Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Hur såg lyssningsrummet ut och hur stort var det?
penke62 skrev:Jag vet som sagt inte hur stor roll lokal och övrig utrustning spelade i RE-Hifi:s butik, men där upplevde jag dem som lite tunna. Andra kvaliteter som dynamik och tyst mellan tonerna var däremot uppenbara. En annan presumtiv kund lyssnade på Larsen 6, så vi växlade mellan dem. De sistnämnda var klart mörkare, men de har jag heller aldrig hört tidigare.
penke62 skrev:Det ligger ett par ute på Blocket, säljaren huserar här regelbundet. Jag har varit sugen på ett par ett bar tag, men men har en fundering. När jag lyssnade på ett par i RE-Hifi:s butik tyckte jag att de var en aning bassvaga. Mina egna Canton RC-L är definitivt inte bassvaga. Frågan är om Pi60 kommer att låta tunnare än mina Canton, vad säger ni initierade (som Nattis t.ex)?
penke62 skrev:Jag är väldigt sugen, men säljaren bor i Umeå och vill inte skicka dem, jag bor själv i Helsingborg. Svårt att få ihop. 240 mil fram och tillbaka, ett dygns körning.
Bill50x skrev:penke62 skrev:Jag är väldigt sugen, men säljaren bor i Umeå och vill inte skicka dem, jag bor själv i Helsingborg. Svårt att få ihop. 240 mil fram och tillbaka, ett dygns körning.
Finns det ingen forumbroder som bor i Umeå och kan göra en insats för en liten peng? Bara bensinen för 240 mil är ju en ansenlig summa... Borde räcka som ersättning för hantering, fixande av emballage och frakt.
/ B
Naqref skrev:penke62 skrev:Jag vet som sagt inte hur stor roll lokal och övrig utrustning spelade i RE-Hifi:s butik, men där upplevde jag dem som lite tunna. Andra kvaliteter som dynamik och tyst mellan tonerna var däremot uppenbara. En annan presumtiv kund lyssnade på Larsen 6, så vi växlade mellan dem. De sistnämnda var klart mörkare, men de har jag heller aldrig hört tidigare.
Det var ju klart udda iaktagelse. Larsen 6 brukar låta ljusare än pi60. Det om något visar på betydelsen att lyssna under kontrollerade betingelser (låna hem och lyssna).
Vinylcalle skrev:Detta är förmodligen ifrån den förra layouten av Rehifis lokaler. Nu är det inte så stor skillnad (än) men tror det blivit något bättre. Det stämmer att rummet sväljer rätt mycket bas (är väl närmare 150 kvm plus ett par hundra högtalare).
Både Pi60 och Canton RC-L är enligt min mening trevliga högtalare. Pi60 är den bättre av dom både men frågan är om inte RC-L trots allt är den mer prisvärda, den kostar ju ungefär som ett par pip.
MvH Carl
Mordiiax skrev:Jag tyckte att mina pi60 kändes som en besvikelse när jag först skaffade dom.
Trodde att dom skulle vara lika imponerande för sin storlek som piP var, men tyvärr inte. Jag säger inte att det är en dålig högtalare, men jag var lite besviken då förväntningarna var otroligt höga.
Men med bs60 så blev effekten precis den som jag önskade och är idag riktigt nöjd
(Men efter att ha lyssnat på ett i32s och y-4 system i Kramfors för ett litet tag sedan så funderar man ju på om man någonsin egentligen kan bli nöjd...)
penke62 skrev:En berättigad fråga är ju hur mycket bas som behövs. Jag uppfattar det som många inte kan då för mycket. Delade system behöver basdelar, självklart, men klarar inte Pi sig själv, eller är det bara personliga preferenser som gör att folk bygger på?
penke62 skrev:En berättigad fråga är ju hur mycket bas som behövs. Jag uppfattar det som många inte kan då för mycket. Delade system behöver basdelar, självklart, men klarar inte Pi sig själv, eller är det bara personliga preferenser som gör att folk bygger på?
UnholyRishna skrev:Naqref skrev:penke62 skrev:Jag vet som sagt inte hur stor roll lokal och övrig utrustning spelade i RE-Hifi:s butik, men där upplevde jag dem som lite tunna. Andra kvaliteter som dynamik och tyst mellan tonerna var däremot uppenbara. En annan presumtiv kund lyssnade på Larsen 6, så vi växlade mellan dem. De sistnämnda var klart mörkare, men de har jag heller aldrig hört tidigare.
Det var ju klart udda iaktagelse. Larsen 6 brukar låta ljusare än pi60. Det om något visar på betydelsen att lyssna under kontrollerade betingelser (låna hem och lyssna).
+1
Helt klart udda.
Mordiiax skrev:Jag tyckte att mina pi60 kändes som en besvikelse när jag först skaffade dom.
Trodde att dom skulle vara lika imponerande för sin storlek som piP var, men tyvärr inte. Jag säger inte att det är en dålig högtalare, men jag var lite besviken då förväntningarna var otroligt höga.
Men med bs60 så blev effekten precis den som jag önskade och är idag riktigt nöjd
(Men efter att ha lyssnat på ett i32s och y-4 system i Kramfors för ett litet tag sedan så funderar man ju på om man någonsin egentligen kan bli nöjd...)
DrFunk skrev:
Jag är lite nyfiken: har du basen på en neutral inställning eller drar du upp den? Tänker primärt på den på kontrollboxen.
penke62 skrev:Jag konstaterar att det par jag avsåg att köpa inte levererar någon bas öht. Inte i mitt hem iaf, de är sålda till någon annan.
DVD-ai skrev:penke62 skrev:Jag konstaterar att det par jag avsåg att köpa inte levererar någon bas öht. Inte i mitt hem iaf, de är sålda till någon annan.
Ingen alls ?![]()
hur stod dom placerade ?
vad har du för dimensioner på rummet och vad ärt det för material i respektive vägg ?
-Palle- skrev:DVD-ai skrev:penke62 skrev:Jag konstaterar att det par jag avsåg att köpa inte levererar någon bas öht. Inte i mitt hem iaf, de är sålda till någon annan.
Ingen alls ?![]()
hur stod dom placerade ?
vad har du för dimensioner på rummet och vad ärt det för material i respektive vägg ?
Vet inte om du är seriös, men han bor 120 mil ifrån högtalarna, och det skulle förvåna mig om han någonsin kunde höra dem.DVD-ai skrev:ja jag vill fortfarande veta ändå
DVD-ai skrev:penke62 skrev:Jag konstaterar att det par jag avsåg att köpa inte levererar någon bas öht. Inte i mitt hem iaf, de är sålda till någon annan.
Ingen alls ?![]()
hur stod dom placerade ?
Ragnwald skrev:Pratar ni subbasar?
Ragnwald skrev:Pratar ni subbasar?
MagnusÖstberg skrev:Men är du säker på att det är linjärt du vill ha det?
penke62 skrev:I den här tråden skriver man om hur linjärt Pi60 presterar i basregistret gentemot andra högtalare. För övrigt har jag ett annat par på gång. Lyssning i Skåne hade ändå varit trevligt innan köp.
Nattlorden skrev:penke62 skrev:I den här tråden skriver man om hur linjärt Pi60 presterar i basregistret gentemot andra högtalare. För övrigt har jag ett annat par på gång. Lyssning i Skåne hade ändå varit trevligt innan köp.
Hur tusan kan du komma till den slutsatsen? Det är väl ingen som ens skrivit ordet linjärt i tråden gällande pi60 före du gjorde de nu??
eriken skrev:penke62: En sak du bör ta i beaktande om du funderar på pi60 är vad du har för vägg bakom dem. En solid vägg av betong är klart att föredra då jag annars tycker att de blir för klena i basregistret vilket gör att de övre registren kan bli för framträdande.
UnholyRishna skrev:eriken skrev:penke62: En sak du bör ta i beaktande om du funderar på pi60 är vad du har för vägg bakom dem. En solid vägg av betong är klart att föredra då jag annars tycker att de blir för klena i basregistret vilket gör att de övre registren kan bli för framträdande.
Vad ska du byta till?för du har väl sålt precis?
DVD-ai skrev:Ähhh, slita jiddra och "Bee safe" och köp denna i stället !
Ingvars senaste skapelse![]()
http://www.ino-care.com/beesafe.html
eriken skrev:UnholyRishna skrev:eriken skrev:penke62: En sak du bör ta i beaktande om du funderar på pi60 är vad du har för vägg bakom dem. En solid vägg av betong är klart att föredra då jag annars tycker att de blir för klena i basregistret vilket gör att de övre registren kan bli för framträdande.
Vad ska du byta till?för du har väl sålt precis?
Ska faktiskt inte byta till något hifi relaterat överhuvud taget.
Jag kommer att ersätta dem med ett par billiga begagnade högtalare för någon tusing eller så. Det går utmärkt att lyssna på musik med sådana också
penke62 skrev:I den här tråden skriver man om hur linjärt Pi60 presterar i basregistret gentemot andra högtalare. För övrigt har jag ett annat par på gång. Lyssning i Skåne hade ändå varit trevligt innan köp.
jonasp skrev:Bra inlägg av 30Hzbone! Vårda språket grabbar - en musiklyssnare och hifiintresserad ska kunna skilja på att spela högt och starkt!
Tycker jag,
Glebster skrev:UnholyRishna skrev:Naqref skrev:penke62 skrev:Jag vet som sagt inte hur stor roll lokal och övrig utrustning spelade i RE-Hifi:s butik, men där upplevde jag dem som lite tunna. Andra kvaliteter som dynamik och tyst mellan tonerna var däremot uppenbara. En annan presumtiv kund lyssnade på Larsen 6, så vi växlade mellan dem. De sistnämnda var klart mörkare, men de har jag heller aldrig hört tidigare.
+1
Helt klart udda.
+1 Tänkte också samma sak.
IngOehman skrev:Högt och lågt kan referera till såväl nivå som frekvens. Det är faktiskt
vanligare att det är nivån någon refererar till när de talar om högt och
lågt (-Det är för högt, vrid ned!)
Vh, iö
DVD-ai skrev:Ähhh, slita jiddra och "Bee safe" och köp denna i stället !
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Ähhh, slita jiddra och "Bee safe" och köp denna i stället !
Denna måste jag ju ha!:
jonasp skrev:IngOehman skrev:Högt och lågt kan referera till såväl nivå som frekvens. Det är faktiskt
Vh, iö
Näe.Då blir ju lågt högt när jag spelar djup bas starkt. Och hur skulle det låta när jag ska dämpa det högre registren - ska de höga tonerna bli låga då?
Som en blockflöjt som imiterar ett dragspel? Det duger inte.
IngOehman skrev:jonasp skrev:IngOehman skrev:Högt och lågt kan referera till såväl nivå som frekvens. Det är faktiskt
Vh, iö
Näe.Då blir ju lågt högt när jag spelar djup bas starkt. Och hur skulle det låta när jag ska dämpa det högre registren - ska de höga tonerna bli låga då?
Som en blockflöjt som imiterar ett dragspel? Det duger inte.
Att sänka diskanten brukar betyda att minska nivån i diskanregistret, ja.
Vad är konstigt med det?
Och visst tusan kan djupbasen vara registret som får din granne att
tycka att du spelar alldeles på tok för högt!
Vad är konstigt med det.
- - -
Högt är uppåt, lågt är nedåt. Titta nu på en vanlig tonkurvemätning.
Det är amplituden du hittar på Y-axeln där saker är högre och lägre
(speciellt om du sätter upp mätningen på väggen), inte frekvensen.
Frekvensen, den hittar du på X-axeln där saker är mera åt vänster
eller höger. Högt är starkt, högrigt är diskantigt.
Men eftersom man kan tänka sig även projektioner med frekvensen
på Y-axeln kan man tala om högre eller lägre frekvenser, eller en
stigande frekvens.
Vad jag säger är bara att frekvensen inte har ensamrätt på att kunna
vara hög eller låg, det kan även amplituden vara. Och temperaturen,
och skatten, och feststämningen, och prislappen...
Men jämför man amplitud och frekvens så är det nog faktiskt oftare
amplituden som åsyftas när man säger att något är högt, både när
det gäller audio och musik. Men i musiksammanhang är det mindre
över vikt.
Säger någon åt en sångare att han sjunger för högt så brukar det
nog betyda att den som säger det tycker att han sjunger för starkt,
men säger man däremot att han "är för hög" så är det frekvensen
som syftas.
- - -
Sammanfattning:
1. "Högt" och "lågt" kan referera både till amplitud och frekvens, och
refererar oftast till amplitud i audiosammanhang.
2. Vill man undvika att bli missförstådd så gör man nog klokt i att säga
lågfrekvent och högfrekvent när man menar det. Säger någon bara ett
något ljud är för högt så är det troligast amplituden som åsyftas.
Två skäl är tänkbara till att det blivit så:
A. Få audioapparater sedan band- och skivspelarens tid ändrar ton-
höjden.
B. På de tre vanligaste hifi-graferna; tonkurva, distorsion och impedans,
så är det just amplituden och ingalunda frekvensen som redovisas på
Y-(uppåt/nedåt-)axeln
Vh, iö
jonasp skrev:Du får tala starkare, jag hör inte riktigt?
IngOehman skrev:Om en person tycker att en sångare är för hög så beror det nog lite på vem som sa det.
Var det en musikmänniska så satsar jag varje krona på att det var en
kommentar om orenhet (vilket här alltså inte betyder distorsion utan
falskhet... vilket här inte betyder oärlighet, bara för att krångla till det
ytterligare).
Men en hifi-människa kan ha åsyftat amplituden.
En person som är helt döv kan ha menat att sångaren var för lång.
Fnattlorden skrev:Jag tror dock den vanligaste tolkningen vore att sångaren var för påverkad av illegala substanser...
penke62 skrev:Jag försöker febrilt pm:a Nahaz, men inget går iväg. 2st. ligger kvar i utkorgen, vet någon med vilken frekvens pm skickas? Jag trodde det var direkt.
penke62 skrev:Så de visas inte som skickade förrän de är emottagna?
MagnusÖstberg skrev:Men pi60 är baskapabel nog för i princip alla förutom de som hänger på det här forumet.
jonasp skrev:MagnusÖstberg skrev:Men pi60 är baskapabel nog för i princip alla förutom de som hänger på det här forumet.
-1
Jag tror inte demografin på faktiskt skiljer sig från andra forum eller andra entusiaster så himla mycket. Dvs, vi har några riktiga basgalningar här, men titta på hififorum... där finns ju folk som byggt horn med mynningar på flera kvadratmeter!!! Rota vidare på diyaudio.com t ex och spana in vad vissa bygger för anläggningar.
Jag tror man gör sig en otjänst om man tror att faktiskt är så jätteunikt!
Däremot att baskapaciteten i pi60 räcker för de flesta gör jag en +1 på.
jonasp skrev:Däremot att baskapaciteten i pi60 räcker för de flesta gör jag en +1 på.
MagnusÖstberg skrev:En 8" i basreflex kan producera mer output än gemene man använder sig av för musikförmedlande i hem. Plutta dig!
jonasp skrev:Jag skrev antagligen inte tillräckligt starkt!?!?!
FinnGus skrev:...jag är lite förvirrad nu...
Handlade tråden om hur högt Pi60 kan spela lågt (i såfall hur högt ligger gränsen för högt...105dB? Och hur lågt ligger lågt 20Hz?),
eller hur lågt de kan spela högt (samma frågeställning för gränsvärdena)...![]()
Eller var det huruvida de kan spela djupt högt - men vad är i såfall motsatsen; tunt lågt?
Och vad säger grannarna till att man frekvent spelar lågfrekvent högt?
...nej, skämt åsido, detta var bara en illustration. Terminologin är dock något blandad.
Högt-lågt förekommer, som IÖ påpekade både i frekvensdiskusioner, som i amplituddito,
men t.ex. i spelande eller sjungande sammanhang används högt-lågt oftare avseende frekvensen och starkt-svagt avseende amplituden.
Att använda starkt-svagt i om ljudstyrka är ju också logiskt med tanke på att det ju faktiskt heter förstärkare och inte förhöjare.
Högfrekvent och lågdito får mig snarare att tänka på förekomsttäthet av diskreta entiteter (högfrekvenshandel av aktier, "han uppträdde frekvent berusad", osv),
och skulle i mitt tycke ytterligare komplicera soppan, fastän det är lätt att förstå.
Mina femtio öre...nej min enkrona i samtalet är:Högt-lågt (high - low) för frekvenser (tonhöjd)
Starkt-svagt (loud - quiet) för amplitud (ljudstyrka)
Högfrekvent - lågfrekvent (frequently - infrequently) för förekomsttäthet (ofta - sällan)
P.S. Vi skulle ju i såfall kunna lansera begreppet lågtalare om bas- eller inframoduler...
30Hzbone skrev:Spelar sedan drygt 50 år i orkester och där används högt-lågt och starkt-svagt precis som du skriver
och på samma sätt uttrycker jag mig när jag lyssnar på musik i levande eller återgiven form.
Kanske ngn form av musikerskada.
Men det blir +1 från Oxie till Täby
Nattlorden skrev:30Hzbone skrev:Spelar sedan drygt 50 år i orkester och där används högt-lågt och starkt-svagt precis som du skriver
och på samma sätt uttrycker jag mig när jag lyssnar på musik i levande eller återgiven form.
Om någon ber dig spela lite högre, går du upp en oktav då, eller transponerar du en ton eller två?
Nattlorden skrev:30Hzbone skrev:Spelar sedan drygt 50 år i orkester och där används högt-lågt och starkt-svagt precis som du skriver
Om någon ber dig spela lite högre, går du upp en oktav då, eller transponerar du en ton eller två?
IngOehman skrev:
Kanske är det olika på olika ställen i Landet, men jag har faktiskt aldrig i
musiksammanhang hört någon be någon annan att "spela högre" när de
varit låga.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Kanske är det olika på olika ställen i Landet, men jag har faktiskt aldrig i
musiksammanhang hört någon be någon annan att "spela högre" när de
varit låga.
Vh, iö
30Hzbone skrev:Ingetdera. men om ngn ber mig spela högre så menas nog
att jag skall satsa en tiotusing till på att Nattlorden tar hem Scandinavian Masters 2013.
penke62 skrev:Ett stort tack till Nahaz för en generöst erbjuden och mycket trevligt genomförd lysnningskväll. Klart intressant att jämföra sina egna skivor på olika system, i Nahaz fall med och utan basmoduler. Nu har jag en väsentligt klarare bild av hur Pi60 låter "på riktigt". Tack också för bra musiktips.
Henrik
zookaloo skrev:penke62 skrev:Ett stort tack till Nahaz för en generöst erbjuden och mycket trevligt genomförd lysnningskväll. Klart intressant att jämföra sina egna skivor på olika system, i Nahaz fall med och utan basmoduler. Nu har jag en väsentligt klarare bild av hur Pi60 låter "på riktigt". Tack också för bra musiktips.
Henrik
Dela gärna med dig av dina erfarenheter, jag blev väldigt nyfiken nämligen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster