Moderator: Redaktörer
celef skrev:vilka kompensationer bör man ta till för att få basåtergivningen rumsanpassad? är det närheten till golv och väggen bakom högtalaren eller är det rummets volym eller en kombination?
Jocke skrev:peetwa skrev:8 våglängder från vad?
Du kan väl utgå från elementet förslagsvis!![]()
Vid 35Hz är 8 våglängder c:a 80m - torde alltså inte vålla något problem.
Högre upp blir det annorlunda!
/J
celef skrev:allt handlar väl om ett tidsfönster, allt ljud inom tidsfönstret upplevs som direktljud från högtalaren, senare ljud upplevs som separerade från högtalaren och kan undertryckas av örat och är därmed inte alls lika viktig
för att hålla sig inom tidsfönstret ska högtalaren inte stå längre från en reflekterande yta än 80cm
skrutten skrev:Jocke skrev:peetwa skrev:8 våglängder från vad?
Du kan väl utgå från elementet förslagsvis!![]()
Vid 35Hz är 8 våglängder c:a 80m - torde alltså inte vålla något problem.
Högre upp blir det annorlunda!
/J
Undrar vad det pratas om???
Sisådär < 1/8 våglängd för summering av direktljud med reflektrat ljud,
1/4 våglängd till vägg bakom ger utsläckning och den vill man nog dämpa om det går, sen återkommer utsläckningen periodiskt med ökad frekvens.
...en väggabsorbent anordnad för dämpning av sådant mot det bakre väggplanet infallande ljud som har en våglängd understigande åtta gånger det kortaste avståndet mellan ljudmynningen och det bakre väggplanet...
Jocke skrev:...en väggabsorbent anordnad för dämpning av sådant mot det bakre väggplanet infallande ljud som har en våglängd understigande åtta gånger det kortaste avståndet mellan ljudmynningen och det bakre väggplanet...
/Jocke
peetwa skrev:celef skrev:allt handlar väl om ett tidsfönster, allt ljud inom tidsfönstret upplevs som direktljud från högtalaren, senare ljud upplevs som separerade från högtalaren och kan undertryckas av örat och är därmed inte alls lika viktig
för att hålla sig inom tidsfönstret ska högtalaren inte stå längre från en reflekterande yta än 80cm
Jag kan inte riktigt säga att jag förstår men jag läste det i "high performance loudspeakers". Jag hajar att örat kan skilja på vart ljud kommer ifrån och sortera bort dom (det är väll en stor procentuell andel).
Vill man hålla sig inom tidsfönstret. Är det inte bra att örat filtrerar bort dessa ljud. "High performance loudspeakers" är väll kanske lite ett barn av sin tid men här förespråkar man öppna stativ för att "frikoppla" sig från golvet. Eller har jag missförstått?
celef skrev:...om man optimerar en högtalare i en reflexfri miljö och sedan stoppar högtalaren i ett rum med reflexer så kan högtalarens direkttonkurva låta annorlunda beroende på när i tiden reflexerna kommer, om reflexerna kommer väldigt sent i tid så kommer kommer högtalarens direkttonkurva för örat hållas intackt, kommer reflexerna istället tidigt så kommer högtalarens direkttonkurvan att påverkas, i det senare fallet måste man göra närmiljön en del av systemet, och det kan vara ytbsorbenter eller vad som minimerar destruktiv interferens, men man kan ju samtidigt maximera konstruktiv interferens
...
men det skulle nog gå att bygga en trevägere för hörnplacering
peetwa skrev:Ett sätt som föreslås för att undvika rumsproblem del sateliter och sub vid 200-350 Hz och ställa sateliter frikopplat från rummer. Över o,4 o,6 meter. Och subben stoppas i ett hörn.
peetwa skrev:Ett sätt som föreslås för att undvika rumsproblem del sateliter och sub vid 200-350 Hz och ställa sateliter frikopplat från rummer. Över o,4 o,6 meter. Och subben stoppas i ett hörn.
Jocke skrev:Jag kommer att tänka på din tråd om "bra mellanregister från stora element". Ta tex traditionella JBL-monitorer som ofta har 10/12/15" som går rätt högt. I vart fall till en 1000-1500Hz. Genom att direktiviteten hos så här stora element ökar tidigt måste ju baffelstegets inverkan minska, likväl som inverkan på mellanregistret från reflekterande ytor i högtalarens närhet.
Om man kan hålla elementets uppförande under kontroll kanske inverkan från uppbrytning är att föredra framför inverkan från baffel och tidiga reflexer? Kan det tom vara så att vår önskan om god spridning ger en grav försämring av direktljudet?
/Jocke
Naqref™ skrev:peetwa skrev:Ett sätt som föreslås för att undvika rumsproblem del sateliter och sub vid 200-350 Hz och ställa sateliter frikopplat från rummer. Över o,4 o,6 meter. Och subben stoppas i ett hörn.
Se Stig Carlssons Kolbox.
peetwa skrev:Samma men med room gain.
Basta! manual skrev:Room gain
“Room gain” is a term frequently used term for the boost of low frequencies that occur when a sound source is placed in a room. Simulating this gain accurately is difficult (but possible with other software) and it is questionable if it even is desirable for the loudspeaker designer. Mostly, the room in which the loudspeaker is to be used is not known and it is even more unlikely that the exact placement in that room is known. Furthermore, there are psychoacoustical aspects that might make a complete compensation for the transfer function from the loudspeakers to the listening position less desirable.
The approach to consider room gain in Basta! is to approximate an average low frequency boost by a pole pair and a zero pair. The default values in Basta! might be considered as a sensible gain to compensate for in an average listening room.
Acknowledgements goes to Ingvar Öhman for fruitful discussions on the default values.
skrutten skrev:Man kan ju stämma av lite som man vill typ 20 liter normalt med dämpmaterial (hur mycket det nu är) samt en avstämning runt 25 Hz så har du nåt helt annat. Med djupare men mindre bas. Du håller trots allt hyggligt med output i basen över 106 dB och om man räknar in rumstöd hamnar vi över detta en hel del.
Du får en liten dip vid 80 hz men inget alarmerande.
Detta är bara ett förslag för att visa på möjligheterna med basreflex inget recept. Och du har väl koll på (max) ljudtrycket när du simulerar?
15 liter 28 Hz och normalt med dämpning??
Edit: (max)
Svante skrev:peetwa skrev:Samma men med room gain.
Bara så att det är fullständigt klart vill jag citera manualen till Basta!.Basta! manual skrev:Room gain
“Room gain” is a term frequently used term for the boost of low frequencies that occur when a sound source is placed in a room. Simulating this gain accurately is difficult (but possible with other software) and it is questionable if it even is desirable for the loudspeaker designer. Mostly, the room in which the loudspeaker is to be used is not known and it is even more unlikely that the exact placement in that room is known. Furthermore, there are psychoacoustical aspects that might make a complete compensation for the transfer function from the loudspeakers to the listening position less desirable.
The approach to consider room gain in Basta! is to approximate an average low frequency boost by a pole pair and a zero pair. The default values in Basta! might be considered as a sensible gain to compensate for in an average listening room.
Acknowledgements goes to Ingvar Öhman for fruitful discussions on the default values.
...man kan alltså inte vänta sig att kurvorna man får passar särskilt noga med något enskilt rum, däremot balanserar de i viss mån ett medelrum och en medelplacering. Kort sagt, de kan vara ett lämpligt mål att designa mot.
Så, då var det sagt.
peetwa skrev:Jepp! Jag läste det. Sen är väll inte stående vågor och utsläckningar med heller.
...en väggabsorbent anordnad för dämpning av sådant mot det bakre väggplanet infallande ljud som har en våglängd understigande åtta gånger det kortaste avståndet mellan ljudmynningen och det bakre väggplanet...
Jag backar lite för att titta på mästarens ord.
Jag fattar detta så här:
Om man placerar en "ljudmynning" 1m från en vägg då skall man dämpa tidiga reflexer (340/1)x8= 2720hz.
2720/340= 8cm.
Alltså skall man sätta upp dämpmaterial runt ljudmynningen där 8cm från ljudmynningen faller i detta dämpmaterial.
I klartext är det bra att dämpa baffeln med några cm dämpmaterial.
Perfekt, då stämmer mina upplevelser med SC's patent!
Jag dämpar nämligen nästa alltid baffeln runt elementen som arbetar över 1-2khz, tycker det låter go'ast så.
Som dämp använder jag aldrig sockar dock. Tycker det är dålig idé att stoppa sådana eller annat i "hålet" åxå. Det är bättre att stoppa hela högtalaren i ett hål och låta den försvinna.
Länge leve Stickan!
...en väggabsorbent anordnad för dämpning av sådant mot det bakre väggplanet infallande ljud som har en våglängd understigande åtta gånger det kortaste avståndet mellan ljudmynningen och det bakre väggplanet...
Linnar skrev:Jag backar lite för att titta på mästarens ord.
Jag fattar detta så här:
Om man placerar en "ljudmynning" 1m från en vägg då skall man dämpa tidiga reflexer (340/1)x8= 2720hz.
2720/340= 8cm.
Alltså skall man sätta upp dämpmaterial runt ljudmynningen där 8cm från ljudmynningen faller i detta dämpmaterial.
Linnar skrev:I klartext är det bra att dämpa baffeln med några cm dämpmaterial.
Perfekt, då stämmer mina upplevelser med SC's patent!
Jag dämpar nämligen nästa alltid baffeln runt elementen som arbetar över 1-2khz, tycker det låter go'ast så.
Som dämp använder jag aldrig sockar dock. Tycker det är dålig idé att stoppa sådana eller annat i "hålet" åxå. Det är bättre att stoppa hela högtalaren i ett hål och låta den försvinna.
Länge leve Stickan!
Jocke skrev:
Nja, SC skriver väl inget om "runt ljudmynningen"? Jag tolkar det som: dämpning av infallande ljud mot det bakre väggplanet". Absorbenten anordnas för dämpning av infallande ljud med våglängd upp till 8ggr kortaste avståndet mellan ljudmynning och vägg. Vet inte om det här resonemanet är tillämpligt för en högtalare som närmast står fritt i rummet?
Dämpning av baffeln kan göra god nytta vid högre frekvenser. Men är det inte i första hand diffraktion som dämpas? Egentligen är väl även diffraktion reflexer så sambandet är kanske inte så långt borta!
celef skrev:jag tror man bör skilja på högtalaren och dess närmiljö och rumsmiljön i övrigt, det går nog inte att i högtalaren kompensera för hela rumsmiljön, det kanske inte ens är nödvändigt
man kan försöka optimera högtalaren och dess närmiljön, se detta som ett system, vad som händer utanför systemet får man nog behandla separat
...
Jocke skrev:celef skrev:jag tror man bör skilja på högtalaren och dess närmiljö och rumsmiljön i övrigt, det går nog inte att i högtalaren kompensera för hela rumsmiljön, det kanske inte ens är nödvändigt
man kan försöka optimera högtalaren och dess närmiljön, se detta som ett system, vad som händer utanför systemet får man nog behandla separat
...
Låter väl förståndigt! Men hör strumporna till rumsmiljön eller närmiljön?![]()
/J
Jocke skrev:celef skrev:jag tror man bör skilja på högtalaren och dess närmiljö och rumsmiljön i övrigt, det går nog inte att i högtalaren kompensera för hela rumsmiljön, det kanske inte ens är nödvändigt
man kan försöka optimera högtalaren och dess närmiljön, se detta som ett system, vad som händer utanför systemet får man nog behandla separat
...
Låter väl förståndigt! Men hör strumporna till rumsmiljön eller närmiljön?![]()
/J
peetwa skrev:Klokt. Jah börjad närma mig samma slutsats. Designa högtalare med hänsyn tagen till room gain. Sedan hoppas på att det går att undvika de dödligaste rumsresonanserna med hjälp av placering långt från vägg.
celef skrev:peetwa skrev:Klokt. Jah börjad närma mig samma slutsats. Designa högtalare med hänsyn tagen till room gain. Sedan hoppas på att det går att undvika de dödligaste rumsresonanserna med hjälp av placering långt från vägg.
fördelen med nära placering är att du får en väldans massa draghjälp från ytorna, du vill inte ha absorbenter och dyligt i rummet?
celef skrev:problemet är bara att finna fina kartonger, kan man måla flyttkartonger?
paa skrev:celef skrev:problemet är bara att finna fina kartonger, kan man måla flyttkartonger?
Måste väl gå, men framför allt går det att tapetsera dom.
Jocke skrev:Mina OA51 visar inga sådana här tendenser men de har ju lite mindre låda. Med den här volymen hamnar Q runt 0,5 i sluten låda.
Jag kan acceptera att BR inte funkar i så här stor låda:
Min 27 liters slutna låda ligger inte så långt ifrån IÖ rekommenderad Vb för BR. Dessutom upplever jag att mellanregistret förbättras med strumpor!![]()
/Jocke
skrutten skrev:Vad jag är ute efter vid basreflexbyggen är möjligheten att kunna spela högt med bibehållen ljudkaraktär även i basen. Simuleringen nedan visar skillnaden mellan en 27 liter sluten låda och en 12 liter basreflex hur mycket högre ljudtryck i basen som 12 literslådan kan ge (blåkurva).
Skillnaderna i nivå är ju inte så stora enligt övre grafen.
Har man lägre krav på ljudtryck i basen så bygger man nog inte basreflex.
Kaffekoppen skrev:På vilket sätt hade den kommentaren relevans mot mitt inlägg
Jocke skrev:
Har fått kommentarer om att basen är svag. Det skulle ju då tyda på att mina burkar (med strumpor) ger för mycket bas, eller?
/Jocke
Jo... en socka i porten kommer agera varioventaktigt.skrutten skrev:Kaffekoppen skrev:På vilket sätt hade den kommentaren relevans mot mitt inlägg
Hade väl inte med ditt inlägg att göra ens
Men en socka i basporten, borde inte den bli typ en variovent
Kaffekoppen skrev:Jo... en socka i porten kommer agera varioventaktigt.skrutten skrev:Kaffekoppen skrev:På vilket sätt hade den kommentaren relevans mot mitt inlägg
Hade väl inte med ditt inlägg att göra ens
Men en socka i basporten, borde inte den bli typ en variovent
skrutten skrev:Jocke skrev:
Har fått kommentarer om att basen är svag. Det skulle ju då tyda på att mina burkar (med strumpor) ger för mycket bas, eller?
/Jocke
Japp så är det
Du har högtalarna nära vägg och kanske nära ett hörn?
Njae.. jag tror inte den kan bli helt tät. Den kommer släppa igenom tryck likt en variovent, tror du inte?Svante skrev:Kaffekoppen skrev:Jo... en socka i porten kommer agera varioventaktigt.skrutten skrev:Kaffekoppen skrev:På vilket sätt hade den kommentaren relevans mot mitt inlägg
Hade väl inte med ditt inlägg att göra ens
Men en socka i basporten, borde inte den bli typ en variovent
Eller proppaktigt. Om sockan sluter någorlunda tätt blir flödet i proten nära noll, dvs det blir en sluten, möjligen feldimensionerad låda av det.
Ligger sockan löst kommer den att vibrera med och då vete gudarna vad som händer.
Kaffekoppen skrev:Njae.. jag tror inte den kan bli helt tät. Den kommer släppa igenom tryck likt en variovent, tror du inte?
Jocke skrev:skrutten skrev:Jocke skrev:
Har fått kommentarer om att basen är svag. Det skulle ju då tyda på att mina burkar (med strumpor) ger för mycket bas, eller?
/Jocke
Japp så är det
Du har högtalarna nära vägg och kanske nära ett hörn?
Nix, inga hörn, mitt på 7m långvägg. Hmmm - blir nog borta härifrån några veckor!![]()
/Jocke
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 227 gäster