piPs + profundus p eller pi60/s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tesla

piPs + profundus p eller pi60/s?

Inläggav Tesla » 2013-01-20 00:07

Hej och god kväll,

Sitter och funderar på att uppgradera mina extremt omtyckta piPs. De alternativ jag ser är att antingen köpa pi60/s eller profundus p-basar och fortsätta använda mina piPs.

Har en del frågor som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med :)

1) Vad låter "bäst"? Aldrig hört kombinationen piPs+baslåda ö.h.t. (om jag inte minns fel, men tror inte Öhman visade det), men pi60s har jag så klart hört och det ljudet har för mig sedan varit en referens. Rummet jag har är inte jättestort (20-25 m^2 kanske) men på grund av hyllor m.m. kan jag inte ha högtalarna längre isär än ca 160 cm. Sitter ca 210 ifrån högtalarna. Eftersom det är ganska nära funderar jag på om piPs+bas att ha dem stående på skulle vara fördelaktigt?

2) Äger en onkyo 875-förstärkare. Är det värt att satsa på ett utomstående delningsfilter (då cr80/s)? Vad är det man ställer in där? Q-värde? Delningsfrekvens?

3) Hur stor skillnad blir det om man jämför 2 eller 4 profundus p? Eftersom piPs inte vill ha mer än 30 W kontinuerlig effekt känns det nästan som att det skulle vara overkill med fyra baslådor.

Tacksam för era tankar och åsikter :)

/Tesla

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2013-01-20 00:14

Hmm en rejäl skillnad i prislapp måste jag säga. Spelar pengar ingen roll alls?

cr80s behövs egentligen, delningsfilter och man kan låta förstärkaren sköta delningen även om det inte är lika optimalt. Men visst basarna kräver ett slutsteg men basar+slutsteg är billigare än ett par pi60 och definitivt billigare än pi60s

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 00:23

Purre skrev:Hmm en rejäl skillnad i prislapp måste jag säga. Spelar pengar ingen roll alls?

cr80s behövs egentligen, delningsfilter och man kan låta förstärkaren sköta delningen även om det inte är lika optimalt. Men visst basarna kräver ett slutsteg men basar+slutsteg är billigare än ett par pi60 och definitivt billigare än pi60s

pi60s är mycket dyrare, ja det är jag medveten om och givetvis spelar pengar roll :) dock är frågan hur mycket (om alls) bättre pi60s låter än piPs+baslådor, har du någon input på det?

Och vad menar du om cr80s? En vanlig hembiostärkare kan väl driva baslådor också? Då borde den väl inte behövas?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-20 00:31

Vad mer specifikt är du ute efter?
Kunna spela starkare.
Mer bastryck.
Lägre distorsion.

Allt har sitt pris. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2013-01-20 00:34

pi60s lär låta bättre men delat har sina fördelar att du kan ställa basarna där de återger bäst ljud. Men med tanke på att pi60s kostar mer än 4.5 gånger mer känns det inte som det går att jämföra heller.

cr80s är ett delningsfilter som delar ljudet till toppar respektive basar. En hembioförstärkare kan göra jobbet men inte lika bra.
Ang slutsteg så behövs det för att driva basarna eftersom dom är passiva och visst bör även hembioförstärkaren klara det men är kanske i klenaste laget.

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 00:44

Ragnwald skrev:Vad mer specifikt är du ute efter?
Kunna spela starkare.
Mer bastryck.
Lägre distorsion.

Ja du, alla saker du nämner är man ju så klart ute efter :) men mer bastryck är nog det viktigaste (varför jag är sugen på basmodul-lösningen!). Spela högre i allmänhet skulle vara trevligt också så klart, antar att ljudet med baslådor kommer uppfattas som högre eller är jag ute och cyklar? :)

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 00:46

Purre skrev:pi60s lär låta bättre men delat har sina fördelar att du kan ställa basarna där de återger bäst ljud. Men med tanke på att pi60s kostar mer än 4.5 gånger mer känns det inte som det går att jämföra heller.

cr80s är ett delningsfilter som delar ljudet till toppar respektive basar. En hembioförstärkare kan göra jobbet men inte lika bra.
Ang slutsteg så behövs det för att driva basarna eftersom dom är passiva och visst bör även hembioförstärkaren klara det men är kanske i klenaste laget.

Just ja, basarna är passiva! Det hade jag glömt. Aldrig ägt en passiv baslåda, hur kopplar man in en sådan till en hembioförstärkare? :roll: Min onkyo 875 ska åtminstone vara relativt stark har jag för mig, tror du den duger? 875:an :http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=206292.

Många val det blev nu! :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-20 01:27

Tesla skrev:
Kunna spela starkare.
Mer bastryck.
Lägre distorsion.

Ja du, alla saker du nämner är man ju så klart ute efter :) men mer bastryck är nog det viktigaste (varför jag är sugen på basmodul-lösningen!). Spela högre i allmänhet skulle vara trevligt också så klart, antar att ljudet med baslådor kommer uppfattas som högre eller är jag ute och cyklar? :)

I praktiken, kan du inte spela starkare med piP+basmoduler, men du behöver inte sänka nivån när du spelar extremt bastung musik.
Men som du skriver, upplever man det faktiskt som att man spelar väldigt mycket starkare då.
Jag har fyra subbar som kopplas in då och då, när basandan faller på. :)

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 01:33

Ragnwald skrev:
Tesla skrev:
Kunna spela starkare.
Mer bastryck.
Lägre distorsion.

I praktiken, kan du inte spela starkare med piP+basmoduler, men du behöver inte sänka nivån när du spelar extremt bastung musik.
Men som du skriver, upplever man det faktiskt som att man spelar väldigt mycket starkare då.
Jag har fyra subbar som kopplas in då och då, när basandan faller på. :)

Okej härligt :) Hur driver du dem? Med separat slutsteg? Och använder du något externt delningsfilter?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-01-20 01:37

pi60 hade jag lätt valt om valet det el pip med prof p. pip är för klent för att kunna dra nytta av basmoduler.

pi60 är mycket trevligare än pip

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2013-01-20 01:51

Tesla skrev:
Purre skrev:pi60s lär låta bättre men delat har sina fördelar att du kan ställa basarna där de återger bäst ljud. Men med tanke på att pi60s kostar mer än 4.5 gånger mer känns det inte som det går att jämföra heller.

Just ja, basarna är passiva! Det hade jag glömt. Aldrig ägt en passiv baslåda, hur kopplar man in en sådan till en hembioförstärkare? :roll: Min onkyo 875 ska åtminstone vara relativt stark har jag för mig, tror du den duger? 875:an :http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=206292.

Du kopplar in ett slutsteg mellan hemmabioförsärkaren och basmodulerna.
cr80s delar brantare än de flesta hemmabiofilter och tillåter stereo även i basen.

Men cr80s + slutsteg + basmoduler kostar en HEL DEL. Dock inte lika mycket som pi60. Ska du köpa basmoduler tycker jag att du ska överväga prof.X då de inte kostar särskilt mycket mer men ger utrymme för uppgradering till i14/pi60 senare! Alternativt kan de oxå byggas byggas om till basstöd till pi60/pi60s om man önskar det.

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 02:08

schmutziger skrev:pi60 hade jag lätt valt om valet det el pip med prof p. pip är för klent för att kunna dra nytta av basmoduler.

Okej men profundus p är åtminstone gjord för att vara komplement till piPs, inte sant? Då borde det ju fungera lite kan man tycka :P

Men ja pi60 kanske är bättre.. hm.

:)

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 02:10

DrFunk skrev:
Tesla skrev:

Du kopplar in ett slutsteg mellan hemmabioförsärkaren och basmodulerna.
cr80s delar brantare än de flesta hemmabiofilter och tillåter stereo även i basen.

Men cr80s + slutsteg + basmoduler kostar en HEL DEL. Dock inte lika mycket som pi60. Ska du köpa basmoduler tycker jag att du ska överväga prof.X då de inte kostar särskilt mycket mer men ger utrymme för uppgradering till i14/pi60 senare! Alternativt kan de oxå byggas byggas om till basstöd till pi60/pi60s om man önskar det.

Slutsteg är inga större problem, har en kompis som säkert kan sälja ett till ett fint pris :)

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 02:11

För övrigt, var någonstans kommer pi25 in i bilden?! Den har jag inte ens tänkt på, finns ej i den senaste prislista jag kollade på. Vad kostar den färdigbyggd?

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2013-01-20 03:23

Enligt Prislista 2013/0

Färdiga
pi25 / 22 000:-

Monteringssats
pi25 / 15 800:-
//RoBeRt

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-20 10:36

En riktig sniklösning kan väl vara att skaffa prof-P2 och helt enkelt låta 875:an agera filter och även drivning till basarna via zone 2? Allt i ett, och även om man kanske inte får allt som högtalarkombinationen är kapabel att ge så borde det i alla fall ge en duktig försmak. En klar bild över om piPs med basar är vägen man vill gå. Visar det sig vara mumma så kan man ju alltid komplettera med slutsteg och ev. cr80 senare och ger det misstanken om att pi60s är vad man söker så är det ju inga större problem att bli av med kombinationen piPs/p-p2..

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-20 11:39

schmutziger skrev:pi60 hade jag lätt valt om valet det el pip med prof p. pip är för klent för att kunna dra nytta av basmoduler.

Min markering ovan.

Håller inte med. Det är en fantastisk uppgradering till piP. Jag använde länge profundusX-4 till piP med mycket stor behållning. profundusP räcker dock gott och har ett mer lätthanterligt format.

Glöm inte den lilla toppen i6.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-20 11:54

Tesla skrev:
Ragnwald skrev:Jag har fyra subbar som kopplas in då och då, när basandan faller på. :)

Okej härligt :) Hur driver du dem? Med separat slutsteg? Och använder du något externt delningsfilter?

Jo, externt delningsfilter ger signal till både piP och subbar.
Två stereosteg fordras i detta fallet.

För denna lösning är Ino CR80-filtret en bra och prisvärd lösning.
Vill man låta piP gå i fullregister, finns en omställningsvippa på filtret för det valet och slutsteget till subbarna får stå avstängt.

Har du bioreceiver med preout för frontarna, är det enbart en inställningsfråga att få ut all information genom frontarna.

Finns andra enklare lösningar, om detta känns övermaga. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-20 12:01

men ska man ha baslådor är väl i6 att föredra framför pi25?
i6 och x-2 basar borde ge ett väldigt trevligt system som passar även om man vill spela lite högre.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-20 12:01

shifts skrev:

Min markering ovan.

Håller inte med. Det är en fantastisk uppgradering till piP. Jag använde länge profundusX-4 till piP med mycket stor behållning. profundusP räcker dock gott och har ett mer lätthanterligt format.

Glöm inte den lilla toppen i6.

Jajamän, +1 Och i6 bör man fundera på det är en lömsk bra sak :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2013-01-20 12:07

Håller med shifts ovan. Jag har i6 med profP-4 och det räcker långt, riktigt långt.
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-20 12:20

Struntprat.
Prof P är för klent även till piP.
Bassystemet ska dimensioneras så stort man har möjlighet.
Varför ska man dras med sämre djuptoner till någon god fronthögtalare?

Y4 är inga problem till piP, men X2 kan funka bra. :wink:

Vill man i framtiden kunna spela ordentligt starkt, är i6 ett för litet hopp.
i14 ser jag som ett mer påtagligt steg.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2013-01-20 12:22

Struntprat! :wink: om man inte har obegränsat med pengar.
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-20 12:29

Ska tillägga att med X-4 till piP har man överkapacitet så det står härliga till. Det är inte den mest välavvägda samarbetspartnern, men än dock välfungerande. :)

Spelar just nu med i14 och infraX-6-liknande baslösning hemma, men hade med lätthet suttit nöjd med iP och profundusP-4, då jag sällan använder systemet särskilt hårt.

Bara säger detta, då det ofta skenar hiskeligt i rekommendationerna om vad som är nödvändigt. Vet man med sig att man INTE är en högspelare, är iP/piP utmärkta att bygga från.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-20 12:51

Jag skulle utan tvekan rekommendera i6 framför piP om man skall ha basar till. Jag anser inte att piP har kapacitet nog för att verkligen dra nytta av basar.

Om man väljer mellan pi60 och piP + basar skulle jag ta pi60.
pi60 går ju även de att komplettera med basar.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-01-20 12:56

shifts skrev:Ska tillägga att med X-4 till piP har man överkapacitet så det står härliga till. Det är inte den mest välavvägda samarbetspartnern, men än dock välfungerande. :)

Spelar just nu med i14 och infraX-6-liknande baslösning hemma, men hade med lätthet suttit nöjd med iP och profundusP-4, då jag sällan använder systemet särskilt hårt.

Bara säger detta, då det ofta skenar hiskeligt i rekommendationerna om vad som är nödvändigt. Vet man med sig att man INTE är en högspelare, är iP/piP utmärkta att bygga från.

totalt sett tycker jag att pi60 är det bättre valet mellan pipm prof p o pi60.
bättre diskant, bättre mellanregister o det förvånar mig inte heller om pi60 spelar djupare än profp. det enda man vinner är fler utstrålningspunkter i basen.

sen har du shifts en uttryckt preferens att inte spela starkt o då funkar säkert pip fantastiskt.
Sen har vi väl olika preferenser om vad som är gött. Jag sitter o konstruerar toppsystem med prestanda motsvarande i28, i56 o lite till för att ha hemma. inte för att jag använder prestanda motsvarande vad pip kan leverera. utan det blir subjektivt bättre med större yta i mellanregistret. måhända att det är den ökade direktiviteten eller sänkta disten men jag gillar det :)
Det känns som om pip, pK, oa51 o liknande toppar slirar i luften jämfört med lite större saker. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-20 13:07

Men det där är ju en annan sak än det jag kommenterade i ditt svar till TS. Jag tycker också att pi60 är en bättre högtalare. Vill dock inte alls hålla med om att basmoduler är en onödigt uppgradering till piP, för det tycker jag inte. Jag var fantastiskt nöjd som sagt. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-01-20 13:11

shifts skrev:Men det där är ju en annan sak än det jag kommenterade i ditt svar till TS. Jag tycker också att pi60 är en bättre högtalare. Vill dock inte alls hålla med om att basmoduler är en onödigt uppgradering till piP, för det tycker jag inte. Jag var fantastiskt nöjd som sagt. :)

det är sant :oops: :)
Skyller på att det är helg :)
Är dock int diskanten till pip väldigt snabbt till o dista?
Har inte lyssnat på pip på länge nu.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-20 13:20

Ja det är den. Till film och bastung musik så är basar en bra uppgradering till piP, men till "vanlig" musik så är det de övre registrerna som sätter stopp.
Det är så jag upplever det och jag skulle därför rekommendera att gå upp till i6 eller i14 om man skaffar basar.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-01-20 19:32

stefanolo skrev:Håller med shifts ovan. Jag har i6 med profP-4 och det räcker långt, riktigt långt.

Åh, nu skarvar du allt. Bor ju inte så långt bort, men har inte hört ett smack. :(

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2013-01-20 19:37

30Hzbone skrev:
stefanolo skrev:Håller med shifts ovan. Jag har i6 med profP-4 och det räcker långt, riktigt långt.

Åh, nu skarvar du allt. Bor ju inte så långt bort, men har inte hört ett smack. :(

Faktiskt så hörs jag typ 100m ned i backen utanför enligt min fru som brukar peaka mig efter sina promenader med hunden. Då är det alltså pi60s + bs60 som spelar.
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 22:56

Tack så mycket för alla svar! Trevligt med lite tankar och funderingar även om jag inte har kommit närmre alls ett svar :P

Kan nog mycket väl bli ett par pi60. Hm.

Användarvisningsbild
vattuvarg

om högtalare (och rum)

Inläggav vattuvarg » 2013-01-21 00:10

Tesla skrev:Tack så mycket för alla svar! Trevligt med lite tankar och funderingar även om jag inte har kommit närmre alls ett svar :P

Kan nog mycket väl bli ett par pi60. Hm.

Det är inte svårt att bli av med ett par ino audio högtalare om man vill uppgradera sin hemmaanläggning. ...och det med gott andrahandsvärde.

Provade förresten att spela storstyggingscenen ur draktränaren för dottern. Hon skrattade åt tvåhertzfladdret i boomern, men höll ändå för öronen hela tiden. ...hårt. Betänk då att min anläggning inte är mer än en dator som skickar signalen till en amp6basic som driver ett par piP i en niokvadratskvadrat med ganska lågt i tak...

Min rekommendation är att gå på ett enklare system och lägga en del pengar på rummet det står i också, både för trevnad och akustik.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-21 08:29

pi60 anser JAG är en bra grund, eller så köper du piP (inte signatur!) och kör dessa tills att du är klar med rummet och spar sedan pengar så att du, när du säljer piP har råd med pi60.
pi60 är oerhört mycket bättre än piP, två helt olika varelser...

så om valet står melan piP + pX-2 (medräknat cr80s - ca4800kr) eller pi60, då säger jag pi60 dirrekt.
Till musik så är dem fullständigt överlägsna på alla punkter som har med ljudkvalitet att göra (förutsatt att du har ca 2,5-3m att ge dom i lyssningsavstånd :))
Du kan även spela högre till den mesta musik du kommer att någonsin vilja spela.
Med "basnarkomanmusik" så kommer piP och pX-2 att spela något högre, beroende på hur lite det ligger i området över 80Hz, men även här bara marginellt mycket högre...
detta då piP sätter stopp delade så pass fort att pi60 odelade, tycker jag det upplevt som i alla fall!, spelar minst lika högre vid just delningen.

Sedan är ju frågan OM du nu står ut med att ens komma till den punkten då piP disstar något alldeles löjligt om du ska upp i nivåerna där pi60 sätter stopp med basmörch och det finns något mer i musiken längre upp i frekvens som ska försöka återges på den ljudnivån.

Jag tycker att om du kan så köp pi60 dirrekt och fixa sedan med rummet vartefter och njut av förändringen till det bättre, tills att det slutligen blir helt magiskt :P
Eller exakt tvärt om, köp inget alls... bygg ett rum och sedan ställ dit pi60 och va "klar" på en gång :) (fast allternativ 1 är roligare tycker jag då :P)

Medelvägen måste ju då var att just köpa piP och sedan bygga rummet, för att slutligen sälja piP och köpa pi60.
Men det känns onödigt, OM du har pengarna så är det bara ett väldigt onödigt mellansteg...

pi60 kan du ju sedan med fördel köra delat och få otrolig prestanda ur dom burkarna.
Dessutom är pi60 något som ALLTID går att sälja beggat och till (för dig som säljare) bra beggat pris, alltså högt !
Högre än t.ex. i14 (pi60 fast i sluten och liten låda, gjorda för att alltid köras delade mot basmoduler)
i14 brukar tappa mer i värde rent allmänt tycker jag det ser ut som, dessa är nämligen mer svårsålda...

Slutligen så vill jag säga till dig att lyssna runt på så många olika modeller som möjligt.
Jag lyssnade runt på allt från iX till pi60s med och utan diverse moduler och basstöd m.m.
Innan jag köpte mina första Ino, som blev iPs + profundusP-4.
Sedan har jag stegvis klättrat upp i stegen till i32s och profundusX-4 2012 som jag har idag och avverkat inte mindre än samtliga modeller förutom i14, pi60, pi60s och i28 där i mellan... :lol: (+ iP som jag har haft, som ju inte ligger där i mellan)

pi60 och pi60s har jag lyssnat flitigt på, då jag har kompisar som har dessa högtalare :)

Jag är därför tämligen säker på hur JAG upplever dom olika modellerna, det är skönt att vara :)
Försök att bli lite säker själv på hur du upplever dom olika modellerna, INNAN du köper något... då blir det större chans till ett riktigt lyckat köp och glädje i slutet :D

Nu har jag fått för mig att du bor en bit upp i vårat avlånga land, närmare bestämt Lule trakten ?
Där finns det väll en del Ino !
En back öl och en CD samling, sedan knackar du på dörren och stiger på, svårare än så är det oftast inte... :lol:

Slutligen, Lycka till med utredningen om vilka Ino du ska ha :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Tony

Re: piPs + profundus p eller pi60/s?

Inläggav Tony » 2013-01-21 13:15

Tesla skrev:Hej och god kväll,

Sitter och funderar på att uppgradera mina extremt omtyckta piPs. De alternativ jag ser är att antingen köpa pi60/s eller profundus p-basar och fortsätta använda mina piPs.

Har en del frågor som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med :)

1) Vad låter "bäst"? Aldrig hört kombinationen piPs+baslåda ö.h.t. (om jag inte minns fel, men tror inte Öhman visade det), men pi60s har jag så klart hört och det ljudet har för mig sedan varit en referens. Rummet jag har är inte jättestort (20-25 m^2 kanske) men på grund av hyllor m.m. kan jag inte ha högtalarna längre isär än ca 160 cm. Sitter ca 210 ifrån högtalarna. Eftersom det är ganska nära funderar jag på om piPs+bas att ha dem stående på skulle vara fördelaktigt?

2) Äger en onkyo 875-förstärkare. Är det värt att satsa på ett utomstående delningsfilter (då cr80/s)? Vad är det man ställer in där? Q-värde? Delningsfrekvens?

3) Hur stor skillnad blir det om man jämför 2 eller 4 profundus p? Eftersom piPs inte vill ha mer än 30 W kontinuerlig effekt känns det nästan som att det skulle vara overkill med fyra baslådor.

Tacksam för era tankar och åsikter :)

/Tesla

HEj Tesla,

Tycker diskussionen sparat ur lite (pa ett trevligt satt). Sa jag delar med mig av mina fem ore av asikter i ursprungsfragan.
Om du ar helnojd med dina piPs och bara vill ha lite mer "bastryck" sa ar ett par (ja, ETT par grabbar) Profundus P ett alldeles utmarkt komplement. De ger en helt ny dimension pa lyssnandet. Jag bor i hus med kanske 30 meter till narmsta granne, och jag oroar mig for att stora dem nar jag spelar musik pa lite hogre volymer.

Ett par saker att tanka pa: Du maste som sagt ha aktiv delning och separat forstarkare for Profundus. Men om du redan har en modern hemmabioforstarkare sa har du kanske redan allt det?

Problemet med att koppla in ett par Profundus till befintliga piP ar att det later sa och obesvarat att man garna vrider pa mer volym, och om man da spelar viss typ av musik sa kan man hora en antydning till distorsion i diskanten. Men det ar for att man spelar mycket hogre an tidigare. Jag har problem med Jussi Bjorlings "Oh helga natt" har t.ex. Det ar den typen av musik med mycket energi i tenoromradet som man kan marka att det ar lite distorsion. Men det mesta av den musik jag lyssnar pa har inga sadana problem alls. Anlaggningen kan spela hogre volymer an jag orkar lyssna till. Och med Profundus P sa funkar det alldeles utmarkt att kolla pa bio. Sag pa den senaste Mission Impossible i gar och det var en scen dar nanting exploderade ovantat som nastan fick mig att hoppa ur soffan. Inte bra for hjartat... ;-) Har hant ett flertal ganger att vi har kollat pa nan actionrulle har och sen upptackt att det ringer i oronen efterat, for att jag vridit pa hogt. Eller att frun kommer in fran tradgarden fnittrandes och sager "Du det hors JATTEBRA dar ute att du spelar musik", trots att alla fonster och dorrar ar stangda.

Om sen uppgraderingsdjavulen drabbar dig, som sa manga andra har, sa gar det ju latt att byta ut enskilda komponenter nar man har tid, råd och lust samtidigt. Med ett par pi60 / pi60s sa "sitter du fast" med ett par ratt sa stora hogtalare. Har man rum for det och vet att det inte kommer att andras pa ett tag sa ar det ju inget problem. Annars ar piP trevlig just for att den ar sa liten att den passar nastan overallt. :-P For att citera tillverkaren sjalv: Tva basmoduler ar bra, men fyra ar annu battre.

Det har ar forstas bara mina personliga asikter och reflektioner, men jag tycker att Profundus P ar ett kap, speciellt om man koper dem i byggsats eller bara som "elementsats". Det ar sa "lite pengar" att man nanstan kan kopa ett par bara for att testa. Blir man inte nojd sa tror jag inte man gor nan storre forlust om man vill salja dem.
__
/ony

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-21 13:35

Tony skrev:Jag har problem med Jussi Bjorlings "Oh helga natt" har t.ex.

Ett sidospår. Finns det någon version som är ljudtekniskt bra? Ofta låter det burkigt värre om Jussi's "Oh helga natt".

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-01-21 14:16

RogerGustavsson skrev:
Tony skrev:Jag har problem med Jussi Bjorlings "Oh helga natt" har t.ex.

Ett sidospår. Finns det någon version som är ljudtekniskt bra? Ofta låter det burkigt värre om Jussi's "Oh helga natt".

Det skulle jag med vilja veta. :-) Den version jag har ar inte den basta. De har lyckats halvskapligt med Jussi, men orkestern har de låst in i en städskrubb tror jag. :-P "Min" version har dessutom buller i de lagre regionerna (skrev nastan "infrabuller", men det vaga man nog inte gora har inte!). Antagligen p.g.a. sviktande golv under Jussi.
__
/ony

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-21 15:08

DVD-ai skrev:Nu har jag fått för mig att du bor en bit upp i vårat avlånga land, närmare bestämt Lule trakten ?
En back öl och en CD samling, sedan knackar du på dörren och stiger på, svårare än så är det oftast inte... :lol:

Är det som DVD-ai antar att du finns här uppe så är det ingen som helst match att lyssna igenom en ganska stor del av Ino-familjen. Allt från delade system till piP, pi60 tror jag blir svårare sedan OliT sålde sina. Men han har numera i32 så det kan ju vara skoj. mx kör delat i14 med moduler,Stefanw spelar på allt från piP till pi25 med moduler eller utan..

Det går utmärkt att lyssna utan att ta med en back öl till-å-med :wink:

Finns du i Piteå står här i14 och moduler.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-21 15:14

Jag tyckte jag läste någon stans, men han ha heeeeelt fel !
men om jag har rätt så som sagt... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-01-21 15:50

Har det kommit en ny prislista i år? Någon hade postat uppgifter från prislista 2013/0

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2013-01-21 16:02

Tesla bor i Sthlm :)

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-01-21 16:14

Mordiiax skrev:Tesla bor i Sthlm :)

Då kan jag erbjuda provlyssning av piP och Y4.
\\Sky

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-21 16:31

Ahhhaaa..
aja än lättare då :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-21 19:06

Oj vilka trevliga svar man får på detta forum :)

DVD-ai skrev:pi60 anser JAG är en bra grund, eller så köper du piP (inte signatur!) och kör dessa tills att du är klar med rummet och spar sedan pengar så att du, när du säljer piP har råd med pi60.
pi60 är oerhört mycket bättre än piP, två helt olika varelser...

så om valet står melan piP + pX-2 (medräknat cr80s - ca4800kr) eller pi60, då säger jag pi60 dirrekt.
Till musik så är dem fullständigt överlägsna på alla punkter som har med ljudkvalitet att göra (förutsatt att du har ca 2,5-3m att ge dom i lyssningsavstånd :))
Du kan även spela högre till den mesta musik du kommer att någonsin vilja spela.
Med "basnarkomanmusik" så kommer piP och pX-2 att spela något högre, beroende på hur lite det ligger i området över 80Hz, men även här bara marginellt mycket högre...
detta då piP sätter stopp delade så pass fort att pi60 odelade, tycker jag det upplevt som i alla fall!, spelar minst lika högre vid just delningen.

Sedan är ju frågan OM du nu står ut med att ens komma till den punkten då piP disstar något alldeles löjligt om du ska upp i nivåerna där pi60 sätter stopp med basmörch och det finns något mer i musiken längre upp i frekvens som ska försöka återges på den ljudnivån.

Jag tycker att om du kan så köp pi60 dirrekt och fixa sedan med rummet vartefter och njut av förändringen till det bättre, tills att det slutligen blir helt magiskt :P
Eller exakt tvärt om, köp inget alls... bygg ett rum och sedan ställ dit pi60 och va "klar" på en gång :) (fast allternativ 1 är roligare tycker jag då :P)

Medelvägen måste ju då var att just köpa piP och sedan bygga rummet, för att slutligen sälja piP och köpa pi60.
Men det känns onödigt, OM du har pengarna så är det bara ett väldigt onödigt mellansteg...

pi60 kan du ju sedan med fördel köra delat och få otrolig prestanda ur dom burkarna.
Dessutom är pi60 något som ALLTID går att sälja beggat och till (för dig som säljare) bra beggat pris, alltså högt !
Högre än t.ex. i14 (pi60 fast i sluten och liten låda, gjorda för att alltid köras delade mot basmoduler)
i14 brukar tappa mer i värde rent allmänt tycker jag det ser ut som, dessa är nämligen mer svårsålda...

Slutligen så vill jag säga till dig att lyssna runt på så många olika modeller som möjligt.
Jag lyssnade runt på allt från iX till pi60s med och utan diverse moduler och basstöd m.m.
Innan jag köpte mina första Ino, som blev iPs + profundusP-4.
Sedan har jag stegvis klättrat upp i stegen till i32s och profundusX-4 2012 som jag har idag och avverkat inte mindre än samtliga modeller förutom i14, pi60, pi60s och i28 där i mellan... :lol: (+ iP som jag har haft, som ju inte ligger där i mellan)

pi60 och pi60s har jag lyssnat flitigt på, då jag har kompisar som har dessa högtalare :)

Jag är därför tämligen säker på hur JAG upplever dom olika modellerna, det är skönt att vara :)
Försök att bli lite säker själv på hur du upplever dom olika modellerna, INNAN du köper något... då blir det större chans till ett riktigt lyckat köp och glädje i slutet :D

Nu har jag fått för mig att du bor en bit upp i vårat avlånga land, närmare bestämt Lule trakten ?

Jag har lyssnat på en del Ino (var ju hemma hos honom halva natten för ett par år sedan:)) men minns ej om han spelade pi25 (antagligen inte för den är väl rätt ny?). Däremot minns jag pi60s med tillhörande pompa och ståt, och hur fruktansvärt mycket piPs imponerade på mig. Äger sedan ett par år piPs och varit riktigt nöjd även fast jag vill ha större.

Därför känns pi60 som ett ganska enkelt val egentligen, problemen är att jag sitter ganska nära högtalarpunkten och dessutom tror jag ett par pi25/piPs+profundus p skulle passa bättre rent estetiskt i mitt rum (tills jag fixar om och kör delat system!).

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-21 19:10

sky_eye skrev:

Oj, piP+Y4 låter brutalt det :) Tack för erbjudandet, jag ska tänka på det! :) Även fast det nu verkligen lutar åt pi60/pi25.

Någon som äger pi25 i Stockholmsområdet? :oops:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-21 21:00

Vad har du för lyssningsavstond ? :)

om inte pi60 gör jobbet så är det helt klart pi25 eller i6 du ska ha och då med någon modul till kanske ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-22 02:54

sky_eye skrev:

Se där, bra. :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 08:13

sky_eye skrev:

Hur går det med nya toppar då, inga sådanna på gång ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-22 08:44

DVD-ai skrev:...

piP är toppen. :)

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-01-22 08:45

DVD-ai skrev:
sky_eye skrev:

Jodå, både toppar och bottnar skall bytas.
\\Sky

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 09:27

jaha ?!
vad blir det för bottnar då ? 8O

vad händer med dina nuvarande ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-22 10:19

DVD-ai skrev:Vad har du för lyssningsavstond ? :)

om inte pi60 gör jobbet så är det helt klart pi25 eller i6 du ska ha och då med någon modul till kanske ?! :)
ca 220 cm vinkelrätt avstånd och kanske 160 cm mellan högtalarna. Känns som att pi 25 är mer lämpad för det avståndet, eller?

Användarvisningsbild
Fredrikb72

Inläggav Fredrikb72 » 2013-01-22 10:37

Vill du lyssna på i6 i sthlm är du välkommen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 10:42

Tesla skrev:

ca 220 cm vinkelrätt avstånd och kanske 160 cm mellan högtalarna. Känns som att pi 25 är mer lämpad för det avståndet, eller?

Oj !

Jo då ska du genast glömma allt vad pi60 heter, pi25 eller i6 är högtalaren för dig ! :)
Dom är trevliga på det avståndet ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-01-22 12:07

DVD-ai skrev:jaha ?!
vad blir det för bottnar då ? 8O

vad händer med dina nuvarande ? :)

Det blir i14 och snikinfraY4.
Nuvarande prylar kommer antagligen att flytta till Gottland. Granne med Raukman faktiskt.
\\Sky

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-22 12:46

Ahhaaa ! :D

coolers, bra val ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-24 19:53

DVD-ai skrev:
Tesla skrev:

Oj !

Jo då ska du genast glömma allt vad pi60 heter, pi25 eller i6 är högtalaren för dig ! :)

Haha nu har jag precis slagit till på ett par pi60 med bs60 :) Ska göra om "biorummet" relativt snart så högtalarna ska stå ungefär 3 meter från varandra dessutom.

Känns riktigt roligt!

Tack alla som erbjöd provlyssning, och om någon är intresserad av pi60+bs60 i Stockholm kan ni komma förbi mig och lyssna lite när jag fått dom!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-24 19:55

Tesla skrev:Haha nu har jag precis slagit till på ett par pi60 med bs60 :) Ska göra om "biorummet" relativt snart så högtalarna ska stå ungefär 3 meter från varandra dessutom.

Känns riktigt roligt!

Tack alla som erbjöd provlyssning, och om någon är intresserad av pi60+bs60 i Stockholm kan ni komma förbi mig och lyssna lite när jag fått dom!

Du kan nog få det att fungera riktigt bra även på det avståndet du har nu, men kan du kräma ur några fler decimeter ur avståndet så hade det nog gjort gott.

Får du sedan ett större rum så är det ju perfekt.

Grattis och lycka till iaf :)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-01-24 21:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-24 19:57

Nu får du se till att bjuda Mordiiilax och Citgho på en ordentlig middag.
Kul med köpet!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-24 21:16

Tesla skrev:
DVD-ai skrev:
Tesla skrev:

Oj !

Haha nu har jag precis slagit till på ett par pi60 med bs60 :) Ska göra om "biorummet" relativt snart så högtalarna ska stå ungefär 3 meter från varandra dessutom.

Känns riktigt roligt!

Okey !
lycka till :)
jag fick det verkligen inte allt att lira på 2,1m i mitt förra rum med i16s så jag gjorde mig av med dom och tog ett par i6 i stället :)

Nu har jag ca 3,3-3,4m till högtalarna och det fungerar bra med i32s, ÄVEN om det inte skulle skada med ytterligare någon Dm eller så, vi får se... det går att klura till en sådan lösning 8)

men hur som !
jag kommer gärna över och snackar lite gojja ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-24 21:42

Tesla skrev:Haha nu har jag precis slagit till på ett par pi60 med bs60 :) Ska göra om "biorummet" relativt snart så högtalarna ska stå ungefär 3 meter från varandra dessutom.

Känns riktigt roligt!

Blev det sollefteå hämtning?

Grattis !
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2013-01-24 22:20

Undertecknad åker ner med dom till Sthlm. Ville inte skicka sakerna men har inget problem med att leverera dom personligen så man vet att dom är hel när dom kommer fram :)
Ska bli kul att se huvudstaden också, ska vara vackert såhär års har jag hört :P

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-01-24 22:56

Det var schysst!
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-26 12:46

Igår kväll fick jag högtalarna levererade, stort tack till Mordiiilax och Citgho, det verkade vara två trevliga killar! Riktigt juste att erbjuda nerkörning av högtalarna :)

Intryck:
Trots min provisoriska uppställning av högtalarna låter dom ruskigt bra! Experimenterade med vinklingen på högtalarna, avståndet från väggen samt soffavståndet och kom fram till att högtalarna står ganska kraftigt inriktade (så att man ser båda "utkanterna" på högtalarna från sweet spot) med motstående bakkant dikt (nästan iaf.) mot vägg (detta gör att den yttre bakkanten står ca 13 cm från vägg). Flyttade även efter lite testande bak soffan ca 3 dm och ljudet blev märkbart bättre :)

Spelar för tillfället bara pi60, men tanken är att bs60 ska kopplas in och ligga mellan högtalarna inom ett halvå :)

Man märker att det är en helt annan kaliber på dessa än mina piPs, spelar mycket mer medryckande och så klart högre! Dock vet jag med mig att jag har lite problem med eko i rummet samt att bakväggen är glas/tunt trä vilket inte är så optimalt (därför kommer bs60 antagligen vara trevligt att slänga in också). Funderar lite på hur jag ska dämpa ljud i rummet bättre. Första jag ska göra är att köpa en tjock matta á 160x230 cm och lägga vid soffbordet. Sen funderar jag också på att hänga upp "biogardiner" längs hela bakväggen (trä/glas-väggen alltså) och även hänga liknande gardiner vid fönstret också. Vad tror ni om det?

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-26 12:47

tvett skrev:Nu får du se till att bjuda Mordiiilax och Citgho på en ordentlig middag.
Kul med köpet!
Försökte bjuda på fika åtminstone, men kanske skulle jag gjort något mer storslaget? :oops: :wink:

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2013-01-26 13:28

Det var så okej ändå, din glädje var roligt nog. Vi hade lite annat för oss sen så kvällen blev späckad. Hoppas du får lika roligt med dom som jag haft :)

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-26 13:51

Mordiiax skrev:Det var så okej ändå, din glädje var roligt nog. Vi hade lite annat för oss sen så kvällen blev späckad. Hoppas du får lika roligt med dom som jag haft :)
Det tror jag nog :)

Satan vad högt jag spelade igår- dock var det inte påfrestande utan jag tänkte först på det när jag försökte prata med flickvännen. Precis som det ska vara :)

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2013-01-26 17:23

Ska man tolka det som att flickvännen är påfrestande? :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-26 20:42

Hahaha !!! :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-26 22:13

Att du inte upptäckte att du spelade högt änförs du jämförde med andra ljud (rösten) tyder på trevligt lite dist. Men det är ju farligare för hörseln att inte märka det.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-26 23:04

Lättare att man spelar högt och inte tänker på det, jag föredrar väääääääldigt låg disst.
trodde inte jag va så petig på disst, men det fick jag upp ögonen för tack vare vår gode vän Stenmannen och en forum vän från kramfors här på forumet...

det blir liksom så mycket mer musik och mindre skit man lyssnar på, helt galet vad bra det är med minimal disst :D

Kul att du är nöjd med pi60, det är ena mysiga högtalare !
och med bs60 till så har du ju ganska smutt kapacitet för formatet med :)
Är det 90liter eller 75liters bs60 ?

Alltså, är det "riktigt" bs60 eller profundusX2 med bs60 filter ? :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Mordiiax

Inläggav Mordiiax » 2013-01-26 23:17

Tvättäkta bs60.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-26 23:24

bra :)

Dom är smidigare och snyggare !

Fasen vad kul, det vore roligt att höra hur dom låter hos dig Tesla :)
det är ju en sådan mysig kombo som jag gillar skarpt !

Du är för övrigt välkommen över till mig på Lördag nästa helg (2/2) om du har möjlighet, lust och tid :)
Jag bjuder på mat och öl !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-28 00:23

Mordiiax skrev:Ska man tolka det som att flickvännen är påfrestande? :D

Haha nädå :oops:

Lite roligt är att hon stormtrivs med högtalarna nu! Första dygnet var hon väldigt tveksam till storleken i förhållande till hur rummet ser ut nu (jag kan ha underdrivit storleken lite... :)).

Vi lyssnade på ett par Elac 407 (nypris 30 kkr) och hon tyckte högtalaren lät "väldigt vass och inte alls lika bra som våra...". Kan bara instämma.

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-28 00:27

Har igår och idag sysslat lite med att förbättra akustiken i rummet. Köpte ett par större gardiner framför det stora fönster vi har samt lagt in en stor och tät matta. Blev markant bättre! Riktigt roligt att det märks så snabbt utan några större åtgärder. Låter i mitt tycke rysligt jäkla bra!

Köpte dessutom lite andra ljudabsorberande gardiner som jag ska hänga mot bakre väggen över glas/trä-väggen. Tror det kommer göra rummet mysigare och bättra på akustiken ytterligare. Sedan även akustikskivor bakom högtalarna.. :)

DVD-ai skrev:bra :)

Dom är smidigare och snyggare !

Fasen vad kul, det vore roligt att höra hur dom låter hos dig Tesla :)
det är ju en sådan mysig kombo som jag gillar skarpt !

Du är för övrigt välkommen över till mig på Lördag nästa helg (2/2) om du har möjlighet, lust och tid :)
Jag bjuder på mat och öl !

Det låter trevligt! Skickar PM!
Senast redigerad av Tesla 2013-01-28 00:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-28 00:31

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-28 00:33

Bild

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-28 00:33

Bild
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-28 00:34

tvett skrev:Bild
För sent 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-01-28 00:37

Tesla skrev:För sent 8)

Dang!

Ser mysigt ut, kanske lite väl mysigt. Trång framvägg med dem där hyllorna.
Hon accepterar högtalarna, men kanske inte ommöblering?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-28 00:39

tvett skrev:
Tesla skrev:För sent 8)

Dang!

Ser mysigt ut, kanske lite väl mysigt. Trång framvägg med dem där hyllorna.
Hon accepterar högtalarna, men kanske inte ommöblering?

Jo hyllorna ska bort det är vi överens om. Måste dock ändra om lite andra saker samtidigt då för att få det bra så det får bli någon gång i framtiden (kanske om ett par månader?). Ska ju bli roligt att testa bs60 också :D

Användarvisningsbild
Nasjo

Inläggav Nasjo » 2013-01-28 01:32

Jag kan ta hand om dina bs60 annars, bara för att vara snäll. Jag kan till och med betala för dem. ;)
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-02-17 12:12

Efter några jobbiga veckor i skolan har jag äntligen tid att testa mina bs60!

Frågan är dock hur man kopplar in dem och om det fungerar med min onkyo 875-förstärkare. Någon som kan ge lite råd? :roll:

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-02-17 12:16

Till att börja med måste du koppla in bc60-boxen mellan försteg och slutsteg.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-02-17 12:20

Komorok skrev:Till att börja med måste du koppla in bc60-boxen mellan försteg och slutsteg.

Jo precis, men vad betyder det egentligen?

Att jag (från onkyo 875) kopplar ut från pre-out med rca till kontrollbox och sedan tillbaka till onkyon? Var ska den in i så fall?

Användarvisningsbild
macivar

Inläggav macivar » 2013-02-17 12:22

bc60 kopplas in mellan försteg och slutsteg. bc60 ska impedansmatchas mot slutstegets inimpedans. Det finns en tabell på insidan av locket till bc60. Tittar du på bc60 framifrån så har du ingången till vänster och utgången till höger. Det går att spela utan bc60 men då blir det mycket bas. Du kopplar bs60 med en högtalarsladd från pi60. Plus på pi60 till plus på bs60 osv.

Användarvisningsbild
macivar

Inläggav macivar » 2013-02-17 12:31

Tesla skrev:
Komorok skrev:Till att börja med måste du koppla in bc60-boxen mellan försteg och slutsteg.

Att jag (från onkyo 875) kopplar ut från pre-out med rca till kontrollbox och sedan tillbaka till onkyon? Var ska den in i så fall?

Vidare till separat slutsteg är det vanligaste.

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-02-17 12:34

macivar skrev:bc60 kopplas in mellan försteg och slutsteg. bc60 ska impedansmatchas mot slutstegets inimpedans. Det finns en tabell på insidan av locket till bc60. Tittar du på bc60 framifrån så har du ingången till vänster och utgången till höger. Det går att spela utan bc60 men då blir det mycket bas. Du kopplar bs60 med en högtalarsladd från pi60. Plus på pi60 till plus på bs60 osv.

Inimpedans ska vara 47 kohm vilket gör att jag ska ställa boxen till 7.8 kohm. Öppnade upp och kollade, och ser två vridreglage. Hur vet jag hur jag ska vrida dessa? 8O

Och ang bs60 pi60-kopplingen, jag ska alltså bara dra som vanligt till pi60 för att därifrån fortsätta kabeln till bs60?

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-02-17 12:35

macivar skrev:
Tesla skrev:

Har inte tillgång till ett sådant för tillfället, fungerar det inte med min onkyo?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2013-02-17 12:56

Tesla skrev:
macivar skrev:
Tesla skrev:

Har inte tillgång till ett sådant för tillfället, fungerar det inte med min onkyo?

Nej, inte som det är tänkt iaf.

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-02-17 13:05

blixten_no1 skrev:
Tesla skrev:
macivar skrev:
Tesla skrev:

Nej, inte som det är tänkt iaf.

Okej får ta och fixa ett slutsteg då! Tack alla för hjälpen :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-17 15:35

Det är dags att modda Onkyon så du får main in på dess slutsteg :twisted:
/J

Cygnus resurectum

Återgå till Wänner af Ino