Svempa skrev:Det är en transformator som sitter på ingången, inte en L-pad. Med transformator kan man justera nivåer och impedans utan att förlora energi.
Jo det vet jag, men så som det ser ut att Trafo'n är kopplad så borde fungtionen bli att: trafo + motstånd på ingångens gemensamma minus ger fungtionen av en L-pad på konstruktionen som helhet, kopplat enligt chemat.
Alltså, det som förstärkaren "ser" är ju en trafo som ju är en induktans med en DC resistans, denna matas seriellt på minussidan via ett motstånd parallelkopplat med en kondensator, detta motstånd och kodensator befinner sig dock seriellt i kretsen med trafo och den varierande lasten (högtalare).
Motståndet R1 10ohm borde ju ge fungtionen generell dämpning av nivån under avstämningen av kondensator C1 men även se till så att inte induktansen och DCR blir för lågt, vilket det annars borde bli med enbart en transformator parallel kopplad på förstärkarens utgångar.
Då blir det ju en L-pad fungtion med trafons induktans och DCR inträknat som parallell och R1 som seriella komponenter med högtalarna inräknade som last på lösningen som helhet
Eller tänker jag fel där ?

Dessutom är detta seriella motstånd ingående i ett shelffilter (tillsammans med C1) med tämligen hög ingreppsfrekvens, antagligen som kompensation av att Trafon i praktiken borde inverka som en parallell spole på förstärkarens utgång och därmed ett LP filter, så denna C1 borde finnas där för att kompensera detta tapp mot högre frekvenser för att se till att inte diskanten dämpas för mycket, men ett chelffilter borde dock ge att kompensationen inte blir fullständigt och avtar högre upp i frekvens, så ett tapp längre upp i frekvens känns som en följd oavsett...
men kanske högt upp nog för att AR ska tycka att det inte var något problem ellerr till och önskvärt om diskanterna har en energikurva som är ojämn uppåt och en dämpning mot högsta diskanten kan vara behövlig ?!
Nu spånar jag friskt här, men jag tycker att sådant här är kul