Moderator: Redaktörer
nikeb skrev:Trodde oxå först att det var slutsteget för när jag först körde med mitt primare steg 120w 8ohm så klippte steget och lampan började blinka. Men sen har jag skaffat ett Acurus A250 250 eller snarare 300w i 8ohm och det händer exakt samma sak vid samma volym.
Det låter som en vettig tanke just för infra.Bamsefar skrev:Vad som skulle behövs, och jag har efterlyst det vid flera tillfällen, är en X-bas med Y-motor. Dvs kombinationen av båda dessa
Därav mina Infra-Y nu för tiden, i pallutförande....
mrGaskill skrev:Jag har också stött på att prof-x2 har väldigt häftiga konrörelser när man spelar vissa bluray. Tror det var War of the Worlds som fick basarna att röra sig oroväckande mycket. Men, men. Man får väl spela lite svagare
nikeb skrev:Ja så här efteråt så skulle jag nog ha gått på ProfY-2 istället men så är det ju en ansenlig skillnad i kostnad mellan dem oxå. Jag upplever att basarna är mycket musikaliska och spelar mycket bra men att de bottnar lite lätt ibland. Kanske sälja dem till nån som vill ha X-4 och byta till Y-2 istället.
Att Acurusen skulle klippa tror jag inte. Det är ju vid exakt samma volym som det händer och den är ju betydligt kraftigare än mitt Primare steg som för övrigt driver mina frontar så högt jag kan lyssna utan att klippa.
När basarna bottnar så slår de oxå riktigt djupt vilket man ser om man sitter vid basen och det har oxå det där typiska "bonk" ljudet.
DVD-ai skrev:ProfundusX-2 är vad jag räknar till ett "klent system" 4st så börjar det blir helt acceptabel prestanda och det kan jag leva med![]()
men sant är att ProfundusX-2 spelar välldigt bra, bara det att kraven är höga...
henrikwiklund skrev:Jag kan omöjligt förstå hur högt ni spelar, eller är det era rum som äter bas?
Visst, jag tycker att pip med profx basar är för lite när man fått i sig några fredagsgroggar och vill nå nirvana men då är det ju pip som sätter begränsningen. Enda gångerna jag fått min profx2 basar i ordentlig gungning är ironman 2 (när frugan jobbade, haha) och en gång när jag råkade köra ett frekvenssvep utan att kolla vad volymen stod på. Då trodde jag på allvar att hela huset skulle vibrera sönder innan jag hittade fjärrkontrollen.
Då ska jag också tillägga att jag jobbat många år som ljudtekniker inom pop/rock/metall så jag är ju van livevolymer på åtminstone 115dB.
steveo1234 skrev:henrikwiklund skrev:Jag kan omöjligt förstå hur högt ni spelar, eller är det era rum som äter bas?
Visst, jag tycker att pip med profx basar är för lite när man fått i sig några fredagsgroggar och vill nå nirvana men då är det ju pip som sätter begränsningen. Enda gångerna jag fått min profx2 basar i ordentlig gungning är ironman 2 (när frugan jobbade, haha) och en gång när jag råkade köra ett frekvenssvep utan att kolla vad volymen stod på. Då trodde jag på allvar att hela huset skulle vibrera sönder innan jag hittade fjärrkontrollen.
Då ska jag också tillägga att jag jobbat många år som ljudtekniker inom pop/rock/metall så jag är ju van livevolymer på åtminstone 115dB.
Plocka bort högpassfiltret och kör in en 10hz sinus och återkom.
henrikwiklund skrev:steveo1234 skrev:henrikwiklund skrev:Jag kan omöjligt förstå hur högt ni spelar, eller är det era rum som äter bas?
Plocka bort högpassfiltret och kör in en 10hz sinus och återkom.
Högpassfiltret i slutsteget? Vid vilken frekvens ligger det på ett A500?
Sveptonen som jag satte igång på fullvolym var ju (mest troligt) en sinus som gick från 0hz och jag kan meddela att vid typ 15Hz så var det otäckt men ändå lite skönt. Vid typ 40Hz, där mitt rum dessutom hjälper till med en elak resonans, så fick jag total panik. Väggarna började på riktigt att leva.
Jag är förbluffad hur mycket luft två profX kan producera. Jag hoppas dock kunna bygga ett så stort och bra lyssningsrum att det ska bli för lite för mig också.
henrikwiklund skrev:Jag kan omöjligt förstå hur högt ni spelar, eller är det era rum som äter bas?
shifts skrev:henrikwiklund skrev:Jag kan omöjligt förstå hur högt ni spelar, eller är det era rum som äter bas?
Jag undrar också. Jag ifrågasätter inte att systemen känns för klena, men jag
tycker det är konstigt att känna sig förvånad över att de känns för klena. Har
skrivit det tidigare i tråden, så nu upprepar jag mig, men jag skulle vara
tvungen att gå in för att bottna dem för att lyckas.
steveo1234 skrev:Två portade 10" hade inte överlevt en minut så som jag ser film.
henrikwiklund skrev:steveo1234 skrev:Två portade 10" hade inte överlevt en minut så som jag ser film.
Hur ser din öron ut, som två portade 12"?
zapanasta skrev:Är nog väldigt inviduellt vad man anser som högt ochså,hade ett par pk till låns här hemma förut..
Dom spelade imponerande för sin storlek, finns dom som tycker att dom spelar tillräckligt högt![]()
Men inte jag, man bottnar dom rätt omgående om man sätter på lite Yello/daft punk och liknande musik med mkt energi långt ner...
Samma sak var det när kompisen hade x-moduler,gick inte att spela på så väldigt innan det var stopp,nu har han Y-moduler och dom anser både han och jag är ljusår bättre i det avseendet...
sprudel skrev:zapanasta skrev:Är nog väldigt inviduellt vad man anser som högt ochså,hade ett par pk till låns här hemma förut..
Dom spelade imponerande för sin storlek, finns dom som tycker att dom spelar tillräckligt högt![]()
Men inte jag, man bottnar dom rätt omgående om man sätter på lite Yello/daft punk och liknande musik med mkt energi långt ner...
Samma sak var det när kompisen hade x-moduler,gick inte att spela på så väldigt innan det var stopp,nu har han Y-moduler och dom anser både han och jag är ljusår bättre i det avseendet...
Fattar inte hur ni gör? Jag har ett hyfsat stort rum, runt 36 kvm och px-2. Jag åstadkommer rena jordbävningen där med mina px.
Mer behövs definitivt inte, snarare mer artikulation och därmed kanske två till.
sprudel skrev:Fattar inte hur ni gör? Jag har ett hyfsat stort rum, runt 36 kvm och px-2. Jag åstadkommer rena jordbävningen där med mina px.
Mer behövs definitivt inte, snarare mer artikulation och därmed kanske två till.
blixten_no1 skrev:Till just film behövs massa bas, mina prof Y-2 räcker inte om det är mördar bas.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Fattar inte hur ni gör? Jag har ett hyfsat stort rum, runt 36 kvm och px-2. Jag åstadkommer rena jordbävningen där med mina px.
Skruvar upp 10dB till... samt kanske har otätare rum?
sprudel skrev:Ja, det märker jag när jag lyssnar med öppen planlösning till hela övervåningen. Men när jag sluter till......
steveo1234 skrev:Kanske är en fråga om hur starkt man spelar, vilket material som spelas upp och hur högpassfiltret ser ut.
Två portade 10" hade inte överlevt en minut så som jag ser film.
shifts skrev:steveo1234 skrev:Kanske är en fråga om hur starkt man spelar, vilket material som spelas upp och hur högpassfiltret ser ut.
Två portade 10" hade inte överlevt en minut så som jag ser film.
Antagligen inte om du säger det. Men du hade ju inte heller blivit förvånad
över att det inte räckte till för dig.
PerStromgren skrev:blixten_no1 skrev:Till just film behövs massa bas, mina prof Y-2 räcker inte om det är mördar bas.
Det beror nog vem man är. Jag har aldrig känt mig begränsad av en Ace-Bass med 6.5"...
steveo1234 skrev:Inte förvånad för min del alls nej. Mest förvånad att det kan räcka till någon annan.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Inte förvånad för min del alls nej. Mest förvånad att det kan räcka till någon annan.
Om man ser på film 23dB under ref-nivå då?
zapanasta skrev:Är nog väldigt inviduellt vad man anser som högt ochså,hade ett par pk till låns här hemma förut..
sprudel skrev:Nattlorden skrev:sprudel skrev:Fattar inte hur ni gör? Jag har ett hyfsat stort rum, runt 36 kvm och px-2. Jag åstadkommer rena jordbävningen där med mina px.
Skruvar upp 10dB till... samt kanske har otätare rum?
Ja, det märker jag när jag lyssnar med öppen planlösning till hela övervåningen. Men när jag sluter till......
steveo1234 skrev:Ja, fast varför skulle man vilja göra något så galet
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Inte förvånad för min del alls nej. Mest förvånad att det kan räcka till någon annan.
Ja, fast varför skulle man vilja göra något så galet
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Ja, fast varför skulle man vilja göra något så galet
Jag tror inte de flesta människor ser på tv med högre volym än så. Tycker själv det är rätt lagom med två barn sovande precis sidanom tvrummet, tar man lite mer än så börjar man bli rädd för att väcka varje gång "något händer".
DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Inte förvånad för min del alls nej. Mest förvånad att det kan räcka till någon annan.
Jag skulle ALLDRIG få för mig att kolla på en film på referencenivå, inte ens 5dB under tror jag,....
jag ligger nog ständigt 10-15dB under Reference nivå skulle jag tro...![]()
![]()
film ska vara njutbart och man ska levas in i filmen, inte bli mördad, våltagen och vanhedad va den...Jag gillar inte film på mördar nivåer... jag ställer in volymen helt passerat på hur dialogen ligger i nivå och vad som känns "rätt"
![]()
har inget kallibrerat som talar om hur högt det är, men skulle tippa på att jag ligger 10-15dB under Reference nivå som MAX vid film.
antagligen lägre oftast...
steveo1234 skrev:Tv? Jag trodde vi pratade film med korrekt mastrade nivåer. I övrigt förstår jag hur du menar. Det låter ju en del ut.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Tv? Jag trodde vi pratade film med korrekt mastrade nivåer. I övrigt förstår jag hur du menar. Det låter ju en del ut.
Inte alla har projektor, de flesta har tv. Då ser man på tv när man ser en film.
steveo1234 skrev:DVD-ai skrev:steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Inte förvånad för min del alls nej. Mest förvånad att det kan räcka till någon annan.
Jag skulle ALLDRIG få för mig att kolla på en film på referencenivå, inte ens 5dB under tror jag,....
jag ligger nog ständigt 10-15dB under Reference nivå skulle jag tro...![]()
![]()
film ska vara njutbart och man ska levas in i filmen, inte bli mördad, våltagen och vanhedad va den...Jag gillar inte film på mördar nivåer... jag ställer in volymen helt passerat på hur dialogen ligger i nivå och vad som känns "rätt"
![]()
har inget kallibrerat som talar om hur högt det är, men skulle tippa på att jag ligger 10-15dB under Reference nivå som MAX vid film.
antagligen lägre oftast...
Det är ju precis därför jag helst ser film vid -5db FÖR att bli involverad i filmen. Upp till den nivån så sugs jag in mer och mer i filmen. Därefter blir det vanligtvis för starkt för mig (eller mitt rum, eller högtalarna eller förstärkaren eller vad det nu är som begränsar).
Black symphony koncerten däremot kan jag avnjuta 2db över refnivå. Med full behållning.
adzer skrev:Den där semantiken har jag tänkt på.
Om jag har en tv apparat och ser på en dvd-film på den så skulle inte jag säga att jag ser på tv. Jag skulle säga att jag ser på en film.
För inte säger du att du kollar på projektor?
Att se på tv är synonymt med att se på tv sändningar i min vokabulär.
Nattlorden skrev:adzer skrev:Den där semantiken har jag tänkt på.
Om jag har en tv apparat och ser på en dvd-film på den så skulle inte jag säga att jag ser på tv. Jag skulle säga att jag ser på en film.
För inte säger du att du kollar på projektor?
Att se på tv är synonymt med att se på tv sändningar i min vokabulär.
Nu ser jag i princip inte på tv-sändningar...
Men när frun frågar "skall vi gå upp och se på tv?" så är det frikopplat på om det är film, inspelade tv-program, videoband eller vad.
Skulle tänka mig motsvarande fråga skulle vara "skall vi dra igång projektorn?", fast det får jag återkomma om den dagen vi har en...
steveo1234 skrev:I mitt hem skiljer vi på "se tv" och "se film". Det betyder två väldigt olika saker. Antingen sitter man och myser framför tv´n och småsnackar samtidigt. Eller så är det film i tystnad i hobbyrummet på ordentlig volym.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:I mitt hem skiljer vi på "se tv" och "se film". Det betyder två väldigt olika saker. Antingen sitter man och myser framför tv´n och småsnackar samtidigt. Eller så är det film i tystnad i hobbyrummet på ordentlig volym.
Jo, det blir ju rimligt med den separationen av rum.
Vad gör du om det går en film på tv då?
hassesolo skrev:Jag tycker att jag kan nå grymma ljudtryck med Y-4 utan att de har bottnat. I slutet på Kung Fu Panda när han gör fingergreppet på snöleoparden kommer en helt sjuk ljudvåg som skakar om hela kroppen om man kör på referensfolym. Det känns som bröstkorgsmassage.![]()
![]()
Jag brukar tänka att eftersom mina Y-4 klarar det så klarar de allt som jag kommer att utsätta dem för.![]()
Men det är nog rätt stor skillnad på X-2 och Y-4...
Nattlorden skrev:Har du provar att dämpa/plugga portarna och se vad som händer?
nikeb skrev:Nattlorden skrev:Har du provar att dämpa/plugga portarna och se vad som händer?
Jag ska göra det men jag måste vara själv i huset för min 2-åriga dotter blir livrädd när jag spelar Batman för högt. Hon var med mig en gång när jag skulle dema lite lungt för en kompis och nu är hon rädd för den "stooa tvn". Baja titta lilla tvn säger hon jämt.
paa skrev:nikeb skrev:Nattlorden skrev:Har du provar att dämpa/plugga portarna och se vad som händer?
Jag ska göra det men jag måste vara själv i huset för min 2-åriga dotter blir livrädd när jag spelar Batman för högt. Hon var med mig en gång när jag skulle dema lite lungt för en kompis och nu är hon rädd för den "stooa tvn". Baja titta lilla tvn säger hon jämt.
Dämpar man portarna så kommer deras effekt att dämpa elementrörelserna att avta, dvs elementen rör sig mer!
nikeb skrev:Det är ju inte så att det saknas bas i rummet. Jag har ju inga problem att ställa in subbarna så att de ger lagom bas vid musiklyssnande. Jag har heller inget större problem med att de inte flyttar mer luft en de gör för jag är medveten att Y-4 har en aningen större kapacitet där:)
Det jag däremot inte gillar är att jag inte kan vrida upp volymen så mycket som jag vill. 40 på volymen är ganska högt men där vill jag lyssna ibland och då vill jag inte vara rädd att basen ska bottna före 50 i alla fall.
Det felet jag gjorde var att lyssna på Y-4 och sedan titta för mycket på ljudtrycks specarna som säger att X-2 inte ska vara speciellt långt efter.
NU vill jag ha råd av er elektronikkunniga. Jag undrar varför mitt Primaresteg började klippa redan på volym 37 när det driver basarna fast aldrig har klippt oavsett vilken volym jag spelat på (upp till 50 vid film kanske) när det driver mina frontar?
Finns det något fel i ett element som kan göra det toksvårt för förstärkaren att spela det? Typ en pytteliten kortis eller vad som helst. Jag kan inget om elektronik men ni kan ju massor.
Nune skrev:paa skrev:nikeb skrev:Nattlorden skrev:Har du provar att dämpa/plugga portarna och se vad som händer?
Dämpar man portarna så kommer deras effekt att dämpa elementrörelserna att avta, dvs elementen rör sig mer!
Oj, jag som trodde det va precis tvärtom!
DVD-ai skrev:nikeb skrev:Det är ju inte så att det saknas bas i rummet. Jag har ju inga problem att ställa in subbarna så att de ger lagom bas vid musiklyssnande. Jag har heller inget större problem med att de inte flyttar mer luft en de gör för jag är medveten att Y-4 har en aningen större kapacitet där:)
Det jag däremot inte gillar är att jag inte kan vrida upp volymen så mycket som jag vill. 40 på volymen är ganska högt men där vill jag lyssna ibland och då vill jag inte vara rädd att basen ska bottna före 50 i alla fall.
Det felet jag gjorde var att lyssna på Y-4 och sedan titta för mycket på ljudtrycks specarna som säger att X-2 inte ska vara speciellt långt efter.
NU vill jag ha råd av er elektronikkunniga. Jag undrar varför mitt Primaresteg började klippa redan på volym 37 när det driver basarna fast aldrig har klippt oavsett vilken volym jag spelat på (upp till 50 vid film kanske) när det driver mina frontar?
Finns det något fel i ett element som kan göra det toksvårt för förstärkaren att spela det? Typ en pytteliten kortis eller vad som helst. Jag kan inget om elektronik men ni kan ju massor.
Kapaciteten hos ProfundusX-2 är ju Vansinnigt långt från ProfundusY-4 är ju inte enns från samma planet...
Inte i samma rum med samma förutsättningar
Du kanske helt enkelt behöver mer kapacitet, Kanske profundusX-2 inte är tillräckligt för dig i ditt nuvarande rum och dess förutsättningar.
Placering av modulerna kan göra underverk för prestandan !
1: Hur har du dom placerade i rummet och hur ser rummet ut och vad är det för material i väggarna ?
2: Exakt vad är det för steg du driver modulerna med ? Dom ligger på en ganska hög impedans och om steget inte kan lämna hög peak effekt så är det nog lättare att det klipper...
3: Vem har monterat modulerna och är det ProfundusX-2 i standard utsende eller någon kostom design ?
nikeb skrev:DVD-ai skrev:nikeb skrev:Det är ju inte så att det saknas bas i rummet. Jag har ju inga problem att ställa in subbarna så att de ger lagom bas vid musiklyssnande. Jag har heller inget större problem med att de inte flyttar mer luft en de gör för jag är medveten att Y-4 har en aningen större kapacitet där:)
Kapaciteten hos ProfundusX-2 är ju Vansinnigt långt från ProfundusY-4 är ju inte enns från samma planet...
Inte i samma rum med samma förutsättningar
Du kanske helt enkelt behöver mer kapacitet, Kanske profundusX-2 inte är tillräckligt för dig i ditt nuvarande rum och dess förutsättningar.
Placering av modulerna kan göra underverk för prestandan !
1: Hur har du dom placerade i rummet och hur ser rummet ut och vad är det för material i väggarna ?
2: Exakt vad är det för steg du driver modulerna med ? Dom ligger på en ganska hög impedans och om steget inte kan lämna hög peak effekt så är det nog lättare att det klipper...
3: Vem har monterat modulerna och är det ProfundusX-2 i standard utsende eller någon kostom design ?
1: Just nu står det en framme i varje hörn. Har även provat dem ca 1/4 in från sidan. Väggarna består an en enkel skiva sedan isolering och fria naturen. Jag får alltså väldigt lite rumsförstärkning. Den djupa basen rymmer men så vill jag ha det för det blir lättare att slippa jobbiga stående vågor. Jag ska bygga om hela rummet snart till en riktig bio och då kommer jag ibland utnyttja tunnheten i väggarna och ibland förstärka där det behövs.
2: Jag har ett acurus A-250 som uppmätt ligger på ca 300 watt i 8 ohm. Jag har även provat med mitt Primare 120 w 8 ohm och basarna bottnar på exakt samma volym. Sedan låter det tydligt bonk så jag är nästan helt säker att det är basarna.
3: Det var säljaren som har monterat dem. Original är de köpta som standard rå MDF låda med tillbehör. Allt ska alltså vara INO original. Säljaren verkar vara kunnig och jobbar på televerket/med master och elektronik nåt sådant. Typ monterar sådant fattade jag det som så han borde få ihop ett par enkla basar. Det enda problemet han hade var att skruvskallarna till bakpanelen var lite små så han lade på en bricka på varje skruv.
nikeb skrev:Vi har ocå mätt signalen från försteget och den ligger mellan 1 och 2 volt på de volymerna vi spelar vilket är helt normalt.
nikeb skrev:Ja eller stänga tråden och starta en ny om jag behöver. Jag vet inte riktigt vad seden är på detta forum.
Stefanw skrev:Detta har jag aldrig upplevt tidigare med någon bas, dom brukar ju dölja allt ganska bra....
Användare som besöker denna kategori: joonah och 1 gäst