Moderator: Redaktörer
Empa skrev:Aerob skrev:Jag tror dessa kan vara ett vettigt alternativ till Inos ACO:
http://www.aixfoam.de/Category/cat_id_1 ... id_32.html
Mätningarna visar på hygglig absorbtion ner till 250Hz.
De med 60mm djup har jag, tror också att det är ett vettigt alternativ till ACO panelerna (hoppas jag), var inte så farligt dyra heller när man beställde ett gäng.
pedahl skrev:1 Absorption Panel / Convoluted Foam (SH002)-1000 x 500 mm, Height: 60 mm (8 pcs. = 4 m²/box)-Polyether anthracite (without flame predection additive)-No 20010002-F60-ET-ST 1 €65.02
Subtotal €65.02
Shipping & Handling €38.06
Incl. Tax €16.46
Grand Total €103.08
Köpte dessa se pris ovan för 4 kvadrat meter (minsta beställning)
beställde Måndag kväll fick dom Fredag em.
Verkar fungera bra.
Nattlorden skrev:pedahl skrev:1 Absorption Panel / Convoluted Foam (SH002)-1000 x 500 mm, Height: 60 mm (8 pcs. = 4 m²/box)-Polyether anthracite (without flame predection additive)-No 20010002-F60-ET-ST 1 €65.02
Subtotal €65.02
Shipping & Handling €38.06
Incl. Tax €16.46
Grand Total €103.08
Köpte dessa se pris ovan för 4 kvadrat meter (minsta beställning)
beställde Måndag kväll fick dom Fredag em.
Verkar fungera bra.
Hur är det med höjden på pyramiderna jämfört med totaltjockleken, är de fortfarande 15mm höga med tjock botten, eller är pyramiderna halva tjockleken?
DQ-20 skrev:Jag skulle gärna se en rättning mittåt. De släta absorbenter som kommer fram i tråden är inga ersättare till ACO. De är inte gjorda för att dämpa nära en högtalare utan är främst för att sänka efterklangen och förbättra taluppfattningen i kontor. De kan säkert uppvisa trevliga mätvärden men man måste då ställa sig frågan om dessa mätvärden är framtagna i en situation spegla dämpplattornas tilltänkta användning kring högtalare. Och det är de inte.
Andra profilerade plattor ("Noppenschaum") kan säkert fungera men då har man inte Inos garanti för att de fungerar som tänkt. Många verkar vara för glesa och ger dålig absorption, med eller utan profilering. Biltemas är ett bra exempel. Profileringen av ACO och motsvarande skumplattor görs för att om de gjordes släta skulle de ge för mycket ytreflektion pga av sin täthet. Problemet med kommersiella oprofilerade dämpplattor är dels att de kan vara för täta och gjorda för planvågor, dvs. vågor som ha gått långt från ljudkällan, dels att de ger ytreflektioner för vågor med flack infallsvinkel.
Vad gäller Basotect är det ett dyrt material vars främsta egenskap är dess flamhärdighet, vilket gör det användbart i offentlig miljö där man inte gärna vill att folk ska brinna upp eller dö av rökskador. Flamskyddsmedel är för övrigt främst en naturmiljöfråga på makronivå, inte i hemmiljö. Så länge medlen är bundna i produkterna gör de ingen skada. Problemet är när det kommer ut i naturen via tillverkning eller skrotade produkter. Jag tycker inte man behöver direkt rädd för flamskyddade produkter, man kan ju av miljöskäl vilja låta bli att bidra till dess användning. När det gäller mineralull tycker jag absolut inte att man ska ha det i hemmiljö om man finner det är obehagligt, men man bör man undvika att försöka sprida sina egna hjärnspöken till andra.
/DQ-20
philipbtz skrev:Men de absorbenter Bakerman citerade från Conrad.se 25kg/m3 och 31kg/m3. Kan det vara något att ha istället för Aco-panelerna?"Gå ut på Conrad.se och sök på 342815 eller 342823."
skeptikern73 skrev:Svårt område det här. Miljöaspekterna inte helt oväsentliga heller
DQ-20 skrev:philipbtz skrev:Men de absorbenter Bakerman citerade från Conrad.se 25kg/m3 och 31kg/m3. Kan det vara något att ha istället för Aco-panelerna?"Gå ut på Conrad.se och sök på 342815 eller 342823."
Det är omöjligt att säga varken det ena eller det andra. Det finns inte tillräcklig information. När jag var inne fanns det t.ex. ingen bild. Material och täthet är inte tillräckligt när det gäller skummade material. Det är det som är den främsta poängen att tjacka direkt från Ino: de har garanterat rätt specifikation för ändamålet. Skulle jag själv ersätta ACO på lågbudget skulle jag nog göra något verkligen DIY med mineralull och ull i någon konstfärdig skapelse. Tovning är ett underskattat hantverk för män.
Bästa hälsningar,
DQ-20
philipbtz skrev:Fick detta tips från Boom:
http://www.flexolan.com/lng/en/convolut ... -grey.html
Vad anser du om dom?
Emrik skrev:skeptikern73 skrev:Svårt område det här. Miljöaspekterna inte helt oväsentliga heller
linisolering är bättre dämpande än motsvarande hampaisolering vad jag förstått. fast finns dåligt med mätdata. träfiberisolering finns ju också.
kika http://www.isolina.com/se/ går till exempel att beställa härifrån http://www.isolina.com/se/
det var någon på forumet som provat vet jag. var det DVD-ai kanske? finns mätvärden också någonstansska leta lite
edit: hittade här viewtopic.php?p=1599972
ursäkta för linull i den fina aco-tråden
Fostex skrev:Du menar så att man inte köper annat skum i tron om att det är från Ino?
En grej som gäller för Inos Acopaneler är att de är skurna ur samma stycke, och således passar perfekt i varandra. Har inte stött på några andra som säljs i "matchade par". Det betyder såklart inte att det inte finns dock.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster