Moderator: Redaktörer
n-puh skrev:Samtliga bör normalt funka utmärkt för betydligt längre sträckor än 17m.
RG62 passar steg med lite taskig drivförmåga och har enkardelig rörformad mittledare kring stålkärna (trol. mindre brus).
CT100 kan ju även användas till digitala audiosignaler och analoga videosignaler vilken gör den mångsidig, även den med enkardelig mittledare samt en tätare folieskärm.
Cat7-kabeln med 4 x tvinnad partråd med varsin skärm och en gemensam ytttre skärm kan med fördel användas för upp till fyra kanaler i balanserad konfig om det finns starka yttre störfält på vägen och är nog lika lättdriven som RG62 tror jag fast ledarna är nog förstås flerkardeliga.
Om det nu inte är troligt att kabeln kan komma att återanvändas eller lånas till andra ändamål tillfälligt då och då så verkar Cat7 vara ett spännande alternativ särskilt då man kan utnyttja de fyra tvinnade partrådarna för lite olika konfigurationsmöjligheter. Annars skulle nog jag välja CT100 (eller RG59 om tillgängligheten på den är bättre - typ mini-RG59, som återfinns i Supras AV-kablage, verkar dock ha en jämförelsevis mindre tät skärm).
Morello skrev:Ja, den rekommenderar jag framför alla de kablar som nämnts i tråden.
CAT7 är ju direkt olämplig då, om den används för flera kanalr, endast har en skärm.
RG58 och RG59 fungear också bra.
Rundberg skrev:Är inte CT100 just antennkabel med dubbel skärm?
Morello: Cat7 har även paren individuellt skärmade, hade det varit bättre att använda den skärmen? Är det att använda gemenskam skärm för båda kanalerna eller att köra "semi-balanserat" (dvs en ledare till jor rrespektive signal och separat skärm) som du ser som problemet?
Probelmet är att de individuella skärmarna är i aluminiumfolie. Går det över huvud taget att löda aluminium? Jag har försökt ett par gånger men aldrig lyckats, jag kanse är för usel bara...Tack för all hjälp!
/Mattias
Morello skrev:Ja, den rekommenderar jag framför alla de kablar som nämnts i tråden.
CAT7 är ju direkt olämplig då, om den används för flera kanalr, endast har en skärm.
RG58 och RG59 fungear också bra.
Rundberg skrev:Är inte CT100 just antennkabel med dubbel skärm?
/Mattias
Så mina misslyckade aluminiumlödningsförsök var alltså inte enbar beroende på min uselhet, det var ju skönt att höra. Den där koppartråden skall kollas upp!petersteindl skrev: Det går inte att löda aluminium utom med speciell alulod. Utgå ifrån att det inte funkar.
Däremot brukar det vara nån form av koppartråd löpande längs med alufolien på vissa kablar. På något sätt måste alufolien ha elektrisk kontakt med jord i båda ändar för att skärmen skall fungera.
Det är sant, särskilt med tanke på att det inte ens är mitt kökpetersteindl skrev: Men som sagt vill du uppnå yttersta high end i köket?Eller?
Kaffekoppen skrev:Morello skrev:Ja, den rekommenderar jag framför alla de kablar som nämnts i tråden.
CAT7 är ju direkt olämplig då, om den används för flera kanalr, endast har en skärm.
RG58 och RG59 fungear också bra.Rundberg skrev:Är inte CT100 just antennkabel med dubbel skärm?
/Mattias
jo, det är den. Den är en mycket bra kabel som uppenbarliggen inte Morello hade koll på. Det har däremot Naqref och den är basen i signalkabeln "Dark Serpentine" som säljs via HA.
Rundberg skrev:Den här borde väl kunna göra jobbet? Koppar överallt, dubbelskärmad och en kanal der (dubbel-)kabel! Kan det bli bättre? Kanske om jag kunde hitta några uppgifter på kapacitansen. Å andra sidan, om den är anpassad för högfrekvens så borde det funka inom audioområdet, eller hur?
MVH
/Mattias
Nej, jag menade snarare att skärmen inte var i alufolie eftersom jag precis lärt mig att jag kan ge upp att försöka löda i det...paa skrev:Rundberg skrev:Den här borde väl kunna göra jobbet? Koppar överallt, dubbelskärmad och en kanal der (dubbel-)kabel! Kan det bli bättre? Kanske om jag kunde hitta några uppgifter på kapacitansen. Å andra sidan, om den är anpassad för högfrekvens så borde det funka inom audioområdet, eller hur?
MVH
/Mattias
Varför tror du ren koppar är bättre än kopparpläterat stål som signalledare? Det borde väl finnas någon anledning till att man valt att kopparplätera pianotråden i RG62?
paa skrev:Rundberg skrev:Den här borde väl kunna göra jobbet? Koppar överallt, dubbelskärmad och en kanal der (dubbel-)kabel! Kan det bli bättre? Kanske om jag kunde hitta några uppgifter på kapacitansen. Å andra sidan, om den är anpassad för högfrekvens så borde det funka inom audioområdet, eller hur?
MVH
/Mattias
Varför tror du ren koppar är bättre än kopparpläterat stål som signalledare? Det borde väl finnas någon anledning till att man valt att kopparplätera pianotråden i RG62?
Rundberg skrev: Även om jorden inte leds i skärmen så måste alltså skärmen ha kontakt i bägge ändar, är det riktigt uppfattat?
Hej Ingvar!IngOehman skrev:PS. Cat7-kabeln är den klart högkapacitivate av de nämnda. De andra är båda två mycket lågkapacitiva, även om RG62 är marginellt bättre. Att kalla 100-kabeln är högkapacitiv (även om man adderar orden relativt) är extremt vilseledande. Den är påtagligt lågkapacitiv. Normala kablar "för audio" uppvisar ofta kapacitanser uppåt 200 pF/m eller mera. Det skulle jag kalla "normal kapacitans". Hög kapacitans är över 250 eller 300 pF/m.
Rundberg skrev:Rätta mig gärna om jag har fel (vilket det finns en viss sannolikhet för) men har inte Cat7-kabeln den lägsta kapacitansen? 42nF/km=42pF/m?
petersteindl skrev:Rundberg skrev: Även om jorden inte leds i skärmen så måste alltså skärmen ha kontakt i bägge ändar, är det riktigt uppfattat?
Ja, om skärmen skall göra maximal nytta som skärm. D v s jorden leds då i skärmen. Annars vet jag inte vad man skall ha skärm till. Skärmen är för att 2 chassien skall bli som ett chassie.
MvH
Peter
IngOehman skrev:Njae, så behöver det inte alls vara. Att sammanbinda två schassier kan man göra utmärkt med en rak ledare, alltså en jordförbildelse, som man t ex ofta gör mellan pickup och RIAA-steg.
Det som kännetecknar en skärm är att den omsluter signalledarna således att de inte bestrålas så illa från utanförvärlden. Denna skärm kan sedan, beroende på applikation, vara ansluten i den ena ändan, i den andra eller i båda.
Ofta är det dock förnuftigt att ha den ansluten i båda ändar, men det finns specialfall då det är direkt olämpligt. T ex i vissa balanserade överföringar då den ena ändan är lite "common-mode-smutsig", och man inte vill dra schassie-sammankopplingsströmmarna i skärmen, utan i en separat kraftig ledare utanför skärmen.
Vh, iö
Rundberg skrev:Hej Peter och tack för ett väldigt spännande inlägg!
Det du säger med din redogörelse är alltså att en traditionell koaxialkabel är finemang? Om jag tittar på en kabel som har två ledare innanför en gemensam skärm så ska jag alltså se till att använda skärmen som jordkoppling mellan apparaterna? Har jag förstått saken rätt då?
Jag gjorde en liten skiss på möjliga kopplingar:
Den översta är inga konstigheter väl? Den understa borde inte heller bereda några problem.
Det jag var lite fundersam på i min initiala fråga var hur man skulle göra i det mellersta fallet. Eftersom det uppstår en jordslinga som man gärna undviker om man kopplar skärmen i bägge ändar, så får vi anta att man helt enkelt inte kopplar som i det jag kallar Alternativ 1.
Som jag sa i inledningen av den här tråden så handlar det inte om någon ultra high-end installation, men eftersom jag hjälper en god vän så vill jag gärna att det blir rätt, samtidigt som man kan få chansen att lära sig någonting nytt man kan ha nytta av i framtiden...
Tack för all hjälp!
MVH
/Mattias
Rundberg skrev:Nu spekulerar jag bara, men är inte signaljord och chassiejord skilda? I så fall skulle man väl kunna använda sig av en koplping 1c: Röd signal, svart signaljord och skärmen til chassiejord?
Är jag helt ute och cyklar?
Annars verkar det enklaste vara att dra koaxialer helt enkelt. Om vi tittar på den kabeln jag länkade till tidigare, går det att dra några slutsatser om kapacitansen i den utifån dämpningsuppgifeterna som ges för olika frekvenser?
MVH
/Mattias
petersteindl skrev:IÖ är duktig på att beräkna kapacitanser och han känner till Denons apparater bättre än vad jag gör. Man kan ju tänka sig att räkna baklänges t.ex. 100 pf * 17 = 1700 pF. Det känns som det är i mesta laget. Jag vet inte var gränsen går för Denon 3808. Halva det värdet vore roligare
MvH
Peter
Menar du att det uppstår brumproblem även med RG62, eller menar du att det är en risk om kapacitansen ökar?IngOehman skrev:petersteindl skrev:IÖ är duktig på att beräkna kapacitanser och han känner till Denons apparater bättre än vad jag gör. Man kan ju tänka sig att räkna baklänges t.ex. 100 pf * 17 = 1700 pF. Det känns som det är i mesta laget. Jag vet inte var gränsen går för Denon 3808. Halva det värdet vore roligare
MvH
Peter
17 meter RG62 (det vill säga 722 pF) är inget som helst problem att driva för en Denon 3808, ej heller det dubbla eller trippla, men risken för brumproblem är stor om inte förstärkare i mottagarändan har balanserad ingång...
Det här är spännande, för jag har alltid förstått att en balaserad överföring kräver en positiv signal och en inverterad version av samma signal på minusen. På så sätt kan signaler som har samma polaritet på de båda ledarna (störningar) filtreras bort. Fungerar de även om minusen istället för en inverterad singal har med sig 0 volt DC?IngOehman skrev:Om den har det kan du lätt meka ihop en prima fungerande kabel (t ex med den där tvinnat-par-kabeln) där du förbinder apparaterna galvaniskt med skärmen, ansluter balanserat i mottagarändan, men obalanserat i sändaränden, alltså ansliter minus-tråden till jord bara i sändaränden.
Anledningen är enkel, "par B2 är redan upptaget till ljud och bild i sovrummet... Det var nämligen min första idé också atta bara dra lite EKK, men det var redan draget till sovrummet som sagt.IngOehman skrev:Frågan är dock varför du inte drar en dubbel högtalarkabel istället, och ansluter till "par B" på 3808? Det är en utmärkt lösning för "köksljud". Du sparar en massa pengar och slipper riskera en massa problem. Men jag vet ju inte hur installationen i köket skall se ut. Hur skall den se ut?
En balancerad ingång är en differentiell ingång, den ser/läser signalen mellan plus och minus. En bal/diff-ingång går mycket bra att ansluta till en obalancerad (single-ended) utgång. Den signal som önskas finns då på RCA kontakten vid källan. Plus ansluts till mitt pinnen och minus till RCA-jord/nolla. Vidare så skall skärmen/jorden anslutas till RCA-jord också. På detta sett ser den balancerade ingången rätt signal. Fördelen med störning som 'filtreras bort' (samma på plus o minus) fås även vid en sådan här koppling. Notera att minus ansluts till jord vid källan (RCA utgången). Kabeln har alltså plus, minus och jord.Rundberg skrev:Det här är spännande, för jag har alltid förstått att en balaserad överföring kräver en positiv signal och en inverterad version av samma signal på minusen. På så sätt kan signaler som har samma polaritet på de båda ledarna (störningar) filtreras bort. Fungerar de även om minusen istället för en inverterad singal har med sig 0 volt DC?
Rundberg skrev:IngOehman skrev:Om den har det kan du lätt meka ihop en prima fungerande kabel (t ex med den där tvinnat-par-kabeln) där du förbinder apparaterna galvaniskt med skärmen, ansluter balanserat i mottagarändan, men obalanserat i sändaränden, alltså ansliter minus-tråden till jord bara i sändaränden.
Det här är spännande, för jag har alltid förstått att en balaserad överföring kräver en positiv signal och en inverterad version av samma signal på minusen. På så sätt kan signaler som har samma polaritet på de båda ledarna (störningar) filtreras bort. Fungerar de även om minusen istället för en inverterad singal har med sig 0 volt DC?
Jag hade tänkt att göra precis så, men det Peter skrev fick mig att tänka om.Max_Headroom skrev:CAT 7 känner jag inte till. CAT 6 däremot använder jag själv. Den gillar jag. Skämen ansluter man då INTE till signal jord, utan seprat till chassijord i ena änden (försteget/förstärkare) via en egen liten sladdsnutt som ska vara ganska kort, gärna under 8-10cm. Ja!
Rundberg skrev:Jag hade tänkt att göra precis så, men det Peter skrev fick mig att tänka om.Max_Headroom skrev:CAT 7 känner jag inte till. CAT 6 däremot använder jag själv. Den gillar jag. Skämen ansluter man då INTE till signal jord, utan seprat till chassijord i ena änden (försteget/förstärkare) via en egen liten sladdsnutt som ska vara ganska kort, gärna under 8-10cm. Ja!
MVh
/Mattias
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 226 gäster