piP undermåliga på mässan?!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

JML2005

piP undermåliga på mässan?!

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 12:58

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-12 14:02

Märket som alla älskar att hata, mao inget nytt under solen
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-02-12 15:19

Jag tyckte inget lät riktigt bra på mässan. Inte änns Krell / Willson, där jag satt mycket bra placerad i rummet och det kändes som förutsätningarna i det rummet fanns för välljud. Visst kan man höra tydliga färgningar i vissa rum. Men annars låter allt rätt tråkigt, enligt mig.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 15:33

Alexi skrev:Jag tyckte inget lät riktigt bra på mässan. Inte änns Krell / Willson, där jag satt mycket bra placerad i rummet och det kändes som förutsätningarna i det rummet fanns för välljud. Visst kan man höra tydliga färgningar i vissa rum. Men annars låter allt rätt tråkigt, enligt mig.

Oki!

Intressant att audiofilfolket på hififorum har lite andra synpunkter än faktiskt.se:s medlemmar har, angående piP.

Rätt uppställda piP vad kan de jämföras med?
Spöar de Amphion argon 2, (som jag tycker är mycket bra stativare i prisklassen)?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-12 15:37

Det här verkar vara en repris på:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 41&start=0
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 15:49

paa skrev:Det här verkar vara en repris på:

Inte riktigt, men nästan.
(Basstöd intresserar inte mig, ser ju förjävliga ut!)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-12 16:23

Det som är det fina med basstöd, du kan lätt gömma undan dem.. :D

/J*

*Som bara var inne och vände i piP-rummet.
admin

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 16:28

Slartibartfast skrev:Det som är det fina med basstöd, du kan lätt gömma undan dem.. :D

/J*

*Som bara var inne och vände i piP-rummet.

Ok!

Nog om basstöd, finns ju redan en tråd om det.

Vilka andra stativare matchar piP med avseende på ljudet?

:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-12 16:37

JML2005 skrev:

Jo, men den tråden handlade väl om piP utan basstöd!?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-12 16:40

JML2005 skrev:Vilka andra stativare matchar piP med avseende på ljudet?

Enligt David_A så var väl Revel Ultima Gem ganska jämnbördig med piP i prestanda?

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 16:48

paa skrev:
JML2005 skrev:

Jo, men den tråden handlade väl om piP utan basstöd!?

Kanske det, när en tråd passerar 2 sidor orkar jag inte läsa den!
Vänligen skräpa inte ner denna tråd om att ämnet redan är berört mm! :evil:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-12 17:06

Jag tror Ingvar lätt skulle kunnat sätta upp piP så den spelat mycket bättre, men att han skulle få svårt att få till det så bra på en mässa, att han skulle kunna vara 100% nöjd, och kunna stå för det i alla delar. Därför gissar jag att han inte gjort nånting alls för rumsanpassningen hos Veteran.
Numera pensionär.

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 17:06

Rydberg skrev:
JML2005 skrev:Vilka andra stativare matchar piP med avseende på ljudet?

Enligt David_A så var väl Revel Ultima Gem ganska jämnbördig med piP i prestanda?

tack
:wink:

Vi lägger ner den här tråden.....
bye bye..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-12 17:16

varför skulle han annars sålt sina revel?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-12 18:03

är det kanske så att dóm bästa högtalarna är ett rum och inte högtalare?...utan att högtalarna är mer som ett högtalarelement till rummet....i så falla kan man ju få många olika högtalare att låta lika bra.
personligen så tycker jag att man ska jämföra högtalare under samma förutsättningar, dvs i samma rum utan några ändringar av akustiken i rummet...det är ju det enda sättet att höra skillnaden mellan just högtalarna.

Pip är säkert en bra högtalare under rätt förutsättningar...men det är det väl många högtalare som är. Fördelen med just Ino Audios högtalare är väl att man kan fråga konstuktören själv om vilka förutsättningar som är bäst för just Ino Audios högtalare här på forumet....
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

WuXian

Inläggav WuXian » 2006-02-12 18:20

Det insinuerande inlägget på det politiska forat inom apostrofer:

"Efter att ha gått runt på High-End 2006 igår undrar jag om det blev ngt fel med PiP. De användes av Veteran Hifi för att spela upp vinyl."

Anser han att de är/var bra innan mässsan?
Kanske uppställningen åsyftas?

Vidare:

"Intrycket jag fick var att de inte lät något speciellt.
Någon som har liknande erfarenhet?"

Hur ska olika ljud och musik låta, allihopa på något speciellt sätt/färgat?
Varför bry sig om vad andra upplever om man vill ha något eget sound?

"Är nyfiken på att skaffa dessa, men tappade någort av intresset"

Tror han att objektivitet marknadsförs?

/Subjekt och Predíkat

PS notera det brat-fina i:t

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-12 20:20

Hmm...en del tycks forfarande tro att kvalité, gällande ljud alltid är förbunden med mängden pengar man lägger på det!

I många fall är det så, men inte alltid och troligtvis förvånande sällan igentligen om man undersökte fullt ut.

Kollade priset på Revelerna som Rydberg skrev om... :lol:

God Damn...piP->go..go

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 20:51

screen skrev:Hmm...en del tycks forfarande tro att kvalité, gällande ljud alltid är förbunden med mängden pengar man lägger på det!

hmm

Blev nog lite missförstånd med min kommentar om att lägga ner tråden.
Kanske uppfattades som om att jag inte tog jämförelsen med Revel på allvar, så var icke fallet! Efter att ha läst andra trådar tyckte jag att denna blev lite onödig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-02-12 20:57

JML2005 skrev:
Alexi skrev:Jag tyckte inget lät riktigt bra på mässan. Inte änns Krell / Willson, där jag satt mycket bra placerad i rummet och det kändes som förutsätningarna i det rummet fanns för välljud. Visst kan man höra tydliga färgningar i vissa rum. Men annars låter allt rätt tråkigt, enligt mig.

Oki!

Intressant att audiofilfolket på hififorum har lite andra synpunkter än faktiskt.se:s medlemmar har, angående piP.

Rätt uppställda piP vad kan de jämföras med?
Spöar de Amphion argon 2, (som jag tycker är mycket bra stativare i prisklassen)?
Nja jag håller helt med vad Zalve och flera andra säger på hififorum.

Amphion gör väldigt vällljudande högtalare.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-12 21:36

Utan att ha varit på Hifi-mässan sä är mina spontana reflektioner:

1. Traditionella Hifi-högtalare som är gjorda för hemmiljö har nästan alltid svårt att låta bra på mässor, rummen är för stora - för att få plats med alla lyssnare/presumtiva kunder. För att låta riktigt bra i så stora rum behövs oftast också riktigt stora högtalare ..

2. Störnivån. Man kommer från en bullrig miljö(ute/trafik mm) in i en annan bullrig miljö(röster/demomusik) - öronen är helt enkelt för stunden väldigt avtrubbade. Hemma, när det är tyst på kvällen, och med vin i glaset är det en helt annan skärpa på hörseln.

Betänk, är det nu så konstigt att alla säger "hemma hos mig låter det mycket bättre"?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-12 21:51

Hej alla!

Vill bara nämna att jag inte hade något med användandet av piP på mässan att göra. Jag visste att de stod där först när jag själv såg dem på lördagen.

Jag var inne i Veteranrummet lite kort två gången under mässan, och båda dessa gånger spelades det tämligen illaljudande vinylplattor, den ena var rent av förskräckligt illaljudande (jag tror det var en Lisa Nilsson-platta). :(

Jag har ingen uppfattning om hur högtalarna presterade med andra ord, men både rummet och uppställningen såg bättre ut än förra gången. Fortfarande stod de inte mot väggen som de skall dock, och fortfarande stod de på för höga stativ. :?

Tror jag skall be Veteranhifi att inte ta dem till mässor fler gånger.

Vh, iö

- - - - -

PS. Håller med någon inläggare om att det är mycket svårt att få till en bra ljudåtergivning på mycket kort tid på en mässa, och jag skulle nog inte bli helt nöjd med vad jag själv skulle kunna åstadkomma.

Därför dömer jag inte heller något efter vad jag hört på en mässa. Jag har hört förträffliga saker prestera undermåligt, och jag har hört dåliga saker prestera förvånansvärt anständigt.

Tyckte mässans bästa ljud levererades av Wilson/Krell möjligen tillsammans med Canton. Även oräknat ljudet tycker jag att Wilson/Krell-demon var klart bäst. Trevliga presentatörer som spelar utvalt välljudande programmaterial är trevligt. Fast allra bäst tycker jag tysta mässor är. De ljud som framställs är ju i regel mera vilseledande än rättvisande.

Det kan man dock hantera genom att aldrig döma något baserat på ett dåligt mässintryck - bara ta till sig de positiva intrycken.
Senast redigerad av IngOehman 2006-02-12 21:57, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-12 21:52

xeizo skrev:Utan att ha varit på Hifi-mässan sä är mina spontana reflektioner:

1. Traditionella Hifi-högtalare som är gjorda för hemmiljö har nästan alltid svårt att låta bra på mässor, rummen är för stora - för att få plats med alla lyssnare/presumtiva kunder. För att låta riktigt bra i så stora rum behövs oftast också riktigt stora högtalare ..

2. Störnivån. Man kommer från en bullrig miljö(ute/trafik mm) in i en annan bullrig miljö(röster/demomusik) - öronen är helt enkelt för stunden väldigt avtrubbade. Hemma, när det är tyst på kvällen, och med vin i glaset är det en helt annan skärpa på hörseln.

Betänk, är det nu så konstigt att alla säger "hemma hos mig låter det mycket bättre"?

Ligger nog mycket i det du säger (skriver).
Finns det några tester av piP man kan läsa någonstans?
Alltså tester i hifitidningar eller liknande.

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-02-12 21:53

IngOehman skrev:Hej alla!

Jag var inne i Veteranrummet lite kort två gången under mässan, och båda dessa gånger spelades det tämligen illaljudande vinylplattor, den ena var rent av förskräckligt illaljudande (jag tror det var en Lisa Nilsson-platta). :(

Tror jag skall be Veteranhifi att inte ta dem till mässor fler gånger.

Vh, iö

Japp det var en Lisa Nilsson platta, dom spelade den när jag var inne där också och den lät hemskt illa. Men försökte man bortse från knastret så tyckte jag den lilla högtalren stog sej riktigt bra gämfört med MÅNGA andra på mässan, en helt klart trevlig liten burk!!

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2006-02-12 22:00

Det här är väl lite halvt OT men ändå. Jag anser att mässor är till för att tillverkarna ska få visa upp sina produkter och på det sättet visa för kunderna att de finns! Varför ska man provlyssna på en HiFi-mässa, man provkör ju inte bilarna på en bilmässa :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-12 22:04

Precis!

Vh, iö

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-12 22:58

Vilken Lisa Nilsson-platta är det som låter så illa, eller var det skicket på själva vinylen som var dåligt?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-12 23:08

Delvis skicket, men mest produktionen.

Har ingen aning om vad plattan hette. En sunkproduktion var det i varje fall.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-02-12 23:15

Skicket var bedrövligt, det knastrade och sprakade riktigt ordentligt. Det var nog "himlen runt hörnet" skivan eller en samling för det var den låten dom spelade när jag var in.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-13 08:48

xeizo skrev:Utan att ha varit på Hifi-mässan sä är mina spontana reflektioner:

Låter vettigt! Dock med reservation för vinglaset... Alkohol påverkar hörseln rejält, blir en riktig avtrubbning. Fast gott är det!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-13 10:25

Mhmm. Kanske borde de i stället ha spelat en oskadad CD-utgåva av 'Små rum', på vilken Esbjörn Svensson Trio (och på ett spår Ulf Wakenius) ackompanjerar vokalissan tjusigt. Ljudet kunde dock varit klart bättre även här, men kanske ska man inte kräva så mycket av ett album år 2001? Flera spår uppvisar dock toppfaktor om > 15 dB (spår 11 'Säg det igen' > 16 dB). Huruvida det är i produktion eller mastring ljudet skadats mest vågar jag inte säga - hur vet man det?

För inspelning och mixning står Alar Suurna och mastring Classe Persson (CRP). Björn Engelmann (som var med i paneldebatten) står minsann på tacklistan också :o - har han också mastrat, tro!? Alla momenten (inspelning, mixning och mastring) har förresten gjorts i olika studior...

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-02-13 21:18

micke5721 skrev:Det här är väl lite halvt OT men ändå. Jag anser att mässor är till för att tillverkarna ska få visa upp sina produkter och på det sättet visa för kunderna att de finns! Varför ska man provlyssna på en HiFi-mässa, man provkör ju inte bilarna på en bilmässa :wink:

Håller inte med för då skulle man inte heller provsmaka på en matmässa eller dricka öl på en ölmässa. :P

Helst bör man få lyssna i en miljö där högtalare mm hör hemma. Det är inte helt lätt att få till det för utställarna.

Ser att de var något av en brandfackla jag lagt in. De berikar den ljudbild jag har dvs de olika kommentarerna från er delaktiga.

WuXians kommentar har jag mycket litet förståelse för (men syftet kan vara förfelat).

De omdömen som fällts över Pip är överlag goda, ofta mkt goda. Det är få som sagt att de inte låter bra (undrar om ngn överhuvudtaget sagt att de inte låter bra...).

Jag blir då mkt nyfiken och får - just det, se o höra dem på mässan.
Det är inte producentens egen demo utan i detta fall Veteran HiFi som har dem som ljudförmedlare. Något måste de ju, då de så vitt j förstår inte själva tillverkar/säljer högtalare. Dessutom anar jag att de har den goda smaken att välja något som är bra dvs ngt som kan representerar de värden de står för.

Subjektivitet marknadsförs OFTA som Objektivitet.
"The best a man can get" står inte alltid för rakhyvlar utan för högtalare, förstärkare, fonogramspelare osv osv (en hel fackpress lever på detta).

Kul mässa var det och kanske allra roligast var The Blue man group - även om det inte lät "bäst".

Spåret till att få höra Pip låta som de är avsedda leder visst till Lahäll.
Om det sedan går att skapa en anapssad miljö i ens egna hem - och övriga familjen vill bo kvar - kanske är en annan femma och den diskussionen tas troligtvis också i Lahäll.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2006-02-13 22:00

När det gäller Pip får jag intrycket att dom MÅSTE låta bra överallt för att inte folk ska ta tillfället i akt och spy galla över dom. Men när det gäller andra högtalare för X-antal hundratusen så är det alltid helt i sin ordning att dom presterar dåligt under fel omständigheter. Är en högtalare dyr, så blir det liksom tabu att inte optimera placering, rum och kringutrustning till bästa möjliga förutsättningar. Synd att Pip hela tiden tycks falla utanför den ramen av någon anledning :wink:.

Det som The Man skrev är helt korrekt tycker jag. Högtalare bör jämföras sida vid sida.
Jag har gjort det med Pip, och vet vad utgången blev hemma hos mig mot avsevärt dyrare saker.
Rydberg har väl jämfört mot Mini Utopia utan att Pip fick skämmas har jag för mig.

Alltid roligt att testa olika prylar, så om någon vill släpa hit sina högtalare och jämföra så ställer jag gärna upp. Både odelat och uppdelat :P

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-14 01:11

Ett hett tips är väl att åka till utställaren som hade piP, Veteran Hifi, och be honom ställa upp piP på ett lämpligt sätt kontra de mini Utopia (om jag inte mins fel) som han har där. Kan nästan sätta pengar på att han kommer ställa dem bredvid varandra mitt på golvet -fast vad vet jag?

Om man vill testa dem seriöst finns andra vägar -lite mindre enkla tyvärr. Men de flesta som var på mässan och disskuterar oljudet piP verkar inte vilja åka till IÖ av någon anledning? De kanske bara vill ha något annat helt enkelt!

Nåja, nu har jag gjort ett inlägg om nästan inget alls.

/J
admin

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-02-14 16:14

Vem som helst har rätt att bli upprörd och tycka till. Men lägga ner den här energin på relativt billiga högtalare som piP ändå är. Däremot tycker jag att man med all rätt får bli mycket upprörd över svindyra anläggningar som presterar oljud. Hifiklubbens demo är en mkt passande sådan, var tvungen att lämna den mitt i demon efter att köat för att ens få komma in... Snopet minst sagt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-14 16:29

regent8 skrev:
micke5721 skrev:Det här är väl lite halvt OT men ändå. Jag anser att mässor är till för att tillverkarna ska få visa upp sina produkter och på det sättet visa för kunderna att de finns! Varför ska man provlyssna på en HiFi-mässa, man provkör ju inte bilarna på en bilmässa :wink:

Håller inte med för då skulle man inte heller provsmaka på en matmässa eller dricka öl på en ölmässa. :P

Vill lite försiktigt invända.

Jag tycker det handlar om att saker skall ha en för ändamålet vettig miljö.

På en bilmässa provkör man inte bilar, för mässan är inte varken en rejserbana, eller en trafikmiljö. :?
Däremot kan man provsitta bilen, för kupen (miljön där man gör provsittningen) är en miljö som finns på mässan. Och självklart man man
titta på bilen, och se om man gillar den. :P

På en hifi-mässa saknas hemmamiljön, och i synnerhet saknas en miljö som man fått några dagar för att göra rimligt fungerande. :?
Däremot kan man provtitta högtalare på en mässa. Man kan avgöra om man gillar utseendet, man kan få en uppfatting om hur stora de
är, och man kan få svar på en massa frågor (om man har tur och stöter på en utställare som kan svara på frågor). :P

På en matmässa däremot - kan man provsmaka mat utmärkt väl!!
Det beror på att miljön i vilken man provsmakar mat inte är själva mässan, utan det är munhålan(!), och den har man ju med sig på mat-
mässan, får man hoppas... :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-02-19 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2006-02-15 13:30

IngOehman skrev:På en hifi-mässa saknas hemmamiljön, och i synnerhet saknas en miljö som man fått några dagar för att göra rimligt fungerande. :?
Däremot kan man provtitta högtalare på en mässa. Man kan avgöra om man gillar utseendet, man kan få en uppfatting om hur stora de
är, och man kan få svar på en massa frågor (om man har tur och stöter på en utställare som kan svara på frågor). :P

Vh, iö

Mmm.. men, o andra sidan så är det ju själva funktionaliteten vi i slutändan är ute efter, dvs hur pass väl högtalarna låter. Att skapa vackra högtalare är inte så svårt, men det är ju inte en högtalares huvudsyfte att se vackra ut.

Bilar däremot har flera funktionsparametrar, såsom att de kan vara komfortabla, prestera bra, bensinsnåla, vara rymliga samt attraktiva utseendemässigt.. lite beroende på vad man själv är ute efter. Att bilen presterar bra kanske inte är lika vesäntligt för en person, som att ett par högtalare skall låta bra.

Nåja.. jag kanske är ute o cyklar? :wink:
Senast redigerad av moOd 2006-02-15 13:34, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-15 13:34

Tro det eller ej, det finns massor av människor som hellre vill ha "snygga" högtalare än att de låter korrekt (ie bra ).

Tror minsann du kan räkna upp ett antal sådanna fabrikat :-)

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2006-02-15 13:43

Kaffekoppen skrev:Tro det eller ej, det finns massor av människor som hellre vill ha "snygga" högtalare än att de låter korrekt (ie bra ).

Tror minsann du kan räkna upp ett antal sådanna fabrikat :-)

Absolut!

Men, just det här med att avgöra om en högtalare är nåt att ha genom att gå på en mässa, kan nog vara lite svårt / vilseledande (om man går efter dess huvudsyfte, att det skall låta bra). Och.. det går nog inte riktigt att jämföra det med en matmässa eller bilmässa.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-15 13:55

Jo, med en bilmässa! Som jag gjorde ovan (och någon annan gjorde före mig).

I båda fallen är det värdefullt med mässor för att presentera produkten ut många perspektiv, och i båda fallen är det värdelöst att på mässan försöka undersöka just det som är produktens huvudsyfte (köra/lyssna).

Det betyder inte att man inte skall intressera sig för de sistnämnda viktigaste egenskaperna, men det betyder att de bättre studeras på andra sätt än just på mässorna.

På mässorna kan man upptäcka att produkter finns (tillverkaren får en chans att säga - här är jag!) och sedan, efter mässan, kan man bilda sig en noggrannare uppfattning om just de saker som verkar intressanta. Den kloke ignorerar mässintryck när det gäller ljudkvalitet, och helst skulle nog hifi-mässor vara tysta. :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
moOd

Inläggav moOd » 2006-02-15 14:54

IngOehman skrev:Den kloke ignorerar mässintryck när det gäller ljudkvalitet......

Vh, iö

Sant. Och det är väl just det som inte sker i forumet som nämns i början av denna tråd, där piP kritiseras.. :)

Användarvisningsbild
regent8

Inläggav regent8 » 2006-02-15 23:26

moOd skrev:
IngOehman skrev:Den kloke ignorerar mässintryck när det gäller ljudkvalitet......

Vh, iö

Sant. Och det är väl just det som inte sker i forumet som nämns i början av denna tråd, där piP kritiseras.. :)

Nja nu får vi vara varsamma med sanningen. Början av tråden tar upp om något blev fel, då Pip inte lät som förväntat.

Mässan hade inte mycket som lät bra - High-End till trots :wink: .

Ja hellre kunna bekanta sig med tillverkare/återförsäljare då det inte går att prata med dessa då det dånar och väser.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 10:38

lite generellt..

Mässljud kan i utvisa grovt karaktärerna på ett system även om man inte kan få ut det bästa ur systemet..

är rummet välbesökt så finns ju gott om difusorer och absorbenter i rummet... Folk aggerar ju detta i dom ofta små rummen.. :)

Speciellt vintertid med alla stora klädesplagg osv.. Så man kan nog inte alltid skylla mässljud rent almänt på just "mässljud". ...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-19 10:39

Mayro skrev:lite generellt..

Mässljud kan i utvisa grovt karaktärerna på ett system även om man inte kan få ut det bästa ur systemet..

är rummet välbesökt så finns ju gott om difusorer och absorbenter i rummet... Folk aggerar ju detta i dom ofta små rummen.. :)

Speciellt vintertid med alla stora klädesplagg osv.. Så man kan nog inte alltid skylla mässljud rent almänt på just "mässljud". ...

Gott om ja, men ibland kan det bli för mycket av det "goda" absorbering dvs..
NN

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 11:22

jo.. Men man kan inte alltid skylla på "mässljud".. Pip kräver en herrans massa jobb med rummet..Herrans massa jämfört med många motsvarande stativare...

Samt pip är BARA en liten stativare oavsett om det är en BRA sådan i rätt uppställ..OBS RÄTT UPPSTÄLL!!!

Att man inte bara säger detta rakt ut så slipper folk bli besvikna...

Många tror dom skall få höra ett mirakel.. och får sedemera höra en "pip"... Klart detta föranleder en hel del besvikelse då förväntningarna är så otroligt höjda innan man ser o hör ...

vore nog kanon om man mer sansade diskutionerna en anings anings angående dessa pipar .. samt även tydligt ta upp vad som krävs.. Då slapp man dessa besvikna mässlyssnare troligen till stor del.. :)

Så tror jag i alla fall..

Fast.. Om jag någonsin skall köpa mig högtalare till vårt kök så kan jag snudd garantera det kommer bli pip... Så starkt impade dom faktiskt vid lyssningen hos iö..

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-19 11:53

Mayro skrev:Pip kräver en herrans massa jobb med rummet..Herrans massa jämfört med många motsvarande stativare...

Jag håller inte alls med. Enligt min åsikt kräver alla högtalare jobb med rummet, antingen placering eller akustikbehandling eller både och. piP är inte unik på detta sätt mer än att piP är en av de ytterst få högtalare som kommer med recept på placering/behandling. Vilka andra högtalare har det?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-19 12:07

Jax skrev:...piP är en av de ytterst få högtalare som kommer med recept på placering/behandling. Vilka andra högtalare har det?

Carlsson? Som dessutom kommer inkuderade med en liten del av behandlingen ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 12:19

piP är inte unik på detta sätt mer än att piP är en av de ytterst få högtalare som kommer med recept på placering/behandling. Vilka andra högtalare har det?

Mina Silverline kom med "recept" tex.. Redan gamla Infinity från slutet av 70 talet.. osv... Där är många som har "recept"..tror inos anhängar underskattar andra tillverkare ofta... :lol:

Däremot är det många burkar som ej kräver att man vidtar en massa dämpande osv för dom skall låta bra... Ino kräver man gör rumsaccustiska ingrepp enligt all info jag fått fram..och inge fel med det.. så missförstå inte här......

Och man måste komma ihåg en sak då det gäller accustik.. Dom flesta TRIVS inte i mycket dämpade rum..

Det är en mindre grupp som anser sig trivas rent personligt i sådan miljö. Varvid man omgående har ett problem vid val av ino burkar ev......

Så detta med att dämpa.. absorbera osv passar faktiskt inte alla. Långt ifrån faktiskt...

Detta är en sak man också bör ta hänsyn till vid diskutioner om ino audio högtalare o recept...

Jag personligen avskyr dödämpade rum... Om dom är lite dämpade så är det ok.. Medans så dämpade rum som iö och knoppen har känns nästan lite overkliga att vara i.. Knoppens är väl aningens trevligare att "vara i"...

Just detta att vi alla har olika "känsla" för hur vi uppfattar dämpningen rent personligt är en del av vad man bör tala om en aning också..

Vi skall ju minnas att jag tidigare efterfrågat vem som kan säga han/hon har bättre resultat än Iö o knoppen.. Ingen har sagt dom har bättre resultat än dessa två uppställ...

Därvid drar jag slutsattsen att den accustik som där finns är det som krävs.. och det är inte direkt lite dämpat för dom flestas möjlighet eller ens lust att göra i sina rum..

Detta är då en aspekt som man skall inberäkna i sina val.. och vid en mässa kan man jämföra "sämre uppställ" med sedan källarlyssningen så vet man vad som krävs inför ett ev inköp...

Så mässljud kan vara mycket information som tillskott inför ett ev val av högtalare till SINA möjligheter att ordna hemmavid..ihop med källaren o ev andra halvfixade rum osv som man lyssnar i....

Så mässorna har nog en betydelse. Men man går förhoppningsvis inte ENDAST på mässljud såvida man inte har kala rum o inte kan göra något i rummet... Då vet man ju direkt hurvida en högtalare skulle passa in hemmavid eller ej..

phu va långt det blev... :oops:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 12:59

Mayro skrev:Och man måste komma ihåg en sak då det gäller accustik.. Dom flesta TRIVS inte i mycket dämpade rum..

Klart de gör, en kort efterklangtid är ju väldigt viktigt om man ska höra alla små detaljer och inte bara en enda ljudsmet. Möjligvis kanske riktigt dåliga högtalare kan må bra av ett kass rum så att man inte hör hur dåliga de verkligen är. Alla bra högtalare vinner däremot enormt mycket på ett väldämpat rum (jämnt dämpat), det är ingen åsikt, det är fakta.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-19 13:12

Dessutom är det väl så att dipoler är de högtalare som kräver mest omsorg vad gäller dämpning av rummet?

Var du, Mayro, har fått att INOs högtalare kräver dämpning från är för mig oklart men så upplever inte jag det. I mitt fall t.ex. låter mina piP långt bättre i mitt rum, som är helt obehandlat, än någon annan högtalare gjort i något av mina rum. Att sedan INOs, precis som många andras, högtalare mår bra av ett akustiskt fördelaktigt rum är väl självklart?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 13:13

alltså poängen med att dom ska placeras i ett dämpat rum är ju att där gör dom sig bäst...såsom alla andra talare....

det betyder ju inte att dom är sämre i ett vanligt rum än andra talare

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 13:35

du är snabb att kalla ljud som folk trivs med för "ljudsmet" rydberg...

Du bör inte vara så oerhört färgad av dina egna åsikter.. Ino är inte det ultimata direkt i dessa parametrar..långt ifrån faktiskt..

Att placera allt i rad i mitten utan bredd är vad jag snarare skulle kalla för att man "upplever" en "ljudsmet" i mitten enligt dina ord i så fall..

Allt ihoptryckt i mitten är inte korrekt oavsett rum o accustik..

detta har flera numera påtalat vara en "upplevelse" man har efter lyssnat på "ljudsmetsproblem" med just ljudbilden på ino audio spelande system..

OBS.. sorry jag använder dina ord såsom beskrivande av ljudproblem med inosystemen jag hört. och andra bedömmt... Men antar du förstår ord som du själv använder så blir det troligen inte några missförstånd...

Själv brukar jag inte använda ord som "ljudsmet" så generellt svepande som du gör...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 13:36

Dessutom är det väl så att dipoler är de högtalare som kräver mest omsorg vad gäller dämpning av rummet?

du har en del att praktiskt lära om dipoler min vän :lol:

Edit.

men mitt inlägg från start var inte menat som startande av debatt.. Så kan man inte förstå så skit i det bara.. Jag orkar inte sitta o debatera dom ofelbara ino med fanatiker igen som inte fattar då man försöker ge nyanserade inlägg...

Så behåll era inodebatter grabbar..pallar dom inte då jag lovat vara snällare..

och helt ärligt tror jag faktiskt till o med iö ser VAD jag försökte säga med mitt inlägg tidigare innan tjafs drog igång som vanligt..

För inlägget var menat som ett inlägg runt mässljud osv.. Hur man kan använda ÄVEN mässor i sitt totala utvärderande osv..

Men tyvärr besvarade jag rydbergs inlägg med irritation i stället för nonskalera honom enbart vilket jag borde gjort... Jaja.. Skadan är redan skedd.. Sorry... lämnar här nu så blir det avslut på denna igen så jävla korkat tråkiga inodebatt där man absolut inte kan skriva ett skit utan att få mantrat om ljudsmet o massa dravel ...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-02-19 13:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 13:42

Mayro skrev:Att placera allt i rad i mitten utan bredd är vad jag snarare skulle kalla för att man "upplever" en "ljudsmet" i mitten enligt dina ord i så fall..

detta har flera numera påtalat vara en "upplevelse" man har efter lyssnat på "ljudsmetsproblem" med just ljudbilden på ino audio spelande system..

jag måste säga att jag upplever det inte alls så hemma i ingvars källare...

å jag ångrar verkligen att jag inte gick på mässan för att lyssna på wilson talarna som alla lovordat så mycket efteråt...

en rak fråga: fick du dina silverline talare att ljuda bättre hemma hos dig än i täby?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 14:16

"en rak fråga: fick du dina silverline talare att ljuda bättre hemma hos dig än i täby?"

Ja.. i en vecka ca ...sedan hade jag aldrig systemet spelande igen med bra grejor.. utan det haltade fram med ihopkok av lånade grejor enbart..

Men på alla parametrar förutom den tonala så är silverline bättre vare sig det gäller dynamik eller separation och ljudbild..Tonalt så anser jag källaren vara bättre än silverline förutom den korta stund dom lirade med grejor som var bättre anpassade...Men där finns ändå ett litet försprång just tonalt i källaren anser jag.. fast mina högtalare var o är långt ifrån inspelade ännu skall man komma ihåg..

Dynamikmässigt slog dom ut till o med avantgarde hornen med lätthet skall tilläggas.. så där är dom extrema kan man säga...

däremot lirade det bra med krell osv .. Men det är en annan historia det.. Som inte ens utspelades hos mig.. samt där med en högtalarkabel som mr nagref står bakom.. :lol:

Mina silverline skulle behövt mer accustikjobb nerlagt helt klart..

raka svar på rak fråga..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 14:17

Mayro skrev:du är snabb att kalla ljud som folk trivs med för "ljudsmet" rydberg...

Men Mayro, om du tänker efter en smula innan du dra på hela registret så inser du kanske att det ligger en hel del i det jag säger. Du har säkert varit i både en och annan kyrka, sjunger någon där hänger rösten kvar en lång tid efter och det låter riktigt bra tycker man. Man har alltså ofta långa efterklangtider i en kyrka. I ett normalt vardagsrum är efterklangtiden inte sällan upp mot en sekund vid vissa frekvenser, det betyder att en transient hänger kvar i rummet och det blir inte tyst förrän efter en tid. Har man då flera sådanhär transienter efter varandra i tät följd lever den föregående kvar när den andra kommer och man knappt reda ut att det verkligen är två pulser som kommer. Sänker man efterklangtiden däremot så börjar man höra att det verkligen är två händelser. Mao man får en mer detaljerad återgivning, jämför suddig och skarp skärpa på ett foto.

Man kan ju då klaga på att ambiencen försvinner totalt men den är i princip alltid inspelad. Dock bör man inte ha helt dött runt omkring i sin lyssningsloge utan man ska ju trivas att lyssna i den MEN den får ju inte var så dålig att det allt som oftast blir den berömda ljudgröten (förutom på glesa inspelningar) som man hör nästan överallt (även i mitt rum :()

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 14:21

det som är kanske lite intressant i sammanhanget är att det audionordsrum på mässan var betydligt mer dämpat i basregistret än hos iö...där är det ju mest drapperier samt en membranabsorbent vad jag sett..

men jag kan ju ha fel :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 15:26

Iö har stora subbar (4 st tror ja)som står och absorberar enligt honom själv eftersom jag påstog dom skapar slavbasar då dom ej är kortslutna..vilket ger extra djup i basen..

Jag påstår dom gör båda delarna.. Både absorberar samt skapar slavbasfunktion...

Men det är jag som säger så. Iö säger dom endast aggerar absorbenter i sammanhanget...

Under bakre soffan ligger en basfälla enligt uppgift ifrån iö vid besöket där..Soffan står på denna fälla...

Väggar har fått sig en uppstyrning.. Och så även taket då det tydligen rasat ner vid nåt tillfälle...

heltäckningsmattor.. tjocka gardiner överallt snudd på... mjuka soffor med tyg... o en herrans massa saker liggande på golver... Difusorer kanske... :?: :lol:

hmm inte vad jag kalla lite grejor gjort direkt.. Med viss försiktighet runt en del saker som glömts eller är fel uppfattat...

och dessutom så som man kan ha det i vanliga rum om man nu inte har en mycket förstående fru vill säga .. samt inga krav själv..

Jag kunde ha det så om jag nu gillat så dämpade rum.. Vilket jag inte gör .... lite är ok.. men inte som detta ..

Men där är jag en bland många som inte trivs i hårt dämpande rum...

Rydberg.. Självklart skall det inte eka som i en kyrka.. Du behandlar folk såsom dom var totalt korkade med dina exempel tyvärr.. lite accustik fattar jag nog även om du inte tror det.. 8)

Sedan har jag få problem med sådant som kyrkoeko personligen.. Jag har däremot för mycket bas och mellanbas absorbering..Vilket tunnar ut mitt ljud för mycket. vilket skapar tonala fel mer än annat...

Så jag har mer omvända problem än dom flesta har här med min acustik...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 15:28

vad rydberg menar är att man ska minimera rummets påverkan och låta ec ekon från inspelningen sköta "rumskänslan"

hur menar du med att slavbasarna skulle ge extra djup i basen? det beror ju endast på lådvolym samt vad konen väger...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 15:44

Mayro skrev:Rydberg.. Självklart skall det inte eka som i en kyrka.. Du behandlar folk såsom dom var totalt korkade med dina exempel tyvärr.. lite accustik fattar jag nog även om du inte tror det.. 8)

Sedan har jag få problem med sådant som kyrkoeko personligen.. Jag har däremot för mycket bas och mellanbas absorbering..Vilket tunnar ut mitt ljud för mycket. vilket skapar tonala fel mer än annat...

Så jag har mer omvända problem än dom flesta har här med min acustik...

Jag sa inte att det ekade som i en kyrka i ett vanligt vardagsrum, jag försökte enbart skriva ett tydligt exempel på det fenomen jag är ute efter så att du säkert skulle veta vad jag talade om. Som vanligt ska du hela tiden missförstå, du är jävligt tröttsam Tobbe!! :x

Jag sa inte heller du hade kyrkoekoproblem i ditt vardagsum eller att andra har det heller, jag sa däremot att de flesta normalt möblerade vardagsrum har för långa efterklangtider. Jag talar alltså inte om resonanser och utsläckningar utan om just efterklangtid. Du verkar trots mitt tydlig exempel inte begripa viket fenomen jag talar om, trots det så anklagar du mig för att jag skulle behandla folk som korkade. Dock efter att ha läst ditt svar kanske man borde utgå från att folk är just det tyvärr :roll:

Såhär ser det ut i mitt rum och tyvärr i många andras rum också.
Bild

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 16:06

Jag säger inte emot rydberg.. Däremot så tycker jag ord som "ljudsmet" är aldeles för kraftfulla...

Det blir ungefär som om INGA system knappt låter bra. Vilket jag motsäger mig bestämmt vara sant.. En högtalare är inte dålig bara för den är konstruerad att fungera väl i rummet ....

En del konstruktioner kan ju faktiskt vara just konstruerade att fungera i VANLIGA rum med mening..

Då blir det knappas ljudsmet direkt...

En del använder ju elektronik för att fixa just rummsproblem tex...rummskorr...

Tror dom skulle motsätta sig kraftfullt att deras system är behäftade med ljudsmet tex...

Men men.. Mitt inlägg var o är inte menat som nån slags debattskapande där jag anser mig ens behöva stå målvakt mot någon.. Utan mitt inlägg handlade om mässljud och hur man bör även kunna på mässor kunna ha med sig sådant i sina val..

och då det gäller inoburkar så är det väl rätt klarlagt att dom är konstruerade samt tänkta att användas i rum där man hårt accustikfixat så dom trivs..

skulle bli förvånad nu om man säger det inte är så.. detta har ju framgått i varenda tråd där inofolket debaterat accustik osv..

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 16:29

Problemet är ju att så fort ljudet har lämnat högtalarna kan de inte påverka det. Man kan alltså inte på ett vettigt sätt konstruera bort lång efterklang, den finns där oavsett. Har man lång efterklangtid blir det mer eller mindre ljudsmet, det gäller alla högatalare. Sen finns det ju förvisso som ger en ljudgört även i bra dämpade rum med då ligger felet hos själva högtalarna och inet i efterklangtiden, alltså ett helt annat fenomen

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-19 17:29

Mayro skrev:... Pip kräver en herrans massa jobb med rummet..Herrans massa jämfört med många motsvarande stativare...

Att man inte bara säger detta rakt ut så slipper folk bli besvikna...

Många tror dom skall få höra ett mirakel.. och får sedemera höra en "pip"... Klart detta föranleder en hel del besvikelse då förväntningarna är så otroligt höjda innan man ser o hör ...

vore nog kanon om man mer sansade diskutionerna en anings anings angående dessa pipar .. samt även tydligt ta upp vad som krävs..

Så tror jag i alla fall..

Att folk brukar bli besvikna när de hör piP är nog det absurdaste uppdiktade påhopp jag har hört på flera år...

Mayro skrev:... Om jag någonsin skall köpa mig högtalare till vårt kök så kan jag snudd garantera det kommer bli pip... Så starkt impade dom faktiskt vid lyssningen hos iö..

Om du tror att du får köpa något av mig är du mer i det blå än jag trodde.

Mayro skrev:Ino är inte det ultimata direkt i dessa parametrar..långt ifrån faktiskt..

Att placera allt i rad i mitten utan bredd är vad jag snarare skulle kalla för att man "upplever" en "ljudsmet" i mitten enligt dina ord i så fall..

Av i runda tal 5 000 ägare av Ino-högtalare känner jag bara till dig och någon eller ett par av dina polare som försöker konstruera denna myt, genom att älta påståendet om och om igen.

Du kör detta rejs med sådan intensivitet att du inte tycks kunna säga det tillräckligt många gånger. Men, det blir inte ett dugg mera sant för att mindre än 1/1000 av alla som hört dem (du och någon till) säger det tusen gånger...

De som känner högtalarna väl (ägarna) fattar inte vad du pratar om. Borde inte det få dig att inse att det är något du uppfunnit alldeles själv?
Något du hittat på (hemma, i efterhand) efter att ha hört några tiotal fonogram spelas på dem hos mig (och detta utan att du på plats ens sa ett pip om det du nu försöker nöta in som något som finns på riktigt... Hade du nämnt det skulle jag ha kunna spela så många exempel på motsatsen du hade velat).

Mayro skrev:...OBS.. sorry jag använder dina ord såsom beskrivande av ljudproblem med inosystemen jag hört. och andra bedömmt... Men antar du förstår ord som du själv använder så blir det troligen inte några missförstånd...

Själv brukar jag inte använda ord som "ljudsmet" så generellt svepande som du gör...

Jag tror nog att rydberg vet bättre vad han menar är du Mayro. Eller hur? Så är det ju. Den som säger något vet ALLTID bättre vad han eller hon menar, än en självutnämnd expertuttolkare.

Att argumentera mot någon genom att omtolka dem är inte en framkomlig väg. Ingen tror nämligen att Rydberg menar det du säger att han menar. I synnerhet inte när han själv protesterar. Det inser du väl?

Mayro skrev:... ...men mitt inlägg från start var inte menat som startande av debatt.. Så kan man inte förstå så skit i det bara.. Jag orkar inte sitta o debatera dom ofelbara ino med fanatiker igen som inte fattar då man försöker ge nyanserade inlägg...

Så behåll era inodebatter grabbar..pallar dom inte då jag lovat vara snällare..

och helt ärligt tror jag faktiskt till o med iö ser VAD jag försökte säga med mitt inlägg tidigare innan tjafs drog igång som vanligt..

Jag tror att ALLA ser vad du vill med dina inlägg Mayro. Samma sak som vanligt - och det tycks inte ha något slut. :(

Mayro skrev:... För inlägget var menat som ett inlägg runt mässljud osv.. Hur man kan använda ÄVEN mässor i sitt totala utvärderande osv..

Men tyvärr besvarade jag rydbergs inlägg med irritation i stället för nonskalera honom enbart vilket jag borde gjort... Jaja.. Skadan är redan skedd.. Sorry... lämnar här nu så blir det avslut på denna igen så jävla korkat tråkiga inodebatt där man absolut inte kan skriva ett skit utan att få mantrat om ljudsmet o massa dravel ...

När skall vendettan upphöra?

När skall du sluta sprida svavel och agera självutnämnd expert på att berätta vad jag menar och påstår??? Hur många gånger skall jag behöva be dig att sluta göra dig till talesman för mig? Det du säger om och om igen, och antyder att jag har avsett eller påstår att jag håller med om, är FEL. Du har INTE förstått mig, det blir snarare fel VARENDA GÅNG du försöker. Så kommer det troligen vara även nästa gång, och gången därefter, så sluta. Snälla. Sluta.

Jag har ALDRIG sagt att varken piP eller någon annan Ino-högtalare är mera svårplacerad än andra högtalare. Tvärtom!

Det är snarare min erfarenhet att de är lättare att placera än de flesta andra högtalare, eftersom de är konstruerade med hänyn till att rum har golv och väggar. Det är faktiskt inte alla högtlare.

Däremot har Ino-högtalarna förhoppningsvis (var och en får bedöma själv) mera att vinna på att resten av kedjan, inklusive rummet, är av högsta kvalitet jämfört med många högtalare, eftersom de själva är en länk som hindrar musiken väldigt lite.

Så ju bättre man gör omgivningen - desto tydligare kommer högtalarnas kvaliteter att märkas.

Att bra rum är bra, det gäller för alla högtalare, men ju bättre högtalarna är - desto mera märks det. :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-02-19 22:05, redigerad totalt 1 gång.

JML2005

Inläggav JML2005 » 2006-02-19 17:36

Vilken tråd jag råkade skapa! :D

Hej IÖ!

Själv har jag aldrig lyssnat på någon INO modell, ska ta mig tid att göra det torligtvis någon gång i maj/juni om tillfälle ges.

Kan bara tillägga att jag har höga förväntningar!

:D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 17:39

saken är det att alla högtalare ger inte ljudsmet ÄVEN om rummet inte är max accustikfixat..

Dom kan däremot med lite småfix låta förbaskat trevligt..husen vi bor i har ju olika accustikgrunder...

men jag gillar just dipoler då dom inte kräver som en låda.. Så därav mera min åsikt.. Den baseras inte på lådor utan det jag är mer van vid...dipoler...

Som du säkert sett så inser jag att jag måste göra en del accustikjobb med mina Silverline såsom alla måste göra med lådor mer eller mindre...har i alla fall skrivit detta tjugotals ggr runt om på forum då detta debaterats.. Mina tömms helt på värme i mitt hus... Så jag måste sätta upp inneväggar så den blir kvar.. O då dom kommer upp så kommer andra problem som ett brev på posten... Reflexer.. Då ska det difuseras o jävlas...

i silverlinemanualen står i klarspråk att högtalarna inte blir bättre än accustiken tillåter :lol: :lol: Så det stämmer väl ..antar jag..

Men men.. Då det kommer till silverline så har jag även skrivit dom är krävande i rummet då man frågat.. Dom är inga som man bara ställer in o tror dom fungerar bra direkt.. Men men.. därför markeras detta också tydligt då ämnet är uppe..

Och vid för mycket trassel så byts lådkonseptet ut mot annat helt enkelt.. så enkelt är det.. :lol:

då spelar jag horn eller dipoler efter jag lessnat på allt skit med lådhögisar.. Sedan får alla som vill trassla med allt runtom sina lådor göra detta ....

Men men.. det KAN ju bli bra också :D .. Jag har ju hittat enskilda parametrar där lådor är lätthanterligare än dipoler.. Det är utrustningsmässigt.. Dom är mer lätta att driva.. och kräver inte dubbla slutsteg som mina tidigare system.. inte lika mycket kablar osv...och man kan testa rörsteg.. intigrerat som jag har nu.. osv osv...

Jaha.. vi kommer nog inte längre här..

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-19 18:13

Mayro: Visst finns det faktorer hos högtalarna som påverkar, ja! Hur pass riktat ljudet är från högtalarna är ju viktigt, för om man spelar i princip bara mot lyssnarens öron så behöver inte efterklang vara något problem - finns det ingen klang blir det ju heller ingen efterklang :)

Men, att påstå att dipoler är något som är bra i detta hänseende, det vet jag verkligen inte om jag kan hålla med om. Då tror jag mer på högtalare som är konstruerade med flera ljudkällor i en linje, typ pelarhögtalare och liknande.

För övrigt fungerar mina piP otroligt bra trots att mitt rum inte har någon akustikbehandling alls! Storebror pi18 tog jag och en kompis med ner till HiFiKlubben här i Linköping och testade mot två B&W-stativare. pi18 var placerade på ett väldigt långt ifrån optimalt sätt, men trots detta så tyckte jag att de lät väldigt mycket bättre än de högtalare vi jämförde med. Jag uppskattar verkligen tydligheten i mellanregistret hos alla Ino Audio's högtalare - röster låter som röster gör, väldigt verklighetstroget!

Fortsättningsvis tycker jag vi försöker hålla den här debatten om huruvida piP är placeringskänsliga eller inte, och är det så att någon vill fortsätta diskutera efterklang, akustikbehandling eller någonting helt annat - starta en ny tråd :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-19 18:36

lite OT: intressant, vad tyckte "expediterna" på hifiklubben om pi18? :-)

Jag var själv och lyssnade på b&w nautlius nånting på hifiklubben i Uppsala när jag bodde där och tyckte inte de lät så märkvärdigt och ej bättre alls än mina Ino. I uppsala visste de som jobbade där i alla fall vad Ino var. :)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 18:52

på hifiklubben, sveavägen ville jag lyssna på dom finare modellerna av b&w och öppnade diskussionen med säljaren med: "jag har ino pi60s* vad kan ni erbjuda i samma klass"...det visade sig att han hade pi60 själv och föredrog det framför alla modeller....så det blev inge lyssnande :)

*sa att jag hade pi60s även fast jag inte har ett par...ville mest ha en diskussion å se vad dom säger

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-19 19:22

Typiskt dig Haakan, att gå och malla dig :wink: :P
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-19 19:34

Typiskt dig Haakan, att gå och malla dig

Vaddå, pi60s är väl norm(alt) att ha... :lol:
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 19:44

screen skrev:
Typiskt dig Haakan, att gå och malla dig

Vaddå, pi60s är väl norm(alt) att ha... :lol:

Hör på den.... :lol:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-19 19:55

Tror vi snart får höra på nån annan (igen)... :D
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-19 20:30

piP var det killar, och dess placering! :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-19 21:05

:P

Inte i den här tråden, det var en annan tråd :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-02-19 21:24

Jag tror största problemet med piP är de funkar dåligt som stakförlängare !

För vissa i alla fall...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-19 21:41

MP: Jag menade rätt!

i: Det har du nog rätt i. För dessa finns modellen i64z! 8)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-19 21:57

dawen skrev:Det har du nog rätt i. För dessa finns modellen i64z! 8)

Tack för den :cry: :cry: :cry: :cry:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 21:59

Jag förstår att du håller upp dina högtalare som du gör Iö.. Så jag skall för en gång skull INTE gå i debatt med dig..

Men detta gör jag av skälet att det på fråga om någon fått till bättre resultat än i din källare och hos Johan L inte framträtt nån som säger den har bättre resultat..

Därmed är vidare debaterande onödigt då det framstår såsom helt uppenbart att det krävs rätt mycket accustikjobb att ha dina ino audiosystem spelande på sitt bästa sätt..

Eftersom elektroniken är av typen en skolunge har råd med månadspengen att inköpa så torde det annars rasa in en hög med svaret deras lirar ännu bättre om kraven på rummen var så små som du framhärdar...det finns ju 5000 användare ju..

men men.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-19 22:14

Men snälla Tobbe - att få ett par mycket bra högtalare att spela "bra" går alltid utmärkt, om allting annat i kedjan är rimligt bra.

Att spela "på bästa sätt" är något annat, det kräver självklart att all kringutrustning, inklusive rummet, är av bästa klass. På bästa sätt betyder ju just på bästa sätt, och ingenting annat.

Det gäller alla högtalare.

Det gäller dock inte hörlurar. Gillar man inte att rummet påverkar alls, så bör man alltså använda hörlurar. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-02-20 00:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-19 22:24

Njae, hörselgången och hörlurens kapsel påverkar minst lika mycket som rummet :P

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-02-19 22:27

Nåja

Största "problemet" med piP eller andra inoprodukter är att att de avslöjar brister i systemet eller skivorna. Det gör att en del människor inte känner igen sina skivor eller ljudbilden i största allmänhet.

Att piP skulle vara känsligare än andra högtalare när det gäller placering eller rumsakustik vill jag bestämt förneka. Men vill man att de ska avslöja sin rätta potential så ska de ha bra förutsättningar. Inget konstigt med det.

Kort sagt: Den lilla piP är en alldeles makalös ljudåtergivare när det gäller riktig (=akustisk) musik. Röster, pianon, saxofoner, trumpeter och violiner återges med stor realism och dynamik. Hur den fungerar på elektrisk musik eller musik som aldrig funnits i verkligheten vet jag inte. Helt ointresant för mig. Finns nog bara ett par högtalare som möjligen är bättre och de kommer från också från Täby.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-19 22:28

Haakan_W skrev:på hifiklubben, sveavägen ville jag lyssna på dom finare modellerna av b&w och öppnade diskussionen med säljaren med: "jag har ino pi60s* vad kan ni erbjuda i samma klass"...det visade sig att han hade pi60 själv och föredrog det framför alla modeller....så det blev inge lyssnande :)

*sa att jag hade pi60s även fast jag inte har ett par...ville mest ha en diskussion å se vad dom säger
På rent skoj och bara för diskussion går du in och ljuger och tar upp en persons tid? Missförstår jag dig, Haakan?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-19 22:29

Helt riktigt. Haakan är har ju byggt mina trevägshögtalare. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-19 23:07

Är Haakan_W konstruktören till dina alster ? 8O
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 23:09

MP skrev:Är Haakan_W konstruktören till dina alster ? 8O

Nä, även om meningen kan tydas så

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 23:16

EngelholmAudio skrev:
Haakan_W skrev:på hifiklubben, sveavägen ville jag lyssna på dom finare modellerna av b&w och öppnade diskussionen med säljaren med: "jag har ino pi60s* vad kan ni erbjuda i samma klass"...det visade sig att han hade pi60 själv och föredrog det framför alla modeller....så det blev inge lyssnande :)

På rent skoj och bara för diskussion går du in och ljuger och tar upp en persons tid? Missförstår jag dig, Haakan?

nej jag tar inte upp nåns tid...jag ville lyssna på 802D...får man inte göra det? ville bara se hur deras personal ställer sig till ino...

är det olagligt eller ens omoraliskt? varför sån reaktion?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-19 23:37

Rydberg skrev:

Nja för att undvika ett missförstånd till, jag undrade om Haakan_W byggt lådorna till Morello :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-19 23:50

Bamsefar skrev:

Givetvis är i64z till för de som är ute efter ett otroligt bra ljud också, eller rättare sagt så är det väl därför man köper dem.

Har man behov av penisförlängning så köper man ju en häftig BMW, och du har väl ingen bil? :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-20 00:06

MP skrev:
Rydberg skrev:

Nja för att undvika ett missförstånd till, jag undrade om Haakan_W byggt lådorna till Morello :wink:

nej han byggde sina egna som jag senare kopierade

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-20 00:15

Appropå det där med P-förlängare...

Jag är inte så väldigt insatt i allt som finns i den vägen, men hur dyra/stora/blanka/spektakulärt designade högtalare finns det egentligen?

Som fysiker upplever man att det finns gränser för vad som är rimligt, och att det till sist inte längre är priset på materialen som används, som sätter gränsen för vad man kan åstadkomma, utan snarare hur mycekt grundkunskap som finns och hur mycket tid man har att investera i projektet.

Att gå igenom en konstruktion riktigt grundligt så att inga brister finns i konstruktionen innebär ju att kartlägga, kontemplera och finna lösningar på kombinatoriska effekter från många hundratals egenskaper. Det tar åratal, för varje enda konstruktion, om man inte har en fantastisk flax och råkar träffa rätt utan att ens funderat på vissa egenskaper (jag känner inte till några fall där sådant hänt dock). Men högtalarna blir för den sakens skull inte absurt dyra att producera.

Visst kostar det mera om man skall klara mycket stora ljudtryck med låg förvrängning, men jag har, trots extremt ineffektiva produktionsmetoder och små serier inte lyckats förstå var man skall stoppa in pengarna för att få saker sådär riktigt, riktigt dyra.

Icke desto mindre känner jag till att det finns hifi-högtalare som kostar mer än en halv miljon(!), men jag vet inte vilka det är.

Har även hört att det finns sådana som kostar väsentligt mer än så(!!), så då undrar man - var går gränsen, och vad är det egentligen som de erbjuder? Mer än image, stil, prestige och märkbar viktlättning av plånboken alltså.

Det jag hört av högtalare till fantasisummor har inte direkt imponerat, inga nämnda.

Vh, iö

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-20 00:24

IÖ: Säg vad du vill ha för rubrik på inlägget så flyttar jag ditt inlägg till någon annan forumdel! Det har ju faktiskt rätt lite med Ino att göra :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-02-20 00:36

Bamsefar skrev:

Har inte du "lilla" i16z?
Eller var dom inte tillräckligt "potenta"

ps. det är väll i mest bas man tävlar när det gäller penis substitut. Så alla infra ägare :lol:

pps. Hoppas inte NN läser det här :roll: :twisted: :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-20 00:40

dawen skrev:IÖ: Säg vad du vill ha för rubrik på inlägget så flyttar jag ditt inlägg till någon annan forumdel! Det har ju faktiskt rätt lite med Ino att göra :)

Då avblåser jag frågan istället. Vill verkligen inte starta en tråd med en sådan fråga. Frågade bara för att någon antydde att det finns fall där folk köper saker av andra skäl än hur sakerna presterar ljudåtergivningsmässigt.

Således - ignorera frågan.

Jag frågar alltså INTE längre om hur dyra högtalare det finns för hemmabruk.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-20 08:43

Alexi skrev:
Bamsefar skrev:

Har inte du "lilla" i16z?
Eller var dom inte tillräckligt "potenta"

ps. det är väll i mest bas man tävlar när det gäller penis substitut. Så alla infra ägare :lol:

pps. Hoppas inte NN läser det här :roll: :twisted: :lol:

Njaäe, nu lirar jag på iP.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-20 08:57

IÖ: Ok, jag är med på vad du menar. Inget behov av att avblåsa frågan!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-20 09:00

Jag håller inte med om att bästa mässorna är tysta. Snarare att utställarna ihop med arrangör borde lägga manken till och planera sina rum i förväg så att det mesta av nödvändiga akustiska förberedelser går att göra innan mässan. Att folk inte kan köra en bil på en bilmässa är inte riktigt jämförbart eftersom man behöver en väg för att använda bilen, medans man "bara" behöver ett rum för att använda stereon. Det finns ganska många besökare som aldrig annars skulle få chansen att lyssna på mycket av grejorna eftersom grejorna inte finns vanligtvis i särskilt många butiker. Dessutom så är ju stereoaffärer inte så jämt utspridda över Sverige heller och egentligen är dom ganska få till antalet. Däremot så får man som besökare hålla i minnet att det är svårt/omöjligt att få det riktigt bra på en mässa. Men om man försöker så går det i regel bättre än om man struntar i att göra något åt rummet.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-20 11:21

Haakan_W skrev:
EngelholmAudio skrev:

nej jag tar inte upp nåns tid...jag ville lyssna på 802D...får man inte göra det? ville bara se hur deras personal ställer sig till ino...

är det olagligt eller ens omoraliskt? varför sån reaktion?
Som jag skrev "Missförstår jag dig, Haakan?". Jag trodde det alltså inte, men ville få klarhet varför jag frågar dig! :)
Som du skriver nu är det vinklat att du primärt ville lyssna på 802D vilket ju självklart är helt OK. I inlägget "överst" spenderas 3/4 på lögnen och att du ville ha igång en diskussion. Därför undrade jag...

Men nu e jag med igen Håkan.

Morello skrev: Helt riktigt. Haakan är har ju byggt mina trevägshögtalare.
Ah du din... :lol: 8) :D
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-20 12:10

Mayro skrev:

du har en del att praktiskt lära om dipoler min vän :lol:

-- snip --

Onekligen har jag väldigt mycket att lära om dipoler precis som mycket annat. Mitt uttalande baserades på den erfarenhet jag hade och den begränsade kunskap jag har om dipoler. Min slutsats var därför självklar för mig och enkel. Kanske var den också fel. Det finns ju faktiskt utrymme för att man kan ha fel..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-20 12:50

Japp ursv...
Denna gång var du på felstigen.. Som du säger så går vi alla den vägen till o från..

Jag gjorde det i frågande form om rydberg steg i går.. :oops: Så inget att va ledsen för... :lol:

Mvh
Tobbe

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-20 13:09

Sedan kan man ju uttrycka sig litet bättre än bara "du har en del att lära, min vän" och ett gapskratt.

Bättre att få en konkret förklaring till varför det var fel än att bli utskrattad, tycker i alla fall jag.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-20 14:29

Mayro skrev:Japp ursv...
Denna gång var du på felstigen.. Som du säger så går vi alla den vägen till o från..

Jag gjorde det i frågande form om rydberg steg i går.. :oops: Så inget att va ledsen för... :lol:

Mvh
Tobbe

Hur vet du att det var jag som var på felstigen? När du utrycker dig som du gör så verkar som om du var helt säker på att du har rätt. Du har ju som det verkar i de flesta av dina inlägg fullständigt fel om piP, INOs högtalare och skriver en mängd inlägg där du är helt fel ute vad gäller dessa, om deras behov av rumsbehandling och om vad folk tycker om dem. Var är det som säger att du har rätt denna gång?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-20 14:37

Almen skrev:Sedan kan man ju uttrycka sig litet bättre än bara "du har en del att lära, min vän" och ett gapskratt.

Bättre att få en konkret förklaring till varför det var fel än att bli utskrattad, tycker i alla fall jag.

Nu har jag ju genom ett hårt liv och leverne blivit förhållandevis hårdhudad och när jag då blir tillintetgjord och förlöjligad av en teknisk auktoritet och expert inom detta område så tar jag det inte så hårt. Självklart hade jag gärna mottagit en mer utförlig förklaring.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-21 02:12

Ja ursv.
Eftersom du efter mitt inlägg visar du inte vill annat än tjafsa så..

Ja du behöver en stor portion av kunskap samt erfarenhet om hur dipoler fungerar i praktiken.....

Detta är ingen gissning från min sida.. Detta vet jag du behöver..och märk väl jag mycket mycket sällan säger att jag vet något..

Jag kan tyvärr inte den tekniskt biten i text osv som en del behärskar.... Men praktiskt så kan jag ämnet relativt bra efter över halva mitt hifiliv haft dipoler... Samt hjälpt andra med sina system där ofta dipoler just varit det som spelat..

sedan får du anse vad du vill. vara hur hårdhudad du vill osv.. I mina ögon är du enbart rent barnslig om du fortsätter denna diskution.. Därför du just har så stora brister i ditt kunnande..

Så lär dig före du ska orda med mig hur man arbetar med dipoler i praktiken..för där går du på fel gubbe min herre.. totalt fel.. :lol:

därmed har jag sagt mitt till dig i ämnet.. förstå eller skit i det.. Mig rör det inte vilket du gör..

och min otrevliga ton har du förtjänat efter dina sista inlägg min herre..

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 02:20

Kan man då säga att du tillber dipoler ?

Var då snäll och redogör för dipolens fördelar
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-21 02:51

MP skrev:Kan man då säga att du tillber dipoler ?

Var då snäll och redogör för dipolens fördelar

Ja lite kan man säga det faktiskt.. Har endast hört en enda låda bättre än fullrange dipoler och det var wilson i Sthlm..Så jag föredrar dipoler.. Audio Artistry är väl ettorna bland dipolkonstruktioner utan tvivel.. Infinity ligger bra till därefter. Men dom är ju dipoler endast ner till basen iofs..

och fördelar.. Jadu.. Först o främst så kan jag inte göra detta eftersom vi delar absolut inga referencepunkter någonstans..har tydligt inte ens i närheten av varann i våra ideal..

Varvid allt jag "redogör" skulle bli enbart tomma ord för dig i varje fall..

Så tyvärr bortkastad tid för mig att skriva likaså för dig att läsa.. Så jag bespar dig och mig denna onödiga tidsspillan.. :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 02:56

Det låter som om du inte vill dela med dig av dina stora kunskaper om dipoler ? 8)
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-21 03:04

tror du jag är nå jävla säljare kanske.. då tar du fel .. Så av vilket skäl skulle jag ens överväga att starta en diskution med dig om hurvida dipoler är bi eller bu...

har du intresse för dipoler får du väl göra som alla seriösa gör då dom har intresse för saker.. Man besöker o lyssnar själv.. Ev köper själv o lever med ett tag o lär sig osv osv..

inte fan skulle man sitta o fråga så fåniga saker som du gör ungefär som jag vore nån jävla säljare heller..

så lägg ner med ironi o spydighet är du snäll..du är enbart tröttsam och tråkig..

men den dagen du sitter med en dipolkonstruktion och inte får till det så kan jag gärna titta föbi vid tillfälle o ge dig nåt tips ev på lösning av ditt problem . tills dess kan du lägga ner

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 03:08

Mayro skrev:.. Så av vilket skäl skulle jag ens överväga att starta en diskution med dig om hurvida dipoler är bi eller bu...
Jag som trodde de var "di" 8O

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 03:12

Bild

Bild

Bild

Gissa vilken högtalare 8)
Ha ett fint liv.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-21 06:54

Mayro om MP skrev:du är enbart tröttsam och tråkig..

Då är ni två...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-21 09:17

Nu lugnar vi ner oss, och fortsätter att diskutera piP på mässan. Vill vi diskutera dipoler, Mayros påstådda kunskap om dessa eller vem som är tröttsam hit och dit - starta en ny tråd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-21 14:28

Graferna visar Audio Artistry Beethoven 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-02-21 14:58

Såg dom så roliga ut?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 18:38

ser roliga ut ?

Bild

Som trafikljus :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-02-23 16:46

Läckert vattenfall.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-23 17:22

Och :?:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-23 17:34

Frutti skrev:Läckert vattenfall.

Det där är inte vad man normalt kallar vattenfallsdiagram för högtalare, dvs kurvor över hur snabbt de olika frekvenserna klingar ut efter signal. Det är istället en 3d-graf över spridningsegenskaperna. Man kan t.ex se att nivån i basen är minst vid 90 grader, och ökar vid större vinklar (dipol bakåtstrålning) medans den minskar i diskanten. Upp till 45 grader ser det väldigt stabilt och fint ut över hela registret.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-23 17:38

Så sant! Här är däremot vattenfallsdiagrammet :)

Fig.10 shows the cumulative spectral decay plot calculated from the Beethoven's impulse response. It is superbly clean throughout the treble, but there is some hash present in the low treble, which I suspect is due to early reflections from the speaker's structure. However, as SD had nothing but praise for the Beethoven's sound, I assume this is benign.

Bild

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-23 18:58

benign? Har aldrig råkat på det ordet. Vad betyder det?

(hitta själv)
Hmm godartad ofarlig, tydligen.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-24 02:27

Har du aldrig varit på charter i benigndorm ? :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-02-24 12:13

Frågan har säkert vart uppe förr men finns det några mätningar på nån av Inos alster ? Skulle vara kul och jämföra lite med sina egna byggen :)

Mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-24 12:19

Tror det var Bamsefar som visade mätningar på pip + pX gjorda i hans rum. För att de ska gå att jämföra mätningar bör de väl vara gjorda under samma betingelser?

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-02-24 12:34

Hmm...ja men kanske det finns någon närfältsmätning eller liknande ?

IÖ kanske har några mätningar ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-24 12:54

lasselite skrev:benign? Har aldrig råkat på det ordet. Vad betyder det?

(hitta själv)
Hmm godartad ofarlig, tydligen.

Betyder i sammanhanget ofarlig/harmlös. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 14:05

guru skrev:Hmm...ja men kanske det finns någon närfältsmätning eller liknande ?

IÖ kanske har några mätningar ?

mätningar bör väl rimligen utföras utav typ opartiska såsom stereophile eller liknande om dom skall vara relevanta??

I alla fall om dom skall "jämföras" med andra "mätningar"...

Sen har ju någon (tror Ea?) efterfrågat att få låna o mäta på inogrejor .. tror mig sett detta nånstans.. Men lägger in en stor försiktig "TROR".. detta då jag inte minns riktigt .. men TROR jag sett nåt i nån tråd eller nåt nån stans tidigare.. kanske förväxlar person som talade om det som sagt...

Så Ea.. far inte i luften här om jag missminner mig nu bara.. :oops:

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-24 14:11

Mayro skrev:Sen har ju någon (tror Ea?) efterfrågat att få låna o mäta på inogrejor .. tror mig sett detta nånstans.. Men lägger in en stor försiktig "TROR".. detta då jag inte minns riktigt .. men TROR jag sett nåt i nån tråd eller nåt nån stans tidigare.. kanske förväxlar person som talade om det som sagt...

Så Ea.. far inte i luften här om jag missminner mig nu bara.. :oops:
Jag efterfrågade att få KÖPA ett par piP för att kunna göra två grejjer.
1) lyssna på (eller säger man lyssna med?)
2) mäta på (dock inte i syfte att lägga ut eller offentliggöra)

Inte skulle jag fråga efter att LÅNA nått som bara (!) kostar 4000kr. :wink: Lika bra att köpa om man är intresserad. Pengar får man ju nya varje månad. :lol:

Trevlig helg på er alla!
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 14:14

då mindes jag inte helt helt fel på mer än detaljerna då.. phuuu... :)

Jaha.. när får du piparna då? skall bli roligt att se dina mätningar... Du har ju en del erfarenhet ifrån bygga och mäta har man ju sett..

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-24 14:17

Mayro skrev:då mindes jag inte helt helt fel på mer än detaljerna då.. phuuu... :)

Jaha.. när får du piparna då? skall bli roligt att se dina mätningar... Du har ju en del erfarenhet ifrån bygga och mäta har man ju sett..
"På mer än detaljerna"??? 8O Det är ju detaljerna som gör det!

Som jag skrev ovan skulle inte ev mätningar visas upp offentligt, Tobbe. Mätningarna var mest för min egna nyfikenhets skull.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-02-24 14:18

guru skrev:Frågan har säkert vart uppe förr men finns det några mätningar på nån av Inos alster ? Skulle vara kul och jämföra lite med sina egna byggen :)

Har mätt lite snabbt på piP för länge sen. Gjorde tonkurvemätning ganska nära rakt framifrån och det fanns inget att anmärka på, hade dock inte kalibrerad mic. (det intressanta om man skall lära sig nåt är kanske att mäta i en massa olika riktningar m.m. Nåt som jag tyvärr inte gjorde..)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 14:27

Sorry Ea.. läste för fort... :oops:

och förstår ju självklart att du inte skulle lägga ut dina resultat heller.. Så gör ju inte seriösa tillverkare om andras produkter helt självklart..

Det finns ju sådana tillverkare som beteer sig så med relativt då skumma avsikter kanske att svartmåla andra för sin egen framgångs skull..

heder åt dig Ea.. förlåt jag tog upp detta... Jag läste fort och undervärderade nog din seriositet lite samtidigt.. Väldigt klumpigt av mig Ea..

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-24 15:38

Mayro skrev:Sorry Ea.. läste för fort... :oops:

och förstår ju självklart att du inte skulle lägga ut dina resultat heller.. Så gör ju inte seriösa tillverkare om andras produkter helt självklart..

Det finns ju sådana tillverkare som beteer sig så med relativt då skumma avsikter kanske att svartmåla andra för sin egen framgångs skull..

heder åt dig Ea.. förlåt jag tog upp detta... Jag läste fort och undervärderade nog din seriositet lite samtidigt.. Väldigt klumpigt av mig Ea..

Det är lugnt. Vi går vidare.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 16:01

Tack Ea för du inte blev sur..

Jag är ju bara intreserad eftersom jag sett dina tidigare mätningar där man ser du öppet visar fel o brister och fixande o nya mätanden osv öppet..

Därför då man sett hur trevligt o öppet detta görs så skulle ju det vara roligt att se denna rätt ofta omnämnda pip mätas av dig i en trevlig tråd.

Och jag kan ju inte riktigt förstå vad problemet egentligen skulle vara att visa det öppet med iö´s ok.. Han har väl inget att förlora på detta? Dom skall ju enligt alla utalanden vara maximerade och ofta även ansedda såsom avstamp mot allt som finns där ute osv...

Hmm.. Men men.. detta är ju enbart hur mina tankar går. Så detta är ju inget annat..

Men men.. Får man fråga en sak ändå :?: ..gick mätningarna bra? Du behöver ju inte visa dom självklart såvida iö nu inte säger ok vill säga..

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-24 16:12

Mayro: Det är jättelätt att feltolka mätningar, jag tror att det är därför IÖ inte vill att några dylika presenteras.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 16:18

dawen skrev:Mayro: Det är jättelätt att feltolka mätningar, jag tror att det är därför IÖ inte vill att några dylika presenteras.

jaha... Men sådant utgår jag ifrån man kan kommenteras om man nu skulle mot all förmodan skulle finna dom mäta fel eller ej korrekt.. Välj form själv...

Och som sagt.. Man använder ju mätande jämt o ständigt här som skäl till utalanden om andra märken.. varvid även pip torde klara av sådant exakt som andra högtalare..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-24 16:52

ja mätningar vore ju kul....spela roll om dom skulle råka misstolkas? iö kan väl rätta i värsta fall....

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-24 16:56

Ja, det skulle vara kul att se mätningar på Pip, det kan jag hålla med om.

Det skulle vara kul att se mätningar gjorda i rum, just därför att det är där de skall spelas.. hur det nu går till. När det gäller högtalare så tycker jag det är vanskligt med mätningar eftersom omgivningen betyder så mycket. Det är ju ytterst sällan man har ett utdämpat rum hemma...

/Magnus

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-24 17:11

Haakan_W skrev:ja mätningar vore ju kul....spela roll om dom skulle råka misstolkas? iö kan väl rätta i värsta fall....

Jag tycker att om IÖ ber om att inte några mätningar skall visas (vilket jag vill minnas att han gjort) så får man respektera det. En rättnign är nog svårt att förmedla i en så komplex fråga som detta.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-24 17:12

mätning i rum är ganska värdelöst eftersom alla är olika och man borde kunna se hur en högtalare (mer eller mindre iaf) kommer spela i olika rum bara man har en frifältsmätning samt rumsdimensioner

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-24 17:28

Haakan_W skrev:mätning i rum är ganska värdelöst eftersom alla är olika och man borde kunna se hur en högtalare (mer eller mindre iaf) kommer spela i olika rum bara man har en frifältsmätning samt rumsdimensioner

Min poäng...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-24 17:28

Haakan_W skrev:mätning i rum är ganska värdelöst eftersom alla är olika och man borde kunna se hur en högtalare (mer eller mindre iaf) kommer spela i olika rum bara man har en frifältsmätning samt rumsdimensioner

Min poäng...

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2006-02-24 17:31

Jag skulle tycka det vore intressant att se en mätning gjord av IÖ själv (jag litar fullt på hans heder och integritet) i hans egen lyssningsloge. De som varit där vet hur det ser ut och kan skapa sig en bild av hur bra det kan bli med rätt förutsättningar.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-24 17:36

Haakan_W: Det går visst att mäta på högtalare i rum, exempelvis med SIA SmaartLive.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-02-24 18:39

Jag tar mig friheten att låna Bamsefars bild på frekvenskurvorna för hans tidigare (?) Ino-uppsättning. piP+pX (basmoduler)+cr8 (elektroniskt delningsfilter) ska det väl röra sig om.

Bild

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-02-24 21:53

Bamsefar: Tack för dom :)

Jag tycker att om IÖ ber om att inte några mätningar skall visas (vilket jag vill minnas att han gjort) så får man respektera det.

Det är väl ett företag som säljer Pip så varför skulle man inte visa mätningar för att Iö säger det (trots att han äger företaget i fråga) ??

Tycker det är underligt att man inte visar mätningar på vissa saker när i princip hela forumet förespråkar viktigheten av mätningar.

Återgå till Wänner af Ino