu har du ett helt andra diskanter och då kan filtret behöva dimensioneras om.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-18 14:57

Ena kondingen ligger på 1000uf. Att få ihop det värdet kommer kosta... en enorm summa?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-18 15:08

RogerGustavsson skrev:Det är nog troligt att kondensatorerna har åldrats, ser ut som elektrolytkondensatorer som med tiden kan torka. I detta fall är det väl en högtalare med ca 40 år bakom sig? Diskantelementen ser ut att endast ha ett filter av första ordningen - ger klent skydd mot lägre frekvenser. Nu har du ett helt andra diskanter och då kan filtret behöva dimensioneras om.

Jag tycker det ser ut som en spole tvärsöver i den mittersta kopplingen efter en konding i serie, vilket skulle vara delning och branthet. dvs 12 db/oktav ?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-18 15:10

RobotKeso skrev:Ena kondingen ligger på 1000uf. Att få ihop det värdet kommer kosta... en enorm summa?

Det finns 1000uF kondingar att köpa
Elfa har bla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-18 15:19

Kanske mer lättsökt som 1 mF ...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-18 15:23

Denna tex? https://www.elfa.se/sv/kondensator-mf-3 ... p/16704853

Det är lite billigare än vad jag tänkte mig. Men någon av kondensatorerna bör väl bytas helt, alltså värdet pga nya diskanter?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-18 15:29

Nya bipolära elektrolyter till värden över 15 uF skulle jag välja, och plastkondingar för de mindre. Men jag skulle bytt alla. Spolarna däremot behöver inte bytas, om man inte ska konstruera om filtret. Hur var det, jänkarna som hade monterat ersättningsdiskanter, hade dom inte kompletterat med en spole efter diskantkonsingen mot jord? Prova samma som dom i så fall. Vad är det för värde på den befintliga diskantkondingen?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 18:38

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är nog troligt att kondensatorerna har åldrats, ser ut som elektrolytkondensatorer som med tiden kan torka. I detta fall är det väl en högtalare med ca 40 år bakom sig? Diskantelementen ser ut att endast ha ett filter av första ordningen - ger klent skydd mot lägre frekvenser. Nu har du ett helt andra diskanter och då kan filtret behöva dimensioneras om.

Jag tycker det ser ut som en spole tvärsöver i den mittersta kopplingen efter en konding i serie, vilket skulle vara delning och branthet. dvs 12 db/oktav ?

C2 sitter i serie med diskanterna (längst upp i schemat), 6 dB/oktav nedåt.

C3 och L1 ger delningen för mellanregistren, 6 dB/oktav nedåt/uppåt.

L2 och C4 skär bort högre frekvenser från baselementet med 12 dB/oktav.

Vad C1 och R gör nere till vänster vet jag inte.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-18 19:52

Amerikanarna satte en spole i serie med diskanterna och bytte 12 uf kondingen mot en 5 uf. Men kondensatorn jag länkade till, vilken typ är det? Bipolär? Plast? Står inget på hemsidan.

Såg nu att det är Aluminiumelektrolytkondensator

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-18 21:12

En spole i serie dämpar högfrekvens. Är det översta registret för betonat i den valda diskanten? Ett minskat värde på seriekondensatorn. är det för att anpassning till mellanregistret<?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-18 22:01

Jag skulle vilja föreslå att du kopplar in diskanterna som det är utan moddningar och lyssnar på ljudet innan du börjar härja med filtret. Då kan du få en uppfattning om hur det låter och om något "sticker ut" ljudmässigt och gå vidare därifrån.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-19 13:34

Har nu provspelat en högtalare med alla diskanter ikopplade. Det låter faktiskt bra. Det lät illa först men efter en kort stund försvann missljudet från diamanterna. Diskanten är inte så framträdande enligt mig, lite svårt att avgöra då mellan registret går så högt.

Dom måste även spelas in, har inte gjort det ännu. Tänkte om man skulle kunna täppa igen hålen på diamanterna med limpistol? Det lär väl funka?

Såhär ser faneret ut Bild

Slipade ner det och tog bort alla ytliga repor sedan massa lager teakolja och tillslut klarlack.

Bild

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-19 13:36

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-19 13:37

RobotKeso skrev:Har nu provspelat en högtalare med alla diskanter ikopplade. Det låter faktiskt bra. Det lät illa först men efter en kort stund försvann missljudet från diamanterna. Diskanten är inte så framträdande enligt mig, lite svårt att avgöra då mellan registret går så högt.

Dom måste även spelas in, har inte gjort det ännu. Tänkte om man skulle kunna täppa igen hålen på diamanterna med limpistol? Det lär väl funka?

Såhär ser faneret ut [ Bild ]

Slipade ner det och tog bort alla ytliga repor sedan massa lager teakolja och tillslut klarlack.

[ Bild ]

Jag blir alltid lika glad att se när någon har gjort ett vackert arbete.
Om klangen är njutbar så tycker jag att du låter filtrena vara och bara njuter musik på dom.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-19 17:18

Har nu monterat ihop dom igen. Använde tätfog som jag satte runt hålet där diskanterna så man trycker in dom som en kork, fogen täcker även skruvhålen på diskanten.

Ska spela in dom och sedan avgöra. Basen är inte alls inspelad.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-24 16:27

Nu efter lite lyssnande samt dom ej står på ett par andra högtalare så har basen börjat låta bra. (Bra tryck i dessa gamla högtalare) Men jag tycker nog att diskanten är lite påträngande, ändras diskanterna efter inspelning?

Tror nog Att dessa är dom trögaste (att driva) högtalarna jag ägt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-24 17:12

Ja, det kan vara rätt bra drag i de högtalarna. Samma bas satt i mina första riktiga hifi-högtalare, 2ax. Trögdrivna? Nja, inte direkt men möjligen trögare än många av dagens mera "designade" högtalare från lågprisbutiker.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-24 17:41

RobotKeso skrev:Nu efter lite lyssnande samt dom ej står på ett par andra högtalare så har basen börjat låta bra. (Bra tryck i dessa gamla högtalare) Men jag tycker nog att diskanten är lite påträngande, ändras diskanterna efter inspelning?

Tror nog Att dessa är dom trögaste (att driva) högtalarna jag ägt.

Dämpa diskanterna om dom skriker åt dig.
Bifogar listan med dämpningar så du får rätt slutlast.
Bilagor
dämplista.jpg
dämplista.jpg (63.62 KiB) Visad 9056 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-24 18:03

Nu är det ju tre diskanter på 6 ohm, parallellkopplade till ca två ohm tillsammans, så man får väl halvera resistansvärdena från 4-ohmstabellen så får man en 2-ohmstabell. Välj minst 5 W motstånd, eller ännu hellre 10W. Det är ju inte så dyra grejor så man kan ju prova köpa motstånd för 1, 2 och 3 dB dämpning till att börja med.
Men det finns ju en tonkontrollsomkopplare på högtalaren som växlar anslutningarna till ingångstransformatorn. Den ska i alla fall inte stå på High Range Crisp när diskanten är lite för kraftig. Prova de olika lägena på den först.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-24 18:06

paa skrev:Nu är det ju tre diskanter på 6 ohm, parallellkopplade till ca två ohm tillsammans, så man får väl halvera resistansvärdena från 4-ohmstabellen så får man en 2-ohmstabell. Välj minst 5 W motstånd, eller ännu hellre 10W. Det är ju inte så dyra grejor så man kan ju prova köpa motstånd för 1, 2 och 3 dB dämpning till att börja med.
Men det finns ju en tonkontrollsomkopplare på högtalaren som växlar anslutningarna till ingångstransformatorn. Den ska i alla fall inte stå på High Range Crisp när diskanten är lite för kraftig. Prova de olika lägena på den först.

Tanken var mest att kolla den totala impedansen i en diskantgrupp och sedan dämpa.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-24 18:08

Jo, men det blir säkert bra till slut.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-03-25 08:17

En fråga från en amatör: Varför lägger man motstånd både i serie och parallellt? Är det för att kunna bygga upp exakt det värde, med hjälp av motståndens standardvärde, som man är ute efter? Eller finns det något annat "tekniskt" skäl till det?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-25 08:27

STDI skrev:En fråga från en amatör: Varför lägger man motstånd både i serie och parallellt? Är det för att kunna bygga upp exakt det värde, med hjälp av motståndens standardvärde, som man är ute efter? Eller finns det något annat "tekniskt" skäl till det?

Troligen för att bli mindre beroende av högtalarens impedanskurva i detta fall. Med en rent resistiv last hade det räckt fint med bara en serieresistans.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-25 10:42

STDI skrev:En fråga från en amatör: Varför lägger man motstånd både i serie och parallellt? Är det för att kunna bygga upp exakt det värde, med hjälp av motståndens standardvärde, som man är ute efter? Eller finns det något annat "tekniskt" skäl till det?

För att få rätt slutimpedans som annars skulle kunna påverka filterfunktionen negativt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-26 17:01

PerStromgren skrev:

Troligen för att bli mindre beroende av högtalarens impedanskurva i detta fall. Med en rent resistiv last hade det räckt fint med bara en serieresistans.

Nu beror det på var man sätter motstånden. Om man sätter motstånden efter delningsfiltret vill man ofta behålla delningsfrekvensen och endast ändra nivån - då kör man med ett motstånd i serie och ett parallellt. Alternativt sätter man endast ett motstånd i serie före delningsfiltret för nivåsänkning - ger i regel en frekvensberoende sänkning, liten runt delningsfrekvensen och mera vid högre frekvenser (om det gäller högpassfiltrerat element).

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-28 14:47

Har rattat lite på lägesväljaren på högtalaren. Upplevde att läge 1 hade för hård diskant och nummer 3 lite väl dov diskant. Kör nu på läge 2 och det låter behagligt, än så länge. :)

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-30 13:12

Har köpt lite virke och ska bygga ett par simpla stativ så dom inte spelar musik för sofforna längre.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-30 14:47

RobotKeso skrev:Har köpt lite virke och ska bygga ett par simpla stativ så dom inte spelar musik för sofforna längre.

Kalasbra.
Annars såg jag ett par stativ på Blocket, men antagligen för höga och inte lika kul som att snickra själv
Vi vill se bilder på bygget :-)
Får vi det?

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-03-31 20:14

Bild

Bild

Bild

Bild

Hade inte så många före bilder. Men botten/toppen plattorna är någon typ av trädskivor som är svartmålade och har trädlister för att skydda mot dammsugaren. Stommen är massiv träd som är klädd av massa trädlister som är fastskruvade. Limmade ej då det räckte med skruv samt gillar jag att dom syns. Gick åt ca 180st skruvar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-31 20:16

Och så ber vi minst 2 böner att ingen lutar sig mot dom när dom står på så små plattor.
Annars tjusigt gjort.
Låter det bättre så jämfört med innan?

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-04-21 17:24

Vill tacka alla för hjälpen. Dom låter bra nu, dock skall jag byta ut kondingarna i delningsfiltret någongång i framtiden då livet tillåter det. (Hoppas det låter ännu bättre då)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-21 17:32

Lev väl och njut av musiken så länge den varar, tror det var Povel Ramel som sa det :-)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-04-21 19:08

RobotKeso skrev:Vill tacka alla för hjälpen. Dom låter bra nu, dock skall jag byta ut kondingarna i delningsfiltret någongång i framtiden då livet tillåter det. (Hoppas det låter ännu bättre då)

Vad roligt att det blev bra till slut!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-07-25 12:54

Nå't nytt på AR-fronten sedan april kantro?

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-08-30 15:42

Dom står kvar på samma plats som tidigare. tycker de låter behagligt så har inte så brottom att åtgärda det gamla filtret. Har inte heller haft tid pga jobb och usa resa. Såg dock en del fina vintage prylar där, billigare än här i svergie.

Har dock funderat på att leta upp några knoppar som passar till "ljudbilds"väljaren som sitter på framsidan.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2016-11-29 21:59

Har nu kommit till rätta i nya lägenheten och är ännu mer förtjust i dom, älskar deras spridning av musiken. Dessa är här för att stanna, i alla fall i min ägo. Tycker det är fantastiskt att man kunde bygga så väljudande högtalare (i mina öron) på den tiden.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-11-29 22:18

RobotKeso skrev:Har nu kommit till rätta i nya lägenheten och är ännu mer förtjust i dom, älskar deras spridning av musiken. Dessa är här för att stanna, i alla fall i min ägo. Tycker det är fantastiskt att man kunde bygga så väljudande högtalare (i mina öron) på den tiden.

Bon apetit då :-)

Återgå till Vintage-hifi