Sitter och funderar på att uppgradera mina extremt omtyckta piPs. De alternativ jag ser är att antingen köpa pi60/s eller profundus p-basar och fortsätta använda mina piPs.
Har en del frågor som jag hoppas ni kunniga kan hjälpa mig med
1) Vad låter "bäst"? Aldrig hört kombinationen piPs+baslåda ö.h.t. (om jag inte minns fel, men tror inte Öhman visade det), men pi60s har jag så klart hört och det ljudet har för mig sedan varit en referens. Rummet jag har är inte jättestort (20-25 m^2 kanske) men på grund av hyllor m.m. kan jag inte ha högtalarna längre isär än ca 160 cm. Sitter ca 210 ifrån högtalarna. Eftersom det är ganska nära funderar jag på om piPs+bas att ha dem stående på skulle vara fördelaktigt?
2) Äger en onkyo 875-förstärkare. Är det värt att satsa på ett utomstående delningsfilter (då cr80/s)? Vad är det man ställer in där? Q-värde? Delningsfrekvens?
3) Hur stor skillnad blir det om man jämför 2 eller 4 profundus p? Eftersom piPs inte vill ha mer än 30 W kontinuerlig effekt känns det nästan som att det skulle vara overkill med fyra baslådor.
Tacksam för era tankar och åsikter
/Tesla