Moderator: Redaktörer
jocke_tuffing skrev:Va? Är ni säkra på det utifrån dessa lite halvmörka bilder?
paa skrev:jocke_tuffing skrev:Va? Är ni säkra på det utifrån dessa lite halvmörka bilder?
Det där ser helt klart inte bra ut.
Här finns det bilder på ett montage som ser betydligt bättre ut:
http://mordvap.net/bilder/060305_jag_och_erik_ino_pip/
paa skrev:Diskantens tunna plastchassi är också väldigt känsligt för att skruvarna dras för hårt. Dra bara tills tätlisten precis komprimerats. Drar man lite extra, så kan plasten spricka.
Baltatzar skrev:Stämmer in i kören och kan konstatera att det inte var en särskilt snygg filtermontering och det är knappast tänkbart att det är Ino som utfört arbetet.
Om du har köpt dessa i tron att de inte är monterade som byggsats hade jag personligen lämnat tillbaka eller krävt prisavdrag som kompensation.
Vänliga hälsningar
DVD-ai skrev:Ja det där filtret har några lödningar som inte ser tillfredställande ut... det bör göras om !
Dessutom så är det jätte viktigt att isolera exponerade kontaktytor på piP(s) filter pga just risken för kontakt med magnetens polstycke.
Så man bör klippa av överflödig längd på komponenters ben och isolera lödningar som skulle kunna komma i kontakt med magneten.
Om du inte känner dig bekväm med att utföra detta själv så är du välkommen över/hem till mig så kan vi gå genom dessa tillsammans och även säkerställa lödningarna på diskant och anslutningsterminal.
Just diskanten är extra pillig och känslig vid lödning så där är det viktigt med en snabb och effektiv/målmedveten uppvärmning och bra förtenning så att hela förloppet är så kort som vara möjligt.
Oavsett hurdu väljer att göra så,
Lycka till !
jocke_tuffing skrev:Dom är inte rätt placerade och har ingen dämpningsskiva. Men jag är 94% säker på att det är nåt annat problem.
De kan mycket väl vara sönderspelade. Snubben jag köpte av var typ rock-musiker och dom brukar ju spela extremt högt.
Även om det går att få dom kontrollerade för en mindre summa så verkar det ju smått omöjligt att boka in tjänsten.
Det råkar inte finnas någon i södra stockholm som har en piP rigg som spelar bra som kan kan få höra?
jocke_tuffing skrev:Hej!
Jag var hos en kompis och fick lyssna på hans pi60. Det var det bästa jag nånsin hört. Så efter några överväganden hittade jag ett par begagnade piP som jag köpte. De var angivna att vara tillverkade av Ingemar himself och vara från 2016.
jocke_tuffing skrev:Om uppgifterna stämmer har jag då köpt ett par piP och inte piPs men med "senaste" elementen?
Nåväl, övrig kringutrustning är Linn Majik DS streamer, Lejonklou kikkin2 försteg och Linn AV5125 förstärkare. Prismässigt och av-Linn-entusiasmer ska det vara bra grejor alltså.
Jag bor i en typisk lägenhet men enligt min lekmannakunskap inte katastrofal akustik.
piP levererar en detaljrikedom, 3D-känsla, trovärdighet och ljudeffekter i en klass för sig! Och vilken härlig och djup bas.
Alla skruvar sitter åt och de har inga synliga skador. De ser heller inte ut som att det är en amatör som har utfört lödningen efter att jag inspekterade baksidan av ena mellanregistret.
Men, och detta är ett stort men, dom är inte angenäma att lyssna på. Jag kan inte precisera varför. Man ryggar till då och då. Ingen njutning går att uppnå.
Det känns verkligen som att det kommer nåt man inte gillar från just själva högtalaren och inte att det är nån efterklang. Jag testade att låna hem en denon 2500 kronors stereoförstärkare för test men samma obehag fanns och ljudet lät inte längre hifi.
Är det någon som har tips eller kommentarer på detta?
bassman skrev:Många öppna famnar som kan hjälpa till med dessa piP. Heders och respekt till er
IngOehman skrev:bassman skrev:Många öppna famnar som kan hjälpa till med dessa piP. Heders och respekt till er
Ino-ägarna är de bästa människorna i hela världen.
Vh, iö
jocke_tuffing skrev:Kortsluten då tänker jag att det smäller nånstans. Eller åtminstånde att nån säkring går.
Men det går ju att spela med dom utan problem.
Jag gillar dock tanken att om man leder den tråden där så låter dom mycket bättre klart!
Ted_B skrev:Hm, jag har haft mina pi60s sedan februari men skulle vilja få dem kollade för säkerhets skull eftersom jag tycker att jag har haft riktigt svårt att få till ljudet här hemma och skulle vilja säkerställa att högtalarna är som de ska.
Får väl slå en signal till dig, Ingvar, jag också, men kanske är det dåligt med tid nästa vecka?
IngOehman skrev:Det var ju Goran Bregovic!
Plattan heter (har jag för mig) ”Tales and Songs from Weddings and Funerals”.
Genren är inte Klez, men det är absolut balkan-stuk. Balkan/sydslav/zigensk och helt enkelt fantastiskt bra!
Vh, iö
spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.
spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.
sprudel skrev:spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.
Du får komma igen. Med MelcoN1 och Chord 2Qute är det en annan upplevelse
Rydberg skrev:spacemonkey69 skrev:Ååh! Jag minns maki maki från demon hos dig sprudel, fantastiskt minne måste jag säga.
Just den där låten får min flickvän att bli smått aggressivTycker den är fantastisk och nämnda album finnes så klart i samlingen (CD).
Nattlorden skrev:Min fru uppskattade inte musiken heller när jag testade igår, fast inte riktigt "smått aggressiv" dock.
Ted_B skrev:Fast just nu låter det riktigt bra här hemma efter senaste omplaceringen, det verkar handla om centimetrar för att få bra balans i ljudet från pi60s.
gopnik skrev:Ted_B skrev:Fast just nu låter det riktigt bra här hemma efter senaste omplaceringen, det verkar handla om centimetrar för att få bra balans i ljudet från pi60s.
Har du verkligen fått till fasen rätt på alla fyra elementen då?![]()
Det är något jag verkligen ogillar med valet av internkablage - den närmast osynliga, gjutna fasmarkeringen! Speciellt som det gärna uppstår en nästan på pricken lik sträng när man särar på ledarna. Har man otur har man då två ledare med en liten halvosynlig plaststräng på, och då blir det lätt fel. Lampsladd hade varit trevligare. Eller någon telefonkabel. Nästan vad som helst som haft en färgskillnad. Faktist.io
Ted_B skrev:Hur ska jag då göra för att kolla så diskanterna är kopplade rätt i förhållande till basarna?
Ted_B skrev:Hur ska jag då göra för att kolla så diskanterna är kopplade rätt i förhållande till basarna?
Rydberg skrev:Om en är felkopplad hör du det direkt.
Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.
sprudel skrev:Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.
Felfasning ur den aspekten att vänster o höger högtalare är ur fas hör man lätt, däremot om diskanterna är ur fas med mellanregister är nog svårare. Eller om ena diskanten är rätt och den andra fel, inte alltid så lätt heller.
Rydberg skrev:Alltså, det kan jag inte tänka mig att det är så svårt faktiskt, måste bli väldigt diffust. Är båda felkopplade så kan man lätt mäta det, då de släcker ut varandra runt delningen i framåtriktningen.
Rydberg skrev:sprudel skrev:Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.
Felfasning ur den aspekten att vänster o höger högtalare är ur fas hör man lätt, däremot om diskanterna är ur fas med mellanregister är nog svårare. Eller om ena diskanten är rätt och den andra fel, inte alltid så lätt heller.
Alltså, det kan jag inte tänka mig att det är så svårt faktiskt, måste bli väldigt diffust.
Rydberg skrev:Är båda felkopplade så kan man lätt mäta det, då de släcker ut varandra runt delningen i framåtriktningen.
IngOehman skrev:Men - nu vet vi ju att diskantelementen är inkopplade i rätt fasläge och att felet ligger i ett lägre register, och inte är ett linjärt fel utan ett olinjärt. Vi vet också att högtalarna istället för att repareras kommer att uppgraderas till piPs.
Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.
gopnik skrev:IngOehman skrev:Men - nu vet vi ju att diskantelementen är inkopplade i rätt fasläge och att felet ligger i ett lägre register, och inte är ett linjärt fel utan ett olinjärt. Vi vet också att högtalarna istället för att repareras kommer att uppgraderas till piPs.
Men nu diskuterar vi ett helt annat par högtalare. Ett par misstänkt felkopplade pi60 som du inte har undersökt. Än.
Morello skrev:Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.
Var det ett enstaka element eller var dena kanalen polvänd?
Fasligt slarvigt i så fall.
Rydberg skrev:Morello skrev:Rydberg skrev:Jag har utsatts för ett gäng felfasade högtalare (senast i somras i en butik i Oslo) och vill påstå att man hör det direkt. Det tog inte många toner att höra att det var felkopplat i Oslo exempelvis.
Var det ett enstaka element eller var dena kanalen polvänd?
Fasligt slarvigt i så fall.
I detta fallet var det hela högtalaren vill jag minnas, alternativt det högre registret hos en bi-wire högtalare. Spelade mindre än en halv minut innan jag anmärkte att det måste vara felkopplat (och det var det).
sprudel skrev:Detta är ju optimalt för att förstå rummets betydelse, att i princip flytta med sig sina högtalare till ett annat rum och få höra hur de kan spela. Verkligen lärorikt.
Skulle du kunna lägga upp lite bilder och ritning på din setup, det hade varit kul att få se varför det är som det är.
Ted_B skrev:Det gick fortare än väntat så jag fick med mig högtalarna hem idag igen.
De mäter precis som de ska så felet ligger i rummet och hur högtalarna och lyssningsplatsen är placerade i rummet.
Nu spelar jag från kortsidan men jag ska prova att spela från den väggen som Ingvar trodde kommer fungera bäst, det betyder att jag får spela från långväggen igen men på motsatta sidan som jag hade möblerat innan jag inhandlade mina pi60s.
Det blir lite provmöblering och provspelning när tillfälle ges, låter det bra så får jag försöka övertala sambon att möblera om rummet igen
Jag insåg också när vi spelade en låt i demorummet att jag totalt saknar bas här hemma!
Jag tror att mina problem till stor del beror på ljudbalansen och inte bara på ogynnsamma reflexer och dylikt och förhoppningsvis kan jag få till ett mer balanserat ljud genom ommöblering och komma ifrån de relativa överbetoningarna i vissa register som jag tror att jag har nu.
Det ska bli kul att prova men jag vet inte när jag kommer få möjlighet till det.
DVD-ai skrev:Jag har liknande problem i mitt rum, ca 4x8m och jag sitter på längden och i mitten, jag har satt upp en ljudgenomsläpplig vägg mellan vardagsrum och kök (bakom lyssningsplats) och med den så har jag i alla fall någon bas, även om det hemma hos mig är långt från att vara något bottenvrid teots 6st 12”![]()
Olika rum är olika och har sina egenskaper, inte alltid jätte roligt !
Baltatzar skrev:sprudel skrev:Detta är ju optimalt för att förstå rummets betydelse, att i princip flytta med sig sina högtalare till ett annat rum och få höra hur de kan spela. Verkligen lärorikt.
Skulle du kunna lägga upp lite bilder och ritning på din setup, det hade varit kul att få se varför det är som det är.
Håller med!
Jag har ägt mina pi60 sedan 2004 och de har spelat i 6 olika rum i de boenden jag haft under åren.
Det är oerhört lärorikt och framförallt har jag fått ett bra perspektiv på rummets betydelse kontra allt annat (enklare) man kan tänkas vilja ändra för att få bättre återgivning.
sprudel skrev:DVD-ai skrev:Jag har liknande problem i mitt rum, ca 4x8m och jag sitter på längden och i mitten, jag har satt upp en ljudgenomsläpplig vägg mellan vardagsrum och kök (bakom lyssningsplats) och med den så har jag i alla fall någon bas, även om det hemma hos mig är långt från att vara något bottenvrid teots 6st 12”![]()
Olika rum är olika och har sina egenskaper, inte alltid jätte roligt !
Busa lite![]()
Prova min uppställning som finns redovisad i Generellt i tråden om subbasar, den senaste.
jocke_tuffing skrev:Jag kan gissa mig till vad min sambo tycker om alla bra förslag: nej, nej och åter nej!
RogerGustavsson skrev:Jag har ett liknande arrangemang och tycker det fungerar hyggligt även om det lät "friare" i vardagsrummet där piP stod tidigare. Har dock inte så naket fram till lyssningsplatsen, där är en tjock matta (tjockare än den på bilden) fram till TV-soffan.
[ Bild ]
Nattlorden skrev:jocke_tuffing skrev:Jag kan gissa mig till vad min sambo tycker om alla bra förslag: nej, nej och åter nej!
Fast det hindrar väl inte att du TESTAR?
jocke_tuffing skrev:Nattlorden skrev:jocke_tuffing skrev:Jag kan gissa mig till vad min sambo tycker om alla bra förslag: nej, nej och åter nej!
Att vinkla in högtalarna hade ingen effekt. Eller att det blev lite tunnare och därför sämre.
Jag säger inte att man inte ska ha dom invinklade men i det enskilda fallet blev det sämre.
Nattlorden skrev:jocke_tuffing skrev:Nattlorden skrev:
Att vinkla in högtalarna hade ingen effekt. Eller att det blev lite tunnare och därför sämre.
Jag säger inte att man inte ska ha dom invinklade men i det enskilda fallet blev det sämre.
Och att göra det efter du satt dem _bredare_ ?
jocke_tuffing skrev:RogerGustavsson skrev:Jag har ett liknande arrangemang och tycker det fungerar hyggligt även om det lät "friare" i vardagsrummet där piP stod tidigare. Har dock inte så naket fram till lyssningsplatsen, där är en tjock matta (tjockare än den på bilden) fram till TV-soffan.
[ Bild ]
Det där såg ju trivsamt ut. Hur blir det när du spelar högt? Har du Ingvarkällardjupbas?
jocke_tuffing skrev:Kan det vara så att jag har något högre krav?
Jag har inte min piPs som förstärkare av TV-ljud.
Jag har mina som hjärtat i en dedikerad musikanläggning med streamer, förförstärkare och slutsteg av hög klass. I alla fall på pappret och prismässigt.
Jag har mina som hjärtat i en dedikerad musikanläggning med streamer, förförstärkare och slutsteg av hög klass. I alla fall på pappret och prismässigt.
goat76 skrev:jocke_tuffing skrev:Kan det vara så att jag har något högre krav?
Det finns väl inget att klaga på när det kommer till din rigg.
Linn Majik streamer (eller är det den äldre Akurate?), Lejonklou pre, Linn förstärkare som driver ett par kvalitetshögtalare. Det är knappast i utrustningen problemet ligger om det inte låter bra.
Som alla andra har påpekat så är det främst rummets akustik jag skulle tittat på i kombination med hur högtalarna är uppställda. Det finns jättemycket man under normala vardagsrums-förhållanden kan göra för att få ner efterklangen i rumnet som tjockare gardiner, en stor tjock matta och sen finns det riktigt snygga absorbenter man kan köpa som ser ut som snygga tavlor.
Dessa absorbenter kan med fördel placeras där de tidiga reflexerna studsar vilket är lätt att ta reda på genom att tillfälligt placera en spegel på platsen där man tror reflexen studsar, sätta sig på lyssningsplatsen och se om man ser högtalarna i spegelbilden, om du inte ser dem, flytta spegeln tills du gör det. Nu har du hittat en bra plats för absorbenten.
Om man inte vill ha en absorbent kan annars en hylla eller annan difuserande yta placeras på den platsen.
Förlåt för basic-informationen men man behöver inte bygga om till en man-cave för att få till ett betydligt bättre ljud i rummet.
Kan du inte påpeka för din sambo hur viktigt det är för dig och ditt intresse och att förbättringar av akustiken i rummet också kommer bidra till att det även blir bättre för vanliga samtal, man kan prata med en betydligt lägre samtalston utan att det låter otydligt.
Kolla upp en tjock matta på förhand och visa upp lite snygga akustikfix på nätet och visa henne att det kan göras snyggt. Om du sen engagerar henne i det hela så att hon känner sig delaktig så kan ni göra egna absorbenter med snygga och passande tygmönster.
Den där hyllan är fin men den begränsar verkligen placeringen av högtalarna. Kan inte den hyllan vara på en sidovägg så du kan placera högtalarna på egna stativ. TV;n kan väl stå på en mindre bänk eller uppskruvad på väggen?
Som sagt tänk igenom och kolla upp lite idéer och presentera sen dessa för henne och berätta hur viktigt det är för ditt näst största intresse. Musikintresset kommer så klart efter ditt intresse för henne! :D
jocke_tuffing skrev:Mycket små möjligheter som ni ser
jocke_tuffing skrev:Exempel på musik som inte är kritisk är ren och fin typ Röyksopp eller Sophie Zelmani. Musik som kan bli påfrestande är skränig musik som bob hund eller Caesars. Om referenserna ger nån bra beskrivning.
Bill50x skrev:jocke_tuffing skrev:Exempel på musik som inte är kritisk är ren och fin typ Röyksopp eller Sophie Zelmani. Musik som kan bli påfrestande är skränig musik som bob hund eller Caesars. Om referenserna ger nån bra beskrivning.
Enligt min mening är det använd elektronik (källa och förstärkning) som är boven när man inte kan återge skränig musik. Just detta brukar vara Linn's paradgren så det är lite förvånande att just Linn Majik låter så illa. Framförallt med tanke på (enligt min mening) pIP är ganska förlåtande i detta avseende.
/ B
Bill50x skrev:jocke_tuffing skrev:Exempel på musik som inte är kritisk är ren och fin typ Röyksopp eller Sophie Zelmani. Musik som kan bli påfrestande är skränig musik som bob hund eller Caesars. Om referenserna ger nån bra beskrivning.
Enligt min mening är det använd elektronik (källa och förstärkning) som är boven när man inte kan återge skränig musik. Just detta brukar vara Linn's paradgren så det är lite förvånande att just Linn Majik låter så illa. Framförallt med tanke på (enligt min mening) pIP är ganska förlåtande i detta avseende.
/ B
Morello skrev:Menar du att rätt elektronik tvättar bort distorsion och återställer dynamik tex?
goat76 skrev:Bill50x skrev:jocke_tuffing skrev:Exempel på musik som inte är kritisk är ren och fin typ Röyksopp eller Sophie Zelmani. Musik som kan bli påfrestande är skränig musik som bob hund eller Caesars. Om referenserna ger nån bra beskrivning.
/ B
Men ett icke optimalt lyssningsrum kommer ingen utrustning förbi eller runt, inte heller med hjälp av den inbyggda rumskorrigeringen i hans streamer. Den är bra men fungerar nog bättre att bara få de sista bitarna på plats i ett hyfsat bra rum för ljud.
jocke_tuffing skrev:goat76 skrev:Bill50x skrev:Enligt min mening är det använd elektronik (källa och förstärkning) som är boven när man inte kan återge skränig musik. Just detta brukar vara Linn's paradgren så det är lite förvånande att just Linn Majik låter så illa. Framförallt med tanke på (enligt min mening) pIP är ganska förlåtande i detta avseende.
/ B
Men ett icke optimalt lyssningsrum kommer ingen utrustning förbi eller runt, inte heller med hjälp av den inbyggda rumskorrigeringen i hans streamer. Den är bra men fungerar nog bättre att bara få de sista bitarna på plats i ett hyfsat bra rum för ljud.
Rumsoptimeringen har jag inte blivit vän med. Den enda effekt jag märkt är att basen lyfts bort. Kanske ska testa en gång med piPs.
IngOehman skrev:Avråder från alla sådana där digitala rumsoptimeringar.
Särskilt om man fixar med rummet!
Vh, iö
Vinylcalle skrev:IngOehman skrev:Avråder från alla sådana där digitala rumsoptimeringar.
Särskilt om man fixar med rummet!
Vh, iö
Skulle väldigt gärna läsa om du har lust att vidareutveckla dina tankar om detta?
Jag vill nog påstå att jag upplevt förbättringar med digital rumskorrektion, t.ex. Lyngdorfs Roomperfect, det har gällt i rum där det funnits en del problem med akustiken, bra rum har jag aldrig testat i.
Själv har jag dock valt att avstå, om inte annat för att jag inte gillar tanken på en massa AD/DA omvandlande, en feelgood sak.
Mvh Carl
IngOehman skrev:Håller med. Automatiska system är helt odugliga.
Du skriver ”ett par”. Jag har inte stött på några fall där ett akustiskt välreglerat rum har behövt flera notchar än en. Det blir typ alltid en. Noll kan bli bra också, men aldrig två, om man inte har varit tvungen att avstå ifrån en akustisk reglering som borde ha gjorts.
Vh, iö
IngOehman skrev:Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden.
IngOehman skrev:Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden. Och om rummet är o-optimalt så kan nog kanske i sällsynta fall två notchar ge fördelar.
Automatiska system har jag aldrig upplevt vara användbara. Det bara förstör. Sagt med reservation för att det förstås kan finnas en anläggning med så stora fel till och med en automatisk eq kan råka ge små förbättringar av totalresultatet. Men jag har då istället svårt att se varför man alls skall utgå ifrån så usla anläggningar.
Vh, iö
Fostex skrev:Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.
Fostex skrev:IngOehman skrev:Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden.
Kan du utveckla vad syftet med den bredbandiga höjningen är / varför den behövs?
Då jag har dämpat rummets längsgående resonans med min analoga PEQ har jag gjort detta med en smalbandig notch, men jag tycker inte att jag kan ta ned resonansen tillräckligt mycket utan att basområdet börjar låta tunt och anemiskt. Här blir jag nyfiken på om jag missat något.
Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.
RogerGustavsson skrev:Jag har reducerat en topp i mitt system men inte tagit bort den helt. Tycker det fungerar hyfsat.
goat76 skrev:Fostex skrev:Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.
Mitt förslag är att du testar göra justeringarna med hjälp av musik istället, för mig blev det ett klart bättre resultat än det jag fick när jag använde det där testsvepet.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Jag har reducerat en topp i mitt system men inte tagit bort den helt. Tycker det fungerar hyfsat.
Det verkar vara liknande metodik när det gäller Linns Space Optimization system. Många utgår ifrån vad systemet gör och minskar dess påverkan, då blir det bra.
/ B
RogerGustavsson skrev:Fostex skrev:IngOehman skrev:Well, jag tycker att en notch (oftast då kompletterad med en bredbandig höjning) ofta kan förbättra, men då MANUELLT framvriden.
Kan du utveckla vad syftet med den bredbandiga höjningen är / varför den behövs?
Då jag har dämpat rummets längsgående resonans med min analoga PEQ har jag gjort detta med en smalbandig notch, men jag tycker inte att jag kan ta ned resonansen tillräckligt mycket utan att basområdet börjar låta tunt och anemiskt. Här blir jag nyfiken på om jag missat något.
Naturligtvis förstår jag att det blir en stor upplevd skillnad när resonansen inte är där och dånar, men jag har uppfattat det som att det drabbar större delar av basregistret, även om t.ex. LTS linjära testsvep återges jämnt och fint.
Jag är ingen expert men jag tror inte på att fullt ut radera resonserna, så som många automatiska sastem tycks göra. Att utgå från hur en mikrofon uppfattar det är möjligen inte riktigt samma sak som hur hörseln uppfattar det och till viss del "justerar" sig när vi vistas i ett rum. Jag har reducerat en topp i mitt system men inte tagit bort den helt. Tycker det fungerar hyfsat.
IngOehman skrev:Riktiga registervisa decay-mätningar, är mycket mera informativa.
Vh, iö
jocke_tuffing skrev:Eller vänta lite nu. Kan man kortsluta i plasten vid ingången för kablarna? Såg att bläcket låg emot där och åtgärdade det.
Och nu låter det bra så in i helvete!
Kribban skrev:jocke_tuffing skrev:Eller vänta lite nu. Kan man kortsluta i plasten vid ingången för kablarna? Såg att bläcket låg emot där och åtgärdade det.
är också intresserad. Var någonstans hade du detta problemet? På diskanten?
MVH Christer
Kribban skrev:Kribban skrev:jocke_tuffing skrev:Eller vänta lite nu. Kan man kortsluta i plasten vid ingången för kablarna? Såg att bläcket låg emot där och åtgärdade det.
MVH Christer
Är fortfarande nyfiken på detta. Jocke är nog så upptagen av att lyssna på musik så han har glömt bort faktiskt.io
jocke_tuffing skrev:Kribban skrev:Kribban skrev:
MVH Christer
Är fortfarande nyfiken på detta. Jocke är nog så upptagen av att lyssna på musik så han har glömt bort faktiskt.io
Det är jag! Det låter så sinnesjukt bra!
Tyvärr så kan jag inte komma med nån bra förklaring. Jag bytte till banankontakter nu och såg till att kontakterna satt bra och så. Och det fortsatte att låta mycket bra. Inte bleck. Inte bläck heller.
jocke_tuffing skrev:Men jag frågade en granne som brukar renovera gamla förstärkare om han kunde löda på trådarna på högtalarkablarna.
jocke_tuffing skrev:Han hade nån fin silverblandad lödtenn.
jocke_tuffing skrev:Men sen sa han att det inte var bra att löda. Att det finns en risk att lödningen flyter ut.
IngOehman skrev:När man löder finns en risk för att lödningen INTE flyter ut. Det kallas kalllödning (jag skrev det avsiktligt med tre l så det inte skulle kunna missförstås).
Ted_B skrev: ingen av oss andra förstår förstår uppenbarligen inte vad han menar
jocke_tuffing skrev:Aj aj vilken kaos man skapade bara för att man inte kunde lite terminologi. Eller stavning. Eller logik.
Vad jag menade var då att jag hade gaffelkontakter fästa i högtalarna. Jag hade dom fastskruvade i högtalarkabeln.
Tycker det känns konstigt att skruva in i kabeln och trycka till trådarna. Trodde därför att man lödde på en klutt. Lät det svalna. Och sedan skruvade.
Jag tror att gaffelkontakterna kan ha varit i kontakt med varandra ja.
Kribban skrev:börja misstänka att det är något med mina piPs med. Jag tycker att mellanregistret låter lite "burkigt" och "vasst". Jag har verkligen ingen optimal placering för tillfället. Det står med 1,5m avstånd och ingen matta framför.
Svårt att beskriva ljud men är inte helt nöjd just nu. Får nog ta och skruva isär dem och se om det hänt något med delningsfiltret...............
DVD-ai skrev:Hmm, ja om du har, hafy detta bettenden med tidigare placering så är det möjligt att något kan vara fel, vem har monterat dina piPs?
Kribban skrev:DVD-ai skrev:Hmm, ja om du har, hafy detta bettenden med tidigare placering så är det möjligt att något kan vara fel, vem har monterat dina piPs?
Jag![]()
[quote=”DVD-ai”] Men jag, skulle ändå testa att placera dom helt annorlunda en gång till på test, bara för att vara mer säker.
Har du dämpning bakom?
Almen skrev:Ted_B skrev: ingen av oss andra förstår förstår uppenbarligen inte vad han menar
Men det är ju bra! ☺
Kribban skrev:Inte alls. Fick ingen tid till det i helgen då andra saker inom familjen dök upp. Tar nya tag till helgen
Ted_B skrev:Almen skrev:Ted_B skrev: ingen av oss andra förstår förstår uppenbarligen inte vad han menar
Men det är ju bra! ☺
Nu har jag läst vad jag skrivit flera gånger och tyckt det känts konstigt varje gång, idag trillade poletten ner
Kribban skrev:Inte alls. Fick ingen tid till det i helgen då andra saker inom familjen dök upp. Tar nya tag till helgen
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster