Aco paneler

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-05-01 00:11

Basotecten som Boom tipsar om är bra och effektiv för att vara skum. Med 10 cm Basotect + en 1,5 eller 2,5 mm stålplåt kan man bygga sig en sig en basabsrobent som är verksam mycket långt ned i frekvens med bara ca 10 cm byggdjup. Är man haj på tyska kan man läsa Dr Fuchs bok om varianten: http://books.google.de/books?id=k02s1fo ... hs&f=false

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2013-05-09 10:13

Kör med dämpskivor från www.ljudbalans.se
Minor Sinus.....med ett tunnt tyg framför, inbyggda i en träram...
Har ej gjort några mätningar så effektiviteten kan jag inte säga något om....

Såg nu att de kan beställas om minst 40 kvm. Liiite stort kanske....

/Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

pedahl

Inläggav pedahl » 2013-10-25 17:54

Empa skrev:
Aerob skrev:Jag tror dessa kan vara ett vettigt alternativ till Inos ACO:
http://www.aixfoam.de/Category/cat_id_1 ... id_32.html

Mätningarna visar på hygglig absorbtion ner till 250Hz.

De med 60mm djup har jag, tror också att det är ett vettigt alternativ till ACO panelerna (hoppas jag :) ), var inte så farligt dyra heller när man beställde ett gäng.

1 Absorption Panel / Convoluted Foam (SH002)-1000 x 500 mm, Height: 60 mm (8 pcs. = 4 m²/box)-Polyether anthracite (without flame predection additive)-No 20010002-F60-ET-ST 1 €65.02
Subtotal €65.02
Shipping & Handling €38.06
Incl. Tax €16.46
Grand Total €103.08
Köpte dessa se pris ovan för 4 kvadrat meter (minsta beställning)
beställde Måndag kväll fick dom Fredag em.
Verkar fungera bra.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-11-05 11:31

Mätkurvorna från aixfoam är gjorda på polyester. Gör det någon skillnad?

Påverkar flammskyddet?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-05 12:20

pedahl skrev:1 Absorption Panel / Convoluted Foam (SH002)-1000 x 500 mm, Height: 60 mm (8 pcs. = 4 m²/box)-Polyether anthracite (without flame predection additive)-No 20010002-F60-ET-ST 1 €65.02
Subtotal €65.02
Incl. Tax €16.46
Grand Total €103.08
Verkar fungera bra.

Hur är det med höjden på pyramiderna jämfört med totaltjockleken, är de fortfarande 15mm höga med tjock botten, eller är pyramiderna halva tjockleken?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

pedahl

Inläggav pedahl » 2013-11-05 18:00

Nattlorden skrev:
pedahl skrev:1 Absorption Panel / Convoluted Foam (SH002)-1000 x 500 mm, Height: 60 mm (8 pcs. = 4 m²/box)-Polyether anthracite (without flame predection additive)-No 20010002-F60-ET-ST 1 €65.02
Subtotal €65.02
Incl. Tax €16.46
Grand Total €103.08
Verkar fungera bra.

Hur är det med höjden på pyramiderna jämfört med totaltjockleken, är de fortfarande 15mm höga med tjock botten, eller är pyramiderna halva tjockleken?

Den är halva tjockleken

skeptikern73

Re: Aco paneler

Inläggav skeptikern73 » 2015-01-29 17:35

Svårt område det här. Miljöaspekterna inte helt oväsentliga heller och både Polyester samt Polyuretan får inga högre poäng där och många gånger är de också flamskyddade med bromerande gifter. Mineralull och glasull går helt bort för mig både gällande boendemiljö och miljöaspekter vid framställning. Finns förhållandevis få miljövänliga alternativ, vad det verkar, och bristen på redovisning av effekt i olika frekvensområden slående. Hittade även Ecolin som verkar vara trevligt material med mycket bra värden men tyvärr också väldigt dyra:

http://www.morgana.se/sv-se/kollektion/surfnyhet.aspx#7098-dokument

Ett annat alternativ, till betydligt lägre kostnad, är finska aveos kontopaneler i torv och polyester med ungefär samma mätvärden som aixfoam ovan?

http://www.aveo.fi/shop/sv/konto-akustikpaneler/393-konto-ak.html

Aveo skickar till Sverige och fraktkostnad 68€ för 18 skivor enligt uppgift kundtjänst. Fördelen med båda ovanstående är att man slipper klä panelerna.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Inläggav NirreFirre » 2015-02-01 02:38

Sound of science har värmepressade träflisabsorbenter med finfina prestandavärden, priser och olika tyger för utseendet. Svenskt med tillverkning i ett av baltländerna. Kolla in jämförelsen jag gjorde med marknadens andra alternativ i stora absorbenttråden.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-01 18:14

Jag skulle gärna se en rättning mittåt. De släta absorbenter som kommer fram i tråden är inga ersättare till ACO. De är inte gjorda för att dämpa nära en högtalare utan är främst för att sänka efterklangen och förbättra taluppfattningen i kontor. De kan säkert uppvisa trevliga mätvärden men man måste då ställa sig frågan om dessa mätvärden är framtagna i en situation spegla dämpplattornas tilltänkta användning kring högtalare. Och det är de inte.

Andra profilerade plattor ("Noppenschaum") kan säkert fungera men då har man inte Inos garanti för att de fungerar som tänkt. Många verkar vara för glesa och ger dålig absorption, med eller utan profilering. Biltemas är ett bra exempel. Profileringen av ACO och motsvarande skumplattor görs för att om de gjordes släta skulle de ge för mycket ytreflektion pga av sin täthet. Problemet med kommersiella oprofilerade dämpplattor är dels att de kan vara för täta och gjorda för planvågor, dvs. vågor som ha gått långt från ljudkällan, dels att de ger ytreflektioner för vågor med flack infallsvinkel.

Vad gäller Basotect är det ett dyrt material vars främsta egenskap är dess flamhärdighet, vilket gör det användbart i offentlig miljö där man inte gärna vill att folk ska brinna upp eller dö av rökskador. Flamskyddsmedel är för övrigt främst en naturmiljöfråga på makronivå, inte i hemmiljö. Så länge medlen är bundna i produkterna gör de ingen skada. Problemet är när det kommer ut i naturen via tillverkning eller skrotade produkter. Jag tycker inte man behöver direkt rädd för flamskyddade produkter, man kan ju av miljöskäl vilja låta bli att bidra till dess användning. När det gäller mineralull tycker jag absolut inte att man ska ha det i hemmiljö om man finner det är obehagligt, men man bör man undvika att försöka sprida sina egna hjärnspöken till andra.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-02-02 12:22

DQ-20 skrev:Jag skulle gärna se en rättning mittåt. De släta absorbenter som kommer fram i tråden är inga ersättare till ACO. De är inte gjorda för att dämpa nära en högtalare utan är främst för att sänka efterklangen och förbättra taluppfattningen i kontor. De kan säkert uppvisa trevliga mätvärden men man måste då ställa sig frågan om dessa mätvärden är framtagna i en situation spegla dämpplattornas tilltänkta användning kring högtalare. Och det är de inte.

Andra profilerade plattor ("Noppenschaum") kan säkert fungera men då har man inte Inos garanti för att de fungerar som tänkt. Många verkar vara för glesa och ger dålig absorption, med eller utan profilering. Biltemas är ett bra exempel. Profileringen av ACO och motsvarande skumplattor görs för att om de gjordes släta skulle de ge för mycket ytreflektion pga av sin täthet. Problemet med kommersiella oprofilerade dämpplattor är dels att de kan vara för täta och gjorda för planvågor, dvs. vågor som ha gått långt från ljudkällan, dels att de ger ytreflektioner för vågor med flack infallsvinkel.

Vad gäller Basotect är det ett dyrt material vars främsta egenskap är dess flamhärdighet, vilket gör det användbart i offentlig miljö där man inte gärna vill att folk ska brinna upp eller dö av rökskador. Flamskyddsmedel är för övrigt främst en naturmiljöfråga på makronivå, inte i hemmiljö. Så länge medlen är bundna i produkterna gör de ingen skada. Problemet är när det kommer ut i naturen via tillverkning eller skrotade produkter. Jag tycker inte man behöver direkt rädd för flamskyddade produkter, man kan ju av miljöskäl vilja låta bli att bidra till dess användning. När det gäller mineralull tycker jag absolut inte att man ska ha det i hemmiljö om man finner det är obehagligt, men man bör man undvika att försöka sprida sina egna hjärnspöken till andra.

/DQ-20

Men de absorbenter Bakerman citerade från Conrad.se 25kg/m3 och 31kg/m3. Kan det vara något att ha istället för Aco-panelerna?
"Gå ut på Conrad.se och sök på 342815 eller 342823."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-03 14:16

Lite märkligt att det inte anges några data på dämpningen hos Conrad's paneler.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-03 23:04

philipbtz skrev:Men de absorbenter Bakerman citerade från Conrad.se 25kg/m3 och 31kg/m3. Kan det vara något att ha istället för Aco-panelerna?"Gå ut på Conrad.se och sök på 342815 eller 342823."

Det är omöjligt att säga varken det ena eller det andra. Det finns inte tillräcklig information. När jag var inne fanns det t.ex. ingen bild. Material och täthet är inte tillräckligt när det gäller skummade material. Det är det som är den främsta poängen att tjacka direkt från Ino: de har garanterat rätt specifikation för ändamålet. Skulle jag själv ersätta ACO på lågbudget skulle jag nog göra något verkligen DIY med mineralull och ull i någon konstfärdig skapelse. Tovning är ett underskattat hantverk för män.

Bästa hälsningar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2015-02-03 23:31

skeptikern73 skrev:Svårt område det här. Miljöaspekterna inte helt oväsentliga heller

linisolering är bättre dämpande än motsvarande hampaisolering vad jag förstått. fast finns dåligt med mätdata. träfiberisolering finns ju också.
kika http://www.isolina.com/se/ går till exempel att beställa härifrån http://www.isolina.com/se/
det var någon på forumet som provat vet jag. var det DVD-ai kanske? finns mätvärden också någonstans :) ska leta lite

edit: hittade här viewtopic.php?p=1599972

ursäkta för linull i den fina aco-tråden

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-02-04 16:52

DQ-20 skrev:
philipbtz skrev:Men de absorbenter Bakerman citerade från Conrad.se 25kg/m3 och 31kg/m3. Kan det vara något att ha istället för Aco-panelerna?"Gå ut på Conrad.se och sök på 342815 eller 342823."

Det är omöjligt att säga varken det ena eller det andra. Det finns inte tillräcklig information. När jag var inne fanns det t.ex. ingen bild. Material och täthet är inte tillräckligt när det gäller skummade material. Det är det som är den främsta poängen att tjacka direkt från Ino: de har garanterat rätt specifikation för ändamålet. Skulle jag själv ersätta ACO på lågbudget skulle jag nog göra något verkligen DIY med mineralull och ull i någon konstfärdig skapelse. Tovning är ett underskattat hantverk för män.

Bästa hälsningar,

DQ-20

Fick detta tips från Boom:

http://www.flexolan.com/lng/en/convolut ... -grey.html

Vad anser du om dom?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-02-05 17:29

philipbtz skrev:Fick detta tips från Boom:

http://www.flexolan.com/lng/en/convolut ... -grey.html

Vad anser du om dom?

Jag anser egentligen ingenting eftersom jag inte vet något om dem mer än det som står på siten. Men det verkar vara samma material som finns i ACO-skivorna. Om jag skulle chansa så skulle jag chansa på den typen. Faktum är att jag är sugen att chansa på några kvadratmeter själv...Vi får se. Det är samma företag som http://www.schaumstofflager.de . Det här med skum är ju knepigt eftersom två bitar med samma typ av samma material, samma volymvikt och samma yta kan ha olika absorption. Det kan till och med vara olika absorption beroende på hur man vänder en slät skumbit.

Bästa hälsningar,

DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-02-06 07:37

Emrik skrev:
skeptikern73 skrev:Svårt område det här. Miljöaspekterna inte helt oväsentliga heller

linisolering är bättre dämpande än motsvarande hampaisolering vad jag förstått. fast finns dåligt med mätdata. träfiberisolering finns ju också.
kika http://www.isolina.com/se/ går till exempel att beställa härifrån http://www.isolina.com/se/
det var någon på forumet som provat vet jag. var det DVD-ai kanske? finns mätvärden också någonstans :) ska leta lite

edit: hittade här viewtopic.php?p=1599972

ursäkta för linull i den fina aco-tråden

Hmm, njaaa jag testade en annan sort för några år sedan, tror märket hette "vital" eller något i den stilen.
Fabriken brann ner för något år sedan så jag tror inte att dom finns kvar dock...

Dom fungerade utmärkt att ha i absorbenter tyckte jag :)
Med 6-7cm Vital en ACO eller liknande utanpå så upplevdes dom vara ruggigt effektiva och långt ner i frekvens dessutom !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-06 09:33

Helt rätt - den hette Vital. Verkar inte som de återstartat efter branden, nej. Synd - jag tyckte också det fungerade bra - har det i mina dämpväggar i vardagsrummet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-03-24 17:12

Går det att skilja Ino's Aco-panel 1,2x1,0 m mot annan "äggkartongs-skum"?
Bara så man inte "köper grisen i säcken".
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-03-24 17:38

Du menar så att man inte köper annat skum i tron om att det är från Ino?

En grej som gäller för Inos Acopaneler är att de är skurna ur samma stycke, och således passar perfekt i varandra. Har inte stött på några andra som säljs i "matchade par". Det betyder såklart inte att det inte finns dock. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-24 17:52

Fostex skrev:Du menar så att man inte köper annat skum i tron om att det är från Ino?

En grej som gäller för Inos Acopaneler är att de är skurna ur samma stycke, och således passar perfekt i varandra. Har inte stött på några andra som säljs i "matchade par". Det betyder såklart inte att det inte finns dock. :)

Jag tror nog att de flesta absorbenter med äggkartongliknande framsida produceras i par av praktiska skäl. Så att det skulle vara ett tecken på kvalitet tvivlar jag på. Till exempel den här levereras också på det sättet om man beställer fler än en:
http://www.thomann.de/se/the_takustik_hilo_n70.htm

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-03-24 17:56

Ah, okej. Då var det inte till så stor hjälp. :)
Mycket kul - lite tid

Föregående

Återgå till Wänner af Ino