Projekt: Monitorhögtalare till datorn

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-01 18:14

Balsaträ, låter som ett bra förslag. Vart hittar man sånt? På byggvaruhus eller på hobbyaffär?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-01-01 22:04

Martin skrev:Balsaträ, låter som ett bra förslag. Vart hittar man sånt? På byggvaruhus eller på hobbyaffär?

Hobbyaffär. Säljs i 100x10cm flak i tjocklekar från 1mm och uppåt.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-02 19:06

Nu har jag gjort lite mätningar på elementen i lådan. Har inte fixat glipan runt diskanten ännu.
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-02 23:53

Tyvärr har basen Seas L15 en liten energidipp centrerad kring 1500Hz ungefär och den är knepig att brottas med. Man har inte hur mycket utrymme som helst att laborera med q-värdet i lågpassfiltret. Nu kanske jag har kommit fram till ett prototypvärdigt filter.
Bild
Bild
Bild
Bild

Nu är bara frågan om man ska ta sig en sväng till hifikit redan imorgon.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-01-03 00:29

Martin,

Det ser hyffsat ut men...

Diskanten toppar lite fult vid ca. 3,5khz innan den dyker.
Tror faktiskt det är hörbart störande.
Basens uppbrytningar sticker upp lite mer än jag skulle vilja.

Dippen vid 1500 tror jag är försummbar.

Elementen ligger snyggt i fas med varandra!

Vad sjutton mäter du med?
Under 2kHz ser det som en mätpunkt/500hz

Fila lite till innan du åker till HiFi-Kit
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-03 00:40

Toppen i diskanten innan den "dyker" finns på alla mätningar. Trenden på knäet är egentligen inte så vass om man bortser från peaken där, snarare tvärtom. Det enda jag kan göra är egentligen att dela någon annanstans. Men tack för tipset.

Mätningarna har låg upplösning mot lägre frekvenser. Jag mäter i ett litet rum, men det kanske inte är fönsterstorleken som är problemet? Kanske går att ställa in frekvensupplösningen separat, har inte forskat så mycket i det då jag tycker att informationsmängden duger så länge till det jag ska ha den till.

Möjligt att 30dB kanske är i underkant i marginal för uppbrytningarna mot högre frekvenser i L15. Jag har prioriterat ett enklare filter och branthet i själva delningen framför dämpningen av dem. Kan behöva tänkas om det är sant.

Kul med feedback! :D Mer sånt.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-01-03 02:32

Martin skrev:Toppen i diskanten innan den "dyker" finns på alla mätningar. Trenden på knäet är egentligen inte så vass om man bortser från peaken där, snarare tvärtom. Det enda jag kan göra är egentligen att dela någon annanstans. Men tack för tipset.

Mätningarna har låg upplösning mot lägre frekvenser. Jag mäter i ett litet rum, men det kanske inte är fönsterstorleken som är problemet? Kanske går att ställa in frekvensupplösningen separat, har inte forskat så mycket i det då jag tycker att informationsmängden duger så länge till det jag ska ha den till.

Möjligt att 30dB kanske är i underkant i marginal för uppbrytningarna mot högre frekvenser i L15. Jag har prioriterat ett enklare filter och branthet i själva delningen framför dämpningen av dem. Kan behöva tänkas om det är sant.

Kul med feedback! :D Mer sånt.

Kan peaken bero på försänkningsmissen?
Prova att tejpa eller fyll med häftmassa.

30 dB ner är är nog egentligen ok. Ser fult ut men hörs troligen inte.
Du skulle kunna sätta en LC-länk parallellt över basen för att suga bort skiten.
Dom är lite kinkiga att få till dock. Jag lyckades själv inte så bra med SEAS W15.

Jag kan för lite om FFT-baserade mätsystem men har för mig att det brukar väl vara linjär spridning av mätpunkterna.
Då får man onödigt täta mätpunkter vid höga frekvenser och glest vid låga frekvenser.

Kan du visa grafer på filtrens elektriska överföringsfunktion?
Basfiltret ser lite originellt ut.
Jag skulle nog prova med
Serie L
Parallell R+C
Parallell L+C
dvs ett klassikst 2-vägsfilter med en extra LC för peaken.

Av det jag sett här på forumet så tycker jag du verkar kompetent så ta inte mina förslag som kritik.
Du är ingen amatör. Det vet jag.

Edit: Skrev lite fel på L & C
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-03 02:47

Ingen fara det är bara bra, jag tar det för vad det är. :) Konstruktiv feedback.

Jag ska nog prova att tejpa glipan. Har jag tid så ska jag labba lite med andra mätsignaler än MLS också. Tombstone kanske?

Anledningarna till att jag gjort som jag har gjort med LC-länkar är flera. Dels så vill jag ha en så hög look-back-impedans som möjligt för att sänka distorsionen och effekterna av andra olinjäriteter i impedansen i elementen. Sedan så blir filterfuktionens knä/q-värde i stort sett immun mot yttre variationer i impedans som tex uppvärmning av talspolen mm. LR- resp. CR-länkar över elementen ger generellt låg titta-tillbaks-impedans och därför undviker jag dem. Helst vill jag alltså ha så mycket serieimpedans som möjligt närmast elementen, särskillt i passbandet och genom delningsområdet.

Om det visar sig behövas så är annars nästa steg att lägga en till en seriell LC-krets parallellt över L15 för att få ner de högre peakarna från 11k och uppåt. Det ligger ju ändå i stopbandet så det borde inte skada.
Senast redigerad av Martin 2009-01-03 02:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-01-03 02:49

Martin skrev:Det enda jag kan göra är egentligen att dela någon annanstans.
:D Mer sånt.

En liten fundering till.
Eftersom diskanten har så hög känslighet i det lägre området så har du ju dämpat en hel del redan för att komma till platt frekvensgång.
Då borde den tåla att delas lägre. Du skall heller inte driva den så hårt antar jag eftersom du skall ha dom till datorn.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-03 02:55

Ja, det är en bra tanke. Först hade jag tänkt sikta på ca. 2.2kHz delning. Nu blev det 3kHz för att det gick lättare att få ner energipuckeln genom delningsområdet av någon anledning. Ett annat alternativ är ju att gå lägre, under 2kHz och samtidigt försöka få upp energidippen runt 1.5kHz. Kanske tom 1.5-1.6kHz delning kan funka. Då blir det säkert mer komponenter på basfiltret (en extra LC över elementet), men det kan funka.

Användarvisningsbild
Mixon

Inläggav Mixon » 2009-01-03 05:55

Hur ser tredjetonsdist ut med nuvarande delning med tanke på baselementets uppbrytningar?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-01-03 10:53

"diskanttoppen" runt 3500 hz är en effekt av "waveguiden" hos densamma, sehttp://zaphaudio.com/hornconversion.html

(inget nytt för dig tror jag Martin)

klart man kan dela ner diskanten lågt, är det inte ett av syftena med en waveguide?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-03 12:52

Nu har jag provat olika varianter med lägre delning men jag tycker ändå att vinsten vid 1.5kHz inte finns där i någon av dem. Det snarare tenderar att öka energin vid 2-4kHz då diskanten får ta hand om det ensam. Waveguiden är inte verksam vid så låga frekvenser och man tappar lite av poängen med den, att den ska matcha spridningen mellan bas och diskant. Så det lutar åt att jag provar varianten med 3kHz delning andå och låter L15 "stå för sina egna fel" med energidippen vid 1.5kHz.

Såhär ser det elektriska filtrets överföring ut.
Bild

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-01-04 01:30

Martin skrev:Nu har jag provat olika varianter med lägre delning men jag tycker ändå att vinsten vid 1.5kHz inte finns där i någon av dem. Det snarare tenderar att öka energin vid 2-4kHz då diskanten får ta hand om det ensam. Waveguiden är inte verksam vid så låga frekvenser och man tappar lite av poängen med den, att den ska matcha spridningen mellan bas och diskant. Så det lutar åt att jag provar varianten med 3kHz delning andå och låter L15 "stå för sina egna fel" med energidippen vid 1.5kHz.

Såhär ser det elektriska filtrets överföring ut.
Bild

Nu när jag ser hur basfiltret skär tittade jag på komponentlayouten igen. Jag såg fel tidigare, det är ju en LC-länk. Jag såg en RC.
Mitt förslag att addera en LC var ju käpprätt fel :oops: Den fanns ju redan :!:

Den är okonventionellt placerad men jag förstår tanken med loop-back-resistansen som minskar känsligheten för ökat motstånd pga uppvärmning av talspolen.

Blev det nån inköpsresa till HiFi-kit?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Maarten

Inläggav Maarten » 2009-01-04 02:09

Kul Martin!

Kan du fixa distmätningar? Vore intressant då detta i mina ögon borde ha potential för förhållandevis låg dist.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-04 19:49

Filter.
Bild
Lätt att se vilka filter som har övervägande induktiva resp. kapacitiva element. Luftlindade spolar och 100% polyester.

Jodå, det blev en resa till stockholm och hifikit. Trots snövädret och köer på E20 mot södertälje så hann jag en kvart innan stället stängde. :)

Distmätningar kanske går att fixa. Har aldrig mätt sådant förut men något av svantes program kanske är lätt och funkar bra?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-01-05 01:28

Alternativt dist mät program finns i ARTA sviten STEPS vill jag minnas att namnet var. Man kan spara resultatet som bilder i gratis versionen.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-05 19:05

Jag har lyssnat en del på dem (Trots att mitt ena öra är något knas med för tillfället. Det känns som ett lock för låga frekvenser.) och så här långt låter de rätt så bra. Hör inga direkta fel på ljudet och det låter tydligt och detaljerat. Möjligtvis en aning tunnt mot lägre frekvenser. Inget verkar sticka ut och allt finns med iaf.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-05 19:10

När veckan är slut kommer jag gärna och provlyssnar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-01-05 19:59

Skulle nästan vara bäst om vi kunde lyssna på dem hemma hos dig på dina stativ... Så får du såga dem rejält och berätta allt de gör sämre än dina piP. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-05 20:03

Martin skrev:Skulle nästan vara bäst om vi kunde lyssna på dem hemma hos dig på dina stativ... Så får du såga dem rejält och berätta allt de gör sämre än dina piP. :)

Så gör vi! Sätter dem på mina stativ alltså...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2009-01-05 21:51

Kul med projekt.... Hoppas du blir nöjd med dina datorhögtalare.

mvh

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-01-09 21:13

Nu sitter jag och Martin hemma hos mig och lyssnar på hans monitorer.
Väldigt trevliga rackare! Martin lyssnar überkritiskt och jag skickar mina
jävligaste inspelningar för att försöka hitta jobbigheter i återgivningen. Än så
länge klarar de sig bra, men möjligtvis har vi funnit de lite energirika
någonstans i de övre frekvensbanden.

Detaljerade tänker jag om och om igen, men sen har vi spelat dem på lite
högre volym än jag vanligtvis spelar med piP och däri kan ju även en del av
sanningen ligga. Men tanken gick även till att ett register var lite höjt som
sagt. Röster var fint återgivna tyckte jag.

Grattis Martin, det låter väldigt trevligt!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-04-25 15:58

En liten ändring har jag gjort hittills och det är kondensatorn i diskantfiltret på 2,2uF som är ändrad till 1,8uF. Det ger lite mindre nivå från ca. 10kHz och neråt i diskantens register.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-09-11 23:47

Bild

Glömde posta det färdiga resultatet. :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-10-16 12:07

Hur pass bred är avfasningen på baffeln?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-10-16 14:41

12mm radiellt så ca. 17mm diagonalt.

Föregående

Återgå till DIY-forum