LTS-RIAA Bygg(t)råd!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-09 17:54

Knorr. Jag får inte tag i 27nF. Men jag kan få ihop 26,7 med en annan typ. Jag tyvärr inget schema, men R30 och R29 ser misstänkta ut. Jag tänkte höja dom från 10k till 10,2k (10,3 som hade varit bättre verkar inte eller gå att få).

Vad sägs om det? Eller är det R28 och R27 man ska ge sig på? 120k skulle då passa bättre än 118...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-08-09 21:49

Nu är det här ett riia-steg där varje värde är kritiskt och inte bör slappifieras.
Finns ju hur många leverantörer som helst, om man anstränger sig lite. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-09 21:57

Ragnwald skrev:Nu är det här ett riia-steg där varje värde är kritiskt och inte bör slappifieras.
Finns ju hur många leverantörer som helst, om man anstränger sig lite. :wink:

Som sälger till privatperson?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-08-09 22:02

Gör som jag, hitta på ett företagsnamn bara, no broblems. 8)

Funkar det inte för dig, så hör av dig, så fixar jag det åt dig. :wink:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-08-09 22:35

Max_Headroom skrev:Knorr. Jag får inte tag i 27nF. Men jag kan få ihop 26,7 med en annan typ. Jag tyvärr inget schema, men R30 och R29 ser misstänkta ut. Jag tänkte höja dom från 10k till 10,2k (10,3 som hade varit bättre verkar inte eller gå att få).

Vad sägs om det? Eller är det R28 och R27 man ska ge sig på? 120k skulle då passa bättre än 118...

Om du måste minska kapacitanserna i EQ-nätet så
Minska båda med lika mycket, och öka resistanserna med lika mycket, i procent

3 resistanser att tänka på: 118k, 10k och 2 k (Rin, den sista)

Man finns inte 65-106-63 kvar på Elfa??
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-09 22:43

n3mmr skrev:
Max_Headroom skrev:Knorr. Jag får inte tag i 27nF. Men jag kan få ihop 26,7 med en annan typ. Jag tyvärr inget schema, men R30 och R29 ser misstänkta ut. Jag tänkte höja dom från 10k till 10,2k (10,3 som hade varit bättre verkar inte eller gå att få).

Om du måste minska kapacitanserna i EQ-nätet så
Minska båda med lika mycket, och öka resistanserna med lika mycket, i procent

3 resistanser att tänka på: 118k, 10k och 2 k (Rin, den sista)

Man finns inte 65-106-63 kvar på Elfa??

Elfa har ingenting på 27nF. Inte heller så man kan få ihop det med 2 kondingar. Det finns med i listan, men när man försöker beställa så är det stopp. Artikeln utgåd, slut i lager.
Otur.

22n + 4,7 n = 26,7n. Det är ganska nära.
Jag vill ända så lite som möjligt, och alternativa motstånd är betställde. Dom kostar ju bara några kronor.

Jag ska se om det finns någon annan firma som säljer komopnenter i en styck till privatpersoner. USA? Taiwan? Hong Kong?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-09 23:41

Jag som tänkte börja sätta ihop mitt steg till hösten känner mig något nerslagen när jag läser att delar inte går att få tag på längre. Fler företag än Elfa måste väl kunna sälja motstånd med rätt värde? Känns surt om projektet faller på en sådan sak.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-09 23:52

OK, nu har jag hittat 27nF polyprop hos bejoken.se. Dyra så in i h-e. Och med en tolerans på generösa 2,5%.
26,7nF som man kan få i hop på elfa med 1%are ligger ju på 1,1% fel från nominellt värde. Jakten går vidare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-08-10 01:12

RS är duktiga på hifi-komponenter.
http://se.rs-online.com/web/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-10 10:49

Verkar som axiella precisionskondensatorer håller på att förvsinna. Varken RS eller Farnell har dessa längre. 27nF är också rätt ovanligt. Polystyrentyperna från LCR är på utgående, sägs att den filmen inte tillverkas längre. BC Components verkar inte heller längre tillverka de axiella polypropylentyper som Elfa säljer. Conrad har några kvar i sitt sortiment (dock inte 27nF) och de uppges komma från Thomsen.

Kan inte n3mm göra en insats och räkna om till mera gångbara värden på dessa kondesatorer?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-10 11:11

RogerGustavsson skrev:Kan inte n3mm göra en insats och räkna om till mera gångbara värden på dessa kondesatorer?

Ja, snälla! En som jag som bara kommer följa instruktionerna så noga jag kan, förlitar mig helt och hållet på andras kunskap och tips här.

Dessutom är jag oförtstående till varför sen sådan sak som på att en kondensator på 27nF ska vara svår att få tag på. För mig som inte vet känns det helt orimligt, det verkar ju finnas hur många som helst av de dära sorterna och mojängerna :P :oops:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-10 12:01

Digikey har dessa för radiellt montage, modulavstånd 5mm:

7500pF 1% Panasonic ECQ-P1H752FZW
27000pF 1% Panasonic ECQ-P1H273FZW

Blir väl en del pill att få dit dem...om de överhuvudtaget går att få dit.

Digikey finns numera även i Europa (Tyskland), vilket gör det enklare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-14 14:14

När det gäller LTS-RIAA och bristen på passande kondensatorer för EQ-nätet.

Bild

Det är alltså C3/C4 som inte längre tillverkas. Det finns fortfarande några axiella polystyrenkondensatorer från LCR med 1% tolerans hos Farnell. Dock finns inte 27nF. Värdena på C3/C4styr även värdena på R11/R12 och R9/R10.

C3=22000pF, C4=6111pF (3900+2200) ger R11=144.7 kOhm, R12=12.3 kOhm och R9/R10=2.45 kOhm. Exakt dessa motstånd finns inte.

Då tittade jag på C3=24400pF (22000+2400), C4=6800pF ger R11=130 kOhm, R12=11 kOhm och R9/R10=2.2 kOhm. Dessa motstånd finns!

Är detta rätt tänkt?

I så fall behöver man art.nr. 9520430, 9520503 och 9520600.

Ett litet krux för oss privatpersoner är att vi inte kan handla direkt från Farnell i Sverige. Sägs att det ska gå från England men när man fyller i en beställning går det inte att ändra adressen till Sverige... Någon som vet?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-08-21 09:41

RogerGustavsson skrev:När det gäller LTS-RIAA och bristen på passande kondensatorer för EQ-nätet.

I nästa MoLT hoppas jag kunna presentera en omkonstruktion av LTS-RIAA-steget, som fortfarande använder samma kretskort, och byter ut 4 komponenter i schemat, som faktiskt ger ännu noggrannare anpassning till RIAA än den ursprungliga, med alldeles normala standardvärden från ELFA.

Omkonstruktionen är sådan att den säkert kan anpassas även till framtida oförutsedda förändringar av sortimenten.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-08-21 11:37

Kul bygge den här RIAA kopplingen. Kom och tänka på något som sällan eller aldrig brukar nämnas i forum eller annorstädes. Noggrannheten för korrektionsförstärkarna brukar kunna vara väldigt precisa. +- 0.05 db relativt en teoretisk RIAA kurva har jag sett på flera ställen. Medan den inspelade korrektionen (graververket) kanske inte alls har en sådan noggrannhet (+- 0.5 dB eller till och med sämre). Som kan läsas i tidigare inlägg så är ambitionen mycket hög att använda komponenter med små toleranser.

Men är det egentligen inte minst lika viktigt att vänster och höger kanals korrektioner följer varandra med en stor noggranhet och att denna variation mellan kanalerna är viktigare än den absoluta toleransen gent emot en teoretisk RIAA kurva. Har inte hittat några vetenskapligare undersökningar på detta. Någon som har något att bidra med? Hur stora kanal olikheter kan örat tolerera.

Kan det vara så, att använda 5% eller 10% komponenter som är matchade mellan kanalerna att dekan ge en lika bra återgivning som de bästa låg toleranskomponenterna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2008-08-21 11:48

n3mmr skrev:
RogerGustavsson skrev:När det gäller LTS-RIAA och bristen på passande kondensatorer för EQ-nätet.

I nästa MoLT hoppas jag kunna presentera en omkonstruktion av LTS-RIAA-steget, som fortfarande använder samma kretskort, och byter ut 4 komponenter i schemat, som faktiskt ger ännu noggrannare anpassning till RIAA än den ursprungliga, med alldeles normala standardvärden från ELFA.

Omkonstruktionen är sådan att den säkert kan anpassas även till framtida oförutsedda förändringar av sortimenten.

Vad bra! Man kan alltså använda de kretskort som redan finns framtagna?

Roger

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-08-21 13:28

n3mmr: Å tack, det låter suveränt det!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-08-21 21:42

n3mmr skrev:

Synd att jag lödde resistorerna på mitt ena kort igår :evil:

Jag hade föresten bästllt fel spänningsregulatorer så bygget blir säkert liggande länge i alla fall. Jag har inte lust att lägga ut frakt på 200 kr för en spänningsregulator för 15 kr. Så det får vänta tills jag beställer komponenter till mitt delsningsfilterbygge.

Edit: Bra dock med en omkonstruktion eller vad man ska kalla det.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-08-21 21:53

PeterAkemark skrev:Kul bygge den här RIAA kopplingen. Kom och tänka på något som sällan eller aldrig brukar nämnas i forum eller annorstädes. Noggrannheten för korrektionsförstärkarna brukar kunna vara väldigt precisa. +- 0.05 db relativt en teoretisk RIAA kurva har jag sett på flera ställen. Medan den inspelade korrektionen (graververket) kanske inte alls har en sådan noggrannhet (+- 0.5 dB eller till och med sämre). Som kan läsas i tidigare inlägg så är ambitionen mycket hög att använda komponenter med små toleranser.

Men är det egentligen inte minst lika viktigt att vänster och höger kanals korrektioner följer varandra med en stor noggranhet och att denna variation mellan kanalerna är viktigare än den absoluta toleransen gent emot en teoretisk RIAA kurva. Har inte hittat några vetenskapligare undersökningar på detta. Någon som har något att bidra med? Hur stora kanal olikheter kan örat tolerera.

Kan det vara så, att använda 5% eller 10% komponenter som är matchade mellan kanalerna att dekan ge en lika bra återgivning som de bästa låg toleranskomponenterna?

Det viktigaste för slutresultatet förm avspelning av ett slumpvalt fonogram är kanalmatchningen.

Kanalmatchningen i inspelningsledet är dock inte så speciellt mycket bättre än den absoluta RIAA-matchningen i inspelningsledet.

Så: 1% duger bra, och ger bra nog balans och överdrivet bra korrekthet.

1% är inte så dyrt heller.

Inte ens 0.1 % är oöverkomligt, längre.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-21 21:58

Alltså, det verkar som om ingen kan formlerna, alla jämför med de värden som sitter i ritningen som ju förstås också är approximationer.

Ska jag härleda formlerna?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-21 22:29

Ah, det gick inte att låta bli. Det visar sig att den som har gjort schemat har gjort sin läxa. Jag har faktiskt inte grävt ner mig i LTS RIAA förut, men det här var ju ganska trevligt. Frekvenserna med komponentvärdena blir 49,95 Hz, 500,41 Hz, och 2122,06 Hz. Rätt noga. En promille fel som mest :D .

En annan trevlig sak är att återkopplingsnätet ligger i en inverterande koppling, det gör att det inte blir något nollställe vid 20-50 kHz som annars är vanligt. Ett sånt ger en höjning av nivån vid 20 kHz med 3-1,3 dB, men det finns inte här som sagt. Bra.

Aja, formlerna är iaf:

f1=1/(2*pi*R11*C3)
f0=1/(2*pi*(R11//R12 * (C3+C4))
f2=1/(2*pi*R12*C4)

f1 ska vara 50 Hz
f0 ska vara 500 Hz
f2 ska vara 2122,0659 Hz, vilket motsvarar en tidskonstant på 75 µs.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-08-21 22:46

Svante skrev:Alltså, det verkar som om ingen kan formlerna, alla jämför med de värden som sitter i ritningen som ju förstås också är approximationer.

Ska jag härleda formlerna?

Kolla in denna.

http://www.sengpielaudio.com/calculator-timeconstant.htm

Beroende på nät så blir kondensator och motståndsvärden olika men tidskonstanterna är det viktiga att känna till.

För de gamla RIAA gällde 3180, 318 och 75 microsekunder.

Jag tror att det var på 80-talet som tidskonstanten 7950 microsekunder lades till. Man kan ju själv lägga till 3,18 microsekunder om man vill.

http://www.tanker.se/lidstrom/riaa.htm

http://home.no.net/andiha/articles/audio/riaamp.htm

MvH
PS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-21 22:59

Fusk!

En riktig karl härleder! :D

Edit: ser nu att den inte räknade specifikt på RIAA-nät :oops: .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-08-21 23:14

The engineer invents :idea: - the genius steals 8) har jag läst i nån gammal bok.
Även Edison tillhörde genierna :)

PS

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-21 23:59

petersteindl skrev:The engineer invents :idea: - the genius steals 8) har jag läst i nån gammal bok.

PS

Ok, då kan du få stjäla den här:

http://user.faktiskt.io/svante/RIAA-calc.xls

8)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-08-22 09:17

Svante skrev:Ah, det gick inte att låta bli. Det visar sig att den som har gjort schemat har gjort sin läxa. Jag har faktiskt inte grävt ner mig i LTS RIAA förut, men det här var ju ganska trevligt. Frekvenserna med komponentvärdena blir 49,95 Hz, 500,41 Hz, och 2122,06 Hz. Rätt noga. En promille fel som mest :D .

En annan trevlig sak är att återkopplingsnätet ligger i en inverterande koppling, det gör att det inte blir något nollställe vid 20-50 kHz som annars är vanligt. Ett sånt ger en höjning av nivån vid 20 kHz med 3-1,3 dB, men det finns inte här som sagt. Bra.

Aja, formlerna är iaf:

f1=1/(2*pi*R11*C3)
f0=1/(2*pi*(R11//R12 * (C3+C4))
f2=1/(2*pi*R12*C4)

f1 ska vara 50 Hz
f0 ska vara 500 Hz
f2 ska vara 2122,0659 Hz, vilket motsvarar en tidskonstant på 75 µs.

Öh alltså: i originalartikeln härleder jag.
Samt visar [s]exakta[/s] värden med massor av decimaler och förslag på E96-närmevärden.
Jag har ALLTID gjort min läxa. Det kommer jag inte att ändra på.
:lol:

En lösning av ekvationerna ger

1. Ett fixt förhållande mellan kapacitanserna (ca 3.599??)
2. Ett fixt förhållande mellan resistanserna
3. En av resistanserna uttryckt i en av kapacitanserna

Resistanser finns att välja på. Kondingar är utrotningshotade.

I omkonstruktionen separerar jag tidskonstanterna: den moderna världen levererar inte kondensatorer i serier som innehåller värden i rätt proportion för den här kopplingen. Det är inte trivialt (bara nästan trivialt) att separera T1+T2 från T3, eftersom en annan av fördelarna med min ursprungliga konstruktion är att ingen OPAMP med hög förstärkning eller hög nivå behöver hantera HF-signaler innan de dämpas av korrektionen. Man behövde då inte trixa med överlastundvikande.

Den aspekten måste jag kolla närmare på innan jag fördelar förstärkningen.
Det finns en enkel lösning på just det, men då kan man få onödigt brus.
Jag måste bara räkna på en lämpligare fördelning.

P.S.
Historiskt är det så att kopplingen existerar enbart därför att B-B kom ut med OPA4132, en fyrdubbel kapsel med (för dåtiden) extremt bra prestanda till priset, och extremt enkel att koppla in, p g a FET-ingångarna.

Så det är en koppling som skulle visa hur långt man kom med en sån kapsel per kanal.

Sen försvann 413X i DIP, men konstruktionen hade just publicerats...

Sen satt jag fast.[/s]
Senast redigerad av n3mmr 2008-08-22 13:00, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-08-22 09:29

Svante skrev:
petersteindl skrev:The engineer invents :idea: - the genius steals 8) har jag läst i nån gammal bok.

PS

Ok, då kan du få stjäla den här:

http://user.faktiskt.io/svante/RIAA-calc.xls

8)

Det vore bättre om den startar med en av kondingarna: det är dom som det är svårast att hitta: R-en är inget problem, egentligen: dom är små nog att använda i parallella par.

Starta med C3, sen => C4, => R11, => R12
Visa sen i en annan rad realistiska komponenter. Inkl 2-i-parallell-värden.

Och ge en varning för C3 utanför 10-100nF.
Man vill ha C3 inom 10nF - 100nF, p g a resistanser och last på första steget.

Man vill hålla förstärkningen > 1 upp till 20 kHz (minns jag det som..)
av nåt konstigt skäl som jag en gång i tiden förstod.
Men det kan ha varit oro för stabilitet osv.

Användarvisningsbild
ope

Inläggav ope » 2008-08-25 22:33

Jag har en nästan färdigbyggd men jag får inte rätt spänning.
Jag har -11,6V och -0,6V istället för -15V och +15V.
Är det någon som vet om man kan få tag i ett kretsschema eller har något annat bra tips ?
Tacksam för tips ! :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-08-25 23:52

Jag har löst RIAA-nätet så här, med hjälp av Svantes xl-ark.
Nätet ligger på samma ställe som förut, i inverterande koppling.

Bild

Jag använder 15nF kondingar i serie resp parallell, med en extra 3,3 nF över ena seriekondingen.
Motstånden är standardvärden, även om 107 kohm bara finns >4000 kvar av på Elfa.
Det går t.ex. att ersätta med 100 kohm + 7,15 kohm, då blir det rätt exakt. :)

Bild
Vänstra kondensatorgrenen blir 8,243 nF med nominella värden, det borde duga rätt bra.

För den högra grenen kan man välja de fyra kondingarna som har lägst värde, som ligger på mest minustolerans då.
Med nominellt värde så hamnar man ändå under 0.1 db fel, men kan man matcha så blir det förstås bättre.
Man kan med tur (otur?) precis komma under exakt värde, bra med 8 kondingar att välja bland. :)

Bild

För mig var det inte så stora problem, jag har tillräckligt många 15 nF för att välja fram exakta värden på alla positioner.
Motstånden mätte jag upp från lagret.

Elfa komponentlista:

Kod: Markera allt
9,1 kohm      60-733-81    10 st
107 kohm      60-745-95    10 st
15 nF         65-456-44     8 st
3,3 nF        65-455-60     2 st

Tanken med 10 st motstånd är att man kan vilja matcha höger/vänster, resp kunna välja värden inom toleranserna.
De är billiga så det blir inte mycket pengar, hela satsen enligt ovan kostar 216:50

Bild

Så här ser mitt kort ut just nu, skall snart in i sin låda.
Jag har provat det och det verkar fungera normalt, men det skall mätas upp också.

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2008-08-27 23:12

Tjusig phon, skulle nog ha gjort som du.

Men nu en annan fråga eftersom det handlar om vinylreproduktion av ljud. Få skivor som jag har eller har ägt har haft någon dynamik, alltså skillnad mellan starkaste signal och bakgrundsbrus från skivan, som varit större än ca 70 dB. Oftast mindre. Skulle det vara möjligt att skriva ett litet RIAA-filterprogram som skulle kunna korrigera en signal från ljudkortet? Det verkar finnas många duktiga här på forumet. Då blir hela problematiken med komponenttoleranser av akademiskt intresse. Med 16-bitar eller mer så finns det väl utrymme nog för en 40-dB korrigering.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum