Ett element, SB och kanske filter ** Färdig **

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Ett element, SB och kanske filter ** Färdig **

Inläggav peetwa » 2008-06-30 11:07

DIY-högtalare. Ett element, slutenlåda och slutet är nära

Rubriken säger väll det mesta om vad som komma skall. Bakgrunden är att min sambo har tröttnat på OB-högtalare med 80*90 cm baffel och högtalare med 150 liters lådor. Nu är det snyggt och praktiskt som gäller. Stativhögtalare på 15-30 liter med acceptabel finish och hifi-ambitioner. Tanken är att genom att anpassa element, högtalarlådor och lyssningsrum till mina preferenser kunna åstadkomma det ovannämnda utan att behöva använda allt för komplicerade tekniska lösningar.

Min designfilosofi är

Kan du inte fatta beslut med magkänslan har du för många ingående parametrar.
Senast redigerad av peetwa 2008-08-08 19:41, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-30 12:08

finns det verkligen element som uppfyller dina krav?

kan du inte göra dina 150 liters lådor snyggare bara, som exempel ett sideboard som dom gamla jbl'arna

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-06-30 12:21

Aj, aj, aj. Riktigt snyggt. Du, tanken har slagit mig att bygga någon slags ljudmöbel, med sub inbyggd i soffan. Men jag har övergett den linjen.

Mina tidigare erfarenheter av högtalarkonstruktioner förmåga att återge verklighetstrogna ljud är med avseende på bas och nedre mellanregister

Open baffle – bäst

Sluten låda - kan bli riktigt bra

Basreflex – kan också bli riktigt bra om konstruktören har haft tiden, turen och "hifi-guden" på sin sida. Jag anser att det finns många högtalare på marknaden av basreflex-typ som inte låter särskilt bra.

Det finns två olika strömningar i mitt "köpe"-hifi-intresse, Carlssons OA-konstruktioner och ”engelsk dåtids”-hifi (typ Rogers LS3/5a). Att själv utan mätutrustning eller djupgåendekunskap om akustik ge sig på att konstruera en OA-högtalare är inget alternativ.

Det får bli någon form av närfältsmonitorer som även kan placeras mot vägg (15 cm) för vardags lyssning. Lådan utformas som sluten då jag varken har tiden eller någon personlig relation med hifi-guden.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-30 12:44

det är nog lite olyckligt att avfärda basreflex innan du har provat alternativet, om du väljer en sund storlek på lådan så kan du tweaka basen med portröret, med den slutna lådan är du ju lite låst

vad är det för ett element du har tittat ut?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-06-30 13:11

Jag har jagat runt en hel del på internetti i jakt på ett element som skulle passa mina behov. Och så plötsligt fan jag det rakt under näsan på mig. Gamma BBK200F från hifikit. Ellementet ser ut att trivas bra i en sluten låda på runt 20 liter precis som syskonet BBK200.

Bild
Senast redigerad av peetwa 2008-06-30 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-30 14:02

peetwa skrev:Aj, aj, aj. Riktigt snyggt. Du, tanken har slagit mig att bygga någon slags ljudmöbel, med sub inbyggd i soffan. Men jag har övergett den linjen.

Mina tidigare erfarenheter av högtalarkonstruktioner förmåga att återge verklighetstrogna ljud är med avseende på bas och nedre mellanregister

Open baffle – bäst

Sluten låda - kan bli riktigt bra

Basreflex – kan också bli riktigt bra om konstruktören har haft tiden, turen och "hifi-guden" på sin sida. Jag anser att det finns många högtalare på marknaden av basreflex-typ som inte låter särskilt bra.

Det finns två olika strömningar i mitt "köpe"-hifi-intresse, Carlssons OA-konstruktioner och ”engelsk dåtids”-hifi (typ Rogers LS3/5a). Att själv utan mätutrustning eller djupgåendekunskap om akustik ge sig på att konstruera en OA-högtalare är inget alternativ.

Det får bli någon form av närfältsmonitorer som även kan placeras mot vägg (15 cm) för vardags lyssning. Lådan utformas som sluten då jag varken har tiden eller någon personlig relation med hifi-guden.

Open Baffle är trivialt, och ganska uselt

Sluten låda är en enkel konstruktion: Även ganska osmarta konstruktörer lyckas lätt bra, om dom bara sätter sig ner och lyssnar och trimmar

Basreflex har den allra största potentialen, NB om man har ett lämpligt element, vilket är allt annat än trivialt, om man inte ger sig in på att specialdesigna elementet. Vilket kräver stora inköp eller egen fabrik.

Så att du inte hittar så många bra basreflexkontruktioner på marknaden säger inte så mycket.

Egentligen.

De bästa konstruktionerna är faktiskt basreflex, i dag.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-06-30 14:24

Det kan vara så att min allergi mot basreflexkonstruktioner är delvis obefogad. Den bygger till 100 % på tyckande 0 % på mätningar. Det är möjligt att det går att krama ur mer verkningsgrad och djupare bas ur en given lådvolym med portar. Men jag tycker helt enkelt basreflexhögtalare för det mesta inte att det låter rätt. Att slutna lådor dessutom låter ” ganska osmarta konstruktörer lyckas lätt bra” gör ju inte det hela sämre för mig, då jag är amatör.

OBS! Jag har två portade högtalare i form av OA-12 och OA-58 där faktiskt OA-12 har spelat mest naturtroget i mina lysningsrum.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-30 15:00

peetwa skrev:Det kan vara så att min allergi mot basreflexkonstruktioner är delvis obefogad. Den bygger till 100 % på tyckande 0 % på mätningar. Det är möjligt att det går att krama ur mer verkningsgrad och djupare bas ur en given lådvolym med portar. Men jag tycker helt enkelt basreflexhögtalare för det mesta inte att det låter rätt. Att slutna lådor dessutom låter ” ganska osmarta konstruktörer lyckas lätt bra” gör ju inte det hela sämre för mig, då jag är amatör.

OBS! Jag har två portade högtalare i form av OA-12 och OA-58 där faktiskt OA-12 har spelat mest naturtroget i mina lysningsrum.

Hemmabyggaren som inte vill ta hjälp lyckas vanligen mindre hemskt illa med sluten låda.... :-)

Med en ganska enkel formel och en liten katalog på insikter kan man nå hyggligt långt om man slipper ta till delningsfilter.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-06-30 15:25

Det är inte så att jag inte vill ha hjälp den dagen jag behöver teoretisk eller praktisk hjälp. Det är bara så att jag tycker att slutna lådor gör ett bättre jobb med basen. Men det kanske är så att jag är ensam om den åsikten på den här sidan millenniumskiftet, det verkar onekligen så när man besöker radiohandlaren. Det kanske är så att vi har olika preferenser. Mina två favoriter är rätt olika Victor SX3 och Harbeth HL-P3.

Bild

Ovan den store Japanen, umpa bumpa, 12 tum (vintage japan hifi mm)

Bild

Och den lille Britten, time for afternoon Tea, 5 tum (snyggaste baffeln jag vet, se och lär hifi-formgivare)
Senast redigerad av peetwa 2008-06-30 21:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-06-30 19:23

Bild

Här kommer skissen. Jag har tänkt mig att ha den på "tulpan fot" som bose 901 för att öka på WAF:en.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-30 19:32

Jag har jagat runt en hel del på internetti i jakt på ett element som skulle passa mina behov. Och så plötsligt fan jag det rakt under näsan på mig. Gamma BBK200F från hifikit. Ellementet ser ut att trivas bra i en sluten låda på runt 20 liter precis som syskonet BBK200

jag har inte hört den varianten av elementet men den enklare leker jag lite med själv, å de är inte så jättesköna i mina öron, men din variant kanske är bättre? 20 liter är nog alldeles för litet för det där elementet, elementparametrarna är sådana att du får en jämnare tonkurva ju större låda du väljer

baserat på mina erfarenheter med den andra varianten av elementet så skulle jag råda dig istället att hitta en väluppfostrad 8" parat med en väluppfostrad 1" diskant ihopsydd med enklast möjliga filter, endast en spole i serie med basen och en resistor + kondensator i serie med diskanten, en sådan kombi knäcker den där fullrangaren big time vågar jag lova :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-06-30 19:42

Bild

En kartong, får stå modell för att få bra (snygga) proportioner mellan b,h och d samt elementet och dess placering. Viss hänsyn är även tagen till talens inebördes rellationer för att mildra resonanstoppar.

23*35*25 (cm) i invändig mått ger med 19 mm mdf

26,8*39,6*27,6 (cm) i utvändigga mått och en invändig volym på 20,125 liter. Pärla

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-06-30 20:07

Celef, I´m a man on a mision.

Jag har nämligen haft en idé som jag gått och ruvat på ett tag och nu när vi renoverar så är det så pass stökigt i lägenheten att lite extra sågande och spacklande inte gör någon skillnad.

Jag byggde in ett par Philips AD 70631M i ett par gamla Philips 50-tals lådor. Ca 25 liter med skålformad rygg och guld tyg på fronten. Högtalarna var byggda som ett musikinstrument och var ca 4 mm på tjockaste stället i baffel och sarg. De var inte limmade och läckte luft överallt, dom var helt enkelt inte tänkta som tryckkammarlådor. Dock fanns det något med ljudet som gjorde at jag kunde sitta och spisa jazz och folk hela kvällar matade av en 2*8 w rörstärkare.

Jag tror att BBK200 och BBK200F har ruskigt lika karraktär i bas och mellan register. Jag tror att högtalaren är god nog till allmänlyssning.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-30 20:29

det låter som ett kul projekt, ta bilder så vi får följa med på resan :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-06-30 20:33

Celef, bilder är på g. Du har helt rätt i att dom borde vara lite större än 20 liter.

Jag använder ljudias hemsida för att göra beräkningarna. Om man kör ett lite proffsigare program ser man en liten puckel vid 80-110 Hz. Denna har sammanfallit med linjen 0 dB linjen på bilden nedan. Det är dock så att jag tänkte använda mig av det gamla knepet "komfort"-puckel (Typ Roger LS3/5a) för att kompensera för att högtalarna inte spelar avgrundsdjupt. Denna puckel komer att växa lite när man stagar och dämpar lådorna och ytterligar minskar låd volymen.

Bild

Bild

Här ser man tydligt puckeln på Rogers LS3/5a som jag vill eftersträva. Eller sarare är det ljudet som skall eftersträvas inte mätningen i sig.

Hela artikeln

http://www.stereophile.com/budgetcompon ... ndex6.html
Senast redigerad av peetwa 2008-07-01 10:48, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-06-30 20:43

Bild

Mätningar från fabriken. Det ser rätt osminkat ut, mm, öststat..

Här framgår det även att de inte alls spelar 30 - 20000 Hz som hifikit uppger

Gamma BBK200F enligt hifikit

Typ: Bas/Mellanregister
Membranstorlek: 8 Tum
Membrantyp: Papper
Impedans : 8 Ohm
Frekvensomfång : 30-20 000 Hz
Effekt: 70 W
Känslighet: 89 dB/SPL
Resonansfrekvens: 30 Hz
Vas: 27 L
Qts: 0.51
Rek. delningsfrekvens: --------
Yttermått: 210x210 mm
Monteringshål: Ø 188 mm
Vikt: 1.2 Kg

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-06-30 21:22

Ok!

Nu behöver jag hjälp av kunniga läsare. Vad kan man tänkas få för verkningsgrad på en ca 20 liter låda med parametrar enligt ovan?

Är Qtc bara ett mått som är förknippat med utseendet på frekvensgången (hur stark respektive ton blir) eller har den även att göra med kvalitén på ljudet (hastigheten på transienter)?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-06-30 23:14

ja, de värden som hifikit uppger för elementen är rena glädjesiffrorna, parametrarna på mina element var helt åt fanders, fs vid 50hz och qt vid 0,8-0,9! enligt databladet på din bild så anges fs till 55hz +-5hz vilket är närmare mina element och sanningen

för att "rätta till" detta felet så slitsade jag spidern på mina element, det ger ett mer lättrörligt system med sänkt fs (39hz) och sänkt qts (0,66), man kan addera xtramagnet för att sänka qt än mer men vid ett snabbt test tyckte jag att det gav ett lite sämre ljud - andra tycker annat

qtc är ett mått på systemresonansen på den slutna lådan som räknas ut genom impedanskurvan, låga q sägs väl ge bättre transientegenskap än höga q
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2008-07-01 07:36

Här kommer ett tips på en välkonstruerad och välljudande liten högtalare. Nämligen skruttens Nya Lilla. Har själv byggt varianten med Al-basen från Visaton. Jag tycker att denna högtalare inte fått den uppmärksam den förtjänar.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 09:11

Eri skrev:Här kommer ett tips på en välkonstruerad och välljudande liten högtalare. Nämligen skruttens Nya Lilla. Har själv byggt varianten med Al-basen från Visaton. Jag tycker att denna högtalare inte fått den uppmärksam den förtjänar.

Det ser en som en analytisk liten rackare (trevligt), den tiden kommer då jag ska bygga något liknande.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 09:14

celef skrev:för att "rätta till" detta felet så slitsade jag spidern på mina element,

Förklara, det låter som att det kan bli avgörande för mig? Jag hade tänkt att staga (med lämplig metod) och dämpa korgen med proffslera a la Svalander.

Jag blev lite sur över att hifikit helt sonika har höjt övre frekvensgränsen till 20000 Hz. Trots att databladet klart visar att det inte finns mycket att hämta över 15000 Hz. Jag har redan elementen på ingång och det är ingen katastrof. Enligt min uppfattning så försvinner lite av intrycket av inspelningsrummet när man droppar av så tidigt. Och det är ju tråkigt. Samtidigt får man en skön vintage-vibe om man ska lyssna på remastrade cd plattor. Det fans ju en tid då folkhems-hifi inte spelade över 16000 Hz.

Detta kan öppna för ett nytt projekt, en påhängs super-tweeter med inbyggt högpassfilter. Men nu ska jag ta en sak i taget (som en enarmad snattare).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-01 11:03

Förklara, det låter som att det kan bli avgörande för mig?

jag skar bort remsor från den gula spidern, så här

Bild

man får försöka skära så rena snitt som möjligt för att inte skapa "prasselljud" i spindeln. konen blir känslig för beröring efter snitten då mindre tyg centrerar talspolen i magnetgapet, dock inte värre än andra element jag har testat. metoden fanns beskriven i en gammal high fidelity och i mina öron har ljudet blivit bättre. om mindre kraft håller tillbaka tillförd konrörelse så borde rörelsen bli snabbare, är det det jag hör?

Jag hade tänkt att staga (med lämplig metod) och dämpa korgen med proffslera a la Svalander

jag hade oxå tänkte staga elementkorgen för den lämnar mycket att önska, den är väldigt vek! jag hade då tänkt mig något sånt här

Bild

figursågad plywood eller tunn mdf och fastlimmat med hårt lim, typ epoxi. ett snikalternativ hade varit att placera ett stag inne i lådan som magnetens baksida kan limmas emot. men som vanligt blev inget av

om jag skulle välja tulpanfot så skulle jag nog valt en lådform som matchar foten, typ med rundat bakstycke ungefär så här

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 11:55

Super!

Tackar. Jag börjar nerifrån. Jag håller på att bygga på mitt hallgolv så jag får hålla mig till räta vinklar utvändigt. Min sambo är designer och jag har försökt involvera henne i det hela men hon är helt ointresserad. Jag tror på alternativet är att låta stativen följa lådans formspråk. Har alltid tyckt att Targets gamla stativ varit snygga (dom som är som en klammer längst ner). Hon tycker dessa är ok så jag ska se vad jag kan fixa.

Sen undrar jag vad det egentligen vad det är man (jag) vill uppnå med dämpningen av korgen. Är det att göra den styvare eller ”akustiskt död”. Dessa två kan ju vara varandras motsatser. Ett järnspett är ju väldigt styvt men allt annat än akustiskt dött. Korgen utsätts väll egentligen inte för så stora mekaniska påfrestningar??? Så att klä den med lera (plastellina, proffslera etc.) borde göra jobbet??

Se mitt på sidan som länken hänvisar till..

http://www.svalander.se/tips/dampa-lada.htm

Jag har tänkt ha elementen monterade framifrån och inte bakifrån som de är avsedda för, så det kommer att bli lite trångt där korgen ansluter till frontplattan (den man skruvar i) när det hela ska in i hålet. Jag har sätt att ämnet behandlas på en annan tråd här på forumet som jag ska försöka leta upp.

Moddningen av spidern får vänta till jag har konstaterat om jag har detta behov, men det är bra att ha i bakhuvet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-01 12:27

jag har försökt involvera henne i det hela men hon är helt ointresserad.

sån e min fru oxå, totalt ointresserad men mycket bestämd på att dom inte får ta plats eller synas... jädrans säger jag och måste tänka om

Sen undrar jag vad det egentligen vad det är man (jag) vill uppnå med dämpningen av korgen. Är det att göra den styvare eller ”akustiskt död”.

jag tror du vill göra korgen styvare då korgen är så vek, jag har inte testat själv men rapporter säger att korgen rör sig illa under höga ljudtryck. själv tycker jag att korgen är så vek och dumt utformad att jag valde att limma fast elementet på baffeln, jag använde svart latexfog som lim

att göra korgen akustisk död tror jag inte att du tjänar något på, jag tycker mig i allafall inte höra korgen ringa när monterad. ett element kan ju upplevas låta illa omonterat men väl monterad så är detta dämpat
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-01 12:58

Jag har fått missljud, liksom "durrningar" från korgen vid hög nivå från en tidig BBK200 monterad i låda. Men det var hemskt många år sedan, kanske problemet uppmärksammats och plåten i korgen är dom tiondelar tjockare som behövs för att åtgärda problemet, vad vet jag. Man missade inte missljuden i alla fall!
Jag bytte ut dom mot element med gjuten korg då, men idag skulle jag nog försökt styva upp korgen i stället.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 13:22

Gör man bara det hela tillräckligt tjockt (typ 4 mm) borde man kunna åstakomma båda delar med kemisk metall eller sån där "tv-shops" metalldeg som man knådar.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-01 13:30

Sen undrar jag vad det egentligen vad det är man (jag) vill uppnå med dämpningen av korgen. Är det att göra den styvare eller ”akustiskt död”.

jag tror du vill göra korgen styvare då korgen är så vek, jag har inte testat själv men rapporter säger att korgen rör sig illa under höga ljudtryck. själv tycker jag att korgen är så vek och dumt utformad att jag valde att limma fast elementet på baffeln, jag använde svart latexfog som lim

att göra korgen akustisk död tror jag inte att du tjänar något på, jag tycker mig i allafall inte höra korgen ringa när monterad. ett element kan ju upplevas låta illa omonterat men väl monterad så är detta dämpat[/quote]

I en gammal MoLT (samma som lådan i sandwich-konstruktion) användes epoxi på en korg av pressad plåt (Audax) för att öka styvheten, dämpa (ev) resonanser och täta springan mellan magnet och korg.

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-01 13:55

peetwa skrev:
celef skrev:för att "rätta till" detta felet så slitsade jag spidern på mina element,

Förklara, det låter som att det kan bli avgörande för mig? Jag hade tänkt att staga (med lämplig metod) och dämpa korgen med proffslera a la Svalander.

Jag blev lite sur över att hifikit helt sonika har höjt övre frekvensgränsen till 20000 Hz. Trots att databladet klart visar att det inte finns mycket att hämta över 15000 Hz.

Vill bara lite försiktigt försvara HiFi-Kit, och påminna om att DIN-normen för frekvensomfång säger att gränsfrekvenserna är de där nivån fallit med 8 dB.

peetwa skrev:Jag har redan elementen på ingång och det är ingen katastrof. Enligt min uppfattning så försvinner lite av intrycket av inspelningsrummet när man droppar av så tidigt. Och det är ju tråkigt. Samtidigt får man en skön vintage-vibe om man ska lyssna på remastrade cd plattor. Det fans ju en tid då folkhems-hifi inte spelade över 16000 Hz.

Kan nämna att när man applicerar ett brant LP-filter vid 15 kHz, så beskrivs upplevelsen av de flesta (även 20-åringar som hör över 15 kHz) som att ingenting alls ändrar sig, eller som en knappt hörbar förändring - med normalt programmaterial.

Däremot kan energikurvan för just bredbandselement av det där slaget (som inte har en stigande tonkurva mot högre frekvenser) falla påtagligt redan över 3-4 kHz, vilket definitivt hörs, och kan ge lite sådana där vintage-vibbar i klangiga rum. Skulle tro att det är det du hört snarare än direktljudstonkurvans avrullning över 16 kHz om du reagerat på att ett system som sträcker sig till 16 kHz utan att fall låtit "vintage".

Vill man få fram den rätta vintage vibben på ett system med rak energikurva långt upp i frekvens, behöver man dock ta fram ett lite rejälare LP-filter. 6 till 12 dB per oktav över 6-9 kHz, ger ofta en skön vintage-feeling, som dock självklart inte alltid är att föredra.

peetwa skrev:Detta kan öppna för ett nytt projekt, en påhängs super-tweeter med inbyggt högpassfilter. Men nu ska jag ta en sak i taget (som en enarmad snattare).

Kan nämna att ett likande projekt som det du beskriver faktiskt arbetas med för LTS.

Fast liknande och liknande... Det finns några likheter. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-07-01 18:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 15:32

IngOehman skrev:Däremot kan energikurvan för just bredbandselement av det där slaget falla påtagligt redan över 3-4 kHz, vilket definitivt kan ge lite vintage-vibbar i klangiga rum. Skulle tro att det är det du hört snarare än direktljudstonkurvans avrullning över 16 kHz om du reagerat på att ett system som sträcker sig till 16 kHz utan att fall låtit "vintage".

Oki, då har jag hängt upp mina lysningsintryck på fel saker. De elementen som har rullat av vid 14000-16000 Hz har varit av just typen bredbandselement. Jag har gjort kopplingen mellan avsaknaden av toner över 15000 Hz och ”vintage-ljudbilden”. Men det är alltså längre ner i frekvenserna som ljudbild formas, så klart.

Jag har alltid tyckt att min förklaring haft vissa brister då jag börjar närma mig tretio, spelat punk i tio år utan kåpor, och umgåtts en del med hydralik, slamriga maskiner och jetmotorer. Att höra 16000 Hz från en tongenerator är ett minne blott. Men jag har tänkt att det är något ”psykoakustiskt” och lagt det till handlingarna nästan.

(Jag gjorde några egenhändig hörseltester med en tongenerator i datorn men den accepterade bara samplingsfrekvenser till 22 kHz med mitt studioljudkort. Jag har ett svagt minne av att det krävs samplingsfrekvenser på 36 kHz för att återge en ton på 18 kHz men nu är jag ute på djupt vatten). Får köra med white noise och aktivt delningsfilter istället.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-01 16:13

Kan nämna att ett likande projekt som det du beskriver faktiskt arbetas med för LTS.

en snorvild gissning så är seas nya bredbandare med... kanske... eller... men mycket förvånande att lts höll på med sånt
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 17:27

Det är framtiden du ser här.. :wink:

Jag funderade lite och kom fram till att Ing. Öhman syftar på "påhängs super-tweeter med inbyggt högpassfilter".

Hammer time

Bild

Nästan en högtalare, ett lock, tre sidor, två bottnar och så dom hemliga stagen.

19 mm mdf, sågat på K-rauta i Malmö. Riktigt hyggligt sågat men jag fick proppsa på att dom skulle såga det på väggsågen och inte på sågbordet på baksidan (där jag fått en riktig epa sågning gjord). Passa er..

Bild

Dom tog betalt per timme så det var tur att jag maxutnytjande brädan. 872:- landade det på om ni blir förvirrade av den finska dubbeladitionen.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-01 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 18:22

Bild

Casco - Cascol - Trälim inne

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 18:46

Bild

Press, skruvtvingar 168 för fyra stycken på Harald Nyborg.

Här kommer första lärdomen för mig..

Skruvtvingar bygger bra tryck men orsakar också massa krafter i sidled och moment kring beröringspunkterna. Fyra snabbtvingar är nog att föredra.

Och här kommer tvåan..

Detta är väll knappas några nyheter för de erfarna byggarna, men trälim pressat hårt mellan MDF-skivor kan glida iväg tio minuter efter att man satt bitarna i press. Jag borde ha slagit i 8 st fina spikar i förborrade hål för att få riktig millimeter-precision nu när sågningen medgav det.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-01 19:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-01 19:25

fina bilder, å skådar jag inte hifi & musik i presshögen, modigt att visa en sån bild :)

Riktigt hyggligt sågat men jag fick proppsa på att dom skulle såga det på väggsågen och inte på sågbordet på baksidan. Passa er..

vad menar du med det, jag som trodde sågbordet var mest akkurat?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 19:30

Jag har fått "the mother of bad cuts" utfört på k-rautas sågbord. Två bränmärken, och sågningarna diffade på typ 1,5 mm. Men kanske hade att göra med mannen och inte sågen.

Det blev något konstigt blänk i högen så det ser ut som hifi&musik. Det är min trave med tyska klang + ton ;).
Senast redigerad av peetwa 2008-07-03 09:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-01 19:37

celef skrev:

en snorvild gissning så är seas nya bredbandare med... kanske... eller... men mycket förvånande att lts höll på med sånt

Inget om detta i dagens MoLT i alla fall...
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 20:16

Bild

Ja upptäckte glidningen försent, den är på ca 0,5 mm men det innebär att man måste spackla på kanten vilket inte käns helt lyckat.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 20:25

Bild

150 liter ren WAF i bakgrunden till vänster, Byggare Bob till höger i förgrunden. Arbetsbänk (IKEA pall) i riktig ryggmördarhöjd i mitten.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-01 20:35

Korgen i BBK200 skallrar rätt mycket, och den där extra bastoppen runt 100 Hz kanske inte är så mycket att stå efter tror jag.

Jag gjorde i alla fall så här med BBK200:

Bild

Extra motvänd magnet för Q-värdet, och pålimmade förstärkningar för korgen. Det vita på konen är dämpning för att minska lite annat oljud.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 20:37

Bild

Lådorna tätas med siliconfog för att göra dem snuskigt täta. Jag passar på att täta så tidigt jag kan för att lösningsmedlet (luktar som isättika) ska hinna dunsta innan elementet hamnar på plats.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 20:42

phon skrev:Korgen i BBK200 skallrar rätt mycket.

Räcke din stagning för att sätta P för skallret?

Du, berätta gärna mer om det vita på konen.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 20:54

Bild

Korta stag. Top - bak. Bak - sidor. Sidor - frontstagning.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-01 21:20

Bild

Ok, det ni ser är hur baksidan ska stages mot topp botten och väggar. Stagen är bara dit stälda för att få en uppfattning om hur dom skall limmas.

Hypoteser (mer eller midre ogrundade)
Det jag försöker uppnå är att en så liten yta av baksidan som faktiskt kan svänga. Jag tänker mig ett trumskinn som bekant lätt hamnar i svängning vid anslag eller på grund av en ljud stöt från tex en annan trumma. Det krävs endast att man lägger ett finger mot för att dämpa ljudet. Genom att jämt sprida ut dessa fingrar i lädan så minskars den fria arean som kan hamna i resonans.

Anledningen att stagen är så korta är att jag vill att de skall uppta så liten volym som möjligt samt inte själva börja vibrera som strängar.

De har dess utom samma fördel som genomgående stag i och med att de kortsluter lådrörelser. Om både sidvägg och baksida rör sig utåt så uppstår det en dragkraft i staget som hindrar denna rörelse. Och tryck i det motsatta fallet.

Hypoteserna ovan bygger på klassisk fysik. Det är möjligt att vibrationer och ljud inte alls lyder under samma lagar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-01 21:45

peetwa skrev: Det krävs endast att man lägger ett finger mot för att dämpa ljudet. Genom att jämt sprida ut dessa fingrar i lädan så minskars den fria arean som kan hamna i resonans.

Fingrar (riktiga) ger en viskös dämpning när dom hålls mot ett trumskinn, det kommer inte trianglar av samma material som lådan, och som är limmade med vitlim, att ge.
Det kan bli bra nog ändå, men inte pga analogin med fingret.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-02 09:12

jag tror inte den typen av stagning är särskilt effektiv då stagen sitter så nära dom redan styva lådkanterna, spant eller revben kombinerat med "kvartstag" eller ännuhellre mittstag blir riktigt bra, detta gäller iallafall "mjuka" skivmaterial, mdf'en borde klara sig utan stag vid den ringa lådstorleken det handlar om här
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 09:24

paa skrev:
peetwa skrev:Fingrar (riktiga) ger en viskös dämpning när dom hålls mot ett trumskinn, det kommer inte trianglar av samma material som lådan, och som är limmade med vitlim, att ge.
Det kan bli bra nog ändå, men inte pga analogin med fingret.

Du har rätt. Jag tänkte sätta siliconfog men det blit inget tryck med snea stag. Däremot kommer jag att pressa på front mot de långa T-stagen på. På T-stagen som ligger försänkta 1 mm ligger en rejäl korv med "torkad" silicon så fronten frår en viskös dämpning. Snurrigt, se den ännu snurrigare paint-bilden nedan. Till projektioner i x, y och z-led.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-02 10:05, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 09:26

celef skrev:jag tror inte den typen av stagning är särskilt effektiv då stagen sitter så nära dom redan styva lådkanterna, spant eller revben kombinerat med "kvartstag" eller ännuhellre mittstag blir riktigt bra, detta gäller iallafall "mjuka" skivmaterial, mdf'en borde klara sig utan stag vid den ringa lådstorleken det handlar om här

Ett och ett kanske dom inte har så stor funktion men det har blivit ett riktigt spindelnät i den färdiga lådan. Se principskissen nedan. Det kanske är att elda för hifi-kråkorna. Men det går fort och kostar inget.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 09:39

Jag har försökt utröna stagens funktion med knacka-lyssna metoden. T-stagen med silicon fyller sin funktion det är det inget snack om. Jag tycker mig kunna höra en dämpad klang i knackningarna över de snea stagen men detta kan vara min vilja att höra det som spökar. Nä dom dämpar också, om detta på verkar ljudet ska jag låta vara osagt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-02 11:10

jag vet inte om knacktestet riktigt simulerar hur lådväggarna sätts i rörelse av högtalarelementet, men det kanske det gör. dom långa mittstagen borde vara mer effektiva än dom korta kantstagen då rörelsen i väggen borde vara som störst i mitten
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 12:36

Skulle jag få designa om det hela skulle jag nog göra lite annorlunda.

Men nu är det sågat och limmat och verkar funka tillfredsställande, eller rättare sagt det känns ruskigt styvt och stumt. Stagen är både större och täcker mer yta än vad som framgår på paint-bilden.

Bild

Läggmärke till att det max är typ 6 cm fri yta mellan stagen på bakväggen. Sen tillkommer de två T-stagen som ansluter i mitten .

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 20:53

Bild

Oki. Dags för element.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 20:58

Bild

Den beryktade korgen

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 21:00

Bild

Gamma BBK200F

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 21:08

Bild

Tätning för terminaler. Jag ritade ut hålen med en passare, sen borrade jag ca 50 hål i en cirkel så det blev lättatre att såga med sticksågen. Sen la jag en ring med siliconfog.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 21:13

Bild

Här synns det undre av T-stagen i underkant på hålet.

Jag använder ett pakethifikit 500g dämpmaterial till båda högtalarna. Det räcker till alla sidor, men det ser onekligen lite tunt ut.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 21:21

Bild

Byggare Bob tagen på bar gärning.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-02 21:23

du skulle ha köpt hifikits tätningslist för elementet, det fungerar faktiskt väldigt bra, silkon så där blir inte det för hårt om du låter det torka?

om du finner att dämpningen kan göras bättre bör du satsa på mineralull, det ger en jäkla skillnad mot sån där vadd, vadd används helst till rena subbaslådor har jag läst

fin hund, ere en sån där mördarbest
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 21:25

Bild

Interntkablage supra clasic, terminaler APN 5 (dom är lite i minsta laget om man inte kör med bananer). Varför glömmer jag alltid att det är 90% arbetställning 10% utrustning som avgör resultatet när man löder.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-02 21:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 21:36

celef skrev:du skulle ha köpt hifikits tätningslist för elementet, det fungerar faktiskt väldigt bra, silkon så där blir inte det för hårt om du låter det torka?

om du finner att dämpningen kan göras bättre bör du satsa på mineralull, det ger en jäkla skillnad mot sån där vadd, vadd används helst till rena subbaslådor har jag läst

fin hund, ere en sån där mördarbest

Fanken det finns altså sådanna att köpa "off the shelf", siliconet är bara för att få grejjerna på plats, ville lyssna snabbt, men jag har havägs pajjat vardagsrumsbordet när jag hållt på att tillverka egna gummipackningar, bilder kommer.

Minneralull u say, typ glasull från byggvaruhuset. Det kommer att testas. Tycker du man ska pressa i så mycket man får i?

Det är en mördarbest om du är en boll. Hon revs sönder en tennisboll i går. Annars är det lugna pungen. Det är en fransk bulldogg, en riktig tramsbyxa på 11 kg. Stor som en jättestor katt typ.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 21:47

Bild

Oki. Nu är det musik i rummet. Sweet

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-02 23:10

Bild

Flyttstädad hifi-hylla

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-03 00:00

Minneralull u say, typ glasull från byggvaruhuset. Det kommer att testas. Tycker du man ska pressa i så mycket man får i?

ja helt fylld låda skulle nog inte skada i ditt fall då lådan kommer att bli "virtuellt" större

hur låter systemet då, är du nöjd på riktigt?

och du har ju ett par oa58 kunde man se, vilken vinner?
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-03 00:36

peetwa skrev:Fanken det finns altså sådanna att köpa "off the shelf", siliconet är bara för att få grejjerna på plats, ville lyssna snabbt, men jag har havägs pajjat vardagsrumsbordet när jag hållt på att tillverka egna gummipackningar, bilder kommer.

Det är den bästa produkten hifikit har :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 09:02

Ok, här kommer en sammanfattning av de första lysningsintrycken.

Övrig utrustning
CD Sony CDP 920 QS (den med skivpucken)
Förstärkare Copland CTA 401

Det behövs mer dämpning invändigt i lådan. (Jag har ett paket Biltema dämpmaterial som jag tänkte klämma in tills jag provar mineralull.)

Högtalarna är inte inspelade (rakt upp ur lådan bara).

Diskant
+ De ljusa tonerna från stränginstrument inklusive fiol ljuder mycket naturligt, visparna på en virveltrumma låter som dom ska.

- Cymbaler som klingar ut saknar lite av sin ”metalliska glans”. Riktiga studiomonitorer låter lyssnaren lyssna även på lyssningsrummet i tysta partier. Stort, litet, klangigt eller dämpat osv. något sådan förekommer inte tydligt här.

Mellanregister
+ Kvinnliga röster återges som en enhet inga konstigheter torrt snyggt och städat. Kanske på gränsen till det kliniska.

+ Mansröster återges även de naturligt aven mörkare mansröster som Johnny Cash (American recordings) återges utan att bli för starka i basen eller burra igen.

+ Lösa mörkare strängar på gitarr eller altgitarr klingar naturigt utan att svälla upp och mätta ljudbilden.

- Flera samtida instrument framträder som ett anslag, det blir svårt att höra var ett börjar och ett annat slutar i tex. symfonisk rock och storbandsjazz. Det är lite ostädat i nedre mellanregistret/övre basen.

Bas
+ En kontrabas eller ett piano spelar obehindrat även sitt mörkaste register torrt och naturtroget om än lite återhållet. ”Komfort puckeln” finns där men är något mindre än jag tänkt.

- Det är inget riktigt klipp i basen. Det är ingen anläggning man kan stätta igång en förlossning med.

Slutsats
Samlat, rent snyggt, spelar bra med rörförstärkaren, och låter faktiskt riktigt bra i mitt kala lyssningsrum. Brister finns i upplösningen och separation mellan instrument och ”timbre”. Men det är ett mycket positivt första intryck så jag har redan rivit ut elementen för att spackla, slipa, spackla, slipa…
Senast redigerad av peetwa 2008-07-03 11:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-03 09:10

Imponerande tempo på detta bygget.
Kanske det kommer att gå att få lyssna på dom på den planerade diy-träffen i Uppsala i höst?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 906#548906
Senast redigerad av paa 2008-07-03 10:19, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 09:27

Jag har jobbat som en besatt och haft ett skönt flytt förutom ett bastardbarn som har utelämnats ur detta forum. Det har byggts tre lådor var av en endast duger som pall i garderoben.

Sambon börjar tröttna på att jag bygger tills jag inte pallar mer och sedan ugglar framför internetti. Men hon ser inte ”the big pickture”, eller hur det nu var.

Jag visar otroligt gärna upp dom på en träff, kul att den blir i Uppsala (barndomsstaden). Det blir dock lite resande/logistik när man bor i Malmö.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 10:23

Full fart framåt..

Bild

Här har ni mina kärleksbarn. 2mm gummi, inner hålet är lite mindre än hålet i lådan så det smiter åt. Tänkte klä den delen av korgen som kommer i kontakt med packnigen med 0,2 mm (typ) silikon för att verkligen göra det hela helt tätt (fylla ogämnheter). Tätt var ordet..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-03 10:36

Inte för att vara neggo, din lösning kommer att göra jobbet, men hifikits tätningslist är nog bättre på de flesta punkter, och utan kladd och krångel.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 10:44

Bild

Siliconet är borta, dock har lösningsmedlet från siliconfogen påverkat MDF-skivan så den har rest sig pytte lite och blivit mörkare.

Jag började spackla med en-komponents trä från bauhaus på tub. Men det var inte tillräckligt fyllande dvs. det krympte och hade lång torktid. Sen blev det hårdare än skivmaterialet. Så även om jag slipar med långbräda så rundas hörnen. Nu har jag bytt till snickarspackel. Och tempot har ökat med en faktor fyra. Sista dragningen gör jag med en slipmaskin från Clas Ohlson. Den var riktigt billig ca 140 kr och jag han verkligen rekommendera den. (Nu har dom tydligen sänkt den till 99 kr artickelnr 30-9154) Den var perfekt att köra 180 och 240 sandpapper med. Inte helt ergonomiskt grep, och damsugar fästet är skit men det var mina bäst investerade 100 lapp detta år.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-03 15:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 10:50

paa skrev:Inte för att vara neggo, din lösning kommer att göra jobbet, men hifikits tätningslist är nog bättre på de flesta punkter, och utan kladd och krångel.

Nja, Det finns alltså en annan funktion än bara tätningen. Kolla noga på hur korgen ser ut, den har två fasningar och är inte tänkt att monteras framifrån. Jag behöver bygga upp avståndet mellan baffel och elementets platta (där skruvhålen sitter). Annars tror jag att korgen kommer att ge vika om man drar skruvarna hela vägen in. Men till alla andra högtalare, eller med en liten försänkning i baffeln är jag övertygad om att hifi-kits lösning är bättre.

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-03 13:58

just precis, korgen lämnar mycket att önska, formen var orsaken till att jag limmade elementet med svart latexfog istället för skruv och tätlist, sitter perfekt och inga spänningar i korgen, är helt tät och lätt att bända loss - kan inte önska mig mer
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 15:20

celef skrev:just precis, korgen lämnar mycket att önska, formen var orsaken till att jag limmade elementet med svart latexfog istället för skruv och tätlist, sitter perfekt och inga spänningar i korgen, är helt tät och lätt att bända loss - kan inte önska mig mer

Jag har provat mina tätningar och dom fungerar. Men gummit deformeras olika beroende på hur mycket tryck det utsätts för. Så trotts att dom är figur sydda till elementet så blir den slutgiltiga passformen inte helt hundra. På "the show room edition" kommer det att sitta med silikon.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 18:32

Bild

Testbit med kontaktpapper (k-rauta typ 120 kr till hela bygget), lärdom man måste vara nästan lika noga som när det skall målas. Jag målade tex hörnen med oljefärg för att göra så att ev. glapp inte skulle synas. Dessa penseldrag syndes rakt igenom kontakt pappen, så det var bara att vänta på att färgen skulle bli så torr att den gick att slipa av.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-04 08:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 18:33

Bild

Det är ruslkigt noga att ytan är slipad jag körde 180, 120 kanske skuller räcka. Sen måste man tvätta ytan helt ren men inte med vatten för då reser sig MDS fibrerna. Jag körde med aceton och en trasa. Obs acetonen löser kontakt pappret så försiktighet behövs.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-03 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 18:33

Bild

Det går att få det helt perfekt som ovan när man lärt sig tekniken, i mitt fall blev detta på sista ytan. Här blev det inte en avikelse. Kanterna kapas som fanér föruom att de skärs iställer för att slipas. Köp ett par billiga brytbladsknivar. En till grova snitt m.m. och spar en till de slutgiltiga snitten. Om man har tummen mot högtalaren och rätt arbetsställning går det att sära i ett drag mad ca 45 graders lutning. Sen tog jag en spritpenna och fylde i där jag råkat skrapa fram det riktiga hörnet.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-03 21:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 18:37

Bild

Bild

Så här började det hela, en dag när jag låg på stranden och hade glömt min mp3 spelare
Senast redigerad av peetwa 2008-07-03 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 18:37

Bild

Användarvisningsbild
IAmAWalRus

Inläggav IAmAWalRus » 2008-07-03 18:41

Haha, hunden verkar digga dom :D
Snygga btw

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-03 19:32

ja det där blev ju riktigt fint, riktiga no-nonsen-burkar, som audio note ungefär, nästan helt perfekt

och hundbilden anspelar lite på his masters voice, stiligt
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 19:58

Bild

Kul att ni gillar dom, dom ser riktigt exlusiva ut i verkligheten. Sambon sa att näst efter Carlsson så var det dom snyggaste hon sett, och då jobbar hon med sånt. Sen låter dom riktigt bra nu när dom börjar bli inspelade och fått lite extra i magen. Som enbonus är kablarnadålda i smyglisten när dom står i sin utgångsposition.

Är det fler som har åsikter om utseendet så tas dom tacksamt emot.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-03 21:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-03 20:59

Kulbygge :) Och snabbt marscherat.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 21:24

Tackar Skrutten.

Är det någon som vet hur svår det är att beräkna/uppskatta verkningsgraden på en sån här burk?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-03 21:43

Väldigt trevliga proportioner!
Jag skulle dock letat upp svarta skruvar till elementen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-03 21:44

paa skrev:Väldigt trevliga proportioner!

Vattenfast tuschpenna funkar bra åxå....

/ B

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 22:10

Bill50x skrev:
paa skrev:Väldigt trevliga proportioner!

Vattenfast tuschpenna funkar bra åxå....

/ B

A, super. Jag letade som en galning efter snygga skruvar.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-03 22:17

Som enbonus är kablarnadålda i smyglisten när dom står i sin utgångsposition.

jag är en sån som gillar kontraster, därför skulle jag vilja se det omvända, kanske en riktigt fet boaorm till kabel eller varför inte en knallröd eller en tygklädd strykjärnsladd? och det var god smak att inte använda tulpanfoten,

angående

Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 22:36

celef skrev:jag är en sån som gillar kontraster, därför skulle jag vilja se det omvända, kanske en riktigt fet boaorm till kabel eller varför inte en knallröd eller en tygklädd strykjärnsladd? och det var god smak att inte använda tulpanfoten

Du är en klippa. Det finns en riktigt snygg tvinnad tyg kabel, jag menar verkligen riktigt snygg på Byggfabriken. Den ser ut som något som man dragit ur en gammal lampa på http://www.byggfabriken.se/ men i verkligheten är den grym. Men jag har dragit 35 (10+25) meter kabel till vardagsrummet totalt så det skulle ha blivit 1500 kr. Hela projekt budgeten låg på 2500 kr. Det skulle gå att skarva fram den under listen då skulle det bara bli några meter.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-03 22:51

Min mest välljudand anläggning hade damsugarsladd. M-audio 2496 (finns även som usb-kort men jag litar inte riktigt på det gränssnittet)(samma komponenter som i deras dyrare srudiogrejjer men bara en DA och OP istället för tex åtta)som dac och försteg, det är ett mirakel om att ingen har skrivit om detta. Hifi musik har haft typ tre USB dac repotage utan att nämna möjligheten. Datorn är tvungen att vara super stabil, och man får stänga av allt i rätt ordning. Hama studio kablar rakt in i ett cambride slutsteg, damsugarsladd till studiomonitorer med 12 tumsbasar och 1,5 tums diskanter för närfältslysning.Det var väldig nära the hi-end.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-03 22:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-03 22:52

jamenvisst, dom kablarna var ju jättefina, jag blev nyfiken på den bruna
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-03 23:27

peetwa skrev:Bild

Dom blev ju riktigt tjusiga! :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-04 09:03

phon skrev:
Dom blev ju riktigt tjusiga! :)

Tackar!

Om det är någon i forumet som känner sig rastlös i helgen så finns det möjlighet att provlyssna dom i närheten av Möllan i Malmö. Jag skulle behöva lite andra öron innan jag börjar tweaka. Skulle även vara kul att höra vad andra tycker om ljudet som kommer ur dessa burkar.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-04 09:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-04 09:55

Ett tweak, om man nu kan kalla det tweak, som jag skulle provat, vore ett baffelstegsfilter.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-04 10:06

Intressant! Vad vill man uppnå med ett sådant? Korrigera för baffelns påverkan på ljudet? Och hur påverkar i så fall baffeln ljudet?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-04 10:27

paa skrev:Ett tweak, om man nu kan kalla det tweak, som jag skulle provat, vore ett baffelstegsfilter.

Hade tänkt föreslå något liknande tidigare i tråden men jag avstod :wink:
Ljudet blir fylligare men man kan nog förnimma en försämring om basen börjar dista mer vid ett lägre upplevt ljudtryck?? Nu hade väl elementet högt Qts, detta kan ju förbättra situationen om man kör utan baffelstegsfiloter

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-04 10:40

skrutten skrev:
paa skrev:Ett tweak, om man nu kan kalla det tweak, som jag skulle provat, vore ett baffelstegsfilter.

Hade tänkt föreslå något liknande tidigare i tråden men jag avstod :wink:
Ljudet blir fylligare men man kan nog förnimma en försämring om basen börjar dista mer vid ett lägre upplevt ljudtryck?? Nu hade väl elementet högt Qts, detta kan ju förbättra situationen om man kör utan baffelstegsfiloter

Kanske skulle döpa om tråden till "utan passiva delningsfilter". ;) (Det fanns en tanke att tillverka en subb av en tredje låda och köra den med aktiv delning.) Men det finns inget direkt behov av subb. Dom spelar ungefär lika mycket upplevd bas som ett par 6,5 tums ellement i en 12 liter låda med basreflex (typ tannoy reveal) fast torrare och jämnare än tidigare nämda högtalare.

Ok, är fylligheten en liten extra knuff mellan 80 och 130 Hz eller är det snarare 300 - 1200 Hz? Eller är det ingen knuff alls, det är alltså en effekt som inte går att åstakomma med ett EQ?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-04 10:48

peetwa skrev:Ok, är fylligheten en liten extra knuff mellan 80 och 130 Hz eller är det snarare 300 - 1200 Hz? Eller är det ingen knuff alls, det är alltså en effekt som inte går att åstakomma med ett EQ?

Brytfrekvensen ligger ofta inom 300-500Hz och korrigeringen kan vara 3dB +-1 dB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-04 10:51

Vid korta våglängder fungerar baffeln som stöd för ljudvågorna, ja nästan som ett 180-graders horn. Det betyder att högre frekvanser blir förstärkta upp till 6 dB, med början vid en frekvens som bestäms av baffelns bredd.
Svantes edge-program innehåller bl.a information om hur dessa sammanhang ser ut och hur ett sådant filter kan konstrueras.
Jag tycker inte att man ska fastna i fundamentalism och dogmer, om filtret förbättrar frekvensgången, så kommer högtalaren att låta bättre!
En sak att tänka på är att genom att spridningen avtar uppåt för en dubbbelkonshögtalare så kanske inte frekensgången rakt fram är hela sanningen. Men man kan ju avpassa baffelstegsfiltrets inverkan via motståndets värde, och lyssna sig fram till vad som blir bäst i praktiken.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-04 11:15

paa skrev:
En sak att tänka på är att genom att spridningen avtar uppåt för en dubbbelkonshögtalare så kanske inte frekensgången rakt fram är hela sanningen. Men man kan ju avpassa baffelstegsfiltrets inverkan via motståndets värde, och lyssna sig fram till vad som blir bäst i praktiken.

Tackar!

Jag höll på att slänga ett par OB-högtalare med dubbelkon innan jag upptäkte att inte presterade någon diskant över knähöjd. När man riktade in dom och och lutade dom kraftigt bakåt blev det annat ljud i skällan.

Därför har jag tänkt använda dessa så dom står helt riktade mot lyssnaren. Det skulle gå att ha en switch på baksidan med fasta lägen. Typ
1. Direkt
2. Baffelstegsfiltret
3. Högpass (för att köra med subb)

Men jag kommer snart att bli så inlyssnade på dessa att jag har svårt att göra vettiga bedömningar.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-04 11:51

Jag har mixer med fantommatning och stormembransmikrofon. Finns det något enkelt gratisprogram för att mata hur högtalarna presterar i mitt lyssningsrum.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-04 12:09

Ladda ner Tombstone!

http://www.speech.kth.se/smptool/

/Jocke

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-04 12:12

Angående "baffle step response"

http://www.quarter-wave.com/General/BSC_Sizing.pdf

Ett litet guldkorn. Med denna kan jag nog knäcka det hela med lite handräkningar.

http://www.transparentsound.com/measure ... ngdahl.pdf

Dock behövs denna för att jag skall kunna mäta Lvc.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-04 12:30

Jocke skrev:Ladda ner Tombstone!

http://www.speech.kth.se/smptool/

/Jocke

Grymmt! Jag har letat tidigare på pitatebay och download.com men inte funnit något.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-04 15:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-04 12:44

arta är väldigt poppis oxå

med det kan du även mäta q-värden och andra parametrar på låda och element, och det finns en lcr-mätare, riktigt kraftfullt faktiskt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-04 13:06

celef skrev:arta är väldigt poppis oxå

med det kan du även mäta q-värden och andra parametrar på låda och element, och det finns en lcr-mätare, riktigt kraftfullt faktiskt

Potent program men jag har inte fått det att sluta "knäppa"! Någon som lyckats?

/J

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-04 16:52

peetwa skrev:Jag har mixer med fantommatning och stormembransmikrofon.

Mikrofonen måste vara rundtagande (kula) för att kunna mäta, annars blir frekvensgången avståndsberoende!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-04 18:19

Potent program men jag har inte fått det att sluta "knäppa"! Någon som lyckats?

jag tror inte knastret har sån stor betydelse, iaf inte för mätresultatet, jag låtsas att knastret ska vara där som kontrollsignaler för analysatorn. mls fungerar ju annars ganska bra, dock är analysredskapen i vissa delar väldigt sega att jobba med

jag väntar fortfarande på att mr. lspcad a k a ingemar johansson ska snickra ihop ett komplett mätprogram, det tror jag skulle bli riktigt bra
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-04 19:41

Ok, vänner. Nu har jag panlampan på och ska ner i källaren för att leta upp de grejer jag behöver. Så här tänkte jag

Tombstone - DA - förstärkare - högtalare - mick - xlr - mixer - AD - Tombstone.

Jag tänkte mäta högtalarna som dom står en och en med i normal lysningsvolym och micken i lysningspposition. Samt en meter direkt framför högtalaren samt 30 grade off axis. Sen tänkte jag göra det samma med ett par aktiva fostex monitorer.

Får jag tillräckligt med info ur dessa mätningar eller finns det fler allternativ som är nödvändiga.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-04 19:45

paa skrev:
peetwa skrev:Jag har mixer med fantommatning och stormembransmikrofon.

Mikrofonen måste vara rundtagande (kula) för att kunna mäta, annars blir frekvensgången avståndsberoende!

Bajs, jad tror det är dubbel-njure. Är hoppet ute då? Men bör kunna göra 1 meters-mätning ändå.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-07-04 19:54

Snygga!! Sånt som får en att hoppas att vissa DIY-projekt en dag kan vara till salu :)

Kan inte låta bli (Technics-frälst som jag är) med ett par "lookalikes" (ok lite långsökt men ändå) :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-04 20:05

phloam skrev:Snygga!! Sånt som får en att hoppas att vissa DIY-projekt en dag kan vara till salu :)

Kan inte låta bli (Technics-frälst som jag är) med ett par "lookalikes" (ok lite långsökt men ändå) :)

Tackar. Du det är nästan skrämmande lika proportioner. Min är lite kortare ned till .

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-04 21:53

Det var njure på micken och jag hittade inte transformatrorn till mixern med phantommatningenen. Det kan ta lite tid detta.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-05 11:02

En liten elektret-mik brukar gå rätt bra för enklare mätningar, rakt in i mikingången på PC'n. Kanske en Panasonic WM61 från Svalander, eller någon billig PC-mik som du skalar ren från plasthöljet och sätter på en pinne. En gammal PC-mik brukar ligga och drälla lite överallt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 13:11

Bild

0-4000 hz

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 13:23

Bild

Fostex portad studiomonitor, 20 centimeter on-axis. Som ni ser är det något som händer med mätningarna vid 5000 Hz. Först trode jag det var mina högtalare som spökade. Så det var skönt att samma sak hände här.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-05 13:24

snacka turbofart, redan en mätning, inte illa pinkat alls

berätta gärna mer om mätningen som avstånd och riktning osv

prova gärna med 50db-skala och full frekvensomfång
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 13:36

Jag har hittat felet med 5000 hz droppen. Det låge ett filter över mickingången för att hindra störningar när man typ ska använda skype.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-05 13:40

Man kan ju sett ett nivåsteg över 1000Hz, det är väl där du kan sätta in experimenten med baffelstegsfiltret. Men som sagt, kan låta bäst att inte ta ner hela nivån, man måste både lyssna och mäta.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 14:10

Bild

15 centimeter on axis. 20 - 20000 Hz.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-05 14:23

Input overload innebär att mätningen "klipper" typ en limiter som inte släpper igenom signal över ett visst tröskelvärde!

/Jocke

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-05 14:27

Vad sägs om 42 cm on axis, 30 grader off axis, 60 grader off axis och 90 grader off axis?

Gärna att du försöker stävja rummet då också, eller mäter utomhus framför ett hörn av ett eventuellt för nära beläger hus, och tillräckligt högt upp med både högtalare och mikrofon.

Eller halvplansmätning med mikrofonen på hård och platt mark och högtalaren siktande mot den för on axismätningen. I det fallet kan du öka mätavståndet till det dubbla.

Vh, iö

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 14:27

Bild

Här är en mätning med högtalaren 30 cm från vägg inriktad mot lysnaren. Micken sitter i lysningsposition och öron höjd.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 14:48

IngOehman skrev:Vad sägs om 42 cm on axis, 30 grader off axis, 60 grader off axis och 90 grader off axis?

Vh, iö

Bild

42 centimeter on axis

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-05 14:50

avståndet 42 cm är väl för att få ned rumstillskottet men ändå med baffelsteget,
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 14:51

Bild

42 cm 30 grader off axis

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 14:54

Bild

42 cm 60 grader off axis

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 15:05

Bild

Mick 69 kr ned prutad till 60 kr, strax under ljudhålet sitter en stjärnskruv. När man släpper den släpper kåpan. Sen är det bara att försiktigt bryta loss kapseln.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 15:10

Bild

Kapseln barlaggd

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 15:12

Bild

Riggen. Tombstone - denon - höhtalare - mick - laptop - Tombstone

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 15:16

Bild

Kapsel försiktigt klämd i en svetstång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 15:39

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 16:11

Om man kollar på bilden ova så kan man tänka sig en trendlinje mellan
-20 dB @ 100 Hz och -10 db @ 10000 Hz. Skulle man kunna tänka sig ett filter som rätar ut denna tendlinje allså successivt ökar sin dämpning så att denna trendlinje blir horisontell? Vad kallas isåfall ett sådant filter.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-05 18:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-05 17:01

-10 dB på drygt 6 oktaver c:a 1,7dB per oktav. Ett -3dB-filter kan man göra genom att parallelkoppla en spole med ett motstånd i serie med elementet. Om du "sätter" -3dB-punkten och avläser impedansen där och börjar med en spole och motstånd som har dubbla impedansen (parallellkopplas till samma impedans som elementet har) så kan du laborera med värdena tills du hittar rätt. mata in värdena i Basta så hittar du säkert en kurva som passar dig!

/Jocke

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-05 17:15

Jocke skrev:-10 dB på drygt 6 oktaver c:a 1,7dB per oktav. Ett -3dB-filter kan man göra genom att parallelkoppla en spole med ett motstånd i serie med elementet. Om du "sätter" -3dB-punkten och avläser impedansen där och börjar med en spole och motstånd som har dubbla impedansen (parallellkopplas till samma impedans som elementet har) så kan du laborera med värdena tills du hittar rätt. mata in värdena i Basta så hittar du säkert en kurva som passar dig!

/Jocke

Tackar!

Ni som har lite mer erfrenheter av sånna här kurvor (mätningar). Hur tycker ni att det ser ut?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-05 21:43

Kapseln barlaggd

Vilken perfekt mik! :) (jaja, allt är ju relativt förstås, men ändå .... )

Riggen. Tombstone - denon - höhtalare - mick - laptop - Tombstone

Hmmmm ...... kanske bättre med sidokanten på skärmen mot högtalaren ... :) Eller en längre mick-kabel .......

(..... reflexer ... reflexer ... ) :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-05 22:04

Roligt med mätningar. :)

Den där toppen mellan 3-4 kHz verkar hänga med på alla mätningar, eller hela taggigheten som börjar nånstans vid 2 kHz. Om det inte är studs i laptopen så kanske det är ofasade sidokanter på lådan eller nåt annat roligt. Dom skulle jag labba med, kanterna alltså, fasa dom kanske.

Sedan som paa säger, nån form av baffelstegsfilter som griper in runt 1 kHz nånstans, och sänker några dB. Helt enkelt en spole i serie med signalen, och ett motstånd parallellt över spolen. En halv till en mH och 3,3 - 6,8 ohm eller nåt.

Sen ser det inte riktigt lika roligt ut om du sätter vertiklaskalan till 50 dB totalt, som man brukar göra. :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-06 09:20

phon skrev:
Sedan som paa säger, nån form av baffelstegsfilter som griper in runt 1 kHz nånstans, och sänker några dB. Helt enkelt en spole i serie med signalen, och ett motstånd parallellt över spolen. En halv till en mH och 3,3 - 6,8 ohm eller nåt.

Tackar Phon! Bra synpunkter. Är det så här du menar?

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-06 10:10

Ett annat förslag jag har är att hålla sig till den inofficiella standard som
säger att man alltid har 50 dB på Y-axeln vid högtalarmätningar. Mätningar
är ju alltid tolkbara oavsett skalor, men genom att alltid använda samma
skala (50 dB på Y-axeln och alltid visa HELA frekvensområdet*, även om
man bara mäter en del av det) slipper man den onödiga ansträngningen
att transformera genometrin. :)

Vh, iö

- - - - -

*Med hela menar jag då någnting i stil med 20 - 20 000 Hz, eller kanske
uppåt 10 - 200 000 Hz i specialfall där man behöver kunna se lite utanför.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-06 10:23

IngOehman skrev:Ett annat förslag jag har är att hålla sig till den inofficiella standard som
säger att man alltid har 50 dB på Y-axeln vid högtalarmätningar. Mätningar
är ju alltid tolkbara oavsett skalor, men genom att alltid använda samma
skala (50 dB på Y-axeln och alltid visa HELA frekvensområdet*, även om
man bara mäter en del av det) slipper man den onödiga ansträngningen
att transformera genometrin. :)

Vh, iö

- - - - -

*Med hela menar jag då någnting i stil med 20 - 20 000 Hz, eller kanske
uppåt 10 - 200 000 Hz i specialfall där man behöver kunna se lite utanför.

Oki, jag körde på standardinstälningarna i tombstone. Programmet var rätt logiskt så jag antar att man kan åstakomma detta med några klick. Ska göra dett i fortsättningen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-06 11:02

Det äre bara att "ta tag" och dra i skalorna. Uppåt i överkant, nedåt i underkant och flytta hela området om du tar tag i mitten. Alla Svantes program ffungerar på liknande sätt, väldigt praktiskt faktiskt.

Så menade jag med spole och motstånd, fast jag hade satt dem på plussidan. Spelar ju ingen roll men det känns lixom naturligare bara .... :roll:

Tittade tillbaks på bilderna av högtalaren och såg att dels är inte elementet försänkt i baffeln (halvsvårt när det inte är cirkelformat), och dels så är det lite kanter, packningar och annat jox på framsidan ändå.

Alla dessa kan vara anledningar till ripplet mot högre frekvenser.

Sen återstår den där vita geggan på insidan av konen. Den minskade i mitt fall bort en del liknande rippel. Det är vanlig flytande latex som är penslad på baksidan av konen. Inte helt optimalt med just latex men det gör ändå en del nytta ibland.

.
Senast redigerad av phon 2008-07-06 11:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-06 11:05

Edge!

Bild

Som ni ser förstår jag inte riktigt vad jag håller på med. Jag antog R1 skulle vara högtalarens recistans, men det är nog fel.

Nä, nu får det vara nog. Tack för att ni har haft ett sådant tålamod med min okunskap om filter och dess ingående komponenter.

Jag ska sätta mig i lotusstälning med en konsensator och en spole i vardera hand och inte resa mig förens jag känner deras innersta väsen.
Jag saknar helt enkelt magkänsla i nuläget.
Senast redigerad av peetwa 2008-07-06 11:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-06 11:06

Förslag till Svante: Kan du inte fixa så Tombstone helt enkelt står på 50 dB skalhöjd default?
Jag hade också problem med det där förut. :oops:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-06 11:10

peetwa skrev:Edge!

Precis! Jag gjorde samma sak med din låda, och såg också toppen vid 3,5 kHz ...... :)

(Prova med lite 28x28 trekantslist och kläm fast på båda långsidorna )

Oj, Edge föreslår >3 mH ..... jag som höftade 1/2 till 1 .... 8O
Jag simulerade det i Basta och försökte få till ett någorlunda snyggt resultat .... :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-07-06 11:39

Jag tror nog att det är uppbrytningar i elementet som står för höjningen ovan 1kHz och påföljande oroligheter...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-06 12:09

Visst är det väl en 8"-are? 200mm är nog ytterdiametern! 8"-are brukar ha en konarea på c:a 200cm2. Diametern blir väl då Rot(200/3,14)*2 blir c:a 160mm. Förändrar ju ett och annat en aning!

/Jocke

Edit:

I edge ser det fint ut med f1=200hz f2=585 R1=6ohm. Ljudtrycket har fallit med 3dB vid 2kHz. Sedan kan lägga en konding parallellt med baffelstegspaketet för att släppa på signal över en 1600-1800hz. Om du vill ha lite lägre ljudtryck på toppen lägger du helt enkelt ett litet motstånd i serie med kondingen före parallellkoppling.

Toppen på toppen (5-10kHz) är jag inte säker på att du ska bry dig om. Energiresponsen i ett sådant här element faller ändå mot stigande frekvens så det kan vara idé att lyssna lite off axis istället.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-06 12:34

phon skrev:
peetwa skrev:Edge!

Precis! Jag gjorde samma sak med din låda, och såg också toppen vid 3,5 kHz ...... :)

(Prova med lite 28x28 trekantslist och kläm fast på båda långsidorna )

Oj, Edge föreslår >3 mH ..... jag som höftade 1/2 till 1 .... 8O
Jag simulerade det i Basta och försökte få till ett någorlunda snyggt resultat .... :)

Bara för att sätta sakerna lite i perspektiv...

Krusidullen vid 3,5 kHz är enligt Edge ungefär 2 dB stor (+/- 1 dB). Tittar man på den faktiska mätningen spänner tonkurvan 2 - 8 kHz (2 oktaver) över nästan 20 dB (+/- 10 dB).

Det i sig säger att man kanske inte behöver bekymmra sig så mycket om just den effekten, men det räcker inte där...

Sen är det nämligen dessutom så att även simuleringen som sådan, när ljudkällan är ett bredbandselement, är tveksam. Ett sådant element beter sig ju inte alls som ett homogent membran, och därför är det inte ens säkert att den delen - alltså Edge-simulering - är en delmängd av hur högtalaren beter sig.

Vid låga frekvenser stämmer nog Edge bättre i detta fall, eftersom man då kan approximera membranet som solidt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-06 13:30

IngOehman skrev:Sen är det nämligen dessutom så att även simuleringen som sådan, när ljudkällan är ett bredbandselement, är tveksam.

Jo så är det nog, men den lilla toppen finns också i gravstensmätningarna, så någon förankring har den väl i verkligheten.

skrutten skrev:Jag tror nog att det är uppbrytningar i elementet som står för höjningen ovan 1kHz och påföljande oroligheter...

Ja, jag hade liknande beteende på mina BBK200, mer som omålade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-06 13:32

ibland får man leva med det imperfekta, att fasa kanterna på den byggda lådan känns som ett nedköp, ska man optimera för ditten och datten i efterhand så tycker jag att det är bättre att börja om från början, börja om från nytt
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-06 13:42

Ja, fasa efteråt kan ju vara jobbigt förstås. Men att bara klämma dit nåt tillfälligt för att se vad som händer kan väl kanske gå an. :)

En spole + motstånd behöver man inte ens öppna lådan för, det går lika bra utanför i det här fallet. :) Vad som helst, för att se vad som händer ....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-06 14:05

phon skrev:
IngOehman skrev:Sen är det nämligen dessutom så att även simuleringen som sådan, när ljudkällan är ett bredbandselement, är tveksam.

Jo så är det nog, men den lilla toppen finns också i gravstensmätningarna, så någon förankring har den väl i verkligheten.

Visst, att tonkurvan ser ut ungefär som den uppmätta (det vill säga att mätmikrofonen är rimligt pålitlig i det aktuella frekensområdet) ser jag inget skäl att frågasätta.

Vill bara sätta ett frågetecken för att puckeln vid just 3,5 kHz har så speciellt mycket med baffeln att göra. Puckeln är ju nära 10 dB stor, och måste HUVUDSAKLIGEN beror av annat, närmare bestämt membranets eget beteende. Det ser man också av att den finns där i flera utstrålningsriktningar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-06 18:12

Just nu undrar jag om någon råkar ha mättup Lvc (drivers voice coil impedance) för BBK200, om inte undrar jag om 0,4mH skulle kunna användas som en aproximation.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-06 22:21

med arta kan du mäta detta själv väldigt enkelt, allt du behöver är lite kablar och ett kalibreringsmotstånd med ett värde runt 10-100 ohm

uppmätt vid 1khz = 0,6mh
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-06 22:39

IngOehman skrev: Vill bara sätta ett frågetecken för att puckeln vid just 3,5 kHz har så speciellt mycket med baffeln att göra. Puckeln är ju nära 10 dB stor, och måste HUVUDSAKLIGEN beror av annat, närmare bestämt membranets eget beteende. Det ser man också av att den finns där i flera utstrålningsriktningar.

Vh, iö

Ja det verkar ju rimligare. :)

peetwa skrev:Just nu undrar jag om någon råkar ha mättup Lvc (drivers voice coil impedance) för BBK200, om inte undrar jag om 0,4mH skulle kunna användas som en aproximation.

Jag har mätt den på vanliga BBK200 (8 ohm) till 0,7 mH vid någon okänd frekvens.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-06 22:53

Sweet. Då var jag inte ute och cyklade. Jag hade tänkt göra det med speaker workshop. Jag hade en nödlösning med tongenerator och ocilloscope men då hade jag behövt bege mig till en annan stad.

Tusen tack!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-07 10:15

Avstickare.

Såg att Celef tidigare hittat BBK200 från en bulgarisk sida. Gjorde lite hacking och hittade följande

http://www.vissokogovoriteli.plc.bg/pro ... F4_BF8.htm

Ett sådant ellement kostar 12 BGN vilket med dagens forex-kurs blir 60 kr. Utan tull och skatt m.m.

Dom har även bredbandare med gjuten aluminium korg, samt en rad andra element. Banddiskanter för ca 500 sek (utan frakt m.m.)

http://www.vissokogovoriteli.plc.bg/products-01-01.htm
Senast redigerad av peetwa 2008-07-07 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-07 10:37

peetwa skrev:
Nä, nu får det vara nog. Tack för att ni har haft ett sådant tålamod med min okunskap om filter och dess ingående komponenter.

Jag ska sätta mig i lotusstälning med en konsensator och en spole i vardera hand och inte resa mig förens jag känner deras innersta väsen.
Jag saknar helt enkelt magkänsla i nuläget.

Ok, nu kan jag resa mig ur min lotusstälning.

Konjugatlänk – Zobel network

Re = 7 Ohm

Lvc = 0,65 mH

RZobel = 1,25 * Re = 1,25 * 7 = 8.75 Ohm

CZobel = Lvc / (1,25* Re)^2 = 0,00065 / (1,25* 7)^2 = 8,5 E-6 = 8 uF

Jag känner mig hyfsat säker på dessa värdena så jag gafflar dom inte.

Lvc = 0,6 mH ger 8 uF i konjugatlänken

Lvc = 0,7 mH ger 9 uF i konjugatlänken

Närmast detta är 10 uF i hifi-kits katalog (2 * 10 uF)

RZobel = 8,75 Ohm

Närmast detta är 8,2 Ohm i hifi-kits katalog (2 * 8,2 Ohm)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-07 11:20

Baffelstegskorrektion

WB=10,63 tum (baffelns bredd i tum)

f3=4560/WB = 429 Hz

f3 uppskattad = 1000 Hz

Jag räknar fram två baffelstegskorrektioner en som är ”by the book” (429 Hz) och en som är uppskattad ur mätningarna ovan (1000 Hz)

DB är den önskade dämpningen i dB

Genom att skriva ut 42 cm on-axiskurvan och sedan koppiera den till OH och sedan lägga OH-kopian ovan på originalet kan jag uppskatta hur mycket dämpning i dB jag behöver (efter en omskalning (dB till mm)). Det behövs någonstans mellan 5 och 10 dB dämpning så för att få kurvan något så när rak.

Re = 7 Ohm

DB = 5 och 10 dB

f3 = 429 och 1000 Hz

RParallel = Re * (10^(DB/20)-1)

DB = 5 ger RParallel@5 = 5,5 Ohm
DB = 10 ger RParallel@10 = 15 Ohm

Lbsc = Rparallel / (2 * pi * f3)

Lbsc5@429 = 0,002 H = 2 mH

Lbsc5@1000 = 8,7E-4 = 0,87 mH

Lbsc10@429 = 5,6 mH

Lbsc10@1000 = 2,4 mH

Jag beställer 2 av 0,8 mH, 2,0 mH och 5 mH samt lite blandade motstånd (ink 5,6 och 15 Ohm) för att kunna tweeka lite

Förklaring

RParallel@5 det motstånd som skall användas i filtret för 5 dB dämpning

Lbsc5@429 Spolen som skall användas parallet med RParallel@5 för att få 5 db dämpning vid 429 Hz
Senast redigerad av peetwa 2008-07-07 15:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-07 11:30

Bild

bild från http://www.quarter-wave.com/General/BSC_Sizing.pdf som visar hela filtet och konjugatlänken.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-07 14:05

phon skrev:
Sen återstår den där vita geggan på insidan av konen. Den minskade i mitt fall bort en del liknande rippel. Det är vanlig flytande latex som är penslad på baksidan av konen. Inte helt optimalt med just latex men det gör ändå en del nytta ibland.

.

Vilket material skulle vara helt optimalt för detta?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-07 14:25

jovisst borde något av dessa bulgariska element vara de hifikit säljer som bbk-200, dock hittar jag inget element som stämmer med de data hifikit uppger, är de element hifikt säljer customvarianter månne, förmodligen inte

jag har inte mätt eller beräknat känsligheten på mina men jag upplever elementen som väldigt lågkänsliga, jag måste dämpa diskanten långt mer än jag är van och volymkontrollen måste användas mer våldsamt

det fanns några element på hemsidan som såg lite roligare ut, med inverterad gummikant och fetare magnet, undrar just hur dessa mäter
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-07 15:11

celef skrev:jovisst borde något av dessa bulgariska element vara de hifikit säljer som bbk-200, dock hittar jag inget element som stämmer med de data hifikit uppger, är de element hifikt säljer customvarianter månne, förmodligen inte

jag har inte mätt eller beräknat känsligheten på mina men jag upplever elementen som väldigt lågkänsliga, jag måste dämpa diskanten långt mer än jag är van och volymkontrollen måste användas mer våldsamt

det fanns några element på hemsidan som såg lite roligare ut, med inverterad gummikant och fetare magnet, undrar just hur dessa mäter

Hifi-kit har kryddat känsligheten för BBK200F med 1 dB men jag misstänker att det är en större skillnad än så du upplevt.

Det kan ju också vara så att du upplever en ”omvänd” baffelstegseffekt. När bulgarerna mäter elementet så gör dom det i en IB och får resultatet 89. När du sedan sätter dem i en låda som har smalare baffel än de våglängder som elementet är tänkta att spela så sprider högtalaren ljudet i en sfär (4 pi) och inte i en halvsfär (2 pi) som vid mätningen. Resultatet blir en teoretisk sänkning med 6 dB som i verklighet en endast blir 3 dB på grund av basstöd från bakre vägg och reflektioner i väggar och golv. Jag kanske sparkar in öppna dörrar här men jag måst glänsa lite med min nyvunna upplysning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-07 16:40

Det gäller fler element, att HiFiKit verkar speca nästan lite på måfå.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-07 17:14

paa skrev:Det gäller fler element, att HiFiKit verkar speca nästan lite på måfå.

"Drömmen" vore att de hade en egen mätavdelning, typ som Icas provkök. Nu är ju mätprogram för flera parametrar nästan var man egendom i det digitala samhället, och ett grisigt bra studiokort typ m-audio audiophile 2496 kostar under 1000 kr. Dom kan ju ta den delen av lagret där dom har disco-ljus och bygga labbet. :lol:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-07 22:40

ja nåt är galet, men det kanske är så att när jag har lättat på dom rörliga delarna på mina element så föll känsligheten, liksom tvärtom sunda förnuftet :|

hur upplever du känsligheten på dina f-varianter?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-07 22:46

peetwa skrev:
paa skrev:Det gäller fler element, att HiFiKit verkar speca nästan lite på måfå.

"Drömmen" vore att de hade en egen mätavdelning, typ som Icas provkök. Nu är ju mätprogram för flera parametrar nästan var man egendom i det digitala samhället, och ett grisigt bra studiokort typ m-audio audiophile 2496 kostar under 1000 kr. Dom kan ju ta den delen av lagret där dom har disco-ljus och bygga labbet. :lol:

Jo, men varför specar dom elementen annorlunda än vad tillverkarna gör, utan att ha sådan mätavdelning?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-07 22:52

paa skrev:
peetwa skrev:

Jo, men varför specar dom elementen annorlunda än vad tillverkarna gör, utan att ha sådan mätavdelning?

Det är nog för att göra dom mer attraktiva, tråkigt nog.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-07 23:05

celef skrev:ja nåt är galet, men det kanske är så att när jag har lättat på dom rörliga delarna på mina element så föll känsligheten, liksom tvärtom sunda förnuftet :|

hur upplever du känsligheten på dina f-varianter?

Ja, det är svårt att säga. Coplandstärkaren har en så mörk skala att jag alltid sätter på den och justerar volymen sedan, och till råga på allt har jag volym på CD spelaren oxå. skulle säga 88 men det är ett skott i mörkret. Jag kan göra ett A - B test med mina OA-58 när jag tar semester.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-08 09:38

peetwa skrev:
phon skrev:

.

Gäller det även för bredbandsellement att styvare är bättre. Kan det inte vara så att det faktiskt är själva "uppsprickningen" eller asymetrin i rörelsena som tillåter den att spela 80 - 15000 Hz?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-08 09:42

Bild

Inför lödningarna (har inte fått grejjerna än). Vilken sida är pluspolen på en sån här kondensator?

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2008-07-08 09:54

Kort svar: Ingen!

Det handlar ju om växelspänning, därför kör man med bipolära kondingar i filter.

\\Sky

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-08 10:15

sky_eye skrev:Kort svar: Ingen!

Det handlar ju om växelspänning, därför kör man med bipolära kondingar i filter.

\\Sky

Så att kondensatorn i konjungatlänken på bilden nedan har en pluspol spelar ingen roll?

Bild

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-08 11:04

Den ska inte ha en pluspol, den ska vara bipolär!

/Jocke

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-08 11:14

Skönt. Det skulle alltså varit en sådan här i koplingsschemat i stället.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-08 11:33

Definitivt, och den typ av konding du visade på bild längre upp blir helt utmärkt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-08 11:55

peetwa skrev:
peetwa skrev:
phon skrev:

.

Gäller det även för bredbandsellement att styvare är bättre. Kan det inte vara så att det faktiskt är själva "uppsprickningen" eller asymetrin i rörelsena som tillåter den att spela 80 - 15000 Hz?

Latexen tar hand om och dämpar böjvågen något i membranet. Gummisurounden skulle helst ha gjort det istället så slipper man geggan. Du kan prova nåt annat klet, nån cm upp från kanten på baksidan.

Jag hittade en gammal mätning där man ser ungefär samma topp mellan 2-3 kHz. Hittade däremot ingen mätning efter kletandet :(

Bild

Man ser även taggigheten högre upp i frekvens, något som minskade betydligt med de små limmade stagen mellan magnet och korg. Här är en mätning på den skillnaden. Mörkblå är med stag.

Bild

Hmmmm, verkar ha påverkat även den andra toppen ..... kanske det räcker med stagen ändå ?
Några bitar monteringsband och lite PL400.

Det går säkert bra med 4 halva klädnypor också .... eller vad som helst .... :)

.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-08 12:19

phon skrev:Hmmmm, verkar ha påverkat även den andra toppen ..... kanske det räcker med stagen ändå ?
Några bitar monteringsband och lite PL400.

Det går säkert bra med 4 halva klädnypor också .... eller vad som helst .... :)

.

Jag ska ut till byggvaruhuset idag i ett annat ärende så jag skall passa på att hämta lite bläck, eller metallband (inte gwar) och glasfiberull. Jag har lite sättlim hemma jag tror att det är PL400 faktiskt.

Jag vet inte om fiskeaffärerna har blystrippar (ser ut som ett big red-tuggumi fast i bly) längre annars hade nog det varit bra att avsluta med ett lager bly för att få lite vikt i konstruktionen.

Är det i memorymenyn på tombstone som man ska gå in för att lägga in gamla mätningar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-08 12:28

En mätning kan du spara med "isbiten". Det går att toggla mellan dem också, bra när man upptäcker att man ville spara den förra på disken .... :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-08 12:47

Kan man uppna flera olika grafer samtidigt. Alltså ta fram äldre mätningar och visa dessa samtidigt som nya.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-08 12:59

Bara två samtidig. Man kan spara grafer (mätningar) förstås.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-08 13:05

Oj, bara 2 - då måste vara fel på mitt program, jag kan ha många fönster öppna samtidigt!

/J

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-08 13:14

Tombstone?

Ja, fler fönster ja, men inte fler än två grafer per fönster .... :)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-08 13:15

Bild

Oki, det jag tänkte var att mäta högtalarna omoddade samma som förragågen men med micken på en pinne. Sedan steg för steg utföra förändringarna med den första mätnigen som referens. Jag tror att detta blir tydligast om man har två kurvor i samma fönster som phon har på bilden ovan.

Mätning omoddad.

Mätning med stenull.

Mätning med dämpad korg och stenull.

Mätning med baffelstegskorrigering, dämpad korg och stenull.

Förhoppningsvis kan jag göra mätningarna back-to-back. Men vi ska ha gäster till helgen så eventuellt blir jag tvungen att riva riggen mitt i så det skulle vara bra att kunna hämta upp en gammal graf och använda den som refferens i de fortsatta mätningarna.

Tycker ni att det är absolut nödvändigt att göra off-axis mätningar när man gör en sån här serie?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-08 13:33

Aha!

Jag har för stor skärm då! :wink:

/Jocke

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-08 22:35

Bild

I väntan på mina filterkomponenter, sysslar jag med en annan typ av DIY.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-08 23:36

en binge

jag tror det var på 70-talet som det var poppis bland vissa att ha en sängradio infälld i huvudändan, dom sängarna var groteska och ofta klädda i vinröd plysch och dekorerade med guldfärgade plastlister, dom var nog riktiga kvalsterbombor. din ser hygienisk ut
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-08 23:41

:)

Kom att tänka på att det står "vilande" i trådhuvudet nu! :wink:

/Jocke

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-09 10:20

celef skrev:en binge

jag tror det var på 70-talet som det var poppis bland vissa att ha en sängradio infälld i huvudändan, dom sängarna var groteska och ofta klädda i vinröd plysch och dekorerade med guldfärgade plastlister, dom var nog riktiga kvalsterbombor. din ser hygienisk ut

Det fanns dom som hade en bilstereo och valnötsimitation i plast, det och sedan lampor i samma guldiga plast som listerna. Det var min favorit.

Apropå vilande så var det inte meningen att åstadkomma en ordvitts men den blev bra.

På måndag eller tisdag rullar jag igång med den sista fasen på bygget.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-09 11:28

peetwa skrev:

Det fanns dom som hade en bilstereo och valnötsimitation i plast, det och sedan lampor i samma guldiga plast som listerna. Det var min favorit.

Med dagens oljepris får man snart säga plastimitation av trä istället .... ? :lol:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-09 11:37

phon skrev:
peetwa skrev:

Med dagens oljepris får man snart säga plastimitation av trä istället .... ? :lol:

Det sägs att väldigt lite av den plast vi använder är petroliumbaserad nuförtiden.

/Jocke

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-09 11:58

Bild

Det är alltså en sånhär jag håller på att bygga. En enkel och tidslös trippel-säng. Med vintage-receiver och gubbe i sidenpjamas.

Hoppas den är ordentligt förankrad, för man skulle nog bli förvånad om man vaknade av en Pioneer SX-3800 släpt från en halvmeters höjd i mitt i plytet.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-09 22:18

wow vilken värsting pryl, det ser ut att vara en tv inbyggd oxå, en sån där med ett bildrör som är rund och buktar ut
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-14 20:56

Bild

Ok, it´s on. Ner källern..
Senast redigerad av peetwa 2008-07-14 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-14 20:59

Bild

Jag har fyllt lådorna med ca 1.5 * 0,5 * 0.05 m3 glasfiber ull. Det är inte knökfullt men nästan.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-14 21:04

Bild

Mätning.

Oxblod (den lägre) med glasfiber

Lavendel (den övre) med biltema och hifikit plastull.

Här förlorar vi även ca 3 dB i verkningsgrad. Kolla på bakgrundsljudet vid 20 Hz

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-14 21:08

Du borde prova med långhårig fårull också.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-14 21:10

paa skrev:Du borde prova med långhårig fårull också.

Hur tror du den skulle mäta?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-14 21:14

Jag tycker helt subjektivt att det dämpar resonanserna utan att döda klangen. Skulle vara kul att se hur det mäter.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-14 21:15

Bild

En svalander som visde sig vara nästa omöjlig att se på mätningarna. Den jämnar ut ojämnheter med kanske 0,5 dB men på den här sladdertackan till kurva gör det knappast någon skilland.

Jag har dock andra åtgärder för korgen i min påse..

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-14 21:19

Bild

Konjugatlänk.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-14 21:22

Bild

Baffle-step-filter. Lödd och färdig..

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-14 21:24

Bild

Rock and roll..

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-14 21:32

Bild

Oki, rakt. Det är definitivt inte för lite baffle-step korrektion (10 dB @430 Hz. Jag blir tvungen att lysna in mig på det här innan jag kan uttala mig). Det ser "snyggt" ut i alla fall.

Oxblog - Filter och konjugat länk samt glasull

Lavendel - Utan

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-14 21:52

Oki, rakt. Det är definitivt inte för lite baffle-step korrektion (10 dB @430 Hz. Jag blir tvungen att lysna in mig på det här innan jag kan uttala mig). Det ser "snyggt" ut i alla fall.

Oxblog - Filter och konjugat länk samt glasull

Lavendel - Utan

Allt som behävs för att tune:a in det sista

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-14 21:55

Bild

En instalation.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-14 22:24

8O Imponerande samling komponenter ..... och X-mag's också. Det kan inte bli fel nu. :)

peetwa skrev: Bild

Den där påsen längst till vänster vill jag ha .... nu! :D

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-14 23:03

phon skrev:Den där påsen längst till vänster vill jag ha .... nu! :D

Jag skulle precis fråga vad den hade att göra i sammanhanget när jag fattade att "spiddekagan" var till dig!

/Jocke

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-07-14 23:05

:D

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-14 23:07

Bild

Speak up!

Va tycks. Jag tor att jag snart är framme vid målet.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-14 23:23

Tycker det ser skapligt ut för en 1-vägare! Sen är ju frågan var de placeras och var i rummet du lyssnar. Jag tror att man ska bestämma sig för att sätta punkt för delprojekten någonstans och låta det va ett tag. Tycker att resultatet ser bra ut nu även om dun aptit kanske ökar med tiden! :wink:

/Jocke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-14 23:34

Speak up!

Man kan prova med en kondensator på kanske 1,5 eller 2,2 uF eller så parallellt över baffelstegsfiltret. Det kan ge några dB högre nivå ovanför 10kHz.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-14 23:36

det ser fint ut, men lite offaxismätningar krävs som komplement, gärna 30 och 60 grader offaxis

men viktigast hur låter det? vilka ljudliga skillnader är det mellan dom olika åtgärderna? har något blivit sämre?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-15 07:49

celef skrev:det ser fint ut, men lite offaxismätningar krävs som komplement, gärna 30 och 60 grader offaxis

men viktigast hur låter det? vilka ljudliga skillnader är det mellan dom olika åtgärderna? har något blivit sämre?

Det har blivit fyra stora skilnader.

Ljudbilden är mycket mer samlad.

Högtalaren spelar mer bas.

Tidigare ha rösterna varit två steg framför musiken. Nu är dom mitt i. Här måste jag ge högtalaren/öronen mer tid. I nuläget gillar jag det inte riktigt, men jag tror att det kan vara rätt på lång sikt.

Verkningsgraden har sjunkit som ett lod. 84 dB kanske.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-15 07:54

paa skrev:

Speak up!

Man kan prova med en kondensator på kanske 1,5 eller 2,2 uF eller så parallellt över baffelstegsfiltret. Det kan ge några dB högre nivå ovanför 10kHz.

Parallelt med kondensatorn eller med spolen? Spolen, va?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-07-15 08:40

peetwa skrev:
paa skrev:
peetwa skrev:Speak up!

Parallelt med kondensatorn eller med spolen? Spolen, va?

Bild

Parallellt över spolen Lbsc och och motståndet Rparallell, så att dom bypassas av kondingen vid de högsta frekvenserna.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-15 18:13

Finito!

Jag bytt 15 Ohms motståndet till 10 Ohm och kopplade på Copland förstärkaren. Nu släpte allt. Rösterna är på plats, basen är kontrolerad och stram, 3d känslan finns där. Jag vill återkopla till början på denna tråden.

Stativhögtalare på 15-30 liter med acceptabel finish och hifi-ambitioner. Tanken är att genom att anpassa element, högtalarlådor och lyssningsrum till mina preferenser kunna åstadkomma det ovannämnda utan att behöva använda allt för komplicerade tekniska lösningar.

Jag vill påstå att jag med råge uppfylt detta. Jag vill tacka dem som bidragit med inlägg.

Ps mätningar kommer.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-07-15 18:17

Skönt för dig och kul tråd att följa för oss andra. Mycket intressant. Tack!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-15 19:39

Totala projekt budgeten slutar på 4000 kr. Var av ca 3000 kr har slutat i högtalarna. Jag tror faktiskt att det skulle vara svår att hitta en mer välspelande högtalare för 3000 kr.

Fostex PM0.4 för 2000 kr är ingen match. Jag tror att man måste upp till tex B&W CM1 för 7500 kr innan köpehögtalarna är bätre på de flesta punkterna.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-15 21:41

Jäkla juste bygge! Synd att jag inte fick syn på den här bilden tidigare:

Bild

I så fall hade mitt egna pågående baslådebygge sett annorlunda ut inuti.

Cool jycke också. Matchar högtalarna perfekt!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-16 00:01

Max_Headroom skrev:Jäkla juste bygge! Synd att jag inte fick syn på den här bilden tidigare:

I så fall hade mitt egna pågående baslådebygge sett annorlunda ut inuti.

Cool jycke också. Matchar högtalarna perfekt!

Tackar!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 12:34

Så nu har jag vilat på verket och tweakat det sista. Motståndet som är kopplat över spolen är bytt mott ett något lägre på 10 Ohm för att släppa på mer diskant.

Mätning on axis 43 cm

Bild
Senast redigerad av peetwa 2008-08-08 12:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 12:35

30 grader off axis.

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 12:37

43 cm 60 0ff axis

Bild

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 12:39

43 cm 90 grader off axis

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-08 12:46

det ser riktigt bra ut tycker jag, men blir jag lurad av grafens 100db-skala?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 12:50

Provlyssning

Högtalare är placerade 1 meter från bakre vägg, 2,4 mellan varandra och 2 meter från lyssnare.

CD Sony cdp xb920

Förstärkare Copland CTA 401

Högtalarkabel från Claes Olson 1,5 mm2

Signalkabel från supra

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 12:53

celef skrev:det ser riktigt bra ut tycker jag, men blir jag lurad av grafens 100db-skala?

Jag drog ut den max i höjdled, det ger väll det mest ofördelaktiga (detaljerade) utseendet.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 13:00

Bonnie Prince Billy - I see a darkness från plattan med samma namn.

Bassen i inlednigen är torr och fin och jämn, i mitt tycke nästan perfekt. Inspelningsummet återspeglas dock inte som på mina harbeth, intrycket av inspelningsrummet är litt dimmat. Röster är helt klart den här högtalarens starka sida (i likhet med andra lite större fullrande-element). Överlag klarar högtalaren av denna ganska knepiga skiva utan att göra bort sig eller göra några märkliga missljud.
Senast redigerad av peetwa 2008-08-08 15:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 13:13

Lucinda Williams - Lonely Girs från Essence

Min jycke envisas med att hoppa upp och lägga sig i sweet spoten varje gång jag reser mig upp för att byta skiva.

Här rör det sig om en mycket mer mainsteem produktion. Detta är nog en skiva jag skulle kunna använda för att dema högtalarna med. Gitarrerna är inspelade med mycket anslag och övertoner villket får mina högtalare att låtta som om dom spelar hela vägen upp utan att bli vassa. Basen är relativt högt mixad vilket inte heller är något problem för högtalarna i mitt lysningsrum. Ljud bilden är härligt bred och sträcker sig väl utanför högtalarna i sidled. Om man skall leda efter svagheter så är det att närvaron och separationen av de olika instrumenten inte är hundra. Om detta beror på att mitt lysningsrum är helt odämpat eller högtalarna vet jag inte men det är ju resultatet som är det viktiga.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 13:22

Stan Getz - I remember Clifford live från Cafe Montmartre

Flyttar på jycken och sätter mig. Saxen är nära mickad på mordernt maner och återges mycket bra. Piano saxbalansen är bra men trummor och basen hamnar helt i bakgrunden. Här hade det varit gött med bas. Inspelningen är dynamisk och skilnaden mellan starka och svaga partier gör att man är glad att man har volym på cd-fjärren. Till denna skiva duger högtalaren bäst som bakgrundshögtalare vid fester.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 13:31

Monica Zetterlund och Bill Evens - Jag vet en Dejlig Rosa från Walts for Debby

Aaaah. Shit pommes. Det här låter riktigt bra. Det låter verkligen som om Monica står i rummer. Bills piano har fått en egen kanal och slipper trängas med trummorna. Högtalarna återger både den viskande inledningen och det snabbare partiet på ett helt oklanderligt sätt. Hi-Fi när det är som bäst. Dessutom inspelad 1964 av Philips dom viste vad dom gjorde på den tiden.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-08 13:32

peetwa skrev:Monica Zetterlund och Bill Evens - Jag vet en Dejlig Rosa från Walts for Debby

Aaaah. Shit pommes. Det här låter riktigt bra. Det låter verkligen som om Monica står i rummer. Bills piano har fått en egen kanal och slipper trängas med trummorna. Högtalarna återger både den viskande inledningen och det snabbare partiet på ett helt oklanderligt sätt. Hi-Fi när det är som bäst. Dessutom inspelad 1964 av Philips dom viste vad dom gjorde på den tiden.

Finns det någon anteckning om vem som är ljudtekniker?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 13:38

Bernt Jansch - The black Swan från skivan med samma namn.

Ooooh! Här kommer en annan riktigt pang-matchning. Den här skivan har jag lyssnat på många system och den brukar gröta ihop fullständigt då den är mixad med hög midbas och det är massa lösa strängar i svängning. Här är det en annan femma gritarrerna klingar härligt och fritt. Bert röst är tydligt separerad och härligt torr. På andra låtar på skivan där det är full orkester och massa pålägg försvinner det magiska.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 13:44

paa skrev:
peetwa skrev:Monica Zetterlund och Bill Evens - Jag vet en Dejlig Rosa från Walts for Debby

Finns det någon anteckning om vem som är ljudtekniker?

Det ser ut att vara en jätte studio minst 200 m2 inspelningsrum. Någon mer info finns inte i CD-konvolutet men jag kan verkligen rekomendera den här skivan.

Kolla in länken nedan..

http://www.youtube.com/watch?v=8tp-nbchmHU

Den skall tydligen vara inspelad i Stockholm.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-08-08 13:56

peetwa skrev:Kolla in länken nedan..

Ja jäklar. 8O Vilka musiker. De typ repar och resultatet är ett framträdande i världsklass. Lyssna på samspelet mellan bas och piano!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 14:00

Fred åkerström - Baladen om Joe Hill från Guldkorn

Jag börjar se ett mönster här. Mansröster och mörkare kvinnoröster återges på ett skrämmande naturtroget sätt under förutsättning att ljudbilden är gles. Kontrabas, gitarr eller piano, trumor med vispar och sång verkar vara optimallt. Om inspelningen är ny eller gammal spelar mindre roll. En rolig detalj på denna låten är att man kan hör frjäderreverbet klinga på ett par ställen.
Senast redigerad av peetwa 2008-08-08 15:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 14:02

Magnuz skrev:
peetwa skrev:Kolla in länken nedan..

Ja jäklar. 8O Vilka musiker. De typ repar och resultatet är ett framträdande i världsklass. Lyssna på samspelet mellan bas och piano!

Det måste varit en otrolig ära för Monica att få förfrågan direkt från Bill att göra detta samarbete och att han skulle bege sig till Stockholm.
Senast redigerad av peetwa 2008-08-08 18:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 14:10

Eva Cassidy - What awonderful World XRCD2 köpt av svalander.

Det här är ju lite doping för detta är en ren hifimastring. Här spelar högtalarna för första gången riktig djupbas på ett övertygande sätt. Rösten återges nästan som från elektrostat och det finns mycket bra djup och bredd i ljudbilden. Dynamiken på inspelningen upplever jag som stor och vid ett par tillfällen tror jag att även högtalarna gör det. På ett par starka höga toner blir Evas röst lite komprimerad, inga skarpa S-ljud mer som en magnetiskbandkompresion den liksom visar tendenser på att botna.

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-08-08 14:19

Ser fint ut!

Är det inte dags att ändra kurvan till 50db på vertikalen oxså? ;)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 14:28

bupp skrev:Ser fint ut!

Jag har inte hittat var man gör detta? Förklara

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 14:33

peetwa skrev:

Ok, jag hajjar, det är bara att dra i skalan direkt i mätfönsteret, skall dett stå 50 långst ner till vänster. Jag kommer inte mäta mer på dessa.

Jag ska byta skruvarna mot svarta och peta in filtrerna sen är dom klara. Saknas bara ett namn. Arbetsnanmnet har varit SDSE8, Single Driver Sealed Enclosure 8".

Användarvisningsbild
bupp

Inläggav bupp » 2008-08-08 14:35

Det går att ta tag i den numrerade skalan och dra i den med muspilen, håller man långt upp så håller" man den övre toppen, på mitten rör man hela och längst ner/ut på sidorna är det som den övre..

bara att klicka runt så man har kurvan inom ett 50db område i bilden..
I ditt fall skulle nog 50 som botten och 0 som topp passa.
Och likadant om man inte vill visa hela 20-20k fast det vill man ju oftast ;)
Har du mätningarna sparade med Tombstone är det nog bara att ändra..

edit: ser att det löste sig..

peetwa skrev:

Senast redigerad av bupp 2008-08-08 14:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 14:49

bupp skrev:Det går att ta tag i den numrerade skalan och dra i den med muspilen, håller man långt upp så håller" man den övre toppen, på mitten rör man hela och längst ner/ut på sidorna är det som den övre..

bara att klicka runt så man har kurvan inom ett 50db område i bilden..
och likadant om man inte vill visa hela 20-20k fast det vill man ju oftast ;)

edit: ser att det löste sig..

peetwa skrev:

Tack ändå! Fantasktiskt program föresten TombStone. Mycket bra!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-08 19:45

Nu ska jag låta min arma sambo och jycke vila ett tag. Sen kommer nog nästa bygge bli något vänligare och mindre eget "hitte-på"..

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-13 19:23

projektet är visserligen avslutad men hann du med att prova med en påhängsdiskant?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-13 20:23

Nä, det behövdes faktiskt inte. Jag lysnar med högtalarna riktade helt mot mig och upplever inte att det saknas diskant.

Bild

Tanken slog mig när jag såg detta diagram.

Bild

Men jag upplever helt enkelt inte att det stör att de droppar över 15000 Hz

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-13 21:16

Förr brukade det sägas att full bandbredd åt ena hållet (upp eller ner) var störande. Om högtalarna var begränsade i basen eller diskanten var det rätta att begränsa dom i andra änden med. Jag vet inte vad psykoakustiken säger om det!

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-14 00:03

peetwa skrev:Nä, det behövdes faktiskt inte. Jag lysnar med högtalarna riktade helt mot mig och upplever inte att det saknas diskant.

ok, på det viset

vet ni föresten om det finns någon vettig 10" dubbelkonselement?
Bikinitider

Återgå till DIY-forum