Har roat mig med att göra en egen liten jämförande mätning av olika dämpningsmaterial. Anledningen till detta är att jag kom på att jag har lite Acousto-Q sparat men bortglömt sedan mitten av 70-talet som jag lyckades leta upp. Jag använde en överbliven låda från mitt surroundbygge.
En sluten låda med volymen 1,8L. Monterade en likaledes överbliven Peerless TG9FD och gjorde närfältsmätningar. Mik. avst. 10mm. vilket mättes in noggrant mellan mätningarna. Högt ligger på ett högt. stativ med mer än 1m till närmaste vägg.
Dom dämpningsmaterial jag mätt är: Gullfiber, Acousto-Q, Fårull, Biltemas ull och skumplast som jag råkade ha liggande (denna är av en 15mm tjock mjuk variant med relativt stora öppna porer). Jag har använt samma mängd dämpmaterial 24g vid alla mätningarna. Det var den mängd gullfiber som jag använde till surrounderna. Den fyllde lådan till ca 80%.
Så här ser mätuppställningen ut.
Först en mätning på tom låda.
Gullfiber.
Acousto-Q
Biltemaull.
Fårull.
Skumplast.
Här ett diagram där kurvorna för både Gullfiber och Acousto-Q är inlaggda. Jag har placerat kurvorna nära varandra så att man kan jämföra dom i detalj.
Vad kan man dra för slutsatts av dessa mätningar? Dom är faktiskt väldigt lika, bortsett från skumplasten som avviker. Låter högt likadant med dom olika dämpmaterialen? Ingen aning. Man kan ju se att skumplast är det sämsta dämpmaterialet i alla
fall åtminstone använt på det här sättet och av den här kvaliteten.
Där finns ju en ojämnhet i området mellan 1 och 3 kHz som inte finns i dom andra kurvorna. En säker slutsatts är i alla fall att en låda behöver dämpning.
Har försökt göra lite efterforskningar när det gäller Acousto-Q för jag tycker det verkar vara ett intressant material helt olikt andra typer av "liknande" material. Det som slog mig när jag hittade mitt gamla bortglömda Acousto-Q var hur mjukt och behagligt det var att hantera. Det har en helt annan spänst och fluffighet än andra liknande material jag kommit kontakt med. Tyvärr är det i stort sett omöjligt att få tag på i dag. Mitt sökande slutade hos ett grossistföretag som heter Starfelt och ligger i Kungälv norr om Göteborg. Dess ägare heter Björn Starfelt som är son till Gösta Starfelt som var kompanjon med Tommy Jenving på den tiden när Acousto-Q tillkom. Starfelt har idag rättigheterna till Acousto-Q. Dom låter tillverka det någonstans utomlands i fyrahundrakilosbatscher som levereras direkt till kund och kommer aldrig till Sverige. En kund fanns i Danmark blev jag tipsad av den trevliga tjej som jag talade med. Något som hette Audio Sale och någon som hette Bent Schäfer tyckte hon jag skulle kontakta.