Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Balsaträ, låter som ett bra förslag. Vart hittar man sånt? På byggvaruhus eller på hobbyaffär?
Martin skrev:Toppen i diskanten innan den "dyker" finns på alla mätningar. Trenden på knäet är egentligen inte så vass om man bortser från peaken där, snarare tvärtom. Det enda jag kan göra är egentligen att dela någon annanstans. Men tack för tipset.
Mätningarna har låg upplösning mot lägre frekvenser. Jag mäter i ett litet rum, men det kanske inte är fönsterstorleken som är problemet? Kanske går att ställa in frekvensupplösningen separat, har inte forskat så mycket i det då jag tycker att informationsmängden duger så länge till det jag ska ha den till.
Möjligt att 30dB kanske är i underkant i marginal för uppbrytningarna mot högre frekvenser i L15. Jag har prioriterat ett enklare filter och branthet i själva delningen framför dämpningen av dem. Kan behöva tänkas om det är sant.
Kul med feedback!Mer sånt.
Martin skrev:Det enda jag kan göra är egentligen att dela någon annanstans.
Mer sånt.
Martin skrev:Nu har jag provat olika varianter med lägre delning men jag tycker ändå att vinsten vid 1.5kHz inte finns där i någon av dem. Det snarare tenderar att öka energin vid 2-4kHz då diskanten får ta hand om det ensam. Waveguiden är inte verksam vid så låga frekvenser och man tappar lite av poängen med den, att den ska matcha spridningen mellan bas och diskant. Så det lutar åt att jag provar varianten med 3kHz delning andå och låter L15 "stå för sina egna fel" med energidippen vid 1.5kHz.
Såhär ser det elektriska filtrets överföring ut.
Martin skrev:Skulle nästan vara bäst om vi kunde lyssna på dem hemma hos dig på dina stativ... Så får du såga dem rejält och berätta allt de gör sämre än dina piP.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster