Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Jag tror nog att det löser sig. Verktygen kommer nog inte förstöras, men däremot kommer man nog kräva en batchstorlek på ett rätt stort antal vid varje körning.
Ino får väl helt enkelt sikta in sig på att köpa 2000 element av pi60-basen vid varje beatällning. Det torde väl bli mindre än 100.000:- +m och frakt, vilket inte är så många par sålda högtalare...
Kaffekoppen skrev:2000 element av pi60-basen vid varje beatällning. Det torde väl bli mindre än 100.000:- +m och frakt.
Jupp. Men nu tror jag faktiskt inte pi60-basen kostar så mycket som 500:- i parti om 2000 st, utan betydligt mindre.dimitri skrev:en nolla fattas tror jag i skattningen
Kaffekoppen skrev:Jag tror nog att det löser sig. Verktygen kommer nog inte förstöras, men däremot kommer man nog kräva en batchstorlek på ett rätt stort antal vid varje körning.
Ino får väl helt enkelt sikta in sig på att köpa 2000 element av pi60-basen vid varje beatällning. Det torde väl bli mindre än 100.000:- +m och frakt, vilket inte är så många par sålda högtalare...
Piotr skrev:Här var det väl prat om krav på 2000st per beställning från tillverkaren.
Annars tycker man kanske att styckpriset inte borde skilja mellan 1000st och 2000st.
Därmot 10 till 100 eller 100 till 1000. Det är nästan alltid dyrare att beställa små ordrar från en fabrik på grund av ställkostnad m.m.
/Peter
Inget, mer än att producenten inte vill detrealist skrev:Hva er forskjellen på å kjøpe inn 2000 til en gitt pris, mot å kjøpe inn 1000 til en gitt pris ganget med 2?
Kaffekoppen skrev:Jupp. Men nu tror jag faktiskt inte pi60-basen kostar så mycket som 500:- i parti om 2000 st, utan betydligt mindre.dimitri skrev:en nolla fattas tror jag i skattningen
Men visst var räkneexemplet helgalet![]()
Tror iallafall att det löser sig för Ino.
kris10an skrev:Kaffekoppen skrev:Jupp. Men nu tror jag faktiskt inte pi60-basen kostar så mycket som 500:- i parti om 2000 st, utan betydligt mindre.dimitri skrev:en nolla fattas tror jag i skattningen
Men visst var räkneexemplet helgalet![]()
Tror iallafall att det löser sig för Ino.
hmm.. vad är total element- och komponentkostnad för ett par pi60?
Patrik_B skrev:
Antagligen väldigt mycket mindre än vad en byggsats utan låda kostar.
Men som med allting annat handlar det om att lön, lokalkostnad, utvecklingskostnad (och IÖ har väl filat på pi60 sedan 70-talet så det blir nog dyrt!![]()
) och moms mm ska läggas på priset för den färdiga produkten.
pingvinlakrits skrev:kris10an: inga problem.![]()
De flesta komponenter finns ju på *lfa så man kan ju roa sig med att kolla vad de kostar, vad gäller högtalarelement så kan man inte utgå ifrån standardelement som är "ungefär" som IÖ:s - det kostar nog en del att få igenom sina modifieringar och det kanske inte blir rätt på första försöket heller.
För mig summan av kardemumman mer intressant än själva styckepriset per enhet av det som ingår. Väger man in totalen av vad man får så får man ju själv värdera om det är värt det.
För mig är inte en Latte på stan värd 42kr, inte ens om den smakar riktigt bra. Jag gör väldigt gott kaffe hemma och även om jag inte väger in grundinvesteringen (Gaggia TS) och elkostnaden, koppar, kaffe per kopp och vatten och mjölk så kan jag konstatera att 42kr är FÖR dyrt eftersom det inte nödvändigtvis innebär en smaksensation. En Latte för 30kr tycker jag är lite smådyrt men om den är riktigt god så är den "värd" det. Man får ju tänka på att där är en lokal med anställda som ska betalas. Är det Take Away så är det 25kr som är maxpris för mig.
Lite OT men ändå inte, en del vill ha allt serverat; ihopmonterat, testat, lackat och klart och lägger gärna de extra tusenlapparna. En del kan tänka sig att göra en del själv och köper byggsatsen i påse. En del vill göra allt från scratch själva - ibland av intresseskäl och ibland av ekonomiska skäl. Det sistnämnda alternativet är inte alltid en besparing men det kan vara kul att göra sitt eget par även om fit och finish inte hamnar i paritet med ett par "färdiga".
Till sist kan jag bara nämna att den tre meter långa frostade glasskivan (stänkskydd) vi har i köket var förbannat dyr. Vi sparade åtminstone en tusenlapp (eller rättare sagt 850kr) på att lacka den själva - vilket var mycket lätt. Skulle de montera in den ville de ha 3000kr till!!!Det sparade vi in på att jag gjorde det själv på två timmar med infräsning och listverk och det var ju en smal sak när man satt ett par kök i sina dar men där snackar vi INTE prisvärt.
wayfarer skrev:Alltså priset till dig för en högtalare utan lådan står ju i prislistan i de fall det finns. Och 17,8 kkr låter rätt korrekt för pi60 utan låda jämfört med 21,x kkr för rå mdf. Där är det ju påslaget som IÖ vill ha för elementen inkluderat. Du har ju också löselement priset i prislistan så du kan ju räkna ut vad skillnader om du verkligen är intresserad.
Som jag ser det är det inga orimliga påslag. Pris prestanda är ju mycket bra så vad är det att klaga på?
shifts skrev:Maila inoaudio (a) hotmail.com med en förfrågan så skickar Ingvar den så
småningom. Då får du den färskaste prislistan.
Men jag förstår inte riktigt det där med att gnälla på priserna. Det finns ju
andra högtalarmärken att välja från.
kris10an skrev:Ok, men om man t ex skulle vilja köpa reservelement till sina pi60. Om man vet att elementen köps in för "betydligt mindre" än 500 kr, ja då känns det väl sådär att betala typ 5000 kr för dem. För det är väl i den prisklassen man hamnar om bara element + filterkomponenter går lös på 17000 kr?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster