Hemmabiobygge hos Nahaz

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Hemmabiobygge hos Nahaz

Inläggav IngOehman » 2015-08-28 11:51

Nahaz skrev:...jag får inte ihop reglerna för dukstorlek med reglerna för högtalarplacering, för att kunna ha högtalarna innanför dukens ramar så krävs antingen att man tummar på 1,18 "regeln" eller har för stor duk.

Vad är det för regel om dukstorlek som du åsyftar? Från vem kommer den?

De regler jag känner till ger inga konflikter.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2015-08-28 13:31

Matten som ger mig problemen:

THX standarden säger att dukstorleken (diagonalen) skall vara 0,84 gånger avståndet till tittaren. (THX standarden verkar gälla 16:9 duk vad jag förstår)
Det ger att på 350 cm avstånd skall en 16:9 duk vara 294cm diagonalt. Detta i sin tur ger en dukbredd på ca 250cm.
Ref: http://www.thx.com/consumer/home-entert ... tv-set-up/

Men 350 cm avstånd till högtalarna ger att dom skall stå ca 296 cm isär.
Ref: 1,18 regeln

Dessutom är ju duken lite närmre tittaren/lyssnaren än vad högtalarna är, så problemet blir än större med exakta mått.

Detta skapar ju ett problem med att få in högtalarna innanför dukramen utan att tumma på någon regel.
När jag själv provar med att öka bilden till 3m+ (för att få högtalarna innanför duken) så känns det som att sitta längst fram på bion och jag måste flytta ögonen en massa för att se allt som händer i bilden. Det känns inte alls behagligt.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-28 14:33

Sätt handflatorna framåt (fingrar uppåt) vid tinningarna. Sticker tänkt duk utanför det är den för stor, annars inte (tror det kommer från George Lucas).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-08-28 22:23

Nattlorden skrev:Sätt handflatorna framåt (fingrar uppåt) vid tinningarna. Sticker tänkt duk utanför det är den för stor, annars inte (tror det kommer från George Lucas).

Är det här en förfinad nördig variant av "90% av alla människor kan inte slicka sig själva på armbågen" som jag precis gått på? Svaret blir väl 180° "bred" duk om man följer din metod?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-08-28 22:33

Nattlorden skrev:Sätt handflatorna framåt (fingrar uppåt) vid tinningarna. Sticker tänkt kuk utanför det är den för stor, annars inte (tror det kommer från George Lucas).

Hahaha! Ursäkta! :D
Senast redigerad av sprudel 2015-08-28 22:57, redigerad totalt 1 gång.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-28 22:36

Tarzan skrev:
Nattlorden skrev:Sätt handflatorna framåt (fingrar uppåt) vid tinningarna. Sticker tänkt duk utanför det är den för stor, annars inte (tror det kommer från George Lucas).

Är det här en förfinad nördig variant av "90% av alla människor kan inte slicka sig själva på armbågen" som jag precis gått på? Svaret blir väl 180° "bred" duk om man följer din metod?

Verkligen inte, du har ju hela handen framför kindbenet - tänk skygglappar på en häst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-28 22:46

Fast då har du ju inte handflatorna framåt? Du menar att man skall lägga handflatorna mot sidan av huvudet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-28 22:58

AndreasArvidsson skrev:Fast då har du ju inte handflatorna framåt? Du menar att man skall lägga handflatorna mot sidan av huvudet?

Tänkte i tangentens riktning, inte normalens.
Vid sidan- fast framför. Tummarna kan man ha under öronen typ, pekfingret uppåt över tinningen och resten av fingrarna bildar skygglappar framåt.

Tjejen här har hyffsad koll. lite högre upp bara:
Bild

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-08-30 06:59

Tittut... var är duken..? Lördagsnöje i mancaven... :D

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2015-12-12 08:37

Bild

Det rör på sig, målet är att vara klar innan jul.
Tyvärr är receivern på verkstad vilket skulle kunna sabotera invigningsplanerna.

Kvar att göra är lister, kabeldragning och att bygga in elementet.
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-12-12 10:34

Nahaz skrev:Matten som ger mig problemen:

THX standarden säger att dukstorleken (diagonalen) skall vara 0,84 gånger avståndet till tittaren. (THX standarden verkar gälla 16:9 duk vad jag förstår)
Det ger att på 350 cm avstånd skall en 16:9 duk vara 294cm diagonalt. Detta i sin tur ger en dukbredd på ca 250cm.
Ref: http://www.thx.com/consumer/home-entert ... tv-set-up/

Men 350 cm avstånd till högtalarna ger att dom skall stå ca 296 cm isär.
Ref: 1,18 regeln

Dessutom är ju duken lite närmre tittaren/lyssnaren än vad högtalarna är, så problemet blir än större med exakta mått.

Detta skapar ju ett problem med att få in högtalarna innanför dukramen utan att tumma på någon regel.
När jag själv provar med att öka bilden till 3m+ (för att få högtalarna innanför duken) så känns det som att sitta längst fram på bion och jag måste flytta ögonen en massa för att se allt som händer i bilden. Det känns inte alls behagligt.

Det stämmer väl precis?
Vid 1.85:1 står högtalarna utanför visningsytan, men vid 2.40:1 bakom.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2015-12-12 18:28

Men om THX rekommenderar en maximal viewing angle på 40 grader vid sweet spot oavsett filmformat så kommer aldrig bilden att kunna dras ut så att den ligger över vänster och höger fronthögtalare. Om högtalarna ligger innanför duken så kan du inte utnyttja hela dukens bredd för bilden.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-12-12 18:41

Är det verkligen oavsett filmformat?
Jag trodde de utgick från 1,85:1. 2,40:1 är ett bredare format med samma höjd som passar vårt synfält bättre. Den begränsande faktorn när man sitter nära en 16:9-bild är höjden, efterssom vårt synfält är en liggande ellips.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2015-12-12 18:48

Men THX anger samma förhållande för cinemascope som har varit 2,66:1, 2,55:1 och 2,35:1.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-12-12 19:10

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-12 19:49

Bubben skrev:https://www.youtube.com/watch?v=rBdmGXG3uIY

Det där hjälpte väl knappast någon?

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2015-12-12 20:07

Nattlorden skrev:
Bubben skrev:https://www.youtube.com/watch?v=rBdmGXG3uIY

Det där hjälpte väl knappast någon?

Jag trodde det skulle hjälpa när någon från THX förklarar att 16:9-formatet har en lämplig tittarvinkel på 40 grader, men ett scope-format på runt 50 grader i centrum av tittarområdet.
Jag måste missförstått, trodde det var det som tråden handlade om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-12 20:10

Med tanke på hur osäkert och odefinierat det där framfördes, så är väl ett sådant här diagram avsevärt bättre?
Bild
(not: jag har sett ännu bättre versioner av ovanstående, men hittade det inte i brådrasket)

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2015-12-13 07:45

Oah, tyckte iofs att youtube klippet var ganska informativt.

THX TAP och SMPTE guidelines ger rekommendationer för raden längst bak (diagrammets THX farthest recommended och farthest acceptable resp. SMPTE farthest) och raden längst fram. I sammanhanget görs ingen skillnad för flat (1,85:1) resp. scope (2,35:1). För raden längst fram:

Since the normal line of sight is 12° to 15° below the horizontal, seat backs
should be tilted to elevate the normal line of sight approximately the same
amount. For most viewers, physical discomfort occurs when the vertical
viewing angle to the top of the screen exceeds 35°, and when the horizontal
line of sight measured between a perpendicular to his seat and the centerline
of the screen exceeds 15°.

as the viewer’s line of sight to the screen deviates from the perpendicular - all
shapes [on the movie screen] become distorted

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-12-13 19:27

Nattlorden skrev:Med tanke på hur osäkert och odefinierat det där framfördes, så är väl ett sådant här diagram avsevärt bättre?
[ Bild ]
(not: jag har sett ännu bättre versioner av ovanstående, men hittade det inte i brådrasket)

Men, vad ska man välja då i sin hemmabio enligt det där diagrammet? Finns ju så många max-min och rekommenderade vinklar så man blir ju snurrig...

Min personliga åsikt är att det är trevligt med mer än 50 graders bildvinkel till 2.39:1 och mer än 40 grader för 16:9. Jag tycker att det var väldigt smart gjort av dig Nahaz att prova vad du själv gillar.

-------------------------------

Väldigt mysigt rum annars Nahaz! Kommer bli toppenbra upplevelser där inne :D Men varför inte passa på att bygga in lite basabsorption när du ändå är igång?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-13 19:55

Xenod skrev:
Nattlorden skrev:Med tanke på hur osäkert och odefinierat det där framfördes, så är väl ett sådant här diagram avsevärt bättre?
[ Bild ]

Men, vad ska man välja då i sin hemmabio enligt det där diagrammet? Finns ju så många max-min och rekommenderade vinklar så man blir ju snurrig...

Och då tror jag en del ändå fattades i den jämfört med den jag hade hittat när jag kollade på det. Har man bara en rad är det ju enklare - jag har två och då fick jag ju försöka få in bådan inom 'närmst' och 'längst bort' i samma skala och det gick väl med ett nödrop - det är ju definierat för riktig bio där vinkelskillnaderna inte ändrar sig lika dramatiskt mellan raderna som i en minimal hembio...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-19 17:18

Jäklar vad kul med lyan - och lite kul med ljudrum också, men inte lika kul :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2015-12-20 21:38

Bion är klar nu och jag väntar bara på att receivern skall komma tillbaka från verkstaden.
Jag underhåller mig själv med att mäta på rummet nu.
Jag har en kraftig rumsnod på 27-28hz och lite svagare vid 54-55hz.

Podiet är lufttätt och fyllt med isolering. Nu är frågan hur stora och hur många hål jag skall göra i podiet bakom bakre soffan för att göra en buckla i problemfrekvensen innan jag justerar med miniDSP eller liknande.
Volymen är ca 0,5 kubikmeter. Finns det en lämplig guide någonstans?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-12-22 15:05

Nahaz skrev:Bion är klar nu och jag väntar bara på att receivern skall komma tillbaka från verkstaden.
Jag underhåller mig själv med att mäta på rummet nu.
Jag har en kraftig rumsnod på 27-28hz och lite svagare vid 54-55hz.

Podiet är lufttätt och fyllt med isolering. Nu är frågan hur stora och hur många hål jag skall göra i podiet bakom bakre soffan för att göra en buckla i problemfrekvensen innan jag justerar med miniDSP eller liknande.
Volymen är ca 0,5 kubikmeter. Finns det en lämplig guide någonstans?

Jag har letat här på faktiskt, men inte hittat någonting jättetydligt. Å andra sidan är jag inte paa.

För att nå bäst resultat verkar det som om man ska börja med en tom kavitet, sen ta upp fler och fler hål som alla ligger i linjen där basen har samma fasläge tills man nått rätt frekvens, sen fylla med isolering så mycket man kan utan att inte ta ner dämpningen vid resonansfrekvensen för mycket. Verkningsgraden smetas ju ut över en större bandbredd med mer isolering i, om man kan säga så, så det blir ju en avvägning.

500 liter räcker nog tyvärr inte så långt för resonansen vid 27 Hz, så du kanske ska ge dig på övertonen direkt? och behandla 27 Hz med enbart eq, alternativt tänka ut en ny större lösning som utnyttjar utrymmet bakom väggen?

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2015-12-22 20:06

Tack för hjälpen. Det får bli mest eq tweaking då :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-12-22 23:04

Oavsett om den är optimal eller ej, så kommer den att hjälpa även om den inte är avstämd. Min platform är inte avstämd för något alls.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino