Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Nu är det här ett riia-steg där varje värde är kritiskt och inte bör slappifieras.
Finns ju hur många leverantörer som helst, om man anstränger sig lite.
Max_Headroom skrev:Knorr. Jag får inte tag i 27nF. Men jag kan få ihop 26,7 med en annan typ. Jag tyvärr inget schema, men R30 och R29 ser misstänkta ut. Jag tänkte höja dom från 10k till 10,2k (10,3 som hade varit bättre verkar inte eller gå att få).
Vad sägs om det? Eller är det R28 och R27 man ska ge sig på? 120k skulle då passa bättre än 118...
n3mmr skrev:Max_Headroom skrev:Knorr. Jag får inte tag i 27nF. Men jag kan få ihop 26,7 med en annan typ. Jag tyvärr inget schema, men R30 och R29 ser misstänkta ut. Jag tänkte höja dom från 10k till 10,2k (10,3 som hade varit bättre verkar inte eller gå att få).
Vad sägs om det? Eller är det R28 och R27 man ska ge sig på? 120k skulle då passa bättre än 118...
Om du måste minska kapacitanserna i EQ-nätet så
Minska båda med lika mycket, och öka resistanserna med lika mycket, i procent
3 resistanser att tänka på: 118k, 10k och 2 k (Rin, den sista)
Man finns inte 65-106-63 kvar på Elfa??
RogerGustavsson skrev:Kan inte n3mm göra en insats och räkna om till mera gångbara värden på dessa kondesatorer?
RogerGustavsson skrev:När det gäller LTS-RIAA och bristen på passande kondensatorer för EQ-nätet.
n3mmr skrev:RogerGustavsson skrev:När det gäller LTS-RIAA och bristen på passande kondensatorer för EQ-nätet.
I nästa MoLT hoppas jag kunna presentera en omkonstruktion av LTS-RIAA-steget, som fortfarande använder samma kretskort, och byter ut 4 komponenter i schemat, som faktiskt ger ännu noggrannare anpassning till RIAA än den ursprungliga, med alldeles normala standardvärden från ELFA.
Omkonstruktionen är sådan att den säkert kan anpassas även till framtida oförutsedda förändringar av sortimenten.
n3mmr skrev:RogerGustavsson skrev:När det gäller LTS-RIAA och bristen på passande kondensatorer för EQ-nätet.
I nästa MoLT hoppas jag kunna presentera en omkonstruktion av LTS-RIAA-steget, som fortfarande använder samma kretskort, och byter ut 4 komponenter i schemat, som faktiskt ger ännu noggrannare anpassning till RIAA än den ursprungliga, med alldeles normala standardvärden från ELFA.
Omkonstruktionen är sådan att den säkert kan anpassas även till framtida oförutsedda förändringar av sortimenten.
PeterAkemark skrev:Kul bygge den här RIAA kopplingen. Kom och tänka på något som sällan eller aldrig brukar nämnas i forum eller annorstädes. Noggrannheten för korrektionsförstärkarna brukar kunna vara väldigt precisa. +- 0.05 db relativt en teoretisk RIAA kurva har jag sett på flera ställen. Medan den inspelade korrektionen (graververket) kanske inte alls har en sådan noggrannhet (+- 0.5 dB eller till och med sämre). Som kan läsas i tidigare inlägg så är ambitionen mycket hög att använda komponenter med små toleranser.
Men är det egentligen inte minst lika viktigt att vänster och höger kanals korrektioner följer varandra med en stor noggranhet och att denna variation mellan kanalerna är viktigare än den absoluta toleransen gent emot en teoretisk RIAA kurva. Har inte hittat några vetenskapligare undersökningar på detta. Någon som har något att bidra med? Hur stora kanal olikheter kan örat tolerera.
Kan det vara så, att använda 5% eller 10% komponenter som är matchade mellan kanalerna att dekan ge en lika bra återgivning som de bästa låg toleranskomponenterna?
Svante skrev:Alltså, det verkar som om ingen kan formlerna, alla jämför med de värden som sitter i ritningen som ju förstås också är approximationer.
Ska jag härleda formlerna?
petersteindl skrev:http://www.sengpielaudio.com/calculator-timeconstant.htm
petersteindl skrev:The engineer invents- the genius steals
har jag läst i nån gammal bok.
Även Edison tillhörde genierna![]()
PS
Svante skrev:Ah, det gick inte att låta bli. Det visar sig att den som har gjort schemat har gjort sin läxa. Jag har faktiskt inte grävt ner mig i LTS RIAA förut, men det här var ju ganska trevligt. Frekvenserna med komponentvärdena blir 49,95 Hz, 500,41 Hz, och 2122,06 Hz. Rätt noga. En promille fel som mest.
En annan trevlig sak är att återkopplingsnätet ligger i en inverterande koppling, det gör att det inte blir något nollställe vid 20-50 kHz som annars är vanligt. Ett sånt ger en höjning av nivån vid 20 kHz med 3-1,3 dB, men det finns inte här som sagt. Bra.
Aja, formlerna är iaf:
f1=1/(2*pi*R11*C3)
f0=1/(2*pi*(R11//R12 * (C3+C4))
f2=1/(2*pi*R12*C4)
f1 ska vara 50 Hz
f0 ska vara 500 Hz
f2 ska vara 2122,0659 Hz, vilket motsvarar en tidskonstant på 75 µs.
Svante skrev:petersteindl skrev:The engineer invents- the genius steals
har jag läst i nån gammal bok.
Även Edison tillhörde genierna![]()
PS
Ok, då kan du få stjäla den här:
http://user.faktiskt.io/svante/RIAA-calc.xls
9,1 kohm 60-733-81 10 st
107 kohm 60-745-95 10 st
15 nF 65-456-44 8 st
3,3 nF 65-455-60 2 st