Moderator: Redaktörer
shifts skrev:Vad är snyggt då? Går det inte att snygga till de rekommenderade förslagen?
Kaffekoppen skrev:Bildbevis
Hade ju en tråd om det här..
Kaffekoppen skrev:Det tyget är från Åhléns!
Britt-Gunnar skrev:IÖ rekomenderar väl att man inte skall dämpa taket, men däremot hela golvet, fast om det inte är möjligt borde väl ett dämpat tak vara bättre än inget dom här säljer takpaneler http://www.ljudbalans.se/ du kan ju maila och fråga hur panelerna sätts på plats
Om ett tak behöver reflektera ljud (diffust förvisso) för att det skall låta bra, är det en tveksam åtgärd att dämpa det bara för att det som behövde golvet inte dämpades.
Vh, iö
perstromgren skrev:Med "Stigs lista" som iö presenterade ovan, hade nog högtalarna blivit oerhört svårsålda, skulle jag gissa. Sonabs marknadsfolks budskap var ju det motsatta, precis som iö skrev, att högtalarna var konstruerade för vanliga rum.
Ino Audio har en mera ärlig approach efter vad jag förstått. Heder åt dig, Ingvar, som ger ordentliga instruktioner och inte gullar med köparna!
Intressant moralfråga, inte sant?
Varför?IngOehman skrev:Jag gillar dig profbd!
Vh, iö
profbd skrev:fö håller jag på KK
gubbar ni håller på med petitesser surfa in på fb och reta er på något annat istället
fö denna gudadyrkan av stig?
nästa gång jag är i tailand så beställer jagen tavla av den sista måltiden fast med stig och hans lärljungar
hur ska jag placera er vid bordet?
Då ber jag om ursäkt, jag läste kronologiskt utan hänsyn till omflyttningarna.IngOehman skrev:Men - om jag skall vara ärligt (och det försker jag alltid vara) så var
det var det där profbd-inlägget som jag kommenterade...Det stod
något helt annat när jag svarade...
(Titta på tiderna för inläggen KK!)
Almen skrev: Men sedan läste hon i någon inredningstidning att det var väldigt trendigt och inne, och då ändrade hon sig snabbt och geschwint.
Adhoc skrev:
Sen i höstas, ny golvstående BAD-panel
Lägger eventuellt in en byggtråd på de golvstående BAD-panelerna/absorbenterna om intresse finns.[/img]
Läser om vedermödorna att tillverka BAD panel.
Mätte på dem i USA och de mäter verkligen som en BAD panel!
Efter att gjort om UAV rum i Chicago (bild på min startsida) byttes bla alla BAD panel mot olika diffusorer ur mitt sortiment.
Problemet är absorbtionen (a=0,9) som sker mellan 600-1000 Hz vilket EQ högtalarens frekvensgång.
Med endast en på varje första reflex så sänks nivån 3-5dB lokalt mellan 600-1000Hz
Man kan enkelt räkna ut detta också om man räknar på hålens öppningsprocent kontra hela ytan, djupet på modulen samt hålpanelens tjocklek.
Tittar du på en vanlig perforerad gipsplatta för undertak och jämför med BAD panel, så fungerar de lika som HH absorbenter. HH bryr sig inte om att hålen ligger osymmetriskt i BAD panelen
Hälsningar
Matts
olof skrev:paa
Har du ständig kontakt med Matts per mail eller hittar du all text på nån speciell sida?
pingvinlakrits skrev:Finns en underlagsfilt (halkfilt) som är rätt tjock hos IKEA i två storlekar.
Riktigt billig, typ 79kr för den store. Mått? Vet ej, tror den heter Patrull iallafall.
PekkaJohansson skrev:i,
Köp en stuvbit heltäckningsmatta och lägg under den matta du hellre vill titta på.
Mvh Pekka
i skrev:pingvinlakrits (var fan kommer namnet ifrån![]()
),
paa skrev:i skrev:pingvinlakrits (var fan kommer namnet ifrån![]()
),
Allt står ju på faktiskt:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 531#149531
Adhoc skrev:11 mm filt under heltäckningsmattan har Floyd E. Toole som rekommendation i sin nya (bra!) bok Sound Reproduction – Loudspeakers and Room.
På något ställe avråder han från "vanliga heltäckningsmattor" med lugg av oskurna öglor och som har gummerad baksida (= tät).
(Sound Reproduction – Loudspeakers and Room har ISBN-nr: 0240520092, dryga 500 sidor som sammanfattar på förhållandevis enkel engelska hans egna och många, många andras forskningsresultat från ca 1930-talet och fram till 2007. Vissa delar av rönen han redovisar kan få en del att höja på ögonbrynen ...)
i skrev:RogerGustavsson skrev:Underlagsfilt finns/fanns hos golvläggare.
Fast hur tjock är den ?
Den bör ju vara minst 1 cm tjock för att göra nytta.
Adhoc skrev:
Som absorbenterna såg ut förra året, närmast till vänster diffusorer med inbyggd belysning med dimmer. I taket en BAD-panel som är en kombinerad diffusor och absorbnet. Snyggt? Tja, funktionellt i alla fall.
NNord skrev:Kaffekoppen skrev:Det där ser ju inte så bra ut...cirkulationsmässigt
Tror du värmen helst går ut genom betongväggen än genom de tunna tyget på 1mm
emil_fh skrev:krstuns skrev:
Byggde nyligen ett elementskydd, blev både snyggare, tystare och bättre akustik i rummet.
Rekomenderas!!
Hur fungerar luftcirkulationen??
Eii saa peittää!!!!!

hassesolo skrev:Varför ett skelett? Det passar inte så jättebra i inredningen tycker jag.![]()
Äkta eller plast?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster