Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Aj, aj, aj. Riktigt snyggt. Du, tanken har slagit mig att bygga någon slags ljudmöbel, med sub inbyggd i soffan. Men jag har övergett den linjen.
Mina tidigare erfarenheter av högtalarkonstruktioner förmåga att återge verklighetstrogna ljud är med avseende på bas och nedre mellanregister
Open baffle – bäst
Sluten låda - kan bli riktigt bra
Basreflex – kan också bli riktigt bra om konstruktören har haft tiden, turen och "hifi-guden" på sin sida. Jag anser att det finns många högtalare på marknaden av basreflex-typ som inte låter särskilt bra.
Det finns två olika strömningar i mitt "köpe"-hifi-intresse, Carlssons OA-konstruktioner och ”engelsk dåtids”-hifi (typ Rogers LS3/5a). Att själv utan mätutrustning eller djupgåendekunskap om akustik ge sig på att konstruera en OA-högtalare är inget alternativ.
Det får bli någon form av närfältsmonitorer som även kan placeras mot vägg (15 cm) för vardags lyssning. Lådan utformas som sluten då jag varken har tiden eller någon personlig relation med hifi-guden.
peetwa skrev:Det kan vara så att min allergi mot basreflexkonstruktioner är delvis obefogad. Den bygger till 100 % på tyckande 0 % på mätningar. Det är möjligt att det går att krama ur mer verkningsgrad och djupare bas ur en given lådvolym med portar. Men jag tycker helt enkelt basreflexhögtalare för det mesta inte att det låter rätt. Att slutna lådor dessutom låter ” ganska osmarta konstruktörer lyckas lätt bra” gör ju inte det hela sämre för mig, då jag är amatör.
OBS! Jag har två portade högtalare i form av OA-12 och OA-58 där faktiskt OA-12 har spelat mest naturtroget i mina lysningsrum.
Jag har jagat runt en hel del på internetti i jakt på ett element som skulle passa mina behov. Och så plötsligt fan jag det rakt under näsan på mig. Gamma BBK200F från hifikit. Ellementet ser ut att trivas bra i en sluten låda på runt 20 liter precis som syskonet BBK200
Eri skrev:Här kommer ett tips på en välkonstruerad och välljudande liten högtalare. Nämligen skruttens Nya Lilla. Har själv byggt varianten med Al-basen från Visaton. Jag tycker att denna högtalare inte fått den uppmärksam den förtjänar.
celef skrev:för att "rätta till" detta felet så slitsade jag spidern på mina element,
Förklara, det låter som att det kan bli avgörande för mig?
Jag hade tänkt att staga (med lämplig metod) och dämpa korgen med proffslera a la Svalander
jag har försökt involvera henne i det hela men hon är helt ointresserad.
Sen undrar jag vad det egentligen vad det är man (jag) vill uppnå med dämpningen av korgen. Är det att göra den styvare eller ”akustiskt död”.
Sen undrar jag vad det egentligen vad det är man (jag) vill uppnå med dämpningen av korgen. Är det att göra den styvare eller ”akustiskt död”.
peetwa skrev:celef skrev:för att "rätta till" detta felet så slitsade jag spidern på mina element,
Förklara, det låter som att det kan bli avgörande för mig? Jag hade tänkt att staga (med lämplig metod) och dämpa korgen med proffslera a la Svalander.
Jag blev lite sur över att hifikit helt sonika har höjt övre frekvensgränsen till 20000 Hz. Trots att databladet klart visar att det inte finns mycket att hämta över 15000 Hz.
peetwa skrev:Jag har redan elementen på ingång och det är ingen katastrof. Enligt min uppfattning så försvinner lite av intrycket av inspelningsrummet när man droppar av så tidigt. Och det är ju tråkigt. Samtidigt får man en skön vintage-vibe om man ska lyssna på remastrade cd plattor. Det fans ju en tid då folkhems-hifi inte spelade över 16000 Hz.
peetwa skrev:Detta kan öppna för ett nytt projekt, en påhängs super-tweeter med inbyggt högpassfilter. Men nu ska jag ta en sak i taget (som en enarmad snattare).
IngOehman skrev:Däremot kan energikurvan för just bredbandselement av det där slaget falla påtagligt redan över 3-4 kHz, vilket definitivt kan ge lite vintage-vibbar i klangiga rum. Skulle tro att det är det du hört snarare än direktljudstonkurvans avrullning över 16 kHz om du reagerat på att ett system som sträcker sig till 16 kHz utan att fall låtit "vintage".
Riktigt hyggligt sågat men jag fick proppsa på att dom skulle såga det på väggsågen och inte på sågbordet på baksidan. Passa er..
celef skrev:Kan nämna att ett likande projekt som det du beskriver faktiskt arbetas med för LTS.
en snorvild gissning så är seas nya bredbandare med... kanske... eller... men mycket förvånande att lts höll på med sånt
peetwa skrev: Det krävs endast att man lägger ett finger mot för att dämpa ljudet. Genom att jämt sprida ut dessa fingrar i lädan så minskars den fria arean som kan hamna i resonans.
paa skrev:peetwa skrev:Fingrar (riktiga) ger en viskös dämpning när dom hålls mot ett trumskinn, det kommer inte trianglar av samma material som lådan, och som är limmade med vitlim, att ge.
Det kan bli bra nog ändå, men inte pga analogin med fingret.
celef skrev:jag tror inte den typen av stagning är särskilt effektiv då stagen sitter så nära dom redan styva lådkanterna, spant eller revben kombinerat med "kvartstag" eller ännuhellre mittstag blir riktigt bra, detta gäller iallafall "mjuka" skivmaterial, mdf'en borde klara sig utan stag vid den ringa lådstorleken det handlar om här
celef skrev:du skulle ha köpt hifikits tätningslist för elementet, det fungerar faktiskt väldigt bra, silkon så där blir inte det för hårt om du låter det torka?
om du finner att dämpningen kan göras bättre bör du satsa på mineralull, det ger en jäkla skillnad mot sån där vadd, vadd används helst till rena subbaslådor har jag läst
fin hund, ere en sån där mördarbest
Minneralull u say, typ glasull från byggvaruhuset. Det kommer att testas. Tycker du man ska pressa i så mycket man får i?
peetwa skrev:Fanken det finns altså sådanna att köpa "off the shelf", siliconet är bara för att få grejjerna på plats, ville lyssna snabbt, men jag har havägs pajjat vardagsrumsbordet när jag hållt på att tillverka egna gummipackningar, bilder kommer.
paa skrev:Inte för att vara neggo, din lösning kommer att göra jobbet, men hifikits tätningslist är nog bättre på de flesta punkter, och utan kladd och krångel.
celef skrev:just precis, korgen lämnar mycket att önska, formen var orsaken till att jag limmade elementet med svart latexfog istället för skruv och tätlist, sitter perfekt och inga spänningar i korgen, är helt tät och lätt att bända loss - kan inte önska mig mer
Som enbonus är kablarnadålda i smyglisten när dom står i sin utgångsposition.
Är det fler som har åsikter om utseendet så tas dom tacksamt emot.
celef skrev:jag är en sån som gillar kontraster, därför skulle jag vilja se det omvända, kanske en riktigt fet boaorm till kabel eller varför inte en knallröd eller en tygklädd strykjärnsladd? och det var god smak att inte använda tulpanfotenÄr det fler som har åsikter om utseendet så tas dom tacksamt emot.
phon skrev:
Dom blev ju riktigt tjusiga!
paa skrev:Ett tweak, om man nu kan kalla det tweak, som jag skulle provat, vore ett baffelstegsfilter.
skrutten skrev:paa skrev:Ett tweak, om man nu kan kalla det tweak, som jag skulle provat, vore ett baffelstegsfilter.
Hade tänkt föreslå något liknande tidigare i tråden men jag avstod
Ljudet blir fylligare men man kan nog förnimma en försämring om basen börjar dista mer vid ett lägre upplevt ljudtryck?? Nu hade väl elementet högt Qts, detta kan ju förbättra situationen om man kör utan baffelstegsfiloter
peetwa skrev:Ok, är fylligheten en liten extra knuff mellan 80 och 130 Hz eller är det snarare 300 - 1200 Hz? Eller är det ingen knuff alls, det är alltså en effekt som inte går att åstakomma med ett EQ?
paa skrev:
En sak att tänka på är att genom att spridningen avtar uppåt för en dubbbelkonshögtalare så kanske inte frekensgången rakt fram är hela sanningen. Men man kan ju avpassa baffelstegsfiltrets inverkan via motståndets värde, och lyssna sig fram till vad som blir bäst i praktiken.
peetwa skrev:Jag har mixer med fantommatning och stormembransmikrofon.
Potent program men jag har inte fått det att sluta "knäppa"! Någon som lyckats?
paa skrev:peetwa skrev:Jag har mixer med fantommatning och stormembransmikrofon.
Mikrofonen måste vara rundtagande (kula) för att kunna mäta, annars blir frekvensgången avståndsberoende!
phloam skrev:Snygga!! Sånt som får en att hoppas att vissa DIY-projekt en dag kan vara till salu
Kan inte låta bli (Technics-frälst som jag är) med ett par "lookalikes" (ok lite långsökt men ändå)
Jocke skrev:-10 dB på drygt 6 oktaver c:a 1,7dB per oktav. Ett -3dB-filter kan man göra genom att parallelkoppla en spole med ett motstånd i serie med elementet. Om du "sätter" -3dB-punkten och avläser impedansen där och börjar med en spole och motstånd som har dubbla impedansen (parallellkopplas till samma impedans som elementet har) så kan du laborera med värdena tills du hittar rätt. mata in värdena i Basta så hittar du säkert en kurva som passar dig!
/Jocke
peetwa skrev:
Kapseln barlaggd
peetwa skrev:
Riggen. Tombstone - denon - höhtalare - mick - laptop - Tombstone
peetwa skrev:
phon skrev:
Sedan som paa säger, nån form av baffelstegsfilter som griper in runt 1 kHz nånstans, och sänker några dB. Helt enkelt en spole i serie med signalen, och ett motstånd parallellt över spolen. En halv till en mH och 3,3 - 6,8 ohm eller nåt.
IngOehman skrev:Ett annat förslag jag har är att hålla sig till den inofficiella standard som
säger att man alltid har 50 dB på Y-axeln vid högtalarmätningar. Mätningar
är ju alltid tolkbara oavsett skalor, men genom att alltid använda samma
skala (50 dB på Y-axeln och alltid visa HELA frekvensområdet*, även om
man bara mäter en del av det) slipper man den onödiga ansträngningen
att transformera genometrin.
Vh, iö
- - - - -
*Med hela menar jag då någnting i stil med 20 - 20 000 Hz, eller kanske
uppåt 10 - 200 000 Hz i specialfall där man behöver kunna se lite utanför.
peetwa skrev:Edge!
phon skrev:peetwa skrev:Edge!
Precis! Jag gjorde samma sak med din låda, och såg också toppen vid 3,5 kHz ......
(Prova med lite 28x28 trekantslist och kläm fast på båda långsidorna )
Oj, Edge föreslår >3 mH ..... jag som höftade 1/2 till 1 ....
Jag simulerade det i Basta och försökte få till ett någorlunda snyggt resultat ....
IngOehman skrev:Sen är det nämligen dessutom så att även simuleringen som sådan, när ljudkällan är ett bredbandselement, är tveksam.
skrutten skrev:Jag tror nog att det är uppbrytningar i elementet som står för höjningen ovan 1kHz och påföljande oroligheter...
phon skrev:IngOehman skrev:Sen är det nämligen dessutom så att även simuleringen som sådan, när ljudkällan är ett bredbandselement, är tveksam.
Jo så är det nog, men den lilla toppen finns också i gravstensmätningarna, så någon förankring har den väl i verkligheten.
IngOehman skrev: Vill bara sätta ett frågetecken för att puckeln vid just 3,5 kHz har så speciellt mycket med baffeln att göra. Puckeln är ju nära 10 dB stor, och måste HUVUDSAKLIGEN beror av annat, närmare bestämt membranets eget beteende. Det ser man också av att den finns där i flera utstrålningsriktningar.
Vh, iö
peetwa skrev:Just nu undrar jag om någon råkar ha mättup Lvc (drivers voice coil impedance) för BBK200, om inte undrar jag om 0,4mH skulle kunna användas som en aproximation.
peetwa skrev:
Nä, nu får det vara nog. Tack för att ni har haft ett sådant tålamod med min okunskap om filter och dess ingående komponenter.
Jag ska sätta mig i lotusstälning med en konsensator och en spole i vardera hand och inte resa mig förens jag känner deras innersta väsen.
Jag saknar helt enkelt magkänsla i nuläget.
phon skrev:
Sen återstår den där vita geggan på insidan av konen. Den minskade i mitt fall bort en del liknande rippel. Det är vanlig flytande latex som är penslad på baksidan av konen. Inte helt optimalt med just latex men det gör ändå en del nytta ibland.
.
celef skrev:jovisst borde något av dessa bulgariska element vara de hifikit säljer som bbk-200, dock hittar jag inget element som stämmer med de data hifikit uppger, är de element hifikt säljer customvarianter månne, förmodligen inte
jag har inte mätt eller beräknat känsligheten på mina men jag upplever elementen som väldigt lågkänsliga, jag måste dämpa diskanten långt mer än jag är van och volymkontrollen måste användas mer våldsamt
det fanns några element på hemsidan som såg lite roligare ut, med inverterad gummikant och fetare magnet, undrar just hur dessa mäter
paa skrev:Det gäller fler element, att HiFiKit verkar speca nästan lite på måfå.
peetwa skrev:paa skrev:Det gäller fler element, att HiFiKit verkar speca nästan lite på måfå.
"Drömmen" vore att de hade en egen mätavdelning, typ som Icas provkök. Nu är ju mätprogram för flera parametrar nästan var man egendom i det digitala samhället, och ett grisigt bra studiokort typ m-audio audiophile 2496 kostar under 1000 kr. Dom kan ju ta den delen av lagret där dom har disco-ljus och bygga labbet.
paa skrev:peetwa skrev:paa skrev:Det gäller fler element, att HiFiKit verkar speca nästan lite på måfå.
"Drömmen" vore att de hade en egen mätavdelning, typ som Icas provkök. Nu är ju mätprogram för flera parametrar nästan var man egendom i det digitala samhället, och ett grisigt bra studiokort typ m-audio audiophile 2496 kostar under 1000 kr. Dom kan ju ta den delen av lagret där dom har disco-ljus och bygga labbet.
Jo, men varför specar dom elementen annorlunda än vad tillverkarna gör, utan att ha sådan mätavdelning?
celef skrev:ja nåt är galet, men det kanske är så att när jag har lättat på dom rörliga delarna på mina element så föll känsligheten, liksom tvärtom sunda förnuftet![]()
hur upplever du känsligheten på dina f-varianter?
peetwa skrev:phon skrev:
Sen återstår den där vita geggan på insidan av konen. Den minskade i mitt fall bort en del liknande rippel. Det är vanlig flytande latex som är penslad på baksidan av konen. Inte helt optimalt med just latex men det gör ändå en del nytta ibland.
.
Vilket material skulle vara helt optimalt för detta?
peetwa skrev:peetwa skrev:phon skrev:
.
Vilket material skulle vara helt optimalt för detta?
Gäller det även för bredbandsellement att styvare är bättre. Kan det inte vara så att det faktiskt är själva "uppsprickningen" eller asymetrin i rörelsena som tillåter den att spela 80 - 15000 Hz?
phon skrev:Hmmmm, verkar ha påverkat även den andra toppen ..... kanske det räcker med stagen ändå ?
Några bitar monteringsband och lite PL400.
Det går säkert bra med 4 halva klädnypor också .... eller vad som helst ....
.
celef skrev:en binge
jag tror det var på 70-talet som det var poppis bland vissa att ha en sängradio infälld i huvudändan, dom sängarna var groteska och ofta klädda i vinröd plysch och dekorerade med guldfärgade plastlister, dom var nog riktiga kvalsterbombor. din ser hygienisk ut
peetwa skrev:
Det fanns dom som hade en bilstereo och valnötsimitation i plast, det och sedan lampor i samma guldiga plast som listerna. Det var min favorit.
phon skrev:peetwa skrev:
Det fanns dom som hade en bilstereo och valnötsimitation i plast, det och sedan lampor i samma guldiga plast som listerna. Det var min favorit.
Med dagens oljepris får man snart säga plastimitation av trä istället .... ?
peetwa skrev:
Oki, rakt. Det är definitivt inte för lite baffle-step korrektion (10 dB @430 Hz. Jag blir tvungen att lysna in mig på det här innan jag kan uttala mig). Det ser "snyggt" ut i alla fall.
Oxblog - Filter och konjugat länk samt glasull
Lavendel - Utan
peetwa skrev:![]()
Speak up!
Va tycks. Jag tor att jag snart är framme vid målet.
celef skrev:det ser fint ut, men lite offaxismätningar krävs som komplement, gärna 30 och 60 grader offaxis
men viktigast hur låter det? vilka ljudliga skillnader är det mellan dom olika åtgärderna? har något blivit sämre?
paa skrev:peetwa skrev:![]()
Speak up!
Man kan prova med en kondensator på kanske 1,5 eller 2,2 uF eller så parallellt över baffelstegsfiltret. Det kan ge några dB högre nivå ovanför 10kHz.
peetwa skrev:paa skrev:peetwa skrev:Speak up!
Man kan prova med en kondensator på kanske 1,5 eller 2,2 uF eller så parallellt över baffelstegsfiltret. Det kan ge några dB högre nivå ovanför 10kHz.
Parallelt med kondensatorn eller med spolen? Spolen, va?
peetwa skrev:Monica Zetterlund och Bill Evens - Jag vet en Dejlig Rosa från Walts for Debby
Aaaah. Shit pommes. Det här låter riktigt bra. Det låter verkligen som om Monica står i rummer. Bills piano har fått en egen kanal och slipper trängas med trummorna. Högtalarna återger både den viskande inledningen och det snabbare partiet på ett helt oklanderligt sätt. Hi-Fi när det är som bäst. Dessutom inspelad 1964 av Philips dom viste vad dom gjorde på den tiden.
paa skrev:peetwa skrev:Monica Zetterlund och Bill Evens - Jag vet en Dejlig Rosa från Walts for Debby
Aaaah. Shit pommes. Det här låter riktigt bra. Det låter verkligen som om Monica står i rummer. Bills piano har fått en egen kanal och slipper trängas med trummorna. Högtalarna återger både den viskande inledningen och det snabbare partiet på ett helt oklanderligt sätt. Hi-Fi när det är som bäst. Dessutom inspelad 1964 av Philips dom viste vad dom gjorde på den tiden.
Finns det någon anteckning om vem som är ljudtekniker?
Magnuz skrev:
Ja jäklar.Vilka musiker. De typ repar och resultatet är ett framträdande i världsklass. Lyssna på samspelet mellan bas och piano!
peetwa skrev:bupp skrev:Ser fint ut!
Är det inte dags att ändra kurvan till 50db på vertikalen oxså?
Jag har inte hittat var man gör detta? Förklara
peetwa skrev:bupp skrev:Ser fint ut!
bupp skrev:Det går att ta tag i den numrerade skalan och dra i den med muspilen, håller man långt upp så håller" man den övre toppen, på mitten rör man hela och längst ner/ut på sidorna är det som den övre..
bara att klicka runt så man har kurvan inom ett 50db område i bilden..
och likadant om man inte vill visa hela 20-20k fast det vill man ju oftast
edit: ser att det löste sig..peetwa skrev:bupp skrev:Ser fint ut!
Användare som besöker denna kategori: nasse och 232 gäster