Moderator: Redaktörer

RogerGustavsson skrev:Personligen tycker jag det blir mycket pengar för att hålla liv i dessa högtalare. Tänker då på hur mycket bra eller bättre högtalare det trots allt finns nya eller i varje fall i bruksskick för samma pengar.
Om man nu inte är freak och just vill ha lite gamla klassiker!
Har ju själv erfarenhet av AR 2ax, med samma bas och diskant som i LST2. Sålde dem vidare 1980 till en äldre kollega och dennes son har sedan ärvt dem (också han kollega). Jag fick dock rycka in och kanta om baselementen och ersätta mellan- och diskantregister med annat, blev slutligen en 2-vägare... Originalelement fanns då fortfarande, 1998, men för 1000 kr/st var det inte att tänka på. Jodå de spelar fortfarande.
RobotKeso skrev:Jag kommer köpa ersättningsdiskanter, men hålla ögonen öppna efter originaldiskanter. Vill gärna använda högtalarna.![]()
Ska gå över kabinetterna samt byta terminaler. Har någon tips på hur jag ska göra med säkringarna på högtalarna? Skippa dom helt eller kan man montera dit moderna?
Perfector skrev:https://www.google.se/search?q=spare+parts+for+AR+lst2&biw=1024&bih=628&source=lnms&sa=X&ved=0CAUQ_AUoAGoVChMI8PSS3f-byAIV6PFyCh0Wgwow&dpr=1
Här finns flera websiter som har reservdelar till dina AR
RogerGustavsson skrev:RobotKeso skrev:Jag kommer köpa ersättningsdiskanter, men hålla ögonen öppna efter originaldiskanter. Vill gärna använda högtalarna.![]()
Ska gå över kabinetterna samt byta terminaler. Har någon tips på hur jag ska göra med säkringarna på högtalarna? Skippa dom helt eller kan man montera dit moderna?
Lycka till med letandet! Original är väl 35 år gamla eller ännu äldre. Är det endast diskanterna som är trasiga (utan att backa itråden...)? På vilket sätt skiljer sig de säkringarna från dagens? Säkringarna antar jag är till för att skydda de lätt överbelastade mellanregistren och diskanterna.Perfector skrev:https://www.google.se/search?q=spare+parts+for+AR+lst2&biw=1024&bih=628&source=lnms&sa=X&ved=0CAUQ_AUoAGoVChMI8PSS3f-byAIV6PFyCh0Wgwow&dpr=1
Här finns flera websiter som har reservdelar till dina AR
Men det leder i princip tillbaka till de som redan länkats till. Nytt och original verkar inte finns alls. Man betalar väldigt mycket för dessa begagnade element.
RogerGustavsson skrev:Fast nu räcker det nog med pekandet till just de sidorna...
Svempa skrev:Det är en transformator som sitter på ingången, inte en L-pad. Med transformator kan man justera nivåer och impedans utan att förlora energi.
Fjonkalicious skrev:Köp inga jäkla monacorelemnt till klassiska fina högtalare. Leta efter originalersättare eller åtminstone vettiga element.
Fjonkalicious skrev:Köp inga jäkla monacorelemnt till klassiska fina högtalare. Leta efter originalersättare eller åtminstone vettiga element.
Perfector skrev:Fjonkalicious skrev:Köp inga jäkla monacorelemnt till klassiska fina högtalare. Leta efter originalersättare eller åtminstone vettiga element.
Vad har du emot dom då?
Det är förbannat fina element.
RobotKeso skrev:Det blir svårt att efterlikna original ljudet eftersom jag inte har hört dom innan.Men är främst ute efter att det ska låta bra (förstås). Jag kollade igenom monacor sidan och hittade 2 st diskanter som fysiskt passar:
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/102780/
http://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/103860/
Den sista passar bäst. (DT-300) Fast tekniskt sett? Vet ej.Fjonkalicious skrev:Köp inga jäkla monacorelemnt till klassiska fina högtalare. Leta efter originalersättare eller åtminstone vettiga element.
Skrivit om detta tidigare i tråden att jag kommer köra med ersättningselement, men försöka fixa original i framtiden, men dom som säljs just nu är för dyra.
Jag är tacksam för alla tips och svar.
Läste på nätet att folk drivit dessa högtalare med 150 watt förstärkare då dom är riktigt tröga.
PappaBas skrev:Perfector skrev:Fjonkalicious skrev:Köp inga jäkla monacorelemnt till klassiska fina högtalare. Leta efter originalersättare eller åtminstone vettiga element.
Vad har du emot dom då?
Det är förbannat fina element.
Du är bara lite urskiljningslös i din rekomendation? Det finns flera kompetenta elementtillverkare men det är snarare så att det skiljer ganska mycket mellan olika element för en och samma tillverkare. Allt är inte bra från någon tillverkare. Det är därför man kollar upp mätningar och annat för ett element.
Hur mäter det i olika riktningar? Hur distar det? Passar det i min applikation med alla dess begräningar och krav? Vad jag förstår så är elementtillverkning lite av en konst och ibland lyckas man fantastiskt bra och ibland...mindre bra.
Vi som privatpersoner är ju dessutom hänvisade till någon slags standardelement. En högtalartillverkare mixar och matchar ju ofta delar från olika högtalarelement och gör något specifikt anpassat för sin applikation.
Som hemmapulare så är man lite hänvisad till att läsa på nätet och att försöka dra nytta av andras erfarenheter för det är för dyrt att köpa in massa olika element och mäta upp de själv.
Gången i tråarna är ungefär så här: "Hej jag behöver en snabb öppen sportbil", "Hej jag behöver något att plöja åkern med"... oavsett frågan svarar du "Köp en Volvo, det är jäkla fin bil".
murgatroyd skrev:[ Bild ]
murgatroyd skrev:Det är dina sk tips som är enkelriktade.....och det gäller inte bara högisar.
murgatroyd skrev:Men det är ju alltid samma svar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster