Hur baskapabla är Pi60?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Hur baskapabla är Pi60?

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-03 19:52

Det ligger ett par ute på Blocket, säljaren huserar här regelbundet. Jag har varit sugen på ett par ett bar tag, men men har en fundering. När jag lyssnade på ett par i RE-Hifi:s butik tyckte jag att de var en aning bassvaga. Mina egna Canton RC-L är definitivt inte bassvaga. Frågan är om Pi60 kommer att låta tunnare än mina Canton, vad säger ni initierade (som Nattis t.ex)?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-03 20:48

Ja du, det är ju lite svårt med så många år mellan lyssningarna, jag vågar lika lite påstå att pi60 hänger med rc-l i basmängd som motsatsen... Däremot spelar pi60 i mitt tycke i en annan division på en mängd punkter, så jag skull finna det osannolikt att om man byter till pi60 att ibland allt om händer däremellan att man skulle välja att fokusera på basmängd. Däremot skullejag nog våga en slant på att pi60 kan spelas högre utan att hårdna.

Men som förtydligande... pi60 har god baskapacitet och väldefinierad sådan därtill!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-03 20:55

Jag vet som sagt inte hur stor roll lokal och övrig utrustning spelade i RE-Hifi:s butik, men där upplevde jag dem som lite tunna. Andra kvaliteter som dynamik och tyst mellan tonerna var däremot uppenbara. En annan presumtiv kund lyssnade på Larsen 6, så vi växlade mellan dem. De sistnämnda var klart mörkare, men de har jag heller aldrig hört tidigare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-03 20:57

Hur såg lyssningsrummet ut och hur stort var det?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-03 22:05

Ragnwald skrev:Hur såg lyssningsrummet ut och hur stort var det?

Kommer inte riktigt ihåg, men det var inte optimerat på något vis. Jag försökte få upp högtalarna mot väggen åtminstone, det minns jag. 50-60m2 kan det väl vara, med ena väggen borta och vidare ut i lokalen därifrån. Förmodligen betydligt bättre i vilket hem som helst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-03 22:33

De kanske inte är din typ av högtalare, den är inte publikfriande på något vis, du får inte mer bas än materialet ger.

Den vill placeras nära bakvägg som är dämpat för att komma till sin rätt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-03 23:37

penke62 skrev:Jag vet som sagt inte hur stor roll lokal och övrig utrustning spelade i RE-Hifi:s butik, men där upplevde jag dem som lite tunna. Andra kvaliteter som dynamik och tyst mellan tonerna var däremot uppenbara. En annan presumtiv kund lyssnade på Larsen 6, så vi växlade mellan dem. De sistnämnda var klart mörkare, men de har jag heller aldrig hört tidigare.

Det var ju klart udda iaktagelse. Larsen 6 brukar låta ljusare än pi60. Det om något visar på betydelsen att lyssna under kontrollerade betingelser (låna hem och lyssna).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Zed

Re: Hur baskapabla är Pi60?

Inläggav Zed » 2012-10-04 08:30

penke62 skrev:Det ligger ett par ute på Blocket, säljaren huserar här regelbundet. Jag har varit sugen på ett par ett bar tag, men men har en fundering. När jag lyssnade på ett par i RE-Hifi:s butik tyckte jag att de var en aning bassvaga. Mina egna Canton RC-L är definitivt inte bassvaga. Frågan är om Pi60 kommer att låta tunnare än mina Canton, vad säger ni initierade (som Nattis t.ex)?

Bra pris på de högtalarna, köp lyssna och behåll dem. Annars kan du alltid sälja dem för samma peng (eller mer...)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-04 08:39

Jag är väldigt sugen, men säljaren bor i Umeå och vill inte skicka dem, jag bor själv i Helsingborg. Svårt att få ihop. 240 mil fram och tillbaka, ett dygns körning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-04 08:52

penke62 skrev:Jag är väldigt sugen, men säljaren bor i Umeå och vill inte skicka dem, jag bor själv i Helsingborg. Svårt att få ihop. 240 mil fram och tillbaka, ett dygns körning.

Finns det ingen forumbroder som bor i Umeå och kan göra en insats för en liten peng? Bara bensinen för 240 mil är ju en ansenlig summa... Borde räcka som ersättning för hantering, fixande av emballage och frakt.

/ B

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-10-04 09:40

Bill50x skrev:
penke62 skrev:Jag är väldigt sugen, men säljaren bor i Umeå och vill inte skicka dem, jag bor själv i Helsingborg. Svårt att få ihop. 240 mil fram och tillbaka, ett dygns körning.

Finns det ingen forumbroder som bor i Umeå och kan göra en insats för en liten peng? Bara bensinen för 240 mil är ju en ansenlig summa... Borde räcka som ersättning för hantering, fixande av emballage och frakt.

/ B

Säljaren ÄR ju forumbroder.

Men jag kan förstå att man inte vill skicka dem. Ett alternativ är ju iofs att förpacka dem ordentligt, i trippla lådor, och strappa fast dem på en EUR-pall. Det blir dyrare frakt, men fraktbolaget kan ju inte bolla omkring dem.

Umeå - Helsingborg borde väl inte kosta mer än 2000 kr.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2012-10-04 10:40

Det finns ju ett gäng pi60:s i närområdet om du vill provlyssna mer innan köp visserligen.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-04 13:27

Då tigger jag på förekommen anledning lyssning i Skånetrakten, om någon känner sig manad att bidra med upplysning.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-10-04 14:35

Naqref skrev:
penke62 skrev:Jag vet som sagt inte hur stor roll lokal och övrig utrustning spelade i RE-Hifi:s butik, men där upplevde jag dem som lite tunna. Andra kvaliteter som dynamik och tyst mellan tonerna var däremot uppenbara. En annan presumtiv kund lyssnade på Larsen 6, så vi växlade mellan dem. De sistnämnda var klart mörkare, men de har jag heller aldrig hört tidigare.

Det var ju klart udda iaktagelse. Larsen 6 brukar låta ljusare än pi60. Det om något visar på betydelsen att lyssna under kontrollerade betingelser (låna hem och lyssna).

+1
Helt klart udda.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-10-05 01:48

Detta är förmodligen ifrån den förra layouten av Rehifis lokaler. Nu är det inte så stor skillnad (än) men tror det blivit något bättre. Det stämmer att rummet sväljer rätt mycket bas (är väl närmare 150 kvm plus ett par hundra högtalare).

Både Pi60 och Canton RC-L är enligt min mening trevliga högtalare. Pi60 är den bättre av dom både men frågan är om inte RC-L trots allt är den mer prisvärda, den kostar ju ungefär som ett par pip.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-05 05:36

Vinylcalle skrev:Detta är förmodligen ifrån den förra layouten av Rehifis lokaler. Nu är det inte så stor skillnad (än) men tror det blivit något bättre. Det stämmer att rummet sväljer rätt mycket bas (är väl närmare 150 kvm plus ett par hundra högtalare).

Både Pi60 och Canton RC-L är enligt min mening trevliga högtalare. Pi60 är den bättre av dom både men frågan är om inte RC-L trots allt är den mer prisvärda, den kostar ju ungefär som ett par pip.

MvH Carl

Beg eller nya !

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2012-10-05 06:25

Jag tyckte att mina pi60 kändes som en besvikelse när jag först skaffade dom.
Trodde att dom skulle vara lika imponerande för sin storlek som piP var, men tyvärr inte. Jag säger inte att det är en dålig högtalare, men jag var lite besviken då förväntningarna var otroligt höga.
Men med bs60 så blev effekten precis den som jag önskade och är idag riktigt nöjd :)

(Men efter att ha lyssnat på ett i32s och y-4 system i Kramfors för ett litet tag sedan så funderar man ju på om man någonsin egentligen kan bli nöjd... :P )

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-05 07:28

Mordiiax skrev:Jag tyckte att mina pi60 kändes som en besvikelse när jag först skaffade dom.
Trodde att dom skulle vara lika imponerande för sin storlek som piP var, men tyvärr inte. Jag säger inte att det är en dålig högtalare, men jag var lite besviken då förväntningarna var otroligt höga.
Men med bs60 så blev effekten precis den som jag önskade och är idag riktigt nöjd :)

(Men efter att ha lyssnat på ett i32s och y-4 system i Kramfors för ett litet tag sedan så funderar man ju på om man någonsin egentligen kan bli nöjd... :P )

Hehe, ja där har man suttit och dregglat en del.. :P

Men också saknat infraprestanda i det rummet, något som jag vet att Husvärden har gjort något åt i dagsläget och ett återbesök är såklart ett måste 8)
Ochså är det ju alltid så trevligt hemma hos honom + bra musik och god öl ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-05 08:37

En berättigad fråga är ju hur mycket bas som behövs. Jag uppfattar det som många inte kan då för mycket. Delade system behöver basdelar, självklart, men klarar inte Pi sig själv, eller är det bara personliga preferenser som gör att folk bygger på?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-05 08:42

penke62 skrev:En berättigad fråga är ju hur mycket bas som behövs. Jag uppfattar det som många inte kan då för mycket. Delade system behöver basdelar, självklart, men klarar inte Pi sig själv, eller är det bara personliga preferenser som gör att folk bygger på?

Finns två huvudskäl att folk bygger på
1) vill kunna spela extremt högt
2) vill kunna ha extrem utsträckning nedåt

dessutom är väl just dessa två punkterna och systemtänket härvidlag anledning till att många dessutom väljer Ino-spåret, därför blir det ju överrepresenterat med sådana system.

pi60 ligger inte efter kommersiellt tillgängliga golvare i snitt över huvudtager, snarare är de bättre baskapabla än väldigt många.
Senast redigerad av Nattlorden 2012-10-05 09:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-05 08:51

penke62 skrev:En berättigad fråga är ju hur mycket bas som behövs. Jag uppfattar det som många inte kan då för mycket. Delade system behöver basdelar, självklart, men klarar inte Pi sig själv, eller är det bara personliga preferenser som gör att folk bygger på?

Det är rumsberoende också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-10-05 09:37

Jag har ägt ett par, jag tycker dom är tillräckligt baskapabla i små till medelstora rum, men i större rum och öppna planlösningar behövs mer membranyta.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-10-05 09:57

UnholyRishna skrev:
Naqref skrev:

+1
Helt klart udda.

+1 Tänkte också samma sak.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-10-05 14:07

Mordiiax skrev:Jag tyckte att mina pi60 kändes som en besvikelse när jag först skaffade dom.

Jag är lite nyfiken: har du basen på en neutral inställning eller drar du upp den? Tänker primärt på den på kontrollboxen.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-05 17:13

jag vet att ino krossar all jämförelse, de har mer bas och tajtare bas än konkurenterna, och de har en diskant som är som en slick i örat :P

det sista är en flirt till martinique 8)
Bikinitider

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-05 17:16

Jag konstaterar att det par jag avsåg att köpa inte levererar någon bas öht. Inte i mitt hem iaf, de är sålda till någon annan :(.

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2012-10-05 17:57

DrFunk skrev:
Jag är lite nyfiken: har du basen på en neutral inställning eller drar du upp den? Tänker primärt på den på kontrollboxen.

Jag har den den "klockan 1" då jag annars tycker det blir lite för basigt.
Kan dock tillägga att kunniga psykoakustiker säkert skulle ha en del åsikter om mitt rum men bs60 fixar biffen ganska hyggligt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-05 18:41

penke62 skrev:Jag konstaterar att det par jag avsåg att köpa inte levererar någon bas öht. Inte i mitt hem iaf, de är sålda till någon annan :(.

Ingen alls ? :?

hur stod dom placerade ? :)

vad har du för dimensioner på rummet och vad ärt det för material i respektive vägg ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-10-05 18:48

DVD-ai skrev:
penke62 skrev:Jag konstaterar att det par jag avsåg att köpa inte levererar någon bas öht. Inte i mitt hem iaf, de är sålda till någon annan :(.

vad har du för dimensioner på rummet och vad ärt det för material i respektive vägg ? :)

;)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-05 18:52

-Palle- skrev:
DVD-ai skrev:

;)

förstår inte...
Jag vill fortfarande ha svar på frågan... :P

OM han vet vad det är för material i väggarna i och försig... men det är väll det första man kollar när man ska testa seriöst... ?! ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-10-05 18:55

Läs det understrukna som en mening. ;)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-05 19:14

ja jag vill fortfarande veta ändå ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-05 19:19

DVD-ai skrev:ja jag vill fortfarande veta ändå ;)
Vet inte om du är seriös, men han bor 120 mil ifrån högtalarna, och det skulle förvåna mig om han någonsin kunde höra dem.

Han missade köptillfället.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-05 19:30

celef skrev:jag vet att ino krossar all jämförelse, de har mer bas och tajtare bas än konkurenterna, och de har en diskant som är som en slick i örat :P

fanboy
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-05 19:40

DVD-ai skrev:

De kom aldrig till mitt hem, de såldes innan jag fick tag på dem. I den nye ägarens hem låter de säkert utmärkt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-05 20:18

:mrgreen:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-05 20:37

Pratar ni subbasar? 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-05 20:38

Ragnwald skrev:Pratar ni subbasar? 8O

Nä, varför undrar du?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-05 20:39

Ne men icke spelande pi60!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-05 20:44

DVD-ai skrev:Ne men icke spelande pi60!

Spelar de inte, blir det av naturliga skäl varken det ena eller det andra. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-06 08:13

Men likväl det tredje ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-10-06 09:10

Ragnwald skrev:Pratar ni subbasar? 8O

Nej i den här tråden skriver man om att spela högt och det gör ju inte subbasar :?, såvida de inte är monterade i takhöjd.:wink:
Subbar skall ju återge låga register men ofta vill man spela väldigt starkt ibland uttryckt i dB(A eller C).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-06 09:18

Bra inlägg av 30Hzbone! Vårda språket grabbar - en musiklyssnare och hifiintresserad ska kunna skilja på att spela högt och starkt!

Tycker jag,

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-06 19:21

jonasp skrev:
celef skrev:jag vet att ino krossar all jämförelse, de har mer bas och tajtare bas än konkurenterna, och de har en diskant som är som en slick i örat :P

fanboy

+1
Bikinitider

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-07 00:33

I den här tråden skriver man om hur linjärt Pi60 presterar i basregistret gentemot andra högtalare. För övrigt har jag ett annat par på gång. Lyssning i Skåne hade ändå varit trevligt innan köp.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-07 00:44

Men är du säker på att det är linjärt du vill ha det?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-07 00:48

MagnusÖstberg skrev:Men är du säker på att det är linjärt du vill ha det?

Hur kan jag vara det? Vilka möjliga referenser finns det som gör att jag kan lägga den ribban rätt? Jag vill egentligen bara att det ska låta "rätt i mina öron". Jag har varit på ett otal konserter, både akustiska och elektriska, men kan för den saks skull inte säga hur musik generellt ska låta hemma i mitt usla rum (akustiskt då).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-07 11:53

penke62 skrev:I den här tråden skriver man om hur linjärt Pi60 presterar i basregistret gentemot andra högtalare. För övrigt har jag ett annat par på gång. Lyssning i Skåne hade ändå varit trevligt innan köp.

Hur tusan kan du komma till den slutsatsen? Det är väl ingen som ens skrivit ordet linjärt i tråden gällande pi60 före du gjorde de nu?? 8O

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-07 12:09

Nattlorden skrev:
penke62 skrev:I den här tråden skriver man om hur linjärt Pi60 presterar i basregistret gentemot andra högtalare. För övrigt har jag ett annat par på gång. Lyssning i Skåne hade ändå varit trevligt innan köp.

Hur tusan kan du komma till den slutsatsen? Det är väl ingen som ens skrivit ordet linjärt i tråden gällande pi60 före du gjorde de nu?? 8O

Det har du rätt i. Jag uttrycket mig klumpigt.

eriken

Inläggav eriken » 2012-10-07 13:35

penke62: En sak du bör ta i beaktande om du funderar på pi60 är vad du har för vägg bakom dem. En solid vägg av betong är klart att föredra då jag annars tycker att de blir för klena i basregistret vilket gör att de övre registren kan bli för framträdande.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-07 16:09

Ähhh, slita jiddra och "Bee safe" och köp denna i stället !

Ingvars senaste skapelse :P

http://www.ino-care.com/beesafe.html
Mvh//David

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-10-07 16:41

eriken skrev:penke62: En sak du bör ta i beaktande om du funderar på pi60 är vad du har för vägg bakom dem. En solid vägg av betong är klart att föredra då jag annars tycker att de blir för klena i basregistret vilket gör att de övre registren kan bli för framträdande.

Vad ska du byta till? :-) för du har väl sålt precis?

eriken

Inläggav eriken » 2012-10-07 20:38

UnholyRishna skrev:
eriken skrev:penke62: En sak du bör ta i beaktande om du funderar på pi60 är vad du har för vägg bakom dem. En solid vägg av betong är klart att föredra då jag annars tycker att de blir för klena i basregistret vilket gör att de övre registren kan bli för framträdande.

Ska faktiskt inte byta till något hifi relaterat överhuvud taget.

Jag kommer att ersätta dem med ett par billiga begagnade högtalare för någon tusing eller så. Det går utmärkt att lyssna på musik med sådana också :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-07 21:56

DVD-ai skrev:Ähhh, slita jiddra och "Bee safe" och köp denna i stället !

Denna måste jag ju ha!:

Bild

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-10-08 12:15

eriken skrev:
UnholyRishna skrev:

Ska faktiskt inte byta till något hifi relaterat överhuvud taget.

Jag kommer att ersätta dem med ett par billiga begagnade högtalare för någon tusing eller så. Det går utmärkt att lyssna på musik med sådana också :)

Aha okej! Tråkigt på ett sätt men ändå befriande. :-)

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2012-10-08 13:20

Det är bara att höra av sig så ordnar vi en provlyssning.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2012-10-08 13:20

Det är bara att höra av sig så ordnar vi en provlyssning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-08 13:30

jonasp skrev:Bra inlägg av 30Hzbone! Vårda språket grabbar - en musiklyssnare och hifiintresserad ska kunna skilja på att spela högt och starkt!

Tycker jag,

Högt och lågt kan referera till såväl nivå som frekvens. Det är faktiskt
vanligare att det är nivån någon refererar till när de talar om högt och
lågt (-Det är för högt, vrid ned!)

Den som talar om frekvenser kan skriva djupa istället för låga om haon
vill vara på den säkra sidan. Alternativt kan man säga högfrekvent och
lågfrekvent istället för högt och lågt.

På en normal tonkurva är det också just nivån som kan vara hög eller
låg, medan frekvensen ju är vänstrig eller högrig. ;)

Stark låter mest som något som har med kraft eller hållbarhet att göra
tycker jag.

Lättmjölk väger dock mera än vanlig mjölk per volym, och starkmjölk,
om det hade funnits, skulle nog inte referera till ökad hållbarhet. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-10-08 13:43

Det var ett högt inlägg eller var det möjligen starkt?
Eller var det tvärtom, hursa? :roll:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-08 13:59

Glebster skrev:
UnholyRishna skrev:
Naqref skrev:

+1
Helt klart udda.

+1 Tänkte också samma sak.

Även jag måste rapportera att det i allra högsta grad strider mot vad jag
erfarit.

Vad gäller baskapaciteten från pi60 klarar de i normalfallet (lyssningsrum
av normal vardagsrumsstorlek, säg lyssningsavstånd på runt 3 meter och
en volym om 40-80 kubikmeter) att spela uppåt 105 dB på lyssningsplats
med en förstärkare på 100 W per kanal.

Det är ungefär som en symfoniorkester som spelar FFF.

Med bs60 kommer man upp till cirka 112 dB. Det brukar räcka även för
att hantera de mest bombastiska övningar på film, men med rätt så små
marginaler och inte utan undantag.

Vh, iö

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-08 14:22

IngOehman skrev:Högt och lågt kan referera till såväl nivå som frekvens. Det är faktiskt
Vh, iö

Näe. :D Då blir ju lågt högt när jag spelar djup bas starkt. Och hur skulle det låta när jag ska dämpa det högre registren - ska de höga tonerna bli låga då?

Som en blockflöjt som imiterar ett dragspel? Det duger inte. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-08 15:00

:P
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-08 15:00

Nattlorden skrev:

Denna måste jag ju ha!:

Bild

:P
Bikinitider

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-08 15:22

jonasp skrev:
IngOehman skrev:Högt och lågt kan referera till såväl nivå som frekvens. Det är faktiskt
Vh, iö

Näe. :D Då blir ju lågt högt när jag spelar djup bas starkt. Och hur skulle det låta när jag ska dämpa det högre registren - ska de höga tonerna bli låga då?

Att sänka diskanten brukar betyda att minska nivån i diskanregistret, ja.

Vad är konstigt med det?

Och visst tusan kan djupbasen vara registret som får din granne att
tycka att du spelar alldeles på tok för högt! ;)

Vad är konstigt med det.

- - -

Högt är uppåt, lågt är nedåt. Titta nu på en vanlig tonkurvemätning.

Det är amplituden du hittar på Y-axeln där saker är högre och lägre
(speciellt om du sätter upp mätningen på väggen), inte frekvensen.

Frekvensen, den hittar du på X-axeln där saker är mera åt vänster
eller höger. Högt är starkt, högrigt är diskantigt. ;)

Men eftersom man kan tänka sig även projektioner med frekvensen
på Y-axeln kan man tala om högre eller lägre frekvenser, eller en
stigande frekvens.

Vad jag säger är bara att frekvensen inte har ensamrätt på att kunna
vara hög eller låg, det kan även amplituden vara. Och temperaturen,
och skatten, och feststämningen, och prislappen...

Men jämför man amplitud och frekvens så är det nog faktiskt oftare
amplituden som åsyftas när man säger att något är högt, både när
det gäller audio och musik. Men i musiksammanhang är det mindre
över vikt.

Säger någon åt en sångare att han sjunger för högt så brukar det
nog betyda att den som säger det tycker att han sjunger för starkt,
men säger man däremot att han "är för hög" så är det frekvensen
som syftas.

- - -

Sammanfattning:

1. "Högt" och "lågt" kan referera både till amplitud och frekvens, och
refererar oftast till amplitud i audiosammanhang.

2. Vill man undvika att bli missförstådd så gör man nog klokt i att säga
lågfrekvent och högfrekvent när man menar det. Säger någon bara ett
något ljud är för högt så är det troligast amplituden som åsyftas.

Två skäl är tänkbara till att det blivit så:

A. Få audioapparater sedan band- och skivspelarens tid ändrar ton-
höjden.

B. På de tre vanligaste hifi-graferna; tonkurva, distorsion och impedans,
så är det just amplituden och ingalunda frekvensen som redovisas på
Y-(uppåt/nedåt-)axeln

Vh, iö

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-08 15:39

Du får tala starkare, jag hör inte riktigt?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-10-08 15:41

IngOehman skrev:
jonasp skrev:
Vh, iö

Att sänka diskanten brukar betyda att minska nivån i diskanregistret, ja.

Vad är konstigt med det?

Och visst tusan kan djupbasen vara registret som får din granne att
tycka att du spelar alldeles på tok för högt! ;)

Vad är konstigt med det.

- - -

Högt är uppåt, lågt är nedåt. Titta nu på en vanlig tonkurvemätning.

Det är amplituden du hittar på Y-axeln där saker är högre och lägre
(speciellt om du sätter upp mätningen på väggen), inte frekvensen.

Frekvensen, den hittar du på X-axeln där saker är mera åt vänster
eller höger. Högt är starkt, högrigt är diskantigt. ;)

Men eftersom man kan tänka sig även projektioner med frekvensen
på Y-axeln kan man tala om högre eller lägre frekvenser, eller en
stigande frekvens.

Vad jag säger är bara att frekvensen inte har ensamrätt på att kunna
vara hög eller låg, det kan även amplituden vara. Och temperaturen,
och skatten, och feststämningen, och prislappen...

Men jämför man amplitud och frekvens så är det nog faktiskt oftare
amplituden som åsyftas när man säger att något är högt, både när
det gäller audio och musik. Men i musiksammanhang är det mindre
över vikt.

Säger någon åt en sångare att han sjunger för högt så brukar det
nog betyda att den som säger det tycker att han sjunger för starkt,
men säger man däremot att han "är för hög" så är det frekvensen
som syftas.

- - -

Sammanfattning:

1. "Högt" och "lågt" kan referera både till amplitud och frekvens, och
refererar oftast till amplitud i audiosammanhang.

2. Vill man undvika att bli missförstådd så gör man nog klokt i att säga
lågfrekvent och högfrekvent när man menar det. Säger någon bara ett
något ljud är för högt så är det troligast amplituden som åsyftas.

Två skäl är tänkbara till att det blivit så:

A. Få audioapparater sedan band- och skivspelarens tid ändrar ton-
höjden.

B. På de tre vanligaste hifi-graferna; tonkurva, distorsion och impedans,
så är det just amplituden och ingalunda frekvensen som redovisas på
Y-(uppåt/nedåt-)axeln

Vh, iö

Kommer ihåg när jag såg Kleerup på Babel, o sade till Fjonken
-"han är för hög"
Så vad det inte intonationsmässigt jag menade...och blev förstådd.

Men är inte det intressanta här vad som är korrekt o inte vad man kan säga och ändå bli förstådd?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-08 15:53

Jo, och jag tror nog att alla är rätt så överens om det, även jonasp,
som dock skojar lite.

Om någon säger att en person spelar för högt med stereon så är det
(undantagslöst) nivån som åsyftas.

Om en person tycker att en sångare är för hög så beror det nog lite
på vem som sa det.

Var det en musikmänniska så satsar jag varje krona på att det var en
kommentar om orenhet (vilket här alltså inte betyder distorsion utan
falskhet... vilket här inte betyder oärlighet, bara för att krångla till det
ytterligare ;)).

Men en hifi-människa kan ha åsyftat amplituden.

En person som är helt döv kan ha menat att sångaren var för lång.

PS. Även intonation är ett begrepp med många betydelser. Alltså många
fler än hur bra en ton passar in i en skala. Ofta används det av instru-
mentmakare och stämmare om toners klang. Att intonera ett instrument
är alltså inte alltid (eller ens oftast) att stämma det, utan att justera
varje tons klang.

Och sångare talar ibland om intonering både som vilken ton man skall
sjunga och sätten man tar sig dit. Intoneringen är inte bara målet utan
vägen dit.

Språk är komplicerat. ;)

jonasp skrev:Du får tala starkare, jag hör inte riktigt?

:lol:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-08 16:02

IngOehman skrev:Om en person tycker att en sångare är för hög så beror det nog lite på vem som sa det.

Var det en musikmänniska så satsar jag varje krona på att det var en
kommentar om orenhet (vilket här alltså inte betyder distorsion utan
falskhet... vilket här inte betyder oärlighet, bara för att krångla till det
ytterligare ;)).

Men en hifi-människa kan ha åsyftat amplituden.

En person som är helt döv kan ha menat att sångaren var för lång.

Jag tror dock den vanligaste tolkningen vore att sångaren var för påverkad av illegala substanser...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-08 16:07

Jäsiken, den missade jag! ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-08 16:08

Fnattlorden skrev:Jag tror dock den vanligaste tolkningen vore att sångaren var för påverkad av illegala substanser...

:o No shit sherlock! :D

Edit: f-n också, pucktvåa. Jag skrev inlägget i för svag hastighet.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-10-08 16:17

Jonasp: Varför heter det högtalare o inte starktalare för? el iaf alltalare? :/
i fallet där man lyssnar mycket på The Doors o Jimi Hendrix så kan ju "hög"-talare vara förståligt, men sen då?
Eller myntades ordet högtalare så tidigt så att det var mest höga frekvenser som kunde spelas upp?
Bild
Eller har det att göra med att man riaa kompenserade inspelningarna men att det skulle dröja 40 årish innan riaa steg för uppspelning kom?

jag fattar inte :?: :roll: :oops:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-08 16:22

Helt rätt, i översättningen försvinner skillnaden mellan 'loud' och 'high' och blir ett ord dvs 'hög'. Givetvis menar de allra flesta hög ljudnivå när de säger "spela högt", men jag tänker fortsätta vara en skäggig konservativ surgubbe som föredrar att skilja på högt och starkt precis som man gör i engelskan.

:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-08 16:56

Jag skiljer också på hög nivå och hög frekvens. Och
att ordet hög är samma i båda ser jag inte som ett
problem. Det indikerar bara att de både är storheter
som kan betraktas som t ex staplar med en höjd*.

Och sen skiljer jag mellan starkt och högt också. ;)

Det som kommer ur en högtalare kan vara ett starkt
budskap utan att det behöver ljuda så högt, varken
i amplitud eller frekvens.

Vill man översätta loud på ett bättre sätt än hög så
är kanske ljudligt, ljudd eller ljutt passande.

Som i högljutt och högljudd.

Vh, iö

- - - - -

*Knepigt blir det först när man börjar ange havsdjup
med en stapel som går "uppåt".

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-08 18:19

Jag försöker febrilt pm:a Nahaz, men inget går iväg. 2st. ligger kvar i utkorgen, vet någon med vilken frekvens pm skickas? Jag trodde det var direkt.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-10-08 18:29

penke62 skrev:Jag försöker febrilt pm:a Nahaz, men inget går iväg. 2st. ligger kvar i utkorgen, vet någon med vilken frekvens pm skickas? Jag trodde det var direkt.

Dina pm ligger kvar i din utkorg tills att dom öppnats av mottagaren.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-08 18:32

Så de visas inte som skickade förrän de är emottagna?

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-10-08 18:34

penke62 skrev:Så de visas inte som skickade förrän de är emottagna?

Riktigt.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-08 18:46

Tack för klargörande.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-09 01:22

Som andra skriver är det ju väldigt subjektivt hur mycket bas man vill ha. Men de två gånger jag hört pi60 så har jag tyckt att den klarat rätt extrema nivåer helt oassisterad? Men det har ju inte oändlig slaglängd.
Det jag tror man vinner med delade system är ju just möjligheten att kompensera för olika rum. Läser man artiklar om rumsbidrag så blev jag lite chockad att det är så otroligt stora nivåskillnader i djupbas mellan små och stora resp otäta rum.
Det är egentligen lite konstigt att man ger sig på att dimensionera fast djupbasförmåga i en "normal" högtalare på ett sätt?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-09 08:16

ja det blir ju vääääldigt olika resultat från rum till rum... :)

Men jag tycke ändå att om man får bort dom stora problemen med resonanser i rummet, ja då låter det "som det borde" trots olika rumsstöd i många fall.
dock så kräver en del rum absolut att man har moduler eller basstöd och aktivt kan reglera och anpassa efter rummet :)
det är en bra ide att kunna göra det, jag är inte helt bekväm med tanken att INTE kunna göra det... rätt som det är så står man där och det låter apa och vad gör man då liksom..?! :?

Moduler är vägen att gå ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-09 08:36

Kostnadsfråga.

Det är väl inte ovanligt att man måste prioritera.

Men pi60 är baskapabel nog för i princip alla förutom de som hänger på det här forumet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-09 08:44

beror ju på hur rummet är beskaffat...
kanske ud behöver bossta området under 80hz för att få en naturlig basåtergivning i ett rum, då vore dte bra med den möjligheten oavsett hur mycket basnaroman eller "högtspelare" du är :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-09 09:06

MagnusÖstberg skrev:Men pi60 är baskapabel nog för i princip alla förutom de som hänger på det här forumet.

-1

Jag tror inte demografin på faktiskt skiljer sig från andra forum eller andra entusiaster så himla mycket. Dvs, vi har några riktiga basgalningar här, men titta på hififorum... där finns ju folk som byggt horn med mynningar på flera kvadratmeter!!! Rota vidare på diyaudio.com t ex och spana in vad vissa bygger för anläggningar.

Jag tror man gör sig en otjänst om man tror att faktiskt är så jätteunikt!

Däremot att baskapaciteten i pi60 räcker för de flesta gör jag en +1 på.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-09 09:36

jonasp skrev:
MagnusÖstberg skrev:Men pi60 är baskapabel nog för i princip alla förutom de som hänger på det här forumet.

-1

Jag tror inte demografin på faktiskt skiljer sig från andra forum eller andra entusiaster så himla mycket. Dvs, vi har några riktiga basgalningar här, men titta på hififorum... där finns ju folk som byggt horn med mynningar på flera kvadratmeter!!! Rota vidare på diyaudio.com t ex och spana in vad vissa bygger för anläggningar.

Jag tror man gör sig en otjänst om man tror att faktiskt är så jätteunikt!

Däremot att baskapaciteten i pi60 räcker för de flesta gör jag en +1 på.

Jag tror nog att mösten menade den vanliga populationen när han skrev "i princip alla" snarare än andra forum. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-09 09:59

Naqref skrev:Jag tror nog att mösten menade den vanliga populationen när han skrev "i princip alla" snarare än andra forum. :)

Så tolkade jag också det. Tycker min poäng kvarstår, trots det? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-09 17:20

Nä, du kanske tycker det, men det gör inte jag.

En 8" i basreflex kan producera mer output än gemene man använder sig av för musikförmedlande i hem. Plutta dig!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-09 17:21

jonasp skrev:Däremot att baskapaciteten i pi60 räcker för de flesta gör jag en +1 på.

MagnusÖstberg skrev:En 8" i basreflex kan producera mer output än gemene man använder sig av för musikförmedlande i hem. Plutta dig!

Ja????

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-09 18:36

Jag missade din sista rad.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-09 19:04

Jag skrev antagligen inte tillräckligt starkt!?!?! :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-10-10 07:20

Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-10 07:28

jonasp skrev:Jag skrev antagligen inte tillräckligt starkt!?!?! :D
:D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
FinnGus

Vad blev summan av kontentan?

Inläggav FinnGus » 2012-10-10 11:01

...jag är lite förvirrad nu...

Handlade tråden om hur högt Pi60 kan spela lågt (i såfall hur högt ligger gränsen för högt...105dB? Och hur lågt ligger lågt 20Hz?),
eller hur lågt de kan spela högt (samma frågeställning för gränsvärdena)... :?

Eller var det huruvida de kan spela djupt högt - men vad är i såfall motsatsen; tunt lågt?

Och vad säger grannarna till att man frekvent spelar lågfrekvent högt?

...nej, skämt åsido, detta var bara en illustration. Terminologin är dock något blandad.

Högt-lågt förekommer, som IÖ påpekade både i frekvensdiskusioner, som i amplituddito,
men t.ex. i spelande eller sjungande sammanhang används högt-lågt oftare avseende frekvensen och starkt-svagt avseende amplituden.
Att använda starkt-svagt i om ljudstyrka är ju också logiskt med tanke på att det ju faktiskt heter förstärkare och inte förhöjare.

Högfrekvent och lågdito får mig snarare att tänka på förekomsttäthet av diskreta entiteter (högfrekvenshandel av aktier, "han uppträdde frekvent berusad", osv),
och skulle i mitt tycke ytterligare komplicera soppan, fastän det är lätt att förstå.

Mina femtio öre...nej min enkrona i samtalet är:
    Högt-lågt (high - low) för frekvenser (tonhöjd)
    Starkt-svagt (loud - quiet) för amplitud (ljudstyrka)
    Högfrekvent - lågfrekvent (frequently - infrequently) för förekomsttäthet (ofta - sällan)

P.S. Vi skulle ju i såfall kunna lansera begreppet lågtalare om bas- eller inframoduler...
FinnGus

...nu börjar det DIY-Glöda...

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-10-10 11:29

infra-moduler™ är ett oregistrerat varumärke, som innebär sluten låda med elektrisk kompensering för att nå ner till infraljud. Som ICKE skall blandas ihop med LT även om det tillsynes ser väldigt lika ut.
Dvs en specifik lösning med specifika element av ett specifikt märke.
Så där behöver man inte döpa om någonting.

Men om man menar elektriskt kompenserade slutna lådor av eget/ospecifikt märke/generellt som spelar ner till infrafrekvenser så borde man faktiskt kanske ha ett nytt ord för det som kanske just lågtalare, djuptalare eller InfEl-moduler?

Infrafrekvenser-Elektriskt kompenserat(ospecificerat hur, kan vara LT, PEQ osv) moduler.

Rätt ska va rätt.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Re: Vad blev summan av kontentan?

Inläggav 30Hzbone » 2012-10-10 14:15

FinnGus skrev:...jag är lite förvirrad nu...

Handlade tråden om hur högt Pi60 kan spela lågt (i såfall hur högt ligger gränsen för högt...105dB? Och hur lågt ligger lågt 20Hz?),
eller hur lågt de kan spela högt (samma frågeställning för gränsvärdena)... :?

Eller var det huruvida de kan spela djupt högt - men vad är i såfall motsatsen; tunt lågt?

Och vad säger grannarna till att man frekvent spelar lågfrekvent högt?

...nej, skämt åsido, detta var bara en illustration. Terminologin är dock något blandad.

Högt-lågt förekommer, som IÖ påpekade både i frekvensdiskusioner, som i amplituddito,
men t.ex. i spelande eller sjungande sammanhang används högt-lågt oftare avseende frekvensen och starkt-svagt avseende amplituden.
Att använda starkt-svagt i om ljudstyrka är ju också logiskt med tanke på att det ju faktiskt heter förstärkare och inte förhöjare.

Högfrekvent och lågdito får mig snarare att tänka på förekomsttäthet av diskreta entiteter (högfrekvenshandel av aktier, "han uppträdde frekvent berusad", osv),
och skulle i mitt tycke ytterligare komplicera soppan, fastän det är lätt att förstå.

Mina femtio öre...nej min enkrona i samtalet är:
    Högt-lågt (high - low) för frekvenser (tonhöjd)
    Starkt-svagt (loud - quiet) för amplitud (ljudstyrka)
    Högfrekvent - lågfrekvent (frequently - infrequently) för förekomsttäthet (ofta - sällan)

P.S. Vi skulle ju i såfall kunna lansera begreppet lågtalare om bas- eller inframoduler...

Spelar sedan drygt 50 år i orkester och där används högt-lågt och starkt-svagt precis som du skriver
och på samma sätt uttrycker jag mig när jag lyssnar på musik i levande eller återgiven form.
Kanske ngn form av musikerskada.
Men det blir +1 från Oxie till Täby :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-10 14:21

30Hzbone skrev:Spelar sedan drygt 50 år i orkester och där används högt-lågt och starkt-svagt precis som du skriver
och på samma sätt uttrycker jag mig när jag lyssnar på musik i levande eller återgiven form.

Om någon ber dig spela lite högre, går du upp en oktav då, eller transponerar du en ton eller två?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-10-10 14:36

Nattlorden skrev:
30Hzbone skrev:Spelar sedan drygt 50 år i orkester och där används högt-lågt och starkt-svagt precis som du skriver

Om någon ber dig spela lite högre, går du upp en oktav då, eller transponerar du en ton eller två?

Jag tror nog att 30Hzbone trycker in stämbygeln nån milimeter, enklast så.
:)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-10 14:45

Nattlorden skrev:

Man intonerar uppåt. Mindre än en halvton, oftast.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-10 15:15

Min erfarenhet är att terminologin i musiksammanhang inte används så
normalt, inte riktigt så.

När någon spelar för svagt så kan man be dem spela lite starkare, men
om någon är för låg så ber man dem normalt inte spela "högre", utan men
säger att de är lite låga, och kan be dem att höja lite eller säga att de
skall upp lite.

Kanske är det olika på olika ställen i Landet, men jag har faktiskt aldrig i
musiksammanhang hört någon be någon annan att "spela högre" när de
varit låga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-10-10 15:38

IngOehman skrev:
varit låga.

Vh, iö

Där har du allt fel.
Hustrun ber mig ibland att "höj lite" när hon känner sig lite nere.
Och hon har aldrig fel.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-10-10 16:07

Nattlorden skrev:

Ingetdera. men om ngn ber mig spela högre så menas nog
att jag skall satsa en tiotusing till på att Nattlorden tar hem Scandinavian Masters 2013 :wink: .

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-10-10 16:31

IngOehman skrev:
varit låga.

Vh, iö

Jo nog har jag själv yttrat detta några gånger men då är det sagt med glimten i ögat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-10 16:33

30Hzbone skrev:Ingetdera. men om ngn ber mig spela högre så menas nog
att jag skall satsa en tiotusing till på att Nattlorden tar hem Scandinavian Masters 2013 :wink: .

Haha... med tanke på att jag inte haft tagit i en klubba under hela 2012 och att jag inte har någon inbjudan (ännu) så måste där vara fina odds på det...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-10-10 17:25

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-12 18:05

Ett stort tack till Nahaz för en generöst erbjuden och mycket trevligt genomförd lysnningskväll. Klart intressant att jämföra sina egna skivor på olika system, i Nahaz fall med och utan basmoduler. Nu har jag en väsentligt klarare bild av hur Pi60 låter "på riktigt". Tack också för bra musiktips.

Henrik

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-12 18:32

...
Senast redigerad av Ragnwald 2012-10-16 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zookaloo

Inläggav zookaloo » 2012-10-16 20:07

penke62 skrev:Ett stort tack till Nahaz för en generöst erbjuden och mycket trevligt genomförd lysnningskväll. Klart intressant att jämföra sina egna skivor på olika system, i Nahaz fall med och utan basmoduler. Nu har jag en väsentligt klarare bild av hur Pi60 låter "på riktigt". Tack också för bra musiktips.

Henrik

Dela gärna med dig av dina erfarenheter, jag blev väldigt nyfiken nämligen.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-10-17 16:13

zookaloo skrev:
penke62 skrev:Ett stort tack till Nahaz för en generöst erbjuden och mycket trevligt genomförd lysnningskväll. Klart intressant att jämföra sina egna skivor på olika system, i Nahaz fall med och utan basmoduler. Nu har jag en väsentligt klarare bild av hur Pi60 låter "på riktigt". Tack också för bra musiktips.

Henrik

Dela gärna med dig av dina erfarenheter, jag blev väldigt nyfiken nämligen.

Det lät, i det här specifika rummet med den kringutrustningen, bra. Stor öppen ljudbild, detaljerad och med bra dynamik. En sak jag gillar med Pi60 är hur tyst det verkligen är när det är tyst mellan tonerna. Tonalt ganska balanserat, kanske något slanka i botten, men det hänger dels på min egen referens hemifrån, och dels att vi stundtals lyssnade med basmoduler inkopplade.

Återgå till Wänner af Ino