Moderator: Redaktörer
ANy skrev:Kul att det finns några Ino högtalare här uppe iallafall.
Hade jag haft tid hade jag helt klart dragit ner och hämtat ett par.
Tyvärr jobbar jag sex nätter i veckan så det går inte.
Tänkte kolla med Öhman om han kör någon demo i sommar så kanske man kan åka ner under semestern.
Veteran hifi vill ju ha 9000:- för sina piP och det är väl kanske lite väl mycket men finns det inget annat alternativ så blir det kanske så.
MagnusÖstberg skrev:Löjligt överpris av dem. Be någon om hjälp med att "köpa ut" en byggsats från Lahäll och skicka upp till dig! I industrilack och monteringssats har du halverat deras pris.
MagnusÖstberg skrev:Löjligt överpris av dem. Be någon om hjälp med att "köpa ut" en byggsats från Lahäll och skicka upp till dig! I industrilack och monteringssats har du halverat deras pris.
ANy skrev:Har ett par i rå mdf på G nu.
Någon som har tips på vart man ska lämna in för att få dom lackade?
Är det billackerare som gäller?
bassman skrev:ANy skrev:Har ett par i rå mdf på G nu.
Någon som har tips på vart man ska lämna in för att få dom lackade?
Är det billackerare som gäller?
Super najs ANy!
Kanske en sprut-firma som lackar köksluckor/inredning, en sådan finns säkert i din närhet..
Frisk skrev:Här går det undan.
Spännande spännande!
Fattade det som att du tidigare inte hört piP, eller Ino Audio, stämde det? Vad är i så fall första intrycket nu? Temporärt uppställda med temporär källa.
Tror ljudet kan bli något bättre efter ytbehandling då rå MDF är luft-genomsläppligt. Har svårt att tänka mig det har jättestor betydelse på en portad låda, men i alla fall fått rekommendationer om att inte köra i rå MDF.
/Frisk
Ragnwald skrev:ANy, klokt val. piP funkar ju utmärkt för både närfältlyssning och lyssning på 3-4 meters håll.
Men... glöm inte att absorbentskivorna faktiskt hör ihop med Ino-högtalarna.
Även om de låter bra utan, så blir njutningen så mycket större med dessa skivor bakom. Det räcker gott med en skiva delad på två bitar.
Ljudet blir lugnare i övre registret, man får en tydlig aha-upplevelse.
Ställ en halva bakom vardera högtalare och kan du få fast dem mot väggen, kan du kapa och ta bort i underkant så att de kommer 30 cm från golvet räknat.
Detta sagt om man har problem med utrymmet för dessa skivor och vill minimera dessa eller att ev sambo har invändningar.
The-Master skrev:Ett "råd" från mig...
Ändra "rubriken" så ska du se att det ramlar in LITE förslag på åtgärder...
![]()
* Ett tips men det är ju redan skrivet aco skivorna bakom högtalarna...
* Kanske ett par tjocka draperier för dom öppna "dörrhålen" mot sovrum och kök...
Men som sagt jag vet inte så vänta ska du se att det kommer bättre förslag...
Ev. mått på rummet är aldrig fel...
andershelin skrev:Lackade mina hos en lackerare som jobbar med köksluckor, dörrar mm. När de lackade mina piPs så sprack lacken litegrann efter ett tag....påtalade detta för Ingvar som rekommenderade att man blandar i mjukmedel i färgen. Detta gjordes till mina pi60 och det är riktigt bra än så länge.......att tänka på.....
Anders
ANy skrev:Finns det någon som kan ge lite råd om vilka saker jag kan börja med för att få akustiken lite bättre i mitt rum?
Några tips?
paa skrev:Köp antingen Junckers Rustic Oil ...
Från http://www.junckers.se/index.asp?pageID=1990niklas skrev:paa skrev:Köp antingen Junckers Rustic Oil ...
Var köper man denna nuförtiden? Vet att K-rauta hade den tidigare, men sist (nån månad sen) jag skulle köpa fick jag veta att de slutat med Junckers. Tips på butik i Gbg-området vore väldigt uppskattat!
ANy skrev:Finns det någon som kan ge lite råd om vilka saker jag kan börja med för att få akustiken lite bättre i mitt rum?
Rummet är ju extremt ickeoptimalt ur akustisk synvinkel.
Öppen planlösning och laminatgolv.
Spånfyllda träväggar med gips utanpå.
En stor öppning in till sovrummet brukar ge märkliga effekter med ocentrerad ljudbild.
Några tips?
ANy skrev:Tror det blir så här till att börja med.
En vajer vid högtalarväggen så kan jag täcka hela den väggen med tunga gardiner. Då kan jag ju dölja absorbenterna bakom gardinerna.
Draperier mot kök och sovrum, med vajer eller gardinstång.
Tunga gardiner i stora fönstret.
Mattor, mattor och mattor.
MagnusÖstberg skrev:Ett tungt drapper mot öppningen till sovrummet är nog inte fel!
Funkar ju även mot köksdelen...
Ragnwald skrev:MagnusÖstberg skrev:Ett tungt drapper mot öppningen till sovrummet är nog inte fel!
Funkar ju även mot köksdelen...
Jag har själv två dörröppningar till mitt lyssningsrum och stänger jag dessa får jag bevisligen en rakare frekvensgång ner till den lägsta oktaven.
Ragnwald skrev:Jag har själv två dörröppningar till mitt lyssningsrum och stänger jag dessa får jag bevisligen en rakare frekvensgång ner till den lägsta oktaven.
Ragnwald skrev:Jämför den bas du kan åstadkomma i en bil och varför.
Tror inte jag ljuger om jag påstår att ingenjören tidigare påtalat vikten av ett tätt rum, för att bli varse den lägsta oktaven.
Naturligtvis blir merparten av min musik avlyssnad med båda dessa dörrar öppna, men trådskaparen frågade efter åtgärder som förbättrar återgivningen.
ANy skrev:Nu har jag bestämt mig för att rolla dom själv tills vidare.
Var på colorama och köpte lite grundfärg och matt vit lackfärg.
Fick just hem förstärkeriet så det kliar lite i fingrarna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster