Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Jag tror nog att det löser sig. Verktygen kommer nog inte förstöras, men däremot kommer man nog kräva en batchstorlek på ett rätt stort antal vid varje körning.
Ino får väl helt enkelt sikta in sig på att köpa 2000 element av pi60-basen vid varje beatällning. Det torde väl bli mindre än 100.000:- +m och frakt, vilket inte är så många par sålda högtalare...
Kaffekoppen skrev:2000 element av pi60-basen vid varje beatällning. Det torde väl bli mindre än 100.000:- +m och frakt.
Jupp. Men nu tror jag faktiskt inte pi60-basen kostar så mycket som 500:- i parti om 2000 st, utan betydligt mindre.dimitri skrev:en nolla fattas tror jag i skattningen
Kaffekoppen skrev:Jag tror nog att det löser sig. Verktygen kommer nog inte förstöras, men däremot kommer man nog kräva en batchstorlek på ett rätt stort antal vid varje körning.
Ino får väl helt enkelt sikta in sig på att köpa 2000 element av pi60-basen vid varje beatällning. Det torde väl bli mindre än 100.000:- +m och frakt, vilket inte är så många par sålda högtalare...
Piotr skrev:Här var det väl prat om krav på 2000st per beställning från tillverkaren.
Annars tycker man kanske att styckpriset inte borde skilja mellan 1000st och 2000st.
Därmot 10 till 100 eller 100 till 1000. Det är nästan alltid dyrare att beställa små ordrar från en fabrik på grund av ställkostnad m.m.
/Peter
Inget, mer än att producenten inte vill detrealist skrev:Hva er forskjellen på å kjøpe inn 2000 til en gitt pris, mot å kjøpe inn 1000 til en gitt pris ganget med 2?
Kaffekoppen skrev:Jupp. Men nu tror jag faktiskt inte pi60-basen kostar så mycket som 500:- i parti om 2000 st, utan betydligt mindre.dimitri skrev:en nolla fattas tror jag i skattningen
Men visst var räkneexemplet helgalet![]()
Tror iallafall att det löser sig för Ino.
kris10an skrev:Kaffekoppen skrev:Jupp. Men nu tror jag faktiskt inte pi60-basen kostar så mycket som 500:- i parti om 2000 st, utan betydligt mindre.dimitri skrev:en nolla fattas tror jag i skattningen
Men visst var räkneexemplet helgalet![]()
Tror iallafall att det löser sig för Ino.
hmm.. vad är total element- och komponentkostnad för ett par pi60?
Patrik_B skrev:
Antagligen väldigt mycket mindre än vad en byggsats utan låda kostar.
Men som med allting annat handlar det om att lön, lokalkostnad, utvecklingskostnad (och IÖ har väl filat på pi60 sedan 70-talet så det blir nog dyrt!![]()
) och moms mm ska läggas på priset för den färdiga produkten.
pingvinlakrits skrev:kris10an: inga problem.![]()
De flesta komponenter finns ju på *lfa så man kan ju roa sig med att kolla vad de kostar, vad gäller högtalarelement så kan man inte utgå ifrån standardelement som är "ungefär" som IÖ:s - det kostar nog en del att få igenom sina modifieringar och det kanske inte blir rätt på första försöket heller.
För mig summan av kardemumman mer intressant än själva styckepriset per enhet av det som ingår. Väger man in totalen av vad man får så får man ju själv värdera om det är värt det.
För mig är inte en Latte på stan värd 42kr, inte ens om den smakar riktigt bra. Jag gör väldigt gott kaffe hemma och även om jag inte väger in grundinvesteringen (Gaggia TS) och elkostnaden, koppar, kaffe per kopp och vatten och mjölk så kan jag konstatera att 42kr är FÖR dyrt eftersom det inte nödvändigtvis innebär en smaksensation. En Latte för 30kr tycker jag är lite smådyrt men om den är riktigt god så är den "värd" det. Man får ju tänka på att där är en lokal med anställda som ska betalas. Är det Take Away så är det 25kr som är maxpris för mig.
Lite OT men ändå inte, en del vill ha allt serverat; ihopmonterat, testat, lackat och klart och lägger gärna de extra tusenlapparna. En del kan tänka sig att göra en del själv och köper byggsatsen i påse. En del vill göra allt från scratch själva - ibland av intresseskäl och ibland av ekonomiska skäl. Det sistnämnda alternativet är inte alltid en besparing men det kan vara kul att göra sitt eget par även om fit och finish inte hamnar i paritet med ett par "färdiga".
Till sist kan jag bara nämna att den tre meter långa frostade glasskivan (stänkskydd) vi har i köket var förbannat dyr. Vi sparade åtminstone en tusenlapp (eller rättare sagt 850kr) på att lacka den själva - vilket var mycket lätt. Skulle de montera in den ville de ha 3000kr till!!!Det sparade vi in på att jag gjorde det själv på två timmar med infräsning och listverk och det var ju en smal sak när man satt ett par kök i sina dar men där snackar vi INTE prisvärt.
wayfarer skrev:Alltså priset till dig för en högtalare utan lådan står ju i prislistan i de fall det finns. Och 17,8 kkr låter rätt korrekt för pi60 utan låda jämfört med 21,x kkr för rå mdf. Där är det ju påslaget som IÖ vill ha för elementen inkluderat. Du har ju också löselement priset i prislistan så du kan ju räkna ut vad skillnader om du verkligen är intresserad.
Som jag ser det är det inga orimliga påslag. Pris prestanda är ju mycket bra så vad är det att klaga på?
shifts skrev:Maila inoaudio (a) hotmail.com med en förfrågan så skickar Ingvar den så
småningom. Då får du den färskaste prislistan.
Men jag förstår inte riktigt det där med att gnälla på priserna. Det finns ju
andra högtalarmärken att välja från.
kris10an skrev:Ok, men om man t ex skulle vilja köpa reservelement till sina pi60. Om man vet att elementen köps in för "betydligt mindre" än 500 kr, ja då känns det väl sådär att betala typ 5000 kr för dem. För det är väl i den prisklassen man hamnar om bara element + filterkomponenter går lös på 17000 kr?
kris10an skrev:Ok, men om man t ex skulle vilja köpa reservelement till sina pi60. Om man vet att elementen köps in för "betydligt mindre" än 500 kr, ja då känns det väl sådär att betala typ 5000 kr för dem. För det är väl i den prisklassen man hamnar om bara element + filterkomponenter går lös på 17000 kr?
Bamsefar skrev:
Du förstår tydligen inte att Ino Audios högtalarelement är specialgjorda element (som delar vissa utseenden med andra på marknaden förekommande högtalarelement, men det är också allt - de ser liknande ut men dom är INTE identiska), som görs i pyttesmå serier med extremt höga tillverkningskostnader.
Du kan inte jämföra med element som SER UT att vara identiska - ety de är allt annat än identiska.
Således är du så toksnål, som vissa andra, så får du gå till andra tillverkare och nöja dig med sämra prestanda - eller så accepterar du kostnaden och betalar å är nöjd för resten av din livslängd.
Acceptera priserna eller dra - så enkelt är det.
pingvinlakrits skrev:Bamsefar sa det lite krasst, men sant, det är ju gilla läget som gäller oavsett var och vad man handlar.
IÖ tillhandahåller "subventionerade" ersättningselement. Antagligen säljs de med låg marginal. Priserna finns i prislistan. Tittar man på ex piP så är diskanterna inte så farligt dyra att byta men sedan springer det iväg vilket mer skvallrar om att övriga element ÄR dyra (att tillverka) än något annat. Att kräva att få veta vad de kostar IÖ för att du vill ha dem till det priset är lite ofint, tycker jag. Utbytesservicen är en service, inte gratis, men subventionerad.
Vad gäller filterkomponenter betalar du ju (och får även) för receptet till det - det är ju där han får igen en del av utvecklingskostnaden. Det är ju ingen mening med att bedriva verksamhet där man gör allt förjobb och levererar en färdig produkt till självkostnadspris för den biten.
Återigen, prova att mejla B&W / Dynaudio / Canton etc och säg att du vill veta vad ingående komponenter kostar och att du vill ha dessa för det priset till dina högtalare som blivit trasiga. Ingen som nappar tror jag.
kris10an skrev:men hela diskussionen är ju ren spekulation eftersom det inte verkar gå att klarlägga hur mycket elementen kostar i inköpspris. därför jag ville få det verifierat först!
kris10an skrev:
Ok, men om man t ex skulle vilja köpa reservelement till sina pi60. Om man vet att elementen köps in för "betydligt mindre" än 500 kr, ja då känns det väl sådär att betala typ 5000 kr för dem. För det är väl i den prisklassen man hamnar om bara element + filterkomponenter går lös på 17000 kr?
phon skrev:kris10an skrev:
Ok, men om man t ex skulle vilja köpa reservelement till sina pi60. Om man vet att elementen köps in för "betydligt mindre" än 500 kr, ja då känns det väl sådär att betala typ 5000 kr för dem. För det är väl i den prisklassen man hamnar om bara element + filterkomponenter går lös på 17000 kr?
Jo, men de 500:- (till exempel**) som det talas om är då bara en del av inköpskostnaden.
Det är ju så med allting som produceras, att man har en marginalkostnad för de sist tillverkade enheterna. Om man beställer 2000 st element, och ändrar sin beställning till 2001 st element, så kostar inte det sista elementet särskilt mycket.
Säg att det kanske kostar 100 kr extra. Då vill man inte betala 5000:- för det, eller hur??
Inte ens 500:-![]()
Fast, vad är det man betalar för, egentligen?
Innan det första elementet ens har tillverkats så betalar man för ett gäng gjutformar för 100-tusentals kronor. Man betalar för stans- och pressverktyg med liknande summor. Man betalar underleverantörer för insatsvaror, som magneter, ståldetaljer, limmer och annat.
Man betalar för hundratals, om inte tusentals, timmar utvecklingskostnad, man betalar för resor kors och tvärs över jorden för att kontrollera kvaliten på papper till membran, textilväv till domar, limmer, tråd och allt annat som skall klaffa för att prestanda skall bli helt rätt.
Sist, men inte minst, betalar man för ett antal prototyper, handgjorda saker som har tagit dagar och veckor att bara sätta ihop ett enda exemplar.
Börjar man sedan lägga ihop det här så får man helt andra siffror. Till tillverkningskostnaden på 500:- läggs helt plötsligt tusenlappar i omkostnader, och sedan på slutet helst lite vinst. I vart fall så pass mycket vinst att fortsatt utveckling kan pågå utan ruin.
Det har annars, precis som du beskriver, blivit lite på modet att folk vill köpa allt till marginalkostnad. Det går ju bra om en eller två gör det, men om 90% av konsumenterna vill ha sina grejor till marginalkostnasd så går det inte ihop längre.
Man får tänka att för varje element som säljs till marginalkostnad så blir alla andra element motsvarande dyrare, för den totala overhead-kostnaden finns ju där ändå.
Hur mycket kostar egentligen en extra Volvo V70 på marginalen, rakt ut från linan? Kanske 45.000:- eller nåt sånt? Vem vill betala 270.000:- då?
.
**
notera att jag har ingen som helst aning om de faktiska kostnaderna, jag tog bara siffror som har virvlat förbi tidigare i tråden.
pingvinlakrits skrev:Det enda intressanta är väl utvecklingskostnaden jämte framtagningskostnaden för beställaren, och inte tillverkaren som ju har sina egna kostnader: den kostnaden ser ju inte beställaren eller slutkonsumenten.
Om ett element kostar (utslaget per beställt element och rent hypotetiskt) ca 200kr i utvecklingskostnad och 500kr i faktiskt tillverkningskostnad så är ju minsta priset (gratis förmedling) 700kr - inte inräknat hemtagningskostnaderna samt lagerhållning samt allt annat. Man kan ju inte säga "jag ser på din faktura att du har betalat 500kr per element".
Dessutom är summan 500kr helt gripen ur luften så den kan du ju inte begära att få "verifierad". Det är ren spekulation och jag förstår inte hang-upen på den siffran.
Jag gissar mer åt femtonhundra, men det är fortfarande ren och skär spekulation.
Det enda riktiga svaret på tillverkningskostnad kan IÖ ge.
kris10an skrev:Sedan kan man ju fråga sig hur länge en utvecklingskostnad ska synas i slutpris till konsument i en produkt som enligt uppgift mer eller mindre är densamma?
kris10an skrev:En avskrivningstakt på 5 år, 10 år, 25 år, ..? När den är betald ska priset droppa då eller ska det fortsättas att betalas av på?
Bamsefar skrev:Ring Ingvar och erbjud dina element till dina rekordbra priser, Ingvar kommer att bli jätteglad för att du kan framställa en liten batch på 100 element för en kostnad som inte någon annan producent ens är i närheten av - Du kommer göra alla en jättetjänst !!!
phon skrev:Hur mycket kostar egentligen en extra Volvo V70 på marginalen, rakt ut från linan? Kanske 45.000:- eller nåt sånt? Vem vill betala 270.000:- då?
tvett skrev:Kan vi inte diskutera dyrare högtalare med lägre tillverkningskostnader och kortare utvecklingstid?
celef skrev:tvett skrev:Kan vi inte diskutera dyrare högtalare med lägre tillverkningskostnader och kortare utvecklingstid?
menar du dom större ino-högtalarna då? eller vill du diskutera andra högtalare än ino, isåfall varför detta i en ino-tråd?
kris10an skrev:
Jo det är helt korrekt allt du skriver, men om en elementtillverkare nu lyckas sälja 2000 element för en styckkostnad à 500 kr, då har han ju rimligen redan tagit hänsyn till allt det du nämner när han bestämt att rpiset ska vara just 500 kr/st.
Svante skrev:phon skrev:Hur mycket kostar egentligen en extra Volvo V70 på marginalen, rakt ut från linan? Kanske 45.000:- eller nåt sånt? Vem vill betala 270.000:- då?
Ja, eller vad kostar en CD med Metallica att tillverka?
kris10an skrev:shifts skrev:Maila inoaudio (a) hotmail.com med en förfrågan så skickar Ingvar den så
småningom. Då får du den färskaste prislistan.
Men jag förstår inte riktigt det där med att gnälla på priserna. Det finns ju
andra högtalarmärken att välja från.
Tja jag gnäller väl för att jag tycker det är dyrt. Och ser ingen anledning till att det borde vara så dyrt. Annan än att alla andra högtalare som är någorlunda bra på marknaden också är svindyra. Men det är väl ingen ursäkt. Om inte ett fantastiskt bra ljud måste i realiteten kosta så mycket, varför gör den ändå det då?
subjektivisten skrev:Hur kan man tycka Ino är dyrt?![]()
Det jag hörde på arken som kosta 4 gånger mer än vanliga pi60 var ju pinsamt dåliga i jämförelse, så vad är det som är dyrt?
Max_Headroom skrev:Edit: För egen del:
Jag vet inte vad ett par sound presicion ULTIMA TOP-50 kostar, men å andra sidan klarar dom betydligt större ljudtryck än mina nuvarande INO. Större låda är det också. Jag kanske köper sådana senare i alla fall. Ska vara jävla bra har jag fått höra.
Max_Headroom skrev:Edit: För egen del:
Jag vet inte vad ett par sound presicion ULTIMA TOP-50 kostar, men å andra sidan klarar dom betydligt större ljudtryck än mina nuvarande INO. Större låda är det också. Jag kanske köper sådana senare i alla fall. Ska vara jävla bra har jag fått höra.
Alexi skrev:Men har man så dålig hörsel att 18kHz -6dB från ett plasthorn duger, så är det väll bara att slå till.
Max_Headroom skrev:Alexi skrev:Men har man så dålig hörsel att 18kHz -6dB från ett plasthorn duger, så är det väll bara att slå till.
Vad är det för fel på plast nu då? Man kan göra jättebra horn av plast, om man vill.
tvett skrev:SP är fina PA-grejer, men varför jämför ni dem med Ino?
Svante skrev: Ja, eller vad kostar en CD med Metallica att tillverka?
Priset sätts baserat på två faktorer.
1. Kostnaden för råmaterial och utvecklingskostnader.
2. Vad marknaden är beredd att betala.
A. Om 1>2 går tillverkaren med förlust.
B. Om 1=2 råder balans.
C. Om 1<2 går tillverkaren med vinst.
Fall A brukar sluta med att produkten slutar tillverkas eller att kostnaderna tvingas ner på företaget.
Fall B kan vara resultatet av fungerande konkurrens. Varan kostar det den bör.
Fall C är varje (?) tillverkares dröm. Uppstår när konkurrensen är satt ur spel, tex genom en unik, icke kopierbar produkt, eller via patent. Kan också uppstå om marknadsföringen lyckas övertyga kunderna om att produkten är unik.
Hur det är med INO vet jag inte, men priset som Ingvar betalar till Tympany är inte precis det som behövs för att fall B ska uppstå.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster