Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det går alldeles utmärkt att ersätta det med mineralull
Morello skrev:Morello skrev:Det går alldeles utmärkt att ersätta det med mineralull
Bäste latmask, logga ut mig innan Ni skriver.![]()
Priset avser hel sats om 23 rullar, totalt ca 200 kg. OBS min. kvantitet för beställning
av denna vara är 200 kg. Vi kan tyvärr ej sälja satser avsedda för mindre projekt.
paa skrev:Vem säljer Acousto-Q, dvs orginalet med tre eller fyra olika fibertyper?
Eri skrev:Hade tänkt lägga upp dokumentationen av Acousto-Q från Tommy Jenving men det verkar inte gå att lägga upp pdf filer på faktiskt. Jag kan ju lägga upp den som bilder men då den består av åtta sidor hade det varit smidigare med pdf format. Jag har ju för mig att jag sett pdf filer i andra trådar men jag kanske minns fel. Om någon vet hur man gör berätta då.
Jocke skrev:Sven Tyrland mätte olika dämpmaterals effektivitet i boken "Konstruktion av en monitorhögtalare" (typ 1974). Vill minnas att han monterade en högtalare änden av ett rör fyllt med dämpmaterian och mätte sedan vad som kom ut i andra änden. Har för mig att 30cm fårull dämpade över 90% ner till 300Hz.
Om dina mätningar inte gav vad du önskade kanske du skulle kika på resonansfrekvensen nästa gång. Tyckte det var den avgörande effekten i R&T´s mätningar.
celef skrev:Jocke skrev:Sven Tyrland mätte olika dämpmaterals effektivitet i boken "Konstruktion av en monitorhögtalare" (typ 1974). Vill minnas att han monterade en högtalare änden av ett rör fyllt med dämpmaterian och mätte sedan vad som kom ut i andra änden. Har för mig att 30cm fårull dämpade över 90% ner till 300Hz.
Om dina mätningar inte gav vad du önskade kanske du skulle kika på resonansfrekvensen nästa gång. Tyckte det var den avgörande effekten i R&T´s mätningar.
jag tror en sådan mätning kan vara lite vansklig, om man istället för dämpmaterial råkade spruta ut ett tjokt lager fogskum, hur hade man då tolkat mätresultatet? att fogskummet är en bra absorbent eller ett bra tätningsmedel?
De bra isotermiseringsabsorbenterna sänker resonansfrekvensen i lådan, tror du fogskummet gör det också?celef skrev:Jocke skrev:Sven Tyrland mätte olika dämpmaterals effektivitet i boken "Konstruktion av en monitorhögtalare" (typ 1974). Vill minnas att han monterade en högtalare änden av ett rör fyllt med dämpmaterian och mätte sedan vad som kom ut i andra änden. Har för mig att 30cm fårull dämpade över 90% ner till 300Hz.
jag tror en sådan mätning kan vara lite vansklig, om man istället för dämpmaterial råkade spruta ut ett tjokt lager fogskum, hur hade man då tolkat mätresultatet? att fogskummet är en bra absorbent eller ett bra tätningsmedel?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster