Moderator: Redaktörer
Ärligt talat det förstår inte jag heller, gör du?Ken Kantor, NHT's duktiga konstruktör som nu sitter i Tymphanys ledning, förstod inte hur Ingvars högre ordnings delningsfilter kunde vara både fasriktigt och passivt.
Martin skrev:Ärligt talat det förstår inte jag heller, gör du?Ken Kantor, NHT's duktiga konstruktör som nu sitter i Tymphanys ledning, förstod inte hur Ingvars högre ordnings delningsfilter kunde vara både fasriktigt och passivt.
Det borde ju vara jätteenkelt att förklara, men varför pratas det inte om?
markih skrev:Det lönar sig nog inte. Delvis tack vare att annonsering och förenklingar är mer säljande, samt att hifitidskrifter generellt sett inte vill skilja agnarna från vetet.
Det är detta som enligt min mening gör att utvecklingen inte har nått så långt som den skulle kunna ha gjort.
Det har säkert funnits duktiga konstruktörer tidigt i audions barndom, men en del har säkert passerat mer eller mindre spårlöst?
Intressant tråd... kanske? Vi får se!
BACH skrev:
Nu överdriver jag kanske något, för lite grann anstränger de sig väl, men bara så mycket som är absolut nödvändigt för att kunna säga att man har utvecklat en ny modell.![]()
Vh
perstromgren skrev:Detta är, som jag förstått saken, en av få nackdelar med Hr Öhman: han vägrar skriva artiklar och dela med sig av sin gedigna kunskap! Att han kan lägga ner möda på att konversera här är lite konstigt, faktiskt. Men han tycker väl att det är trevligare att munhuggas med trevligt (och otrevligt!) folk här, än att bara presentera färdiga artiklar.
perstromgren skrev:Detta är, som jag förstått saken, en av få nackdelar med Hr Öhman: han vägrar skriva artiklar och dela med sig av sin gedigna kunskap! Att han kan lägga ner möda på att konversera här är lite konstigt, faktiskt. Men han tycker väl att det är trevligare att munhuggas med trevligt (och otrevligt!) folk här, än att bara presentera färdiga artiklar.
christopher skrev:Det är bara ett argument jag inte köper, att stora företag inte är intereserade av denna typ av utveckling och att dom skulle styras av ur tidskrifterna ser på det....låter inte som något jag tror på.
Typ när Focal kommer med nytt flagship tror jag att utveklingsteamet får kanska fria händer.
Tjaa, andra har ju redan påpekat din missuppfattning, men ville bara komplettera med att vissa saker presenteras bäst i föreläsningsform, vilket han också gjort ett flertal gånger.perstromgren skrev:Hr Öhman: han vägrar skriva artiklar och dela med sig av sin gedigna kunskap!
Max_Headroom skrev:Ino-högtalarna skulle vara mycket dyra om dom såldes på vanligt sätt, genom argenturer och butiker, och ännu värre om det dessutom var importerade grejjor.
Nattlorden skrev:Max_Headroom skrev:Ino-högtalarna skulle vara mycket dyra om dom såldes på vanligt sätt, genom argenturer och butiker, och ännu värre om det dessutom var importerade grejjor.
Synd han inte vill exportera i64s till USA och ta en miljon stycket för dem där borta bara.
Bamsefar skrev:Hmmm... där sa du något - jag har ju lite utrymmesbrist... Man kanske skulle försöka kränga dom för en mille i dollar då i USA ?
Bamsefar skrev:Ja faktiskt så har jag det![]()
paa skrev:En annan som håller på mest för att han kan och vill dela med sig, och inte för att han måste tjäna en massa pengar, är Siegfrid Linkwitz (han är nu ca 70 år).
http://www.linkwitzlab.com/about_me.htm
Bamsefar skrev:
Ja faktiskt så har jag det![]()
Bamsefar skrev:Nattlorden skrev:Bamsefar skrev:Hmmm... där sa du något - jag har ju lite utrymmesbrist... Man kanske skulle försöka kränga dom för en mille i dollar då i USA ?
Vafalls? Har du ett par över?
Ja faktiskt så har jag det![]()
paa skrev:perstromgren skrev:Detta är, som jag förstått saken, en av få nackdelar med Hr Öhman: han vägrar skriva artiklar och dela med sig av sin gedigna kunskap! Att han kan lägga ner möda på att konversera här är lite konstigt, faktiskt. Men han tycker väl att det är trevligare att munhuggas med trevligt (och otrevligt!) folk här, än att bara presentera färdiga artiklar.
Det där tycker jag nog är lite orättvist, hur många högtalarkonstruktörer i industrin har skrivit och publicerat så mycket som Ingvar? Det är ju spaltmetrar i molten och samlar man inläggen från dom bästa trådarna här också så är det ju ganska mycket som blivit mer eller mindre offentligt.
Ken Kantor, NHT's duktiga konstruktör som nu sitter i Tymphanys ledning, förstod inte hur Ingvars högre ordnings delningsfilter kunde vara både fasriktigt och passivt.
perstromgren skrev:Ken Kantor, NHT's duktiga konstruktör som nu sitter i Tymphanys ledning, förstod inte hur Ingvars högre ordnings delningsfilter kunde vara både fasriktigt och passivt.
Jag har aldrig pratat med Ken Kantor, men jag tvivlar på att hans svenska är så bra att han läser MoLT eller faktiskt.se.
perstromgren skrev:Jag har aldrig pratat med Ken Kantor, men jag tvivlar på att hans svenska är så bra att han läser MoLT eller faktiskt.se.
Naqref™ skrev:perstromgren skrev:Ken Kantor, NHT's duktiga konstruktör som nu sitter i Tymphanys ledning, förstod inte hur Ingvars högre ordnings delningsfilter kunde vara både fasriktigt och passivt.
Jag har aldrig pratat med Ken Kantor, men jag tvivlar på att hans svenska är så bra att han läser MoLT eller faktiskt.se.
Nej men Ken har gjort en intervju med IÖ som har publicerats i MoLten. Så lite koll bör han ha.
perstromgren skrev:Men min kommentar kvarstår: Nämnde K. Kantor, P. Walker och S. Linkwitz är tre andra stora konstruktörer som har beskrivit sina konstruktioner i en spridd publikation, varför vill inte Ingvar göra detsamma?
Nattlorden skrev:perstromgren skrev:Men min kommentar kvarstår: Nämnde K. Kantor, P. Walker och S. Linkwitz är tre andra stora konstruktörer som har beskrivit sina konstruktioner i en spridd publikation, varför vill inte Ingvar göra detsamma?
Med reservation för att du kanske inte håller MoLT som en "spridd publikation", så har vi ju LTS-högtalarna som ett exempel på motsatsen.
perstromgren skrev:Nej, det var just det: MoLT anser jag inte vara en spridd publikation i detta sammanhang. Ett världsspråk måste nog sägas krävas, inte bara ett hjältarnas.
Richard skrev:Jag tror tex Bowers and wilkingsons konstruktörer är mycket kompetenta.
Läste i något gammalt MOLT nr. om en Englandsresa några medlemmar i LTS gjort, där man besökte B&W:s fabrik.
Ingvar Öhman diskuterade utformningen av deras mellanregisterlåda till B&W 801, vilket resulterade i en ändring av konstruktionen.
NHT:s chefskonstruktör är duktig.
Snells konstruktör Kevin Voaks( Voeks?).
Monitor audios konstruktörer verkar kunniga.
Bosse Bengtsson är en auktoritet på ljudledningskonstruktioner
Stig Carlssons ideer lever kvar än idag.
Genelecs konstruktörer är väl ledande på just studiomonitorer.
Piotr skrev:olof skrev:Personligen tycker jag det är viktigt att en tillverkare behåller samma sound på alla sin högtalare för då känns det iaf som denne har tänkt till eller åtminstone har en referens
Eller preferens..
/Peter
Rikard skrev:Genelecs konstruktörer är väl ledande på just studiomonitorer
Callisto skrev:Richard skrev:Jag tror tex Bowers and wilkingsons konstruktörer är mycket kompetenta.
Läste i något gammalt MOLT nr. om en Englandsresa några medlemmar i LTS gjort, där man besökte B&W:s fabrik.
Ingvar Öhman diskuterade utformningen av deras mellanregisterlåda till B&W 801, vilket resulterade i en ändring av konstruktionen.
NHT:s chefskonstruktör är duktig.
Snells konstruktör Kevin Voaks( Voeks?).
Monitor audios konstruktörer verkar kunniga.
Bosse Bengtsson är en auktoritet på ljudledningskonstruktioner
Stig Carlssons ideer lever kvar än idag.
Genelecs konstruktörer är väl ledande på just studiomonitorer.
Bara en lite fråga; om nu alla de här "konstruktionerna" som du nämner ovan är "riktigt bra", hur kommer det sig att de låter så olika både inom samma märke (olika modeller) samt märken emellan?
Borde de inte låta väldigt likt varandra och varför gör de inte det om de alla är "mycket bra högtalare"?
Callisto skrev:Det är alltså en subjektiv bedömning som skiljer sig beroende på vem man frågar. För mig verkar det märkligt att man kan tycka att x antal modeller av högtalarmärken är "mycket bra" när de har olika ljudkaraktär. ....
dimitri skrev:Callisto skrev:Det är alltså en subjektiv bedömning som skiljer sig beroende på vem man frågar. För mig verkar det märkligt att man kan tycka att x antal modeller av högtalarmärken är "mycket bra" när de har olika ljudkaraktär. ....
Kloka ord Callisto, för det är unikt att en högtalarproducent månar om samma ljudkaraktär på sina olika modeller. Eller ännu mera unikt och svårt: ingen karaktär alls.
christopher skrev:Om man åter går till ursprungspunkten, finns det ingen annan som Ino, om man utgår från att Ino är en perfektionist och inte vill driva ett stort visst företag för att inte tapa på kvalitetet, tycker jag att det bör ju finnas någron annan runt om världen som har samma instälning och då pratar jag inte om dom stora tillverkarna. Det finns ju kanska många mindre företag runt om i världen som inte är den stora försäljar typen, finns det inga av dom som har något som skulle likna Ino?
Eller är det att vi inte vet om det för att dom bara finns inom mindre kretsar på ungefär samma sätt som Ino? Det är mer något om detta jag skulle vilja få svar på, om vi bort ser from stor foretag, finns det någon annan Ino?
perstromgren skrev:Jo, men det finns tillverkare som åtminstone påstår att de månar om samma karaktär på alla sina modeller. B&W och Quad skriver så i sin litteratur.
paa skrev:Peter Walker och Quad kommer från Huntingdon i England.
RogerGustavsson skrev:paa skrev:Peter Walker och Quad kommer från Huntingdon i England.
Paa!
Vet du hur utvecklingen sköts hos Quad numera? Något nytt efter ESL-63 har ju egentligen inte kommit, bara lite finjusteringar av klassikern. Någon knytning till familjen Walker finns väl inte längre? Tillverkning av elektrostaterna sker väl helt i Kina? Hur är det med resten av deras produkter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster