Martin skrev:Toppen i diskanten innan den "dyker" finns på alla mätningar. Trenden på knäet är egentligen inte så vass om man bortser från peaken där, snarare tvärtom. Det enda jag kan göra är egentligen att dela någon annanstans. Men tack för tipset.
Mätningarna har låg upplösning mot lägre frekvenser. Jag mäter i ett litet rum, men det kanske inte är fönsterstorleken som är problemet? Kanske går att ställa in frekvensupplösningen separat, har inte forskat så mycket i det då jag tycker att informationsmängden duger så länge till det jag ska ha den till.
Möjligt att 30dB kanske är i underkant i marginal för uppbrytningarna mot högre frekvenser i L15. Jag har prioriterat ett enklare filter och branthet i själva delningen framför dämpningen av dem. Kan behöva tänkas om det är sant.
Kul med feedback!

Mer sånt.
Kan peaken bero på försänkningsmissen?
Prova att tejpa eller fyll med häftmassa.
30 dB ner är är nog egentligen ok. Ser fult ut men hörs troligen inte.
Du skulle kunna sätta en LC-länk parallellt över basen för att suga bort skiten.
Dom är lite kinkiga att få till dock. Jag lyckades själv inte så bra med SEAS W15.
Jag kan för lite om FFT-baserade mätsystem men har för mig att det brukar väl vara linjär spridning av mätpunkterna.
Då får man onödigt täta mätpunkter vid höga frekvenser och glest vid låga frekvenser.
Kan du visa grafer på filtrens elektriska överföringsfunktion?
Basfiltret ser lite originellt ut.
Jag skulle nog prova med
Serie L
Parallell R+C
Parallell L+C
dvs ett klassikst 2-vägsfilter med en extra LC för peaken.
Av det jag sett här på forumet så tycker jag du verkar kompetent så ta inte mina förslag som kritik.
Du är ingen amatör. Det vet jag.
Edit: Skrev lite fel på L & C