Moderator: Redaktörer
Schull skrev:Är det något speciellt man ska tänka på innan man monterar ur elementen?
Köpte dom begagnade i fredags, spelade 5-6 tim i lördags.
Jag hoppas på att det bara är någon lödning som vibrerat sönder,
kan man på något enkelt sätt mäta basen för att bekräfta om den är hel/trasig?, har bara tillgång till en enkel multimeter.
/L
Ragnwald skrev:Skumt att båda piP:arna skulle lägga av samtidigt.
Ragnwald skrev:bomellberg skrev:Ragnwald skrev:Skumt att båda piP:arna skulle lägga av samtidigt.
Var har du läst det?
Har du varit hem till frågeställaren och kollat?
Annars kan du lämna över svaret till honom.
Schull skrev:Pip-testar jag mot anslutningarna bak på elementet så piper det inte,
Schull skrev:Det är den ena piPen som inte fungerar.
Nu har jag gjort som så, baselementet ur monterat.
Pip-testar jag mot anslutningarna bak på elementet så piper det inte,
Pip-testar jag direkt på anslutningsterminalerna bak på lådan mellan + och - så piper det inte heller.
Gör jag samma pip-test på terminalen på den fungerande högtalaren så piper det.
Det ur monterade elementet sitter forfarande anslutet med kablar och filter när jag har testat.
Trycker jag på konen så går det mjukt och fint utan skrapljud.
Mer tips!![]()
/L
Purre skrev:Det står ju att dom bara spelar diskant. Då borde båda basarna lagt av.
Jag skulle nog också i första hand kolla med ett annat par högtalare för att sedan börja skruva isär och kolla filtret invändigt.
bomellberg skrev:Schull skrev:Pip-testar jag mot anslutningarna bak på elementet så piper det inte,
Det verkar tyvärr vara trasigt.
Fjonkalicious skrev:bomellberg skrev:Schull skrev:Pip-testar jag mot anslutningarna bak på elementet så piper det inte,
Det verkar tyvärr vara trasigt.
Det verkar inte bättre nä.
adzer skrev:Om man har prislistan kan man tydligt se att två stycken ersättningsbasar till piP kostar 1200kr.
Behöver ju dock inte vara basen som är sönder. Har du kollat så alla sladdar sitter som de skall?
Schull skrev:adzer skrev:Om man har prislistan kan man tydligt se att två stycken ersättningsbasar till piP kostar 1200kr.
Behöver ju dock inte vara basen som är sönder. Har du kollat så alla sladdar sitter som de skall?
12hundra var inte farligt, är det dom nya basarna då?
Jag har gjort pip-testen på elementet, och det piper inte, tar för givet att den är trasig då?
/L
Schull skrev:adzer skrev:Om man har prislistan kan man tydligt se att två stycken ersättningsbasar till piP kostar 1200kr.
12hundra var inte farligt, är det dom nya basarna då?
Jag har gjort pip-testen på elementet, och det piper inte, tar för givet att den är trasig då?
/L
paa skrev:F.ö. var det väl piPs som fått nya element?
Schull skrev:Jag sitter ca 280cm ifrån högtalarna, när jag spelar "högt" i mina öron så ligger topparna på ca 90db vid lyssningsposition.
ACM1 borde väl ge runt 100W?
RogerGustavsson skrev:Schull skrev:Jag sitter ca 280cm ifrån högtalarna, när jag spelar "högt" i mina öron så ligger topparna på ca 90db vid lyssningsposition.
100 W går det inte åt för att ge 90 dB i topparna på 2.8 m. För 90 dB på det avståndet räcker kanske 5 W?
Schull skrev:RogerGustavsson skrev:Schull skrev:Jag sitter ca 280cm ifrån högtalarna, när jag spelar "högt" i mina öron så ligger topparna på ca 90db vid lyssningsposition.
100 W går det inte åt för att ge 90 dB i topparna på 2.8 m. För 90 dB på det avståndet räcker kanske 5 W?
Precis!
Det gör det hela märkligt att basen gick sönder.
/L
RogerGustavsson skrev:Schull skrev:RogerGustavsson skrev:Schull skrev:Jag sitter ca 280cm ifrån högtalarna, när jag spelar "högt" i mina öron så ligger topparna på ca 90db vid lyssningsposition.
Precis!
Det gör det hela märkligt att basen gick sönder.
/L
Var det inte du som hade problem med ditt ena ACM1? Det är kanske där du har orsaken till att piP gav upp? En liten dos DC från slutsteget kanske?
Schull skrev:Nu har jag monterat bort elementet från filtret.
Det är oändligresistans mellan polerna, och det piper inte vid pip-test.
Trådarna som går till konen ser jag inte att det skulle vara något fel på.
/L
Mr_Ekan skrev:Poppade du starkt innan basen tystnade? En bekant gjorde det med piP. Talspolen brändes och konen bröts strax intill limningen till kantupphängningen. Du kan kolla efter sprickor i den regionen på elementet.
//Ekan
Schull skrev:adzer skrev:070 523 32 32
Ja han är en kvällsmänniska.
Tack!
Ska samla mod och ringa i morgon![]()
/L
adzer skrev:Schull skrev:adzer skrev:070 523 32 32
Ja han är en kvällsmänniska.
Tack!
Ska samla mod och ringa i morgon![]()
/L
Gör så.
Inget att oroa sig för. Ingvar är trevligt i telefon.
Schull skrev:Skulle tro att topparna låg på ca 90db, det har det gjort förut när jag kollat, viserligen med andra högtalare.
RogerGustavsson skrev:Schull skrev:Skulle tro att topparna låg på ca 90db, det har det gjort förut när jag kollat, viserligen med andra högtalare.
Det beror på vad du har mätt med. Verkliga toppvärden visas sällan om du mätt med en ljudnivåmätare. De brukar ha rätt långsam visning. Jag har mätt mina toppvärden elektriskt.
Schull skrev:Jag ska koppla in mina gamla högtalare, är slutsteget paj så borde den skjuta den högtalaren också?
Eller tycker ni jag gör fel i min felsökning![]()
Schull skrev:Nu har jag pratat med IÖ, ska dit i morgon.
Är det ok att bara byta det element som är trasigt?
eller ska man byta båda?
Tänkte på det hära med inspelning av element bla
Vad tycker ni?![]()
/L
shifts skrev:För signaturmodellerna byter man båda har jag för mig, eftersom de är
uppmätta för att matcha varandra. Nu har vi flera bud här.
blixten_no1 skrev:har svårt o tänka mej att han mäter alla elemten för att
matcha dom med varandra, skulle ju ta evigheter.
Mr_Ekan skrev:Poppade du starkt innan basen tystnade? En bekant gjorde det med piP. Talspolen brändes och konen bröts strax intill limningen till kantupphängningen. Du kan kolla efter sprickor i den regionen på elementet.
//Ekan
blixten_no1 skrev:Låter det så dåligt?
Aerob skrev:Jag vann!
bassman skrev:Gött att det ordnade sig!
Själv spelade jag sönder diskant element i helgen. Andra gången gillt!
Nu blir det till att införskaffa "fyllesäkringar" med dom nyaJag skall inte spela stereo när jag druckigt x-antal öl!!
Komorok skrev:bassman skrev:Gött att det ordnade sig!
Nu blir det till att införskaffa "fyllesäkringar" med dom nyaJag skall inte spela stereo när jag druckigt x-antal öl!!
Det är kanske dags att köpa högtalare som kan spela starkare?
bassman skrev:Gött att det ordnade sig!
Komorok skrev:Har du inte redan basmoduler? Om du har det så är det vettigare med i14. Sen
kan du uppgradera basområdet i lugn och ro. Det går att spela på ganska bra
med i14.
DVD-ai skrev:Ja piPs/piP är jätte lätta att ha sönder. Jag ligger på gränsen 90% av tiden jag spelar och då är jag medvetet försiktig med volymen... men dom lever än!
Komorok skrev:Det är ju jättelätt att spela sönder dem. Bara att vrida upp volymen för mycket.
Om man är i närheten av att spela sönder elementen i sina piP så är det ju hur
som helst läge att se sig om efter kapablare högtalare, för man har ju valt för
klent liksom.
PS. De enda piP som redan borde ha gott sönder men av någon anledning inte
gjort det är Sky_eyes, för han har hotat den grå röken med våld om den
försöker smita.
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Ja piPs/piP är jätte lätta att ha sönder. Jag ligger på gränsen 90% av tiden jag spelar och då är jag medvetet försiktig med volymen... men dom lever än!
Spela Louis & Ella istället för dubstep.
Purre skrev:Kanske bara jag som sänker då jag tycker det låter för dåligt. Annars brukar jag kunna spela rätt friskt ändå anser jag själv och säkerligen grannarna också även om de inte erkänner.
Komorok skrev:Jag är helt säker på att IÖ inte uppskattar att filterschemat ligger ute på det
viset (av många olika anledningar som jag är fel person att redogöra för), men
du gör ju som du vill.
Schull skrev:Schull skrev:Tänkte börja grotta med det i morgon.
/L
Inte har det blivit någott gjort... Bara så ni vet.
/L
subjektivisten skrev:Jag skulle nog föreslå i14 eller i16s istället.
Schull skrev:subjektivisten skrev:Jag skulle nog föreslå i14 eller i16s istället.
Jo givetvis så är det bättre, om inte pengarna var den stora boven så skulle jag köpa i32 eller i64, tror mitt rum är som gjort för ett par i64.
Subben: vet du vad piP klarar på 3,5m i spl över 120hz?
/L
Ragnwald skrev:Vad blir det för headroom på den nivån?
adzer skrev:Så klarar man sig med 85dB i medel så duger det väl, men vem gör det liksom
Nattlorden skrev:adzer skrev:Så klarar man sig med 85dB i medel så duger det väl, men vem gör det liksom
99.7% av befolkingen.
subjektivisten skrev:Spelar man så högt så vinner man att ha en större högtalare oavsett om pip klarar av det eller ej.
Purre skrev:Schull gör det inte, ta tag i det nu i helgen bara. Du kommer ångra dig om du säljer dom. Jag skulle iaf göra det. Enda anledningen att sälja dom vore akut pengabrist och då ska det vara himla akut för min del då det finns en hel del annat och sälja först.
adzer skrev:subjektivisten skrev:Spelar man så högt så vinner man att ha en större högtalare oavsett om pip klarar av det eller ej.
Utan tvekan. Att ha mycket headroom är aldrig fel.
adzer skrev:subjektivisten skrev:Spelar man så högt så vinner man att ha en större högtalare oavsett om pip klarar av det eller ej.
Problemet i mitt fall är att jag inte kan ha större högtalare då jag kör näfältslyssning.
Ragnwald skrev:adzer skrev:subjektivisten skrev:Spelar man så högt så vinner man att ha en större högtalare oavsett om pip klarar av det eller ej.
Problemet i mitt fall är att jag inte kan ha större högtalare då jag kör näfältslyssning.
Sololyssning vid datorn, sker bäst genom lurar. Hur mycket headroom som helst.
RogerGustavsson skrev:Om investeringen medför att man ska leva på vatten och bröd eller tvingas avstå från semester etc. då backar de flesta gärna några decibell.
RogerGustavsson skrev:Javisst! Men det ska betalas också. Det ungefär samma sak som när det diskuteras bilar, boende etc. Ingen verkar tänka på att det finns annat i livet än att ligga på topp i prylvärlden! Om investeringen medför att man ska leva på vatten och bröd eller tvingas avstå från semester etc. då backar de flesta gärna några decibell.
RogerGustavsson skrev:Javisst! Men det ska betalas också. Det ungefär samma sak som när det diskuteras bilar, boende etc. Ingen verkar tänka på att det finns annat i livet än att ligga på topp i prylvärlden! Om investeringen medför att man ska leva på vatten och bröd eller tvingas avstå från semester etc. då backar de flesta gärna några decibell.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster