Moderator: Redaktörer
Nahaz skrev:
Nahaz skrev:En till bild för att förtydliga.
Men jag svarar nog på min egen frågeställning egentligen. Jag måste minska dukstorleken och ha AT paneler på var sida om duken som frontarna spelar genom om jag vill ha soffan där. Det blir estetiskt inte lika snyggt om inte alla paneler är klädda i samma material (tänkte använda scenmolton) och jag inbillar mig att högtalartyg blänker lite men det får nog bli kompromissen i sammanhanget.
Nahaz skrev:Ja duken kommer gå att spela igenom, men jag behöver ha högtalarna bredare än vad jag är villig att ha bred duk för att få 1,18 förhållandet till sweetspot.
Det är därför jag får ha paneler med högtalartyg på sidorna.
Nahaz skrev:Xenod, hur stor duk och hur långt ifrån duken sitter du? Och hur långt ifrån högtalarna?
Nahaz skrev:...jag får inte ihop reglerna för dukstorlek med reglerna för högtalarplacering, för att kunna ha högtalarna innanför dukens ramar så krävs antingen att man tummar på 1,18 "regeln" eller har för stor duk.
Nattlorden skrev:Sätt handflatorna framåt (fingrar uppåt) vid tinningarna. Sticker tänkt duk utanför det är den för stor, annars inte (tror det kommer från George Lucas).
Nattlorden skrev:Sätt handflatorna framåt (fingrar uppåt) vid tinningarna. Sticker tänkt kuk utanför det är den för stor, annars inte (tror det kommer från George Lucas).
Tarzan skrev:Nattlorden skrev:Sätt handflatorna framåt (fingrar uppåt) vid tinningarna. Sticker tänkt duk utanför det är den för stor, annars inte (tror det kommer från George Lucas).
Är det här en förfinad nördig variant av "90% av alla människor kan inte slicka sig själva på armbågen" som jag precis gått på? Svaret blir väl 180° "bred" duk om man följer din metod?
AndreasArvidsson skrev:Fast då har du ju inte handflatorna framåt? Du menar att man skall lägga handflatorna mot sidan av huvudet?
Nahaz skrev:Matten som ger mig problemen:
THX standarden säger att dukstorleken (diagonalen) skall vara 0,84 gånger avståndet till tittaren. (THX standarden verkar gälla 16:9 duk vad jag förstår)
Det ger att på 350 cm avstånd skall en 16:9 duk vara 294cm diagonalt. Detta i sin tur ger en dukbredd på ca 250cm.
Ref: http://www.thx.com/consumer/home-entert ... tv-set-up/
Men 350 cm avstånd till högtalarna ger att dom skall stå ca 296 cm isär.
Ref: 1,18 regeln
Dessutom är ju duken lite närmre tittaren/lyssnaren än vad högtalarna är, så problemet blir än större med exakta mått.
Detta skapar ju ett problem med att få in högtalarna innanför dukramen utan att tumma på någon regel.
När jag själv provar med att öka bilden till 3m+ (för att få högtalarna innanför duken) så känns det som att sitta längst fram på bion och jag måste flytta ögonen en massa för att se allt som händer i bilden. Det känns inte alls behagligt.
Bubben skrev:https://www.youtube.com/watch?v=rBdmGXG3uIY
Nattlorden skrev:Bubben skrev:https://www.youtube.com/watch?v=rBdmGXG3uIY
Det där hjälpte väl knappast någon?
Since the normal line of sight is 12° to 15° below the horizontal, seat backs
should be tilted to elevate the normal line of sight approximately the same
amount. For most viewers, physical discomfort occurs when the vertical
viewing angle to the top of the screen exceeds 35°, and when the horizontal
line of sight measured between a perpendicular to his seat and the centerline
of the screen exceeds 15°.
as the viewer’s line of sight to the screen deviates from the perpendicular - all
shapes [on the movie screen] become distorted
Nattlorden skrev:Med tanke på hur osäkert och odefinierat det där framfördes, så är väl ett sådant här diagram avsevärt bättre?
[ Bild ]
(not: jag har sett ännu bättre versioner av ovanstående, men hittade det inte i brådrasket)
Xenod skrev:Nattlorden skrev:Med tanke på hur osäkert och odefinierat det där framfördes, så är väl ett sådant här diagram avsevärt bättre?
[ Bild ]
(not: jag har sett ännu bättre versioner av ovanstående, men hittade det inte i brådrasket)
Men, vad ska man välja då i sin hemmabio enligt det där diagrammet? Finns ju så många max-min och rekommenderade vinklar så man blir ju snurrig...
Nahaz skrev:Bion är klar nu och jag väntar bara på att receivern skall komma tillbaka från verkstaden.
Jag underhåller mig själv med att mäta på rummet nu.
Jag har en kraftig rumsnod på 27-28hz och lite svagare vid 54-55hz.
Podiet är lufttätt och fyllt med isolering. Nu är frågan hur stora och hur många hål jag skall göra i podiet bakom bakre soffan för att göra en buckla i problemfrekvensen innan jag justerar med miniDSP eller liknande.
Volymen är ca 0,5 kubikmeter. Finns det en lämplig guide någonstans?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster