Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Jag tyckte inget lät riktigt bra på mässan. Inte änns Krell / Willson, där jag satt mycket bra placerad i rummet och det kändes som förutsätningarna i det rummet fanns för välljud. Visst kan man höra tydliga färgningar i vissa rum. Men annars låter allt rätt tråkigt, enligt mig.
paa skrev:Det här verkar vara en repris på:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 41&start=0
JML2005 skrev:paa skrev:Det här verkar vara en repris på:
Inte riktigt, men nästan.
(Basstöd intresserar inte mig, ser ju förjävliga ut!)
paa skrev:JML2005 skrev:paa skrev:Det här verkar vara en repris på:
Inte riktigt, men nästan.
(Basstöd intresserar inte mig, ser ju förjävliga ut!)
Jo, men den tråden handlade väl om piP utan basstöd!?
screen skrev:Hmm...en del tycks forfarande tro att kvalité, gällande ljud alltid är förbunden med mängden pengar man lägger på det!
Nja jag håller helt med vad Zalve och flera andra säger på hififorum.JML2005 skrev:Alexi skrev:Jag tyckte inget lät riktigt bra på mässan. Inte änns Krell / Willson, där jag satt mycket bra placerad i rummet och det kändes som förutsätningarna i det rummet fanns för välljud. Visst kan man höra tydliga färgningar i vissa rum. Men annars låter allt rätt tråkigt, enligt mig.
Oki!
Intressant att audiofilfolket på hififorum har lite andra synpunkter än faktiskt.se:s medlemmar har, angående piP.
Rätt uppställda piP vad kan de jämföras med?
Spöar de Amphion argon 2, (som jag tycker är mycket bra stativare i prisklassen)?
xeizo skrev:Utan att ha varit på Hifi-mässan sä är mina spontana reflektioner:
1. Traditionella Hifi-högtalare som är gjorda för hemmiljö har nästan alltid svårt att låta bra på mässor, rummen är för stora - för att få plats med alla lyssnare/presumtiva kunder. För att låta riktigt bra i så stora rum behövs oftast också riktigt stora högtalare ..
2. Störnivån. Man kommer från en bullrig miljö(ute/trafik mm) in i en annan bullrig miljö(röster/demomusik) - öronen är helt enkelt för stunden väldigt avtrubbade. Hemma, när det är tyst på kvällen, och med vin i glaset är det en helt annan skärpa på hörseln.
Betänk, är det nu så konstigt att alla säger "hemma hos mig låter det mycket bättre"?
IngOehman skrev:Hej alla!
Jag var inne i Veteranrummet lite kort två gången under mässan, och båda dessa gånger spelades det tämligen illaljudande vinylplattor, den ena var rent av förskräckligt illaljudande (jag tror det var en Lisa Nilsson-platta).![]()
Tror jag skall be Veteranhifi att inte ta dem till mässor fler gånger.
Vh, iö
xeizo skrev:Utan att ha varit på Hifi-mässan sä är mina spontana reflektioner:
1. Traditionella Hifi-högtalare som är gjorda för hemmiljö har nästan alltid svårt att låta bra på mässor, rummen är för stora - för att få plats med alla lyssnare/presumtiva kunder. För att låta riktigt bra i så stora rum behövs oftast också riktigt stora högtalare ..
2. Störnivån. Man kommer från en bullrig miljö(ute/trafik mm) in i en annan bullrig miljö(röster/demomusik) - öronen är helt enkelt för stunden väldigt avtrubbade. Hemma, när det är tyst på kvällen, och med vin i glaset är det en helt annan skärpa på hörseln.
Betänk, är det nu så konstigt att alla säger "hemma hos mig låter det mycket bättre"?
micke5721 skrev:Det här är väl lite halvt OT men ändå. Jag anser att mässor är till för att tillverkarna ska få visa upp sina produkter och på det sättet visa för kunderna att de finns! Varför ska man provlyssna på en HiFi-mässa, man provkör ju inte bilarna på en bilmässa
regent8 skrev:micke5721 skrev:Det här är väl lite halvt OT men ändå. Jag anser att mässor är till för att tillverkarna ska få visa upp sina produkter och på det sättet visa för kunderna att de finns! Varför ska man provlyssna på en HiFi-mässa, man provkör ju inte bilarna på en bilmässa
Håller inte med för då skulle man inte heller provsmaka på en matmässa eller dricka öl på en ölmässa.![]()
IngOehman skrev:På en hifi-mässa saknas hemmamiljön, och i synnerhet saknas en miljö som man fått några dagar för att göra rimligt fungerande.![]()
Däremot kan man provtitta högtalare på en mässa. Man kan avgöra om man gillar utseendet, man kan få en uppfatting om hur stora de
är, och man kan få svar på en massa frågor (om man har tur och stöter på en utställare som kan svara på frågor).![]()
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Tro det eller ej, det finns massor av människor som hellre vill ha "snygga" högtalare än att de låter korrekt (ie bra ).
Tror minsann du kan räkna upp ett antal sådanna fabrikat
moOd skrev:IngOehman skrev:Den kloke ignorerar mässintryck när det gäller ljudkvalitet......
Vh, iö
Sant. Och det är väl just det som inte sker i forumet som nämns i början av denna tråd, där piP kritiseras..
Mayro skrev:lite generellt..
Mässljud kan i utvisa grovt karaktärerna på ett system även om man inte kan få ut det bästa ur systemet..
är rummet välbesökt så finns ju gott om difusorer och absorbenter i rummet... Folk aggerar ju detta i dom ofta små rummen..![]()
Speciellt vintertid med alla stora klädesplagg osv.. Så man kan nog inte alltid skylla mässljud rent almänt på just "mässljud". ...
Mayro skrev:Pip kräver en herrans massa jobb med rummet..Herrans massa jämfört med många motsvarande stativare...
Jax skrev:...piP är en av de ytterst få högtalare som kommer med recept på placering/behandling. Vilka andra högtalare har det?
piP är inte unik på detta sätt mer än att piP är en av de ytterst få högtalare som kommer med recept på placering/behandling. Vilka andra högtalare har det?
Mayro skrev:Och man måste komma ihåg en sak då det gäller accustik.. Dom flesta TRIVS inte i mycket dämpade rum..
Dessutom är det väl så att dipoler är de högtalare som kräver mest omsorg vad gäller dämpning av rummet?
Mayro skrev:Att placera allt i rad i mitten utan bredd är vad jag snarare skulle kalla för att man "upplever" en "ljudsmet" i mitten enligt dina ord i så fall..
Allt ihoptryckt i mitten är inte korrekt oavsett rum o accustik..
detta har flera numera påtalat vara en "upplevelse" man har efter lyssnat på "ljudsmetsproblem" med just ljudbilden på ino audio spelande system..
Mayro skrev:du är snabb att kalla ljud som folk trivs med för "ljudsmet" rydberg...
Mayro skrev:Rydberg.. Självklart skall det inte eka som i en kyrka.. Du behandlar folk såsom dom var totalt korkade med dina exempel tyvärr.. lite accustik fattar jag nog även om du inte tror det..![]()
Sedan har jag få problem med sådant som kyrkoeko personligen.. Jag har däremot för mycket bas och mellanbas absorbering..Vilket tunnar ut mitt ljud för mycket. vilket skapar tonala fel mer än annat...
Så jag har mer omvända problem än dom flesta har här med min acustik...
Mayro skrev:... Pip kräver en herrans massa jobb med rummet..Herrans massa jämfört med många motsvarande stativare...
Att man inte bara säger detta rakt ut så slipper folk bli besvikna...
Många tror dom skall få höra ett mirakel.. och får sedemera höra en "pip"... Klart detta föranleder en hel del besvikelse då förväntningarna är så otroligt höjda innan man ser o hör ...
vore nog kanon om man mer sansade diskutionerna en anings anings angående dessa pipar .. samt även tydligt ta upp vad som krävs..
Så tror jag i alla fall..
Mayro skrev:... Om jag någonsin skall köpa mig högtalare till vårt kök så kan jag snudd garantera det kommer bli pip... Så starkt impade dom faktiskt vid lyssningen hos iö..
Mayro skrev:Ino är inte det ultimata direkt i dessa parametrar..långt ifrån faktiskt..
Att placera allt i rad i mitten utan bredd är vad jag snarare skulle kalla för att man "upplever" en "ljudsmet" i mitten enligt dina ord i så fall..
Allt ihoptryckt i mitten är inte korrekt oavsett rum o accustik..
detta har flera numera påtalat vara en "upplevelse" man har efter lyssnat på "ljudsmetsproblem" med just ljudbilden på ino audio spelande system..
Mayro skrev:...OBS.. sorry jag använder dina ord såsom beskrivande av ljudproblem med inosystemen jag hört. och andra bedömmt... Men antar du förstår ord som du själv använder så blir det troligen inte några missförstånd...
Själv brukar jag inte använda ord som "ljudsmet" så generellt svepande som du gör...
Mayro skrev:... ...men mitt inlägg från start var inte menat som startande av debatt.. Så kan man inte förstå så skit i det bara.. Jag orkar inte sitta o debatera dom ofelbara ino med fanatiker igen som inte fattar då man försöker ge nyanserade inlägg...
Så behåll era inodebatter grabbar..pallar dom inte då jag lovat vara snällare..
och helt ärligt tror jag faktiskt till o med iö ser VAD jag försökte säga med mitt inlägg tidigare innan tjafs drog igång som vanligt..
Mayro skrev:... För inlägget var menat som ett inlägg runt mässljud osv.. Hur man kan använda ÄVEN mässor i sitt totala utvärderande osv..
Men tyvärr besvarade jag rydbergs inlägg med irritation i stället för nonskalera honom enbart vilket jag borde gjort... Jaja.. Skadan är redan skedd.. Sorry... lämnar här nu så blir det avslut på denna igen så jävla korkat tråkiga inodebatt där man absolut inte kan skriva ett skit utan att få mantrat om ljudsmet o massa dravel ...
På rent skoj och bara för diskussion går du in och ljuger och tar upp en persons tid? Missförstår jag dig, Haakan?Haakan_W skrev:på hifiklubben, sveavägen ville jag lyssna på dom finare modellerna av b&w och öppnade diskussionen med säljaren med: "jag har ino pi60s* vad kan ni erbjuda i samma klass"...det visade sig att han hade pi60 själv och föredrog det framför alla modeller....så det blev inge lyssnande
*sa att jag hade pi60s även fast jag inte har ett par...ville mest ha en diskussion å se vad dom säger
EngelholmAudio skrev:På rent skoj och bara för diskussion går du in och ljuger och tar upp en persons tid? Missförstår jag dig, Haakan?Haakan_W skrev:på hifiklubben, sveavägen ville jag lyssna på dom finare modellerna av b&w och öppnade diskussionen med säljaren med: "jag har ino pi60s* vad kan ni erbjuda i samma klass"...det visade sig att han hade pi60 själv och föredrog det framför alla modeller....så det blev inge lyssnande
*sa att jag hade pi60s även fast jag inte har ett par...ville mest ha en diskussion å se vad dom säger
Rydberg skrev:MP skrev:Är Haakan_W konstruktören till dina alster ?
Nä, även om meningen kan tydas så
Bamsefar skrev:dawen skrev:Det har du nog rätt i. För dessa finns modellen i64z!
Tack för den![]()
![]()
![]()
MP skrev:Rydberg skrev:MP skrev:Är Haakan_W konstruktören till dina alster ?
Nä, även om meningen kan tydas så
Nja för att undvika ett missförstånd till, jag undrade om Haakan_W byggt lådorna till Morello
Har inte du "lilla" i16z?Bamsefar skrev:dawen skrev:Det har du nog rätt i. För dessa finns modellen i64z!
Tack för den![]()
![]()
![]()
dawen skrev:IÖ: Säg vad du vill ha för rubrik på inlägget så flyttar jag ditt inlägg till någon annan forumdel! Det har ju faktiskt rätt lite med Ino att göra
Alexi skrev:Har inte du "lilla" i16z?Bamsefar skrev:dawen skrev:Det har du nog rätt i. För dessa finns modellen i64z!
Tack för den![]()
![]()
![]()
Eller var dom inte tillräckligt "potenta"
![]()
ps. det är väll i mest bas man tävlar när det gäller penis substitut. Så alla infra ägare![]()
pps. Hoppas inte NN läser det här![]()
![]()
Som jag skrev "Missförstår jag dig, Haakan?". Jag trodde det alltså inte, men ville få klarhet varför jag frågar dig!Haakan_W skrev:EngelholmAudio skrev:På rent skoj och bara för diskussion går du in och ljuger och tar upp en persons tid? Missförstår jag dig, Haakan?Haakan_W skrev:på hifiklubben, sveavägen ville jag lyssna på dom finare modellerna av b&w och öppnade diskussionen med säljaren med: "jag har ino pi60s* vad kan ni erbjuda i samma klass"...det visade sig att han hade pi60 själv och föredrog det framför alla modeller....så det blev inge lyssnande
nej jag tar inte upp nåns tid...jag ville lyssna på 802D...får man inte göra det? ville bara se hur deras personal ställer sig till ino...
är det olagligt eller ens omoraliskt? varför sån reaktion?
Ah du din...Morello skrev: Helt riktigt. Haakan är har ju byggt mina trevägshögtalare.
Mayro skrev:Dessutom är det väl så att dipoler är de högtalare som kräver mest omsorg vad gäller dämpning av rummet?
du har en del att praktiskt lära om dipoler min vän
-- snip --
Mayro skrev:Japp ursv...
Denna gång var du på felstigen.. Som du säger så går vi alla den vägen till o från..
Jag gjorde det i frågande form om rydberg steg i går..Så inget att va ledsen för...
![]()
Mvh
Tobbe
Almen skrev:Sedan kan man ju uttrycka sig litet bättre än bara "du har en del att lära, min vän" och ett gapskratt.
Bättre att få en konkret förklaring till varför det var fel än att bli utskrattad, tycker i alla fall jag.
MP skrev:Kan man då säga att du tillber dipoler ?
Var då snäll och redogör för dipolens fördelar
Frutti skrev:Läckert vattenfall.
lasselite skrev:benign? Har aldrig råkat på det ordet. Vad betyder det?
(hitta själv)
Hmm godartad ofarlig, tydligen.
guru skrev:Hmm...ja men kanske det finns någon närfältsmätning eller liknande ?
IÖ kanske har några mätningar ?
Jag efterfrågade att få KÖPA ett par piP för att kunna göra två grejjer.Mayro skrev:Sen har ju någon (tror Ea?) efterfrågat att få låna o mäta på inogrejor .. tror mig sett detta nånstans.. Men lägger in en stor försiktig "TROR".. detta då jag inte minns riktigt .. men TROR jag sett nåt i nån tråd eller nåt nån stans tidigare.. kanske förväxlar person som talade om det som sagt...
Så Ea.. far inte i luften här om jag missminner mig nu bara..
"På mer än detaljerna"???Mayro skrev:då mindes jag inte helt helt fel på mer än detaljerna då.. phuuu...![]()
Jaha.. när får du piparna då? skall bli roligt att se dina mätningar... Du har ju en del erfarenhet ifrån bygga och mäta har man ju sett..
guru skrev:Frågan har säkert vart uppe förr men finns det några mätningar på nån av Inos alster ? Skulle vara kul och jämföra lite med sina egna byggen![]()
Mayro skrev:Sorry Ea.. läste för fort...![]()
och förstår ju självklart att du inte skulle lägga ut dina resultat heller.. Så gör ju inte seriösa tillverkare om andras produkter helt självklart..
Det finns ju sådana tillverkare som beteer sig så med relativt då skumma avsikter kanske att svartmåla andra för sin egen framgångs skull..
heder åt dig Ea.. förlåt jag tog upp detta... Jag läste fort och undervärderade nog din seriositet lite samtidigt.. Väldigt klumpigt av mig Ea..
dawen skrev:Mayro: Det är jättelätt att feltolka mätningar, jag tror att det är därför IÖ inte vill att några dylika presenteras.
Haakan_W skrev:ja mätningar vore ju kul....spela roll om dom skulle råka misstolkas? iö kan väl rätta i värsta fall....
Haakan_W skrev:mätning i rum är ganska värdelöst eftersom alla är olika och man borde kunna se hur en högtalare (mer eller mindre iaf) kommer spela i olika rum bara man har en frifältsmätning samt rumsdimensioner
Haakan_W skrev:mätning i rum är ganska värdelöst eftersom alla är olika och man borde kunna se hur en högtalare (mer eller mindre iaf) kommer spela i olika rum bara man har en frifältsmätning samt rumsdimensioner
Jag tycker att om IÖ ber om att inte några mätningar skall visas (vilket jag vill minnas att han gjort) så får man respektera det.
Användare som besöker denna kategori: niklas och 6 gäster