Moderator: Redaktörer
DQ-20 skrev:Det är svengelska, vilket inte är någon straffbar företeelse. Om du slår på det engelska ordet "intrinsic" så kommer du rätt. Ordet betyder att en egenskap tillhör själva objektet. Att det är en inneboende egenskap som finns där oavsett sammanhang. Det är ett allmänt ord och är inte förknippat med något särskilt sammanhang. Wikipedias förklaring är tämligen domänspecifik.
Ungefär så.
/DQ-20
Morgan skrev:Okej - då tar jag på mig förklaringsuppdraget den här gången.
Vi jämför två fall: (1) En alldeles livs levande saxofonist som står och spelar rakt framför dig, respektive (2) en inspelad saxofonist som återges via ett par stereohögtalare så att det låter som om han står rakt framför dig och spelar.
I det första fallet nås du av en enda akustisk vågfront (vi ignorerar nu allt vad omgivande ytor och akustik heter - bara för exemplets tydlighet). Denna vågfront når båda dina öron samtidigt, mjukt akustiskt filtrerad kring ditt ansikte, och med ett av din kropp och dina ytteröron pålagt reflexmönster som man brukar sammanfatta under begreppet "Head Related Transfer Function". Instrålningsvinkeln av ljudet in i örat ger upphov till en för denna vinkel typisk påverkan av den infallande vågfronten, helt enkelt.
I det andra fallet nås du av två akustiska vågfronter - en från vardera högtalaren. Från vänster högtalare strålar ljudet lite rakare in i vänster öra, och det filtreras inte kring ditt ansikte på det sätt som ljud rakt framifrån gör, och reflexmönstret från ytteröra och axlar ser lite annorlunda ut från denna vinkel. Vågfronten från vänster sida tar sig också efter en lite kraftigare filtrering runt ditt huvud in i höger öra. Där interfererar det en aning med ljudet från den högra högtalaren, som ju anlände lite tidigare och utan filtrering, och på motsvarande vis med den andra sidan. Vi mottar alltså "dubbla signaler" som på ett vis som inte inträffar i verkligheten.
Nu tolkar vår hjärna det här på ett sätt som kloka personer har kartlagt - och kanske Ingvar mer än någon annan, i alla fall när det gäller vissa specifika instrålningsvinklar som är av särskilt intresse för hifi. Att ljudet strålas rakare in i örat, samtidigt som hjärnan inte mottar någon signal om att ljudkällan har flyttats (det är huvudsakligen den interaurala tidsskillnaden i vågfrontens ankomst till öronen som hjälper oss avgöra lateral vinkel till ljudkällan) kombinerat med den dubbla signaturen och den lilla interferensen med det kraftigare filtrerade ljudet som ankommer ögonblicket senare, läggs av hjärnan samman till ett slags "integrerat klangfel" som till viss del tolkas om som höjdledsinformation. Man upplever dels att det fantomprojicerade ljudet blir en aningens gnutta onaturligt, dels att ljudkällan har en annan höjd än den borde ha. När man i verkligheten höjer en ljudkälla en bit, så ger det nämligen en klangavvikelse som är snarlik den som uppkommer i den beskrivna situationen.
Om vi nu skulle vilja bygga en högtalare som inte gav den lilla gnuttan orealism och den konstlade höjningen av ljudbilden vid fantomprojektion av någonting just i mitten av ljudbilden, så skulle det vara en rätt så smal sak att kompensera i alla fall för det klangliga felet som blir av att högtalarna strålar rakare in i örat än en äkta ljudkälla rakt framifrån. Det är alltså bara att jämföra instrålningsvinklarnas klangpåverkan, sätta "rakt fram" som referens, kolla sidovinkelns skillnad, invertera denna, och påföra den till signalen. Gör man det för ett medelvärde av hundra personer blir det kanske inte lika bra för var och en av dem, men det blir i alla fall en klar förbättring för de allra flesta. Å andra sidan har man då en högtalare som har ett klangfel då den skall återge ett ljud som kommer ifrån sidan (ifrån högtalarens egen riktning). Man bör kanske gå en gyllene medelväg, och kompensera bara till hälften?
Dessutom är det ju så att vi har fler vinklar än "rakt fram" att kompensera för. Fantomprojektionen ger ju ett klangfel (som delvis tolkas som höjdfel, delvis som bristande realism) som ser olika ut i olika vinklar. I själva verket bör man kanske ta hänsyn till hur klangfelet ser ut i alla vinklar inom det fönster som stereosystemet skall öppna in mot den akustiska händelsen, och "smeta ut" kompensationen för alla dessa vinklar i relation till den specifika vinkel där man vet att man brukar placera högtalare... Hajjaru?
Det här löser inte alla problem med fantomprojektion. Man har ju fortfarande bekymret med någon liten interferens, och det där med dubbla akustiska signaturer där det borde vara en, men det är smällar man får ta. Om man tar och smetar ut klangfelet så att det inte är noll i högtalarvinkeln, utan får anta ett lite större värde där mot att man får ett lägre värde i andra vinklar, då har man fått en situation där instrument låter mer "genomsnittligt korrekt" i hela ljudbilden.
hevi skrev:single_malt skrev:Det är knappast något allmänt ord inom svenska språket väl?
Hursomhelst, och vilka är då dessa inneboende egenskaper, om de är allmänt vedertagna alltså?
Definiera "allmänt vedertagna".
single_malt skrev:hevi skrev:single_malt skrev:Det är knappast något allmänt ord inom svenska språket väl?
Hursomhelst, och vilka är då dessa inneboende egenskaper, om de är allmänt vedertagna alltså?
Definiera "allmänt vedertagna".
Mitt syfte är inte hårklyveri utan att möjliggöra förståelse och deltagande i diskussioner för forumdeltagare.
Vad är syftet med det?johanrosander skrev:Hej
Fungerar det mycket bra att spela pi60 utomhus? Utan några byggnader eller så runtom förutom bakom högtalarna där man har t.ex. en bergvägg/husvägg. Vi säger att det är gräs på backen.
Leker med tanken på ett mobilt pi60 paket.
Morgan skrev:single_malt skrev:hevi skrev:single_malt skrev:Det är knappast något allmänt ord inom svenska språket väl?
Hursomhelst, och vilka är då dessa inneboende egenskaper, om de är allmänt vedertagna alltså?
Definiera "allmänt vedertagna".
Mitt syfte är inte hårklyveri utan att möjliggöra förståelse och deltagande i diskussioner för forumdeltagare.
Är "single_malt" alltså den gamle "Patrikf"?? I så fall kan vi ju släppa den här diskussionen redan här - det riskerar ju bara att bli en upprepning av den här gamla tråden där vi stötte och blötte stereosystemfel och hrtf i evighet utan att komma någonvart:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=18096
single_malt skrev:Mitt syfte är inte hårklyveri utan att möjliggöra förståelse och deltagande i diskussioner för forumdeltagare.
Men allra bäst har faktiskt diffussorer mer
än en meter utanför/hitom respektive högtalare visat sig vara. Lite utvridna
får de gärna vara också.
De får inte vara för bra dock. En grovdiffusor lagom felräknad funkar bäst. Ett
väggsegment med en bokhylla framför helt enkelt. Smile
Morgan skrev:
Nu tolkar vår hjärna det här på ett sätt som kloka personer har kartlagt - och kanske Ingvar mer än någon annan, i alla fall när det gäller vissa specifika instrålningsvinklar som är av särskilt intresse för hifi. Att ljudet strålas rakare in i örat, samtidigt som hjärnan inte mottar någon signal om att ljudkällan har flyttats (det är huvudsakligen den interaurala tidsskillnaden i vågfrontens ankomst till öronen som hjälper oss avgöra lateral vinkel till ljudkällan) kombinerat med den dubbla signaturen och den lilla interferensen med det kraftigare filtrerade ljudet som ankommer ögonblicket senare, läggs av hjärnan samman till ett slags "integrerat klangfel" som till viss del tolkas om som höjdledsinformation. Man upplever dels att det fantomprojicerade ljudet blir en aningens gnutta onaturligt, dels att ljudkällan har en annan höjd än den borde ha. När man i verkligheten höjer en ljudkälla en bit, så ger det nämligen en klangavvikelse som är snarlik den som uppkommer i den beskrivna situationen.
Morgan skrev:Om vi nu skulle vilja bygga en högtalare som inte gav den lilla gnuttan orealism och den konstlade höjningen av ljudbilden vid fantomprojektion av någonting just i mitten av ljudbilden, så skulle det vara en rätt så smal sak att kompensera i alla fall för det klangliga felet som blir av att högtalarna strålar rakare in i örat än en äkta ljudkälla rakt framifrån. Det är alltså bara att jämföra instrålningsvinklarnas klangpåverkan, sätta "rakt fram" som referens, kolla sidovinkelns skillnad, invertera denna, och påföra den till signalen.
single_malt skrev:Tolkar jag ditt resonemang rätt att du hävdar att orealism vid fantomprojektion (0°, frontalt) beror på att att ljudet som når öronen från högtalarna har fel tonkurva och att orealismen kan elimineras genom att anpassa högtalarnas tonkurva?
Jag vet inte hur du kommer fram till den slutsatsen i såfall
single_malt skrev:Då återstår kamfiltereffekterna som väl är svåra att kompensera bort, av två ljudkällor i fantomkällefallet jämfört med en reell källa?
Nattlorden skrev:single_malt skrev:Då återstår kamfiltereffekterna som väl är svåra att kompensera bort, av två ljudkällor i fantomkällefallet jämfört med en reell källa?
Mot vilket Bob Carver under många år byggt manicker, numera är funktionen dsp:ad i hans bioförsteg.
single_malt skrev:En fråga angående...
sprudel skrev:Just det ja, du har ju en sådan manick. Hur upplever du den när nyhetens behag satt sig?
PappaBas skrev:Jag har ju heller inte sett en defition av de olika "Stereosystemfelen" och det är ju upp till IÖ att vara hur hemlig han vill med det.![]()
PappaBas skrev:Jag kan väl få rulla på ögonen för att jag nog anser att "MOLT från 80-talet" varken är sökbar när det gäller artiklar eller finns att få tag på?![]()
PappaBas skrev:Jag har ju heller inte sett en defition av de olika "Stereosystemfelen" och det är ju upp till IÖ att vara hur hemlig han vill med det.
Naqref skrev:Man ska komma ihåg att det finns många sätt att bygga upp ett stereosystem med olika för och nackdelar. Vissa fel finns i vissa typer av system och inte i andra. Stereosystemen är ju inte generellt begränsade till två kanaler - det betyder bara att det är fler än en kanal (monofonisk). Att prata om intrinsiska stereostystemfel antyder att det är distinkt givna fel vilket det alltså inte är.
Det Morgan avser här är snarare stereosystemen så som de har blivit att bli och så som de är tillämpade. Vissa av problemen går att delvis motverka i både inspelningar och uppspelningssituationer Vissa får man leva med.
De fel som man normalt märker mest när man flyttar ut två högtalare så här är extremt tydlig precedenseffekt för fantomkällor (stereobilden kantrar snabbare än inomhus och är svårare att motverka) samt kamfiltereffekter.
PappaBas skrev:Jag kan väl få rulla på ögonen för att jag nog anser att "MOLT från 80-talet" varken är sökbar när det gäller artiklar eller finns att få tag på?
DQ-20 skrev:PappaBas skrev:Jag kan väl få rulla på ögonen för att jag nog anser att "MOLT från 80-talet" varken är sökbar när det gäller artiklar eller finns att få tag på?
Nej, det är själva ögonrullningen som är problemet. Men jag kan ju för all del fråga: vad menar du med ögonrullande smiley i allmänhet och hur skall vi tolka din ögonrullande smiley i det här specifika fallet? Så vi kan minska ned tolkningsrymden en smula, menar jag.
/DQ-20
DQ-20 skrev:PappaBas skrev:Jag kan väl få rulla på ögonen för att jag nog anser att "MOLT från 80-talet" varken är sökbar när det gäller artiklar eller finns att få tag på?
Nej, det är själva ögonrullningen som är problemet. Men jag kan ju för all del fråga: vad menar du med ögonrullande smiley i allmänhet och hur skall vi tolka din ögonrullande smiley i det här specifika fallet? Så vi kan minska ned tolkningsrymden en smula, menar jag.
/DQ-20
PappaBas skrev:Min ögonrullning här var bara avsett att jag upplever att det inte är så lätt att få tag på information hur IÖ ser på dessa?
Jag är rätt med på hur man definerar och ser på dem i övriga sammanhang även om jag tycker att de försök jag sett refererat i böcker och artiklar lämnar en del att önska i fråga om valet av testmaterial, antal testpersoner och rum (då dessa påverkar utfallet väldigt mycket).
Det som jag själv tycker är svårt med dessa stereofel är hur de samverkar och hur man uppfattar dem speciellt i kombination med varandra? Det är väl just det han har undersökt en hel del?
Hade gärna gått på en sådan föreläsning av IÖ om den ges igen
Hade det inte varit kul med en nypublikation av de försöken?
KarlXII skrev:DQ-20 skrev:PappaBas skrev:Jag kan väl få rulla på ögonen för att jag nog anser att "MOLT från 80-talet" varken är sökbar när det gäller artiklar eller finns att få tag på?
Nej, det är själva ögonrullningen som är problemet. Men jag kan ju för all del fråga: vad menar du med ögonrullande smiley i allmänhet och hur skall vi tolka din ögonrullande smiley i det här specifika fallet? Så vi kan minska ned tolkningsrymden en smula, menar jag.
/DQ-20
Anser du att ögonrullningen påverkar den upplevda ljudkvaliteten från pi60 när man spelar den utomhus?
PappaBas skrev:Jag har ju heller inte sett en defition av de olika "Stereosystemfelen" och det är ju upp till IÖ att vara hur hemlig han vill med det.![]()
schmutziger skrev:Sen när ska man inte utgå från det specifika fallet?![]()
DQ-20 skrev:PappaBas skrev:Jag har ju heller inte sett en defition av de olika "Stereosystemfelen" och det är ju upp till IÖ att vara hur hemlig han vill med det.
schmutziger skrev:Sen när ska man inte utgå från det specifika fallet?![]()
Jag tycker det är något jävligt skumt på gång här. Ser ni att "PappaBas" och "schmutzigers" smilies rullar ögonen I TAKT. Jag säger ingenting men ni kan ju dra era egna slutsatser.
/DQ-20
PappaBas skrev:Va? Foliehatt av tack!
DQ-20 skrev:single_malt skrev:Tolkar jag ditt resonemang rätt att du hävdar att orealism vid fantomprojektion (0°, frontalt) beror på att att ljudet som når öronen från högtalarna har fel tonkurva och att orealismen kan elimineras genom att anpassa högtalarnas tonkurva?
Jag vet inte hur du kommer fram till den slutsatsen i såfall
Jag förstår inte riktigt vad du inte kan förstå i Morgans resonemang. Är det själva slutsatsen som du inte kan följa eller är det hur man utför ett experiment för att empiriskt bestämma den upplevda skillnaden i frekvensgång mellan en ljudkälla som strålar rakt framifrån eller en ljudkälla som strålar från högtalarposition, dvs. snett framifrån, som ställer till problem. Kontentan, som jag tolkar den, är i alla fall att ett par stereohögtalare inte ska ha en rak tonkurva för att låta som om den har en rak tonkurva, även om den är konstruerad för att placeras fritt fält.
Vad gäller förändringar i höjdeffekten verkar det vara svårt att svara på eftersom det blir en funktion av högtalarnas spridningsegenskaper.
samtidigt som hjärnan inte mottar någon signal om att ljudkällan har flyttats
single_malt skrev:Det jag inte kan förstå av Morgans resonemang är att jag uppfattar att han menar att det går att lura hörselns förmåga att positionsbestämma ljudkällorna, som signaturen bla ytteröronen ger, genom att ändra högtalarnas frekvensgång. Antingen har han eller jag missuppfattat något viktigt
PerStromgren skrev:Vår bransch verkar vara tämligen odokumenterad på ett sätt som förvånar mig. Jag ställde en fråga för några år sedan om det fanns några artiklar annat än i MolT(*) att läsa i ämnet, men så är inte fallet.
Om vi alla kunde läsa något och ta avstamp i samma kunskapsmassa sluppe vi många av de tunga dialoger (och allmänt skitsnack) som ibland förekommer här. Tänk om vi kunde få läsa boken om den basala tekniken bakom stereoåtergivning i hemmet! I sanning en förmodligen ouppnålig dröm. Ack!
*) "Felet" med MoLT är att den bara läses i en trång (svensk) krets, eftersom den bara finns på svenska. Den är en superb tidning, för övrigt!
MagnusÖstberg skrev:Tar du bort väggreflexer kommer du nog inte bli nöjd med fantomkällan.
Inom 0,1 pHzpetersteindl skrev:Den här tråden handlar om, lyssning utomhus på pi60. Frågan är hur frekvenslinjär väggreflexen skall vara om man vill ha väggreflexer d v s skall absorbtion vara lika från 20 Hz till 20 kHz?
MvH
Peter
JaPerStromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:Tar du bort väggreflexer kommer du nog inte bli nöjd med fantomkällan.
Menar du alltså att väggarna är ett krav för god stereoåtergivning?
MagnusÖstberg skrev:JaPerStromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:Tar du bort väggreflexer kommer du nog inte bli nöjd med fantomkällan.
Menar du alltså att väggarna är ett krav för god stereoåtergivning?
petersteindl skrev:MagnusÖstberg skrev:JaPerStromgren skrev:MagnusÖstberg skrev:Tar du bort väggreflexer kommer du nog inte bli nöjd med fantomkällan.
Menar du alltså att väggarna är ett krav för god stereoåtergivning?
Ja det är väl självklart annars hör man ju bara grannarna istället för sterion![]()
![]()
single_malt skrev:Precis som Morgan skriver kommer fantomkällan upplevas som något förhöjd i förhållande till medianplanet om det undersöks under kontrollerade förhållanden. Men den höjningen kan INTE motverkas av att införa "kompensationer" i högtalarens frekvensrespons eftersom det inte kommer att påverka egenskaperna som ger upphov till lokalisering enligt ovan. Lokaliseringen bygger på igenkännandet av inlärda unika tids- och spektrala förhållanden hos öronsignalerna som motsvarar en viss plats ljudet kommer ifrån.
DQ-20 skrev:single_malt skrev:Precis som Morgan skriver kommer fantomkällan upplevas som något förhöjd i förhållande till medianplanet om det undersöks under kontrollerade förhållanden. Men den höjningen kan INTE motverkas av att införa "kompensationer" i högtalarens frekvensrespons eftersom det inte kommer att påverka egenskaperna som ger upphov till lokalisering enligt ovan. Lokaliseringen bygger på igenkännandet av inlärda unika tids- och spektrala förhållanden hos öronsignalerna som motsvarar en viss plats ljudet kommer ifrån.
Men beror inte "regnbågseffekten" med en höjning av ljudbilden i mitten på just att frekvensgången från högtalarna tolkas som att den tillhör fantomkällan. Och om fantomkällor nära mitten klingar ljusare, vilket de tydligen gör pga att högtalaren spelar in i örat från en vinkel, så tolkar hjärnan den som att fantomkällan lyft lite eftersom vi lärt oss erfarenhetsmässigt att mittplacerade ljudkällor som klingar ljusare än vi är vana vid gör det pga av att de är upplyfta? Oder? Man skulle väl främst kompensera detta genom att förse mikrofonuppsättningen med sådan egenskaper att den hade en lite svacka frekvensgången i mitten av ljudbilden och således automagiskt kompenserade lyftningen av ljudbildens mitt.
DQ-20 skrev:Men beror inte "regnbågseffekten" med en höjning av ljudbilden i mitten på just att frekvensgången från högtalarna tolkas som att den tillhör fantomkällan. Och om fantomkällor nära mitten klingar ljusare, vilket de tydligen gör pga att högtalaren spelar in i örat från en vinkel, så tolkar hjärnan den som att fantomkällan lyft lite eftersom vi lärt oss erfarenhetsmässigt att mittplacerade ljudkällor som klingar ljusare än vi är vana vid gör det pga av att de är upplyfta?
Naqref skrev:Tillgängliga data fanns redan i början på 70-talet som indikerade att men inte kan förklara regnbågseffekten med virtuell tonkurveförändring av den modell som IÖ använder.
Naqref skrev:Gör man jämförande tester monaural och binaural så får man i det förra läget en kraftig påverkan på den upplevda frekvensgången medan man inte får det med det sistnämnda (för monofoniska ljudkällor). Man får bara lyftet i centrum för fantomkällor men ingen klanglig förändring.
DQ-20 skrev:Naqref skrev:Gör man jämförande tester monaural och binaural så får man i det förra läget en kraftig påverkan på den upplevda frekvensgången medan man inte får det med det sistnämnda (för monofoniska ljudkällor). Man får bara lyftet i centrum för fantomkällor men ingen klanglig förändring.
Menar du att om man kör med en monokälla och förflyttar den åt sidan får man en tonkurveändring. Om man kör med två monokällor och panorerar dessa åt var sin sida samtidigt kommer det uppstå en fantomkälla i mitten som inte uppfattas ljusare men som stiger i höjd. Eller hur ser försöket ut.
/DQ-20
single_malt skrev:PerStromgren skrev:Vår bransch verkar vara tämligen odokumenterad på ett sätt som förvånar mig. Jag ställde en fråga för några år sedan om det fanns några artiklar annat än i MolT(*) att läsa i ämnet, men så är inte fallet.
Om vi alla kunde läsa något och ta avstamp i samma kunskapsmassa sluppe vi många av de tunga dialoger (och allmänt skitsnack) som ibland förekommer här. Tänk om vi kunde få läsa boken om den basala tekniken bakom stereoåtergivning i hemmet! I sanning en förmodligen ouppnålig dröm. Ack!
*) "Felet" med MoLT är att den bara läses i en trång (svensk) krets, eftersom den bara finns på svenska. Den är en superb tidning, för övrigt!
En bra början är kanske att försöka reda ut vad en stereolyssningssituation innebär för hörseln. Jag ska försöka förklara hur jag tänker mig att det ser ut. Jag är glad för synpunkter på vad jag eventuellt har missförstått.
Jag tar hjälp av en illustration:
När vi sitter framför stereon och lyssnar nås våra två öron av ljud från två högtalare, A och B. Om ljudet som kommer från högtalarna är tillräckligt lika kommer en fantomljudkälla mellan högtalarna att höras.
Ljudet från högtalare A ger genom det tids- och riktningsförhållande dess ljud når lyssnarens höger- OCH vänsteröra(AL och AR), upphov till lokalisering av den högtalaren.
På motsvarande sätt sker lokalisering av högtalare B.
Med lokalisering menar jag här information hörselsinnet använder för att organisera den medvetna ljudscenen. Bland annat gör den informationen, om den är korrekt i att fantomkällans spektrala egenskaper upplevs lika som ljudkällorna.
Precis som Morgan skriver kommer fantomkällan upplevas som något förhöjd i förhållande till medianplanet om det undersöks under kontrollerade förhållanden. Men den höjningen kan INTE motverkas av att införa "kompensationer" i högtalarens frekvensrespons eftersom det inte kommer att påverka egenskaperna som ger upphov till lokalisering enligt ovan. Lokaliseringen bygger på igenkännandet av inlärda unika tids- och spektrala förhållanden hos öronsignalerna som motsvarar en viss plats ljudet kommer ifrån.
Illustrationen och resonemanget kommer från "On the Localisation in the superimposed Soundfield" av Gunther Thile.
http://www.hauptmikrofon.de/theile/ON_THE_LOCALISATION_english.pdf
...Precis som Morgan skriver kommer fantomkällan upplevas som något förhöjd i förhållande till medianplanet...
Wiki skrev:The median plane is a Midsagittal plane which bisects the body vertically through the navel, dividing the body exactly in left and right side. Sagittal plane is any plane parallel to the median plane.
single_malt skrev:DQ-20 skrev:Naqref skrev:Gör man jämförande tester monaural och binaural så får man i det förra läget en kraftig påverkan på den upplevda frekvensgången medan man inte får det med det sistnämnda (för monofoniska ljudkällor). Man får bara lyftet i centrum för fantomkällor men ingen klanglig förändring.
Menar du att om man kör med en monokälla och förflyttar den åt sidan får man en tonkurveändring. Om man kör med två monokällor och panorerar dessa åt var sin sida samtidigt kommer det uppstå en fantomkälla i mitten som inte uppfattas ljusare men som stiger i höjd. Eller hur ser försöket ut.
/DQ-20
Om man testar med ett öra igenbommat(göra test monauralt) på stereo får man upplevd tonkurveändring. Sen är jag också nyfiken på vilket eller vilka tester Naqref syftar till.
Naqref skrev:Man ska komma ihåg att det finns många sätt att bygga upp ett stereosystem med olika för och nackdelar. Vissa fel finns i vissa typer av system och inte i andra. Stereosystemen är ju inte generellt begränsade till två kanaler - det betyder bara att det är fler än en kanal (monofonisk). Att prata om intrinsiska stereostystemfel antyder att det är distinkt givna fel vilket det alltså inte är.
single_malt skrev:DQ-20 skrev:Naqref skrev:Gör man jämförande tester monaural och binaural så får man i det förra läget en kraftig påverkan på den upplevda frekvensgången medan man inte får det med det sistnämnda (för monofoniska ljudkällor). Man får bara lyftet i centrum för fantomkällor men ingen klanglig förändring.
Menar du att om man kör med en monokälla och förflyttar den åt sidan får man en tonkurveändring. Om man kör med två monokällor och panorerar dessa åt var sin sida samtidigt kommer det uppstå en fantomkälla i mitten som inte uppfattas ljusare men som stiger i höjd. Eller hur ser försöket ut.
/DQ-20
Om man testar med ett öra igenbommat(göra test monauralt) på stereo får man upplevd tonkurveändring. Sen är jag också nyfiken på vilket eller vilka tester Naqref syftar till.
IngOehman skrev:Jodå, stereosystemen är i allra högsta grad intrinsiska, och de är inte till
100 % kompenserbara eftersom stereofonisk kodning (både till två och
till flera kanaler) är förlustbehäftad.
IngOehman skrev:Naqref skrev:Man ska komma ihåg att det finns många sätt att bygga upp ett stereosystem med olika för och nackdelar. Vissa fel finns i vissa typer av system och inte i andra. Stereosystemen är ju inte generellt begränsade till två kanaler - det betyder bara att det är fler än en kanal (monofonisk). Att prata om intrinsiska stereostystemfel antyder att det är distinkt givna fel vilket det alltså inte är.
Jodå, stereosystemen är i allra högsta grad intrinsiska, och de är inte till
100 % kompenserbara eftersom stereofonisk kodning (både till två och
till flera kanaler) är förlustbehäftad. Och dessutom är de både många och
mångfacetterade. Alla är inte stora, men de behöver viktas både med av-
seende på storlek och harmlöshet.
Däremot kommer varje nytt sätt att handskas med dem också att ge
olika resultat.
Så för varje sätt att dekoda en stereofonisk inspelning så kommer balan-
sen mellan restfel och bieffekter av kompensationerna, att vara olik andra
sätt att göra det på. Men de flesta kan ändå vara klart bättre (i betydelsen
närmare ursprungshändelsen) än en okompenserad uppspelning (alltså en
två punktljudkällehögtalare med rak tonkurva spelandes i ekofritt rum).
Men ALLA fel finns i grunden i ALLA enkodningar.
Och mer eller mindre små rester av alla fel finns dessutom kvar efter kom-
pensetionerna - i alla GODA dekodningar! Inte för att det är bra med rest-
fel, utan för att varje kompensation kommer till ett pris...
Vissa fel är dessutom av sådan art att det inte är lämpligt att kompensera
för dem alls, utan de behöver maskeras - medan det med andra är precis
tvärtom!
- - -
I den här tråden verkar av något anledning framförallt okompenserbara fel
ha dragit upp, medan praktiskt taget alla de viktiga kompenserbara felen är
lämnade helt utan kommentarer, trots att det är dessa som är nyckeln till
vad jag skulle kalla för en verkligt högklassigt återgivning.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det får anstå till någon föreläsning eller liknande.
- - -
Naq: Jag uttryckte mig nog alltför generellt. Talade om stereosystemfel
i bemärkelsen "de stereosystem som finns". Men inkluderade alltså inte
alla de riktningskodande system som man kan föreställa sig.
Jag åsyftade alltså i princip bara inkluderade de semikompatibla system
som vi känner som tvåkanalsstereo, ambofoni*, 5.1, 6.1 och 7.1.
Borde ha varit tydligare, eller borde rättare sagt ha läst ditt inlägg tidig-
are tydligare.
Vh, iö
- - - - -
*Som jag i princip faktiskt ser allra mest som ett sätt att hantera stereo-
systemfelen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster