AR-LST2

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso

Re: AR-LST2

Inläggav RobotKeso » 2015-09-28 20:05

LST har 12" bas och väger lite mer, typ.

Är det någon som kanske vet några bra ersättningsdiskanter? Vill inte ha dom dyraste då jag måste köpa 6st. Vet ingenting om högtalarens spec.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-29 07:39

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-29 08:52

Verkar vara många som använder dessa diskanter: http://www.parts-express.com/hivi-q1r-1 ... r--297-417 och varit nöjda.
så ser delningsfiltret ut
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-29 11:39

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-29 11:53

Personligen tycker jag det blir mycket pengar för att hålla liv i dessa högtalare. Tänker då på hur mycket bra eller bättre högtalare det trots allt finns nya eller i varje fall i bruksskick för samma pengar. Köper man begagnade mellanregister, diskanter och nya skumkanter från ebay ramlar det ut en summa på $1,391.65 +tull och moms.

Om man nu inte är freak och just vill ha lite gamla klassiker!

Har ju själv erfarenhet av AR 2ax, med samma bas och diskant som i LST2. Sålde dem vidare 1980 till en äldre kollega och dennes son har sedan ärvt dem (också han kollega). Jag fick dock rycka in och kanta om baselementen och ersätta mellan- och diskantregister med annat, blev slutligen en 2-vägare... Originalelement fanns då fortfarande, 1998, men för 1000 kr/st var det inte att tänka på. Jodå de spelar fortfarande.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2015-09-29 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-29 12:05

RogerGustavsson skrev:Personligen tycker jag det blir mycket pengar för att hålla liv i dessa högtalare. Tänker då på hur mycket bra eller bättre högtalare det trots allt finns nya eller i varje fall i bruksskick för samma pengar.

Om man nu inte är freak och just vill ha lite gamla klassiker!

Har ju själv erfarenhet av AR 2ax, med samma bas och diskant som i LST2. Sålde dem vidare 1980 till en äldre kollega och dennes son har sedan ärvt dem (också han kollega). Jag fick dock rycka in och kanta om baselementen och ersätta mellan- och diskantregister med annat, blev slutligen en 2-vägare... Originalelement fanns då fortfarande, 1998, men för 1000 kr/st var det inte att tänka på. Jodå de spelar fortfarande.

En stor del av nostalgin är, precis som med gamla bilar att hitta delar och restaurera till orginalspecifikationer.
Kostnaden räknat över tid är då inte så stor som om man pang på fixar klart.
Dessutom vet jag från andra trådar att det är en högt uppskattad sysselsättning att fixa i ordning gamla fina högtalare.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-29 12:08

https://www.google.se/search?q=spare+pa ... gwow&dpr=1
Här finns flera websiter som har reservdelar till dina AR

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-29 16:34

Jag kommer köpa ersättningsdiskanter, men hålla ögonen öppna efter originaldiskanter. Vill gärna använda högtalarna. :)

Ska gå över kabinetterna samt byta terminaler. Har någon tips på hur jag ska göra med säkringarna på högtalarna? Skippa dom helt eller kan man montera dit moderna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-29 16:58

RobotKeso skrev:Jag kommer köpa ersättningsdiskanter, men hålla ögonen öppna efter originaldiskanter. Vill gärna använda högtalarna. :)

Ska gå över kabinetterna samt byta terminaler. Har någon tips på hur jag ska göra med säkringarna på högtalarna? Skippa dom helt eller kan man montera dit moderna?

Lycka till med letandet! Original är väl 35 år gamla eller ännu äldre. Är det endast diskanterna som är trasiga (utan att backa itråden...)? På vilket sätt skiljer sig de säkringarna från dagens? Säkringarna antar jag är till för att skydda de lätt överbelastade mellanregistren och diskanterna.

Perfector skrev:https://www.google.se/search?q=spare+parts+for+AR+lst2&biw=1024&bih=628&source=lnms&sa=X&ved=0CAUQ_AUoAGoVChMI8PSS3f-byAIV6PFyCh0Wgwow&dpr=1

Men det leder i princip tillbaka till de som redan länkats till. Nytt och original verkar inte finns alls. Man betalar väldigt mycket för dessa begagnade element.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-29 17:15

RogerGustavsson skrev:
RobotKeso skrev:Jag kommer köpa ersättningsdiskanter, men hålla ögonen öppna efter originaldiskanter. Vill gärna använda högtalarna. :)

Lycka till med letandet! Original är väl 35 år gamla eller ännu äldre. Är det endast diskanterna som är trasiga (utan att backa itråden...)? På vilket sätt skiljer sig de säkringarna från dagens? Säkringarna antar jag är till för att skydda de lätt överbelastade mellanregistren och diskanterna.

Perfector skrev:https://www.google.se/search?q=spare+parts+for+AR+lst2&biw=1024&bih=628&source=lnms&sa=X&ved=0CAUQ_AUoAGoVChMI8PSS3f-byAIV6PFyCh0Wgwow&dpr=1

Men det leder i princip tillbaka till de som redan länkats till. Nytt och original verkar inte finns alls. Man betalar väldigt mycket för dessa begagnade element.

Jag bara pekar på dom så får TS göra som han vill.
Det blir nog bra i slutändan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-09-29 19:21

Fast nu räcker det nog med pekandet till just de sidorna...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-29 19:23

RogerGustavsson skrev:Fast nu räcker det nog med pekandet till just de sidorna...

Jaha?
Varför skulle jag peka 2 gånger då?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-30 06:18

Av filtret att döma så är detta en ganska ineffektiv konstruktion vad gällande utnyttjande av det många elementens sammanlagda vinst i känslighet, det eldas upp i en L-pad direkt på ingången :)

Men det har nog anses vara nödvändigt för att få upp nominella impedansen från dom låga 2,6 - 2,7 ohm eller 1,3 - 1,4 ohm impedans det blir om alla ingående elementen håller 8ohm respektive 4ohm och har den respesenterade inkopplingen :)

1a ordningen till diskamterna
2a ordningen till mellanregistren
2a ordnignen till basen

Diskanternas delningsfrekvens kommer att flyttas nedåt om det blandas in diskanter med en lägre nominell impedans, så dessa nya diskanter bör vara på 8ohm nominell impedans som original antagligen har varit.
Sedan betyder inte det att det kommer att bli likadant oavsett, men det är en bra utgångspunkt antagligen.

Har du möjlighet att med en multimeter mäta resistansen över spolen på basen ? :)
Vore kul å veta vart den ligger någonstans.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2015-09-30 07:21

Det är en transformator som sitter på ingången, inte en L-pad. Med transformator kan man justera nivåer och impedans utan att förlora energi.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-30 07:54

Svempa skrev:Det är en transformator som sitter på ingången, inte en L-pad. Med transformator kan man justera nivåer och impedans utan att förlora energi.

Jo det vet jag, men så som det ser ut att Trafo'n är kopplad så borde fungtionen bli att: trafo + motstånd på ingångens gemensamma minus ger fungtionen av en L-pad på konstruktionen som helhet, kopplat enligt chemat.

Alltså, det som förstärkaren "ser" är ju en trafo som ju är en induktans med en DC resistans, denna matas seriellt på minussidan via ett motstånd parallelkopplat med en kondensator, detta motstånd och kodensator befinner sig dock seriellt i kretsen med trafo och den varierande lasten (högtalare).
Motståndet R1 10ohm borde ju ge fungtionen generell dämpning av nivån under avstämningen av kondensator C1 men även se till så att inte induktansen och DCR blir för lågt, vilket det annars borde bli med enbart en transformator parallel kopplad på förstärkarens utgångar.

Då blir det ju en L-pad fungtion med trafons induktans och DCR inträknat som parallell och R1 som seriella komponenter med högtalarna inräknade som last på lösningen som helhet :)

Eller tänker jag fel där ? :)

Dessutom är detta seriella motstånd ingående i ett shelffilter (tillsammans med C1) med tämligen hög ingreppsfrekvens, antagligen som kompensation av att Trafon i praktiken borde inverka som en parallell spole på förstärkarens utgång och därmed ett LP filter, så denna C1 borde finnas där för att kompensera detta tapp mot högre frekvenser för att se till att inte diskanten dämpas för mycket, men ett chelffilter borde dock ge att kompensationen inte blir fullständigt och avtar högre upp i frekvens, så ett tapp längre upp i frekvens känns som en följd oavsett...
men kanske högt upp nog för att AR ska tycka att det inte var något problem ellerr till och önskvärt om diskanterna har en energikurva som är ojämn uppåt och en dämpning mot högsta diskanten kan vara behövlig ?!

Nu spånar jag friskt här, men jag tycker att sådant här är kul :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-30 09:49

Hittade en sida som säljer dessa säkringarna Fnm 3-2/10 heter dom. Ska nog beställa 3st så man har.

Jag hörde av mig till hifikit om tips på element, dom rekommenderade detta: http://www.hifikit.se/hogtalarelement/h ... 2608913000

Men det är för litet för lådan. Diskanterna som dom rekommenderar på classicspeakers ligger på 6 ohms

Jag har mätte basen, men minns ej vad det stod. (Dom är hos doktorn nu så kan ej mäta)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-30 10:08

Den nominella impedansen återspeglar inte exakt den faktiskta impedans som råder vid en given frekvens, en impedans är ju till skillnad från en resistans just frekvensberoende :)
Så det kan absolut vara så att en 6ohm diskant av en viss modell kan vara mer lik original diskanterna i området vid delningen (som är det mest betydelsefulla) än en annan diskant som är märkt med 8ohm nominell impedans.

Dock så kommer kanske dämpnignen som en fungtion av last mot trafon att påverkas något, så det kan ge en något för hög/ låg nivå i något område pga det, kanske ?!
Hur fan blir det där ?! jag är inte alls säker faktiskt... :roll:

Men det känns som att med en lägre impedans = mindre spänningsberoende men mer strömstyrande, så borde det finnas chans att nivån förändras i jämfört med original i dom områden där den faktiska impedansen skiljer sig mellan utbytes och original diskanter.

Eller det borde inte vara något problem i och försig...
Effekten till elementet borde ju bli samma så länge lösningen med trafon inte har några problem att lämna den extra Ström som behövs för att vid den lägre impedansen utveckla samma effekt i högtalaren.
Vid den spänning som trafon är ämnad att lämna vid respektive inspänning.

Någon som har mer erfarenheter av trafomatning ?!
Senast redigerad av DVD-ai 2015-09-30 10:20, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-30 10:11

Jag kan rekommendera att du tittar här om det finns någon som passar dina behov
http://www.monacor.se/produkter/dome/

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-09-30 10:40

Köp inga jäkla monacorelemnt till klassiska fina högtalare. Leta efter originalersättare eller åtminstone vettiga element.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-30 10:41

Fjonkalicious skrev:Köp inga jäkla monacorelemnt till klassiska fina högtalare. Leta efter originalersättare eller åtminstone vettiga element.

Vad har du emot dom då?
Det är förbannat fina element.

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-09-30 10:52

Det blir svårt att efterlikna original ljudet eftersom jag inte har hört dom innan. :D Men är främst ute efter att det ska låta bra (förstås). Jag kollade igenom monacor sidan och hittade 2 st diskanter som fysiskt passar:
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/102780/
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/103860/
Den sista passar bäst. (DT-300) Fast tekniskt sett? Vet ej.

Fjonkalicious skrev:Köp inga jäkla monacorelemnt till klassiska fina högtalare. Leta efter originalersättare eller åtminstone vettiga element.

Skrivit om detta tidigare i tråden att jag kommer köra med ersättningselement, men försöka fixa original i framtiden, men dom som säljs just nu är för dyra.

Jag är tacksam för alla tips och svar.

Läste på nätet att folk drivit dessa högtalare med 150 watt förstärkare då dom är riktigt tröga.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-09-30 10:56

Perfector skrev:

Vad har du emot dom då?

Du är bara lite urskiljningslös i din rekomendation? Det finns flera kompetenta elementtillverkare men det är snarare så att det skiljer ganska mycket mellan olika element för en och samma tillverkare. Allt är inte bra från någon tillverkare. Det är därför man kollar upp mätningar och annat för ett element.
Hur mäter det i olika riktningar? Hur distar det? Passar det i min applikation med alla dess begräningar och krav? Vad jag förstår så är elementtillverkning lite av en konst och ibland lyckas man fantastiskt bra och ibland...mindre bra.
Vi som privatpersoner är ju dessutom hänvisade till någon slags standardelement. En högtalartillverkare mixar och matchar ju ofta delar från olika högtalarelement och gör något specifikt anpassat för sin applikation.
Som hemmapulare så är man lite hänvisad till att läsa på nätet och att försöka dra nytta av andras erfarenheter för det är för dyrt att köpa in massa olika element och mäta upp de själv.

Gången i tråarna är ungefär så här: "Hej jag behöver en snabb öppen sportbil", "Hej jag behöver något att plöja åkern med"... oavsett frågan svarar du "Köp en Volvo, det är jäkla fin bil".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-30 10:59

RobotKeso skrev:Det blir svårt att efterlikna original ljudet eftersom jag inte har hört dom innan. :D Men är främst ute efter att det ska låta bra (förstås). Jag kollade igenom monacor sidan och hittade 2 st diskanter som fysiskt passar:
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/102780/
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/103860/
Den sista passar bäst. (DT-300) Fast tekniskt sett? Vet ej.

Skrivit om detta tidigare i tråden att jag kommer köra med ersättningselement, men försöka fixa original i framtiden, men dom som säljs just nu är för dyra.

Jag är tacksam för alla tips och svar.

Läste på nätet att folk drivit dessa högtalare med 150 watt förstärkare då dom är riktigt tröga.

DT-254 är ett kalaselement med en rak kurva och ett väldigt mjukt ljud som inte tröttar örat.
Och ja, jag har ett par högtalare med den diskanten
Bilagor
DSC_0006.jpg
DSC_0006.jpg (224.15 KiB) Visad 7311 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-30 11:01

PappaBas skrev:
Perfector skrev:

Vad har du emot dom då?

Du är bara lite urskiljningslös i din rekomendation? Det finns flera kompetenta elementtillverkare men det är snarare så att det skiljer ganska mycket mellan olika element för en och samma tillverkare. Allt är inte bra från någon tillverkare. Det är därför man kollar upp mätningar och annat för ett element.
Hur mäter det i olika riktningar? Hur distar det? Passar det i min applikation med alla dess begräningar och krav? Vad jag förstår så är elementtillverkning lite av en konst och ibland lyckas man fantastiskt bra och ibland...mindre bra.
Vi som privatpersoner är ju dessutom hänvisade till någon slags standardelement. En högtalartillverkare mixar och matchar ju ofta delar från olika högtalarelement och gör något specifikt anpassat för sin applikation.
Som hemmapulare så är man lite hänvisad till att läsa på nätet och att försöka dra nytta av andras erfarenheter för det är för dyrt att köpa in massa olika element och mäta upp de själv.

Gången i tråarna är ungefär så här: "Hej jag behöver en snabb öppen sportbil", "Hej jag behöver något att plöja åkern med"... oavsett frågan svarar du "Köp en Volvo, det är jäkla fin bil".

Jag lämnar en rekommendation att titta, inte att bestämma sig och bara köpa.
Urskiljningslösheten är inte från mig utan från de som tycker allt dom inte har själva är skit.
Och det är tråkigt.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-30 11:05

Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-30 11:14

murgatroyd skrev:[ Bild ]

Insinuanta bilder tycks vara din favoritsysselsättning.
Jag trodde detta var ett forum för OLIKA ideer, inte en likriktad församling.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-30 11:19

Det är dina sk tips som är enkelriktade.....och det gäller inte bara högisar.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-30 11:22

murgatroyd skrev:Det är dina sk tips som är enkelriktade.....och det gäller inte bara högisar.

Tips lämnas för att TS ska kunna bilda sig en EGEN uppfattning, men det kanske inte är meningen med att "hjälpa" på forumet.
Jag har 25 års erfarenhet av just monacors element så jag tror att jag är bättre lämpad än du eller någon annan att bedöma kvaliteten.
Dessutom bara pekar jag och låter TS leka stigfinnare av egen kraft.
Gör du?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-09-30 11:23

Men det är ju alltid samma svar?

Som Pappabas och andra försökt antyda....i åratal.
Senast redigerad av murgatroyd 2015-09-30 11:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-09-30 11:24

murgatroyd skrev:Men det är ju alltid samma svar?

Det är samma element

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi