Strumpor i basreflexporten

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Strumpor i basreflexporten

Inläggav peetwa » 2008-08-19 09:08

Det har hänt mer än en gång när man varit på besök hos bekanta att det stuckit ut en svettig sportsocka ur basreflexporten. Detta för att minska en okontrollerad eller för kraftig bas. När jag har tjatat om slutna lådor förträfflighet i tvåvägare så är ett vanligt svar att en basreflex är bättre på alla sätt. Nu har jag kanske tankar på att bygga en basreflex då man har så många fler trevliga element att välja på i en sådan konstruktion (plus att jag var och lyssnade på ett par micro utopia som krossade många av mina fördomar). Men jag vill inte ha en svettig sportsocka i basreflexporten.

Är sportsockan alltid en följd av en dålig konstruktion, eller blir det bara så i vissa lyssningsrum att sportsockan är vägen till välljud?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 09:20

Att de är svettiga har säkert ingen avgörande betydelse för resultatet! :wink:

Själv tycker jag att mellanregistret (2-vägare) blir lite renare men det är en högst subjektiv bedömning. Våra ideal om basåtergivningen har nog förskjutits lite och roomgain vägs in i många konstruktioner.

Basreflexkonstruktioner bedömdes länge utifrån Qts på 0,383 som ger maximalt flat återgivning ner till Fs. Idag ser vi gärna underavstämning och lägre Q vilket ger en lite flackare avrullning.

Slutna lådor optimerades länge kring Q 0,707. Nu ser vi allt oftare optimeringar kring Q 0,5 som i många fall kan optimeras för att väga upp roomgain.

Kan också tänka mig att beskaffenheten hos våra bostäder förändrats och givit andra förutsättningar. Mitt tips är ju att använda rena strumpor! 8)

/Jocke

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-19 09:41

När man bygger för eget bruk är det bra att känna till ens eget rum.
Och att kunna hantera avstämning av låda så att låda + rum blir något bra tillsammans. Annars så finns alltid risk för bumlig bas då högtalarna blir djupbas kapabla. Ett tips för att slippa bummelbas är att låta högtalaren rulla av tidigt som i en sluten låda. Basreflex typ -3dB vid 20Hz avstämda med ngt baslådeprogram är fel väg att gå -12dB är vettigare vid samma frekvens.
Underavstämning pratas det en del om i dessa sammanhang men återigen måste rummet få styra inte ngn formel med ngn viss konstant.
Om man arbetar mot slutresultatet på ett lite mer pragmatiskt sätt så kommer man att hitta vägar som skiljer sig från de regelmässiga dogmatiska beräknigarna.
Lycka till med basreflexen!
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 10:17

vilka kompensationer bör man ta till för att få basåtergivningen rumsanpassad? är det närheten till golv och väggen bakom högtalaren eller är det rummets volym eller en kombination?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 10:20

Jag fick min Basta licens idag så ikväll tänkte jag titta lite på room gain och basreflexer.

Förändras högtalarens verkningsgrad i samband med att man modifierar porten eller är det bara basavrullningen som förändras.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 10:28

dom simuleringar jag har gjort visar inte på några skillnader i känslighet annat än vid avrullningen

inom vilket frekvensband bestäms systemkänsligheten?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 10:30

celef skrev:vilka kompensationer bör man ta till för att få basåtergivningen rumsanpassad? är det närheten till golv och väggen bakom högtalaren eller är det rummets volym eller en kombination?

Bra.

Jag hade tidigare ett par tannoy reveal som enligt tillverkaren skulle stå 30 cm från vägg men som man defakto var tvungen att ha 1,5 meter från vägg och då spelade den ganska pråpert. Här var det alltså inte bara rummets geometri som spelade in utan även högtalarens faktiska placering i förhållande till väggar.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 10:37

jag har på lek snickrat ihop ett eget lådprogram som även tar hänsyn till avstånden till rumshörn enligt roy allisons teorier

du får gärna sedan lägga upp några basta-simuleringar som jag kan jämföra mot
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 10:46

Intressant.

Jag har även en fundering angående att ställa högtalaren nära vägg för att kompensera för basfattighet. Fick de tipset av en mycket etablerad hifihandlare igår. Om man nu staga och dämpar lådan till förbannelse för att endast elementens ljud skall höras. Är det då klokt att ställa den nära en vägg för akustisk förstärkning. Borde inte detta också vara ett no, no. Hur är det med fas och tids och energi riktigheten på denna förstärkning? Eller spelar det mindre roll då det rör sig om djup bas?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 10:53

Du bör nog försöka dämpa de tidiga reflexerna genom direktivitet eller absorbenter. Tror att SC talade om "inom 8 våglängder" i nått av sina patent. Tror att det kan finnas goda skäl till det även om det inte är ett par "Carlsson" man ska bygga!

/J

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-19 10:59

Om lådan inte har så djup basåtergivning brukar man kompensera detta med lite högre Q, men om avstämningen ligger på ca 30Hz eller lägre, så kan Q-värdet också hållas lägre för bättre grupplöptid och tajming i basen utan att det blir basfattigt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 11:09

8 våglängder från vad?

Jag har alltid tyckt att OA-12 näst efter sutna lådor har den behagligaste basen. Funderade ett tag på att bygga basar av dessa men jag sålde dom till 14 åring med ett begynnande intresse för hifi för en spotstyver istället för att sätta kniven i dom (det gick helt enkelt inte efter sex års samkväm).

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 11:13

Scan-Speak 18W8545-00 är det tänkta offret..

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 11:24

peetwa skrev:8 våglängder från vad?

Du kan väl utgå från elementet förslagsvis! :wink:

Vid 35Hz är 8 våglängder c:a 80m - torde alltså inte vålla något problem.

Högre upp blir det annorlunda!

/J

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-19 11:41

Jocke skrev:

/J

Undrar vad det pratas om???
Sisådär < 1/8 våglängd för summering av direktljud med reflektrat ljud,
1/4 våglängd till vägg bakom ger utsläckning och den vill man nog dämpa om det går, sen återkommer utsläckningen periodiskt med ökad frekvens.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-19 11:52

Bas bummlet inträffar speciellt vid frekvenser där rummets mått ger ståendevågor. Och ca 340 * 0.5 / avstånd i meter = Frekvens för stående vågor. Åtgärd för detta ex: högtalarplacering, basfällor, sviktande väggar och parametrisk eq.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 12:35

ja, en 1/8 våglängd låter mer korrekt än 8 x våglängd :)

men hur var det sedan, som jag förstår det så behövr man bara kompensera för det som örat inte kan urskilja, man behöver alltså inte korrigera basen för hela rummet utan bara för närmiljön, antingen gör man den till en del av systemet eller inte

allt handlar väl om ett tidsfönster, allt ljud inom tidsfönstret upplevs som direktljud från högtalaren, senare ljud upplevs som separerade från högtalaren och kan undertryckas av örat och är därmed inte alls lika viktig

för att hålla sig inom tidsfönstret ska högtalaren inte stå längre från en reflekterande yta än 80cm
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 12:53

celef skrev:allt handlar väl om ett tidsfönster, allt ljud inom tidsfönstret upplevs som direktljud från högtalaren, senare ljud upplevs som separerade från högtalaren och kan undertryckas av örat och är därmed inte alls lika viktig

för att hålla sig inom tidsfönstret ska högtalaren inte stå längre från en reflekterande yta än 80cm

Jag kan inte riktigt säga att jag förstår men jag läste det i "high performance loudspeakers". Jag hajar att örat kan skilja på vart ljud kommer ifrån och sortera bort dom (det är väll en stor procentuell andel).

Vill man hålla sig inom tidsfönstret. Är det inte bra att örat filtrerar bort dessa ljud. "High performance loudspeakers" är väll kanske lite ett barn av sin tid men här förespråkar man öppna stativ för att "frikoppla" sig från golvet. Eller har jag missförstått?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 13:39

skrutten skrev:
Jocke skrev:

/J

Undrar vad det pratas om???
Sisådär < 1/8 våglängd för summering av direktljud med reflektrat ljud,
1/4 våglängd till vägg bakom ger utsläckning och den vill man nog dämpa om det går, sen återkommer utsläckningen periodiskt med ökad frekvens.

Det handlar om inverkan av tidiga reflexer. Som jag skrev tidigare hade SC en definition av detta i sitt patent 447 780 vilket jag refererade till.

Sid 1.

...en väggabsorbent anordnad för dämpning av sådant mot det bakre väggplanet infallande ljud som har en våglängd understigande åtta gånger det kortaste avståndet mellan ljudmynningen och det bakre väggplanet...

/Jocke

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-19 14:04

Jocke skrev:
...en väggabsorbent anordnad för dämpning av sådant mot det bakre väggplanet infallande ljud som har en våglängd understigande åtta gånger det kortaste avståndet mellan ljudmynningen och det bakre väggplanet...

/Jocke

Det var ju upplagt för missförstånd.
8 x kortaste avståndet ger hela våglängden.
Jag och Stig är överens, helt klart.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 14:41

Har ingen aning om ifall han använde strumpor på "vårt sätt"! :wink: Kanske kommer i PS-tråden? :)

/J

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 15:44

peetwa skrev:
celef skrev:allt handlar väl om ett tidsfönster, allt ljud inom tidsfönstret upplevs som direktljud från högtalaren, senare ljud upplevs som separerade från högtalaren och kan undertryckas av örat och är därmed inte alls lika viktig

Jag kan inte riktigt säga att jag förstår men jag läste det i "high performance loudspeakers". Jag hajar att örat kan skilja på vart ljud kommer ifrån och sortera bort dom (det är väll en stor procentuell andel).

Vill man hålla sig inom tidsfönstret. Är det inte bra att örat filtrerar bort dessa ljud. "High performance loudspeakers" är väll kanske lite ett barn av sin tid men här förespråkar man öppna stativ för att "frikoppla" sig från golvet. Eller har jag missförstått?

jag kan ju inte påstå att jag förstår detta heller utan försöker bara återskapa lite av det jag har läst

om man optimerar en högtalare i en reflexfri miljö och sedan stoppar högtalaren i ett rum med reflexer så kan högtalarens direkttonkurva låta annorlunda beroende på när i tiden reflexerna kommer, om reflexerna kommer väldigt sent i tid så kommer kommer högtalarens direkttonkurva för örat hållas intackt, kommer reflexerna istället tidigt så kommer högtalarens direkttonkurvan att påverkas, i det senare fallet måste man göra närmiljön en del av systemet, och det kan vara ytbsorbenter eller vad som minimerar destruktiv interferens, men man kan ju samtidigt maximera konstruktiv interferens

angående roomgain så uppfattar jag roomgain som ett baffelsteg, när högtalaren kommer nära en vägg så kommer låga frekvenser att uppleva ett baffelstöd, och samma gäller golvytan och alla andra närliggande ytor, detta stöd gäller för frekvens med stor våglängd relativt avståndet till ytan, så i princip får man störst bandbredd på roomgainet om man placerar högtalaren i ett rumshörn, men samtidigt får man kraftigast destruktiv interferens när våglängderna blir korta och när källan är så symmetriskt placerad till dessa ytor, då måste man absorbera bort dessa refexer och tappar därmed en massa systemkänslighet, men det skulle nog gå att bygga en trevägere för hörnplacering
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 15:54

Det låter klokt. Det finns ett uttömligt kapitel om högtalarplacering i förhållande till golv, väggar i boken high performance loudspeakers. Här ges även konkreta förslag på placeringar som har någon form av teoretiskt stöd eller förklaring. Jag ska läsa igenom ikväll det och se om det bringar någon klarhet.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 17:04

celef skrev:...om man optimerar en högtalare i en reflexfri miljö och sedan stoppar högtalaren i ett rum med reflexer så kan högtalarens direkttonkurva låta annorlunda beroende på när i tiden reflexerna kommer, om reflexerna kommer väldigt sent i tid så kommer kommer högtalarens direkttonkurva för örat hållas intackt, kommer reflexerna istället tidigt så kommer högtalarens direkttonkurvan att påverkas, i det senare fallet måste man göra närmiljön en del av systemet, och det kan vara ytbsorbenter eller vad som minimerar destruktiv interferens, men man kan ju samtidigt maximera konstruktiv interferens
...
men det skulle nog gå att bygga en trevägere för hörnplacering

Jag kommer att tänka på din tråd om "bra mellanregister från stora element". Ta tex traditionella JBL-monitorer som ofta har 10/12/15" som går rätt högt. I vart fall till en 1000-1500Hz. Genom att direktiviteten hos så här stora element ökar tidigt måste ju baffelstegets inverkan minska, likväl som inverkan på mellanregistret från reflekterande ytor i högtalarens närhet.

Om man kan hålla elementets uppförande under kontroll kanske inverkan från uppbrytning är att föredra framför inverkan från baffel och tidiga reflexer? Kan det tom vara så att vår önskan om god spridning ger en grav försämring av direktljudet?

/Jocke

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-19 17:27

Lästips om man vill placera högttalare nära vägg:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... t=carlsson

8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-19 18:49

Va bra!

Den har jag inte sett förr, tack för tipset!

/Jocke

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 19:06

Oki. Jag skrev just ett refferat av High preformance laudspeakers som försvan när jag skulle skicka det pga dåligt wlan.

Här kommer ett super kort. Under ca 200 Hz är en högtalare att betrakta som rundstrålande. Varje avgränsning som kommer i närheten (golv, väggar) blir en akustisk spegel som ökar ljudtrycket med 200 Hz. Detta försämrar sterioperspektiv och intrycket av direkt ljudet. Men eftersom orat ändå är lite svajsigt under 200 Hz så spelar inte detta så stor roll. För att uppnå en så flack kurva som möjligt så skall avstånden till väggar och och golv göras asymetriskt 0,3 0,7 och 1 meter. Denna metod förespråkas och kallas. Sämst tänkbara är o,5 i avstånd till alla.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 19:10

Ett sätt som föreslås för att undvika rumsproblem del sateliter och sub vid 200-350 Hz och ställa sateliter frikopplat från rummer. Över o,4 o,6 meter. Och subben stoppas i ett hörn.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 19:20

peetwa skrev:Ett sätt som föreslås för att undvika rumsproblem del sateliter och sub vid 200-350 Hz och ställa sateliter frikopplat från rummer. Över o,4 o,6 meter. Och subben stoppas i ett hörn.

Om inte denna lösning används rekomenderas "boundary matched loudspeakers" eller en överdämpad högtalare med mycket flack avrullning.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-19 19:27

peetwa skrev:Ett sätt som föreslås för att undvika rumsproblem del sateliter och sub vid 200-350 Hz och ställa sateliter frikopplat från rummer. Över o,4 o,6 meter. Och subben stoppas i ett hörn.

Se Stig Carlssons Kolbox. ;)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 19:37

Ja den passar väldigt bra in på beskrivningen i texten. Texten fortsätter och högtalar placering i förhållande till lyssnaren mer ingående (Wilson Placement method och en metod med en elips för att undvika tidiga reflektioner). Överlag är det rätt spretig nya teorier och diagram visas utan att förkara hur de förhåller sig till de gamla.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 20:32

Jocke skrev:Jag kommer att tänka på din tråd om "bra mellanregister från stora element". Ta tex traditionella JBL-monitorer som ofta har 10/12/15" som går rätt högt. I vart fall till en 1000-1500Hz. Genom att direktiviteten hos så här stora element ökar tidigt måste ju baffelstegets inverkan minska, likväl som inverkan på mellanregistret från reflekterande ytor i högtalarens närhet.

Om man kan hålla elementets uppförande under kontroll kanske inverkan från uppbrytning är att föredra framför inverkan från baffel och tidiga reflexer? Kan det tom vara så att vår önskan om god spridning ger en grav försämring av direktljudet?

/Jocke

det är mycket möjligt att det är så, ökad direktivitet har jag förknippat med smalstrålande men så har jag inte riktigt uppfattat stora element, men jag har ju då glömt att titta på utstrålningen sfäriskt

att en mindre andel ljud studsar i väggen bakom högtalaren kan ju bara vara av godo, och det kanske dörför jag upplever ljudet mindre stressat, men det förklarar inte den upplevda ljudstorleksskillnaden, hmm
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-19 20:38

Naqref™ skrev:

Se Stig Carlssons Kolbox. ;)

roy allison hade liknande hyss för sig fast annorlunda
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 21:34

In-wall

Bild

Ok, här har vi scan speak 18W/8545 med av basta föreslagna lådor

I en sluten låda på 8,2 liter (svart)

Och en basreflex på 13,4 liter fp 44 Hz (röd)

Bild

Samma men med room gain.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 22:01

Samma lådor men simulerade fritt stående

Bild
med romm (gain nedan)
Bild
Senast redigerad av peetwa 2008-08-20 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-19 22:06

Man kan ju stämma av lite som man vill typ 20 liter normalt med dämpmaterial (hur mycket det nu är) samt en avstämning runt 25 Hz så har du nåt helt annat. Med djupare men mindre bas. Du håller trots allt hyggligt med output i basen över 106 dB och om man räknar in rumstöd hamnar vi över detta en hel del.
Du får en liten dip vid 80 hz men inget alarmerande.
Detta är bara ett förslag för att visa på möjligheterna med basreflex inget recept. Och du har väl koll på (max) ljudtrycket när du simulerar?

15 liter 28 Hz och normalt med dämpning??

Edit: (max)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-19 22:10

peetwa skrev:Samma men med room gain.

Bara så att det är fullständigt klart vill jag citera manualen till Basta!.

Basta! manual skrev:Room gain
“Room gain” is a term frequently used term for the boost of low frequencies that occur when a sound source is placed in a room. Simulating this gain accurately is difficult (but possible with other software) and it is questionable if it even is desirable for the loudspeaker designer. Mostly, the room in which the loudspeaker is to be used is not known and it is even more unlikely that the exact placement in that room is known. Furthermore, there are psychoacoustical aspects that might make a complete compensation for the transfer function from the loudspeakers to the listening position less desirable.

The approach to consider room gain in Basta! is to approximate an average low frequency boost by a pole pair and a zero pair. The default values in Basta! might be considered as a sensible gain to compensate for in an average listening room.

Acknowledgements goes to Ingvar Öhman for fruitful discussions on the default values.

...man kan alltså inte vänta sig att kurvorna man får passar särskilt noga med något enskilt rum, däremot balanserar de i viss mån ett medelrum och en medelplacering. Kort sagt, de kan vara ett lämpligt mål att designa mot.

Så, då var det sagt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 22:12

skrutten skrev:Man kan ju stämma av lite som man vill typ 20 liter normalt med dämpmaterial (hur mycket det nu är) samt en avstämning runt 25 Hz så har du nåt helt annat. Med djupare men mindre bas. Du håller trots allt hyggligt med output i basen över 106 dB och om man räknar in rumstöd hamnar vi över detta en hel del.
Du får en liten dip vid 80 hz men inget alarmerande.
Detta är bara ett förslag för att visa på möjligheterna med basreflex inget recept. Och du har väl koll på (max) ljudtrycket när du simulerar?

15 liter 28 Hz och normalt med dämpning??

Edit: (max)

Tackar! Det är ingen dämpning i nuläget. Jag är trött som orpon och krossade just en flaska i köket. Ska städa upp och damsuga så återkommer jag imorgon.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-19 22:18

Svante skrev:
peetwa skrev:Samma men med room gain.

Bara så att det är fullständigt klart vill jag citera manualen till Basta!.

Basta! manual skrev:Room gain
“Room gain” is a term frequently used term for the boost of low frequencies that occur when a sound source is placed in a room. Simulating this gain accurately is difficult (but possible with other software) and it is questionable if it even is desirable for the loudspeaker designer. Mostly, the room in which the loudspeaker is to be used is not known and it is even more unlikely that the exact placement in that room is known. Furthermore, there are psychoacoustical aspects that might make a complete compensation for the transfer function from the loudspeakers to the listening position less desirable.

The approach to consider room gain in Basta! is to approximate an average low frequency boost by a pole pair and a zero pair. The default values in Basta! might be considered as a sensible gain to compensate for in an average listening room.

Acknowledgements goes to Ingvar Öhman for fruitful discussions on the default values.

...man kan alltså inte vänta sig att kurvorna man får passar särskilt noga med något enskilt rum, däremot balanserar de i viss mån ett medelrum och en medelplacering. Kort sagt, de kan vara ett lämpligt mål att designa mot.

Så, då var det sagt.

Jepp! Jag läste det. Sen är väll inte stående vågor och utsläckningar med heller.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-19 23:14

peetwa skrev:Jepp! Jag läste det. Sen är väll inte stående vågor och utsläckningar med heller.

Nej, inte ännat än det man kan få med en bakvägg vid väggmontering.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-08-20 07:50

Jag backar lite för att titta på mästarens ord.

Jag fattar detta så här:

Om man placerar en "ljudmynning" 1m från en vägg då skall man dämpa tidiga reflexer (340/1)x8= 2720hz.
2720/340= 8cm.
Alltså skall man sätta upp dämpmaterial runt ljudmynningen där 8cm från ljudmynningen faller i detta dämpmaterial.

I klartext är det bra att dämpa baffeln med några cm dämpmaterial.
Perfekt, då stämmer mina upplevelser med SC's patent!

Jag dämpar nämligen nästa alltid baffeln runt elementen som arbetar över 1-2khz, tycker det låter go'ast så.

Som dämp använder jag aldrig sockar dock. Tycker det är dålig idé att stoppa sådana eller annat i "hålet" åxå. Det är bättre att stoppa hela högtalaren i ett hål och låta den försvinna.

Länge leve Stickan!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-20 08:35

I den fristående simuleringen så ger inte room gain några större avikelser. Kan det vara så att det är stående vågor, väggnära placering i kombination med stående vågor som ger den riktiga boombox basen. Vid vilka frekvenser får man stående vågor om rummet ä 4*5*2,8 m?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-20 08:41

http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A5ende_v%C3%A5g

[s]Är det bara att räkna på med

fn(n är nedsänkt)*v = λn(n är nedsänkt)* = L*2/n där n = 1,2,3,...

där n = 1 är grundtonen och n = 2,3,... är övertoner

Hämtat från länken ovan.[/s]

Edit. Det där blev mycket märkligt och troligtvis fel
Senast redigerad av peetwa 2008-08-20 08:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-20 08:49

Jag backar lite för att titta på mästarens ord.

Jag fattar detta så här:

Om man placerar en "ljudmynning" 1m från en vägg då skall man dämpa tidiga reflexer (340/1)x8= 2720hz.
2720/340= 8cm.
Alltså skall man sätta upp dämpmaterial runt ljudmynningen där 8cm från ljudmynningen faller i detta dämpmaterial.

I klartext är det bra att dämpa baffeln med några cm dämpmaterial.

Jag dämpar nämligen nästa alltid baffeln runt elementen som arbetar över 1-2khz, tycker det låter go'ast så.

Som dämp använder jag aldrig sockar dock. Tycker det är dålig idé att stoppa sådana eller annat i "hålet" åxå. Det är bättre att stoppa hela högtalaren i ett hål och låta den försvinna.

Länge leve Stickan!

nu hänger jag inte med alls, och patentspråket är synnerligen svårbegriplig

jag vill tro att man oxå måste ta hänsyn till avståndet till den reflekterande ytan, i din formel ser jag inte det avståndet

så jag tror att om avståndet till denna reflexyta är 1 meter x 8 = 8 meter är våglängden för 43hz, frekvenser under 43 hz kommer inte att störas av reflexen och absorbenter måste utformas för att dämpa frekvenser över 43 hz

är avståndet 0,2 m x 8 = 1,6 meter vilket är våglängden för 215hz, frekvenser under 215 hz kommer att ett gynsamt fasläge med direktljudet och frekvenser över 215hz måste dämpas med dämpvägg

om man inte dämpar väggen så kommer en fasutsläckningar ske vid 430 hz, 0,2m x 4 = 0,8m = 430hz och vid frekvenser uppåt

hmm... men det skulle ju betyda att dämpväggen bara skulle behöva konstrueras för frekvenser lite under 430hz och uppåt och inte en hel oktav under... nä nu är jag nog åter ute på en cykeltur...
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-20 09:18

Linnar skrev:Jag backar lite för att titta på mästarens ord.

Jag fattar detta så här:

2720/340= 8cm.

Nja, SC skriver väl inget om "runt ljudmynningen"? Jag tolkar det som: dämpning av infallande ljud mot det bakre väggplanet". Absorbenten anordnas för dämpning av infallande ljud med våglängd upp till 8ggr kortaste avståndet mellan ljudmynning och vägg. Vet inte om det här resonemanet är tillämpligt för en högtalare som närmast står fritt i rummet?

Linnar skrev:I klartext är det bra att dämpa baffeln med några cm dämpmaterial.

Länge leve Stickan!

Dämpning av baffeln kan göra god nytta vid högre frekvenser. Men är det inte i första hand diffraktion som dämpas? Egentligen är väl även diffraktion reflexer så sambandet är kanske inte så långt borta!

/J

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-20 09:34

Jag hittade följande länk på ett annat forum

http://bildarkiv.hififorum.nu/bjorn-ola ... nanser.xls

Om man sätter tubetraps till 0 och iövrigt matar in data så borde det kunna ge en fingervisning om var det uppstår toppar.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-20 09:46

här finns lite olika onlinekalkylatorer för att räkna ut diverse pryttlar

http://www.mhsoft.nl/RoomAcoustic.asp
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-20 09:54

29 Hz 35 Hz 42 Hz 57 Hz osv. Från calefs länk. Typ samma som från min länk.

Kan det vara så att ju djupare bas man spelar starkt desto större sanolikhet är det att man träffar en sådan peak och får problem?

Stämmer slutsatserna från boken ovan att man delvis kan frikoppla högtalarna från stående vågor genom att ställa dom fritt i rummet? Eller blir rummet en del av högtalarna hur man än placerar dom under en viss frekvens?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-20 10:55

stående vågor bildas väl bara där rumsdimensioner sammanfaller med en halv ljudvåglängd samt vid multipler av denna, därunder bildas inga stående vågor

samma gäller högtalarlådor, exempelvis subbaslådor är ofta väldigt små jämfört med de frekvenser och våglängder den spelar att där bildas inga stående vågor, annat än för dist/övertonerna kanske

effekterna av stående vågor är väl bara problematisk vid vissa platser i rummet, "värst" är det väl mitt i rummet och intill väggar/golv/tak, jag har fått för mig att om man delar in rummet i tredjedelar och placerar högtalare och lyssnare där, kan bli svårt dock, så har man iallafall undvikit dom sämsta ställena, bättre är kanske att dela in rummet efter det gyllene snittet
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-20 11:29

Oki.

Jag måste nog backa ett steg. Jag trodde vi endast hade room gain, egenresonans (stående vågor, eigentones) i lyssningsrummet att förhålla oss till (om man bortser från högtalarens inre rum).

Är detta korrekt?

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-08-20 13:05

Jocke skrev:

Nja, SC skriver väl inget om "runt ljudmynningen"? Jag tolkar det som: dämpning av infallande ljud mot det bakre väggplanet". Absorbenten anordnas för dämpning av infallande ljud med våglängd upp till 8ggr kortaste avståndet mellan ljudmynning och vägg. Vet inte om det här resonemanet är tillämpligt för en högtalare som närmast står fritt i rummet?

Dämpning av baffeln kan göra god nytta vid högre frekvenser. Men är det inte i första hand diffraktion som dämpas? Egentligen är väl även diffraktion reflexer så sambandet är kanske inte så långt borta!

Missade totalt avsikten med patentet!

Jag hämtar cykeln, så sliper den andre cykla ensam...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-20 13:22

jag tror man bör skilja på högtalaren och dess närmiljö och rumsmiljön i övrigt, det går nog inte att i högtalaren kompensera för hela rumsmiljön, det kanske inte ens är nödvändigt

man kan försöka optimera högtalaren och dess närmiljön, se detta som ett system, vad som händer utanför systemet får man nog behandla separat

för alldeles vanliga högtalare handlar det nog bara om att dimensionera basens avrullning efter tänkt placering och sedan införa en lämplig mängd dämpmaterial
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-20 13:35

celef skrev:jag tror man bör skilja på högtalaren och dess närmiljö och rumsmiljön i övrigt, det går nog inte att i högtalaren kompensera för hela rumsmiljön, det kanske inte ens är nödvändigt

man kan försöka optimera högtalaren och dess närmiljön, se detta som ett system, vad som händer utanför systemet får man nog behandla separat

...

Låter väl förståndigt! Men hör strumporna till rumsmiljön eller närmiljön? :wink:

/J

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-20 13:40

Klokt. Jah börjad närma mig samma slutsats. Designa högtalare med hänsyn tagen till room gain. Sedan hoppas på att det går att undvika de dödligaste rumsresonanserna med hjälp av placering långt från vägg.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-20 13:42

Jocke skrev:
celef skrev:jag tror man bör skilja på högtalaren och dess närmiljö och rumsmiljön i övrigt, det går nog inte att i högtalaren kompensera för hela rumsmiljön, det kanske inte ens är nödvändigt

...

Låter väl förståndigt! Men hör strumporna till rumsmiljön eller närmiljön? :wink:

/J

Kollar man på simuleringarna så ger ju in wall en kraftig peak (4 dB @ 60 Hz) som jag antar att finns kvar om man ställer högtalarna mycket nära vägg. Så ett visst bidrag till strumporna kommer nog från närmiljön.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-20 13:53

:)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-20 15:51

Jocke skrev:

...

/J

jag går på magkänslan och gissar närmiljön
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-20 15:58

peetwa skrev:Klokt. Jah börjad närma mig samma slutsats. Designa högtalare med hänsyn tagen till room gain. Sedan hoppas på att det går att undvika de dödligaste rumsresonanserna med hjälp av placering långt från vägg.

fördelen med nära placering är att du får en väldans massa draghjälp från ytorna, du vill inte ha absorbenter och dyligt i rummet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-20 16:02

Ett visst kan ju strumpan ha på rummet också om man sänker basen vid en av rummets egenfrekvenser. Men detta blir ju mer slumpartat (geto partying).
Senast redigerad av peetwa 2008-08-20 16:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-20 16:07

celef skrev:
peetwa skrev:Klokt. Jah börjad närma mig samma slutsats. Designa högtalare med hänsyn tagen till room gain. Sedan hoppas på att det går att undvika de dödligaste rumsresonanserna med hjälp av placering långt från vägg.

fördelen med nära placering är att du får en väldans massa draghjälp från ytorna, du vill inte ha absorbenter och dyligt i rummet?

Nope, om detta låte apa i basen så åker envägarna fram igen. Som faktiskt har en hyggligt kontrollerad bas i mitt vardagsrum. Eller så kanske man kan spinna vidare på 200 Hz delningskonceptet.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-23 08:24

Bild

Här kommer 23 liter, 25 Hz och ingen fyllning med och utan room gain.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-08-23 08:30

Bild

Samma men med 40 % dämpmaterial. Nu börjar det titta fram en elak liten (3 dB) puckel igen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-23 10:06

Jag kör med 8546 och vad än databladen säger så är det bara konmaterialet som skiljer. T/S är väldigt snarlika i realiteten.

Min låda är 27liter och jag är nog beredd att ge upp försöken att få den kombon att funka med basreflex. Det blir bumligt hur jag än gör,

men... Jag vill absolut ha dem mot vägg och du har väl lite andra planer som kan vara lite mer förlåtande. Nä, jag har stoppat i strumpan igen! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-23 10:34

Använda högatalare som droppar vid 100Hz och slippa bummlet :?
Är det inte dags att avbummla rummet istället? :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-23 11:31

det var attans vad känsliga ni är för lite basrumble, men går det inte att modda lådan litet, typ mindre volym och lägre avstämning för tidigare avrullning

med dämpmaterial i lådan så blir lådvolymen större, en större låda med samma avstämning ger peakigare bas, men det vet ni ju redan

jag håller med skrutten, åtgärda rummet! själv ska jag ställa in en jävla massa flyttkartonger i längs rummets väggarn, tror ni att det suger bas? problemet är bara att finna fina kartonger, kan man måla flyttkartonger?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-08-23 12:23

celef skrev:problemet är bara att finna fina kartonger, kan man måla flyttkartonger?

Måste väl gå, men framför allt går det att tapetsera dom.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-23 12:25

Mina OA51 visar inga sådana här tendenser men de har ju lite mindre låda. Med den här volymen hamnar Q runt 0,5 i sluten låda.

Jag kan acceptera att BR inte funkar i så här stor låda:

Bild

Min 27 liters slutna låda ligger inte så långt ifrån IÖ rekommenderad Vb för BR. Dessutom upplever jag att mellanregistret förbättras med strumpor! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-23 12:30

paa skrev:
celef skrev:problemet är bara att finna fina kartonger, kan man måla flyttkartonger?

Måste väl gå, men framför allt går det att tapetsera dom.

jag är rädd att kartongerna blir svampiga/tappar styrka om jag målar eller på annat sätt dekorerar, du tror inte det är någon fara? helst skulle jag vilja prova "spritfärg", rolla på så färg som finns i "spritpennor", finns det sån lösfärg i handeln tro?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-23 12:43

Jocke skrev:Mina OA51 visar inga sådana här tendenser men de har ju lite mindre låda. Med den här volymen hamnar Q runt 0,5 i sluten låda.

Jag kan acceptera att BR inte funkar i så här stor låda:

Min 27 liters slutna låda ligger inte så långt ifrån IÖ rekommenderad Vb för BR. Dessutom upplever jag att mellanregistret förbättras med strumpor! :)

/Jocke

jag tycker det är intressant hur vi upplever tonal balans, själv upplever jag som oftast att den tonala balansen genom hela högtalaren är som bäst när jag ligger på golvet å lyssnar, när jag reser mig upp så blir ljudet hårt och påträngande, onaturligt helt enkelt, detta trots att högtalaren är balanserad för att mäta linjärt vid sittposition, snacka om att jag har ett skadat hörselsinne :lol: 8O jag har på försök få en liggande respons vid sittposition men det är jättesvårt om inte omöjligt :(
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-23 16:45

Det är klart att det är skönare att ligga än att sitta! :wink:

Jag vill nog ha bra återgivning i hela rummet. Så spridning och energirespons är väl viktigt då. kanske är lite bortskämd med 51-orna i det avseendet men tycker att jag lyckas få till det på egna byggen också. Gillar också att ligga och lyssna och den plats jag är hänvisade till är rejält offside från sweetspot.

/J

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-23 20:41

Jag byggde för flera år sedan en basreflexhögtalare som inte lät så tokigt, den var avstämd runt 40 Hz kanske lite högre, den bummlade inte alls i mitt rum. Jag byggde den med avsiktligt hög avstämning och räknade med att den skulle nå ner till ca 36 Hz i mitt rum.

En 12 liters låda till ss elementet i fråga avstämd runt 38Hz kanske klarar sig. Vilka storlekar låda hade Carlsson på sina modeller?

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2008-08-23 23:10

Det är nog viktigt att strumporna är svettiga. De gaser som avdunstar från svetten har nämligen högre ljudhastighet än luft och på så sätt påverkas bumlet. :?
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-23 23:30

skrutten skrev:...
En 12 liters låda till ss elementet i fråga avstämd runt 38Hz kanske klarar sig. Vilka storlekar låda hade Carlsson på sina modeller?

51-an är väl 16L, 52-an lite större.

/J

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-24 10:32

Vad jag är ute efter vid basreflexbyggen är möjligheten att kunna spela högt med bibehållen ljudkaraktär även i basen. Simuleringen nedan visar skillnaden mellan en 27 liter sluten låda och en 12 liter basreflex hur mycket högre ljudtryck i basen som 12 literslådan kan ge (blåkurva).
Bild
Skillnaderna i [s]nivå[/s] frekvensgång är ju inte så stora enligt övre grafen.
Har man lägre krav på ljudtryck i basen så bygger man nog inte basreflex.
Senast redigerad av skrutten 2008-08-24 12:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-24 11:27

För min del används högtalarna på lite olika sätt. 51-orna är möblerade längs en långvägg (som föreskrivits) och lyssning sker vid motsatt vägg. De här slutna lådorna använder jag mest som monitorer när jag försöker göra musik. De är placerade mot vägg och med lyssning 1-2meter ut. Jag tror att ljudtrycket räcker. :wink:

För återknyta till trådrubriken! :) ...med eller utan strumpa?

Basreflex räknas oftast som 4:e ordningens funktion medans sluten låda är av 2:a ordningen. Basreflexen vrider alltså fasen 180º, lägg därtill att utstrålningen kommer från baksidan som redan ligger 180º jmf med framsidan. fasmässigt blir det 360º dvs hela varvet och samma som 0º. Däremot vad gäller grupplöptid ser man ju att det händer grejer vid och under resonans i båda fallen. Med strumpa stannar väl detta då vid 90º att jämföra med att reflexen har 360º?

Ofta anses ju slutna lådor ha en torrare och exaktare bas än basreflexer. Visst går reflexen allmänt sett djupare och transienterna (anslag) får en proportionellt mindre andel men kan man tänka sig att den större fasvridningen spelar in?

/Jocke

Nu med strumpa! :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-24 11:40

Jag tycker det är avsevärd skillnad mellan graferna!

Skulle jag valt den slutna lådan hade jag tingats till att anända betydligt fler element och akti kompensering.

F.ö skulle jag nog alt större låda än 27L för det elementet.

skrutten skrev:Vad jag är ute efter vid basreflexbyggen är möjligheten att kunna spela högt med bibehållen ljudkaraktär även i basen. Simuleringen nedan visar skillnaden mellan en 27 liter sluten låda och en 12 liter basreflex hur mycket högre ljudtryck i basen som 12 literslådan kan ge (blåkurva).
Bild
Skillnaderna i nivå är ju inte så stora enligt övre grafen.
Har man lägre krav på ljudtryck i basen så bygger man nog inte basreflex.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-24 12:06

Med en dåres envishet vill jag mena att det är rummets inverkan i de lägre frekvenserna som hörs inte mer subtila skillnader som fasvridning, grupplöptid mm.
Skillnaden med eller utan socka är framförallt frekvensgång. Och den frekvensgång som räknas blir då den totala sammanlagda som högtalare + rum ger. Problemfrekvenserna är som regel ståendevågor i rummet och de måste handhas på ngt sätt varav ett sätt är att inte exitera dom så mycket.
Rumsförstärkningen tar man hänsyn till vid högtalarbygget så gott som det går för att få ett balancerat ljud. Om man inte lyckas helt så är 3dB topp pga av rumsförstärkning något kan leva med. Resonanta 10 till >20dB toppar som rummet kan generera är dock svårare att leva med :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-24 12:27

På vilket sätt hade den kommentaren relevans mot mitt inlägg :?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-24 13:53

Kaffekoppen skrev:På vilket sätt hade den kommentaren relevans mot mitt inlägg :?

Du håller dig inte till trådens ämne och har inte nämnt strumpor i dina inlägg! :wink:

Jag mixade ned en låt häromdan och la upp den på ett demoforum.

http://privat.infocenter.org/jocke134/Musik/This%20Cow.mp3

Har fått kommentarer om att basen är svag. Det skulle ju då tyda på att mina burkar (med strumpor) ger för mycket bas, eller?

/Jocke

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-24 14:05

Kaffekoppen skrev:På vilket sätt hade den kommentaren relevans mot mitt inlägg :?

Hade väl inte med ditt inlägg att göra ens :lol:

Men en socka i basporten, borde inte den bli typ en variovent 8)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-08-24 14:14

Jocke skrev:
Har fått kommentarer om att basen är svag. Det skulle ju då tyda på att mina burkar (med strumpor) ger för mycket bas, eller?

/Jocke

Japp så är det :)
Du har högtalarna nära vägg och kanske nära ett hörn?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-24 14:18

skrutten skrev:

Jo... en socka i porten kommer agera varioventaktigt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2008-08-24 14:57

Kaffekoppen skrev:
skrutten skrev:

Eller proppaktigt. Om sockan sluter någorlunda tätt blir flödet i proten nära noll, dvs det blir en sluten, möjligen feldimensionerad låda av det.

Ligger sockan löst kommer den att vibrera med och då vete gudarna vad som händer.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-24 17:10

skrutten skrev:
Jocke skrev:

/Jocke

Nix, inga hörn, mitt på 7m långvägg. Hmmm - blir nog borta härifrån några veckor! :wink:

/Jocke

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-24 18:17

Svante skrev:
Kaffekoppen skrev:
skrutten skrev:

Eller proppaktigt. Om sockan sluter någorlunda tätt blir flödet i proten nära noll, dvs det blir en sluten, möjligen feldimensionerad låda av det.

Ligger sockan löst kommer den att vibrera med och då vete gudarna vad som händer.
Njae.. jag tror inte den kan bli helt tät. Den kommer släppa igenom tryck likt en variovent, tror du inte?

Och jo, den kommer nog röra sig lite, pyttelite.

Så stor förändring att det blir en helt feldimensionerad sluten låda ettte tusan heller...det är ju rätt okänsligt för slutna lådor....

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-08-24 18:24

Kaffekoppen skrev:Njae.. jag tror inte den kan bli helt tät. Den kommer släppa igenom tryck likt en variovent, tror du inte?

Det behöver inte bli helt tätt för att funktionen hos porten ska bli i princip stopp (akustiskt). Enkelt att testa när man håller på att göra impedansmätningar. Minns att du har massaproppen samtidigt som du har flödesresistansen med strumpan i porten. Hos en variovent så har du en betydligt mindre massapropp men väl en flödesresistans. Rätt stor skillnad.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-08-24 18:40

Jo, så är det ju!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-08-24 19:41

Jocke skrev:
skrutten skrev:
Jocke skrev:

/Jocke

Nix, inga hörn, mitt på 7m långvägg. Hmmm - blir nog borta härifrån några veckor! :wink:

/Jocke

inga hörn + borta härifrån några veckor = bygga hörn?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-08-24 19:47

celef skrev:inga hörn + borta härifrån några veckor = bygga hörn?

:)

Klart att det finns hörn i rummet! :wink:

/J

Återgå till DIY-forum