Ny Basta! släppt!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Ny Basta! släppt!

Inläggav Svante » 2007-12-22 11:47

Stora nyheten är väl att den fria versionen inte längre har någon tidsgräns.

God Jul!

http://user.faktiskt.io/svante/basta
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

manw

Inläggav manw » 2007-12-22 13:25

Funkar serienumret, köpt att låsa upp förra versionen, även till den nya?

EDIT: God Jul :!: :wink:

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-12-22 13:43

Vilka är de små nyheterna då? :wink:
Back in black!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-22 14:03

manw skrev:Funkar serienumret, köpt att låsa upp förra versionen, även till den nya?

Jag bara installerade över den nya och licensnumret är kvar.

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-22 16:50

manw skrev:Funkar serienumret, köpt att låsa upp förra versionen, även till den nya?

Javisst!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-22 16:52

Rookie skrev:Vilka är de små nyheterna då? :wink:

Från user's guide (alla gäller köpeversionen, några gäller den fria):

1.2.0.0
-Added support for multiple vents
-Added entry of vent diameter
-Added support for Linkwitz transform
-The volume of air enclosed by the vent(s) is now shown.
-Added support for source density>1 also for vents; this enables simulation of close-field measurement of vents.
-Added individual microphone distance to each system. This enables comparison between measurement distances
-Export of response curves to text files
-Added selection of font for the axes in the response window
-Added a “Reverse polarity” checkbox on the driver tab
-The sensitivity of a driver is shown on the driver tab
-Qb is considered for the Q in box value
-New color schemes are now available with more colors
-Added a delay for updating curves; Basta! now waits approximately 1 s to update curves in order to avoid frequent redrawing.
-Moved baffle designer settings to the baffle designer
-Fixed quirk that caused multiple updates, slowing down the redraw procedure
-Fixed a flaw in how co-oscillating air was calculated. The difference is small however, typically within tenths of a dB.
-Fixed a bug in opening of .bastaelement files.

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-12-22 19:39

Tack för nya Basta! Svante! :) Nu är det bara ett par små, små funktioner som jag saknar, men rom har gjort att jag glömt vilka det var. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-22 20:12

Rookie skrev:Tack för nya Basta! Svante! :) Nu är det bara ett par små, små funktioner som jag saknar, men rom har gjort att jag glömt vilka det var. :)

Håller med, det funkar fint så här långt. Funktionen du efterlyser är nog:
-Materialize simulation.

God Jul!

/J

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-22 20:14

Jocke skrev:
Rookie skrev:Tack för nya Basta! Svante! :) Nu är det bara ett par små, små funktioner som jag saknar, men rom har gjort att jag glömt vilka det var. :)

Håller med, det funkar fint så här långt. Funktionen du efterlyser är nog:
-Materialize simulation.

God Jul!

/J

Hehe, ja en koppling till 3D-skrivare vore kul. En som kan skriva ut både MDF, koppar, järn, ferrit och neodym. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-12-22 20:47

Fast det är rätt kul att meka också! Har bara sånna spärrar att få på snickarbyxorna nuförtiden. Filterna kan jag hålla på med hur länge som helst. Nja, nästan i alla fall om man ska döma av hur länge de får bo på lådans ovansida! :wink: Så man kan ju fundera över vad som är viktigast - vägen eller målet?

/Jocke

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Ny Basta! släppt!

Inläggav Magnuz » 2007-12-29 23:42

Svante skrev:Stora nyheten är väl att den fria versionen inte längre har någon tidsgräns.

God Jul!

Schysst! Måste dock påpeka att det saknas en hel del bilder i "User's guide" och "Technical documentation".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Ny Basta! släppt!

Inläggav Svante » 2007-12-30 02:49

Magnuz skrev:
Svante skrev:Stora nyheten är väl att den fria versionen inte längre har någon tidsgräns.

God Jul!

Schysst! Måste dock påpeka att det saknas en hel del bilder i "User's guide" och "Technical documentation".

Mm, jag tror det hänger ihop med att det är många som hämtar saker från servern nu (iom releasen) och att det egentligen är lite för låg bandbredd. Bilderna finns där, dock.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-30 14:52

Ja titta, nu är det ju andra bilder än igår! :) Jag får gå in lite nu och då så kanske webbläsaren har cachat dem alla tillslut. :) Det lustiga är att det inte går att välja "visa bild" om man högerklickar på de röda kryssen. Det går heller inte att spara ned de bilder som syns. Men så verkar du ha gjort sidan i Word också... :x :wink:

Förresten, hur hittar man alla data man behöver för diskantelementen? T.ex. hos SEAS hittar man det mesta, men inte Q-värdet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-30 15:15

Magnuz skrev:Ja titta, nu är det ju andra bilder än igår! :) Jag får gå in lite nu och då så kanske webbläsaren har cachat dem alla tillslut. :) Det lustiga är att det inte går att välja "visa bild" om man högerklickar på de röda kryssen. Det går heller inte att spara ned de bilder som syns. Men så verkar du ha gjort sidan i Word också... :x :wink:

Förresten, hur hittar man alla data man behöver för diskantelementen? T.ex. hos SEAS hittar man det mesta, men inte Q-värdet.

Nej, alltså simulering av diskantelement är ju lite gungigt, men man kan ju mata in de värden som finns i databladet och sedan lägga Basta!s tonkurva och impedanskurva ovanpå de som finns i databladet*. Då brukar man kunna pilla lite på Q-värden, Le och Le loss och få till en hyfsad matchning. Man brukar också se rätt tydligt att konuppbrytningar saknas i Basta!s modell, och det brukar ge skillnader upp över 5-10 kHz.

*Det går ju att göra Basta!s tonkurvefönster genomskinligt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-30 15:26

Svante skrev:
Nej, alltså simulering av diskantelement är ju lite gungigt, men man kan ju mata in de värden som finns i databladet och sedan lägga Basta!s tonkurva och impedanskurva ovanpå de som finns i databladet*. Då brukar man kunna pilla lite på Q-värden, Le och Le loss och få till en hyfsad matchning.

Aha, det är alltså så man gör. Le finns i data från SEAS, men inte Le loss och Q.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-30 15:30

Magnuz skrev:
Svante skrev:
Nej, alltså simulering av diskantelement är ju lite gungigt, men man kan ju mata in de värden som finns i databladet och sedan lägga Basta!s tonkurva och impedanskurva ovanpå de som finns i databladet*. Då brukar man kunna pilla lite på Q-värden, Le och Le loss och få till en hyfsad matchning.

Aha, det är alltså så man gör. Le finns i data från SEAS, men inte Le loss och Q.

Ja, fast du kommer att behöva justera Le också. Den hänger ihop med Le loss och värden på Le som finns i datablad är värda noll komma noll.

Le är ju frekvensberoende och den angivna siffran gäller därmed bara vid en enda frekvens. Ska man täcka upp ett större frekvensområde kan man ta till Le loss (det finns även andra modeller), men då måste man pilla även på Le.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-12-30 17:33

Svante!
Har du kollat på formeln för L i Notch-filtret?

//Martin

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-30 18:38

Asvent skrev:Svante!
Har du kollat på formeln för L i Notch-filtret?

//Martin

Svarar i andra tråden...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-12-30 19:23

kan du inte införa att piltangenterna upp/ner funkar att öka/minska ett värde i en "ifyllnadsruta", typ för vb, qb, etc.
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-30 20:48

celef skrev:kan du inte införa att piltangenterna upp/ner funkar att öka/minska ett värde i en "ifyllnadsruta", typ för vb, qb, etc.

Mm, det skulle ju vara kul. Det är fler som har önskat sig det, men är lite bök att få till. Vi får se... :D

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-12-30 21:54

Och även tune-möjlighet för komponenterna i "Advanced network"!

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-12-30 23:23

Snälla...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-31 00:43

:D

Jag förstår inte riktigt vad du menar, faktiskt? Menar du nån sorts automatoptimering?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2007-12-31 03:19

Som celef menar fast för komponentvärdena i Advanced network. En liten rull-pot helt enkelt för varje komponent...

En optimeringsfunktion vore också grejt (du tog ju upp det själv :) )

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-12-31 09:17

Magnuz skrev:Förresten, hur hittar man alla data man behöver för diskantelementen? T.ex. hos SEAS hittar man det mesta, men inte Q-värdet.

Det brukar gå rätt bra att höfta Q genom att ta skillnaden i dB ur responsen mellan nivån vid resonans och nivån vid "steady state" en bit upp.

Är t.ex. nivån 4 dB högre ovanför resonansen än vid resonansen så är Q runt 0,63.

Det fungerar ju bra på stora slutna lådor oclkså, och en diskant är ju egentligen bara en sluten högtalarlåda. Efter ett tag så "ser" man Q i kurvan utan att räkna.

Sedan måste man ändå pilla in diskanten i Basta som Svante beskriver. Diskanter är lustiga djur att simulera. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-12-31 13:31

phon skrev:
Är t.ex. nivån 4 dB högre ovanför resonansen än vid resonansen så är Q runt 0,63.

Hur räknar du då?

Man kan förstås också se ungefär vad Q är men blir det tillräckligt exakt? Det verkar ju anges med tre decimaler i Basta! per default...

Svante förresten, varför kommer Basta! bara ihåg ett av de system man senast hade öppna? Är det för att jag bara har demoversionen? :oops:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-12-31 13:41

Magnuz skrev:
phon skrev:

Hur räknar du då?

20*log(0,63)=-4.01 ?

Magnuz skrev:Man kan förstås också se ungefär vad Q är men blir det tillräckligt exakt? Det verkar ju anges med tre decimaler i Basta! per default...

Man kan ändra på antalet decimaler på menyn, men tre decimaler är i överkant. Tre decimaler ger som mest ett fel på 1,01/1,00=1,01 dvs 1%. Det motsvarar 20*log 1,01 =0,086 dB. Sä noggrann är inte simuleringen iaf.

Magnuz skrev:
Svante förresten, varför kommer Basta! bara ihåg ett av de system man senast hade öppna? Är det för att jag bara har demoversionen? :oops:

Det är så "by design". Men det kanske ändrar sig när jag har flyttat bort lagringen av systemet från registret. Man ska ju inte proppa dit för mycket saker.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-12-31 15:15

Magnuz skrev:
Hur räknar du då?

Jag utgår från en uppmätt, eller publicerad, tonkurva på den slutna lådan. Kollar av nivån vid resonansfrekvensen som jag får mäta upp, eller ta den publicerade. Kollar nivån en bra bit upp i frekvens, där det är rimligt slätt. Drar den senare från den första, och får minus några dB som jag räknar om till ggr. Resultatet är Q-värdet.

Rent praktiskt så gör jag två tonsvep med Tombstone och närmickat. Första svepet med 50 - 100 ohm i serie med högtalaren för att se resonansfrekvensen. Andra svepet för att få tonkurvan som jag sedan räknar på.

Sedan sätter jag cursorn på det släta området, håller kvar högerknappen, och släpper på den frekvens (resonansfrekvensen) som första mätningen visade.

Läser av längst ner till vänster och räknar om.

hmmmm, det kunde ju stå ggr för Q där direkt , eller .... :)

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Termos_friend

Inläggav Termos_friend » 2008-01-01 18:44

Svante skrev:
Magnuz skrev:
Svante skrev:

Ja, fast du kommer att behöva justera Le också. Den hänger ihop med Le loss och värden på Le som finns i datablad är värda noll komma noll.

Le är ju frekvensberoende och den angivna siffran gäller därmed bara vid en enda frekvens. Ska man täcka upp ett större frekvensområde kan man ta till Le loss (det finns även andra modeller), men då måste man pilla även på Le.

Om jag förstått detta rätt så är Le, Le loss ganska viktig för att simulera. Och metoden för att uppskatta Le och Le loss är att göra Basta tranparent och lägga den ovanpå bilden av databladet från tillverkaren.

Därför har jag en fråga:

Tanken är om det skulle vara möjligt att ur databladet plocka ut ca tio punkter. Mha av dessa punkter anpassar man ett polynom som skulle beskriva kurvan. Ur detta polynom borde det gå att plocka ut lämpliga värden för Le och Le loss. Detta istället för att manuellt anpassa kurvan.

Borde inte detta gå att göra numeriskt? med lite kodning...

eller är jag ute och cyklar?
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-01 19:34

Termos_friend skrev:Om jag förstått detta rätt så är Le, Le loss ganska viktig för att simulera. Och metoden för att uppskatta Le och Le loss är att göra Basta tranparent och lägga den ovanpå bilden av databladet från tillverkaren.

Därför har jag en fråga:

Tanken är om det skulle vara möjligt att ur databladet plocka ut ca tio punkter. Mha av dessa punkter anpassar man ett polynom som skulle beskriva kurvan. Ur detta polynom borde det gå att plocka ut lämpliga värden för Le och Le loss. Detta istället för att manuellt anpassa kurvan.

Borde inte detta gå att göra numeriskt? med lite kodning...

eller är jag ute och cyklar?

Mja, jo, det skulle förstås gå, men jag tror att man är sämre på att läsa av punkterna än att justera kurvan så att den passar. Dessutom så förstår man inte om det blir fel då. Med kurvanpassningen kan man ju direkt se hur bra det blev.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-05 13:12

Funderar på det här med placeringens betydelse för basåtergivningen. Har inte hittat något sätt att "lura" Basta att ta hänsyn till placering mot vägg eller i hörn. Kan ju ha missat något?

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-05 13:21

Jocke skrev:Funderar på det här med placeringens betydelse för basåtergivningen. Har inte hittat något sätt att "lura" Basta att ta hänsyn till placering mot vägg eller i hörn. Kan ju ha missat något?

/Jocke

Back wall reflection finns ju. Man kan också till nöds rita en spegelkälla för golvet och en för ena sidoväggen i baffle designer.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-01-06 10:42

klarar inte basta baselement med stor x-max upp imot 35mm
då får man ett felmeddelande som står invalid floting point.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-06 13:04

boom skrev:klarar inte basta baselement med stor x-max upp imot 35mm
då får man ett felmeddelande som står invalid floting point.

Jo, det ska den göra, det finns ingen sån begränsning. Det kan vara att du inte matar in det decimaltecken som din dator är inställd för (komma/punkt). Det är alltså skillnad på "32.5" och "32,5". (Jag provade just med en Xmax på 5 meter :D )

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-06 15:57

någon med gott om tid kan väl bidra till en bättre ljudvärld genom att skriva en enkel vägledare för dumhuvuden för basta
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-01-06 16:08

Det skulle verkligen vara en välgärning. Det får gärna kosta bra med pengar, bara den finns tillgänglig.

Hm, det blir ju nästan en lärobok av det ;)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-01-07 22:44

tänk om den fanns på svenska för dumhuvoden vad den skulle vara bra då

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-10 22:00

hihi, det var ju kul det här programmet. jag skulle städat lägenheten, nu har jag suttit i två timmar o pillat med BASTA (fick licencen i mailen i morse)

väl värt pengarna. nu får jag ta mig i kragen o städa upp, tjejen kommer ju imorgon!

programmet är skrivet av en lärare, det märks. Mycket intutivt och samtidigt lättanvänt. Presenterar data på ett snyggt sätt.
Att tolka simuleringsdata, det är såklart en annan sak...

bra gjort Svante!

edit: shit. jag har gjort nästan 1250 inlägg! vad har jag skrivit så mycket för? :)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-01-11 00:03

Basta äger!
(för att citera min son :))

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-11 01:20

rikkitikkitavi skrev: Att tolka simuleringsdata, det är såklart en annan sak...

Mm, riktigt utbildande blir det först när man börjar jämföra simuleringar med riktiga mätningar tycker jag. När man har gjort det några gånger kan man få en känsla för hur bra simuleringarna kommer att stämma med verkligheten.

Så tipset är att man bygger sig en skräplåda först, och gör några fulmätningar i nåt annat program och lägger Basta!s genomskinliga fönster ovanpå det. Orkar man inte snickra en MDF-låda så kan man utläsa ganska mycket av en låda i wellpapp om man tar ett litet 4"-element. Allt för att få en känsla för saker och ting innan man bygger en blankpolerad valnötslåda. :D

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2008-01-11 09:39

Svante skrev:
rikkitikkitavi skrev: Att tolka simuleringsdata, det är såklart en annan sak...

Mm, riktigt utbildande blir det först när man börjar jämföra simuleringar med riktiga mätningar tycker jag. När man har gjort det några gånger kan man få en känsla för hur bra simuleringarna kommer att stämma med verkligheten.

Så tipset är att man bygger sig en skräplåda först, och gör några fulmätningar i nåt annat program och lägger Basta!s genomskinliga fönster ovanpå det. Orkar man inte snickra en MDF-låda så kan man utläsa ganska mycket av en låda i wellpapp om man tar ett litet 4"-element. Allt för att få en känsla för saker och ting innan man bygger en blankpolerad valnötslåda. :D

håller på att sätta upp med speaker workshop o min giardin mic...skall mäta på mina proackloner..

verkligheten är mycket roligare än simuleringar, men jobbigare
har jag lärt mig på jobbet

(simulerar kemiska enhetsprocesser och så bygger vi om apparaterna och så stämmer det inte)

Högtalare eller 50 m höga destillationskolonner, differentialekvationer är det ialla ! :)

manw

Inläggav manw » 2008-01-11 09:49

Har suttit och "lekt" med det mest, fast med element jag har lösa och på några högtalare jag byggt tidigare. Men inga mätningar tyvärr.

Tycker det är ganska suveränt hursomhelst, men det enda jag har lite svårt att förstå mig på är "editorn" eller "bilden" för bakväggskorektion, som är rätt viktig har jag förstått.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-11 18:42

rikkitikkitavi skrev:verkligheten är mycket roligare än simuleringar, men jobbigare har jag lärt mig på jobbet

Ja... Fast i högtalarfallet vill jag påstå att de är bäst tillsammans. En simulering kan i många fall förklara något som är svårt att se i en mätkurva.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-11 18:45

manw skrev:Tycker det är ganska suveränt hursomhelst, men det enda jag har lite svårt att förstå mig på är "editorn" eller "bilden" för bakväggskorektion, som är rätt viktig har jag förstått.

Hjälper den här bilden? Den finns i User's guide.

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-11 18:53

Ja, det är verkligen en bra hjälp vid bygge och kan dessutom kittla fantasin! :)

Appropå det här med "Basta for dummies" skulle jag vilja föreslå "Reverse engeneering" som mycket lärorikt. Mata in ett känt system jämför med "standardvärden" för filter, volym, avstämning osv.

Jag lärde mig Basta hyggligt genom att simulera ett känt system, i mitt fall OA51, men varför inte mata in HFLS-1 eller något liknande som redan är väldokumenterat så man kan jämföra sina resultat med verkligheten?

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-12 12:14

den lilla erfarenhet jag har med simuleringsprogram är att de sällan stämmer med verkligheten
det tycks finnas oändligt med variabler och att pricka rätt med simulering tycks iaf för mig vara omöjligt, för mig har det hitills funkat lika bra (eller lika dåligt) att "grovsimulera" och istället mäta lite mera och justera för att hämna "rätt"
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-12 13:35

celef skrev:den lilla erfarenhet jag har med simuleringsprogram är att de sällan stämmer med verkligheten
det tycks finnas oändligt med variabler och att pricka rätt med simulering tycks iaf för mig vara omöjligt, för mig har det hitills funkat lika bra (eller lika dåligt) att "grovsimulera" och istället mäta lite mera och justera för att hämna "rätt"

Nja, det där är på sätt och vis min erfarenhet också. Eller... Det är ganska enkelt att få simulering och mätning att stämma överens vid låga frekvenser, Mäter man tex en sluten låda i närfält blir mätningen nära nog identisk med en simulering. Basreflex blir lite svårare, men faktiskt mest för att det är svårare att mäta den när ljudet kommer ur två öppningar (element och port). Rummet kommer ju in om man mäter fjärrfält, vilket man gärna skulle vilja.

Vid högre frekvenser finns det många simulatorer som bara ger ett rakt streck. Det beror bla på att de inte modellerar baffelsteg och konuppbrytningar. Dessutom är våglängden kortare och då blir det alltmer noga att man beskriver geometrin noga i simuleringen. Gör man bara det så kan man faktiskt få ganska bra överensstämmelse mellan simulering och mätning även vid högre frekvenser.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-01-12 17:37

många gånger är det bättre att modelera med ideala system och se hur de uppför sig för att sedan med reella system fösöka nå en någorlunda liknelse

simulatorer vore intressantare om man kunde modellera med uppskattade toleranser, en tonkurva skulle då kanske kunna presenteras med en nivåvariabel på kanske +-5db eller nåt sånt

som amatör så skulle man därför kanske bättre förstå varför man aldrig helt prickar rätt

vet man ens med säkerhet att faktiska t/s-parametrar stämmer med databladet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-12 19:44

celef skrev:många gånger är det bättre att modelera med ideala system och se hur de uppför sig för att sedan med reella system fösöka nå en någorlunda liknelse

Ja, fast fundera en stund på det där... "Ideal", vad betyder det? Det är ju en modell som är dålig, eller hur? Elementen har talspoleinduktans och konuppbrytningar, lådan ger diffraktion etc. Det är väl bättre att försöka få med de effekterna redan på ritbordet om det inte är alltför krångligt?

celef skrev:simulatorer vore intressantare om man kunde modellera med uppskattade toleranser, en tonkurva skulle då kanske kunna presenteras med en nivåvariabel på kanske +-5db eller nåt sånt

Du menar hur noggrann simuleringen är? Då måste man ju veta vad som är rätt och då kan man ju lika gärna visa den riktiga kurvan. Alltså felen beror ju på att det finns saker i verkligheten som man inte modellerar, som tex konuppbrytningar. Och modellerar man inte dem, så vet man inte hur mycket fel det blir.

celef skrev:som amatör så skulle man därför kanske bättre förstå varför man aldrig helt prickar rätt

Nej, visst och sättet att lära sig det är ju att labba labba labba. Och läsa på Faktiskt :)

celef skrev:vet man ens med säkerhet att faktiska t/s-parametrar stämmer med databladet?

Nej. De är också nyttiga att mäta upp. :D

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-01-13 12:28

Nu kom jag ihåg vad det är jag skulle vilja ha! :D En funktion som ritar ut f/0,8 i groupdelayrutan.
Back in black!

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-01-13 12:30

0,8/f menar jag såklart... :oops:
Back in black!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-13 13:01

Rookie skrev:Nu kom jag ihåg vad det är jag skulle vilja ha! :D En funktion som ritar ut f/0,8 i groupdelayrutan.

Hmm, det där får du nog motivera... :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-13 13:29

0,8/f anger hörbarhetsgränsen enligt IÖs studier. Därför har jag med den i mina simuleringar. Är något jag skulle vilja ha med i Basta oxå. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-13 14:07

Naqref™ skrev:0,8/f anger hörbarhetsgränsen enligt IÖs studier. Därför har jag med den i mina simuleringar. Är något jag skulle vilja ha med i Basta oxå. :)

Ok... Hmm, alltså, det låter ju lite som att det inte är grupplöptid (~fördröjning) utan "grupplöpfas" man skulle visa då (jag hittade på det ordet just nu). Man skulle visa en ny kurva som visar "grupplöpfas"=grupplöptid*frekvens i stället, så kan man titta om den överstiger 0,8.

Fast den kurvan ser nog rätt risig ut mot högre frekvenser.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-13 14:17

Naqref™ skrev:0,8/f anger hörbarhetsgränsen enligt IÖs studier. Därför har jag med den i mina simuleringar. Är något jag skulle vilja ha med i Basta oxå. :)

Hmm 2.

Det måste väl finnas ett frekvensområde där detta är approximativt giltigt? Jag skulle gissa att det inte gäller vid 10 kHz, tex.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-13 14:23

Svante skrev:

Hmm 2.

Det måste väl finnas ett frekvensområde där detta är approximativt giltigt? Jag skulle gissa att det inte gäller vid 10 kHz, tex.

Finns nog utläggning av IÖ om detta och jag för mig att han säger att gränsen är lägre runt 200Hz men giltigheten bör nog inte överdrivas långt högre upp än så. 300-400Hz kanske?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-13 17:00

Mm, det vore förstås ganska enkelt att lägga till en sån där linje mellan 20 och 200 Hz. Det har jag gjort på liknande sätt i andra program jag har.

En sak som gör att det bär emot är dock att jag tycker att finesser ska hjälpa en att fokusera på rätt saker. Om man lägger in en hörbarhetströskel på grupplöptid, bör man då inte lägga en liknande linje, eller snarare ett intervall, på tonkurvan? Det skulle innebära två streck på 0,1 dB avstånd som man ska knöka in tonkurvan emellan.

Jag tycker att det är en ganska intressant jämförelse faktiskt, för den säger hur oerhört oviktig grupplöptiden är i förhållande till tonkurvan, dvs hur nära man är att få den ohörbar. Risken med hjälplinjen är att man optimerar mot att hamna under hörbarhet med grupplöptiden på bekostnad av en tydligt hörbar påverkan på tonkurvan.

Å andra sidan har jag ju lagt in andra saker på allmän begäran i Basta!.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-13 23:25

Hmm, nu ligger den där, i min nästa Betaversion. En sak som ändå är bra med den är att den visar hur svårt det är att nå hörbar grupplöptid. Den kanske får vara kvar.

Finns det några publikationer om den där formeln (0,8/f)?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-01-13 23:26

Svante skrev:Finns det några publikationer om den där formeln (0,8/f)?

MoLt? :)

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-01-14 07:53

Det bör nog vara en artikel eller ett föredrag från AES (eller liknande) är min bedömning.
Hälsningar
Martin

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-16 13:11

En liten detalj som kunde göra handhavandet lite enklare: Baffle designer tar ju hänsyn till avstånden till kanterna och då är väl ytan känd? Vore lite smutt med ett värde på djupet för den inmatade lådvolymen!

/Jocke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-01-16 14:43

Jocke skrev:En liten detalj som kunde göra handhavandet lite enklare: Baffle designer tar ju hänsyn till avstånden till kanterna och då är väl ytan känd? Vore lite smutt med ett värde på djupet för den inmatade lådvolymen!

/Jocke

Jag har funderat på det, men då måste man även ge väggarnas tjocklek och anta rätblocksform. Görbart, jo. Då får det bli en box designer i stället.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-30 08:33

Så, då ligger en ny ute.

1.2.0.1
-Changed clipboard copy shortcut of response data from ctrl-c to ctrl-e, since ctrl-c prohibited copy between parameter entry fields.
-Added a “change all colors” button to the appearance tab.
-New file format. Basta! Can still open and save in the old format, but older versions cannot open the new format.
-Added saving/restoring of response window settings.
-Added ability to increase/decrease most numerical values with the up/down keys on the keyboard.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-04-30 08:35

Svante skrev:
1.2.0.1
-Added ability to increase/decrease most numerical values with the up/down keys on the keyboard.

W00000hoo! :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-04-30 08:43

Naqref™ skrev:
Svante skrev:
1.2.0.1

W00000hoo! :D

Ja, så går det när tillräckligt många tjatar på mig. Det blev faktiskt rätt bra och var faktiskt inte så krångligt att få till när jag väl kom på hur man skulle göra.

Nu ska jag bara vänta en stund så jag glömmer att det var andra som sa till mig att jag skulle göra så, så att jag kan tro att jag kom på det själv. :lol: :lol:

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-02 12:36

Tackar!
Men du, går "audibility threshold 0.8/f" bara ner till 20 Hz? Vi tuffingar som kör ner till 16 Hz da?:)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-02 12:42

-Martin- skrev:Tackar!
Men du, går "audibility threshold 0.8/f" bara ner till 20 Hz? Vi tuffingar som kör ner till 16 Hz da?:)

Nyckelordet är nog "audibility"... Jag trodde att folk skulle fråga om området över 200 Hz :lol: .

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2008-05-02 15:40

Svante skrev:

Nyckelordet är nog "audibility"... Jag trodde att folk skulle fråga om området över 200 Hz :lol: .

Ok, då omformulerar jag frågan: går "audibility threshold 0.8/f" bara upp till 200 Hz? Vi tuffingar som kör över 200 Hz da? :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-02 16:32

-Martin- skrev:
Svante skrev:

Ok, då omformulerar jag frågan: går "audibility threshold 0.8/f" bara upp till 200 Hz? Vi tuffingar som kör över 200 Hz da? :lol:

Nyckelordet är nog fortfarande audibility. Alltså fprmeln är ingen naturlag, utan en approximation av hur det verkligen är. Att fortsätta och rita upp den utanför det område där den sägs vara giltig blir inget vidare. Därav begränsningen.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2008-05-16 13:16

var för skall tolvan data lägga sig i application data för den borde lägga sig i program

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-05-21 09:45

1.2.0.2 uppenbarade sig. Vad är skillnaden?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-21 16:09

boom skrev:var för skall tolvan data lägga sig i application data för den borde lägga sig i program

Nja... Var exefilen lägger sig väljer du själv. Applikationsdata, däremot, dvs inställningar, hamnar i application data precis som de ska.

Under program ska man inte spara inställningar, då funkar det inte om man kör som icke-adminsistratör.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-05-21 16:10

n3mmr skrev:1.2.0.2 uppenbarade sig. Vad är skillnaden?

Står i User's guide:
1.2.0.2
· Fixed a bug in recently used file lists for window settings and basta files.

· Fixed a bug in file format for window settings.

· Improved the increase/decrease functionality.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-26 09:02

F*n Svante! Nu har jag kört Basta! lite mer i några dagar och varje gång det är något jag önskar så är det bara att leta lite mer så finns det jag söker redan där! Ok kanske några saker saknas men jag är rätt imponerad nu. :D

Nu är det bara en dedikerad mätbox som behövs.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-26 09:15

Naqref™ skrev:F*n Svante! Nu har jag kört Basta! lite mer i några dagar och varje gång det är något jag önskar så är det bara att leta lite mer så finns det jag söker redan där! Ok kanske några saker saknas men jag är rätt imponerad nu. :D

Nu är det bara en dedikerad mätbox som behövs.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-26 09:50

Ibland när jag klickar på en .basta-fil så kommer låddesignen upp som den ska men med ett default-element valt och ibland med rätt element. Vore snällt om den kom upp med det element man hade simulerat med förra gången. :)

Det skulle vara trevligt om man kunda spara ett workspace (flera element och deras respektive lådor). :)

För de aktiva filterna så finns där en lookup knapp för LR-filter men ibland kanske man vill köra med BW eller Bessel. Kanske något att lägga till lookup-varianter för dom oxå?

En separat kurva för visningen frekvensgången av filtren vore kul. :)

Dessa tillsammans med kurvan för roomgain och LT-transformen får gärna ha ett annat axelsystem på y-axeln så man kan se dom parallellt med systemresponsen utan att man behöver ha 100dB upplösning i fönstret. :)
De kan ju iofs ligga i ett separat fönster oxå. :)

Det var det jag kom på nu. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-26 12:10

Naqref™ skrev:Ibland när jag klickar på en .basta-fil så kommer låddesignen upp som den ska men med ett default-element valt och ibland med rätt element. Vore snällt om den kom upp med det element man hade simulerat med förra gången. :)

Hmm, nu förstår jag inte. Menar du att det blir olika olika gånger? Typ en bugg? :D

Naqref™ skrev:Det skulle vara trevligt om man kunda spara ett workspace (flera element och deras respektive lådor). :)

Instämmer.

Naqref™ skrev:För de aktiva filterna så finns där en lookup knapp för LR-filter men ibland kanske man vill köra med BW eller Bessel. Kanske något att lägga till lookup-varianter för dom oxå?

Mm. Alltså för udda ordningar är det BW. För jämna är det LR.

Naqref™ skrev:En separat kurva för visningen frekvensgången av filtren vore kul. :)

Det finns ju en som heter "driver voltage". Eller menar du just för de aktiva filterna?

Naqref™ skrev:Dessa tillsammans med kurvan för roomgain och LT-transformen får gärna ha ett annat axelsystem på y-axeln så man kan se dom parallellt med systemresponsen utan att man behöver ha 100dB upplösning i fönstret. :)

Mm, man kunde ha en separat dB-skala för storheter som har 0 dB som referens.

Jag lägger det till listan så kanske det sipprar in i en framtida version. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-26 12:39

Svante skrev:
Naqref™ skrev:Ibland när jag klickar på en .basta-fil så kommer låddesignen upp som den ska men med ett default-element valt och ibland med rätt element. Vore snällt om den kom upp med det element man hade simulerat med förra gången. :)

Hmm, nu förstår jag inte. Menar du att det blir olika olika gånger? Typ en bugg? :D

Hmm nu har jag testat och när man klickar på en fil med ändelsen bastaelement så kommer senast använda låddesign upp med det valda elementet. Men det står <default> för elementnamnet. Borde stå det elementnamnet för elementet man har valt. Tycker jag.

Naqref™ skrev:Det skulle vara trevligt om man kunda spara ett workspace (flera element och deras respektive lådor). :)

Instämmer.

Naqref™ skrev:För de aktiva filterna så finns där en lookup knapp för LR-filter men ibland kanske man vill köra med BW eller Bessel. Kanske något att lägga till lookup-varianter för dom oxå?

Mm. Alltså för udda ordningar är det BW. För jämna är det LR.

Aha!

Naqref™ skrev:En separat kurva för visningen frekvensgången av filtren vore kul. :)

Det finns ju en som heter "driver voltage". Eller menar du just för de aktiva filterna?

Menar för de aktiva filterna.

Naqref™ skrev:Dessa tillsammans med kurvan för roomgain och LT-transformen får gärna ha ett annat axelsystem på y-axeln så man kan se dom parallellt med systemresponsen utan att man behöver ha 100dB upplösning i fönstret. :)

Mm, man kunde ha en separat dB-skala för storheter som har 0 dB som referens.

Jag lägger det till listan så kanske det sipprar in i en framtida version. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-26 19:23

Naqref™ skrev:
Svante skrev:

Hmm nu har jag testat och när man klickar på en fil med ändelsen bastaelement så kommer senast använda låddesign upp med det valda elementet. Men det står <default> för elementnamnet. Borde stå det elementnamnet för elementet man har valt. Tycker jag.

Hmm, när jag dubbelklickar på en bastaelement-fil så kommer även elementnamnet med. Kan det vara att elementet heter "<default>" i din bastaelement-fil? Lite osnyggt att resten av systemet blir det man hade sist iofs.

Hursomhelst, om man har en låda och vill byta elementet kan man dra och släppa .bastaelement-filen på Basta!. Eller öppna den med knappen förstås.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-26 19:27

Naqref™ skrev:
Svante skrev:Det finns ju en som heter "driver voltage". Eller menar du just för de aktiva filterna?

Ok, behövs det specifikt när man kan visa "amplifier voltage"? Är det det att du vill ha dB-skala?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-26 19:43

Svante skrev:Kan det vara att elementet heter "<default>" i din bastaelement-fil?

Så var det nog för detta element. :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-06-26 19:47

Svante skrev:
Naqref™ skrev:
Svante skrev:Det finns ju en som heter "driver voltage". Eller menar du just för de aktiva filterna?

Ok, behövs det specifikt när man kan visa "amplifier voltage"? Är det det att du vill ha dB-skala?

Logaritmisk voltage eller dB spelar mindre roll. Vad jag vill normalt är att kunna separera den analoga filtrets (eller det aktiva) från totalöverföringsfunktionen för att se vad man pysslar med där när man ändrar något.
Skulle det räckt med att kolla på driver voltage (eller amplifier voltage för de aktiva delarna) så hade ju inte kurvan med LT-transform behövts ö h t. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-06-26 21:52

Naqref™ skrev:
Svante skrev:
Naqref™ skrev:

Logaritmisk voltage eller dB spelar mindre roll. Vad jag vill normalt är att kunna separera den analoga filtrets (eller det aktiva) från totalöverföringsfunktionen för att se vad man pysslar med där när man ändrar något.
Skulle det räckt med att kolla på driver voltage (eller amplifier voltage för de aktiva delarna) så hade ju inte kurvan med LT-transform behövts ö h t. :)

Ajahaja, det har du förstås rätt i.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-28 14:25

fel tråd men jag chansar, kan du inte byta exportformatet i edge till typ clioformatet som tycks funka universiellt så det kan läsas av andra program?

Kod: Markera allt

Freq         dB      Phase
    20.0       80.9     124.87
    20.3       80.9     123.90
    20.5       81.0     123.37
    20.8       81.0     122.85
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-07-15 15:53

celef skrev:fel tråd men jag chansar, kan du inte byta exportformatet i edge till typ clioformatet som tycks funka universiellt så det kan läsas av andra program?

Freq         dB      Phase
    20.0       80.9     124.87
    20.3       80.9     123.90
    20.5       81.0     123.37
    20.8       81.0     122.85

Mmmm ingen dum idé.

Lägger man till ett procenttecken före Freq och använder filändelsen .dat istället för .txt (som för clio) så är det perfekt att köra i Matlab. Det kan man ju iofs göra manuellt.

%   Freq         Mag       Phase
   20.12       -18.7       -65.0
   20.30       -18.7       -65.5
   20.49       -18.6       -65.9
   20.68       -18.6       -66.3
   20.87       -18.6       -66.8
   21.07       -18.5       -67.2

Fråga! Vet att det var lite strul med Basta! när skärmupplösningen i höjdled var för liten. Minns du var gränsen går Svante? Hade tänkt att köra det på en dator med 1024x600 pixlar. Går i o f s att komprimera till 1024x768 men det känns ju onödigt om det inte behövs. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-15 17:11

Naqref™ skrev:Fråga! Vet att det var lite strul med Basta! när skärmupplösningen i höjdled var för liten. Minns du var gränsen går Svante? Hade tänkt att köra det på en dator med 1024x600 pixlar. Går i o f s att komprimera till 1024x768 men det känns ju onödigt om det inte behövs. :)

Hmm, jag tror att jag har räknat med att ingen har lägre än 768 pixels höjd på skärmen.

1024x600, finns det ens?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-07-15 17:56

Svante skrev:
Naqref™ skrev:Fråga! Vet att det var lite strul med Basta! när skärmupplösningen i höjdled var för liten. Minns du var gränsen går Svante? Hade tänkt att köra det på en dator med 1024x600 pixlar. Går i o f s att komprimera till 1024x768 men det känns ju onödigt om det inte behövs. :)

Hmm, jag tror att jag har räknat med att ingen har lägre än 768 pixels höjd på skärmen.

1024x600, finns det ens?

Jepp :)
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-07-16 00:01

Ok, då har jag kanske en nödlösning om man vill flytta ett för högt fönster upp ovanför överkanten (jag gissar att det är problemet, man ser ju inte nederdelan av fönstret).

-Klicka på fönstret.
-Tryck <vänster alt>-<mellanslag> och välj "move" MED PILTANGENTERNA och Enter
-Flytta fönstret med piltangenterna.

Den här manövern är bra att få in fönster som ligger utanför skärmen på den synliga ytan också (händer ganska ofta numera när man kopplar in en extern skärm till en laptop. ...och tar bort den.

Det finns iofs möjligheten att fönstret är krympt eftersom det inte får plats?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-25 07:34

Fråga!

Varför är Basta! på engelska men använder svenskt decimalkomma? Riktar det sig till svenskar primärt så är det ju vettigare att ha programet på svenska men riktar det sig till engelskspråkiga personer så borde det använda sig av decimalpunkt. ;)

Petitess förvisso. :)

Ang roomgain så är det förvisso korrekt sätt att ange det som det är gjort i Basta! men skulle man kunna få önska sig någon form av enklare interfejs där man kanske snarare utgår ifrån (gissade?) egenskaper hos rummet? Typ volym.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-25 08:16

Naqref™ skrev:Fråga!

Varför är Basta! på engelska men använder svenskt decimalkomma? Riktar det sig till svenskar primärt så är det ju vettigare att ha programet på svenska men riktar det sig till engelskspråkiga personer så borde det använda sig av decimalpunkt. ;)

Petitess förvisso. :)

Ang roomgain så är det förvisso korrekt sätt att ange det som det är gjort i Basta! men skulle man kunna få önska sig någon form av enklare interfejs där man kanske snarare utgår ifrån (gissade?) egenskaper hos rummet? Typ volym.

Basta! använder, såsom pyttemjuk rekommenderar, det som är inställt i Windows under regional settings. Det här ställer till problem; hur ska tex textfiler exporteras, med komma eller punkt? Svaret är inte givet.

Roomgain är ett knepigt kapitel. Alltså, den är inte avsedd att simulera ett visst rum. Den (eller egentligen dess invers) är avsedd att vara en lämplig målkurva för högtalaren. Det är en viss skillnad på det. Jag har dessutom inte tillräcklig koll på hur mappningen från rumsvolym till lämplig målkurva ska se ut för att jag ska våga göra en sån rekommendation. Jag kan iofs förstå att man vill ha det, men det är inte ett tillräckligt villkor för att jag ska lägga dit en sån funktion. Jag måste kunna / det måste gå att göra en vettig sån också :D .

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-25 08:44

Aha jag får alltså skylla på pyttemjuk när det gäller decimalerna.

Ok när det gäller roomgain. Jag förstår din skepsis. Men om du i framtiden kan klura ut hur det ska göras så kanske man kunde ha, förutom så som det är implementerat nu, även ett antal förvalsalternativ. Typ;
*Konsertsal
*Restarautionslokal
*Vardagsrum
*Studentkyffe
*Bilkupe
*Astronauthjälm
*Hörselkåpa
*Öronkanal
:)

Tummen upp igen för att du har fixat så att man kan ändra värdena m h a piltangenterna! :D

Spara workspace vore f ö en fin och trevlig funktion. ;)

Återgå till DIY-forum