Bästa operationsförstärkaren

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Erik

Bästa operationsförstärkaren

Inläggav Erik » 2004-05-13 10:44

Jag är i färd med att sätta lödkolven i mitt försteg.
Tyvärr har det varit mycket svårt att hitta en servicemanual, som skulle vara till hjälp vid detta ingrepp (Är det någon som har en sådan till ett Kenwood L-1000C?).
Det kanske är möjligt för någon bättre vetande inom området elektronik att ge mig några råd i valet av operationsförstärkare, utan att se kopplingsschema.

Försteget är balanserat uppbyggt.
Alla op är dubbla 8 pin DIL.
Matningen är +-16,3 V

I ingångssteget sitter tio stycken dubbla op av tveksam kvalitet som buffertar.

RIIA delen innehåller två st 5532.

Konvertering till ickebalanceradade utgångar sker med två dubbla op.

I "LINE AMP" siiter två st 5532. Om jag har förstått det hela rätt är det dessa op som kopplas till de balanserade utgångarna.

Jag har läst på forumet att op2134 anses bra.
Finns det bättre?
De två op-amparna i linjesteget är väl tämligen betydelsefulla för graden av välljud?
Om det finns op-ampar som minimerar riskerna för dc-offset skulle det vara att föredra, då kan jag skrota många elektrolyter som sitter i signalvägen.

Bör man ha kvar några kondensatorer i signalvägen? kanske innan buffertstegen och efter linjesteget?
Är polypropylenkondensatorer i så fall bästa alternativet (märke? modell?)?

Hoppas någon kan hjälpa en vilsen hemmapulare...

MVH Erik

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Bästa operationsförsärkaren

Inläggav DQ-20 » 2004-05-13 11:05

Erik skrev:I ingångssteget sitter tio stycken dubbla op av tveksam kvalitet som buffertar.

Vilka? Hur tveksamma då? ;)

Erik skrev:RIIA delen innehåller två st 5532.

5532 är en mycket bra bipolär op-amp. Det är oklart att du har något att vinna på direkt substitution. För att realisera max prestanda måste kopplingen vara optimal för op-ampen.

Erik skrev:Jag har läst på forumet att op2134 anses bra.

På linjenivå med rimliga belastningsimpedanser har jag svårt att se vilka förbättring (i termer av distortion inom audioområdet) som skulle kunna realiseras med andra dubbla op-ampar.

Erik skrev:Om det finns op-ampar som minimerar riskerna för dc-offset skulle det vara att föredra, då kan jag skrota många elektrolyter som sitter i signalvägen.

Ellyter behöver inte vara så problematiska om de bara är stora i förhållande till lastimpedansen, dvs när det inte ligger någon spänning över dem. Det är inte uppenbart att du kan realisera vare sig hörbara eller mätbara förbättring genom byte till plastkondingar. Däremot påverkar man nästan garanterat de undre gränsfrekvenserna, vilket kan vara hörbart. DC-offset är en faktor som varierar slumpmässigt från enhet till enhet. Ultralåg offset utan justering eller servo innebär selekterade op-ampar. Vilket är dyrt.

Erik skrev:Bör man ha kvar några kondensatorer i signalvägen? kanske innan buffertstegen och efter linjesteget?

Bör och bör...Apparaten är ju designad med kondingar och det finns troligen skäl för detta. Fast det skall väl inte stoppa en DIY-are, eller hur. ;)

Hälsningar,

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-13 11:18

Håller med Dahlqvist. När det gäller RIAA-delen så är det nog inget större värde i att byta opampar misstänker jag. Man vinner i princip inget där.

Tiotal opampar säger du, sitter dessa så att säga summerade i signalvägen så kan dc-offsetten ge problem i slutändan men gör de inte det utan kanske det bara finns 3-4st totalt i signalvägen så tror jag att problemet med offset är väldigt litet. Även med OPA2134.

Ett problem är den höga matningsspänningen som gör att även om det finns bättre opampar så lär de inte tåla den drivspänningen...men även det kan ju en erfaren diyare fixa! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-13 12:15

Dahlqvist:

De tveksamma op-amparna är tillverkade av JRC och har beteckningen 4580DD

När jag läst vad förståsigpåare(LC-Audio) tycker om 5532 har de inte direkt öst beröm över den 25 år gamla konstruktionen.

Det sitter någon sorts plastkondensatorer(tror jag) på 1 microF och elektrolyter på 1 microF, 22 microF och 220 microF i signalvägen.

Enligt en modifieringsartikel i High Fidelity (nr 2 -94) sitter det elektrolyter både på utgången från ett steg och ingången till nästa. De rensade gladeligen bort alla kondensatorer i signalvägen och påstod att det inte medförde några problem med DC.

Nagref:
De tio dubbla op-amparna i ingångssteget sitter inte i serie utan två per ingång, innan ingångsväljare.

Kan matningsspänningen justeras genom att byta spänningsregulatorn i nätdelen?

Jag kan inte riktigt placera mig själv i kategorin "erfarna diyare", men viljan finns! Glad gubbe!

Kan en minskad matningsspänning och LC-Audio:s OP-moduler vara en bra lösning?

2134 är kanske bättre, billigare och enklare?

/Erik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-13 12:32

När det gäller 5532 så finns det de som fortfarande inte tycker den är så dålig. TI/BB rekommenderar den som ström/spänningsomvandlare till sina dyraste DACar och förstärkargurun Douglas Self tycker de står sig rätt bra fortfarande. Dock så är det lättare oftast att arbeta med fet-baserade opampar (som OPA2134) än med bipolära (som 5532). Tycker jag i a f.

Som ett enkelt förstasteg så skulle nog jag byta opamparna till opa134/opa2134 (beroende på om du behöver dubbla eller enkla) och kanske rensa bort de flesta av dc-kondingarna. Behövs inga normalt på utgångarna. Kanske byta någon till lite bättre modell? Typ oscon. Och om det blir bra och funkar så lkan du gå vidare och kolla på om du kan fixa drivspänningen (är det reglerbara spänningsregulatorer så kanske det bara behövs bytas ett par motstånd). Och gå vidare därifrån?

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-05-13 12:39

Man kan vinna en del men man måste också vara beredd på sockerpillerseffekten. Man kan uppleva stora förbättringar utan att man egentligen inte kan plocka ut dessa i en blindtest.

Att byta från 5532 till OPA2134 i högnivåkretsar är relativt harmlöst. Det blir definitivt inte sämre. För RIAA-steget så är det något mera kritiskt eftersom råförstärkning och brus inverkar mera. Det som kan inverka är också drivning av RIAA-nätet om det är en ickeinvertande koppling det är fråga om. 5532:an har en bra drivförmåga vilket är en positiv egenskap.

En hel del tweakning är ganska meningslös enligt mitt tycke och ibland verkar det som om att ju mindre man kan om elektronik desto mer vidlyftiga tweakar ägnar man sig åt och i värsta fall lagar man sönder.... Jag tycker man hör det ganska ofta. Jag skulle aldrig tweaka om jag inte är absolut säker på vad jag sysslar med och inte har de verktyg och instrument som behövs.

Ska man tweaka med precision så behövs ett schema till att börja med.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-13 14:57

Håller med Per Anders 8) För att kunna göra en vettig modifikation bör man veta vad som inte är bra (man måste ju veta vad som ska åtgärdas) samt ha schemat tillgängligt. OP-kretsarna från JRC behöver inte alls vara dåliga. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-13 15:00

Nagref:
Tack för snabba svar.

Det var ungefär så jag tänkt gå tillväga.

Är Oscon en torr elektrolyt? Var finns info och försäljning av dessa? Är de bättre än polypropylenkondensatorer?

Peranders:

Jag är medveten om att man lätt uppfattar förbättringar om man lyssnar efter dem.

Jag har inte tänkt löda helt i blindo och riskera att laga sönder. Jag försöker få tag på schema. Om det inte dyker upp får jag vända på kretskortet, följa ledningsbanorna och skissa.

En multimeter och lödstation bör väl räcka för att byta några operationsförstärkare och kondensatorer.

/Erik

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-05-13 15:04

Håller med om att det förmodligen är svårt att modifiera så det blir bättre genom att lite på måfå byta komponenter. Dock får man inte glömma bort att man kanske kan lära sig en del på att börja pilla i förstärkare m.m. Man skall ju börja nånstans. Dessutom kan det ju vara kul!
Men än en gång: man skall nog inte skruva upp förväntningarna för högt.

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-13 15:13

Jag skall verkligen försöka få fram en service manual.

Min radiohandlare har lovat att den skall komma om par dagar, men det har han gjort i två månaders tid. :(

Jag inbillar mig dock att modifieringarna kommer att ge märkbara förbättringar...

hälsningar Erik

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-05-13 15:43

Erik skrev:Är Oscon en torr elektrolyt? Var finns info och försäljning av dessa? Är de bättre än polypropylenkondensatorer?

Oscon finns på Elfa och Bejoken. Halvtorr ;). Oscon har extremt låga ESR värden för sin storlek. Distortionen kan dock vara större än en vanlig ellyt om man går ned i storlek så att det börjar ligga spänning över kondensatorn. Ellytar är generellt sämre än plastkondensatorer men det beror på hur man räknar och vad man skall ha dem till. I filterkopplingar är det en fördel med plastkondensatorer men effekten kan vara marginell vid ren dc-blockering. Fördelen med ellyter är att man lätt kan ge dem stora värden. Dessutom kostar stora plastkondingar 200-300 uF skjortan.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-05-14 09:47

Erik, tips: För servicemanualer, gå direkt på importören eller agenten. Det brukar ge bättre respons.

Låt mig bara nämna att Hifi-klubben är jättebra på att lämna ut schema, brukar inte kosta något extra, manualerna kostar däremot. Alla prylar jag har köpt där har jag naturligtvis schema till åtminstone. En liten guldstjärna utdelas, i alla fall vid de tillfällen jag handlade.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-14 11:43

Tack för tipset!

Jag har varit i kontakt med imortör och servicelämnare i Sverige, med dåligt resultat.
Dessutom har jag mejlat till Tyskland, Nederländerna och Malaysia. Jag fick endast svar ifrån Tyskland.

Ingen guldstjärna!

Just nu står mitt hopp till radiohandlaren.
Kanske skall testa Danmark...

/Erik

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-15 12:27

Tänkte lägga in en liten artikel här, men min förmåga inom bildinläggning på forum är dålig, för att inte säga usel.

Kan någon förklara?

/Erik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-15 12:33

Mmm bilder! :) Jo du måste lägga upp bilden på en server som är tillgänglig för allmänheten (brukar inte vara något stort problem för de flesta får hemsidesutrymme från internetleverantören. Finns ju öppna ställen där man kan lägga dem på annars. I värsta fall så kan man maila mig! :wink: Så fixar jag det. :)

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-15 12:46

Tack!

Jag tror inte att min internetleverantör (Lunds universitet) erbjuder den tjänsten.

Jag försökte lägga upp artikeln på prisjakts.nu men den blev klippt i kanten.

Vilka öppna ställen är bra? Jag kan ju försöka lite till själv innan jag inser min dålighet och mejlar...

/Erik

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2004-05-17 09:41

Erik, du kan ju skaffa eget. http://www.b-one.net är billigt och bra!

Jag själv har två konton där. Strålande! är mitt omdöme.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-18 10:41

Tack för tipset!
Jag har fått servicemanualen i pdf-format nu. Jag skall försöka lägga upp den.

/Erik

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-20 00:03

Efter många om och men har jag fått en sevicemanual mailad i pdf-format från holland.

Det visade sig att jag har tillgång till serverplats, där jag nu har placerat manualen.

adressen är:
http://www.efd.lth.se/~f99eg/

Jag skulle bli mycket glad om någon av er elektronikgurus ville titta på schemat och kanske komma med några förslag.

Tyvärr är upplösningen på schemat ganska dålig, det är dock tydbart med hjälp av komponentlistan.

MVH Erik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-20 00:08

OT: Teknolog och f-are då är det självklart att du har webbutrymme! :) Kunde jag berättat för dig! Det hade nämligen jag. :D

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-20 00:22

En F-are till.

Trevligt!

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-26 23:21

Jag har skissat lite på ett modifieringförslag.

Signalvägen i originalutförande:
http://www.efd.lth.se/~f99eg/bal_signalv%e4g.BMP

Moddad signalväg:
http://www.efd.lth.se/~f99eg/mod_signalv%e4g.BMP

De största skillnaderna ligger i filtreringen innan buffertsteget, som i den nya tappningen endast är lågpassfiltrerad (1:a ordn knappt 1MHZ).

Den ena DC-filtreringen mellan buffert och linjesteg är skrotad, likaså DC-blockeringen efter linjesteget.

Många verkar tycka att OPA 2604 är bra, kan den eller OPA 2134 vara lämplig i denna koppling?

Verkar förslaget överhuvudtaget rimligt?

MVH Erik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-05-26 23:49

Det ser ju trevligt och bra ut! :) Ursprungsschemat var mer än lite rörigt men det jag såg där som skulle vara bland det första jag tog bort så var det de 150p-kondingarna som sitter direkt på ingången. Usch! De finns där endast för att klara CE-märkningen och den åker ändå all världens väg när du moddar så då kan de lika gärna flyga och fara! :)

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-27 13:54

Tack för ett snabbt svar Nagref!

Då ryker 150 pF på ingångarna också. Jag trodde inte att de ställde till med några besvär (filtrerade annat än väldigt höga frekvenser) så länge det inte fanns någon stor serieresistans i utgångssteget på cd-spelaren (det kanske det gör). Vilka hyss ställer de till med?

Den enda dc-blockeringen som finns kvar har ju så pass litet värde (1uF) att polypropylenkondingingar finns till rimligt pris. Är de i så fall ett bättre val än oscon? Är Icel, typ MPWR bra? De finns på elfa.

Finns det några olägenheter med de små parallell kondingarna på utgången?

Jag upptäckte precis att jag har missat två resistorer som sitter efter (de skippade) dc-blockeringskondensatorerna innan utgången.
De bör väl vara kvar för att lasta opampen lite även om dc-kondingen tas bort?

MVH Erik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-27 14:46

Man bör ha sisådär 100 ohm i serie med vaje utgång. Ta bort kondingarna som sitter på tvären direkt före utgången. 8)
Sen kan man ju fundera lite på varför tillverkaren satt ditt LC-kretsarna vid ingången. Varför plockades dom bort? :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-27 14:49

Plockar man bort AC-kopplingen måste man tillse att DC-nivån är mycket låg i alla steg. Slumpmässigt valda TL072, NE5532 eller OPA134 har inte superlåg off-set. 8) Här gäller det alltså att vara mycket noggrann. Har man otur har offsetten från varje OP samma polaritet och således kommer den ackumulerade DC-nivån att bli rätt häftig om man har otur. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-05-27 15:14

Morello skrev: Slumpmässigt valda TL072, NE5532 eller OPA134 har inte superlåg off-set.

Om man sorterar ut op med låg offset, kan man då förvänta sig att de håller låg offset även efter en lång tid? alltså: kan op-förstärkare ändra sig med tiden?

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-27 15:56

Morello:

Bra att du ser till att jag inte gör något förhastat...

Om jag inte räknat fel käkar LC-kretsarna (på tvären innan bufferten) 340 kHz. Finns det någon elak långvågssändare som tenderar att störa där? Är det bättre att ha kvar den kretsen än att sänka lågpassfiltreringen?

Jag gissar att alla kondingarna på tvären innan utgångarna skall bort. På vilket sätt är de onda varelser?

Finns det några problem med en offset på några mV? Om slutsteget är ac-kopplat? Är det bättre att ac-koppla alla steg för att undvika spänningar över kondensatorerna?

Vad gör 100 ohm motstånden för något trevligt?

Norman:
Intressant påpekande!

/Erik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-05-27 16:21

Seriemotstånden om 100 ohm på utgången tillser att kabeln är rimligt anpassad, så att man undviker reflektioner samt att försteget inte ser kortslutning när kabeln hamnar i resonans.

Kondingarna på utgången bidrar till att kabeln ser en HF-mässig kortslutning och instrålad RF i kabeln kommer att reflekteras.

Om DC på utgången är ett problem eller inte beror ju på vad som är anslutet. Min uppfattning är att det inte är så tjusigt med låt oss säga 10 mV DC. 8)

Filtret med en spole och två kondingar kommer att ge en notch vid sisådär 350 kHz och därefter en avrullning om 6 dB/oktav. Kanske är det vanligt med HF runt den frekvensen i Japan. :lol:

Norman,

Om du selekterar vid arbetstemperatur fungerar det bra. :D
-Innehar F-skattsedel-

air

Inläggav air » 2004-05-27 17:22

Single versionerna borde ju gå att justera till bra offset, ex opa134 har ju iaf "Offset Trim".
//air

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-05-28 09:32

Morello:

Impedansanpassning för hf, ja just det...
Borde det inte vara optimalt med ett 75 ohms motstånd på utgången och lite Supra DAC mellan lådorna? Blir den karakteristiska imp densamma om man använder en kabel bal eller obal?
Finns det några nackdelar med att bygga upp bandbegränsningen på ingången med 75 ohm och några hundra nF, för att få ingången impedansanpassad för höga frekvenser?

Jag slängde ihop ett nytt moddningsförslag:
http://www.efd.lth.se/~f99eg/mod2_signalv%e4g.BMP
Ser det ok ut?

Air: För min del är det krångligt att inte använda dubbla op-ampar, i andra tillämpningar låter det som en bra lösning.

Har någon testat OPA 2604 vs OPA 2134?

/Erik

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-06-04 00:01

Jag har skissat lite till och tagit hänsyn till alla vettiga inlägg.
Senast moddningsförslaget:
http://www.efd.lth.se/~f99eg/mod3_signalv%e4g.BMP

Börjar det se vettigt ut?

Kan opampar matchas genom att montera en ic-hållare på en icke så ofta använd buffertop:s plats och helt sonika mäta på utgångsbenet?

Jag har lite dc ut från min cd-spelare så en liten filtrering på ingången är känns trevlig.

Finns det några olägenheter med att sätta små plastkondensatorer parallellt med större ellyter i signalvägen?

Finns det vettiga adaptrar för att montera SOIC-opampar i DIP-hål?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-04 03:16

AC-kopplad på två ställen? :? Varför 46.4k ohm på tvären före utgången? 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-06-07 13:05

Den andra AC kopplingen innan utgången hoppas jag kunna slippa om jag lyckas sålla ut två dubbla op med liten offset.

46,4 kOhmsmotståndet på tvären innan utgången har hängt med från originalutförandet. Det ger så klart en liten högre gränsfrekvens för AC-kopplingen. Medför det några nackdelar att ha det kvar? Om det plockas bort flyter jorden fritt mellan het och kall, är det ok?

46,4 kOhmmotsåndet på tvären efter buffert har också hängt kvar från originalutförandet. Bör det vara kvar för att lasta op:n lite?

Vid vilken belastning låter och mäter en FET baserad op bäst?

/Erik

air

Inläggav air » 2004-09-26 15:28

*pop* :D

Erik: hur gick det med modifieringen av ditt försteg? Eftersom jag planerar lite vagt att bygga ett balanserat försteg, och råkade hitta dina scheman, så skulle det vara trevligt att höra hur det gick!
//air

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-09-26 17:47

Förstegsprojektet gick på lågvarv i somras, men kom igång igen för några veckor sedan.

Jag valde 2134 till det förstärkande steget. Som buffertar sitter 2604 på vissa ingångar och 2134 på andra. Extra avkoppling i form av metallfilmskondensatorer sitter mellan plus- och minusmatning på opamparna, hurvida det är en bra eller dålig metod tvistar visst de lärda om.

IC-socklar monterades för att kunna hitta de op-ampar som hade minst dc-offset i det förstärkande steget och i andra hand i buffertstegen.

Den slutgiltiga filtreringen av signalen blev enbart lågpass på ingången och dc-blockering innan förstärkningssteget.

Ljudmässigt känns försteget transparent. Det är små skillnader med och utan försteg. Jag inbillar mig att det låter ett minimalt snäpp bättre med försteg, vilket skulle kunna förklaras med en bättre omvandling av cd-spelarens obalancerade signal till balanserat i försteget än slutsteget, eller så är det bara inbillning.

Jag tycker som sagt att försteget låter bra, men om det beror på det är balancerat vet jag inte. Har du ett balancerat slutsteg borde en balancerad uppbyggnad vara att föredra.

MVH Erik

Användarvisningsbild
SMF

Inläggav SMF » 2004-12-07 08:54

Erik - Hur lång tid i anspråk tog modifieringarna. Sitter på ett l-1000c själv och blev klart nyfiken. Besitter dock inte den lödkolvsvanan som behövs.

Hur upplevs skillnaden?

Användarvisningsbild
Erik

Inläggav Erik » 2004-12-07 21:26

Erik - Hur lång tid i anspråk tog modifieringarna. Sitter på ett l-1000c själv och blev klart nyfiken. Besitter dock inte den lödkolvsvanan som behövs.

Hur upplevs skillnaden?

Mest tid gick åt till att planera ingreppen, ville inte chansa. Näst mest tid har gått åt till att reparera ett mystiskt fel i nätdelen (felet uppkom pga egen klantighet). Den totala byggtiden har nog varit ganska lång. Jag har försökt hitta opampar för att minimera dc-offset, vilket också tog lite extra tid.

Det är svårt att verifiera precis hur mycket moddningen har förbättrat ljudet, men jag är mycket nöjd.

Bor du nära Lund skulle vi kunna jämföra moddat och omoddat.

/Erik
Senast redigerad av Erik 2004-12-08 19:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
SMF

Inläggav SMF » 2004-12-08 13:27

Hejsan

det vore mycket intressant, men bor tyvärr i Boden. Är dock borta en del under mellandagarna, så kan kanske erbjuda dig den möjligheten om det vore intressant.

Vet du eller någon annan när detta försteg lanserades och vad nypriset var?

/Johan

Återgå till DIY-forum