Nahaz skrev:Bion är klar nu och jag väntar bara på att receivern skall komma tillbaka från verkstaden.
Jag underhåller mig själv med att mäta på rummet nu.
Jag har en kraftig rumsnod på 27-28hz och lite svagare vid 54-55hz.
Podiet är lufttätt och fyllt med isolering. Nu är frågan hur stora och hur många hål jag skall göra i podiet bakom bakre soffan för att göra en buckla i problemfrekvensen innan jag justerar med miniDSP eller liknande.
Volymen är ca 0,5 kubikmeter. Finns det en lämplig guide någonstans?
Jag har letat här på faktiskt, men inte hittat någonting jättetydligt. Å andra sidan är jag inte paa.
För att nå bäst resultat verkar det som om man ska börja med en tom kavitet, sen ta upp fler och fler hål som alla ligger i linjen där basen har samma fasläge tills man nått rätt frekvens, sen fylla med isolering så mycket man kan utan att inte ta ner dämpningen vid resonansfrekvensen för mycket. Verkningsgraden smetas ju ut över en större bandbredd med mer isolering i, om man kan säga så, så det blir ju en avvägning.
500 liter räcker nog tyvärr inte så långt för resonansen vid 27 Hz, så du kanske ska ge dig på övertonen direkt? och behandla 27 Hz med enbart eq, alternativt tänka ut en ny större lösning som utnyttjar utrymmet bakom väggen?