Moderator: Redaktörer
Naqref™ skrev:Första frågorna gäller C+ (C8 och C10).
Var kan man läsa om dem och vad är de för kondingar?
De går att läsa om i orginalartikeln för LTS-Riaat (något nummer av MoLten -99).
De används för att kunna justera upp ingångskapacitansen så att man kan pss justera tonkurvan hos puppan. Vet man inte om vilken som är den optimala kapacitansen för ens egna pickup och kapacitansen i kablaget i tonarm och från spelaren så struntar man helt enkelt i dessa kondensatorer. Då följer LTS-Riaat normal ingångskapacitans.
Rydberg skrev:Många kablar blir det![]()
karneolen skrev:Tjabba alla RIAA byggare!
En fråga, hur har ni kontakterat trafon till kablaget in till kortet?!![]()
DIN kontaktens uppgift är ... ej kompatibel med trafon i alla fall.
En som monterar ett par komponenter per kväll/natt när lillkillen sover.
// UGN
karneolen skrev:Tja, nu är det ju så att jag beställde trafo enligt befintlig spec och den
trafon var det ingen kontakt med till![]()
Det skall vara en AMP-kontakt enligt ELFA. Jag trodde i mitt stilla sinne
att det ingick kontakt. Nu får jag kompletteringsbeställa en kabel med kontakt
// UGN
karneolen skrev:Det är synd att det inte står med i byggspecen![]()
// UGN
Ragnwald skrev:Står i startgroparna för en beställning från ELFA.
Ragnwald skrev:Kan jo, men jag tänkte att 200 ohm inte är försumbart.
Ragnwald skrev:Återstår att se.
Enligt internetbutiken så finns de i alla fall i lager.
Ragnwald skrev:Nu är det här ett riia-steg där varje värde är kritiskt och inte bör slappifieras.
Finns ju hur många leverantörer som helst, om man anstränger sig lite.
Max_Headroom skrev:Knorr. Jag får inte tag i 27nF. Men jag kan få ihop 26,7 med en annan typ. Jag tyvärr inget schema, men R30 och R29 ser misstänkta ut. Jag tänkte höja dom från 10k till 10,2k (10,3 som hade varit bättre verkar inte eller gå att få).
Vad sägs om det? Eller är det R28 och R27 man ska ge sig på? 120k skulle då passa bättre än 118...
n3mmr skrev:Max_Headroom skrev:Knorr. Jag får inte tag i 27nF. Men jag kan få ihop 26,7 med en annan typ. Jag tyvärr inget schema, men R30 och R29 ser misstänkta ut. Jag tänkte höja dom från 10k till 10,2k (10,3 som hade varit bättre verkar inte eller gå att få).
Vad sägs om det? Eller är det R28 och R27 man ska ge sig på? 120k skulle då passa bättre än 118...
Om du måste minska kapacitanserna i EQ-nätet så
Minska båda med lika mycket, och öka resistanserna med lika mycket, i procent
3 resistanser att tänka på: 118k, 10k och 2 k (Rin, den sista)
Man finns inte 65-106-63 kvar på Elfa??
RogerGustavsson skrev:Kan inte n3mm göra en insats och räkna om till mera gångbara värden på dessa kondesatorer?
RogerGustavsson skrev:När det gäller LTS-RIAA och bristen på passande kondensatorer för EQ-nätet.
n3mmr skrev:RogerGustavsson skrev:När det gäller LTS-RIAA och bristen på passande kondensatorer för EQ-nätet.
I nästa MoLT hoppas jag kunna presentera en omkonstruktion av LTS-RIAA-steget, som fortfarande använder samma kretskort, och byter ut 4 komponenter i schemat, som faktiskt ger ännu noggrannare anpassning till RIAA än den ursprungliga, med alldeles normala standardvärden från ELFA.
Omkonstruktionen är sådan att den säkert kan anpassas även till framtida oförutsedda förändringar av sortimenten.
n3mmr skrev:RogerGustavsson skrev:När det gäller LTS-RIAA och bristen på passande kondensatorer för EQ-nätet.
I nästa MoLT hoppas jag kunna presentera en omkonstruktion av LTS-RIAA-steget, som fortfarande använder samma kretskort, och byter ut 4 komponenter i schemat, som faktiskt ger ännu noggrannare anpassning till RIAA än den ursprungliga, med alldeles normala standardvärden från ELFA.
Omkonstruktionen är sådan att den säkert kan anpassas även till framtida oförutsedda förändringar av sortimenten.
PeterAkemark skrev:Kul bygge den här RIAA kopplingen. Kom och tänka på något som sällan eller aldrig brukar nämnas i forum eller annorstädes. Noggrannheten för korrektionsförstärkarna brukar kunna vara väldigt precisa. +- 0.05 db relativt en teoretisk RIAA kurva har jag sett på flera ställen. Medan den inspelade korrektionen (graververket) kanske inte alls har en sådan noggrannhet (+- 0.5 dB eller till och med sämre). Som kan läsas i tidigare inlägg så är ambitionen mycket hög att använda komponenter med små toleranser.
Men är det egentligen inte minst lika viktigt att vänster och höger kanals korrektioner följer varandra med en stor noggranhet och att denna variation mellan kanalerna är viktigare än den absoluta toleransen gent emot en teoretisk RIAA kurva. Har inte hittat några vetenskapligare undersökningar på detta. Någon som har något att bidra med? Hur stora kanal olikheter kan örat tolerera.
Kan det vara så, att använda 5% eller 10% komponenter som är matchade mellan kanalerna att dekan ge en lika bra återgivning som de bästa låg toleranskomponenterna?
Svante skrev:Alltså, det verkar som om ingen kan formlerna, alla jämför med de värden som sitter i ritningen som ju förstås också är approximationer.
Ska jag härleda formlerna?
petersteindl skrev:http://www.sengpielaudio.com/calculator-timeconstant.htm
petersteindl skrev:The engineer invents- the genius steals
har jag läst i nån gammal bok.
Även Edison tillhörde genierna![]()
PS
Svante skrev:Ah, det gick inte att låta bli. Det visar sig att den som har gjort schemat har gjort sin läxa. Jag har faktiskt inte grävt ner mig i LTS RIAA förut, men det här var ju ganska trevligt. Frekvenserna med komponentvärdena blir 49,95 Hz, 500,41 Hz, och 2122,06 Hz. Rätt noga. En promille fel som mest.
En annan trevlig sak är att återkopplingsnätet ligger i en inverterande koppling, det gör att det inte blir något nollställe vid 20-50 kHz som annars är vanligt. Ett sånt ger en höjning av nivån vid 20 kHz med 3-1,3 dB, men det finns inte här som sagt. Bra.
Aja, formlerna är iaf:
f1=1/(2*pi*R11*C3)
f0=1/(2*pi*(R11//R12 * (C3+C4))
f2=1/(2*pi*R12*C4)
f1 ska vara 50 Hz
f0 ska vara 500 Hz
f2 ska vara 2122,0659 Hz, vilket motsvarar en tidskonstant på 75 µs.
Svante skrev:petersteindl skrev:The engineer invents- the genius steals
har jag läst i nån gammal bok.
Även Edison tillhörde genierna![]()
PS
Ok, då kan du få stjäla den här:
http://user.faktiskt.io/svante/RIAA-calc.xls
9,1 kohm 60-733-81 10 st
107 kohm 60-745-95 10 st
15 nF 65-456-44 8 st
3,3 nF 65-455-60 2 st
PeterAkemark skrev:Tjusig phon, skulle nog ha gjort som du.
Men nu en annan fråga eftersom det handlar om vinylreproduktion av ljud. Få skivor som jag har eller har ägt har haft någon dynamik, alltså skillnad mellan starkaste signal och bakgrundsbrus från skivan, som varit större än ca 70 dB. Oftast mindre. Skulle det vara möjligt att skriva ett litet RIAA-filterprogram som skulle kunna korrigera en signal från ljudkortet? Det verkar finnas många duktiga här på forumet. Då blir hela problematiken med komponenttoleranser av akademiskt intresse. Med 16-bitar eller mer så finns det väl utrymme nog för en 40-dB korrigering.
Svante skrev:PeterAkemark skrev:Tjusig phon, skulle nog ha gjort som du.
Men nu en annan fråga eftersom det handlar om vinylreproduktion av ljud. Få skivor som jag har eller har ägt har haft någon dynamik, alltså skillnad mellan starkaste signal och bakgrundsbrus från skivan, som varit större än ca 70 dB. Oftast mindre. Skulle det vara möjligt att skriva ett litet RIAA-filterprogram som skulle kunna korrigera en signal från ljudkortet? Det verkar finnas många duktiga här på forumet. Då blir hela problematiken med komponenttoleranser av akademiskt intresse. Med 16-bitar eller mer så finns det väl utrymme nog för en 40-dB korrigering.
Ja, det skulle vara möjligt, men jag undrar... Skulle du koppla pickupen på en mikingång då, eller? Jag tror inte att det blir så bra, men jag kan ha fel.
RogerGustavsson skrev:phon!
Lite undrande när jag ser bilden av ditt RIAA. Listan över komponenter från Elfa gäller axiella kondensatorer och de är gula. På bilderna visar du radiella blåa kondensatorer....
phon skrev:RogerGustavsson skrev:phon!
Lite undrande när jag ser bilden av ditt RIAA. Listan över komponenter från Elfa gäller axiella kondensatorer och de är gula. På bilderna visar du radiella blåa kondensatorer....
Ja just, jag hade redan en massa blå.
n3mmr skrev:Ska jag tjyvhålla på detta tills efter MoLT, eller ska jag avslöja värdena härstädes?
Svante skrev:PeterAkemark skrev:Tjusig phon, skulle nog ha gjort som du.
Men nu en annan fråga eftersom det handlar om vinylreproduktion av ljud. Få skivor som jag har eller har ägt har haft någon dynamik, alltså skillnad mellan starkaste signal och bakgrundsbrus från skivan, som varit större än ca 70 dB. Oftast mindre. Skulle det vara möjligt att skriva ett litet RIAA-filterprogram som skulle kunna korrigera en signal från ljudkortet? Det verkar finnas många duktiga här på forumet. Då blir hela problematiken med komponenttoleranser av akademiskt intresse. Med 16-bitar eller mer så finns det väl utrymme nog för en 40-dB korrigering.
Ja, det skulle vara möjligt, men jag undrar... Skulle du koppla pickupen på en mikingång då, eller? Jag tror inte att det blir så bra, men jag kan ha fel.
phon skrev:Terratecs ljudkort Phase 26 har p.u-ingång och RIAA-korrektionen som en separat fil man installerar i datorn.
RogerGustavsson skrev:n3mmr skrev:Ska jag tjyvhålla på detta tills efter MoLT, eller ska jag avslöja värdena härstädes?
Nej, då får vi väl vänta till jul eller så! Om inte annat kan du mejla dem till mig...
radelius skrev:Jag har funderat över det ingångsfilter som finns på riaat dvs 22ohmarna och 47pF kondingarna. Har inte sett dem på andra konstruktioner och funderar därför över deras funktion, att de fungerar som HP-filter begriper jag men...?
En andra fråga är angående dubbleringen av ingångsop'n, antar att det är för att sänka brusnivån eller/och att höja drivningsförmågan för nästkommande steg. Är dubbleringen nödvändig om man går över till en modernare/lågbrusigare OP?
H/S
zikkan skrev:Satt häromdan och funderade på lite "lull-lull" till riaa't (låda och sån't ...) En liten undring kom då för mig... Om man inte vill ha vippomkopplare utan istället köra med vridomkopplare, hur kritiskt är valet av omkopplare då? Kan man använda 'vad som helst' (nästan iaf) eller behövs det värts sortens förgyllda doningar? Hur många poler/lägen är lämpligt??
Mvh
zikkan
C8,C10: C+ (se text)
DIRAVI skrev:Ok, är filtren för att klippa bort frekvenser utanför vinylens möjliga arbetsområde, eller varför filtrerar man?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster