Haakan_W skrev:...
117db var ett tankefel från min sida...pp2 fixar 117db alltså klarar en singel 111db vilket det också iofs är sjukt mycket mer än 103db @ 20hz
Måste städa upp lite här tror jag bestämt.. piP klarar inga 108dB @ 20Hz som Haakan verkade tro om man läste det inlägget - mer exakt klarar piP 104dB @ 34Hz, och detta när de är i par. Inte heller pP-2 klarar 117dB @ 20Hz, lite beroende på hur man räknar så är det stora delar av en oktav fel, dock vid 24Hz!
Det som också kanske bör tilläggas är att Haakan är
basoman! Han verkar helt klart satsa på att vilja bräcka NNords enorma basanläggning
Aurora om ni frågar mig. Med det vill jag säga att man kanske är ute efter att uppnå lite olika saker med sitt byggande. Eller att man kanske inte har ekonomin att bygga det man vill men trots allt faktiskt vill bygga!
Så nu lite mer ontopic.. Jag tycker precis som många andra här att du bör satsa på ett par större element med lite andra kvaliteter än att "rent teoretiskt kunna röra sig enormt långt fram och tillbaka". Men samtidigt finns det inte supermycket att rekomendera för pengarna.. och inte för storleken på lådan för den delen! Du skulle ju kunna kika litet på de 6.5" Seas element som många använder i sina tävlingsbyggen - de klarar ju att spela ner till runt 35Hz de med (i en 30+liter låda eller vad det nu är..).
Och om ni vill kika lite på teorin kring basporten på en bashögtalarlåda så finns det en superfin
länk för det.
Mitt inlägg i debatten om du tänker köra dessa mikroelement (i basreproduktionssammanhanget är de faktiskt det) att försöka använda ett par till en början, och om du är nöjd bygga ut med fler. Om 103dB var med en ensam, så lever man ju gott med 4..
Lycka till nu, och använd ett större element är du snäll..
/J