piPs + profundus p eller pi60/s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tesla

piPs + profundus p eller pi60/s?

Inläggav Tesla » 2013-01-20 00:07

Hej och god kväll,

Sitter och funderar på att uppgradera mina extremt omtyckta piPs. De alternativ jag ser är att antingen köpa pi60/s eller profundus p-basar och fortsätta använda mina piPs.

Har en del frågor som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med :)

1) Vad låter "bäst"? Aldrig hört kombinationen piPs+baslåda ö.h.t. (om jag inte minns fel, men tror inte Öhman visade det), men pi60s har jag så klart hört och det ljudet har för mig sedan varit en referens. Rummet jag har är inte jättestort (20-25 m^2 kanske) men på grund av hyllor m.m. kan jag inte ha högtalarna längre isär än ca 160 cm. Sitter ca 210 ifrån högtalarna. Eftersom det är ganska nära funderar jag på om piPs+bas att ha dem stående på skulle vara fördelaktigt?

2) Äger en onkyo 875-förstärkare. Är det värt att satsa på ett utomstående delningsfilter (då cr80/s)? Vad är det man ställer in där? Q-värde? Delningsfrekvens?

3) Hur stor skillnad blir det om man jämför 2 eller 4 profundus p? Eftersom piPs inte vill ha mer än 30 W kontinuerlig effekt känns det nästan som att det skulle vara overkill med fyra baslådor.

Tacksam för era tankar och åsikter :)

/Tesla

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2013-01-20 00:14

Hmm en rejäl skillnad i prislapp måste jag säga. Spelar pengar ingen roll alls?

cr80s behövs egentligen, delningsfilter och man kan låta förstärkaren sköta delningen även om det inte är lika optimalt. Men visst basarna kräver ett slutsteg men basar+slutsteg är billigare än ett par pi60 och definitivt billigare än pi60s

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 00:23

Purre skrev:Hmm en rejäl skillnad i prislapp måste jag säga. Spelar pengar ingen roll alls?

cr80s behövs egentligen, delningsfilter och man kan låta förstärkaren sköta delningen även om det inte är lika optimalt. Men visst basarna kräver ett slutsteg men basar+slutsteg är billigare än ett par pi60 och definitivt billigare än pi60s

pi60s är mycket dyrare, ja det är jag medveten om och givetvis spelar pengar roll :) dock är frågan hur mycket (om alls) bättre pi60s låter än piPs+baslådor, har du någon input på det?

Och vad menar du om cr80s? En vanlig hembiostärkare kan väl driva baslådor också? Då borde den väl inte behövas?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-20 00:31

Vad mer specifikt är du ute efter?
Kunna spela starkare.
Mer bastryck.
Lägre distorsion.

Allt har sitt pris. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2013-01-20 00:34

pi60s lär låta bättre men delat har sina fördelar att du kan ställa basarna där de återger bäst ljud. Men med tanke på att pi60s kostar mer än 4.5 gånger mer känns det inte som det går att jämföra heller.

cr80s är ett delningsfilter som delar ljudet till toppar respektive basar. En hembioförstärkare kan göra jobbet men inte lika bra.
Ang slutsteg så behövs det för att driva basarna eftersom dom är passiva och visst bör även hembioförstärkaren klara det men är kanske i klenaste laget.

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 00:44

Ragnwald skrev:Vad mer specifikt är du ute efter?
Kunna spela starkare.
Mer bastryck.
Lägre distorsion.

Ja du, alla saker du nämner är man ju så klart ute efter :) men mer bastryck är nog det viktigaste (varför jag är sugen på basmodul-lösningen!). Spela högre i allmänhet skulle vara trevligt också så klart, antar att ljudet med baslådor kommer uppfattas som högre eller är jag ute och cyklar? :)

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 00:46

Purre skrev:pi60s lär låta bättre men delat har sina fördelar att du kan ställa basarna där de återger bäst ljud. Men med tanke på att pi60s kostar mer än 4.5 gånger mer känns det inte som det går att jämföra heller.

cr80s är ett delningsfilter som delar ljudet till toppar respektive basar. En hembioförstärkare kan göra jobbet men inte lika bra.
Ang slutsteg så behövs det för att driva basarna eftersom dom är passiva och visst bör även hembioförstärkaren klara det men är kanske i klenaste laget.

Just ja, basarna är passiva! Det hade jag glömt. Aldrig ägt en passiv baslåda, hur kopplar man in en sådan till en hembioförstärkare? :roll: Min onkyo 875 ska åtminstone vara relativt stark har jag för mig, tror du den duger? 875:an :http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=206292.

Många val det blev nu! :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-20 01:27

Tesla skrev:
Kunna spela starkare.
Mer bastryck.
Lägre distorsion.

Ja du, alla saker du nämner är man ju så klart ute efter :) men mer bastryck är nog det viktigaste (varför jag är sugen på basmodul-lösningen!). Spela högre i allmänhet skulle vara trevligt också så klart, antar att ljudet med baslådor kommer uppfattas som högre eller är jag ute och cyklar? :)

I praktiken, kan du inte spela starkare med piP+basmoduler, men du behöver inte sänka nivån när du spelar extremt bastung musik.
Men som du skriver, upplever man det faktiskt som att man spelar väldigt mycket starkare då.
Jag har fyra subbar som kopplas in då och då, när basandan faller på. :)

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 01:33

Ragnwald skrev:
Tesla skrev:
Kunna spela starkare.
Mer bastryck.
Lägre distorsion.

I praktiken, kan du inte spela starkare med piP+basmoduler, men du behöver inte sänka nivån när du spelar extremt bastung musik.
Men som du skriver, upplever man det faktiskt som att man spelar väldigt mycket starkare då.
Jag har fyra subbar som kopplas in då och då, när basandan faller på. :)

Okej härligt :) Hur driver du dem? Med separat slutsteg? Och använder du något externt delningsfilter?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-01-20 01:37

pi60 hade jag lätt valt om valet det el pip med prof p. pip är för klent för att kunna dra nytta av basmoduler.

pi60 är mycket trevligare än pip

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2013-01-20 01:51

Tesla skrev:
Purre skrev:pi60s lär låta bättre men delat har sina fördelar att du kan ställa basarna där de återger bäst ljud. Men med tanke på att pi60s kostar mer än 4.5 gånger mer känns det inte som det går att jämföra heller.

Just ja, basarna är passiva! Det hade jag glömt. Aldrig ägt en passiv baslåda, hur kopplar man in en sådan till en hembioförstärkare? :roll: Min onkyo 875 ska åtminstone vara relativt stark har jag för mig, tror du den duger? 875:an :http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=206292.

Du kopplar in ett slutsteg mellan hemmabioförsärkaren och basmodulerna.
cr80s delar brantare än de flesta hemmabiofilter och tillåter stereo även i basen.

Men cr80s + slutsteg + basmoduler kostar en HEL DEL. Dock inte lika mycket som pi60. Ska du köpa basmoduler tycker jag att du ska överväga prof.X då de inte kostar särskilt mycket mer men ger utrymme för uppgradering till i14/pi60 senare! Alternativt kan de oxå byggas byggas om till basstöd till pi60/pi60s om man önskar det.

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 02:08

schmutziger skrev:pi60 hade jag lätt valt om valet det el pip med prof p. pip är för klent för att kunna dra nytta av basmoduler.

Okej men profundus p är åtminstone gjord för att vara komplement till piPs, inte sant? Då borde det ju fungera lite kan man tycka :P

Men ja pi60 kanske är bättre.. hm.

:)

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 02:10

DrFunk skrev:
Tesla skrev:

Du kopplar in ett slutsteg mellan hemmabioförsärkaren och basmodulerna.
cr80s delar brantare än de flesta hemmabiofilter och tillåter stereo även i basen.

Men cr80s + slutsteg + basmoduler kostar en HEL DEL. Dock inte lika mycket som pi60. Ska du köpa basmoduler tycker jag att du ska överväga prof.X då de inte kostar särskilt mycket mer men ger utrymme för uppgradering till i14/pi60 senare! Alternativt kan de oxå byggas byggas om till basstöd till pi60/pi60s om man önskar det.

Slutsteg är inga större problem, har en kompis som säkert kan sälja ett till ett fint pris :)

Användarvisningsbild
Tesla

Inläggav Tesla » 2013-01-20 02:11

För övrigt, var någonstans kommer pi25 in i bilden?! Den har jag inte ens tänkt på, finns ej i den senaste prislista jag kollade på. Vad kostar den färdigbyggd?

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2013-01-20 03:23

Enligt Prislista 2013/0

Färdiga
pi25 / 22 000:-

Monteringssats
pi25 / 15 800:-
//RoBeRt

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-01-20 10:36

En riktig sniklösning kan väl vara att skaffa prof-P2 och helt enkelt låta 875:an agera filter och även drivning till basarna via zone 2? Allt i ett, och även om man kanske inte får allt som högtalarkombinationen är kapabel att ge så borde det i alla fall ge en duktig försmak. En klar bild över om piPs med basar är vägen man vill gå. Visar det sig vara mumma så kan man ju alltid komplettera med slutsteg och ev. cr80 senare och ger det misstanken om att pi60s är vad man söker så är det ju inga större problem att bli av med kombinationen piPs/p-p2..

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-20 11:39

schmutziger skrev:pi60 hade jag lätt valt om valet det el pip med prof p. pip är för klent för att kunna dra nytta av basmoduler.

Min markering ovan.

Håller inte med. Det är en fantastisk uppgradering till piP. Jag använde länge profundusX-4 till piP med mycket stor behållning. profundusP räcker dock gott och har ett mer lätthanterligt format.

Glöm inte den lilla toppen i6.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-20 11:54

Tesla skrev:
Ragnwald skrev:Jag har fyra subbar som kopplas in då och då, när basandan faller på. :)

Okej härligt :) Hur driver du dem? Med separat slutsteg? Och använder du något externt delningsfilter?

Jo, externt delningsfilter ger signal till både piP och subbar.
Två stereosteg fordras i detta fallet.

För denna lösning är Ino CR80-filtret en bra och prisvärd lösning.
Vill man låta piP gå i fullregister, finns en omställningsvippa på filtret för det valet och slutsteget till subbarna får stå avstängt.

Har du bioreceiver med preout för frontarna, är det enbart en inställningsfråga att få ut all information genom frontarna.

Finns andra enklare lösningar, om detta känns övermaga. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-20 12:01

men ska man ha baslådor är väl i6 att föredra framför pi25?
i6 och x-2 basar borde ge ett väldigt trevligt system som passar även om man vill spela lite högre.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-20 12:01

shifts skrev:

Min markering ovan.

Håller inte med. Det är en fantastisk uppgradering till piP. Jag använde länge profundusX-4 till piP med mycket stor behållning. profundusP räcker dock gott och har ett mer lätthanterligt format.

Glöm inte den lilla toppen i6.

Jajamän, +1 Och i6 bör man fundera på det är en lömsk bra sak :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2013-01-20 12:07

Håller med shifts ovan. Jag har i6 med profP-4 och det räcker långt, riktigt långt.
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-20 12:20

Struntprat.
Prof P är för klent även till piP.
Bassystemet ska dimensioneras så stort man har möjlighet.
Varför ska man dras med sämre djuptoner till någon god fronthögtalare?

Y4 är inga problem till piP, men X2 kan funka bra. :wink:

Vill man i framtiden kunna spela ordentligt starkt, är i6 ett för litet hopp.
i14 ser jag som ett mer påtagligt steg.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2013-01-20 12:22

Struntprat! :wink: om man inte har obegränsat med pengar.
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-20 12:29

Ska tillägga att med X-4 till piP har man överkapacitet så det står härliga till. Det är inte den mest välavvägda samarbetspartnern, men än dock välfungerande. :)

Spelar just nu med i14 och infraX-6-liknande baslösning hemma, men hade med lätthet suttit nöjd med iP och profundusP-4, då jag sällan använder systemet särskilt hårt.

Bara säger detta, då det ofta skenar hiskeligt i rekommendationerna om vad som är nödvändigt. Vet man med sig att man INTE är en högspelare, är iP/piP utmärkta att bygga från.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-20 12:51

Jag skulle utan tvekan rekommendera i6 framför piP om man skall ha basar till. Jag anser inte att piP har kapacitet nog för att verkligen dra nytta av basar.

Om man väljer mellan pi60 och piP + basar skulle jag ta pi60.
pi60 går ju även de att komplettera med basar.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-01-20 12:56

shifts skrev:Ska tillägga att med X-4 till piP har man överkapacitet så det står härliga till. Det är inte den mest välavvägda samarbetspartnern, men än dock välfungerande. :)

Spelar just nu med i14 och infraX-6-liknande baslösning hemma, men hade med lätthet suttit nöjd med iP och profundusP-4, då jag sällan använder systemet särskilt hårt.

Bara säger detta, då det ofta skenar hiskeligt i rekommendationerna om vad som är nödvändigt. Vet man med sig att man INTE är en högspelare, är iP/piP utmärkta att bygga från.

totalt sett tycker jag att pi60 är det bättre valet mellan pipm prof p o pi60.
bättre diskant, bättre mellanregister o det förvånar mig inte heller om pi60 spelar djupare än profp. det enda man vinner är fler utstrålningspunkter i basen.

sen har du shifts en uttryckt preferens att inte spela starkt o då funkar säkert pip fantastiskt.
Sen har vi väl olika preferenser om vad som är gött. Jag sitter o konstruerar toppsystem med prestanda motsvarande i28, i56 o lite till för att ha hemma. inte för att jag använder prestanda motsvarande vad pip kan leverera. utan det blir subjektivt bättre med större yta i mellanregistret. måhända att det är den ökade direktiviteten eller sänkta disten men jag gillar det :)
Det känns som om pip, pK, oa51 o liknande toppar slirar i luften jämfört med lite större saker. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-01-20 13:07

Men det där är ju en annan sak än det jag kommenterade i ditt svar till TS. Jag tycker också att pi60 är en bättre högtalare. Vill dock inte alls hålla med om att basmoduler är en onödigt uppgradering till piP, för det tycker jag inte. Jag var fantastiskt nöjd som sagt. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-01-20 13:11

shifts skrev:Men det där är ju en annan sak än det jag kommenterade i ditt svar till TS. Jag tycker också att pi60 är en bättre högtalare. Vill dock inte alls hålla med om att basmoduler är en onödigt uppgradering till piP, för det tycker jag inte. Jag var fantastiskt nöjd som sagt. :)

det är sant :oops: :)
Skyller på att det är helg :)
Är dock int diskanten till pip väldigt snabbt till o dista?
Har inte lyssnat på pip på länge nu.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-20 13:20

Ja det är den. Till film och bastung musik så är basar en bra uppgradering till piP, men till "vanlig" musik så är det de övre registrerna som sätter stopp.
Det är så jag upplever det och jag skulle därför rekommendera att gå upp till i6 eller i14 om man skaffar basar.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2013-01-20 19:32

stefanolo skrev:Håller med shifts ovan. Jag har i6 med profP-4 och det räcker långt, riktigt långt.

Åh, nu skarvar du allt. Bor ju inte så långt bort, men har inte hört ett smack. :(

Nästa

Återgå till Wänner af Ino