Moderator: Redaktörer
Även med klumpiga fingarar kan man ju skruva bort elementet och se om något sitter löst inne i högtalaren och skallrar med!Jara skrev:Katastrof för mig eftersom jag aldrig vill tänka på att skruva upp denna fina högtalare. Klumpigare fingrar kan man nog inte äga.
Almen skrev:Börja med att skruva i kontakterna på anslutningspanelen på baksidan ordentligt. Om de är det minsta lösa kan de skallra rätt rejält.
rexq skrev:Det är inte så att du spelar så starkt i basen att du bottnar det lilla elementet? Det är rätt lätt hänt att få piParna att ploppa om man spelar skivor med låg bas.
Jara skrev:Hmmm... Dom arbetar ganska hårt ja, men att de redan bottnar vid -20dB? /Daniel
rez skrev:Nej, tror inte det.. har ganska låg volym... men det är konstigt att det bara låter på ena högtalaren..
genstruktur skrev:rez skrev:Nej, tror inte det.. har ganska låg volym... men det är konstigt att det bara låter på ena högtalaren..
Kom du på vad som var fel?
hifikg skrev:genstruktur skrev:rez skrev:Nej, tror inte det.. har ganska låg volym... men det är konstigt att det bara låter på ena högtalaren..
Äh, det har inte ens gått tjugo år sedan frågan ställdes. Ta det lugnt!
.hifikg skrev:genstruktur skrev:rez skrev:Nej, tror inte det.. har ganska låg volym... men det är konstigt att det bara låter på ena högtalaren..
hifikg skrev:genstruktur skrev:rez skrev:Nej, tror inte det.. har ganska låg volym... men det är konstigt att det bara låter på ena högtalaren..
DVD-ai skrev:Läckande låda låter troligt, byt terminalen som är sprucken och se till att allt är tätt och rätt !
Kontrollera även s att kablaget i lådan inte ligger löst mot någonting alls som är hårt, kablaget ska sitta väl inklämt mot skummet !
sammel skrev:Om det är läckande nån stans så kan man ju köra en låg ton
kring 25 hz då kommer det att va ganska lätt
att identifiera läckstället, närfladderljudetkommer så är det ensamt
I det frekvensområdet.
genstruktur skrev:sammel skrev:Om det är läckande nån stans så kan man ju köra en låg ton
I det frekvensområdet.
Ja det kanske inte är någon dum idé att försöka med en tongenerator att få fram missljudet. Det går att gör i REW väl? Det är alltid vid bas missljudet kommer. Låter som ett fladder.
sammel skrev:genstruktur skrev:sammel skrev:Om det är läckande nån stans så kan man ju köra en låg ton
I det frekvensområdet.
Ja det kanske inte är någon dum idé att försöka med en tongenerator att få fram missljudet. Det går att gör i REW väl? Det är alltid vid bas missljudet kommer. Låter som ett fladder.
Det finns i rew under Tools menyn tror jag det är.
sammel skrev:genstruktur skrev:sammel skrev:Om det är läckande nån stans så kan man ju köra en låg ton
I det frekvensområdet.
Det finns i rew under Tools menyn tror jag det är.
RogerGustavsson skrev:Brukar inte Ino använda rätt vanliga terminaler, typ sådana som HifiKit har?
RogerGustavsson skrev:Tidigare använde IÖ en del från Intertechnik: https://www.intertechnik.com/home/581478,en
sportbilsentusiasten skrev:Testat att byta polaritet och även byta H till V högtalare?
Johan_Lindroos skrev:Jag har varit med om element där anslutningstrådarna som går till talspolen har varit för långa. Vid stora konutslag kan man då höra ett smattrande/rasslande ljud. Detta vara andra element än från Ino Audio. Nu är det inte säkert att det är problemet i dina högtalare, men det kan vara värt att du tar en titt. Element tillverkas mycket för hand och ibland kan det bli fel av den mänskliga faktorn.
sprudel skrev:Prova att täta sprickan i den trasiga terminalen. Alternativt håll något lättrörligt intill den när du spelar och kolla om det rör sig av luftdraget.
Tunt papper eller liknande borde funka.
Bra album att testa pianomusik, njutbart också. Keith Jarrett i Paris.![]()
http://open.qobuz.com/album/0004228391732
RogerGustavsson skrev:Spolar utan stomme bör inte var ett problem om de är "bakade" (lindningarna ihopklibbade vid tillverkning). Du kan ju fästa det du kallar "benet" om det skallrar. Spolarna och kondensatorerna är väl ordentlig fästa på underlaget?
Johan_Lindroos skrev:Annars kan du dra några buntband runt spolar och genom masoniten så sitter de bättre.

Johan_Lindroos skrev:Om den förtennta ledaren med tiden rör på sig kan den skrapa upp lacken på spolen så att spolen kortsluts mer eller mindre beroende på var på spolen det sker (högtalaren fungerar förstås ändå, fast fel på filterfunktionen). Du skulle kunna sätta en sträng med smältlim under ledaren så blir det vare sig risk för skrammel eller kortslutning.
Annat halmstrå:
Du kan även sätta något klegg under filtrets masonitplatta innan du skruvar dit den så att den inte kan skallra. Jag tror iofs inte att detta är ett reellt problem, men kan vara värt att undersöka i alla fall.
För övrigt är inte smältlim långtidsstabilt. Komponenter brukar lossna med tiden. Därför brukar jag råda till att använda PL400 istället. Annars kan du dra några buntband runt spolar och genom masoniten så sitter de bättre.
RogerGustavsson skrev:Johan_Lindroos skrev:Annars kan du dra några buntband runt spolar och genom masoniten så sitter de bättre.
Typexempel med buntband:
[ Bild ]
genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:Om den förtennta ledaren med tiden rör på sig kan den skrapa upp lacken på spolen så att spolen kortsluts mer eller mindre beroende på var på spolen det sker (högtalaren fungerar förstås ändå, fast fel på filterfunktionen). Du skulle kunna sätta en sträng med smältlim under ledaren så blir det vare sig risk för skrammel eller kortslutning.
Annat halmstrå:
Du kan även sätta något klegg under filtrets masonitplatta innan du skruvar dit den så att den inte kan skallra. Jag tror iofs inte att detta är ett reellt problem, men kan vara värt att undersöka i alla fall.
För övrigt är inte smältlim långtidsstabilt. Komponenter brukar lossna med tiden. Därför brukar jag råda till att använda PL400 istället. Annars kan du dra några buntband runt spolar och genom masoniten så sitter de bättre.
Filterplattan limmade jag fast denna gång. Den andra lite mindre spolen hade lossnat något så jag smältlimmade den. Trodde nog saken skulle vara biff där, men som så många gånger förr gick jag bet.
Smältlim under ledaren skall jag ordna nästa gång jag öppnar högtalaren. Buntband är det nog tyvärr försent för eftersom jag limmade filterplattan nu
Tack för tips!
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:Om den förtennta ledaren med tiden rör på sig kan den skrapa upp lacken på spolen så att spolen kortsluts mer eller mindre beroende på var på spolen det sker (högtalaren fungerar förstås ändå, fast fel på filterfunktionen). Du skulle kunna sätta en sträng med smältlim under ledaren så blir det vare sig risk för skrammel eller kortslutning.
Annat halmstrå:
Filterplattan limmade jag fast denna gång. Den andra lite mindre spolen hade lossnat något så jag smältlimmade den. Trodde nog saken skulle vara biff där, men som så många gånger förr gick jag bet.
Smältlim under ledaren skall jag ordna nästa gång jag öppnar högtalaren. Buntband är det nog tyvärr försent för eftersom jag limmade filterplattan nu
Tack för tips!
Det är därför man inte ska limma dit filtret.
genstruktur skrev:RogerGustavsson skrev:Johan_Lindroos skrev:Annars kan du dra några buntband runt spolar och genom masoniten så sitter de bättre.
Typexempel med buntband:
[ Bild ]
Ser ut som smältlim på den bilden vid "benet" till lödning väl?
RogerGustavsson skrev:genstruktur skrev:
Ser ut som smältlim på den bilden vid "benet" till lödning väl?
Det är smältlim för att inte spolen ska rullas upp. Det är för övrigt filtren till pK piPs kompis som jag lödde ihop 2010.
DVD-ai skrev:Ja man ska bara dra dessa delar sådär "lagom" och inte mer, plasten blir dessutom bräckligare med åldern vilket inte är en positiv egenskap...
Så har man dragit för hårt från början så kan problemet smyga sig på några år senare, lurigt !
Hoppas att detta löser dina problem
DVD-ai skrev:Hur gick det då ?
Är missljudet borta ?
DVD-ai skrev:Hur gick det då ?
Är missljudet borta ?
genstruktur skrev:DVD-ai skrev:Hur gick det då ?
Är missljudet borta ?
Nu fick jag äntligen lite tid att lyssna ostört och på den volym som behövs.
Jag tycker nog att bytet av de spruckna terminalerna och basportarna har medfört ett lite renare, tightare, ljud framförallt i basen. Är ju positivt.
Lyssnar precis på Trentemöller - The Last resort. Receivern står på 0 vilket medför cirka 100dbc i medelnivå och toppar om 110dbc när jag mäter med min ljudtrycksmätare från Kjell och Company. Sweetspot är på 3.6m. Vet inte om det spelar någon roll men tänkte att det kanske är bra information då missljudet aldrig uppträder på låg volym. Jag tycker detta är en rätt behaglig "spela starkt volym". Elementen rör ju sig en del på pi60 men tycker inte att det ser sådär farligt ut. Vid den här volymen börjar ju en del saker i rummet att låta lite om man träffar "rätt" frekvens.
På spår nr 10 Chameleon hör jag tyvärr fortfarande missljudet från ena pi60. Sänker jag till +1 på receivern försvinner det.
Infected Mushroom - Spitfire på volym 0 verkar ge liknande siffror på min ljudtrycksmätare men inga missljud vad jag kan höra.
Astrix - Deep Jungle Walk på 0 ger också liknande siffror på ljudtrycksmätaren. Inga missljud.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster