Moderator: Redaktörer
Egerwood skrev:Det verkar ju vara mitt i prick. jag såg att han smörjde konen med underredsmassa för lägre resonans frekvens är det samma som dopa elementet för ett bättre lägre fs värde?
fs=resonans frekvens utan låda?
det står att det blir lättare för förstärkaren att driva många element men det måste väl finnas någon gräns för vad man kan haka på en förstärkare även om drar en sladd till varje element?
Egerwood skrev:jo visst har du rätt men om jag nu köper många billiga element så har jag inte torskat så mycket pengar.
och avr har samma element i sin dipolsub/soffbord (tror jag) och tycker att det rockar på bra till 20 Hz.
hela iden är ju att arean istället för lång slagländ skall flytta luften.
jag skall mäta lite i helgen ta upp ett hål ut mot garaget och se hur den bef. väggen är uppbyggd.
är det någon som har någon inputt på vad som skall väljas för belysning bakom vägg. tänkte mig något som man kan dimma ner med en såndär billig fjärr dimmer utag från typ jula/rusta.
jag tror Timell lade sån där ljus slang som man har runt huset runt jul 2x 6m. undrar om den går att dimmra får kolla upp det
Nwalmaer skrev:Jag antar att vi snackar om en sk. infinite baffle, där lådan inte nödvändigtvis är stängd, men däremot är kortslutningsfrekvensen extremt låg pga. det långa avståndet mellan fram och bakvåg för elementet. Typ en vägg in till ett annat rum, eller golv till annan våning.
Är utrymmet bakom elementet stängt blir det ju en väldigt stor sluten låda och då måste man nog räkna lite mer.
Generellt för en infinite baffle skall element med låg Fs och högt Qts användas, och då många riktigt billiga element uppfyller dessa krav kan man använda jättemånga och därav komma undan med element med kort slaglängd i sig och hög distorsion. Fördela konutslaget på massor av element och då får du jättelåg distorsion!
Drömmer om ett sådant system själv någon dag, men bor i hyresrätt nu så... har du däremot ett hus... så kört hårt!
Några saker att tänka på:
"Oändlig" volym bakom elementen.
Element med Låg Fs (<25), högt Qts (0.5-0.samt så stor konyta som möjligt. 12-15" är nog mest ekonomiskt.
Baffeln bör vara stabil, så bygger du i en vägg bör den nog stagas upp lite.
8st 12" eller 4st 15" bör räcka.
Egerwood skrev:Hej läste en gång för länge sedan om någon som hadde sänkt ner
6-8 st 10" eller 12" i golvet vid sin hembio. fördelen var enl skribenten att det flyttade massor med luft med låg dist. och inte krävde några dyra element. har för mig att det var pyramid eller något annat junk från typ ÖB
nackdelen är naturligtvis platsen.
Jag börjar nu i komma i planerings fasen för att byta ut min diy hem sub med ett 10" rockford punch till något roligare.
tänkte använda mitt rila inbyggnads steg igen och hitta på något.
hur kommer jag vidare är det någon som har lite input?
alternatift är att fräsa ut ca 50 st mdf plattor och limma upp en stadig låda. tänkte bara att det vore nice att boxa ut hela väggen och placera många sämre element dolt.
kul när folkletar efter lådan som inte finns.
rummet är ca 4*5m
3m takhöjd
budget 1-3 tusen
Kaffekoppen skrev:Han är inte så jättenöjd med den och den används inte alls.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 229 gäster